abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_186538570
registreer om deze reclame te verbergen
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een piloot, dus ben jij benieuwd wat er in de cockpit gebeurt, of hij wel eens applaus kijgt voor zijn landingen en hoeveel de automatische piloot nou eigenlijk doet en of hij wel eens ruzie heeft met zijn co-piloot vraag het hier.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
  Moderator woensdag 1 mei 2019 @ 13:09:55 #2
118755 crew  Lyrebird
pi_186538953
Fascinerend topic - hulde!
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_186538976
Leuk topic, ik ben vooral aangenaam verrast dat piloten wel openstaan voor passagiers die graag een kijkje nemen in de cockpit. En je klinkt als een vriendelijk persoon, tof dat je zo uitgebreid antwoord geeft op alle vragen!

Ik heb zelf flinke vliegangst die helaas met elke vlucht erger wordt, maar laat me er toch niet teveel door tegenhouden, want dan kom je dus nergens meer (of je doet er héél lang over). Ondanks de vliegangst krijg ik trouwens wel een adrenalinekick bij de start van de vlucht, als je bij het opstijgen in een keer zo hard in je stoel wordt gedrukt :D

Mijn vraag: Hoe stellen jullie mensen met vliegangst gerust? Heeft er wel eens iemand echt een paniekaanval gehad en lukt het dan diegene toch te helpen rustig te worden?

En klopt het dat van een vlucht het opstijgen en landen het "gevaarlijkst" is, en hoe kan dat dan?
  Moderator woensdag 1 mei 2019 @ 13:38:32 #4
118755 crew  Lyrebird
pi_186539618
registreer om deze reclame te verbergen
Wat me opvalt bij piloten is dat ze in het bezit zijn van zowel hoge intelligentie als van stressbestendigheid. Ik neem aan dat die eigenschappen helpen bij bepaalde hobbies of sporten. Is er een hobby of sport waarbij je veel piloten ziet?
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:16:38 #5
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540342
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:36 schreef vosss het volgende:
Dus er kan nog steeds iemand buiten gesloten worden? Begrijp ik dat goed?
Ja, dit klopt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:25:46 #6
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540528
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2019 13:10 schreef VKV het volgende:
Leuk topic, ik ben vooral aangenaam verrast dat piloten wel openstaan voor passagiers die graag een kijkje nemen in de cockpit. En je klinkt als een vriendelijk persoon, tof dat je zo uitgebreid antwoord geeft op alle vragen!
Graag gedaan!

quote:
Ik heb zelf flinke vliegangst die helaas met elke vlucht erger wordt, maar laat me er toch niet teveel door tegenhouden, want dan kom je dus nergens meer (of je doet er héél lang over). Ondanks de vliegangst krijg ik trouwens wel een adrenalinekick bij de start van de vlucht, als je bij het opstijgen in een keer zo hard in je stoel wordt gedrukt :D
Goed dat je toch blijft vliegen :). Ik heb het al eerder gezegd, niet meer vliegen verkleind je wereld aanzienlijk, het zou jammer zijn als een angst dat veroorzaakt. Mocht het toch teveel worden, kijk dan eens bij https://valk.org/. Zij doen enorm goed werk. We hebben ze ook met enige regelmatig aan boord, daar het hulpprogramma wordt afgesloten met een echte vlucht :).

quote:
Mijn vraag: Hoe stellen jullie mensen met vliegangst gerust? Heeft er wel eens iemand echt een paniekaanval gehad en lukt het dan diegene toch te helpen rustig te worden?
Verschilt een beetje per persoon. Als je van tevoren aangeeft dat je bang bent kun je vaak even een praatje met ons komen maken, zodat je weet aan wie je de controle uit handen geeft. Ook zal er met enige regelmatig een van de stewardessen een praatje komen maken om te kijken hoe het met je gaat, of om je even af te leiden. Dat werkt ook goed bij paniekaanvallen :).

quote:
En klopt het dat van een vlucht het opstijgen en landen het "gevaarlijkst" is, en hoe kan dat dan?
Goed dat je het tussen haakjes zet, want het is eerder dat de kruisvlucht 'meer veilig' is ;). Het komt voornamelijk omdat bij dingen die niet goed gaan in de lucht er meer tijd is om het op te lossen. Wij worden dan ook voornamelijk getrained op motorstoringen etc tijdens starten, landen en doorstarten. Juist die elementen moeten we ook elk jaar demonstreren op een examenvlucht in de simulator. Er is wat minder reactietijd, dus de handelingen moeten direct en juist zijn.

Als je zo een examen niet haalt mag je ook niet meer vliegen, maar krijg je aanvullende training en een nieuw examen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:40:45 #7
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540838
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 13:38 schreef Lyrebird het volgende:
Wat me opvalt bij piloten is dat ze in het bezit zijn van zowel hoge intelligentie als van stressbestendigheid. Ik neem aan dat die eigenschappen helpen bij bepaalde hobbies of sporten. Is er een hobby of sport waarbij je veel piloten ziet?
Niet zozeer. Ik zie veel collega's kitesurfen en wintersporten, maar dat komt waarschijnlijk omdat het routenetwerk uitstekende mogelijkheden biedt.

Wel zie je regelmatig dat piloten ook iets naast het vliegen doen waar ze wat meer eigen creativiteit en denkvermogen kwijt kunnen. Eigen bedrijfjes, ICT, studies, een nevenfunctie binnen het bedrijf zelf, vaak zaken die op een laptop in een hotel kunnen worden bijgehouden.

Het werk van een piloot is voor een groot deel procedures volgen die een ander heeft bedacht, dus dat is een aangename afwisseling.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186540853
Wat gebeurt er als een vliegtuig op de kop vliegt?
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:46:08 #9
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186540963
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 14:41 schreef Goudenvis het volgende:
Wat gebeurt er als een vliegtuig op de kop vliegt?
Technisch is het denk ik mogelijk. Zeker weten doe ik het echter niet, want een normaal passagiersvliegtuig wordt er niet voor gecertificeerd. Officieel zijn de effecten dus niet bekend. Ook de simulator geeft in zo een situatie geen accuraat beeld.

Wel zit de koffie dan op het plafond ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186541153
Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarbij je een opdracht aanwijzing kreeg van de luchtverkeersleiding waarbij je het echt niet eens was? Bijvoorbeeld een omleiding, gevaarlijke situatie, omslachtig iets? En wat doe je op zo'n moment?
GTA Online: micro_nl
  woensdag 1 mei 2019 @ 14:59:47 #11
476022 PzKpfw
I'm on Smoko
pi_186541240
Waar dumpen jullie die stront altijd?
pi_186541461
Heb je weleens gehoord van High-altitude flatus expulsion (HAFE)?
Doen ze weleens iets aan de aroma als 't niet meer te houden is? parfum?
...omdat we dachten dat het wel kon....
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:18:12 #13
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186541522
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2019 14:55 schreef guitarist het volgende:
Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarbij je een opdracht aanwijzing kreeg van de luchtverkeersleiding waarbij je het echt niet eens was? Bijvoorbeeld een omleiding, gevaarlijke situatie, omslachtig iets? En wat doe je op zo'n moment?
Oh, vaak genoeg! Maar dan heeft het vaak te maken met onze positie in de 'wachtrij' voor vertrek, of inderdaad omvliegen, etc. Daar leg je je op zo een moment gewoon bij neer.

Mochten we echter van mening zijn dat het vliegtuig in gevaar komt door een instructie dan geven we daar uiteraard geen gehoor aan. Of als we zelf in gevaar zijn en hulp nodig hebben.
Er is in uiterst geval de mogelijkheid voor ons om het bekende "mayday mayday" te gebruiken, vanaf dan kunnen we in principe alles doen en heeft de luchtverkeersleiding slecht een helpende rol.

Dat heb ik echter nog nooit meegemaakt gelukkig, en in een normale situatie waar de veiligheid niet in geding is is de luchtverkeersleiding 'de baas'.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:19:09 #14
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186541536
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 14:59 schreef PzKpfw het volgende:
Waar dumpen jullie die stront altijd?
Alles wat door het toilet gespoeld wordt komt netjes in een wastetank terecht, en die wordt op de grond geleegd door een speciale wagen, die het vervolgens afvoert :).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:20:08 #15
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186541553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je weleens gehoord van High-altitude flatus expulsion (HAFE)?
Doen ze weleens iets aan de aroma als 't niet meer te houden is? parfum?
Deze moest ik even opzoeken :D

En we hebben inderdaad luchtjes aan boord die gespoten kunnen worden. Ook komt er gelukkig genoeg frisse lucht van buitenaf het vliegtuig in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage woensdag 1 mei 2019 @ 15:46:20 #16
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_186542029
Bij sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld SFO is het haast eerder regel dan uitzondering dat een vliegtuig nog een aantal rondjes boven de stad moet vliegen ivm laaghangende mist of te veel verkeer. Wat denk je op zulke momenten als je al heel de dag in dat vliegtuig hebt gezeten?

Wat doe je als een hele luchthaven een paar uur vertraging heeft door bijvoorbeeld het weer, ga je dan in de personeelkantine een beetje zitten FOK!ken of wordt je geacht in het vliegtuig paraat te staan?

Piloot worden is vaak een jongensdroom die in jouw geval is uitgekomen, maar stel nou dat je was afgekeurd voor de opleiding, heb je dan een idee wat voor werk je dan zou hebben gedaan?
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:49:41 #17
400021 Faraday01
Inducing, Biatlonfan
pi_186542104
Wat is ongeveer de optimale kruissnelheid om te vliegen om het kerosinegebruik zo laag mogelijk te houden?
pi_186542187
Heb je wel eens mot of onenigheid met je collega's uit cabine of cockpit (gehad)? Hoe los je dat tijdens een vlucht op? Even een bilateraaltje met de manager erbij is wat omslachtig..
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:53:48 #19
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542201
quote:
5s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:46 schreef LTVDK het volgende:
Bij sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld SFO is het haast eerder regel dan uitzondering dat een vliegtuig nog een aantal rondjes boven de stad moet vliegen ivm laaghangende mist of te veel verkeer. Wat denk je op zulke momenten als je al heel de dag in dat vliegtuig hebt gezeten?
Dat is voor ons echt net zo vervelend als voor jullie! Afhankelijk van hoe ernstig de mist is zijn we waarschijnlijk ook al druk bezig met het vervolg: Welke vliegvelden zijn er nog meer in de buurt? Wat is het weer daar? Hoeveel brandstof kost het om daar te komen? Hoe lang kunnen we dan nog rondjes blijven vliegen voordat we moeten besluiten uit te wijken? etc

quote:
Wat doe je als een hele luchthaven een paar uur vertraging heeft door bijvoorbeeld het weer, ga je dan in de personeelkantine een beetje zitten FOK!ken of wordt je geacht in het vliegtuig paraat te staan?
Afhankelijk van hoe erg de vertraging is, en de oorzaak, is beiden mogelijk. Meestal echter zitten we al in het vliegtuig, klaar om te gaan. Sterker nog, het liefst hebben we ook de passagiers al aan boord. Als we volledig klaar zijn voor vertrek kunnen we dit namelijk melden aan de verkeersleiding, en mocht er dan opeens een gaatje ontstaan kunnen we direct weg.

quote:
Piloot worden is vaak een jongensdroom die in jouw geval is uitgekomen, maar stel nou dat je was afgekeurd voor de opleiding, heb je dan een idee wat voor werk je dan zou hebben gedaan?
Ook hier geldt: Afhankelijk van de reden van afwijzing. Vaak is dat omdat je nog te jong wordt geacht. Dan was ik gaan studeren om het later nog eens te proberen. Mocht het dan alsnog niet lukken dan heb je in ieder geval je studie om op terug te vallen.
Luchtverkeersleider heb ik ook overwogen als mogelijk alternatief. Dat lijkt me ook een erg leuke baan!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 15:57:45 #20
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542283
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is ongeveer de optimale kruissnelheid om te vliegen om het kerosinegebruik zo laag mogelijk te houden?
Dit is niet eenvoudig te beantwoorden. Het verschilt heel erg met de hoogte.

We vliegen met zogeheten Cost Index. Dat is de ratio tussen de brandstofkosten en de uurkosten. De optimale CI wordt berekend door onze dispatchafdeling, en die Cost Index bepaalt principe de snelheid die we vliegen.
Om vertraging goed te maken kunnen we er voor kiezen die CI te verhogen. Dat gaat dan wel ten kostte van de brandstof uiteraard.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:01:17 #21
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542333
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:53 schreef Dark_Killah het volgende:
Heb je wel eens mot of onenigheid met je collega's uit cabine of cockpit (gehad)? Hoe los je dat tijdens een vlucht op? Even een bilateraaltje met de manager erbij is wat omslachtig..
Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).
Als een stewardess onenigheid heeft met de gezagvoerder, dan ben ik als de volgende in rang het aanspreekpunt voor haar, etc.

Ik ben zelf vrij makkelijk in de omgang en pas me makkelijk aan aan anderen. Ik bots dus niet zo snel. In de cockpit heerst overigens een volwassen sfeer, waar het vrij normaal is elkaar aan te spreken op zaken.

En tja, soms botert het gewoon echt niet tussen elkaar. Dan gaat de vlucht vanzelf weer voorbij gelukkig :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage woensdag 1 mei 2019 @ 16:03:50 #22
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_186542380
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).
Als een stewardess onenigheid heeft met de gezagvoerder, dan ben ik als de volgende in rang het aanspreekpunt voor haar, etc.

Ik ben zelf vrij makkelijk in de omgang en pas me makkelijk aan aan anderen. Ik bots dus niet zo snel. In de cockpit heerst overigens een volwassen sfeer, waar het vrij normaal is elkaar aan te spreken op zaken.

En tja, soms botert het gewoon echt niet tussen elkaar. Dan gaat de vlucht vanzelf weer voorbij gelukkig :D
Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt :P.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:14:36 #23
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542619
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:03 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt :P.
Dat is wat vervelender.

In zo een geval zou ik de discussie op dat moment laten voor wat het is, en de vlucht gewoon op een professionele manier afmaken.

Een bekend gezegde daarbij is: "Hier hebben we het op de grond nog wel over".

Vervolgens kan het na de vlucht verder uitgepraat worden. In een extreem geval kan ik ervoor kiezen om niet meer met deze gezagvoerder verder te gaan deze trip en een rapport schrijven over wat er is voorgevallen. Hij kan dat uiteraard ook doen met zijn kant van het verhaal.

Belangrijkste is in ieder geval dat de vlucht er niet onder te lijden heeft. Gelukkig werken we tijdens een vlucht met duidelijke en strikte procedures, dus daar kan je dan op terugvallen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186542751
Als je een gezagvoerder en een Co piloot hebt die echt niet overweg kunnen. Kiest een maatschappij er dan ook voor om die twee niet meer samen te laten vliegen of kijken z daar niet naar?
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:31:30 #25
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186542931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als je een gezagvoerder en een Co piloot hebt die echt niet overweg kunnen. Kiest een maatschappij er dan ook voor om die twee niet meer samen te laten vliegen of kijken z daar niet naar?
Ja, als er echt een keer zaken zijn geescaleerd kan er een restrictie worden opgelegd. Dit is echter enorm zeldzaam, en dan zijn er meerdere gesprekken met beide partijen op kantoor aan vooraf gegaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')