abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186579387
quote:
Ouders geven na de geboorte van hun eerste kind gemiddeld 9.945 euro per jaar uit aan hun kind, maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend.

Nieuwbakken ouders geven volgens cijfers van het CBS ongeveer 17 procent van hun besteedbare inkomen uit aan het kind. Het gemiddelde besteedbaar inkomen van een paar met minderjarige kinderen ligt op 58.500 euro.

Van de kleine 10.000 euro gaat het met name om uitgaven als babykleding, luiers en schoenen, maar ook om zaken als de kinderopvang, stelt het CBS.

Bij de geboorte van een tweede kind nemen de uitgaven toe, maar verdubbelen niet. Zo wordt bij twee kinderen 28 procent van het besteedbare inkomen uitgeven aan kinderen. Dit komt neer op zo'n 16.380 euro per jaar.
10.000 euro per jaar... Dat is een goede 800 euro per maand.
Reëel? Komen jullie hier aan?

Het tikt natuurlijk al snel aan, sneller dan gedacht als je denkt aan de kinderopvang, luiers, voeding, kleding, eventuele medicijnen, speelgoed..

Het eerste jaar zit je ook met de kinderwagen, de kinderkamer, de autostoel, de eerste kleertjes, flessen, hydrofiele doeken en andere eerste grote aankopen.

Maar daarna? Nog steeds 800 euro per maand?
pi_186579400
Ben alleen al ¤800,- aan KDV kwijt ;(

Nooit gerekend maar denk al snel zo'n ¤1.500 per maand. Vooral aan kleertjes als ik de pakketjes zie binnenkomen die mijn vrouw koopt :{

[ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2019 07:37:38 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 3 mei 2019 @ 07:39:00 #3
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_186579415
Netto al 900 aan KDV kwijt per maand, en dan gaat het om 3 dagen. We zijn allebei een dag minder gaan werken, nog minder werken en minder KDV is netto minder voordelig.

Ons inkomen is met 20% verminderd, onze vaste lasten zijn zo ongeveer met 50% toegenomen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_186579457
Als je alles er bij telt misschien wel, kleding speelgoed kamer kinderwagen enzo, maar ik heb er 3 onder de 4 jaar en qua levensbehoefte zoals luiers en eten kost mij dat echt geen ¤ 2400 per maand. En dan hoeven wij financieel nergens naar te kijken dus het is allemaal niet het goedkoopste :P Ze hoeven overigens niet naar de kdv dus dat scheelt natuurlijk wel enorm.
Ik was hier...
pi_186579477
Pfhoeh! Kinderen zijn duur.
pi_186579508
Nee echt niet. Ik zorg overdag voor hem dus geen KDV nodig. Verder hebben we veel kleertjes gekregen en kopen we af en toe wat van Zeeman of andere goedkope winkels.
De kunstvoeding en luiers zijn van het eigen merk van Kruidvat.
Verder wat potjes voeding van de Jumbo, wat Pyjamapap van Nestlé, wat fruit, wat zelfgemaakte hapjes van groente en vlees enzo en that's it.
Speelgoed hebben we ook goedkoop gekocht en het één en ander gekregen.
De dure tijden komen later wel! :Y

Aan de kinderwagen en het autostoeltje enzo zijn we idd wel redelijk wat geld kwijt geweest.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 08:01:24 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_186579567
Ik denk dat het wel reëel is. Het helpt daarbij wel als je het kind niet ziet als een dure accessoire waar te veel van je zuurverdiende centen naar toe gaan, maar eerder als een volwaardig, zelf gekozen gezinslid dat nog te jong is om inkomen te genereren ;)
disclaimer
  vrijdag 3 mei 2019 @ 08:09:47 #8
64781 bonke
pipo koeie
pi_186579636
quote:
10.000 euro per jaar... Dat is een goede 800 euro per maand.
Reëel? Komen jullie hier aan?

Het tikt natuurlijk al snel aan, sneller dan gedacht als je denkt aan de kinderopvang, luiers, voeding, kleding, eventuele medicijnen, speelgoed..

Het eerste jaar zit je ook met de kinderwagen, de kinderkamer, de autostoel, de eerste kleertjes, flessen, hydrofiele doeken en andere eerste grote aankopen.

Maar daarna? Nog steeds 800 euro per maand?
ik denk dat een kinderkamer vullen,veiligheid in huis en de auto zo rond de 5000 kan gaan kosten
dan blijft er nog 5000 over en zit je verder dus rond de 400 euro per maand
pies on joe toe
pi_186579673
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:09 schreef bonke het volgende:

[..]

ik denk dat een kinderkamer vullen,veiligheid in huis en de auto zo rond de 5000 kan gaan kosten
dan blijft er nog 5000 over en zit je verder dus rond de 400 euro per maand
Dit inderdaad, maar ik zie nergens dat je 4x per jaar kinderbijslag ontvangt, of kindgebonden budget voor mensen die het niet breed hebben kunnen dit gebruiken voor bijvoorbeeld kleertjes.
Als je dat er nog eens van af trekt...
Ik was hier...
  vrijdag 3 mei 2019 @ 08:15:25 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_186579689
Kinderbijslag valt toch ook onder je besteedbaar inkomen ;)
disclaimer
pi_186580113
¤800 per maand kom ik echt never nooit aan, ja tuurlijk die aankopen als kinderwagen, draagzak e.d kunnen aardig oplopen, maar die zijn vaak eenmalig.
Maar als ik zo veel zou uitgeven zou ik binnen no time failliet zijn :9.
Kleding e.d koop ik allemaal van kinderbijslag en daar probeer ik dan zo lang mogelijk mee te doen, totdat het echt niet meer past.
Wij gebruikten eerst Kruidvat eigen merk kv, en toen overgestapt op nutrilon, dat maakt het dan wel weer iets prijziger maar dan nog steeds geen ¤800 per maand.

Ik denk trouwens ook dat die vloggers/bloggers op social neus tegenwoordig een aardige invloed hebben. Die krijgen natuurlijk van alle grote merken redelijk wat pakketten thuis gestuurd, en die kindjes dragen de leukste en mooiste kleertjes. Denk dat dat ook wel goed mee werkt aan wat nieuwbakken ouders uitgeven.

ik ben doordeweeks voornamelijk bij m’n dochter en mijn vriend werkt 4 dagen per week, dus KDV is nog niet echt nodig.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:10:52 #12
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_186580343
Er zijn ook andere kosten die hoger worden met een gezin. Boodschappen, energienota, grotere auto nodig, vakanties in het hoogseizoen, uitstapjes etc.

Maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.
pi_186580494
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:53 schreef Framblij89 het volgende:
¤800 per maand kom ik echt never nooit aan, ja tuurlijk die aankopen als kinderwagen, draagzak e.d kunnen aardig oplopen, maar die zijn vaak eenmalig.
Maar als ik zo veel zou uitgeven zou ik binnen no time failliet zijn :9.
Kleding e.d koop ik allemaal van kinderbijslag en daar probeer ik dan zo lang mogelijk mee te doen, totdat het echt niet meer past.
Wij gebruikten eerst Kruidvat eigen merk kv, en toen overgestapt op nutrilon, dat maakt het dan wel weer iets prijziger maar dan nog steeds geen ¤800 per maand.

Ik denk trouwens ook dat die vloggers/bloggers op social neus tegenwoordig een aardige invloed hebben. Die krijgen natuurlijk van alle grote merken redelijk wat pakketten thuis gestuurd, en die kindjes dragen de leukste en mooiste kleertjes. Denk dat dat ook wel goed mee werkt aan wat nieuwbakken ouders uitgeven.

ik ben doordeweeks voornamelijk bij m’n dochter en mijn vriend werkt 4 dagen per week, dus KDV is nog niet echt nodig.
Maar merk kleertjes hoeven niet heel veel duurder te zijn hoor.. rompers kopen wij ook bij de zeeman maar over het algemeen dragen de kids altijd merk kleertjes, en als ik het verschil tussen een zeeman shirtje naast een merk shirtje leg dan is het vaak te verwaarlozen..
Ik was hier...
pi_186580618
800¤ per maand is niet gek, daar kom ik wel aan. Vooral dagjes uit gaat veel geld in zitten. IJsje en een broodje in de dierentuin, buiten de deur eten omdat het te laat wordt om boodschappen te doen, dat werk.

Ik had eens een weekendje efteling, dan rag je die 800¤ er in een paar dagen doorheen. :T
-nee-
pi_186580725
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 09:21 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Maar merk kleertjes hoeven niet heel veel duurder te zijn hoor.. rompers kopen wij ook bij de zeeman maar over het algemeen dragen de kids altijd merk kleertjes, en als ik het verschil tussen een zeeman shirtje naast een merk shirtje leg dan is het vaak te verwaarlozen..
Nee dat is zeker waar! wij kopen voornamelijk bij de Zara omdat dat ook wel wat betere kwaliteit is dan bijv zeeman (en ik vind die kleding gewoon ontzettend leuk). Maar in principe ben je dan ook veel minder geld kwijt als je wat merk kleding koopt, dan als je bij de zeeman een truitje koopt waar binnen no time gaten in zitten. Dan blijf je bezig..
pi_186580744
Ik krijg 500 toeslag wel voor opvang, maar daarbovenop geven we echt zeker wel 300 euro per maand uit aan ons kind. Wel meer. Nooit uitgerekend maar ik zit in de afgelopen elf dagen met (4 keer, omdat we vrij zijn en binnen zitten dan ook maar saai is) kermis, kleding en idd boodschappen aan kind al wel over de 200 heen ben en we moeten nog 17 dagen. Ah ja en een Paw Patrol toren omdat hij overdag zindelijk is dus dat is ook nog 40. Wilde naar de Efteling gaan maar dat schuif ik zo te zien door naar volgende maand. :{

Vind 800 niet een heel gek bedrag. Zonder de toeslag zou het dan 300 zijn, maar daar steven ik dus blijkbaar ook wel voorbij als ik niet oplet. Eye opener dit. :D
pi_186580757
Kinderkleding is ook iets wat je soms wel twee keer op een dag in de wasmachine flikkert, dan ben je met goedkope dingen gewoon snel je kinderen in vale dingen aan het steken.
-nee-
pi_186580898
Zou het eens uit moeten rekenen maar het klinkt niet geheel onredelijk. Omdat mijn vrouw minder is gaan werken is het besteedbaar inkomen natuurlijk ook gedaald. Qua boodschappen valt het wel mee, zeker nu er niet meer een enorme hoeveelheid potten babyvoeding doorheen gaan maar ze veel meer mee-eet. De hoeveelheid die ze extra eet t.o.v. ons is verwaarloosbaar. Behalve luiers... dan denk je ze gebruiken er minder per dag naarmate ze ouder worden maar dan worden ze per stuk alleen maar duurder. Volgens mij ben ik daar nu meer geld aan kwijt dan in het begin toen ze er 10 per dag versleet. Maar kinderopvang, kleding, speelgoed, boekjes, net de box vervangen door een speelhoek, ok ikea maar zelfs daar ben je zo een paar honderd euro verder. En ik kan de auto ook bijna geheel aan haar toerekenen, hadden we hiervoor niet en het kind was wel de voornaamste reden om er een te kopen.

Maar sommige bestedingen zijn ook anders. Ik denk dat we nu minder geld aan vakanties uitgeven. Waar het eerst een grote reis (safari ofzo) en een paar stedentrips waren is het nu een paar keer een huisje en een resort in de zon, onder de streep is dat waarschijnlijk goedkoper.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 3 mei 2019 @ 20:58:33 #19
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_186592671
Ik vind ze pas duur worden nu ze groter worden. In de baby periode vlogen ze hun kleren uit naar een volgende maat. Zeeman kwaliteit kreeg de kans niet vaal te worden of kapot te gaan. Babykamers heb ik 2e hands gekocht. Dat slijt nauwelijks en zijn ze ook zo weer uit. En het 1e jaar borstvoeding kostte ook geen drol. Luiers en de opvang waren de grootste kostenpost hier.

Nu ze ouder worden en langer doen over hun kleren hebben ze wel meer kwaliteitsspul nodig en mogen ze nergens meer gratis naar binnen. En dat nog los van de schoolkosten die ook steeds hoger en hoger worden. Opvang is dan weer weggevallen.
Als 10k een gemiddelde van al die jaren is zie ik het wel ja.

Het is ook wel een beetje hoe gek je het zelf maakt.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_186595250
Mijne zijn 13 en bijna 10.
Ik heb geen idee wat er maandelijks aan de kinderen besteed wordt.
Ja, lidmaatschap sportvereniging, huur van laptop, telefoon abonnementen, OV kosten.
Kleding is wisselend, merk kleding koop ik niet. Ik koop kleding wanneer het moet (of als ik wat leuks zie). De kinderbijslag gaat op de grote hoop.
Sportschoenen (veld en zaal) 2x per jaar a 70/80 euro per paar.

Ik denk dat het meeste opgaat aan boodschappen.

Met ingang van 15 mei stopt de BSO, dus dat scheelt weer iets.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 4 mei 2019 @ 09:19:54 #21
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_186601081
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:01 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk dat het wel reëel is. Het helpt daarbij wel als je het kind niet ziet als een dure accessoire waar te veel van je zuurverdiende centen naar toe gaan, maar eerder als een volwaardig, zelf gekozen gezinslid dat nog te jong is om inkomen te genereren ;)
Dat scheelt ook al een hoop inderdaad :s).

Als ik zie wat ons kind tot nu toe 'kost', en dan gaat het puur om aanschaf van spullen die straks handig of nodig zijn, dan hebben wij het naar mijn idee best netjes gehouden. Maar wij zijn dan ook niet zo van de marketingtruukjes voor spullen die inspelen op mijn gevoel 'dat ik alleen het beste wil voor mijn kind', dat scheelt al een hoop. Want het beste voor mijn kind is toch niet te koop :{w. Ik zit in 2 facebookgroepen met moeders die in dezelfde periode uitgerekend zijn en daarin zie ik inderdaad wel een heel diverse manier in aanschaf van spullen. Van alles gender-stereotype tot alles aanschaffen bij een bepaalde winkel waar je dus een lening af kunt sluiten voor je babykamer/kinderwagen/autostoel, tsja. Ik kan er een boel van vinden, maar ik doe het maar niet. Ik weet in ieder geval dat het niet de manier is die bij ons past.

Maar als ik kijk naar straks 1 dag minder werken, 1 dag opvang in de week etc, ik denk dat daar uiteindelijk bij elkaar het grootste financiële stuk voor ons straks zit. Ow, en waarschijnlijk ook in de consumptie van de hoeveelheid koffie :P ;). Als ik het bericht van het CBS zie gaat het ook over het gemiddeld besteedbaar inkomen van een gezin met jonge kinderen, als ik het procentueel door zou rekenen zou dat bij ons dus al weer anders vallen omdat ons inkomen anders is.
pi_186601289
Hier in Belgie bestaat de uitspraak dat een kind een huis kost tot ie zelfstandig is en het huis uit gaat.
pi_186601402
Een gemiddeld besteedbaar inkomen van bijna 60K per jaar?? 8)7

Wat is het modaal besteedbaar inkomen? Denk dat er een klein aantal zijn die het gemiddelde flink omhoog trekken :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 4 mei 2019 @ 09:49:03 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_186601422
Kinderen nemen om ze naar een kdv te schoppen. :').
And so is the past
pi_186601459
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:47 schreef vosss het volgende:
Een gemiddeld besteedbaar inkomen van bijna 60K per jaar?? 8)7

Wat is het modaal besteedbaar inkomen? Denk dat er een klein aantal zijn die het gemiddelde flink omhoog trekken :@
Modaal voor een huishouden is 64k
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')