abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186777873
Hallo,

Ik wil ten eerste opstellen dat ik geen slechte bedoelingen heb. Ik wil er niet iemand mee aanvallen en ook niet mezelf verdedigen. Het is puur voor eigen veiligheid.

Ik zal wat context geven. Ik ben minderjarig en ik heb een zakmes nooit als een optie gezien, tot recent. Ik ga ergens deze maand mijn scooter kopen en ben van plan om daar veel mee te rijden, ook veel 's nachts (vanwege de rust op de weg). Nou zou dit geen enkel probleem zijn, ware het niet voor een paar dingen die de afgelopen maand gebeurt zijn in een 20km straal (de plekken waar ik vaak zal rijden):
1: een van mijn beste vrienden is van zijn fiets afgetrapt door 2 jongens op een scooter, waarna ze hem bedreigden (zonder reden), en toen ze dat hadden gedaan reden ze hard weg, terwijl mijn vriend een open knie had.
2: een andere jongen (ik ken hem niet persoonlijk maar het is op het nieuws geweest) is ook van zijn fiets afgetrapt door een paar jongens (zonder wapens), beroofd van zijn horloge en ringen (meer dan ¤50000) en toen hebben de jongens hem in elkaar getrapt en zijn ervandoor gegaan.

Nu voel ik me onveilig als ik 's avonds bijv naar een feestje ga, de vorige keer kwamen er ook 2 jongens op een scooter recht op me af (ik stond met een vriend op de stoep te praten), waardoor we allebei dachten dat ze wat uit gingen halen. Gelukkig gingen ze alleen naar ons toe omdat de bestuurder mij dacht te herkennen, maar het had ook heel anders kunnen aflopen. Dus vraag ik mij af:
1: Mag ik, als 16 jarige een zakmes op zak hebben (alleen als ik weg ga met de scooter, niet naar school of soortgelijk).
2: Zal de politie actie ondernemen als ik bijv wel aan de kant word gezet of soortgelijk? Ook al heb ik geen kwade bedoelingen, ik kan nog wel enigszins snappen dat een agent het raar zou vinden. En ik wil niet de dupe worden van de algemeen slechte veiligheid om mijn woonplaats heen.

Alvast bedankt
Alle voertuigen (behalve boten) zijn awesome!
pi_186777911
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:42 schreef Openbaar_vervoer het volgende:
Hallo,

Ik wil ten eerste opstellen dat ik geen slechte bedoelingen heb. Ik wil er niet iemand mee aanvallen en ook niet mezelf verdedigen. Het is puur voor eigen veiligheid.

Je wil jezelf niet verdedigen maar het is puur voor je eigen veiligheid?
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 01:48:55 #3
408813 crew  trein2000
pi_186777914
Nee dit mag niet. Als jij dat mens voorhanden hebt met als doel het als wapen te gebruiken is het verboden.
zie email 27 oktober
pi_186777919
Als ik dit lees heb ik enkele vragen.

1.
quote:
ben van plan om daar veel mee te rijden, ook veel 's nachts (vanwege de rust op de weg)
Ga je rijden om het rijden? Waar ga je heen dan? Waarom ga je rijden als je nergens heen hoeft? ;(

2.

quote:
van zijn fiets afgetrapt door een paar jongens (zonder wapens), beroofd van zijn horloge en ringen (meer dan ¤50000)
Waarom heeft iemand meer dan 50k (zelfs als het een typo is, 5k is ook fucking veel) aan juwelen omhangen als hij een stukje op de fiets gaat rijden? _O- :D
quote:
1: Mag ik, als 16 jarige een zakmes op zak hebben
Hier de wetgeving mbt messen:

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm
https://www.vraaghetdepol(...)n-zakmes-hebben.html
quote:
2: Zal de politie actie ondernemen als ik bijv wel aan de kant word gezet of soortgelijk? Ook al heb ik geen kwade bedoelingen, ik kan nog wel enigszins snappen dat een agent het raar zou vinden. En ik wil niet de dupe worden van de algemeen slechte veiligheid om mijn woonplaats heen.
Politie zal weinig doen met 'bedoeling'

Als je mes legaal is om bij je te hebben, dan is het legaal, en zullen ze niks doen. Is het mes illegaal, dan zullen ze wel optreden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2019 01:50:16 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 01:52:01 #5
408813 crew  trein2000
pi_186777933
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:49 schreef Vanillekwark het volgende:

1.
[..]

Ga je rijden om het rijden? Waar ga je heen dan? Waarom ga je rijden als je nergens heen hoeft? ;(

2.
[..]

Waarom heeft iemand meer dan 50k (zelfs als het een typo is, 5k is ook fucking veel) aan juwelen omhangen als hij een stukje op de fiets gaat rijden? _O- :D
[..]

[..]

Als je mes legaal is om bij je te hebben, dan is het legaal, en zullen ze niks doen. Is het mes illegaal, dan zullen ze wel optreden.
VK, dit lijkt me een typisch gevalletje catergorie IV...
zie email 27 oktober
pi_186777952
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

VK, dit lijkt me een typisch gevalletje catergorie IV...
quote:
categorie I, artikel 2:

1 Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieėn.

Categorie I

1°. stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

2°. andere opvouwbare messen, indien:

a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of

b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
Onder categorie I lijkt het dus te mogen. Jij noemt natuurlijk categorie IV

quote:
Categorie IV

1°. blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;

2°. degens, zwaarden, sabels en bajonetten;

3°. wapenstokken;

4°. lucht-, gas- en veerdrukwapens, behoudens zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn;

5°. kruisbogen en harpoenen;

6°. bij regeling van Onze Minister aangewezen voorwerpen die geschikt zijn om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen;

7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieėn vallen.
Je lijkt vooral te refereren naar artikel 7 van categorie IV. Een zakmes met schroevendraaiers, tangetjes en andere zaken vallen daar niet per se direct onder.

Je kunt ze er, in bepaalde context, zeker onder scharen, helemaal mee eens. Maar zakmessen zullen niet per direct wel in die categorie gezet worden.

Veel afhankelijk van context idd :) Hou zelf absoluut niet van dergelijke wapens

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2019 01:57:22 ]
pi_186777958
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:48 schreef loni55 het volgende:

[..]

Je wil jezelf niet verdedigen maar het is puur voor je eigen veiligheid?
Precies. Ik wil niemand neersteken of verwonden, ik zou het (hopelijk kom ik nooit in zo'n situatie terecht) eerder als een soort zekerheid/redder gebruiken, want als jij iemand wil aanvallen en diegene heeft een mes, dan is de kans heel klein dat je alsnog zal aanvallen.
pi_186777969
Ik weet hoe omslachtig dit klinkt maar ik kan de bedoeling niet zo goed omzetten in woorden, ik hoop dat jullie mij alsnog begrijpen.
pi_186777978
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:58 schreef Openbaar_vervoer het volgende:
Ik weet hoe omslachtig dit klinkt maar ik kan de bedoeling niet zo goed omzetten in woorden, ik hoop dat jullie mij alsnog begrijpen.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de persoon die 50k aan sieraden omdoet voor een tripje op de fiets _O-
pi_186778005
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:56 schreef Openbaar_vervoer het volgende:

[..]

Precies. Ik wil niemand neersteken of verwonden, ik zou het (hopelijk kom ik nooit in zo'n situatie terecht) eerder als een soort zekerheid/redder gebruiken, want als jij iemand wil aanvallen en diegene heeft een mes, dan is de kans heel klein dat je alsnog zal aanvallen.
Kansloos. Denk jij nou werkelijk dat je tijd hebt om het ding uit je zak te halen en uit te vouwen? En dan moet je hem ook nog weten te gebruiken, want anders geef je je aanvaller enkel een extra wapen om je mee te verwonden.

Zorg gewoon voor een goede diefstalverzekering en geef je scooter mee. Dat is veel meer waard dan kans maken om je eigen mes tussen je ribben gedrukt te krijgen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186778030
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:49 schreef Vanillekwark het volgende:

1.
[..]

2.
[..]

[..]

[..]

1: Ja ik ga rijden voor het rijden, ik vind scooterrijden echt top. Eigenlijk is het net zoals de meeste hobby's: je doet het uit plezier.

2: Rijke ouders, ik vind het persoonlijk ook absurd maargoed.

Ik wil wel een legaal mes, geen stiletto of soortgelijk. Zou ik dat wel willen, dan had ik er al een gekocht want dan ben je natuurlijk al direct illegaal bezig.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 02:07:22 #12
408813 crew  trein2000
pi_186778045
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:56 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

[..]

Onder categorie I lijkt het dus te mogen. Jij noemt natuurlijk categorie IV
[..]

Je lijkt vooral te refereren naar artikel 7 van categorie IV. Een zakmes met schroevendraaiers, tangetjes en andere zaken vallen daar niet per se direct onder.

Je kunt ze er, in bepaalde context, zeker onder scharen, helemaal mee eens. Maar zakmessen zullen niet per direct wel in die categorie gezet worden.

Veel afhankelijk van context idd :) Hou zelf absoluut niet van dergelijke wapens
Per definitie niet nee. Maar direct voorhanden, midden in de nacht zonder andere verklaring. Daar zou ik echt mee oppassen.
zie email 27 oktober
pi_186778050
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:05 schreef Openbaar_vervoer het volgende:

[..]

1: Ja ik ga rijden voor het rijden, ik vind scooterrijden echt top. Eigenlijk is het net zoals de meeste hobby's: je doet het uit plezier.

2: Rijke ouders, ik vind het persoonlijk ook absurd maargoed.

Ik wil wel een legaal mes, geen stiletto of soortgelijk. Zou ik dat wel willen, dan had ik er al een gekocht want dan ben je natuurlijk al direct illegaal bezig.
Terugkomend op de opmerking van @trein2000 over artikel IV, zal je bij elk mes wat je op zak hebt een case moeten maken over waarom je het op zak hebt, en die reden moet niet zijn mensen letsel toedoen, of om te dreigen.

Hoe een rechter omgaat met je argument dat het puur om zelfverdediging gaat voor het geval dat, laat ik verder over aan de rechters.
pi_186778055
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:58 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de persoon die 50k aan sieraden omdoet voor een tripje op de fiets _O-
https://www.telegraaf.nl/(...)s-2-500-euro-tipgeld
pi_186778086
Wil je trouwens een echt afschrikwekkend wapen? Koop een scheidsrechtersfluitje en draag die om je nek.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186778105
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:12 schreef Jordy-B het volgende:
Wil je trouwens een echt afschrikwekkend wapen? Koop een scheidsrechtersfluitje en draag die om je nek.
Hoe zie je dat voor je?
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 02:14:32 #17
408813 crew  trein2000
pi_186778106
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:12 schreef Jordy-B het volgende:
Dit ja. Of evt (combineerd met) een felle zaklamp
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 02:14:55 #18
408813 crew  trein2000
pi_186778111
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:14 schreef Openbaar_vervoer het volgende:

[..]

Hoe zie je dat voor je?
Dat hoor je honderden meters verder nog. Schrikt af.
zie email 27 oktober
pi_186778124
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:14 schreef Openbaar_vervoer het volgende:

[..]

Hoe zie je dat voor je?
die dingen maken een oorverdovend lawaai, wat in de verre omgeving te horen is. Jouw zakmesje doet niks afschrikwekkend, maar een fluitje geeft het onprettige vooruitzicht van hulptroepen.
pi_186778132
4 onder 7 is niet zozeer het zakmes. Daar ben ik geheel niet bang voor, tenzij je er mee een horecagebied in gaat oid. Krijg je hier problemen mee? Nah.

Is het verstandig? Nah. Sluit een verzekering af. Geef je brommer mee. Klaar.
  zondag 12 mei 2019 @ 02:22:50 #21
156258 Metalfrost
dude, what
pi_186778163
Een mes op zak met de bedoeling het te gebruiken als zelfverdediging wordt gezien als het dragen van een wapen. En dat mag niet.
Het is wat anders als je het goed verpakt, uit het zicht en goed opbergt in bijv. de buddyseat van je scooter. Maar dan nog moet je 18+ zijn.
Ook voor volwassenen is het dragen van wapens vaak verboden in bevolkte gebieden. Dit wordt bepaald door een zogeheten Algemene Plaatselijke Verordening (APV), welke weer door het lokale bestuur van de gemeente waar in je woont is vastgesteld.

Ik zou op zelfverdediging gaan en/of de plekken vermijden waar je weet dat mensen met een onregelmatige mentale huishouding rondlopen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_186778171
Het is niet per se de brommer waar ik me zorgen over maak, het is meer mezelf. Zoals je kon lezen in dat artikel, trapten ze de jongen nog nadat ze buit hadden gemaakt. Ik zal ook even kijken naar andere manieren van verdediging zoals een fluitje, het is wel een goed idee, ik ben alleen bang dat ze dan juist je liever zo snel mogelijk vloeren (aandacht op je hebben gericht), maar dat is mrt meerdere dingen zo. Zijn er ook nog andere opties buiten een mes of een fluitje?
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 02:28:11 #23
408813 crew  trein2000
pi_186778195
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:23 schreef Openbaar_vervoer het volgende:
Het is niet per se de brommer waar ik me zorgen over maak, het is meer mezelf. Zoals je kon lezen in dat artikel, trapten ze de jongen nog nadat ze buit hadden gemaakt. Ik zal ook even kijken naar andere manieren van verdediging zoals een fluitje, het is wel een goed idee, ik ben alleen bang dat ze dan juist je liever zo snel mogelijk vloeren (aandacht op je hebben gericht), maar dat is mrt meerdere dingen zo. Zijn er ook nog andere opties buiten een mes of een fluitje?
Zo’n smurfenspray, alhoewel ik daar zelf altijd m’n twijfels bij heb.
zie email 27 oktober
  zondag 12 mei 2019 @ 02:28:32 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186778199
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 01:56 schreef Openbaar_vervoer het volgende:

[..]

Een jochie dat het in zijn broek doet en een mes in zijn trillende knuisten heeft is niet afschrikwekkend. Overigens ook niet echt een doelwit als die geen 50.000 euri aan spullen bij zich heeft.

Je kunt met twee dingen te maken krijgen: dieven die je spullen willen (geef die spullen en klaar), en zinloos geweld. Bij dat laatste gaat het om figuren die iemand te grazen willen nemen en een mesje gaat hen niet tegenhouden, dat kan juist extra agressie oproepen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 12 mei 2019 @ 02:32:14 #25
408813 crew  trein2000
pi_186778222
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 02:23 schreef Openbaar_vervoer het volgende:
Goed zichtbare Gopro misschien? Heb je achteraf ook nog wat aan.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')