abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_186854834


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_186854864
" Wij hebben van de notaris een bericht ontvangen waarin zij aangaven dat wij een bedrag van ¤ 15.508,11 zullen ontvangen indien wij ons beslag doorhalen."

Betekent dit dat we naar het resterende deel van de vordering kunnen fluiten?

FNC- Extra constultant it-bedrijf
pi_186855599
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 13:09 schreef Aaroenz0r het volgende:
" Wij hebben van de notaris een bericht ontvangen waarin zij aangaven dat wij een bedrag van ¤ 15.508,11 zullen ontvangen indien wij ons beslag doorhalen."

Betekent dit dat we naar het resterende deel van de vordering kunnen fluiten?

FNC- Extra constultant it-bedrijf
Dat vermoed ik wel. De lening was groot 86.100¤, er zijn 2 reguliere termijnen betaald en 1 nabetaling. Er staat dan nog circa 80.000¤ open en dat wordt nu "afgekocht" voor 15 mille.
Tja, als je er vanuit gaat dat er niets meer terug zou komen is dit een schrale meevaller, maar triest is het wel.
pi_186856087
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/70337
FNC/Restaurant harmonicadeuren.

Cijfers 2018 aanwezig, stijgende winst en omzet. Negatief EV is minpunt, is echter verbeterd in 2018.
Recensies overwegend positief. Ik ken Valkenswaard een beetje, leuke gezellige uitgaansplaats en de locatie aan de Markt is prima.

Loopt vlot vol ....
Pecunia non olet
pi_186856159
Het lijkt erop dat FNC wat resultaten boekt op het gebied van incasso.
Nog niet optimaal allemaal, maar er wordt wel degelijk aan getrokken met hier en daar resultaat.

Wat mij betreft veruit beste (of minst slechte, zo U wilt) platform qua recovery.
(noot: Tevens platform met hoogste aantal betalingsproblemen)
pi_186856285
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 14:34 schreef bleyenburg het volgende:
Het lijkt erop dat FNC wat resultaten boekt op het gebied van incasso.
Nog niet optimaal allemaal, maar er wordt wel degelijk aan getrokken met hier en daar resultaat.

Wat mij betreft veruit beste (of minst slechte, zo U wilt) platform qua recovery.
(noot: Tevens platform met hoogste aantal betalingsproblemen)
Ironisch is dit wel enigszins, want als FNC wat streng zou selecteren bij de intake dan zou die lijst niet zo enorm lang hoeven te zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wedden dat die gedaalde omzet, de REDEN is van de kredietaanvraag? :R
Maar ja als je geen recente cijfers denkt nodig te hebben......
Pecunia non olet
pi_186857283
@ Obli,

Ik blijf vermoeden dat ze recentelijk een strenger deurbeleid hebben doorgevoerd
Aantal gepubliceerde projecten is al enige tijd significant lager dan wat we gewend waren.
pi_186857582
zojuist geïnvesteerd bij new funding, pand van de race meneer. Ik heb de indruk dat toegezegde investeringen (later betalen dus) niet direct verwerkt worden in het getoonde geïnvesteerde bedrag. Dit bedrag is nu, een half uur na investering, nog steeds hetzelfde als voor mijn investering. Toen ik in het vorige project, parkgebouw Doetinchem investeerde, wat ik via wallet betaalde, schoot het geïnvesteerde bedrag wel gelijk omhoog met mijn investeringsbedrag.

Weten andere mensen hier of ik bovenstaande correct zie?
pi_186857625
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 14:34 schreef bleyenburg het volgende:
Het lijkt erop dat FNC wat resultaten boekt op het gebied van incasso.
Nog niet optimaal allemaal, maar er wordt wel degelijk aan getrokken met hier en daar resultaat.

Wat mij betreft veruit beste (of minst slechte, zo U wilt) platform qua recovery.
(noot: Tevens platform met hoogste aantal betalingsproblemen)
Hier inderdaad ook het beste platform qua recovery, in mijn geval niet het platform met het hoogste percentage betalingsproblemen. Kom heeft het hoogste percentage, daarna GvE, dan FnC
pi_186857855
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 15:26 schreef bleyenburg het volgende:
@ Obli,

Ik blijf vermoeden dat ze recentelijk een strenger deurbeleid hebben doorgevoerd
Aantal gepubliceerde projecten is al enige tijd significant lager dan wat we gewend waren.
Dan zal binnenkort flyer # 8 wel in de bus vallen, eens kijken hoeveel ton ik ditmaal binnen een paar dagen en zonder lastige vragen, kan krijgen _O-

Maar hopelijk heb je gelijk, ik ben ervan overtuigd dat ze met één dagje extra studie op het dossier, de grootste kneuzen er wel uit zouden kunnen vissen. Wat dus nu vaak niet gebeurt.

Je zult toch in al die probleemgevallen zitten, dan heb je iedere maand twee dagen leeswerk *O*
Pecunia non olet
pi_186857942
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 14:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wedden dat die gedaalde omzet, de REDEN is van de kredietaanvraag? :R
Maar ja als je geen recente cijfers denkt nodig te hebben......
Volgens mij was de reden de nieuwe productielocatie(ook voor de bezorgdiensten) en volgens mij hebben ze deze ondertussen weer gesloten. Althans locatie op thuisbezorgd is weer aangepast naar ohet winkelpand...
pi_186857943
Wiebkes Br*tz**t op KOM vraagt faillissement aan. Voor mij een les dat ik niet meer obv gunnen maar obv zekerheid moet financieren. Wel een nette update geplaatst op KOM (geschreven door Wiebke zelf).

Hoe verwerken jullie afboekingen in jullie administratie:
1.laat je het openstaand saldo staan of
2. Verlaag je echt je vermogen met het geïnvesteerd bedrag , je "vergeet" het als het ware.

Hoe bereken je dat vervolgens in je rente op dat platform? Deze (bijna) default was 1 van mijn 3 investeringen daar (daarna principieel gestopt bij KOM). Dit resulteert dus in een XIRR dit jaar van ongeveer -30%. Stel die andere 2 lopen wel netjes door, hanteren jullie dan alleen dit jaar een negatief rendement en volgend jaar weer positief (omdat er in 2019 wordt afgeboekt en 2020 niet)?
pi_186857983
>> re: Project #1408 / Estateguru

Dat project was sinds 2/4 in default, maar vandaag is blijkbaar alles betaald, inclusief boete en vertragingsrente tot moment van volledige aflossing. Als dit kenmerkend voor de recovery is dan hebben velen daar nog iets van te leren, maar ik heb het bange idee dat dit een toevalstreffer is. Iemand andere ervaringen bij Estateguru?
pi_186858118
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:01 schreef tnhb het volgende:
>> re: Project #1408 / Estateguru

Dat project was sinds 2/4 in default, maar vandaag is blijkbaar alles betaald, inclusief boete en vertragingsrente tot moment van volledige aflossing. Als dit kenmerkend voor de recovery is dan hebben velen daar nog iets van te leren, maar ik heb het bange idee dat dit een toevalstreffer is. Iemand andere ervaringen bij Estateguru?
Hier zat ik ook in, heb nog een ander project, wat een maandje langer in default is als bovenstaande. Hier werkt de eigenaar van het pand tegen (begon een kort geding om executieverkoop te voorkomen, de eigenaar heeft dit kort geding verloren). Daar duurt de afhandeling wat langer, ik heb er wel vertrouwen in dat Estateguru goed doorpakt bij problemen. Mijn grootste zorg zit bij dit platform bij de taxaties, en de werkelijke opbrengst bij executieverkoop.

Ik heb vorige week mijn auto invest instelling bijgesteld, van max. 70% LTV naar max. 60% LTV. Minimum rentepercentage gehandhaafd op 11%. Dit als een stukje verlenging van de remweg in geval van problemen.
pi_186858240
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:00 schreef Jaco078 het volgende:
Wiebkes Br*tz**t op KOM vraagt faillissement aan. Voor mij een les dat ik niet meer obv gunnen maar obv zekerheid moet financieren. Wel een nette update geplaatst op KOM (geschreven door Wiebke zelf).

Hoe verwerken jullie afboekingen in jullie administratie:
1.laat je het openstaand saldo staan of
2. Verlaag je echt je vermogen met het geïnvesteerd bedrag , je "vergeet" het als het ware.

Hoe bereken je dat vervolgens in je rente op dat platform? Deze (bijna) default was 1 van mijn 3 investeringen daar (daarna principieel gestopt bij KOM). Dit resulteert dus in een XIRR dit jaar van ongeveer -30%. Stel die andere 2 lopen wel netjes door, hanteren jullie dan alleen dit jaar een negatief rendement en volgend jaar weer positief (omdat er in 2019 wordt afgeboekt en 2020 niet)?
Bij mij optie 2.: ik verlaag mijn vermogen met het nog uitstaande bedrag. Dit doe ik zodra een project door het platform als default geregistreerd wordt, of zodra de achterstand meer als 90 dagen is.

Vervolgens maak ik van elke default een apart tabblad aan, met als startpunt het defaultbedrag.
Betalingen die ik na default nog ontvang op een project bereken ik als een "net recovery" (project rente wordt doorberekend), en een "gross recovery" (volledige betaling komt ten gunste van verlaging van nog uitstaande bedrag, er wordt geen rente meer berekent)
pi_186858263
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 15:42 schreef ETphonehome het volgende:
zojuist geïnvesteerd bij new funding, pand van de race meneer. Ik heb de indruk dat toegezegde investeringen (later betalen dus) niet direct verwerkt worden in het getoonde geïnvesteerde bedrag. Dit bedrag is nu, een half uur na investering, nog steeds hetzelfde als voor mijn investering. Toen ik in het vorige project, parkgebouw Doetinchem investeerde, wat ik via wallet betaalde, schoot het geïnvesteerde bedrag wel gelijk omhoog met mijn investeringsbedrag.

Weten andere mensen hier of ik bovenstaande correct zie?
Heeft misschien te maken met id-bewijs wat nog geüpload moet worden?
Pecunia non olet
pi_186858682
Ik vind het oprecht spijtig voor Wiebke.

Ben erg benieuwd naar update.

Destijds wilde ik wel meedoen en stond letterlijk op punt om er geld in te stoppen, maar door een akkefietje ten tijde van de pitch met een persoon van KOM, heb ik toen besloten niks meer met KOM te doen.
Dat betaalt zich nu dus uit.
Wrang, want Wiebke is de laatste die ik dit gun.
pi_186858720
Aangezien ik er niet in zit, kan ik haar reactie niet lezen.
Die zou ik echter graag inzien.
Ik heb haar echt hoog zitten en vind het bijzonder spijtig.

Is er iemand die, in spoiler, of pm/dm haar toelichting met mij wil delen?
pi_186859074
Het geld inzake Najade VGI , is vandaag al retour gestort. Keurig.
Pecunia non olet
pi_186859125
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:29 schreef bleyenburg het volgende:
Aangezien ik er niet in zit, kan ik haar reactie niet lezen.
Die zou ik echter graag inzien.
Ik heb haar echt hoog zitten en vind het bijzonder spijtig.

Is er iemand die, in spoiler, of pm/dm haar toelichting met mij wil delen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden:
Verpanding inventaris en voorraden en aansprakelijkheid in privé (morele waarde).

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 15-05-2019 16:49:11 (Toevoeging zekerheden ) ]
pi_186859402
Dank je wel Jaco078

Ben benieuwd hoe dit afgewikkeld gaat worden.

Mijn inschatting is dat ze de restschuld mee gaat financieren in haar nieuwe Brauhaus project.

Die griet weet niet van opgeven.

Bikkeltje.
pi_186859413
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:00 schreef Jaco078 het volgende:
Wiebkes Br*tz**t op KOM vraagt faillissement aan. Voor mij een les dat ik niet meer obv gunnen maar obv zekerheid moet financieren. Wel een nette update geplaatst op KOM (geschreven door Wiebke zelf).

Hoe verwerken jullie afboekingen in jullie administratie:
1.laat je het openstaand saldo staan of
2. Verlaag je echt je vermogen met het geïnvesteerd bedrag , je "vergeet" het als het ware.

Hoe bereken je dat vervolgens in je rente op dat platform? Deze (bijna) default was 1 van mijn 3 investeringen daar (daarna principieel gestopt bij KOM). Dit resulteert dus in een XIRR dit jaar van ongeveer -30%. Stel die andere 2 lopen wel netjes door, hanteren jullie dan alleen dit jaar een negatief rendement en volgend jaar weer positief (omdat er in 2019 wordt afgeboekt en 2020 niet)?
Ik doe min of meer optie 2. Ik noteer bij het doen van de definitieve aangifte IB de inschatting van de recovery die ik 1 januari van het vorige jaar heb gemaakt, maar vergeten was op te schrijven. Toevallig heb ik bij het doen van die aangifte altijd een jaar eerder een inschatting gemaakt die exact overeenkomt met wat er ook werkelijk nog terug kwam. Ik schrijf dus in de praktijk alles af, min de recovery tot het moment van aangifte.
Het verschilt wel een beetje per platform. Bij Bondora boeken ze bijvoorbeeld altijd een gedeelte af. Dat geven ze weer in je accountvalue. Ik neem dat altijd gewoon over.
Ik doe niet zo moeilijk, maar probeer wel redelijke waarden te hanteren.
pi_186859645
Fruitteler met 2e hypotheek op a4f
https://www.all4funding.n(...)ieuw+project+Sturing
pi_186859686
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:01 schreef tnhb het volgende:
>> re: Project #1408 / Estateguru

Dat project was sinds 2/4 in default, maar vandaag is blijkbaar alles betaald, inclusief boete en vertragingsrente tot moment van volledige aflossing. Als dit kenmerkend voor de recovery is dan hebben velen daar nog iets van te leren, maar ik heb het bange idee dat dit een toevalstreffer is. Iemand andere ervaringen bij Estateguru?
Ik heb nu één default. Die heeft een delay van 395 dagen. Er is al een veiling geweest, maar die is mislukt. Er loopt nu een tweede veiling tegen een 12% lager bedrag. Ik vermoed dat de veiling in eerste instantie de lening, rente en kosten dekte, maar nu niet meer. Ik zou dan een klein verlies gaan leiden. Ik maak me nog geen zorgen, de andere projecten compenseren dit ruimschoots.
pi_186861382
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 17:06 schreef djh77 het volgende:
Fruitteler met 2e hypotheek op a4f
https://www.all4funding.n(...)ieuw+project+Sturing
Opmerkelijk verhaal.

https://www.rtvdrenthe.nl(...)en-met-administratie
Pecunia non olet
pi_186861623
quote:
Beste uitlener,
Sistema.bio uit Mexico heeft de terugbetalingen reeds in gang gezet die rond de 15e van de maand op uw wallet gestort zouden moeten worden. Het geld staat echter nog niet op de betreffende rekening van onze betaaldienstverlener Intersolve.

Wij verwachten de terugbetaling in de komende dagen op uw wallet te kunnen zetten.
Met vriendelijke groet,

Team Lendahand
Helaas iets vertraging. Even afwachten
pi_186861973
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 18:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Helaas iets vertraging. Even afwachten
Ik heb deze maand nog van enkele lokale partner geld mogen ontvangen
pi_186862485
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 18:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Helaas iets vertraging. Even afwachten
Aangezien Lendahand begin deze maand nog deel 7 heeft gefund (¤200.000), waarvan de looptijd pas ingaat per 1 juni 2019, ging ik er vanuit dat ze met dat geld wel direct de aflossing van de oudere projecten konden betalen. Dus zonder het uit te boeken naar Sistema.bio, maar door vereffening van vordering/schulden. Met mijn crowdfund-addiction na research uitgevonden dat er per 15 mei 2019 aan drie projecten terugbetaald moeten worden: project 2, 3 en 4. De andere projecten zijn reeds volledig afgelost of worden op een toekomstige datum terugbetaald.

Project 2: ¤75.000 + ¤2.250 rente = ¤77.250
Project 3: ¤75.000 + ¤2.250 rente = ¤77.250
Project 4: ¤37.500 + ¤4.125 rente = ¤41.625
Optelsom: ¤196.125 aflossing én rente.

Je zou toch zeggen dat ze dan alleen het verschil overmaken naar Mexico? Heeft iemand hier een idee over?

https://www.lendahand.com/nl-NL/projects/6284-sistema-bio-7
https://www.lendahand.com/nl-NL/projects/5899-sistema-bio-2
https://www.lendahand.com/nl-NL/projects/5923-sistema-bio-3
https://www.lendahand.com/en-EU/projects/6079-sistema-bio-4

Edit: Wel netjes dat Lendahand meteen een bericht stuurt om te laten weten dat de betaling is vertraagd, máár onderweg is.

[ Bericht 3% gewijzigd door djtiesto8 op 15-05-2019 19:13:23 ]
pi_186862486
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 18:49 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik heb deze maand nog van enkele lokale partner geld mogen ontvangen
De rest waren wel op tijd gelukkig
pi_186863067
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 19:08 schreef djtiesto8 het volgende:
Je zou toch zeggen dat ze dan alleen het verschil overmaken naar Mexico? Heeft iemand hier een idee over?
Afhankelijk van de precieze structuur zijn het aparte leningen, en kunnen ze natuurlijk niet eenzijdig andere afspraken maken en geld inhouden van iets dat 'in principe' los staat van de rest. Als ze zo'n afspraak maken specifiek kan het natuurlijk wel, maar qua voorbereiding is dat vast weer lastig in te schatten wanneer wat precies moet overgemaakt worden. (Ik zou wel bij vertraagde betalingen de nieuwe lening niet direct onder vertrouwen overmaken maar daar even mee wachten, maar dat is een ander verhaal).
pi_186864431
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:01 schreef tnhb het volgende:
>> re: Project #1408 / Estateguru

Dat project was sinds 2/4 in default, maar vandaag is blijkbaar alles betaald, inclusief boete en vertragingsrente tot moment van volledige aflossing. Als dit kenmerkend voor de recovery is dan hebben velen daar nog iets van te leren, maar ik heb het bange idee dat dit een toevalstreffer is. Iemand andere ervaringen bij Estateguru?
Ik was inderdaad ook blij verrast met de afhandeling. Fase 2 is nog wel in "late" fase, bijna 60 dagen dus schuiven naar default. Benieuwd wat hiermee gebeurd..
pi_186865557
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 20:17 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Ik was inderdaad ook blij verrast met de afhandeling. Fase 2 is nog wel in "late" fase, bijna 60 dagen dus schuiven naar default. Benieuwd wat hiermee gebeurd..
Aan de ander kant zijn de onderpanden vaak wel erg ruim.
pi_186865608
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 19:29 schreef TechLight het volgende:

[..]

Afhankelijk van de precieze structuur zijn het aparte leningen, en kunnen ze natuurlijk niet eenzijdig andere afspraken maken en geld inhouden van iets dat 'in principe' los staat van de rest. Als ze zo'n afspraak maken specifiek kan het natuurlijk wel, maar qua voorbereiding is dat vast weer lastig in te schatten wanneer wat precies moet overgemaakt worden. (Ik zou wel bij vertraagde betalingen de nieuwe lening niet direct onder vertrouwen overmaken maar daar even mee wachten, maar dat is een ander verhaal).
Eens. Ik heb het vermoeden dat het wel goed gaat komen. Ik zie lendahand gelukkig als "ontwikkelingshulp" en dat wat extra terug komt als mooi meegenomen. Heb dan ook een ontwikkelingshulp budget hiervoor (ik geef verder niet aan goede doelen)
pi_186867682
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 20:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
,,..............

(ik geef verder niet aan goede doelen)
Betaal jij geen belasting dan?
pi_186868126
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 21:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Betaal jij geen belasting dan?
Ja ik weet dat je zo aan goede doelen geeft. Maar ik doelde op wat IK geef. Belasting zie ik niet als een donatie van mij. Want dan is ook elke bijstandsregeling een goed doel
pi_186868838
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:01 schreef tnhb het volgende:
>> re: Project #1408 / Estateguru

Dat project was sinds 2/4 in default, maar vandaag is blijkbaar alles betaald, inclusief boete en vertragingsrente tot moment van volledige aflossing. Als dit kenmerkend voor de recovery is dan hebben velen daar nog iets van te leren, maar ik heb het bange idee dat dit een toevalstreffer is. Iemand andere ervaringen bij Estateguru?
Mijn project 1843 was nog nooit op tijd, drie betalingen met boeterente. Sinds 2/5 default. Vandaag een betaling van januari gedaan. Schept wel vertrouwen in het recovery proces maar de communicatie had beter gemogen.
Ineens bij tot 22/03.
pi_186875833
De recovery bij GVE wordt hier vaak slecht beoordeeld, maar in een project dat sinds aug2016 in default is kreeg ik deze week toch een heuglijk bericht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 16 mei 2019 @ 09:59:04 #40
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_186876104
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 22:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mijn project 1843 was nog nooit op tijd, drie betalingen met boeterente. Sinds 2/5 default. Vandaag een betaling van januari gedaan. Schept wel vertrouwen in het recovery proces maar de communicatie had beter gemogen.
Ineens bij tot 22/03.
Ik zie op estateguru wel een uitbreiding aan projecten de laatste tijd, alsmede een lagere LTV. Helaas ook gepaard met een lagere rentepercentage, maar zekerheid boven alles.

Om de crowdlending apart te houden van de crowdfunding heb ik een apart forum/topic aangemaakt.
Crowdlending - De gouden formule
pi_186876183
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:59 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik zie op estateguru wel een uitbreiding aan projecten de laatste tijd, alsmede een lagere LTV. Helaas ook gepaard met een lagere rentepercentage, maar zekerheid boven alles.

Om de crowdlending apart te houden van de crowdfunding heb ik een apart forum/topic aangemaakt.
Crowdlending - De gouden formule
Zullen we SIG dan ook verplaatsen naar dat topic? Immers daar halen mensen ook geld op om vastgoed te financieren. Of is het kenmerk dan dat het een buitenlands platform is?
  donderdag 16 mei 2019 @ 10:09:53 #42
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_186876235
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 10:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zullen we SIG dan ook verplaatsen naar dat topic? Immers daar halen mensen ook geld op om vastgoed te financieren. Of is het kenmerk dan dat het een buitenlands platform is?
Ik denk eerder omdat het buitenlands is. Althans dat is mijn achterliggende gedachte.
pi_186876418
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 10:09 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik denk eerder omdat het buitenlands is. Althans dat is mijn achterliggende gedachte.
Mee eens, laten we SiG gewoon hier houden.

Ik ben blij met het nieuwe topic ^O^ want werd er een beetje moe van om mij steeds door al die te tekst over buitenlandse platforms heen te worstelen (terwijl ik daar niets mee doe). Het overzicht is dan ook weg.
pi_186876551
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 10:09 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik denk eerder omdat het buitenlands is. Althans dat is mijn achterliggende gedachte.
Terwijl het principe identiek is.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 10:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mee eens, laten we SiG gewoon hier houden.

Ik ben blij met het nieuwe topic ^O^ want werd er een beetje moe van om mij steeds door al die te tekst over buitenlandse platforms heen te worstelen (terwijl ik daar niets mee doe). Het overzicht is dan ook weg.
Dus het verschil is niet echt dat het een ander idee is (immers het is hetzelfde idee) maar dat het een buitenlands platform is. Nogal een karig verschil tbh. FNC Duitsland dan ook even verplaatsen :P

Maar ok. Insteek is dus dat buitenland en binnenland gescheiden gaan worden. Doen we dat :)
pi_186877087
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 10:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Terwijl het principe identiek is.
[..]

Dus het verschil is niet echt dat het een ander idee is (immers het is hetzelfde idee) maar dat het een buitenlands platform is. Nogal een karig verschil tbh. FNC Duitsland dan ook even verplaatsen :P

Maar ok. Insteek is dus dat buitenland en binnenland gescheiden gaan worden. Doen we dat :)
Van mij is die scheiding niet nodig. Hoewel ik op dit moment niets doe op buitenlandse platformen vind ik het geen probleem als post hierover ertussen staan. Wat ik niet wil lezen sla ik over. Daarnaast heb je natuurlijk ook nederlandse platformen die in Duits vastgoed doen wat doe je daar mee?
Dus voor mij gewoon laten zoals het is.
pi_186877148
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:59 schreef Gijsbertus het volgende:
Om de crowdlending apart te houden van de crowdfunding heb ik een apart forum/topic aangemaakt.
Crowdlending - De gouden formule
Had het nieuwe topic dan P2P lending genoemd, gezien de platformen waar het over gaat lijkt me dat een juistere naam.

Dit topic gaat in feite over crowdlending.

Gezien de vage grenzen tussen de termen zie ik overigens geen voordeel in het opsplitsen, maar dat is persoonlijk.
pi_186877161
quote:
14s.gif Op donderdag 16 mei 2019 11:06 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Had het nieuwe topic dan P2P lending genoemd, gezien de platformen waar het over gaat lijkt me dat een juistere naam.

Dit topic gaat in feite over crowdlending.

Gezien de vage grenzen tussen de termen zie ik overigens geen voordeel in het opsplitsen, maar dat is persoonlijk.
Ik zie wel een nut in splitsing als je het gaat vergelijken met de wijze van lenen. Weet je waar het in gaat of weet je dat niet?
Mintos, robocash etc. Grote zwarte gaten waar je je geld in gooit.
pi_186877180
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Van mij is die scheiding niet nodig. Hoewel ik op dit moment niets doe op buitenlandse platformen vind ik het geen probleem als post hierover ertussen staan. Wat ik niet wil lezen sla ik over. Daarnaast heb je natuurlijk ook nederlandse platformen die in Duits vastgoed doen wat doe je daar mee?
Dus voor mij gewoon laten zoals het is.
Precies.

Ik vind het zelf prettig dat de sites met vrij hoog speculatief karakter elders staan. Land van herkomst is minder relevant in dat verband.

FNCD is het zusje van FNCN en trekt in principe dezelfde investeerders. Lijkt me logisch om die dan op dezelfde plek te bespreken.
Pecunia non olet
pi_186877225
quote:
Beste uitlener,
Umati Capital uit Kenia heeft de terugbetalingen reeds in gang gezet die rond de 15e van de maand op uw wallet gestort zouden moeten worden. Het geld staat echter nog niet op de betreffende rekening van onze betaaldienstverlener Intersolve.

Wij verwachten de terugbetaling morgen op uw wallet te kunnen zetten.
Met vriendelijke groet,

Team Lendahand
En nog een vertraging. Gewoon per financiering netjes een mailtje.
pi_186877902
Net even mijn terug betalingen bij Capital Circle bekeken. Alle termijnen keurig betaald.
Zelfs de Imker heeft op tijd betaald! De bijenkoning heeft geleerd van de extra kosten die hij moest betalen voor twee keer op het laatste moment persoonlijk faillissement afwenden.
Op tijd betalen is veel voordeliger! :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')