abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 mei 2019 @ 12:02:27 #1
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_186905083
Volgende week wordt er tegen ons huis een veranda met als ondervloer houten vlonders (verhoogd) gebouwd. Waar de veranda komt te staan liggen nu tuintegels.

Ik heb 2 opties. Optie 1 spreekt mij het meest aan:

Optie 1:
De vlonder vanaf de tegels bouwen. De tegels liggen al goed en blijft geen water op staan. Bijkomend voordeel is dat ik geen overschot aan tuintegels krijg.

Optie 2:
Alle tegels verwijderen en dan beginnen te bouwen. Het nadeel is dat het water misschien niet goed weg komt.

Verder, hoe zorg ik ervoor dat het onkruid niet omhoog komt? Eerst de tegel voegen dichtkitten? Onkruidvrij voegzand gebruiken? Een anti worteldoek helpt sowieso niet.

De veranda is overkapt dus lijkt het me sowieso sterk dat er dan nog onkruid tussen kan komen?

Iemand tips of suggesties?
  vrijdag 17 mei 2019 @ 12:05:55 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_186905161
Ik snap even niet goed waarom het weghalen van de tegels er voor zou zorgen dat het water niet goed weg kan? Doorgaans loopt water toch sneller weg als er geen bestrating ligt?

Overigens, onder een veranda komt niet zo veel water.

En als je je zorgen maakt om water zou ik al helemaal geen tegelvoegen dicht gaan kitten ;)
disclaimer
pi_186905377
Waarom werkt een anti worteldoek niet?
  vrijdag 17 mei 2019 @ 12:19:19 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186905400
Onkruidvrij voegzand werkt minder dan anti worteldoek :) .
pi_186905624
Ik zou me niet al te druk maken, om te groeien hebben planten licht en water nodig....Het is er dus droog en er komt nauwelijks licht.
pi_186966289
Geen tips maar ik lees even mee. Wil ook een vlonder bouwen op waar nu terrastegels redelijk strak liggen. 60x40.
pi_187017312
> Waar zand ligt, wil je antiworteldoek
> Je wilt geen/min mogelijk bestrating onder je vlonder, want afwatering
> Je kunt zowel funderen dmv geslagen palen als op huidige bestrating... daarover:

Afhankelijk van de hoogte van het terras en natuurlijk de gewenste hoogte van de beoogde vlonder, kan je enkele terrastegels laten liggen om daar de vlonder op te laten steunen. Zeg 1 steunpunt per 80cm ligger (hier zijn maatstaven voor en is afhankelijk van de afmetingen ligger, moet je even opzoeken).

Dus: Het best is zoveel mogelijk tegels te verwijderen, want vocht ónder je vlonder = vragen om rot (ja, ook hardhout kan hier last van krijgen).. Je kunt de vrijheid nemen zeg 1 tegel per m2 te verwijderen voor de afwatering, maar dat wordt om allerlei redenen dus niet aangeraden. :)
pi_187017782
Zelf heb ik tegels ertussenuit gehaald ook voor de afwatering.
Op de foto ontbreekt nog het worteldoek, dat heb ik tussen de balken en de tegels liggen.
De balken liggen hier nog op een soort matje maar dat is omdat ik dat spul erbij kreeg dat is verder niet nodig.

Geen last van onkruid oid.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')