abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 januari 2003 @ 12:30:32 #51
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7774627
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:26 schreef dikkebanaan het volgende:

[..]

Oh nee?

Als je je kind gelovig wilt opvoeden stuur je hem/haar natuurlijk naar een 'gelovige' school (christelijk, whatever)
Op zo'n school wordt je fijn iedere dag gehersenspoeld met alle leuke sprookjesverhalen uit 'het boek'
Hoezo is dat niet opdringen?

Jottem..

inderdaad!
pi_7774634
quote:

[..]

Oh nee?

Als je je kind gelovig wilt opvoeden stuur je hem/haar natuurlijk naar een 'gelovige' school (christelijk, whatever)
Op zo'n school wordt je fijn iedere dag gehersenspoeld met alle leuke sprookjesverhalen uit 'het boek'

Jottem..

Ach man, 't is de Hitlerjugend niet!
En wat is er mis met de Bijbel? D'r staan een hoop mooie verhalen in! Verhalen die trouwens qua moraal ook niet zouden misstaan op openbare scholen.
En hersenspoelen vind ik een verschrikkelijk negatieve klank hebben, dan lijkt het net of je d'r ik weet niet wat instampt en dat is gewoon niet zo.
En je moet trouwens ook niet denken dat het op gelovige scholen puur en alleen om geloof gaat... Weet je ueberhaupt wel hoe de dag er bij een Christelijke school uitziet?
pi_7774658
quote:
Onderwijs is sowieso opdringen.
Het opdringen van wiskunde, geschiedenis, aarderijkskunde, en ja ook een beetje levensbeschouwing.

Waarom mag het ene wel en het andere niet?

En wat is er mis met sprookjes? Daar leren kinderen echt wel van hoor...

Don't fight a fight you think you can win.
  woensdag 8 januari 2003 @ 12:32:43 #54
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_7774664
dus jij wilt zeggen dat gelovigen in hun pubertijd (of later for that matter) hun ogen niet kunnen openen, in de wereld kunnen kijken en zeggen van 'hey, er klopt iets niet!'?

Voor die mensen is het heel normaal, net zoals voor atheistische ouders dat zij hun kinderen ongelovig opvoeden.

Er staat in de Bijbel dat je zelf de keuze hebt om wel of niet te geloven, en met die waarde worden kinderen met gelovige ouders OOK opgevoed.

Opdringen is 'geloven want anders!!!...' zoals bij jehova's en zo.

woensdag 8 januari 2003 @ 12:33:35 #55
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7774677
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:30 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

En wat is er mis met de Bijbel? D'r staan een hoop mooie verhalen in! Verhalen die trouwens qua moraal ook niet zouden misstaan op openbare scholen.
En hersenspoelen vind ik een verschrikkelijk negatieve klank hebben, dan lijkt het net of je d'r ik weet niet wat instampt en dat is gewoon niet zo.

der is niets mis met de bijbel, echter is het een achterhaald boek en dus niet geschikt om daar in 2003 nog je levensfilisovie op te baseren.

Voor verhalen raad ik je echter boeken van de gebr. Grimm aan, roodkapje klinkt in mijn ogen geloofwaardiger als iemand die dood is gegaan en daarna weer is teruggekeerd vanuit de hemel....maja...das mijn mening

pi_7774719
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:33 schreef Doopy-X- het volgende:

der is niets mis met de bijbel, echter is het een achterhaald boek en dus niet geschikt om daar in 2003 nog je levensfilisovie op te baseren.

W,F en T forum, onderbouwen die handel.....

(bijna bij de 250 topics )

Don't fight a fight you think you can win.
  woensdag 8 januari 2003 @ 12:37:01 #57
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7774722
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:32 schreef Flaman het volgende:
dus jij wilt zeggen dat gelovigen in hun pubertijd (of later for that matter) hun ogen niet kunnen openen, in de wereld kunnen kijken en zeggen van 'hey, er klopt iets niet!'?

Voor die mensen is het heel normaal, net zoals voor atheistische ouders dat zij hun kinderen ongelovig opvoeden.

Er staat in de Bijbel dat je zelf de keuze hebt om wel of niet te geloven, en met die waarde worden kinderen met gelovige ouders OOK opgevoed.

Opdringen is 'geloven want anders!!!...' zoals bij jehova's en zo.

tuurlijk kunnen pubers dat, er zijn er ook enkelen die dat doen. Bij velen is er echter vroeger ingestampt dat als je niet geloofd dat je naar de hel gaat en ze durfen er dan ook niet aan te denken dat god misschien niet bestaat.

er is mij thuis verteld over het geloof, wat het inhield etc, echter ben ik vrij gelaten om daarvoor te kiezen of niet.

Hoe verklaren de gelovigen trouwens het alsmaar afnemende kerkgedrag in Nederland? Ik denk dat de laatste 40 jaren mensen een stuk intelligenter zijn geworden en dus erachter zijn gekomen dat het geloof niet meer van deze tijd is.

pi_7774734
quote:

[..]

Voor verhalen raad ik je echter boeken van de gebr. Grimm aan, roodkapje klinkt in mijn ogen geloofwaardiger als iemand die dood is gegaan en daarna weer is teruggekeerd vanuit de hemel....maja...das mijn mening

Hahaha, ken jij het verhaal van Roodkapje? Je weet wel dat meske dat samen met d'r grootmoeder door een wolf wordt opgegeten maar er dan weer springlevend uitkomt?
Of doornroosje, die 100 jaar slaapt zonder maar 1 dag ouder te worden?
Assepoester, wier petemoei muizen in lakeien verandert???
M.i. nog ongeloofwaardiger!!!!

Maar ken je het verhaal van de barmhartige Samaritaan? Of de verloren zoon?

quote:
Hoe verklaren de gelovigen trouwens het alsmaar afnemende kerkgedrag in Nederland? Ik denk dat de laatste 40 jaren mensen een stuk intelligenter zijn geworden en dus erachter zijn gekomen dat het geloof niet meer van deze tijd is.
Kerkgedrag is idd afgenomen, maar er zijn steeds meer mensen die geloven dat er 'iets' is.
En dat mensen minder naar de kerk gaan is goed te begrijpen, die instelling gaat gewoon niet helemaal met z'n tijd mee. En de mensen die toch al liever uitslapen op zondagochtend blijven dan gewoon weg.

[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 08-01-2003 12:39]

woensdag 8 januari 2003 @ 12:39:00 #59
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_7774740
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:37 schreef Doopy-X- het volgende:
Ik denk dat de laatste 40 jaren mensen een stuk intelligenter zijn geworden en dus erachter zijn gekomen dat het geloof niet meer van deze tijd is.
of juist dommer

maar ik moet nu gaan dus heb het er nog wel is over

woensdag 8 januari 2003 @ 12:39:17 #60
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7774747
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:36 schreef DePurpereWolf het volgende:

[..]

W,F en T forum, onderbouwen die handel.....

(bijna bij de 250 topics )

het is fout een relatie te hebben met mensen van hetzelfde geslacht.

een heikel punt uit de bijbel, lijtk MIJ achterhaald genoeg.

woensdag 8 januari 2003 @ 12:41:16 #61
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7774769
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:38 schreef ChrisJX het volgende:
Maar ken je het verhaal van de barmhartige Samaritaan? Of de verloren zoon?
[..]

Kerkgedrag is idd afgenomen, maar er zijn steeds meer mensen die geloven dat er 'iets' is.
En dat mensen minder naar de kerk gaan is goed te begrijpen, die instelling gaat gewoon niet helemaal met z'n tijd mee. En de mensen die toch al liever uitslapen op zondagochtend blijven dan gewoon weg.

nee, die ken ik niet. Weet wel de strekking: delen met armen geloof ik?

ik geloof ook wel dat er IETS is, maar niet dat er een god is.

pi_7774913
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:41 schreef Doopy-X- het volgende:

nee, die ken ik niet. Weet wel de strekking: delen met armen geloof ik?

Dat je iedereen als gelijke moet behandelen, ondanks geloof of huidskleur.
quote:
het is fout een relatie te hebben met mensen van hetzelfde geslacht.
Dat ben ik (in het Nieuwe Testament) nergens tegengekomen. Alleen dat je niet kunt trouwen als je van gelijk geslacht bent.
  woensdag 8 januari 2003 @ 12:51:35 #63
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7774938
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:49 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat je iedereen als gelijke moet behandelen, ondanks geloof of huidskleur.

ook ondanks bijvoorbeeld sexuele geaardheid?

en wat is de reden dat dat niet kan?

woensdag 8 januari 2003 @ 12:55:07 #64
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_7774999
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:49 schreef ChrisJX het volgende:
Dat ben ik (in het Nieuwe Testament) nergens tegengekomen. Alleen dat je niet kunt trouwen als je van gelijk geslacht bent.
En wat heeft de bijbel daar over te zeggen? Het huwelijk is NIET geintroduceerd door het Christendom.
Ik ga naar huis.
pi_7775014
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:51 schreef Doopy-X- het volgende:
ook ondanks bijvoorbeeld sexuele geaardheid?
Nou ja: "behandel je naasten als jezelf", "wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet", dus het lijkt mij van wel.
quote:
en wat is de reden dat dat niet kan?
*hard denkt (Bijbel ligt boven).

Ik geloof dat er in Marcus/Lucas/Mattheus (de 1e in het NT iig) stond dat sommige mensen niet (kunnen) trouwen omwille hun liefde aan God en anderen omdat ze zo geboren zijn. Maar laat degene die kunnen trouwen er voor open staan

quote:
En wat heeft de bijbel daar over te zeggen? Het huwelijk is NIET geintroduceerd door het Christendom.
Zeker niet, maar als er daarna regels over worden gegeven...
  woensdag 8 januari 2003 @ 12:59:53 #66
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7775080
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:56 schreef ChrisJX het volgende:
*hard denkt (Bijbel ligt boven).

Ik geloof dat er in Marcus/Lucas/Mattheus (de 1e in het NT iig) stond dat sommige mensen niet (kunnen) trouwen omwille hun liefde aan God en anderen omdat ze zo geboren zijn. Maar laat degene die kunnen trouwen er voor open staan

dus homosexuele mensen kunnen niet trouwen omdat ze OF teveel van god houden (meer als hetrosexuele mensen) OF omdat ze zo geboren zijn?

pi_7775089
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:30 schreef ChrisJX het volgende:
Die vergelijking zal je mij dan ook nooit zien maken..
quote:
Ben ik het gedeeltelijk wel mee eens..
quote:
En je moet trouwens ook niet denken dat het op gelovige scholen puur en alleen om geloof gaat... Weet je ueberhaupt wel hoe de dag er bij een Christelijke school uitziet?
Vertel mij wat..
Ik heb 8 jaar op een Christelijke school gezeten.
8 jaar lang, iedere dag, beginnen met het lezen van de bijbel.
8 jaar lang, iedere dag, psalmversjes (of whatever) zingen.
Per dag werdt er toch minstens 2 of 3 uur (vaak meer) besteedt aan geloof, geloof en nog eens geloof.
Het gaat zeker wel puur en alleen om het geloof.. (dat is mijn indruk van die 8 jaar iig)
Do you ever have that feeling where you're not sure if you're awake or still dreaming?
  woensdag 8 januari 2003 @ 13:05:25 #68
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_7775181
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:00 schreef dikkebanaan het volgende:
Vertel mij wat..
Per dag werdt er toch minstens 2 of 3 uur (vaak meer) besteedt aan geloof, geloof en nog eens geloof.
Het gaat zeker wel puur en alleen om het geloof.. (dat is mijn indruk van die 8 jaar iig)
Let me back that up.
Ik heb ook acht jaar lang verhalen gehad over onze helden uit de kruistochten en dergelijke. Ik heb de schriftjes nog wel ergens op zolder liggen. Ik kan me HEEL goed voorstellen dat een kind na het verlaten van een dergelijke school gewoon niet 'anders kent.'
Ik ga naar huis.
pi_7775220
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:32 schreef DePurpereWolf het volgende:

[..]

Onderwijs is sowieso opdringen.
Het opdringen van wiskunde, geschiedenis, aarderijkskunde, en ja ook een beetje levensbeschouwing.

Waarom mag het ene wel en het andere niet?

En wat is er mis met sprookjes? Daar leren kinderen echt wel van hoor...

Wiskunde, aardrijkskunde, etc. is nodig om te overleven in deze wereld, geloof niet.

Met sprookjes is niets mis, maar ken jij iemand die geloofd dat de grote boze wolf en de 3 biggetjes echt hebben geleefd?
(nou gaat het wat ver om God met een van de 3 biggetjes te vergelijken, maar toch..)

Do you ever have that feeling where you're not sure if you're awake or still dreaming?
pi_7775297
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:00 schreef dikkebanaan het volgende:

Vertel mij wat..

Okee, sorry
Het draait er wel grotendeels om, ja. Was bij mij ook, maar ik heb dat nooit erg gevonden.
quote:
dus homosexuele mensen kunnen niet trouwen omdat ze OF teveel van god houden (meer als hetrosexuele mensen) OF omdat ze zo geboren zijn?
Ik neem aan dat de 1e optie slaat op nonnen e.d. en de 2e op homo's...
Maar ik heb nog niet het hele NT uit, kan je nog geen zekerheid verschaffen

[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 08-01-2003 13:13]

pi_7775307
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:07 schreef dikkebanaan het volgende:

[..]

Wiskunde, aardrijkskunde, etc. is nodig om te overleven in deze wereld, geloof niet.

Met sprookjes is niets mis, maar ken jij iemand die geloofd dat de grote boze wolf en de 3 biggetjes echt hebben geleefd?

Ik vind dat je wel alle Christelijke scholen over een kam scheert. Sommige van die scholen doen minder aan het geloof dan openbare scholen.

Gelooft is overigens met een t.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_7775342
quote:

[..]

Niemand heeft ooit beweerd dat Christus is teruggekeerd uit de hemel. Lees het nu eerst maar eens.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_7775376
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:11 schreef SportsIllustrated het volgende:

Ik vind dat je wel alle Christelijke scholen over een kam scheert. Sommige van die scholen doen minder aan het geloof dan openbare scholen.

Ik geloof dat protestantse scholen er in het algemeen wat meer aan doen dan katholieke. Maar dat weet ik ook niet zeker, want ik ken de katholieke verhalen (en dan ook nog maar van 2 scholen) ook maar van anderen.
quote:
Niemand heeft ooit beweerd dat Christus is teruggekeerd uit de hemel. Lees het nu eerst maar eens.
Ik neem aan dat Doopy doelde op bijv. het verhaal van Lazarus die uit de dood werd opgewekt.
Of het verhaal van de zoon van een weduwe die tot leven werd gewekt. En wat te denken van het dochtertje van Jaïrus?
  woensdag 8 januari 2003 @ 13:18:44 #74
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_7775434
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:14 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

uit de dood herezen dan?

ik kijk wel uit, geen tijd voor+geen zin in

pi_7775457
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:11 schreef SportsIllustrated het volgende:
Zou kunnen..
quote:
Gelooft is overigens met een t.
Ik weet het.. ik heb de laatste tijd nogal problemen met die d en t vanwege het vele lezen van verkeerd geschreven posts op fora ed.
(geloof het of niet (), het is echt zo)

Hierbij mijn dank aan al die mensen voor het verkl*ten van mijn eens zo'n geweldige kennis der Nederlandsche taal.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')