Ja, dit klopt.quote:Op woensdag 1 mei 2019 12:36 schreef vosss het volgende:
Dus er kan nog steeds iemand buiten gesloten worden? Begrijp ik dat goed?
Graag gedaan!quote:Op woensdag 1 mei 2019 13:10 schreef VKV het volgende:
Leuk topic, ik ben vooral aangenaam verrast dat piloten wel openstaan voor passagiers die graag een kijkje nemen in de cockpit. En je klinkt als een vriendelijk persoon, tof dat je zo uitgebreid antwoord geeft op alle vragen!
Goed dat je toch blijft vliegen . Ik heb het al eerder gezegd, niet meer vliegen verkleind je wereld aanzienlijk, het zou jammer zijn als een angst dat veroorzaakt. Mocht het toch teveel worden, kijk dan eens bij https://valk.org/. Zij doen enorm goed werk. We hebben ze ook met enige regelmatig aan boord, daar het hulpprogramma wordt afgesloten met een echte vlucht .quote:Ik heb zelf flinke vliegangst die helaas met elke vlucht erger wordt, maar laat me er toch niet teveel door tegenhouden, want dan kom je dus nergens meer (of je doet er héél lang over). Ondanks de vliegangst krijg ik trouwens wel een adrenalinekick bij de start van de vlucht, als je bij het opstijgen in een keer zo hard in je stoel wordt gedrukt
Verschilt een beetje per persoon. Als je van tevoren aangeeft dat je bang bent kun je vaak even een praatje met ons komen maken, zodat je weet aan wie je de controle uit handen geeft. Ook zal er met enige regelmatig een van de stewardessen een praatje komen maken om te kijken hoe het met je gaat, of om je even af te leiden. Dat werkt ook goed bij paniekaanvallen .quote:Mijn vraag: Hoe stellen jullie mensen met vliegangst gerust? Heeft er wel eens iemand echt een paniekaanval gehad en lukt het dan diegene toch te helpen rustig te worden?
Goed dat je het tussen haakjes zet, want het is eerder dat de kruisvlucht 'meer veilig' is . Het komt voornamelijk omdat bij dingen die niet goed gaan in de lucht er meer tijd is om het op te lossen. Wij worden dan ook voornamelijk getrained op motorstoringen etc tijdens starten, landen en doorstarten. Juist die elementen moeten we ook elk jaar demonstreren op een examenvlucht in de simulator. Er is wat minder reactietijd, dus de handelingen moeten direct en juist zijn.quote:En klopt het dat van een vlucht het opstijgen en landen het "gevaarlijkst" is, en hoe kan dat dan?
Niet zozeer. Ik zie veel collega's kitesurfen en wintersporten, maar dat komt waarschijnlijk omdat het routenetwerk uitstekende mogelijkheden biedt.quote:Op woensdag 1 mei 2019 13:38 schreef Lyrebird het volgende:
Wat me opvalt bij piloten is dat ze in het bezit zijn van zowel hoge intelligentie als van stressbestendigheid. Ik neem aan dat die eigenschappen helpen bij bepaalde hobbies of sporten. Is er een hobby of sport waarbij je veel piloten ziet?
Technisch is het denk ik mogelijk. Zeker weten doe ik het echter niet, want een normaal passagiersvliegtuig wordt er niet voor gecertificeerd. Officieel zijn de effecten dus niet bekend. Ook de simulator geeft in zo een situatie geen accuraat beeld.quote:Op woensdag 1 mei 2019 14:41 schreef Goudenvis het volgende:
Wat gebeurt er als een vliegtuig op de kop vliegt?
Oh, vaak genoeg! Maar dan heeft het vaak te maken met onze positie in de 'wachtrij' voor vertrek, of inderdaad omvliegen, etc. Daar leg je je op zo een moment gewoon bij neer.quote:Op woensdag 1 mei 2019 14:55 schreef guitarist het volgende:
Heb je wel eens een situatie meegemaakt waarbij je een opdracht aanwijzing kreeg van de luchtverkeersleiding waarbij je het echt niet eens was? Bijvoorbeeld een omleiding, gevaarlijke situatie, omslachtig iets? En wat doe je op zo'n moment?
Alles wat door het toilet gespoeld wordt komt netjes in een wastetank terecht, en die wordt op de grond geleegd door een speciale wagen, die het vervolgens afvoert .quote:
Deze moest ik even opzoekenquote:Op woensdag 1 mei 2019 15:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je weleens gehoord van High-altitude flatus expulsion (HAFE)?
Doen ze weleens iets aan de aroma als 't niet meer te houden is? parfum?
Dat is voor ons echt net zo vervelend als voor jullie! Afhankelijk van hoe ernstig de mist is zijn we waarschijnlijk ook al druk bezig met het vervolg: Welke vliegvelden zijn er nog meer in de buurt? Wat is het weer daar? Hoeveel brandstof kost het om daar te komen? Hoe lang kunnen we dan nog rondjes blijven vliegen voordat we moeten besluiten uit te wijken? etcquote:Op woensdag 1 mei 2019 15:46 schreef LTVDK het volgende:
Bij sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld SFO is het haast eerder regel dan uitzondering dat een vliegtuig nog een aantal rondjes boven de stad moet vliegen ivm laaghangende mist of te veel verkeer. Wat denk je op zulke momenten als je al heel de dag in dat vliegtuig hebt gezeten?
Afhankelijk van hoe erg de vertraging is, en de oorzaak, is beiden mogelijk. Meestal echter zitten we al in het vliegtuig, klaar om te gaan. Sterker nog, het liefst hebben we ook de passagiers al aan boord. Als we volledig klaar zijn voor vertrek kunnen we dit namelijk melden aan de verkeersleiding, en mocht er dan opeens een gaatje ontstaan kunnen we direct weg.quote:Wat doe je als een hele luchthaven een paar uur vertraging heeft door bijvoorbeeld het weer, ga je dan in de personeelkantine een beetje zitten FOK!ken of wordt je geacht in het vliegtuig paraat te staan?
Ook hier geldt: Afhankelijk van de reden van afwijzing. Vaak is dat omdat je nog te jong wordt geacht. Dan was ik gaan studeren om het later nog eens te proberen. Mocht het dan alsnog niet lukken dan heb je in ieder geval je studie om op terug te vallen.quote:Piloot worden is vaak een jongensdroom die in jouw geval is uitgekomen, maar stel nou dat je was afgekeurd voor de opleiding, heb je dan een idee wat voor werk je dan zou hebben gedaan?
Dit is niet eenvoudig te beantwoorden. Het verschilt heel erg met de hoogte.quote:Op woensdag 1 mei 2019 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is ongeveer de optimale kruissnelheid om te vliegen om het kerosinegebruik zo laag mogelijk te houden?
Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).quote:Op woensdag 1 mei 2019 15:53 schreef Dark_Killah het volgende:
Heb je wel eens mot of onenigheid met je collega's uit cabine of cockpit (gehad)? Hoe los je dat tijdens een vlucht op? Even een bilateraaltje met de manager erbij is wat omslachtig..
Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt .quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Bij grote oneingheid is overigens de gezagvoerder het aanspreekpunt, inderdaad bij gebrek aan een manager. (Al kan je de gezagvoerder wel een beetje als manager van de gehele crew zien).
Als een stewardess onenigheid heeft met de gezagvoerder, dan ben ik als de volgende in rang het aanspreekpunt voor haar, etc.
Ik ben zelf vrij makkelijk in de omgang en pas me makkelijk aan aan anderen. Ik bots dus niet zo snel. In de cockpit heerst overigens een volwassen sfeer, waar het vrij normaal is elkaar aan te spreken op zaken.
En tja, soms botert het gewoon echt niet tussen elkaar. Dan gaat de vlucht vanzelf weer voorbij gelukkig
Dat is wat vervelender.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:03 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Maar wat nou als jij onenigheid hebt met de gezagvoerder, wie is dan het aanspreekpunt .
Ja, als er echt een keer zaken zijn geescaleerd kan er een restrictie worden opgelegd. Dit is echter enorm zeldzaam, en dan zijn er meerdere gesprekken met beide partijen op kantoor aan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als je een gezagvoerder en een Co piloot hebt die echt niet overweg kunnen. Kiest een maatschappij er dan ook voor om die twee niet meer samen te laten vliegen of kijken z daar niet naar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |