abonnement Unibet Coolblue
pi_186721280
Na de laatste jaren dit forum wat intensiever gevolgd te hebben en dit jaar zelf hier en daar een post gelost te hebben vraag ik me toch eens iets af. In de commentaren over Nederland wordt vaak gezegd dat bijvoorbeeld Douwe Bob of Og3ne hoger hadden kunnen komen als ze een beter nummer hadden gehad.

Van Netta vorig jaar wordt gezegd dat het een terechte winnaar was om dat het een goed liedje was. Ik zie dat echt niet. Zeker bij dat voorbeeld, ik vind het echt een toonbeeld van slechte smaak. Rare act, geen bijzondere staging, nummer ook maar zo-zo (al ben ik sowieso niet zo van die Oosterse sound).

Van een nummer als Heroes (2015) of Euphoria (2012) snap ik dat het wint. Het zijn krachtige nummers met een bijpassende staging die bij blijft. Of een goed verhaal waardoor het nummer door de vertolker extra lading krijgt en het boven de rest uit stijgt (Rise like a phoenix, 2014). Om natuurlijk onze eigen Common Linnets niet te vergeten die door middel van goede staging een duidelijk verhaal vertellen. Ook Amor Pelos Dois (2017), wat gewoon een goed en goed gebracht liedje was.

Maar ook zo vaak wonnen er generieke popnummers. Satelite (2010), Only Teardrops (2013). Waarom komt onze Douwe met zijn leuke uitstraling, prima nummer en goede vertolking dan niet hoger dan de 11e plaats in 2016?

Natuurlijk is het afhankelijk van de kwaliteit van de inzendingen elk jaar, maar toch. Jullie hebben er hier vast al eens een wiskunde op los gelaten :P
't Echte en 't ware!
pi_186721367
Het moet een bepaalde wow-factor hebben. Bij Douwe en OG3NE wist ik meteen toen ik die nummers hoorde: dit wordt hem niet. Douwe omdat het refrein een letdown was, OG3NE omdat het een te geforceerd lied was zonder duidelijke hook. Een nummer moet meteen lekker voelen.

Toy vind ik zelf ook niet bepaald goed, maar het heeft wel een instant impact door de kippengeluiden.
pi_186722145
Een goed nummer is in deze context misschien niet helemaal de juiste term. Goed kan in dit opzicht kwalitatief goed betekenen, maar het is meer een combinatie van opvallend en niet slecht. Een nummer waarvan de kijker aan het eind van de avond zoiets heeft als "wat was dat ook alweer" is geen goed nummer. Een nummer waarvan de kijker zoiets heeft als "oh ja, dat herinner ik me, wat was dat rampzalig" ook niet.

In die betekenis hadden Douwe Bob en O'G3ne geen goede nummers. Als je als kijker op de avond zelf hun nummers voor de eerste keer hoorde, zou je aan het eind van de avond je niet kunnen herinneren hoe het ook al weer ging. Het "I'm not your toy" van Netta, de "only teardrops" van Emmelie de Forest en de baslijn in Lena's nummer blijven veel beter hangen.

Verder zijn ook de artiest en de staging belangrijk, en is het belangrijk dat die drie elementen samen een geheel vormen en zo elkaars boodschap versterken, maar daar vroeg je niet naar ;)
pi_186722226
In aanvulling op mijn vorige post:

kwalitatief goede maar relatief onopvallende liedjes doen het goed bij de jury, maar slecht bij de televote. In 2017 haalde O'G3n3 135 punten bij de jury, maar slechts 15 punten bij het publiek. Idem voor Douwe Bob in 2016: 114 punten van de jury, 39 van het publiek.
pi_186814818
Voor mij is het een goed nummer als t pakweg 30 minuten na het luisteren de melodie nog in mn hoofd zit, als een soort oorworm :P

Als ik totaal vergeten ben wat t was dan is het meestal niks.

Daarom vind ik bv Macedonie en San Marino _O_ _O_ en bv Frankrijk, Zweden en Australie :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_186814842
Als Cornald het zegt.
-nee-
pi_186814934
Ik denk dat met name ook de productie essentieel is. Toen we arcade alleen nog maar voor de release als pianodemo hadden gehoord gaf niemand er een cent voor. De productie heeft het nummer gemaakt tot wat het nu is
  dinsdag 14 mei 2019 @ 10:35:30 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186826172
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 14:46 schreef blackswangreen het volgende:
...OG3NE omdat het een te geforceerd lied was zonder duidelijke hook. Een nummer moet meteen lekker voelen.

Og3ne bleef juist vreselijk in m'n hoofd zitten. Het was een truttig liedje dat ik nooit uit mezelf op zou zetten, maar het oorwurm-gehalte ervaarde ik alsnog als hoog. Maar de meisjes zelf zijn nou niet de meest 'likeable' types. :N

Ik kan me juist wél voorstellen dat je al snel van Lena houdt, zodra zij op het scherm verschijnt.
pi_186871739
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 10:35 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Og3ne bleef juist vreselijk in m'n hoofd zitten. Het was een truttig liedje dat ik nooit uit mezelf op zou zetten, maar het oorwurm-gehalte ervaarde ik alsnog als hoog. Maar de meisjes zelf zijn nou niet de meest 'likeable' types. :N

Ik kan me juist wél voorstellen dat je al snel van Lena houdt, zodra zij op het scherm verschijnt.
Bij Og3ne had ik dat juist niet. Ik moest het bovengemiddeld vaak horen om het te onthouden. Slow down en Toy bleven juist meteen hangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door spleeh op 15-05-2019 23:34:44 (Spelling) ]
KLB en DRT is een topcombinatie
pi_186872233
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 20:24 schreef TLC het volgende:
Voor mij is het een goed nummer als t pakweg 30 minuten na het luisteren de melodie nog in mn hoofd zit, als een soort oorworm :P
Dat vind ik dit jaar bij Noorwegen :@
pi_186876645
Er is geen gouden formule, dat zie je aan de verscheidenheid van liedjes die de afgelopen jaren hebben gewonnen. Er wordt wel te vaak gedacht dat een goed radionummer het ook goed zou moeten doen op het Songfestival. Dat is meestal niet waar. Muziek op de radio moet vooral niet te veel opvallen. Wij zouden geen Kensington moeten sturen. Dat is een radioband met nummers die wel meezingpotentieel hebben, maar geen oorwurmen zijn.

Ik denk dat een succesvol liedje er eentje is die impact heeft. Die je onthoudt vanwege de melodie, een sterke hook of omdat het gewoon integer gebracht wordt. Een combinatie van die factoren is goud waard, maar ook op slechts één van die factoren kun je winnen. Als je nummer geen van drieën heeft dan kom je er sowieso niet. Terwijl dat soort liedjes het op de radio nog best goed kunnen doen. De song van Douwe Bob was daar een goed voorbeeld van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')