Altijd vooruit blijven kijken is wat ik doe.
Zelfs wanneer ik depressief ben wacht ik op de dag van morgen en ben ik benieuwd of die dag beter zal zijn.
Terug kijken heeft bij mij alleen zin om te leren van mijn fouten en dan voorkomen dat ik niet nog eens de fout inga.
Nu ik me al een tijdje beter voel vergeet ik ook hoe slecht ik me heb gevoeld. Het boeit me niet dat ik me toen slecht voelde want nu op het nu moment gaat het lekker.
Af en toe kijk ik nog wel eens terug naar de verrotte tijd. En dan ben ik dankbaar dat die tijd over is.
Het verleden vergeten doe ik dus. Het heden en de toekomst is belangrijker dan het verleden.
Ook hecht ik weinig waarde aan leuke momenten van het verleden. Als ik vakantie foto's terugzie dan krijg ik daar vaak geen fijn gevoel bij. Dan denk ik alleen, was ik maar nog op vakantie en dan voel ik een dipje.
Ik vergeet dus veel van het verleden en dat heeft niet met mijn geheugen te maken. Volgens mij is het een automatisme dat is ingebouwd. Of ik ben nu gewoon teveel met de toekomst bezig en met hoe ik me nu voel.
Yesterday is history, today is a gift and tomorrow is a mystery. ( in mijn geval dan)
Nog iemand die dat zo ook heeft
Def
Ik vergeet de slechte dingen niet echt, maar ik denk er gewoon niet meer aan. De goede dingen tellen veel zwaarder voor mij en ik zie niet in waarom ik me rot zou voelen over nare dingen die toch al lang gebeurd zijn
je focussen op het verleden is daarentegen niet goed, je blijft veel meer in je negatieve gevoelens hangen en ziet niet dat je een heel leven voor je hebt waarin je, met alles wat je door je slechte tijden geleerd hebt, steeds verder kan komen.
als je in therapie zit ben je bijv. wel veel bezig met het verleden maar juist door begeleide verwerking kan je veel leren voor de toekomst.
kortom, onthouden is goed, stil blijven staan niet.
vind ik
* Loesje29 is daar in ieder geval eentje van!
quote:Er zit een heel groot grijs gebied tussen je verleden wegstoppen en er teveel mee bezig zijn. Natuurlijk hoef je het niet weg te stoppen, maar het moet ook niet je leven gaan overheersen. Dan kun je namelijk nooit verder groeien.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:17 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Deze klote discussie heb ik gisteren dus met Dennis gehad .
Ik ben mijn verleden aan het verwerken op mijn manier , maar hij vind dat ik het weg moet stoppen .
Het is iets wat bij me hoort en me maakt tot hoe ik nu ben, en ik zal altijd wel buien blijven krijgen door het verleden maar ik pak altijd de draad weer op. Ik ben wie ik nu ben door mijn verleden , dat is niet goed/slecht , maar ik verwerk gewoon dingen op mijn manier .
Het zou veel erger zijn als ik het weg zou stoppen , ik kan zowieso al niet snappen waarom hij zou druk moet maken om mijn verleden als we gewoon vrienden zijn .
quote:Ik onthoud wel dat ik een rot tijd heb gehad, maar ik ben bijna helemaal vergeten hoe het nu precies was en hoe lang ik depressief ben geweest. De tijd zegt me niet veel.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:12 schreef DarkElf het volgende:
ik denk dat het verleden in je achterhoofd houden een prima iets is. dat herinnert je aan een tijd waarn j nooit meer terecht wilt komen en helpt je met het zien van je valkuilen en bijv. signalen die je lichaam geeft dat het slechter gaat met je zodat je sneller of hulp kan zoeken of het roer om kan proberen te gooien.je focussen op het verleden is daarentegen niet goed, je blijft veel meer in je negatieve gevoelens hangen en ziet niet dat je een heel leven voor je hebt waarin je, met alles wat je door je slechte tijden geleerd hebt, steeds verder kan komen.
als je in therapie zit ben je bijv. wel veel bezig met het verleden maar juist door begeleide verwerking kan je veel leren voor de toekomst.
kortom, onthouden is goed, stil blijven staan niet.
vind ik
Toen ik depressief was toen was ik super veel bezig met het verleden en slechte dingen die ik heb meegemaakt.
De toekomst daar kijk ik ook niet zo heel veel naar. Ik leef nu van dag tot dag en zie wel wat er morgen gebeurt. Donderdag gesprek over werk en ook daar maak ik me niet druk om. Het gaat zoals het gaat dus laat maar gaan. ( zie mijn ondertitel )
Maar goed. Ik kan ook weer in een dip of depressie komen en dan ga ik vanzelf weer terug kijken naar slechte tijden. Dan kijk ik totaal niet meer vooruit. Nou ja totaal niet, dan doe ik wel mijn best om me beter te voelen en hoop ik nog steeds dat het morgen wel goed gaat.
Ik hoop dat de depakine zijn werk goed blijft doen in ieder geval.
Straks ga ik even op jou mds forum kijken en wat schrijven weer. Ik wil iedere dag even rondneuzen daar
quote:Wat de toekomst brengt dat weet je nooit. Ik kijk ook niet zozeer naar de toekomst maar ben wel af en toe benieuwd hoe het over een jaar of paar jaar of 10 jaar gaat.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:12 schreef Smirrie het volgende:
Lijkt er echt op ja wat ik heb, heb het niet zo 'extreem' als jij dat ik altijd naar de toekomst kijk, maar ik merk wel duidelijk aan mezelf dat als ik naar het verleden kijk ik eigenlijk alleen maar goede dingen herinner..Ik vergeet de slechte dingen niet echt, maar ik denk er gewoon niet meer aan. De goede dingen tellen veel zwaarder voor mij en ik zie niet in waarom ik me rot zou voelen over nare dingen die toch al lang gebeurd zijn
Ik leef nu en morgen komt vanzelf wel.
Misschien loop ik morgen per toeval een leuke vrouw tegemoet waar ik later mee ga trouwen. Who knows. Alles kan in de toekomst.
Maar ik vergeet gewoon het verleden nu omdat ik meer bezig ben met vandaag.
Kan ook allemaal van de seroxat komen. Dat die het allemaal aanstuurt.
quote:Nee maar als je iets 10 jaar geblokkeerd hebt , kun je ook niet van iemand verwachten dat als het boven komt in 3 maanden het een plekje te geven . En ja , dan zijn dan de reacties fel , het is wat bij me hoort en altijd bij me zal blijven , er zijn zat momenten dat ik er niet aan denk , maar er zijn ook momenten dat dat uit mijn verleden opborreld .
Op dinsdag 7 januari 2003 16:22 schreef Ripley het volgende:[..]
Er zit een heel groot grijs gebied tussen je verleden wegstoppen en er teveel mee bezig zijn. Natuurlijk hoef je het niet weg te stoppen, maar het moet ook niet je leven gaan overheersen. Dan kun je namelijk nooit verder groeien.
Ik leer de laatste tijd ook veel van het heden.
Maar goed. Wat vandaag heden is dat is morgen verleden.
De laatste tijd wordt ik wat spraakzamer en dat zet zich door. Ook het positievere begint zich door te zetten. Steeds als ik opsta wordt dat positievere sterker.
Dus ik leer veel van wat ik de dag ervoor heb meegemaakt.
Als ik morgen opsta dan denk ik terug aan vandaag en ga ik verder en probeer ik dat positieve vast te houden.
of is dit te wazig om te begrijpen
quote:Dat klopt als een bus.
Op dinsdag 7 januari 2003 16:47 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Nee dat is het niet , jij zegt in feite , dingen van vroeger heb ik overleefd en al dat andere kan ik ook dragen , juist doordat je het in het verleden overleefd hebt.
Je wordt harder door negatieve zaken die je in het verleden hebt meegemaakt. Je kunt steeds meer hebben en dragen.
Als je super veel hebt meegemaakt wordt je keihard en sta je niet gek te kijken als het ooit weer eens wat minder gaat. Maak je niet veel mee dan kun je als het een keer tegen zit er niet goed tegen. Dan komt dat onverwacht aan en slaat het in als een bom.
Gaat het een hele tijd goed dan wordt je natuurlijk ook sterker. Dat zet zich dan door en het zelfvertrouwen stijgt dan ook.
Ik mis een stuk van mijn verleden, mijn peuter en een deel van mijn kleutertijd...of is dat geen verleden heet dat vroeger? En dit beinvloed toch al mijn hele leven, het leven wat daarna gekomen is en dat is nu eigenlijk nog niet minder dan 10 jaar geleden.
Ik wil meer van het verleden terug krijgen om dingen te leren begrijpen en dingen te kunnen doen....
Toekomst is belangrijk, maar als ik het verleden niet heb dan gaat de toekomst niet, ik weet niet wat ik belangrijker vind...
quote:Met anderen praten over leuke dingen die je hebt meegemaakt kan idd super leuk zijn
Op dinsdag 7 januari 2003 17:14 schreef Frenkie het volgende:
Het verleden is juist leuk om op terug te kijken. Kan je allemaal leuke anecdotes ophalen enzo.
Maar als ik er alleen naar terug kijk zonder anderen dan vind ik er bar weinig aan
quote:Ik ben ook een heel deel kwijt. Weggestopt en niet helemaal goed meegemaakt. Ik was vaak afwezig en dacht altijd dat ik autistisch was. Contact met anderen liep niet zo heel goed. Alleen maar met bepaalde mensen.
Op dinsdag 7 januari 2003 17:13 schreef Luchtbel het volgende:
Hmmm ik weet dat niet...Ik mis een stuk van mijn verleden, mijn peuter en een deel van mijn kleutertijd...of is dat geen verleden heet dat vroeger? En dit beinvloed toch al mijn hele leven, het leven wat daarna gekomen is en dat is nu eigenlijk nog niet minder dan 10 jaar geleden.
Ik wil meer van het verleden terug krijgen om dingen te leren begrijpen en dingen te kunnen doen....
Toekomst is belangrijk, maar als ik het verleden niet heb dan gaat de toekomst niet, ik weet niet wat ik belangrijker vind...
Wat ik heb meegemaakt tijdens de kleuter tijd en lagere school en middelbare school weet ik bijna niet meer. Helemaal weg is dat. Alleen momenten die super veel impact hebben gemaakt die heb ik onthouden.
Gelukkig dat ik mezelf hersteld heb en dat ik niet ben blijven hangen in de eerste jaren van mijn leven. Ben er nog redelijk goed uitgekomen vind ik.
Dus wat ik nu ben heb ik niet helemaal te danken aan mijn verleden. Ik ben nu aan mezelf aan het werken om er zo beter van te worden.
Zal ook wel met medicatie te maken hebben denk ik. Maar veel doe ik zelf nu.
Dat is net zo belangrijk...
quote:Inderdaad
Op dinsdag 7 januari 2003 17:50 schreef blade182 het volgende:
Verleden is belangrijk, zonder het verleden zou je nooit iets kunnen leren...
Je kunt niet alleen maar naar voren kijken, je moet ook is stil staan en nadenken wat er is gebeurt...Dat is net zo belangrijk...
Je moet alleen niet in je verleden blijven hangen, je moet ook niet blijven denken dat als je dingen anders zou hebben gedaan dat het dan misschien anders zou zijn gegaan.
Toekomst visie is heel erg goed, dat geeft je leven een doel. Alleen moet je wel open blijven staan voor veranderingen in je omgeving of in je zelf. Van dag tot dag leven is wat te simpel naar mijn mening.
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 19:18 schreef Viper144 het volgende:
Na denken over je verleden is goed.
Leren van je fouten, want die wil je niet weer maken.
Denken aan leuke dingen, die wil je weer mee maken.Je moet alleen niet in je verleden blijven hangen, je moet ook niet blijven denken dat als je dingen anders zou hebben gedaan dat het dan misschien anders zou zijn gegaan.
Toekomst visie is heel erg goed, dat geeft je leven een doel. Alleen moet je wel open blijven staan voor veranderingen in je omgeving of in je zelf. Van dag tot dag leven is wat te simpel naar mijn mening.
Mijn ondertitel is weer aan verandering onderhevig binnenkort
Ik leef ook niet echt 100 procent van dag tot dag. Ik kijk ook wel vooruit. Op mezelf wonen wil ik ook, eeuwig thuis wonen dat kan niet. Een vriendin zoeken dat heeft naar mijn idee weinig zin. Je komt ze per toeval tegen is mijn idee.
Dat van je fouten leren vind ik nog het belangrijkste van het verleden. Ik onthou mijn fouten goed en probeer zo goed mogelijk mijn best te doen ze niet nog een keer te maken.
En dat ik vergeten ben wat 10-15 jaar geleden is gebeurt, is dat normaal Of heb ik dat weggestopt in het verdom hoekje??? Misschien was ik gewoon niet bewust aanwezig toen.
Van de kleuterschool, lagere school, mavo, havo en meao kan ik maar bar weinig herinneren. Ik weet alleen dat ik toen niet lekker in mijn vel zat en vaak afwezig was. Pas op de heao ging het beter en kan ik me wel alles herinneren.
De leerstof die ik geleerd heb ben ik echter niet vergeten. Alleen het sfeertje in de klas, wat er gedaan is in de klas, hoe de leraren waren, de namen van klasgenoten, de gezichten van klasgenoten. Is allemaal weg hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |