abonnement Unibet Coolblue
pi_186909313
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 10:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Is Lalla weer terecht?
Waarschijnlijk is/was Lalla Selma ernstig ziek.

De Marokkaanse prinses Lalla Salma is voor de tweede keer in korte tijd in het openbaar gespot. De vrouw van koning Mohammed VI bracht een onofficieel bezoek aan een ziekenhuis in Beni Mellal.Ze zou de afdeling oncologie bezocht hebben en in totaal zo’n twee uur gebleven zijn.

https://www.telegraaf.nl/(...)ezoek-aan-ziekenhuis

[ Bericht 0% gewijzigd door p078 op 17-05-2019 20:41:19 ]
  vrijdag 17 mei 2019 @ 16:56:34 #102
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_186910131
Oh het is opinie.
Ik dacht al.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 17 mei 2019 @ 21:09:37 #103
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_186915661
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 08:03 schreef Enchanter het volgende:

Deze man , na zoveel jaar in Nederland en dan nog zo gebrekkig Nederlands spreken
Wat betreft het wel/niet vloeiend spreken van een taal is het aantal jaar dat je deze taal spreekt bij mijn weten niet altijd doorslaggevend.

De leeftijd waarop je een taal leert en aanleg voor talen speelt een veel grotere rol lijkt mij.
Krekker is de bom!
  vrijdag 17 mei 2019 @ 21:27:37 #104
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_186916172
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:09 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat betreft het wel/niet vloeiend spreken van een taal is het aantal jaar dat je deze taal spreekt bij mijn weten niet altijd doorslaggevend.

De leeftijd waarop je een taal leert en aanleg voor talen speelt een veel grotere rol lijkt mij.
Niet mee eens , in Amsterdam had ik een buurman die uit Pakistan kwam , misschien toentertijd iets jonger dan Mohammed Rabbae , maar die man sprak , wat ik me er nog van kan herinneren dan , gewoon goed Nederlands.

Ik denk als je thuis ook gewoon Nederlands praat of iig probeert , dat dat een positieve uitwerking heeft.
Ik ben inmiddels overleden
pi_186917921
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 00:33 schreef p078 het volgende:

[..]

[..]

Je hebt geen kaas gegeten van de Marokkaanse geschiedenis. Dat zijn gewoon de feiten. Je kunt de wetten van die tijd erop nalezen genoeg bronnen te vinden. Marokkaanse darija is mix van berbers, Arabisch en Europeaanse talen. Ook de berbers hebben Arabische woorden overgenomen. Maar beweer je nu dat het journaal in Marokko, niet in 4 talen wordt uitgezonden?
Ik geloof best dat het Marokkaanse journaal in 4 talen wordt uitgezonden maar naar mijn idee is de Arabisering van de Berbers vergelijkbaar met wat de Fransen hebben gedaan/geprobeerd.
De Berbers hebben een geschiedenis die veel verder teruggaat dan die van de Arabieren.
Ik denk dat in ieder geval een gedeelte van de Berbers nazaten zijn van de Phoeniciërs (Carthago).
Er zijn ook nogal wat opstanden tegen de Arabische bezetters geweest.

Dat een groot gedeelte van het hoger onderwijs in Marokko nog steeds Franstalig is is nogal strijdig met je idee van een verbod op onderwijs in de tijd dat Marokko een Frans protectoraat was.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10993-015-9398-3

https://referenceworks.br(...)l-morocco-COM_002101
"The colonial period in Morocco was accompanied by changes in the education system that had implications for Moroccan girls. As early as 1913, the French authorities opened the first school for Muslim girls."

https://www.aljazeera.com(...)160605103948305.html

Ik zou graag een bron zien van dat verbod op onderwijs.

quote:
Marokkanen uit Tanger en Tetouan spreken perfect Spaans. Veel zijn van Spaanse afkomst. Zie A. Torres een van de belangrijke Marokkaanse politici. Spaans lijkt in geen velden of wegen op Nederlands.

Kolonie, hhahahaha? Westelijke Sahara is en zal altijd Marokkaanse grondgebied blijven.De Amerikanen, Fransen, Spanjaarden hebben besloten dat de Westelijke Sahara gewoon Marokkaanse grondgebied wordt. Tevens is er door EU bepaalt dat de Westelijke Sahara vol gebouwd wordt met zonnecentrales om groene energie te exporteren naar Europa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Sahara_conflict
https://en.wikipedia.org/wiki/Polisario_Front
https://www.wsrw.org/a135x516

Het is een ordinaire bezetting vanwege fosfaatmijnen en visgronden.

quote:
Andalusië bedoel je? Dat is wel heel lang geleden zouden er nog overlevende zijn uit die tijd. Marokko is gekoloniseerd door Fransen, Engelsen, Romeinen,Grieken,Vikings, West-Goten, Vandalen, Spanjaarden en Portugezen. Daar hoor je niemand over en al helemaal niet de Marokkanen. Ik geef alleen aan dat de eerste generatie niet kan lezen en schrijven vanwege wetten tijdens de koloniale tijd.
Waar ik graag een bron voor zou zien (die koloniale wetten).

Wel klagen over de kortstondige Franse bezetting maar de eeuwenlange bezetting van een groot gedeelte van Spanje is te lang geleden.
De koloniale bezetting van Marokko was misdadig maar heeft maar kort geduurd.

Hetzelfde gaat op voor het Midden-Oosten, eerst eeuwen Ottomaanse bezetting en daarna korstondige westerse bezetting, maar die kortstondige bezetting is zogenaamd de bron van heel veel problemen en de Ottomaanse eeuwenlange bezetting wordt genegeerd.
Ronduit absurd.

Marokko zou moeten ophouden de Berbers te onderdrukken, zij zijn de oorspronkelijke bewoners.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 17-05-2019 22:52:16 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186918160
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 08:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk is geen fabeltje. De verzuiling is immers ook succesvol opgeheven (alhoewel FvD sympathisanten nu naar een nieuwe verzuiling streven).
De term opgeheven lijkt me daarvoor niet passend, langzaam minder geworden lijkt me meer kloppen.
Daarnaast zijn partijen als Nida en Denk ook een aanzet tot een nieuwe zuil en behoorlijk problematisch.
Die hele identiteitspolitiek is een groot probleem.
Aan beide kanten.
Politiek zou vooral moeten gaan over sociaal-economische punten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186918367
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 02:35 schreef p078 het volgende:

[..]

Misschien ligt de Nederlandse taal de Marokkanen niet. Of hebben ze daar geen aanleg voor. De derde generatie is nog jong, dus er is nog hoop. Zie CBS: vooral de derde generatie met een Turkse of Marokkaanse achtergrond is erg jong: meer dan 95 procent van hen is minderjarig.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-de-derde-generatie-

In een hut wat een luxe zeg. Maar je ouders hadden wel Surinaams geleerd. Immers was Suriname in 1950-1960 een veel modernere land dan Marokko. Anno 2019 is dat natuurlijk een andere verhaal. De geletterdheid in Marokko was in 1960 maar 5-10% en in Suriname was dat toen al meer dan 50-60%.
De 3e generatie, maar ze kunnen er nog steeds niets aan doen...
Lullig voor de vele Marokkanen die het wel kunnen dat de Marokkaanse tokkies het voor ze verpesten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186918523
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 08:03 schreef Enchanter het volgende:

Deze man , na zoveel jaar in Nederland en dan nog zo gebrekkig Nederlands spreken
Mohamed Rabbae was, en is een gevaarlijke gek.
https://www.groene.nl/artikel/bin-laden-en-de-humor
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186918767
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:09 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat betreft het wel/niet vloeiend spreken van een taal is het aantal jaar dat je deze taal spreekt bij mijn weten niet altijd doorslaggevend.

De leeftijd waarop je een taal leert en aanleg voor talen speelt een veel grotere rol lijkt mij.
Je leert een taal door de taal te spreken, het is echt niet heel ingewikkeld.
(Als ik een taal ,die ik spreek, een tijd niet heb gesproken loop ik ook eerst te hakkelen.)
Een wijk vol schotelantennes is een slecht teken qua integratie.
Als je dat dan ook nog aanvult met zieligheidsracisme heb je recept voor ellende.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186918848
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 07:41 schreef TomStall het volgende:

[..]

En daarmee rammen jullie linkse hufters de deur dicht. Wat je hier neer zet als een vast staand feit is complete onzin. Daarom alleen al is discussie voeren met jullie vrijwel zinloos, psychopatische gedachtekronkels.
Wat wil je doen?
Alle immigranten terugsturen?
+2e en 3e generaties?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186922631
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:19 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik geloof best dat het Marokkaanse journaal in 4 talen wordt uitgezonden maar naar mijn idee is de Arabisering van de Berbers vergelijkbaar met wat de Fransen hebben gedaan/geprobeerd.
De Berbers hebben een geschiedenis die veel verder teruggaat dan die van de Arabieren.
Ik denk dat in ieder geval een gedeelte van de Berbers nazaten zijn van de Phoeniciërs (Carthago).
Er zijn ook nogal wat opstanden tegen de Arabische bezetters geweest.

Dat een groot gedeelte van het hoger onderwijs in Marokko nog steeds Franstalig is is nogal strijdig met je idee van een verbod op onderwijs in de tijd dat Marokko een Frans protectoraat was.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10993-015-9398-3

https://referenceworks.br(...)l-morocco-COM_002101
"The colonial period in Morocco was accompanied by changes in the education system that had implications for Moroccan girls. As early as 1913, the French authorities opened the first school for Muslim girls."

https://www.aljazeera.com(...)160605103948305.html

Ik zou graag een bron zien van dat verbod op onderwijs.
[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Sahara_conflict
https://en.wikipedia.org/wiki/Polisario_Front
https://www.wsrw.org/a135x516

Het is een ordinaire bezetting vanwege fosfaatmijnen en visgronden.
[..]

Waar ik graag een bron voor zou zien (die koloniale wetten).

Wel klagen over de kortstondige Franse bezetting maar de eeuwenlange bezetting van een groot gedeelte van Spanje is te lang geleden.
De koloniale bezetting van Marokko was misdadig maar heeft maar kort geduurd.

Hetzelfde gaat op voor het Midden-Oosten, eerst eeuwen Ottomaanse bezetting en daarna korstondige westerse bezetting, maar die kortstondige bezetting is zogenaamd de bron van heel veel problemen en de Ottomaanse eeuwenlange bezetting wordt genegeerd.
Ronduit absurd.

Marokko zou moeten ophouden de Berbers te onderdrukken, zij zijn de oorspronkelijke bewoners.
Je hebt geen idee van de Marokkaans geschiedenis. We hebben het over de Spaanse bezetting van Noord Marokko.

Westelijke Sahara is al duizenden jaren Marokkaans grondgebied. Een tijdje niet dankzij bezetting door de Spanjaarden. Westelijke Sahara is nu 100% Marokkaans, dankzij hulp van de Fransen. De Fransen hebben goedkeuring gegeven om de Westelijkse Sahara terug te claimen. Trouwens meer dan 90% van de Marokkaanse fosfaat komt uit West Marokko en niet uit de Sahara. In de Westelijke Sahara heb je bijna geen vis. Wel zonne-energie en dat moet geëxporteerd worden naar Europa.

Andalusië is wel heel lang geleden. De Romeinen/Grieken hebben Marokko ook eeuwenlang bezet. Daar hoor je niemand over. Ik benoem alleen de wetten die effect hebben gehad om de educatie van de eerste generatie Marokkanen in Nederland.

Wat er in Marokko is gebeurd heeft niks te maken met de geschiedenis van het Midden-Oosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door p078 op 18-05-2019 02:43:42 ]
pi_186923271
Ik nodig Jette uit om met zijn vriend of een vriend hand in hand te gaan lopen in de wijk Kanaleneiland te Utrecht.

Tip: zet wel een helm op...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 11:18:43 #113
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_186925362
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:27 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Niet mee eens , in Amsterdam had ik een buurman die uit Pakistan kwam , misschien toentertijd iets jonger dan Mohammed Rabbae , maar die man sprak , wat ik me er nog van kan herinneren dan , gewoon goed Nederlands.

Ik denk als je thuis ook gewoon Nederlands praat of iig probeert , dat dat een positieve uitwerking heeft.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:45 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Je leert een taal door de taal te spreken, het is echt niet heel ingewikkeld.
(Als ik een taal ,die ik spreek, een tijd niet heb gesproken loop ik ook eerst te hakkelen.)
Een wijk vol schotelantennes is een slecht teken qua integratie.
Als je dat dan ook nog aanvult met zieligheidsracisme heb je recept voor ellende.
Het is wel degelijk heel ingewikkeld. Dat je de taal veel moet spreken (continue oefening) ben ik het volledig mee eens.

Maar mijn punt is dat er daarnaast nog talrijke andere factoren zijn die grote invloed hebben op het leren van een taal.

Los daarvan betwijfel ik of het verstandig is om als ouders die een taal matig beheersen, meteen in die taal te communiceren met je kinderen. Ten eerste kun je daardoor nooit goed informatie overbrengen op jouw kind, ten tweede leert het kind de taal hierdoor fout. Lijkt me ook vrij onnatuurlijk zoiets.

Wellicht is het alsnog de beste oplossing, ik weet het niet. Maar zo simpel en logisch als dat sommigen het doen overkomen is het in ieder geval niet.

Zoveel mogelijk NL tv kijken en dergelijke lijkt me wel een logische en realistische eerste stap. En buitenshuis ook continu NL proberen te praten ook. Bij diegene ddie dit niet doen is ook sprake vvan verwijtbaar gedrag m.i.

Maar dan nog, bij 2 personen die beiden even hard werken aan het goed beheersen vd taal kan het resultaat uiteindelijk toch anders zijn. Je in NL goed verstaanbaar kunnen maken zou haalbaar moeten zijn voor nagenoeg iedereen denk ik.

Maar vloeiend, zonder fouten en redelijk accentloos spreken, dat niet. Een zwaar accent zullen sommigen blijven behouden lijkt me. En dat is niet altijd onwil.

quote:
Factoren die van invloed zijn op leren van een T2
Wat is belangrijk bij een methode om een T2 te onderwijzen? Welke factoren hebben invloed op het
leren van een T2? Uit observaties blijkt dat ook al volgen taalleerders dezelfde ontwikkelingsroute,
hun uiteindelijke succes sterk wisselt. Dit is te wijten aan de individuele verschillen tussen de leerders
(Mitchell & Myles, 2014). Er zijn veel factoren die invloed hebben op het leren van een T2, zoals
achtergrondfactoren (bijvoorbeeld leeftijd, vooropleiding, geletterdheid en eerste taalachtergrond),
cognitieve factoren (zoals de sensitieve periode, intelligentie, taalaanleg en leerstijl), affectieve
factoren (zoals attitude, motivatie, extravert- en introvertheid en cultuur) en sociale
omgevingsfactoren (zoals taalcontact en interactie) (Bossers et al., 2013: 36). Een aantal factoren
wordt uitgelicht.
Eerste taalachtergrond
De eerste taalachtergrond speelt een grote rol bij het leren van een T2. Als er in de eerste taal geen
betekenisonderscheidende verschillen tussen bepaalde klanken zijn, die er in de T2 wel zijn, zijn deze
moeilijk te herkennen en te produceren voor de T2-leerder. Sprekers van verwante talen (zoals voor
Nederlands bijvoorbeeld het Engels) hebben het daarom makkelijker bij het aanleren van een T2,
dan sprekers van talen met een ander klank- en intonatiepatroon – zoals bijvoorbeeld het Chinees -
dat een toontaal is. Aan de andere kant ben je je bij het Chinees bewust dat dit een andere taal is en
zul je daardoor meer moeite doen om dit op de juiste manier te gebruiken en leiden de
overeenkomsten tussen twee verwante talen – zoals Nederlands en Engels – vooral bij de
woordenschat vaak tot transferfouten (bijvoorbeeld het gebruik van ‘middle’ in plaats van ‘waist’).
Ook worden vaak fonologische regels uit de moedertaal toegepast op de T2, waardoor een
afwijkende klankvorm van T2-woorden wordt opgeslagen in het mentale lexicon. Het woord dat je
vervolgens hoort is anders dan wat er in het geheugen is opgeslagen, waardoor er geen of een
vertraagde herkenning is (bijvoorbeeld het Engelse woord ‘bag’ wordt dan opgeslagen als ‘bek’)
(Bossers et al., 2013: 38, 100).

Leeftijd
Over de rol die leeftijd speelt bij de verwerving van een T2 is veel discussie. Sommige onderzoekers
beweren dat jonge kinderen makkelijker een T2 leren dan volwassenen. Deze wordt dan meer
verworven dan geleerd. Anderen zeggen dat oudere kinderen en jongvolwassenen een T2
makkelijker leren, omdat ze cognitief verder ontwikkeld zijn (Baker, 2006: 128). Long (2014) stelt dat
de onderbouwingen bij alle synthetische benaderingen skill-builded theorieën zijn. Hierbij wordt
gesteld dat alleen jonge leerders incidenteel een taal kunnen verwerven (in de kritische periode).
Daarna is taalleren net als het leren van elke andere complexe cognitieve vaardigheid die je moet
leren met expliciete instructie. In sommige gevallen is er sprake van fossilisatie: het systeem van het
T2-leren lijkt te ‘bevriezen’ of loopt vast (Mitchell & Myles, 2014).
Attitude en motivatie
Een belangrijke verklaring voor succes of falen in een T2 is volgens Baker (2006) attitude en
motivatie. Motivatie bestaat uit de wens om een doel te bereiken, de inspanning die daarvoor nodig
is en de voldoening die men eruit haalt. De snelheid en de uiteindelijke bekwaamheid van de T2
wordt daardoor beïnvloed. Motivatie is onder te verdelen in twee groepen, namelijk integratieve
motivatie (de wens om zich te identificeren met of deel te nemen aan de doeltaalgroep) en
instrumentele motivatie (een taal leren voor nuttig gebruik). Meestal zijn de redenen om een T2 te
leren een mix van deze twee (Baker, 2006). Er is een coherente relatie aangetoond tussen
taalattitudes, motivatie en succes in de T2 (Mitchell & Myles, 2014: 26).
Interactie met de taalomgeving
Bossers et al. (2013) zeggen dat het succes van T2-verwerving in sterke mate afhangt van interactie
met de taalomgeving. Ook Mitchell & Myles (2004) en Ellis (1990) stellen dat interactie van belang is
om de tweede taal te verfijnen. Door interactie en onderhandeling over betekenis kunnen leerders
vragen stellen als ze iets niet direct begrijpen en hierdoor het leerproces bevorderen.
Samenvattend:
NT2-methodes moeten dus rekening houden met de diverse factoren waarin de leerders verschillen,
zoals bijvoorbeeld hun intelligentie, de eerste taalachtergrond en hun motivatie, hoewel vooraf niet
te voorspellen is welke factor(en) het belangrijkst is (zijn).

Het leren van Nederlands als tweede taal - Universiteit Utrecht
PDFhttps://dspace.library.uu.nl › handle
Krekker is de bom!
pi_186925411
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 08:14 schreef cempexo het volgende:
Ik nodig Jette uit om met zijn vriend of een vriend hand in hand te gaan lopen in de wijk Kanaleneiland te Utrecht.

Tip: zet wel een helm op...
Wat is er mis met Kanaleneiland dan?!
pi_186925634
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met Kanaleneiland dan?!
Mijn vriendin ging er wel eens hardlopen. Die heeft nooit een rondje kunnen afmaken zonder dat ze uit diverse hoeken werd uitgemaakt voor dame van lichte zeden 8-)
Conscience do cost.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 11:58:49 #116
117098 Hathor
Effe niet
pi_186925874
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met Kanaleneiland dan?!
Is dit een meerkeuzevraag?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_186925966
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 11:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Hoezo?
Het is algemeen bekend dat de arbeiders die hier vroeger naar toe kwamen niet erg geliefd waren in hun thuisland. Ze hebben hun afval naar ons gestuurd. Hun zijn er vanaf, wij zaten er mee opgezadeld.
De Marokkaanse regering heeft briljant gehandeld. De art of the deal in het kwadraat. Dump hele groepen eigen tokkies en criminelen in andere landen en krijg er nog uitkeringsgeld en subsidies voor terug ook. Ook nu nog weten ze vele miljoenen op te strijken en laten ze duizenden nutteloze figuren naar Nederland gaan, die nooit meer terugkeren. Houdoe en bedankt he.
pi_186926004
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 12:06 schreef Homey het volgende:

[..]

De Marokkaanse regering heeft briljant gehandeld. De art of the deal in het kwadraat. Dump hele groepen eigen tokkies en criminelen in andere landen en krijg er nog uitkeringsgeld en subsidies voor terug ook. Ook nu nog weten ze vele miljoenen op te strijken en laten ze duizenden nutteloze figuren naar Nederland gaan, die nooit meer terugkeren. Houdoe en bedankt he.
Nederlanders maken moppen over "domme Belgen", Marokkanen over "domme ollanders" ?
  zaterdag 18 mei 2019 @ 13:03:19 #119
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_186926692
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 12:06 schreef Homey het volgende:

[..]

De Marokkaanse regering heeft briljant gehandeld. De art of the deal in het kwadraat. Dump hele groepen eigen tokkies en criminelen in andere landen en krijg er nog uitkeringsgeld en subsidies voor terug ook. Ook nu nog weten ze vele miljoenen op te strijken en laten ze duizenden nutteloze figuren naar Nederland gaan, die nooit meer terugkeren. Houdoe en bedankt he.
Het was inderdaad geniaal.
Jammer dat we nu niet hetzelfde kunnen doen en al het tuig kunnen sturen naar verre landen die dringend gastarbeiders nodig hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_186926805
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met Kanaleneiland dan?!
Daar heeft de gemeente Utrecht een rechtbank geplaatst om zo de zaken lokaal af te kunnen wikkelen. Het schijnt dat die rechtbank overuren moet maken omhet werk aan te kunnen. Wat zou er mis zijn daar ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_186929430
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 11:37 schreef ems. het volgende:

[..]

Mijn vriendin ging er wel eens hardlopen. Die heeft nooit een rondje kunnen afmaken zonder dat ze uit diverse hoeken werd uitgemaakt voor dame van lichte zeden 8-)
De ene generalisatie leidt tot de andere!
pi_186929792
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 11:18 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

Het is wel degelijk heel ingewikkeld. Dat je de taal veel moet spreken (continue oefening) ben ik het volledig mee eens.

Maar mijn punt is dat er daarnaast nog talrijke andere factoren zijn die grote invloed hebben op het leren van een taal.

Los daarvan betwijfel ik of het verstandig is om als ouders die een taal matig beheersen, meteen in die taal te communiceren met je kinderen. Ten eerste kun je daardoor nooit goed informatie overbrengen op jouw kind, ten tweede leert het kind de taal hierdoor fout. Lijkt me ook vrij onnatuurlijk zoiets.

Wellicht is het alsnog de beste oplossing, ik weet het niet. Maar zo simpel en logisch als dat sommigen het doen overkomen is het in ieder geval niet.

Zoveel mogelijk NL tv kijken en dergelijke lijkt me wel een logische en realistische eerste stap. En buitenshuis ook continu NL proberen te praten ook. Bij diegene ddie dit niet doen is ook sprake vvan verwijtbaar gedrag m.i.

Maar dan nog, bij 2 personen die beiden even hard werken aan het goed beheersen vd taal kan het resultaat uiteindelijk toch anders zijn. Je in NL goed verstaanbaar kunnen maken zou haalbaar moeten zijn voor nagenoeg iedereen denk ik.

Maar vloeiend, zonder fouten en redelijk accentloos spreken, dat niet. Een zwaar accent zullen sommigen blijven behouden lijkt me. En dat is niet altijd onwil.
[..]

Met het is niet heel ingewikkeld bedoel ik vooral dat er een aantal dingen zijn die je als immigrant kunt doen om de taal van je nieuwe thuisland te leren.
Niet dat dat voor iedereen even makkelijk is, daarin zitten uiteraard stevige verschillen.
Maar als je amper mengt met de lokale bevolking, vrijwel alleen met mensen met dezelfde herkomst omgaat en vrijwel alleen Arabische/Marokkaanse tv-zenders kijkt via de schotel, dan laat je wat mij betreft stevige onwil zien.
Als ik iets niet wil kunnen, dan ga ik het nooit leren.

Kinderen hebben als basis een taal nodig die ze vloeiend spreken dus als je als ouder zijnde wel vloeiend Arabisch/Berbers spreekt dan is het beter in eerste instantie de kinderen die taal te leren.
Meertaligheid kan zeker nuttig zijn maar heeft een basis nodig van een taal die je vloeiend spreekt om daarop te bouwen.
Meerdere talen slecht spreken heb je weinig aan.
Overigens worden en werden in Marokko ook van oudser onderdrukt en is men al eeuwen bezig met de Arabisering van de Berbers.

Een accent hebben is wat anders dan de taal amper spreken of eoa vaag straattaaltje spreken.
Dat straattaaltje mag overigens best als bijtaal zolang je maar wel enigszins fatsoenlijk Nederlands kunt spreken als je enige kans op de arbeidsmarkt wilt hebben.

Ik kom overigens ook vaak genoeg Marokkanen tegen die wel gewoon goed Nederlands spreken.
Voor die mensen vind ik het erg lullig dat ze het stigma van Marokkaanse tokkies meekrijgen.
Zelf zou ik niet graag worden aangezien voor een Nederlandse tokkie.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_186930755
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 11:22 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met Kanaleneiland dan?!
heel veel finnen
  zaterdag 18 mei 2019 @ 17:37:28 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186930884
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 21:46 schreef Vollenhoven het volgende:

Het is erg naief om te zeggen dat nieuwe Nederlanders vanzelf moeten integreren in Nederland.
Hoezo? Zij willen hier toch graag wonen? Dan mag je verwachten dat ze daar ook een klein beetje inzet voor tonen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_186931029
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 02:25 schreef p078 het volgende:

[..]

Je hebt geen idee van de Marokkaans geschiedenis. We hebben het over de Spaanse bezetting van Noord Marokko.
Jij kennelijk, ik had het over de koloniale geschiedenis van Marokko waarbij het overgrote deel een Frans protectoraat was en slechts 2 kleine stukjes een Spaans protectoraat.
Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar een bron voor je bewering van een verbod op onderwijs in de koloniale periode, vioor het Franse protectoraat (ergo bijna heel Marokkko) gaat dat dus iig al niet op.
Spaanse protectoraat:
https://www.bol.com/nl/f/(...)56/9200000030263501/
Samenvatting
After establishing the Spanish Protectorate in Northern Morocco (19121956), Spain needed to create a system of colonial policies for the territory it was now to govern. Education became one instrument among many at the service of colonization. Spain created its own colonial educational model based on Spanish schools, Spanish-Arab schools and Spanish-Jewish schools, which coexisted with Koranic madrasas and Talmudic, Alliance Israelite Universelle and nationalist schools. The institutions created for Moroccans by the Spaniards united tradition the Arabic and Hebrew languages and Muslim and Jewish religions with the models and principles of the schools in Spain at the time. The end goal was to instruct the population according to a pro-Spanish, colonizer-friendly ideology in order to control the society and territory in a way that complemented military policies.

quote:
Westelijke Sahara is al duizenden jaren Marokkaans grondgebied. Een tijdje niet dankzij bezetting door de Spanjaarden. Westelijke Sahara is nu 100% Marokkaans, dankzij hulp van de Fransen. De Fransen hebben goedkeuring gegeven om de Westelijkse Sahara terug te claimen. Trouwens meer dan 90% van de Marokkaanse fosfaat komt uit West Marokko en niet uit de Sahara. In de Westelijke Sahara heb je bijna geen vis. Wel zonne-energie en dat moet geëxporteerd worden naar Europa.
De geschiedenis van Marokko als land gaat geen duizenden jaren terug, het enige land waarbij je dat enigszins kunt stellen is China.
10% van de fosfaat uit Marokko en de Westelijke Sahara is bepaald niet weinig.
In de 2 gebieden ligt ca 70% van de (bekende) fosfaatvoorraden in de wereld.
Aangezien de mensheid dom en verkwistend omgaat met dat fosfaat, kan dat in de toekomst nog uiterst waardevol worden.
Qua kustgebied ontlopen de Westelijk Sahara en Marokko elkaar niet veel en er zit daar wel degelijk veel vis.
https://euobserver.com/foreign/141129

De VN over de Westerse Sahara:
https://en.wikipedia.org/wiki/Political_status_of_Western_Sahara
It is listed by the United Nations (UN) as a non-decolonized territory and is thus included in the United Nations list of Non-Self-Governing Territories.

Het begin van de bezetting van de Westerse Sahara door Marokko:
https://en.wikipedia.org/wiki/Green_March
The Green March was a strategic mass demonstration in November 1975, coordinated by the Moroccan government, to force Spain to hand over the disputed, autonomous semi-metropolitan province of Spanish Sahara to Morocco. The demonstration of some 350,000 Moroccans advanced several kilometres into the Western Sahara territory, escorted by nearly 20,000 Moroccan troops, and meeting very little response by the Sahrawi Polisario Front. Nevertheless, the events quickly escalated into a fully waged war between Morocco and the militias of the Polisario, the Western Sahara War, which would last for 16 years. Morocco later gained control over most of the former Spanish Sahara, which it continues to hold.

Marokkaanse kolonisten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moroccan_settlers
Moroccan settlers refers to citizens of the Kingdom of Morocco of various ethnicities that have settled in Western Sahara. Following the 1975 Green March, on the course of Western Sahara conflict, the Moroccan state has sponsored settlement schemes enticing thousands of Moroccans to move into the Moroccan-occupied part of Western Sahara (80% of the Western Sahara territory). By 2015, it was estimated that Moroccan settlers made up at least two thirds of the 500,000 inhabitants in the Western Sahara region.[1]

De manier waarop Marokko handelde in de oorlog:
https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Sahara_War
In January 1976, the Royal Moroccan Air Force also bombed the refugee camps in the northern part of the territory. The following month, Moroccan jets attacked the Umm Dreiga refugee camps with napalm and white phosphorus bombs, killing thousands of civilians.[21][28][29][30]


Lijkt een beetje op een ander conflict.

Grappig ook hoe je de goedkeuring van de Fransen hierin zogenaamd belangrijk acht.
De Fransen beschouwen grote delen van Afrika nog steeds als hun achtertuin en doen alles daar om invloed te hebben/houden.

quote:
Andalusië is wel heel lang geleden. De Romeinen/Grieken hebben Marokko ook eeuwenlang bezet. Daar hoor je niemand over. Ik benoem alleen de wetten die effect hebben gehad om de educatie van de eerste generatie Marokkanen in Nederland.

Wat er in Marokko is gebeurd heeft niks te maken met de geschiedenis van het Midden-Oosten.

De Grieken hebben nooit een kolonie in (het huidige) Marokko gesticht, uiteraard kon je in die tijd helemaal nog niet van Marokko spreken.
De Arabieren hebben Marokko veroverd (en zijn er nooit meer weggegaan), en er is dus wel degelijk een band tussen het Midden-Oosten en Marokko.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tanatos op 18-05-2019 18:00:39 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')