abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188317920
Toch weer een huisupdate!

We krijgen waarschijnlijk wat extra fondsen beschikbaar en we gaan een lijstje maken van wat we daarmee willen laten doen. Hoog op de lijst staan zaken als schilderwerk, spouwmuurisolatie, dubbelglas in de twee ramen met enkel glas en de taatsdeuren. Iets wat mogelijk op dat lijstje komt is het laten maken van een vlonderterras bij onze pui samen met zonwering. Vraag: heeft iemand leuke ideeën?

Zo ziet de achterkant eruit:

Zaken om op te letten:
- Er is een hoogteverschil tussen het huis en de omliggende grond. Het terras bij de pui moet ongeveer op dezelfde hoogte als de vloer in huis komen.
- Als je van buiten naar binnen kijkt staat rechts een onooglijk muurtje. Het zou weg kunnen, maar dat gaat denk ik best wat kosten omdat het is vermetseld met de hoek van het huis. Die hoek moet dan worden hersteld. Ik behoud dat muurtje als het even kan en schilder het liever of laat het stuken. Het muurtje moet geïntegreerd worden met het ontwerp. Ik ben al bezig er een passiebloem naartoe te laten groeien.
- Ik wil om het huis heen kunnen blijven lopen en ook naar de schuur toe. Er moet dus een logische overgang zijn tussen het terras en het pad om het huis.
- Vanwege de verzakkende grond is onderheien van het terras misschien wel verstandig.
- Ik wil een niet te strak terras omdat ons huis al erg modern is en ik een 'natuurlijke' tuin wil. Het terras vormt de overgang.
- In de winter wil ik geen donkere woonkamer!

Ik heb op dit moment de volgende ideeën:
- een vlonderterras met tredes om het hoogteverschil te overbruggen (maar zulke terrassen zien er vaak erg strak uit);
- een pergola met blauwe regen als zonwering of bijvoorbeeld een schaduwdoek of een systeem met lamellen .

Inspiratieplaatjes en (praktische) tips zijn heel welkom!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188318640
Zoiets lijkt me wel heel praktisch, een terrasoverkapping met glas en zonwering. Maar het ziet er zo klinisch uit.

Dit komt al meer in de buurt:

[ Bericht 14% gewijzigd door Claudia_x op 06-08-2019 19:57:08 ]
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:11:38 #253
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_188319223
Die laatste is mooi en om de overgang naar de rest iets minder abrupt te maken zou je misschien kunnen kiezen voor een hele brede tweede rand om het eigenlijke huiskamerhoogte terras te maken? En dan helemaal rondom en mss wel 1,5/2m breed ofzo.
pi_188321309
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 20:11 schreef Brighteyes het volgende:
Die laatste is mooi en om de overgang naar de rest iets minder abrupt te maken zou je misschien kunnen kiezen voor een hele brede tweede rand om het eigenlijke huiskamerhoogte terras te maken? En dan helemaal rondom en mss wel 1,5/2m breed ofzo.
Ja, dat komt alleen op de plek van het grijze muurtje niet uit. Ik denk eraan om zo'n rand alleen aan de zuidkant te doen (de kant van het water), om het terras het hoekje om te laten lopen (westkant) naar de keuken toe en daar dan weer een afstap te laten maken.

Verder is zo'n overdekt terras met glas misschien wel overkill. Ik vraag me ook af hoe goed het vele glas zich houdt met de sterke winden hier.
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:33:41 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188321477
https://zonneveranda.nl/

Niet klinisch (afhankelijk van de versie) en het levert nog wat op ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_188321622
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:33 schreef Leandra het volgende:
https://zonneveranda.nl/

Niet klinisch (afhankelijk van de versie) en het levert nog wat op ook.
Bijna 14.000 euro inclusief montage!
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:40:46 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188321657
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bijna 14.000 euro inclusief montage!
Tsja... ik denk dat dat formaat ook wel wat goedkoper kan, maar je praat al snel over zeker 10K.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188321693
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tsja... ik denk dat dat formaat ook wel wat goedkoper kan, maar je praat al snel over zeker 10K.
Nou ja, luxere overkappingen zijn al gauw > 5.000 euro. Misschien moeten we het maar houden bij een eenvoudige pergola met planten en (op korte termijn) een schaduwdoek.

Ik denk dan aan zoiets:

dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:51:18 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188321892
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou ja, luxere overkappingen zijn al gauw > 5.000 euro. Misschien moeten we het maar houden bij een eenvoudige pergola met planten en (op korte termijn) een schaduwdoek.

Ik denk dan aan zoiets:

[ afbeelding ]
Dat vind ik ook prachtig O+

Een veranda is nou eenmaal duur, een pergola is dan een prima alternatief.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188322172
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 21:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat vind ik ook prachtig O+

Een veranda is nou eenmaal duur, een pergola is dan een prima alternatief.
En over 10-15 jaar willen we misschien wel een uitbouw maken. Dat zou dan zonde zijn.
  dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:17:36 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188322421
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 22:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En over 10-15 jaar willen we misschien wel een uitbouw maken. Dat zou dan zonde zijn.
True, tenzij je de veranda dan weer kunt opschuiven.

Maar je schaduwdoeksuggestie is voor hier ook een goede, want mijn verbouwingsbudget staat een (zonne)veranda ook niet toe, terwijl het zeker 's zomers wel van belang is de zon te weren en nu doet het balkon dat, maar als we uitbouwen zijn we de schaduw van het balkon kwijt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188322445
Een houten pergola breekt dat moderne strakke van het huis wel mooi op en als je het hout alleen beitst dan benadruk je ook mooi de natuur van je tuin.
pi_188329160
Ja ik zou ook gaan voor een pergola met klimmers die in de winter blad verliezen. En dan soorten combineren die in verschillende seizoenen bloeien. Ik wil dat zelf ook bij ons bedrijf. Daar hebben we een pui van denk ik vergelijkbare breedte (misschien iets smaller) op het West-Zuid-Westen. Dat wil zeggen veel wind en zon. We zoeken dus beschutting maar zonder het licht weg te nemen in de winter. Nu hebben we een schaduwdoek maar dat heeft nogal te lijden van de wind. Het zou beter zijn als we een schaduwdoek aan een pergola vast zouden kunnen maken.

Voor de begroeiing dacht ik zelf aan een combinatie van blauwe regen (bloeit vroeg, snelle groeier, leuk blad) met diverse soorten clematis die op verschillende momenten bloeien, maar over het algemeen geen mooi dik bladerdek hebben, een 'rambling rose' of andere mei-juni-bloeier, mogelijk een passiebloem en een trompetbloem (campsis, bloeit in aug-sept). Meer = beter in een tuin wat mij betreft.
Maar ik weet niet zo goed waar te beginnen met onze oprit/tuin in het algemeen dus ik heb gisteren een mail gestuurd aan een ecologisch hovenier die een vriendin van mij erg heeft geholpen.
pi_188348950
Blauwe regen alleen doen als je er tegen kan. Ik ben er allergisch voor en kan er dus niet bij zitten of hem snoeien.

Een mooie pergola kan een prima overgang zijn. Als je met schaduwdoek gaat werken moet due ook sterk zijn, zeker met de wind bij jullie.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_188588469
Ik heb geregeld dat er binnenkort een schilder langskomt voor de begane grond en eerste verdieping. *O* We hebben wat geld gespaard en het ziet er niet naar uit dat ik binnenkort weer kan klussen, dus het lijkt ons een goede investering. Ik ga ook voor die tijd nog even met de architect bedenken wat voor kleuren te gebruiken.

Tips voor toffe kleuren? Ik denk aan zoiets voor het toilet:

vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:19:57 #266
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188589411
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 14:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb geregeld dat er binnenkort een schilder langskomt voor de begane grond en eerste verdieping. *O* We hebben wat geld gespaard en het ziet er niet naar uit dat ik binnenkort weer kan klussen, dus het lijkt ons een goede investering. Ik ga ook voor die tijd nog even met de architect bedenken wat voor kleuren te gebruiken.

[ afbeelding ]
Oh, prachtig! Ik ben verliefd op deze kleur maar Six. vindt het niks.
Resistance is futile.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:26:55 #267
149959 SQ
snelle trees
pi_188589505
ik vind zwarte schijthuizen altijd wel sjiek. In elk geval geen zwembadkleuren ofzo, beetje warm mag het wel zijn :P
disclaimer
pi_188589557
quote:
17s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 15:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh, prachtig! Ik ben verliefd op deze kleur maar Six. vindt het niks.
Mijn lief vindt het ook niks, maar voor zoiets als het toilet maakt het hem toch niet uit.

En ik heb ooit beddengoed in oudroze het huis in weten te halen. :7 Dit was toen mijn inspiratieplaatje (de kleur is identiek):

Ik ben weg van de spullen die H&M heeft van katoen en linnen.
pi_188589928
Nog een paar kleuren die ik mooi vind:

pi_188594760
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 14:05 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]
Welke kleur is dit?
Zit toevallig net op pinterest te zoeken naar iets van oud roze of poederroze en kwam ook nog heart wood tegen.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:40:15 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188595069
Had je nog besloten over jullie pergola trouwens?
Resistance is futile.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 02:32:00 #272
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_188597619
Mooie kleuren juist, hele zachte ogende tinten. Naast het toilet, welke wanden zou je allemaal willen verven? :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_188599057
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 22:14 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Welke kleur is dit?
Zit toevallig net op pinterest te zoeken naar iets van oud roze of poederroze en kwam ook nog heart wood tegen.
Die op het plaatje is heart wood inderdaad! De kleur die ik op het oog heb is mild umber van Flexa. Probleem is alleen dat ik iemand inhuur die met Sigmaverf werkt (en dus niet met Flexaverf). Dus ik moet even navragen of ik dan wel zomaar kleuren van andere merken door kan geven.

pi_188599138
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 22:40 schreef Seven. het volgende:
Had je nog besloten over jullie pergola trouwens?
Ik heb wel besloten dat ik geen duur systeem met glas ga nemen. Dus er komt denk ik een houten vlonderterras met een eenvoudige pergolaconstructie voor klimplanten. We zitten al bijna in september, dus ik denk dat we dit door gaan schuiven naar het voorjaar. Dat geeft me wat meer tijd om te bedenken wat ik precies wil (welke materialen, door laten lopen om het huis of niet?). We willen bijvoorbeeld in de nabije omgeving even bij diverse huizen kijken hoe anderen het hebben opgelost. Iedereen kampt uiteindelijk met hetzelfde probleem, namelijk hoe om te gaan met verzakkende veengrond.
pi_188599175
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 02:32 schreef monsterd. het volgende:
Mooie kleuren juist, hele zachte ogende tinten. Naast het toilet, welke wanden zou je allemaal willen verven? :)
Ik vind het heel lastig. Ik merk dat alles wit voor mij gewoon te saai en strak is. Vroeger werkte ik altijd met accentmuren. Dat zou bijvoorbeeld de muur achter de televisie kunnen zijn, de muur waar de keuken tegenaan staat, de muur waar het bureau tegen staat. En heel mooi lijkt me om de hoge muur in het trappenhuis een kleur te geven. Maar ik wil ook wel eens van het accentmuren-idee af, dus ik denk dat ik wat meer mee ga laten nemen. Dat bespreek ik hopelijk binnenkort met de architect!

Het lastige van dat laatste vind ik weer: waar houd je op? Ik weet bijv. dat de architect een voorstander is van het meeverven van plafonds. In de badkamer en in het toilet vind ik dat prima, maar in andere ruimtes vind ik het niet praktisch. Ik wil zelf namelijk kleuren kunnen veranderen zo nu en dan en een plafond verven is een rotklus. (Maar er is ook een kans dat ik me door de architect laat overtuigen. :+)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')