In navolging van de Formule 1 heb ik intussen ook een Silly Season overzicht opgesteld voor de IndyCar.
Nu Alexander Rossi voor langer tijd is vastgelegd door Andretti Autosport is de volgende dominosteen Colton Herta als meest gewilde coureur. Het is maar de vraag of Harding Steinbrenner hem voor volgend jaar kan behouden. Hij wordt namelijk ook gewild door zowel Andretti als Arrow McLaren Racing SP, de samenvoeging van McLaren met Schmidt Peterson Motorsport. De vraag is ook wat James Hinchcliffe gaat doen nu het team overstapt op Chevrolet motoren. Hij is het gezicht van Honda Canada in diverse commercials. Dus laten we maar met deze twee teams beginnen voordat we de rest van de full-time teams alfabetisch afgaan.
Harding Steinbrenner Racing
Colton Herta heeft nog een contract voor volgend jaar met dit team (en Andretti), maar het is de vraag of het team genoeg financiėn bij elkaar kan brengen om ook volgend jaar in elke race aan de start te staan. Ook dit jaar hadden ze financiėle problemen waardoor ze Patricio O'Ward moesten laten gaan omdat ze geen budget voor een heel seizoen voor hem hadden. Dit ondanks de miljoen dollar aan prijzengeld die O'Ward dankzij zijn Indy Lights titel meebracht. Mocht het team geen full time entry kunnen garanderen is Herta vrij om (in eerste instantie) naar Andretti te gaan, dat voor de komende drie jaar een optie op hem heeft. Als dit team ook geen plek voor hem heeft is hij vrij man en kan naar elk team dat hem wil hebben.
Arrow McLaren Racing SP
Een van de verrassingen in het Silly Season van dit seizoen is het samengaan van McLaren Racing met Schmidt Peterson Motorsport en de daardoor gedwongen overstap naar Chevrolet motoren. McLaren en Honda gaan nog steeds niet samen. Een van de slachtoffers hiervan lijkt James Hinchcliffe te worden, die een contract heeft voor volgend seizoen dat het team wenst te resprecteren. Het probleem is echter dat Hinchcliffe gefinancierd wordt door Honda Canada en daar ook voor in diverse commercials optreedt. Dus is het maar zeer de vraag of Hinchcliffe blijft. Het team wil hem in ieder geval behouden, maar de geruchten wijzen er op dat hij toch voor een Honda team wil rijden.
Verder is het de vraag wat er gebeurt met Marcus Ericsson. Onlangs heeft Felipe Nasr nog getest voor dit team, mogelijk als vervanger voor Ericsson, wiens contract dit jaar afloopt. Daarnaast is het team ook geļnteresseerd in Colton Herta, mocht deze op de markt komen, wat echter onwaarschijnlijk is. Andere mogelijkheden, die genoemd worden, zijn Santino Ferucci en Patricio O'Ward, mocht zijn contract met Red Bull dat toestaan. Alonso lijkt in ieder geval niet geļnteresseerd te zijn in een full-time seizoen, maar zal waarschijnlijk wel in een derde auto plaatsnemen voor de Indy 500.
A.J. Foyt Enterprises
Bij A.J. Foyt is de situatie onduidelijk. Het zou kunnen dat Kanaan en Leist blijven, maar ook dat één (waarschijnlijk Leist) of beide coureurs weg gaan. Een gerucht is dat Helio Castroneves in gesprek is met dit team, omdat hij niet gelukkig is in de Sportscars.
Andretti Autosport
De vier coureurs die dit seizoen rijden voor Andretti rijden, zijn ook bevestigd voor volgend seizoen. Dit zijn Alexander Rossi, Ryan Hunter-Reay, Zack Veach en Marco Andretti. De laatste rijdt weer in de door Bryan Herta gerunde auto waar hij een aandeel in heeft genomen. Mogelijk dat Andretti nog een vijfde auto beschikbaar stelt voor Colton Herta, als Harding Steinbrenner Racing geen budget voor volgend seizoen bij elkaar krijgt om Herta een vol seizoen te laten rijden. Mocht Herta wel bij Harding blijven zou deze auto ook ingezet kunnen worden voor Olvier Askew of James Hinchcliffe.
Carlin
Carlin heeft dit seizoen met verschillende part-time coureurs gereden. Het zal veel afhangen van het geld dat een coureur meeneemt of er part-time coureurs of full-time coureurs instappen. Een part-time programma voor Chilton lijkt aannemelijk, aangezien zijn vader in het team investeert. Namen die naast die van Chilton genoemd worden zijn die van Conor Daly en Marcus Ericsson.
Chip Ganassi Racing
Scott Dixon stond in de belangstelling van McLaren, maar heeft bijgetekend bij Chip Ganassi. Felix Rosenqvist lijkt hetzelfde te gaan doen, al heeft Oliver Askew onlangs voor Ganassi getest. Maar er gaan geruchten dat Chip Ganassi een derde auto wil inzetten, dus misschien wel voor Askew.
Dale Coyne Racing
Sebastien Bourdais heeft ook bijgetekend bij Dale Coyne, en ook Santino Ferucci heeft een verlenging aangeboden gekregen, maar heeft die nog niet geaccepteerd. Hij wil kijken wat er nog meer mogelijk is en is in gesprek met een aantal teams. Als Ferucci weg gaat is het de vraag wie hier gaat rijden. Namen die genoemd worden zijn onder andere die van Conor Daly of James Hinchcliffe.
Ed Carptenter Racing
Spencer Pigot lijkt ook volgend jaar voor Ed Carpenter te gaan rijden. En natuurlijk Ed zelf op de ovals, dus is het de vraag wie de auto deelt met Carpenter voor de permanente- en stratencircuits. Dat zou Ed Jones kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook Rinus Van Kalmthout, die onlangs nog testte voor Carpenter en een goede indruk achterliet.
Meyer Shank Racing
Dit seizoen rijdt MSR een part-time programma en voor volgend jaar willen ze een vol seizoen gaan rijden met Jack Harvey. De samenwerking van Meyer Shank Racing met Schmidt Peterson Motorsport komt door de overstap van Arrow McLaren Racing SP op Chevrolet motoren tot een eind en MSR is op zoek naar een nieuwe partner. Hier worden Andretti en Dale Coyne genoemd als mogelijke Honda partners. Ze delen een sponsor (Autonation) met Andretti, dus dat zou een logische keuze zijn.
Rahal Letterman Lanigan Racing
Graham Rahal ligt vast tot en met 2023, dus die blijft nog een tijdje. Ook Takuma Sato lijkt zijn contract te verlengen. Het team is bezig met een derde auto waarvan het budget bijna rond is. Namen die hier voor genoemd worden zijn onder andere die van Felipe Nasr, Santino Ferucci en nu dus ook die van James Hinchcliffe.
Team Penske
Bij Team Penske verandert er weinig. Even was er sprake van een mogelijke vierde auto voor Alexander Rossi, maar nu die bijgetekend heeft bij Andretti blijft alles bij het oude. Josef Newgarden, Will Power en Simon Pagenaud rijden ook volgend jaar voor het team.
AJ Foyt Enterprises (Chevrolet): Tony Kanaan, Matheus Leist, Helio Castroneves
Andretti Autosport (Honda): Ryan Hunter-Reay, Alexander Rossi, Zack Veach, Marco Andretti, Colton Herta, Oliver Askew, James Hinchcliffe
Arrow McLaren Racing SP (Chevrolet): James Hinchcliffe, Marcus Ericsson, Colton Herta, Felipe Nasr, Patricio O'Ward, Santino Ferucci
Carlin (Chevrolet): Max Chilton (part-time?), Charlie Kimball, Conor Daly, Marcus Ericsson
Chip Ganassi Racing (Honda): Scott Dixon, Felix Rosenqvist, Oliver Askew
Dale Coyne (Honda): Sébastien Bourdais, Santino Ferucci, James Hinchcliffe, Conor Daly
Ed Carpenter Racing (Chevrolet): Ed Carpenter (ovals), Spencer Pigot, Ed Jones, Rinus Van Kalmthout
Harding Steinbrenner Racing (Honda): Colton Herta
Meyer Shank Racing (Honda): Jack Harvey
Rahal Letterman Lannigan Racing (Honda): Graham Rahal, Takuma Sato, James Hinchcliffe, Santino Ferucci
Team Penske (Chevrolet): Will Power, Simon Pagenaud, Joseph Newgarden
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward