abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186880707
Vraagje, ik heb tijdelijk in de ziektewet gezeten ivm een operatie welke inmiddels achter de rug is en het herstel spoedig verloopt.

Binnenkort ga ik beginnen met het re-integratie traject op kantoor, in overleg met de bedrijfsarts.
Nu ben ik alleen het volgende vergeten te vragen aan de bedrijfsarts, maar misschien kan iemand mij hier op weg helpen.

Ik heb een contract voor 36 u waarbij ik de ene week 5dgn/40u werk en de andere week 4dgn/32u. Met andere woorden, 1x per 2 weken ben ik 1 dag vrij. Dit is op de vrijdag.

De bedrijfsarts heeft nu een re-integratieschema opgesteld welke er zo uitziet:

Fase 1: Ma:2 - d:0 - Wo:2 - Do:0 - Vrij:2 en dit voor 3 weken (Voordat fase 2 start kijken hoe het gaat)
Fase 2: Ma:3 - D:0 - Woe:3 - Do:0 - Vrij: 3 en dit voor 3 weken
Fase 3: Ma:4 - Di:0: Woe:4 - Do:0: - Vrij: 4 (dit voor 2-3 weken; kijken hoe het gaat)
Fase 4: Ma:4 - Di:4 - Woe:0 - Do:4 - Vrij: 4 etc etc

Dit opbouwschema vind ik verder helemaal prima, maar mag ik aannemen dat gezien ik contractueel 36u werk dat ik tijdens re-integratie dus 1x/2 weken een dag vrij ben en dus niet de re-integratieuren maak?
Inhalen op di/do is (zeker in het begin) geen optie aangezien die momenten echt nodig zijn voor verder herstel.

Ik ben vooral benieuwd hoe dit arbeidsrechterlijk in elkaar zit... Iemand een idee?
  donderdag 16 mei 2019 @ 15:21:17 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_186881564
Hiervoor werkte je ook ma t/m do 8 uur per dag. Dat ga je nu toch ook niet doen?
pi_186881735
Staat die vrije dag om de week ook als zodanig in je contract benoemd?
Vaak wordt dit zo gedaan omdat men toch een werkdag van 8 uur wil aanhouden.
In het reintegratieschema werk je steeds minder dan 36 uur.

Als je er belang aan hecht om toch die vrije vrijdag te hebben (omdat je dan iets gepland hebt) dan zou ik dat alsnog met de bedrijfsarts bespreken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_186882111
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 15:31 schreef jeroen25 het volgende:
Staat die vrije dag om de week ook als zodanig in je contract benoemd?
Vaak wordt dit zo gedaan omdat men toch een werkdag van 8 uur wil aanhouden.
In het reintegratieschema werk je steeds minder dan 36 uur.

Als je er belang aan hecht om toch die vrije vrijdag te hebben (omdat je dan iets gepland hebt) dan zou ik dat alsnog met de bedrijfsarts bespreken.
Nee, die vrij dag staat niet op die manier in het contract. Zou hooguit moeten kijken of dit in de aanvullende arbeidsvoorwaarden zo staat. Het staat wel op die manier in het verlofsysteem zo gemeld. En komt idd vanuit de gedachte dat men iemand max 8u contractueel wil laten werken en niet structureel meer dan 8u.

Klopt, met re-integratie is het de bedoeling dat ik ga opbouwen weer naar de 36u toe, dat is niet van de ene op de andere week gerealiseerd.

Ik ben dus 100% ziekgemeld obv 36u.

Ik zal het idd ook nog even met de bedrijfsarts overleggen.

Ik was vooral benieuwd wat het arbeidsrecht hierin zegt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 mei 2019 @ 17:12:16 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186884181
Ik ben ook bezig met reďntegratie en ik werk altijd 4 dagen (vrijdags vrij). Die vrije vrijdag is gewoon gebleven. Maar dat is een wekelijkse vrije dag, met een vrije dag om de week ligt het net weer even anders.

Het "gevaar" is natuurlijk dat ze zeggen: je bent op dinsdag en donderdag al vrij. Ik denk dat je pas als je weer elke werkdag uren gaat maken weer kunt vragen om je standaard vrije dag om de week.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_186885158
Het gaat in overleg met je werkgever en bedrijfsarts.

Als jij om de week die vrijdag vrij wil dan is dit niet onmogelijk, mits de bedrijfsarts en werkgever hier mee in stemmen. Echter, als dat de re-integratie vertraagd dan zal de werkgever/bedrijfsarts hier niet snel mee akkoord gaan.

Tijdens re-integratie worden de uren verdeeld over alle mogelijke werkdagen. Dus als jij al wel 4 uur per dag kan werken zal dit gedurende 5 dagen gaan, niet gedurende 4,5 dag. Tenminste, zo is het hier in het verleden gegaan..

Bedrijfsarts zag trouwens bezoeken aan hem wel ook al 'werk'. Dus dat ging op tijden dat er anders gewerkt/gere-integreerd werd..
pi_186892064
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 17:12 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben ook bezig met reďntegratie en ik werk altijd 4 dagen (vrijdags vrij). Die vrije vrijdag is gewoon gebleven. Maar dat is een wekelijkse vrije dag, met een vrije dag om de week ligt het net weer even anders.

Het "gevaar" is natuurlijk dat ze zeggen: je bent op dinsdag en donderdag al vrij. Ik denk dat je pas als je weer elke werkdag uren gaat maken weer kunt vragen om je standaard vrije dag om de week.
Ik snap wat je zegt, maar tegelijk zou het wel erg krom zijn als dat daadwerkelijk zo zou zijn… Want het betreft een normale vrije dag waar ik niet voor betaald krijg.
De dagen die ik nu niet ga werken zijn ook echt ziektedagen om bij te komen van werken en het opbouwproces niet te vertragen. Met die ziektedagen kan ik natuurlijk vrij weinig want vrij ben je ook niet als je weer ziek thuis zit na een dag werken.
pi_186892811
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 18:02 schreef NicolasJoy het volgende:
Het gaat in overleg met je werkgever en bedrijfsarts.

Als jij om de week die vrijdag vrij wil dan is dit niet onmogelijk, mits de bedrijfsarts en werkgever hier mee in stemmen. Echter, als dat de re-integratie vertraagd dan zal de werkgever/bedrijfsarts hier niet snel mee akkoord gaan.

Tijdens re-integratie worden de uren verdeeld over alle mogelijke werkdagen. Dus als jij al wel 4 uur per dag kan werken zal dit gedurende 5 dagen gaan, niet gedurende 4,5 dag. Tenminste, zo is het hier in het verleden gegaan..

Bedrijfsarts zag trouwens bezoeken aan hem wel ook al 'werk'. Dus dat ging op tijden dat er anders gewerkt/gere-integreerd werd..
Maar het zou dan over mijn contractuele werkdagen moeten gaan en dat is 5/4 en niet 5 dagen….
Die 5/4 staan zo in het verlof systeem ook gemeld waarbij het voor iedereen zichtbaar is wanneer iemand aanwezig/beschikbaar is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 mei 2019 @ 22:20:24 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186894642
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:44 schreef MissPoezz78 het volgende:

Ik snap wat je zegt, maar tegelijk zou het wel erg krom zijn als dat daadwerkelijk zo zou zijn… Want het betreft een normale vrije dag waar ik niet voor betaald krijg.
De dagen die ik nu niet ga werken zijn ook echt ziektedagen om bij te komen van werken en het opbouwproces niet te vertragen. Met die ziektedagen kan ik natuurlijk vrij weinig want vrij ben je ook niet als je weer ziek thuis zit na een dag werken.
Ben ik met je eens hoor. Maar een werkgever redeneert meestal in zijn eigen voordeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_186895016
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 22:20 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ben ik met je eens hoor. Maar een werkgever redeneert meestal in zijn eigen voordeel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja ik zou het vanuit de werkgever kunnen begrijpen, hoewel ze zelf met de regel zijn gekomen dat ik niet 4x9 mag werken maar dat dat in 5/4 moet gebeuren die 36u.

Ja dat is natuurlijk ook erg krom. Fijn dat het nu wel kan.

Ik ga het nog wel even via een arbeidsjurist navragen. Ben liever vooraf goed voorbereid dan straks overvallen te worden. Dat komt ook niet ten goede aan de re-integratie.
Gelukkig zien ze wel (ook uit het verleden) dat ik snel (soms te snel) mijn werk weer oppak. Hopelijk spelt dat in mijn voordeel… ergens...
pi_186901508
Naar mijn idee ligt het heel erg aan hoe de pet van de bedrijfsarts staat..

Hebben hier iemand gehad die 18 uur per week werkt. In twee dagen. Dinsdags en donderdags.
Vervolgens ziek, niet in staat om zulke lange dagen te maken, maar wel in staat om 5 uur per dag te werken. Die werd voor de re-integratie door de bedrijfsarts verplicht om die uren dan over 4 dagen verdeeld te maken. Di 5u, Woe 4u, Do 5u, Vrij 4u. Sta je als werkgever ook niet om te springen, krijg je opeens op dagen dat iemand normaal niet werkt een extra werknemer..

Als diegene maar twee dagen in de week die uren zou werken dan zou de re-integratie veel langer duren, dus op deze manier kon diegene zo goed en snel mogelijk weer terugkeren in het werk..
pi_186962848
Ik heb nog even navraag gedaan bij de jurist van de rechtsbijstand.

Als ik op papier heb dat de afspraak 4/5 is en liever nog dat ik 1x per 2 weken op vrijdag vrij ben dan blijft dat geldig gedurende mijn re-integratie.

Nu heb ik wel op papier dat ik 4/5 werk maar niet welke dag, behalve dat dit al 2 jaar in het verlofsysteem staat.

Ik ga het zeker niet op de spits drijven en ook wel een consessie doen, maar ik ga wel voor een echte vrije dag 1x/2 weken. Want anders kan ik privé helemaal geen kant op de komende periode omdat het herstellen veel vraagt.

Mocht er nog een duidelijk antwoord van de werkgever komen dan zal ik het hier nog wel even laten weten. Maar met wat de jurist heeft aangegeven en dat ik zelf ook wel een concessie wil doen denk ik dat er niet heel veel problemen gaan ontstaan (hoop ik).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')