abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:10:13 #151
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519021
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef FranticDJ het volgende:
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..

What's our vector, Victor?
You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
^O^
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:13:02 #153
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519079
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).

Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.

Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519080
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?

En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:17:27 #155
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519165
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519204
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:14 #157
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519247
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:56 #158
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519262
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519321
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:08 #160
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:24 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
Goede vraag!

In principe doe je wat luchtverkeersleiding je opdraagt.

De gezagvoerder is echter de eindverantwoordelijke voor de veiligheid van de vlucht. Als hij echt denkt dat er een goede reden is om af te wijken van een klaring dan staat hem vrij dat te doen. Dan moet er dus wel een goede reden zijn die hij ook kan onderbouwen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:20 #161
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519399
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519400
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:40:34 #163
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186519720
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?

Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.

Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?

quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:10 #164
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186519941
Ben je al lid van de mile high club :? :D

  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:49 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186519953
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
:X
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:54:22 #166
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520001
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:55:29 #167
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520023
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:57:06 #168
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520060
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Zet je het topic op de automatische piloot?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:13:04 #169
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520328
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
Ja, het idee is inderdaad dat op het moment dat dat systeem alarm geeft je al meerdere veiligheidsbarrieres hebt gemist.
Op dat moment is de beste methode die eigenlijk altijd werkt: Alle automatisering eraf en zelf omhoog of omlaag vliegen. Vandaar :)

Soms worden er inderdaad 'rampchecks' gehouden door buitenlandse luchtvaartautoriteiten, om te controleren of de juiste papieren aanwezig zijn, de piloten de juiste brevetten hebben, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:23:38 #170
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:40 schreef flipsen het volgende:
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?
Snellere kans op linkerstoel, leuker vliegen (zeker in het begin van je carriere).

quote:
Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.
Waypoints zijn redelijk niet-foutgevoelig, soms moeten ook coordinaten worden ingevoerd en die zijn een stuk vatbaarder voor fouten. Alles ingevuld in het kastje wordt dan ook gecontroleerd door twee piloten. Het is gelukkig redelijk snel gedaan.

Over ouderwets gesproken, de luchtvaart is redelijk conservatief inderdaad. Nieuwe systemen kunnen weer hun eigen fouten meebrengen. Tragisch gevolg van overautomatiseren hebben we onlangs gezien met de 737 MAX.

quote:
Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!

quote:
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Je kan piloot of steward worden :Y)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:10 #171
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520589
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Jep. Compensatie in de bochten gaat vanzelf in grote verkeersvliegtuigen, we gebruiken hem enkel voor het sturen op de landingsbaan, het decrabben bij een landing met zijwind en voor het compenseren van asymmetrische voortstuwing (zoals bij een motorstoring).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:34 #172
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520602
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Dat soort speelgoed is helaas niet aan boord bij ons. Wel tiewraps en handboeien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:26:23 #173
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186520618
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:29:10 #174
45833 crew  Fogel
pi_186520689
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Ik weet dat je Scandinavische collegas in hun contract hebben dat ze in steden overnachten en niet of zo min mogelijk op airport hotels.
Is dat bij jouw werkgever ook zo?

Op een vliegveld zoals TRD is het dan erg irritant om eerst een halfuur te moeten reizen voor je Bij een hotel bent terwijl het ook in twee minuten kan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_186520755
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')