abonnement Unibet Coolblue
pi_187058845
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 03:19 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Maar Nederlanders zijn volgens mij ook verre van gelukkig met de EU in hun huidige vorm en de almaar voortdenderende federalisering. En dat is het probleem: het is óf onvoorwaardelijk pro-EU (van de vermeende EU-scepsis van de VVD is in hun beleid nauwelijks iets te merken) óf partijen die een Nexit willen. De tussenoplossing (in de EU blijven maar deze drastisch hervormen) lijkt geen enkele partij te interesseren. Misschien de SP, maar die zijn me dan weer te extreem-links :)
Zonde dat deze verkiezingen zijn uitgedraaid op een klinkklare overwinning voor regent Timmermans, die daar voornamelijk voor Timmermans zelf lijkt te zitten. Opkomen voor het Nederlandse belang zie ik hem in die rol zelden doen.
Dit is inderdaad voor mij ook het probleem. Je moet of pro EU kiezen, of anti EU.

Een gezonde EU kritische partij die wel erin wil blijven maar ook flink wil hervormen kan ik nog niet vinden...

En ook al zou die er zijn, wat heeft die dan in Europa in de melk te brokkelen. De hervorming zal toch echt via de pro EU partijen komen.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:24:21 #202
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187059092
Mensen die de SP gelijk stellen aan PVV en FvD hebben het niet begrepen. Dat is al zo vaak ontkracht en onderuit gehaald.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:36:14 #203
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187059151
De FrontPage heeft nu de PvdA het redelijk tot goed heeft gedaan in de exitpolls dit nieuws natuurlijk nadrukkelijk genegeerd.
Dit nieuws komt natuurlijk als een schok voor ze. :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_187059156
Ik zie eigenlijk niet wat er zo pro EU is aan deze uitslag:

Opkomst: Zeer laag

D66, de enige partij die net zo pro EU is als de EU zelf: Gehalveerd

VVD, is een meer pro EU koers gaan varen: Flink verloren tov TK 2 jaar geleden.

Volt: Uiterst marginaal

FvD, terwijl van Brexit een puinhoop is gemaakt en deze partij flirt met een Nexit en een zeer klungelige campagne voerde die zwaar onder vuur werd genomen, terwijl die het meest lijdt onder de lage opkomst, bevestigt zich als grote partij.

PvdA is de grote winnaar. Die partij is maar heel zuinigjes pro EU en moest het hebben van een nationalistisch 'onze man in Brussel'-sentiment. Het is niet niks dat Timmermans voorzitter van de EC kan worden, ook niet slecht voor Nederland.

Dan kunnen we natuurlijk doen alsof al die Nederlanders die zich niet hals over kop in het onbekende willen storten de EU steunen, maar dat lijkt me niet het geval. Dan kun je wel weer doen alsof de EU en Europa hetzelfde zijn en onderzoeken waarin mensen zeggen voor Europese samenwerking te zijn interpreteren als steun voor de EU, maar als je wil weten hoe mensen over de EU denken moet je ze naar de EU vragen en niet naar Europa, want ondanks jaren van propagandistische begripsvervuiling weten de meeste mensen het verschil nog wel.

De mensen die nu victorie kraaien dat we verder kunnen met de ever closer union, vergeet het maar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187059195
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 07:35 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]


Een gezonde EU kritische partij die wel erin wil blijven maar ook flink wil hervormen kan ik nog niet vinden...
Dan heb je slecht gezocht, met SP, CU/SGP, PvdD en 50plus stonden er 4 zulke partijen op de lijst.

En VVD zijn visie op Europa is toch ook een flinke hervorming en minder EU, dit is hun visie in het kort, rechtstreeks van hun website:

De Europese Unie moet meer doen waar zij goed in is: het versterken van de economie en het creëren van banen. Maar Europa moet ook minder doen. Geen onnodige regels, geen geldverspilling en geen bemoeienis met onderwerpen die wij zelf wel kunnen regelen. Kortom: minder onzin uit Brussel, maar alleen dingen die in het Nederlandse belang zijn.

» Europa doet alleen wat nodig is: wij willen dat landen zoveel
mogelijk zelf regelen. Europa werkt alleen aan problemen
die grensoverschrijdend van aard zijn.
» Wij komen op voor het Nederlands belang: samenwerken in
Europa moet Nederland veiliger en welvarender maken.
Dat geldt voor alle afspraken.
» Vrijheid, democratie en rechtstaat zijn het fundament:
dit vormt de basis voor samenwerking in Europa. Europa
beschermt dit fundament.
» Afspraak is afspraak: wij maken scherpe afspraken en
pakken landen aan die zich hier niet aan houden. Afspraken
nakomen is noodzakelijk voor wederzijds vertrouwen.
» Ruimte voor verschillen en tradities: wij respecteren dat
ieder land haar eigen achtergrond, cultuur en identiteit
heeft. Deze verscheidenheid maakt Europa bijzonder. Europa
moet niet streven naar één identiteit, maar juist ruimte
geven aan lokale verschillen.



Dat gelijk stellen met D66 en GL slaat echt nergens op, ik snap dan ook niet waarom hier VVD en CDA met die 2 partijen op 1 hoop worden gegooid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:44:28 #206
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187059206
Men is de gore anti EU laster van populisten gewoon zat.

De Brexit laat duidelijk zien dat het populisme de meest kwaadaardige ideologie is van het moment. Gericht op vernieling en onrust.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:49:07 #207
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_187059229
Ik heb ook op een felle EU-criticaster gestemd (Ewald Engelen, lijstduwer Partij voor de Dieren) en ik ben zeker geen fan van het eurosanna-stijltje van Timmermans, maar laat dan in elk geval zien waar de Brusselse schoen wringt en denk na over alternatieven, in plaats van smerige filmpjes de ether in te gooien met cake-vretende lookalikes :W.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_187059237
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:44 schreef Hexagon het volgende:
Men is de gore anti EU laster van populisten gewoon zat.

De Brexit laat duidelijk zien dat het populisme de meest kwaadaardige ideologie is van het moment. Gericht op vernieling en onrust.
Dit klopt wel, maar dat maakt de Nederlanders nog niet gelijk enthousiast over de EU. Een pragmatische EU die zich zeer beperkt tot de kerntaken was het standpunt van VVD, CDA en eigenlijk ook altijd van de PvdA (alleen minder van Timmermans, al werd hij oorspronkelijk juist eurocommissaris om er op te letten dat de EU zich bij haar kerntaken hield).

Dit is dus ook geen uitslag voor "meer EU". De 2 partijen die dat willen (D66 en GL) hebben samen verloren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:54:39 #209
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_187059267
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:49 schreef Ringo het volgende:
Ik heb ook op een felle EU-criticaster gestemd (Ewald Engelen, lijstduwer Partij voor de Dieren) en ik ben zeker geen fan van het eurosanna-stijltje van Timmermans, maar laat dan in elk geval zien waar de Brusselse schoen wringt en denk na over alternatieven, in plaats van smerige filmpjes de ether in te gooien met cake-vretende lookalikes :W.
Ja, eens wel. Gewoon realistisch kritisch op de (huidige) EU moet kunnen toch? Sommige mensen doen alsof er maar 2 opties zijn: volle kracht vooruit met de EU of een Nexit, maar er zit van alles tussen uiteraard.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:55:26 #210
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_187059269
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit klopt wel, maar dat maakt de Nederlanders nog niet gelijk enthousiast over de EU. Een pragmatische EU die zich zeer beperkt tot de kerntaken was het standpunt van VVD, CDA en eigenlijk ook altijd van de PvdA (alleen minder van Timmermans, al werd hij oorspronkelijk juist eurocommissaris om er op te letten dat de EU zich bij haar kerntaken hield).

Dit is dus ook geen uitslag voor "meer EU".
Dit dus , as Nederland zo pro EU was , hadden we allemaal wel op D66 gestemd
Ik ben inmiddels overleden
pi_187059283
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:49 schreef Ringo het volgende:
Ik heb ook op een felle EU-criticaster gestemd (Ewald Engelen, lijstduwer Partij voor de Dieren) en ik ben zeker geen fan van het eurosanna-stijltje van Timmermans, maar laat dan in elk geval zien waar de Brusselse schoen wringt en denk na over alternatieven, in plaats van smerige filmpjes de ether in te gooien met cake-vretende lookalikes :W.
Ben inderdaad wel blij dat dit bewijst dat deze Amerikaanse manier van campagnevoeren hier nog steeds niet werkt. Anderen zwart maken als doel van een campagne, laten we daar gelijk weer mee stoppen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:01:43 #212
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187059344
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:44 schreef Hexagon het volgende:
Men is de gore anti EU laster van populisten gewoon zat.

De Brexit laat duidelijk zien dat het populisme de meest kwaadaardige ideologie is van het moment. Gericht op vernieling en onrust.
En in dienst van Vladimir Putin, vergeet dit niet. En als er iets is wat Putin niet wil is dat iemand als Timmermans in de EU hem blijft bestoken.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:02:59 #213
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_187059360
Het lukt Jesse Klaver en zijn enge sekte maar niet om een brede volksbeweging in gang te zetten.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_187059384
Is het mogelijk om de lijsttrekker van de partij op de kieslijst te zetten van een EP verkiezingen. Ik denk als Rutte, Klaver, Baudet of Wilders op de lijst stonden, dat je dan een veel eerlijkere strijd had tussen de partijen met Frans Timmermans. Zo niet, is het dan niet mogelijk om een oude grote naam dan op de lijst te zetten zoals Buma, Pechthold, Hennis-Plasschaert, of Jan Marijnissen/Roemer etc. Zou dat dan mogen.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:05:56 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187059413
D66 heeft vooral verloren vanwege een impopulaire regering en een verzwakte EU lijsttrekker
pi_187059449
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:56 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ben inderdaad wel blij dat dit bewijst dat deze Amerikaanse manier van campagnevoeren hier nog steeds niet werkt. Anderen zwart maken als doel van een campagne, laten we daar gelijk weer mee stoppen.
Daar ben ik op zich ook wel blij mee, want zoals het er in Amerika toe gaat daar wil toch geen hond van eten. Aan de andere kant vind ik het wel een verademing dat het jargon verdwenen is uit de campagne waardoor het beter te volgen is. Als ik bijvoorbeeld Balkenende of Donner moest aanhoren dan had ik binnen 10 minuten hoofdpijn van het eindeloos lang geneuzel.
pi_187059472
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:24 schreef Klopkoek het volgende:
Mensen die de SP gelijk stellen aan PVV en FvD hebben het niet begrepen. Dat is al zo vaak ontkracht en onderuit gehaald.
Nee. Dat is niet ontkracht. SP is PVV light.

Zie hun visie omtrent arbeidsmigratie.
pi_187059474
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan heb je slecht gezocht, met SP, CU/SGP, PvdD en 50plus stonden er 4 zulke partijen op de lijst.

En VVD zijn visie op Europa is toch ook een flinke hervorming en minder EU, dit is hun visie in het kort, rechtstreeks van hun website:

De Europese Unie moet meer doen waar zij goed in is: het versterken van de economie en het creëren van banen. Maar Europa moet ook minder doen. Geen onnodige regels, geen geldverspilling en geen bemoeienis met onderwerpen die wij zelf wel kunnen regelen. Kortom: minder onzin uit Brussel, maar alleen dingen die in het Nederlandse belang zijn.

» Europa doet alleen wat nodig is: wij willen dat landen zoveel
mogelijk zelf regelen. Europa werkt alleen aan problemen
die grensoverschrijdend van aard zijn.
» Wij komen op voor het Nederlands belang: samenwerken in
Europa moet Nederland veiliger en welvarender maken.
Dat geldt voor alle afspraken.
» Vrijheid, democratie en rechtstaat zijn het fundament:
dit vormt de basis voor samenwerking in Europa. Europa
beschermt dit fundament.
» Afspraak is afspraak: wij maken scherpe afspraken en
pakken landen aan die zich hier niet aan houden. Afspraken
nakomen is noodzakelijk voor wederzijds vertrouwen.
» Ruimte voor verschillen en tradities: wij respecteren dat
ieder land haar eigen achtergrond, cultuur en identiteit
heeft. Deze verscheidenheid maakt Europa bijzonder. Europa
moet niet streven naar één identiteit, maar juist ruimte
geven aan lokale verschillen.



Dat gelijk stellen met D66 en GL slaat echt nergens op, ik snap dan ook niet waarom hier VVD en CDA met die 2 partijen op 1 hoop worden gegooid.
De vier partijen die je noemt zijn óf erg links óf sterk gebaseerd op geloof óf one-issue. Bovendien is de CU nu regeringspartij en dat gaat meestal gepaard met braaf doen wat de EU wil.
Dat laatste geldt ook voor de VVD. EU-kritisch in de campagne, maar in het daadwerkelijke beleid zien we er helaas weinig van terug. Nu snap ik wel dat we als klein Nederland weinig tot niets in te brengen hebben (dat alleen zou al een reden moeten zijn om tegen toetreding van nieuwe grote landen te zijn), maar het is teleurstellend om te zien dat de grote middenpartijen in het EP niets, maar dan ook niets aan hervorming doen.
Wat de VVD komt daar nog de complicerende factor bij dat ze onderdeel zijn van de fractie van Verhofstadt, die liever vandaag dan morgen een EU-superstaat wil.

Ik had gehoopt op een flinke overwinning voor EU-kritische partijen. Niet omdat ik verwacht dat die met oplossingen komen (verre van), maar omdat het het huidige EP en de media wellicht zou doen wakker schrikken en zou doen beseffen dat op de rem trappen en serieus werken aan hervormingen nodig is. Op zo’n effect had ik ook gehoopt na het Brexit-referendum in de UK, maar tevergeefs.

De uitslag van gisteren zal door de middenpartijen en media worden uitgelegd als: ‘de Nederlanders zijn blij met hoe de huidige EU functioneert, ga zo door!’ Wat mij betreft is dat een paar stappen terug en belooft het weinig goeds voor de toekomst.
pi_187059508
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:05 schreef Hexagon het volgende:
D66 heeft vooral verloren vanwege een impopulaire regering en een verzwakte EU lijsttrekker
...en vanwege het feit dat Nederland niet voor een federaal Europa is.


De andere partijen van de "impopulaire regering" doen het trouwens prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187059513
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie eigenlijk niet wat er zo pro EU is aan deze uitslag:

Opkomst: Zeer laag

D66, de enige partij die net zo pro EU is als de EU zelf: Gehalveerd

VVD, is een meer pro EU koers gaan varen: Flink verloren tov TK 2 jaar geleden.

Volt: Uiterst marginaal

FvD, terwijl van Brexit een puinhoop is gemaakt en deze partij flirt met een Nexit en een zeer klungelige campagne voerde die zwaar onder vuur werd genomen, terwijl die het meest lijdt onder de lage opkomst, bevestigt zich als grote partij.

PvdA is de grote winnaar. Die partij is maar heel zuinigjes pro EU en moest het hebben van een nationalistisch 'onze man in Brussel'-sentiment. Het is niet niks dat Timmermans voorzitter van de EC kan worden, ook niet slecht voor Nederland.

Dan kunnen we natuurlijk doen alsof al die Nederlanders die zich niet hals over kop in het onbekende willen storten de EU steunen, maar dat lijkt me niet het geval. Dan kun je wel weer doen alsof de EU en Europa hetzelfde zijn en onderzoeken waarin mensen zeggen voor Europese samenwerking te zijn interpreteren als steun voor de EU, maar als je wil weten hoe mensen over de EU denken moet je ze naar de EU vragen en niet naar Europa, want ondanks jaren van propagandistische begripsvervuiling weten de meeste mensen het verschil nog wel.

De mensen die nu victorie kraaien dat we verder kunnen met de ever closer union, vergeet het maar.
Timmermans niet pro-EU.. wat?
pi_187059543
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Timmermans niet pro-EU.. wat?
Timmermans wel, de PvdA veel minder. En uiteindelijk komt niet Timmermans op 1 van die 5 of 6 zetels te zitten. Hij heeft zelf aangegeven dat hij voorzitter of eurocommissaris wil worden of dat hij anders weg gaat uit Brussel. Dus in praktijk zal dat "pro-EU" wel mee gaan vallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:17:52 #222
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187059578
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:55 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dit dus , as Nederland zo pro EU was , hadden we allemaal wel op D66 gestemd
Ik ben niet tegen de EU, maar stel me wat voorzichtiger op. Ik vertrouw D66 niet zo erg. De pure Euro sceptische nóg minder. Religieuze partijen stem ik niet op,. Dus dan kom je logischerwijs uit bij de PvdA van Frans Timmermans. En dat heb ik dus gedaan. Simpel en tactisch.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:22:08 #223
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187059632
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:49 schreef Ringo het volgende:
Ik heb ook op een felle EU-criticaster gestemd (Ewald Engelen, lijstduwer Partij voor de Dieren) en ik ben zeker geen fan van het eurosanna-stijltje van Timmermans, maar laat dan in elk geval zien waar de Brusselse schoen wringt en denk na over alternatieven, in plaats van smerige filmpjes de ether in te gooien met cake-vretende lookalikes :W.
Ik vond het een prima filmpje, met inhoudelijke punten ook. Eindelijk vecht men eens terug tegen de lawine aan onjuiste verwijten en op de man spelen tegen links.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:25:33 #224
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187059685
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee. Dat is niet ontkracht. SP is PVV light.

Zie hun visie omtrent arbeidsmigratie.
Het stemgedrag van PVV en SP lijkt totaal niet op elkaar, en een ander belangrijk verschil is ook dat de SP alles laat doorrekenen en hun programma's uit meer dan een A4tje bestaan.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:25:54 #225
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_187059690
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:36 schreef klappernootopreis het volgende:
De FrontPage heeft nu de PvdA het redelijk tot goed heeft gedaan in de exitpolls dit nieuws natuurlijk nadrukkelijk genegeerd.
Dit nieuws komt natuurlijk als een schok voor ze. :')
Viel mij ook al op. Niets terug te vinden over de verkiezingen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_187059707
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:49 schreef Ringo het volgende:
Ik heb ook op een felle EU-criticaster gestemd (Ewald Engelen, lijstduwer Partij voor de Dieren) en ik ben zeker geen fan van het eurosanna-stijltje van Timmermans, maar laat dan in elk geval zien waar de Brusselse schoen wringt en denk na over alternatieven, in plaats van smerige filmpjes de ether in te gooien met cake-vretende lookalikes :W.
Jij op PVDD? kan mij nog berichten van je herinneren waarin je aan het verkondigen was dat een warm hart voor dieren een typisch teken is van ordinaire decadentie.

Van mening veranderd? :)
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:28:15 #227
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_187059715
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vond het een prima filmpje, met inhoudelijke punten ook. Eindelijk vecht men eens terug tegen de lawine aan onjuiste verwijten en op de man spelen tegen links.
In dat filmpje is het juist Links dat op de man speelt tegen Links. :')
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_187059726
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Timmermans wel, de PvdA veel minder. En uiteindelijk komt niet Timmermans op 1 van die 5 of 6 zetels te zitten. Hij heeft zelf aangegeven dat hij voorzitter of eurocommissaris wil worden of dat hij anders weg gaat uit Brussel. Dus in praktijk zal dat "pro-EU" wel mee gaan vallen.
Hoe kom je erbij dat de PVDA niet pro-Europa is?
pi_187059777
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee. Dat is niet ontkracht. SP is PVV light.

Zie hun visie omtrent arbeidsmigratie.
Je blijft die onzin maar herhalen hé. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_187059812
Uiteindelijk ben ik wel blij dat de PvdA gewonnen heeft, en ik hoop dat Timmermans eurocommissaris mag worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de PvdA zich gaat weten te profileren in het Europese parlement, en Timmermans eventueel in de Europese Commissie.

Als ze echt nadrukkelijk resultaten gaan weten te behalen (samen met andere sociaal-democratische partijen) voor een socialer Europa waar bijvoorbeeld iets gedaan wordt tegen ondermijning van arbeidswetgeving, minimumloon enz. dan hebben zij over 5 jaar mijn stem.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_187059869
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat de PVDA niet pro-Europa is?
PvdA was daarin altijd vergelijkbaar met VVD en CDA. Een Europa van kerntaken. Geen federale "ever closing union". Sinds Timmermans zijn ze saarin wat opgeschoven, maar ik moet nog zien of dat zo blijft. Paul Tang (vorige lijsttrekker, nu nummer 2 en straks weer voorzitter van de PvdA fractie) is veel minder eurofiel dan Timmermans.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187059885
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:05 schreef Hexagon het volgende:
D66 heeft vooral verloren vanwege een impopulaire regering en een verzwakte EU lijsttrekker
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

...en vanwege het feit dat Nederland niet voor een federaal Europa is.

De andere partijen van de "impopulaire regering" doen het trouwens prima.
Ik denk dat de reden van Hexagon het overgrote deel verklaart. Ik schat ook in dat het extra verlies t.o.v. de PS-verkiezingen vooral door kiezers komt die op Timmermans wilden stemmen, misschien wel juist om FvD en VVD niet de grootste te laten zijn.
pi_187059893
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:36 schreef Tomatenboer het volgende:

Ik ben heel benieuwd hoe de PvdA zich gaat weten te profileren in het Europese parlement, en Timmermans eventueel in de Europese Commissie.

Als ze echt nadrukkelijk resultaten gaan weten te behalen (samen met andere sociaal-democratische partijen) voor een socialer Europa waar bijvoorbeeld iets gedaan wordt tegen ondermijning van arbeidswetgeving, minimumloon enz. dan hebben zij over 5 jaar mijn stem.
Profileren in het Europese Parlement zal niet mee vallen, met 5 of 6 van de 751 zetels. En het is inderdaad afwachten, Rutte is straks aan zet. Gaat die voor Timmermans, of iemand van VVD of CDA?


De Sociaal Democraten lijken trouwens minder machtig te worden. Tot nu toe 'regeerden' zij samen met de christendemocraten, daar moeten straks de liberalen of de groenen bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187059912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan heb je slecht gezocht, met SP, CU/SGP, PvdD en 50plus stonden er 4 zulke partijen op de lijst.

En VVD zijn visie op Europa is toch ook een flinke hervorming en minder EU, dit is hun visie in het kort, rechtstreeks van hun website:

De Europese Unie moet meer doen waar zij goed in is: het versterken van de economie en het creëren van banen. Maar Europa moet ook minder doen. Geen onnodige regels, geen geldverspilling en geen bemoeienis met onderwerpen die wij zelf wel kunnen regelen. Kortom: minder onzin uit Brussel, maar alleen dingen die in het Nederlandse belang zijn.

» Europa doet alleen wat nodig is: wij willen dat landen zoveel
mogelijk zelf regelen. Europa werkt alleen aan problemen
die grensoverschrijdend van aard zijn.
» Wij komen op voor het Nederlands belang: samenwerken in
Europa moet Nederland veiliger en welvarender maken.
Dat geldt voor alle afspraken.
» Vrijheid, democratie en rechtstaat zijn het fundament:
dit vormt de basis voor samenwerking in Europa. Europa
beschermt dit fundament.
» Afspraak is afspraak: wij maken scherpe afspraken en
pakken landen aan die zich hier niet aan houden. Afspraken
nakomen is noodzakelijk voor wederzijds vertrouwen.
» Ruimte voor verschillen en tradities: wij respecteren dat
ieder land haar eigen achtergrond, cultuur en identiteit
heeft. Deze verscheidenheid maakt Europa bijzonder. Europa
moet niet streven naar één identiteit, maar juist ruimte
geven aan lokale verschillen.



Dat gelijk stellen met D66 en GL slaat echt nergens op, ik snap dan ook niet waarom hier VVD en CDA met die 2 partijen op 1 hoop worden gegooid.
Omdat ze in Europa in het zelfde verbond komen. Vvd en D66 zitten inde zelfde partij in het EP. En CDA zit in de partij van Merkel, maar ook Orban uit Hongarije. En allen behoren ze tot de midden rechtse liberaal stroming. Cdu-sgp zitten in de ecp, waar Baudet ook wil aansluiten.als je hun stand punten leest, ook erg pro eu, maar niet pro uitbreiden, eerder libertarisme. En dan de PVV zit bij de enf. Gewoon anti europa. Dus alle partijen vinden elkaar in het opkomen van Europese waarden en de discussie is hoever gaan we hierin. De PVV is anti. Dus het vergelijken van de partijen is niet gek dus. Want staan bijna allemaal voor de zelfde waarden en voor Europa. D66 wil echt federaal ontwikkelen (maar binnen alde is dit geen doelstelling).
pi_187059925
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]

Profileren in het Europese Parlement zal niet mee vallen, met 5 of 6 van de 751 zetels. En het is inderdaad afwachten, Rutte is straks aan zet. Gaat die voor Timmermans, of iemand van VVD of CDA?
Dat profileren zal vooral in samenwerking met de overige sociaal-democratische fracties moeten gebeuren in hun eigen Europese fractie natuurlijk.

Maar zo heeft Agnes Jongerius bijvoorbeeld toch kleine stapjes weten te zetten in het positief veranderen van arbeidswetgeving in Europa zodat uitbuiting afneemt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_187059931
Even nog een keer de vraag: Mag VVD ook Mark Rutte op de kieslijst zetten van andere verkiezingen dan de Tweede Kamer, immers Frans Timmerman staat wel op de lijst, maar vervult niet de 6 zetels en hij nam het op tegen enkel onbekenden waardoor hij won.
Zo ja; zou dat dan niet de nieuwe strategie moeten zijn voor elke partij?
pi_187059945
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:45 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Omdat ze in Europa in het zelfde verbond komen. Vvd en D66 zitten inde zelfde partij in het EP. En CDA zit in de partij van Merkel, maar ook Orban uit Hongarije. En allen behoren ze tot de midden rechtse liberaal stroming. Cdu-sgp zitten in de ecp, waar Baudet ook wil aansluiten.als je hun stand punten leest, ook erg pro eu, maar niet pro uitbreiden, eerder libertarisme. En dan de PVV zit bij de enf. Gewoon anti europa. Dus alle partijen vinden elkaar in het opkomen van Europese waarden en de discussie is hoever gaan we hierin. De PVV is anti. Dus het vergelijken van de partijen is niet gek dus. Want staan bijna allemaal voor de zelfde waarden en voor Europa. D66 wil echt federaal ontwikkelen (maar binnen alde is dit geen doelstelling).
De huidige fractie van CU waar FvD heen wil is bepaald niet pro-EU, hoe kom je daar bij?

De CU gaat daar trouwens weg.


Maae sowieso is dat wijzen naar fracties een beetje onzinnig, er heerst erg weinig fractiediscipline, de fracties stemmen eigenlijk bijna nooit volledig voor hetzelfde. VVD en D66 stemmen ook echt niet steeds hetzelfde.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:47:39 #238
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187059948
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:46 schreef MakkieR het volgende:
Even nog een keer de vraag: Mag VVD ook Mark Rutte op de kieslijst zetten van andere verkiezingen dan de Tweede Kamer, immers Frans Timmerman staat wel op de lijst, maar vervult niet de 6 zetels en hij nam het op tegen enkel onbekenden waardoor hij won.
Zo ja; zou dat dan niet de nieuwe strategie moeten zijn voor elke partij?
Heeft Baudet dat net niet gedaan?
Die stond 12e op de kieslijst en gaat op zeker het Europees Parlement niet in.

En Wilders heeft het eerder ook gedaan meen ik.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:50:17 #239
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187059988
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:42 schreef archito het volgende:

[..]


[..]

Ik denk dat de reden van Hexagon het overgrote deel verklaart. Ik schat ook in dat het extra verlies t.o.v. de PS-verkiezingen vooral door kiezers komt die op Timmermans wilden stemmen, misschien wel juist om FvD en VVD niet de grootste te laten zijn.
Heb ook wel van wat partijleden gehoord dat ze even vreemd zijn gegaan voor Frans. Dat Sophie in t Veld nogal afgebladderd is dat heeft mogelijk een zetel gescheeld.
pi_187060001
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:46 schreef MakkieR het volgende:
Even nog een keer de vraag: Mag VVD ook Mark Rutte op de kieslijst zetten van andere verkiezingen dan de Tweede Kamer, immers Frans Timmerman staat wel op de lijst, maar vervult niet de 6 zetels en hij nam het op tegen enkel onbekenden waardoor hij won.
Zo ja; zou dat dan niet de nieuwe strategie moeten zijn voor elke partij?
Ja, dat mag. Maar je mag EP niet combineren met een nationale regeerfunctie (geen eerste kamer of tweede kamer, maar ook geen provinciale staten of gemeenteraad). Zo'n grote naam zou dus een soort lijstduwer zijn, of hier de politiek moeten verlaten. Als hij dat eerste is, wordt daar toch vrij snel doorheen geprikt.

Verder heeft VVD met Azmani één van hun bekendste namen die geen minister zijn (of ex-minister) ingezet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187060007
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Heb ook wel van wat partijleden gehoord dat ze even vreemd zijn gegaan voor Frans. Dat Sophie in t Veld nogal afgebladderd is dat heeft mogelijk een zetel gescheeld.
Ik heb zelf op Samira Rafaela gestemd, een jong nieuw gezicht kunnen we wel gebruiken. Voor de lijsttrekkersverkiezing heb ik op Felix Klos gestemd om dezelfde reden.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:52:33 #242
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187060021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat mag. Maar je mag EP niet combineren met een nationale regeerfunctie (geen eerste kamer of tweede kamer, maar ook geen provinciale staten of gemeenteraad). Zo'n grote naam zou dus een soort lijstduwer zijn, of hier de politiek moeten verlaten. Als hij dat eerste is, wordt daar toch vrij snel doorheen geprikt.

Verder heeft VVD met Azmani één van hun bekendste namen die geen minister zijn (of ex-minister) ingezet.
Baudet heeft het deze verkiezingen gedaan en Wilders eerder ook.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_187060028
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:52 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Baudet heeft het deze verkiezingen gedaan en Wilders eerder ook.
Klopt, ik nam aan dat MakkieR bedoelde als lijsttrekker.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:53:36 #244
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187060033
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:51 schreef archito het volgende:

[..]

Ik heb zelf op Samira Rafaela gestemd, een jong nieuw gezicht kunnen we wel gebruiken. Voor de lijsttrekkersverkiezing heb ik op Felix Klos gestemd om dezelfde reden.
Ik heb ook op Rafaela gestemd.

Was overigens voor Marietje Schaake. Die ga ik wel missen. Hopelijk duikt die nog in Den Haag op.
pi_187060039
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Heeft Baudet dat niet gedaan?
Heb net de lijst er even bij gepakt en inderdaad, zo ook Wilders, maar in tegenstelling tot Timmermans stonden zij onderaan en Timmermans bovenaan de lijst. Verder zag ik Baudet of Wilders ook niet echt op televisie zeggen dat ze mee deden aan de verkiezingen, dus stem op mij. Misschien werkt het beter als je jezelf bovenaan de lijst zet en jezelf verkiesbaar stelt bovenaan de lijst.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:54:33 #246
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187060044
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Viel mij ook al op. Niets terug te vinden over de verkiezingen.
Misschien wilde Putin dit niet.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_187060046
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik heb ook op Rafaela gestemd.

Was overigens voor Marietje Schaake. Die ga ik wel missen. Hopelijk duikt die nog in Den Haag op.
Achteraf was het tactisch beter geweest om ook op Schaake te stemmen geef ik toe. :D
pi_187060063
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:54 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Heb net de lijst er even bij gepakt en inderdaad, zo ook Wilders, maar in tegenstelling tot Timmermans stonden zij onderaan en Timmermans bovenaan de lijst. Verder zag ik Baudet of Wilders ook niet echt op televisie zeggen dat ze mee deden aan de verkiezingen, dus stem op mij. Misschien werkt het beter als je jezelf bovenaan de lijst zet en jezelf verkiesbaar stelt bovenaan de lijst.
Ik denk niet dat de Nederlanders zich zo laten foppen, dus dan zou die bekende naam echt Europa in moeten willen. En veel beter dan Azmani, was echt 1 van de grote namen van de VVD in de kamer, kom je dan niet op uit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187060094
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat mag. Maar je mag EP niet combineren met een nationale regeerfunctie (geen eerste kamer of tweede kamer, maar ook geen provinciale staten of gemeenteraad). Zo'n grote naam zou dus een soort lijstduwer zijn, of hier de politiek moeten verlaten. Als hij dat eerste is, wordt daar toch vrij snel doorheen geprikt.

Verder heeft VVD met Azmani één van hun bekendste namen die geen minister zijn (of ex-minister) ingezet.
Maar in feite doet Timmermans dit toch ook, maar dan met een andere baan binnen de EU. Dus als voorbeeld Rutte verkiesbaar stellen als lijsttrekker EP en dan de EP niet combineren met nationale regeerfunctie.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:58:08 #250
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187060098
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:54 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Heb net de lijst er even bij gepakt en inderdaad, zo ook Wilders, maar in tegenstelling tot Timmermans stonden zij onderaan en Timmermans bovenaan de lijst. Verder zag ik Baudet of Wilders ook niet echt op televisie zeggen dat ze mee deden aan de verkiezingen, dus stem op mij. Misschien werkt het beter als je jezelf bovenaan de lijst zet en jezelf verkiesbaar stelt bovenaan de lijst.
Misschien zijn PVV of FvD stemmers wel zó dom dat ze niet de kieslijst doornemen voor ze in het hokje duiken

Ik moet toch ergens bovenaan de lijst een vlakje rood kleuren bij de lijstduwer?, hij staat er geeneens bij! :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')