abonnement Unibet Coolblue
pi_186546556
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:38 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

https://dewaarheidsvriend.nl/blog/ongeloof-aan-universiteit

Het zijn er vrij weinig.
En dit onderzoek is ook nog uitgevoerd door christenen.

"In dat licht is het opmerkelijk dat maar 8 procent van de ondervraagde hoogleraren een harmonie tussen geloof en wetenschap ervaart."
Er zijn wel zaken waar ik me grote vraagtekens zet tussen geloof en wetenschap.
Op tal van punten kan het met elkaar verenigd worden...
pi_186546687
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:44 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Er zijn wel zaken waar ik me grote vraagtekens zet tussen geloof en wetenschap.
Op tal van punten kan het met elkaar verenigd worden...
Als je wilt dan kan van alles. Maar wetenschap draait om waarheidsvinding, bewijs, proefmethodes, experimenten. Geloof is daar bijna het tegenovergestelde van. Niets kritisch benaderen, alles op gevoel, "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Geloof heeft niets te zoeken in de wetenschap. Proberen het te verenigen zal geen waarheidsvinding opleveren, maar dwangmatige waarheden. Want het moet dan wel consensus opleveren bij gelovige issues. En die zullen talrijk zijn.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186546755
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:50 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Als je wilt dan kan van alles. Maar wetenschap draait om waarheidsvinding, bewijs, proefmethodes, experimenten. Geloof is daar bijna het tegenovergestelde van. Niets kritisch benaderen, alles op gevoel, "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Geloof heeft niets te zoeken in de wetenschap. Proberen het te verenigen zal geen waarheidsvinding opleveren, maar dwangmatige waarheden. Want het moet dan wel consensus opleveren bij gelovige issues. En die zullen talrijk zijn.
Een voorbeeld helpt om te begrijpen hoe wetenschappers tot een theorie komen. Men start meestal met een observatie van een bepaald fenomeen, bijvoorbeeld het gras is groen. Vervolgens wordt een hypothese geformuleerd die de observatie probeert te verklaren. In dit geval zou men kunnen stellen dat gras groen is door een chlorofyl-molecuul. Om deze hypothese te testen worden allerlei experimenten uitgevoerd waarbij het chlorofyl wordt verwijderd. En het blijkt dat chlorofyl inderdaad verantwoordelijk is voor de groene kleur van het gras. De bevestiging van deze hypothese leidt tot de theorie dat gras groen is door de aanwezigheid van chlorofyl. Deze theorie kan heel makkelijk onderuit gehaald worden. Wanneer iemand gras ontdekt dat groen is, maar geen chlorofyl bevat, dan moet de theorie herbekeken en mogelijk aangepast worden. Maar tot op heden heeft nog niemand deze ontdekking gedaan en houdt de gras-is-groen-door-chlorofyl-theorie stand. Men kan het zelfs als een feit gaan beschouwen. Daarnaast kan een goede theorie ook gebruikt worden om nieuwe hypothesen formuleren, die (indien de theorie correct is) ook bevestigd zullen worden.

Dat is dus ook een beetje mijn zorg.
Wetenschappers plakken misschien net iets te snel een etiket op.
pi_186546937
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:54 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Een voorbeeld helpt om te begrijpen hoe wetenschappers tot een theorie komen. Men start meestal met een observatie van een bepaald fenomeen, bijvoorbeeld het gras is groen. Vervolgens wordt een hypothese geformuleerd die de observatie probeert te verklaren. In dit geval zou men kunnen stellen dat gras groen is door een chlorofyl-molecuul. Om deze hypothese te testen worden allerlei experimenten uitgevoerd waarbij het chlorofyl wordt verwijderd. En het blijkt dat chlorofyl inderdaad verantwoordelijk is voor de groene kleur van het gras. De bevestiging van deze hypothese leidt tot de theorie dat gras groen is door de aanwezigheid van chlorofyl. Deze theorie kan heel makkelijk onderuit gehaald worden. Wanneer iemand gras ontdekt dat groen is, maar geen chlorofyl bevat, dan moet de theorie herbekeken en mogelijk aangepast worden. Maar tot op heden heeft nog niemand deze ontdekking gedaan en houdt de gras-is-groen-door-chlorofyl-theorie stand. Men kan het zelfs als een feit gaan beschouwen. Daarnaast kan een goede theorie ook gebruikt worden om nieuwe hypothesen formuleren, die (indien de theorie correct is) ook bevestigd zullen worden.

Dat is dus ook een beetje mijn zorg.
Wetenschappers plakken misschien net iets te snel een etiket op.
Gelovigen geloven in een 2000 jaar oud boek wat jarenlang mond tot mond is verspreid. Dat is een veel grotere zorg.
Iemand die al jarenlang onderzoek doet naar iets en komt met een ontdekking, die neem ik een stuk serieuzer dan iemand die een bepaalde zin aanwijst in de bijbel. Het is niet eens vergelijkbaar xD
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186547045
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:04 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Gelovigen geloven in een 2000 jaar oud boek wat jarenlang mond tot mond is verspreid. Dat is een veel grotere zorg.
Iemand die al jarenlang onderzoek doet naar iets en komt met een ontdekking, die neem ik een stuk serieuzer dan iemand die een bepaalde zin aanwijst in de bijbel. Het is niet eens vergelijkbaar xD
Als jij tegenstrijdigheden kan bewijzen zeg het maar.
Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
pi_186547096
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als jij tegenstrijdigheden kan bewijzen zeg het maar.
Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
Dinosaurusbotten, aardlagen die aantoonbaar honderdduizenden jaren oud zijn. Evolutie-theorie, Einstein etc. etc.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186547220
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:10 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dinosaurusbotten, aardlagen die aantoonbaar honderdduizenden jaren oud zijn. Evolutie-theorie, Einstein etc. etc.
https://www.nu.nl/wetensc(...)tie-.html?redirect=1
pi_186547289
quote:
Onderaan het artikel wat je stuurde:

Toch is het volgens andere wetenschappers maar de vraag of de nieuwe theorie ook daadwerkelijk daadwerkelijk bewijst dat competitie tussen verschillende soorten niet doorslaggevend is bij evolutie.

“Waarom zouden soorten nieuwe stukken land innemen”, vraagt evolutiewetenschapper Stephen Stearns zich af. “Is de reden daarvan niet gewoon dat ze competitie proberen te vermijden met de soorten die op de stukken land leven die al bezet zijn?”

Artikel staat trouwens vol met (spel)fouten.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186547360
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:19 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Onderaan het artikel wat je stuurde:

Toch is het volgens andere wetenschappers maar de vraag of de nieuwe theorie ook daadwerkelijk daadwerkelijk bewijst dat competitie tussen verschillende soorten niet doorslaggevend is bij evolutie.

“Waarom zouden soorten nieuwe stukken land innemen”, vraagt evolutiewetenschapper Stephen Stearns zich af. “Is de reden daarvan niet gewoon dat ze competitie proberen te vermijden met de soorten die op de stukken land leven die al bezet zijn?”

Artikel staat trouwens vol met (spel)fouten.
Dat laatste heeft nu.nl gedaan.
Ik wilde het gewoon met je delen
pi_186547446
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:21 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat laatste heeft nu.nl gedaan.
Ik wilde het gewoon met je delen
Bedankt daarvoor, ik twijfel wel erg aan de conclusie van het onderzoek. Moderne mensen hebben zelf een competitiestrijd in het leven geroepen omdat dat mensen aanzet tot zichzelf verbeteren. Dat moet die beste man zelf ook weten.

Bij dieren werkt het precies hetzelfde. Zwakke dieren gaan dood, de rest leeft door.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186547517
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:24 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Bedankt daarvoor, ik twijfel wel erg aan de conclusie van het onderzoek. Moderne mensen hebben zelf een competitiestrijd in het leven geroepen omdat dat mensen aanzet tot zichzelf verbeteren. Dat moet die beste man zelf ook weten.
Maar als je stelt dat mensen voortkomen uit zoogdieren (aap)
Dan zou dat voor dieren toch ook gelden ?
Of zie ik dat mis
pi_186547590
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:26 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar als je stelt dat mensen voortkomen uit zoogdieren (aap)
Dan zou dat voor dieren toch ook gelden ?
Of zie ik dat mis
Dat is er ook. Elk ziek of zwak dier gaat vrij snel dood. Sterke dieren worden oud. Sterker nog, veel diersoorten kunnen tekortkomingen herkennen aan hun jongen, en verlaten het preventief.
Het uit het nest vliegen. Keiharde competitie.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186547638
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:29 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat is er ook. Elk ziek of zwak dier gaat vrij snel dood. Sterke dieren worden oud. Sterker nog, veel diersoorten kunnen tekortkomingen herkennen aan hun jongen, en verlaten het preventief.
Het uit het nest vliegen. Keiharde competitie.
Dat geld ook helaas voor de mens.
zie bijv de aantal abortussen
pi_186547718
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:31 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat geld ook helaas voor de mens.
zie bijv de aantal abortussen
Geldt voor elke dierensoort, waaronder de mens. Kan me geen dier bedenken waarvoor het niet geldt.
Ja huisdieren. Al hebben die weer competitie bij de fokker..
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186547769
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:33 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Geldt voor elke dierensoort, waaronder de mens. Kan me geen dier bedenken waarvoor het niet geldt.
Ja huisdieren. Al hebben die weer competitie bij de fokker..
Maar hoe zou dat gekomen zijn denk je ?
Er moet daar toch ergens een oorsprong zijn
pi_186547994
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:35 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar hoe zou dat gekomen zijn denk je ?
Er moet daar toch ergens een oorsprong zijn
Ik kan met m'n verstand komen tot de singulariteit, daarna word ik sceptisch. In het kort:
mens, aap, landdier, vis, meercellige organismen, eencellige organismen, aminozuren en water, meteorieten, gaswolken onder hoge druk, singulariteit.

Ik ben sceptisch over de singulariteit. Een punt met een oneindig klein volume en een oneindige grote dichtheid. De ruimtetijd is hier zo sterk gekromd, dat ruimte en tijd feitelijk ophouden te bestaan. En dan denk ik ook, en wat was er daarvoor? Dan zegt men: niets.

Ik snap wel dat men op zoek is naar een verklaring voor alle natuurwonderen die er zijn. Ik denk alleen dat de huidige vorm van geloof niet goed is voor mensen.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186548037
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:43 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik kan met m'n verstand komen tot de singulariteit, daarna word ik sceptisch. In het kort:
mens, aap, landdier, vis, meercellige organismen, eencellige organismen, aminozuren en water, meteorieten, gaswolken onder hoge druk, singulariteit.

Ik ben sceptisch over de singulariteit. Een punt met een oneindig klein volume en een oneindige grote dichtheid. De ruimtetijd is hier zo sterk gekromd, dat ruimte en tijd feitelijk ophouden te bestaan. En dan denk ik ook, en wat was er daarvoor? Dan zegt men: niets.
Ja oke. Maar hoe is die competitie(dwang) ontstaan volgens jou ?
pi_186548109
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:45 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja oke. Maar hoe is die competitie(dwang) ontstaan volgens jou ?
Goede vraag op zich wel. Het is een soort oer-instinct denk ik. Zelfs spermacellen doen aan competitie.
Hoe komt het dat je zin krijgt in seks? Het is gewoon een chemische reactie in je lichaam.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186548206
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:48 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Goede vraag op zich wel. Het is een soort oer-instinct denk ik. Zelfs spermacellen doen aan competitie.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)tie-7719095-a1031229
Al zit bij de sperma-race toch wel wat achter ;)
pi_186548245
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:51 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws(...)tie-7719095-a1031229
Al zit bij de sperma-race toch wel wat achter ;)
Ik ga eten koken ouwe, spreek je later ;)
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186549310
quote:
En dit geloof je?

:{

Even wat citeren:

quote:
Zonder de zondeval geen kruis! Het is de zondeval die uiteindelijk leidt tot de komst van de Heere Jezus. Ook de zondeval draagt bij aan de verheerlijking van Zijn Naam!
Echt waar, mensen die het kruis verheerlijken. Wat een waanzin...
En alles moet maar draaien om Zijn Eer.. Echt, wat een kleingeloof in een god. Een god die is als een mens en alle eer moet. Een soort Louis van Gaal 3.0...
Dan heb je pas kleingeloof..

Zonde dat mensen dit nog steeds voor waar en lief aannemen.
pi_186549517
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als jij tegenstrijdigheden kan bewijzen zeg het maar.
Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
Neen hoor, dat is nooit bewezen..

Zelfs de boeddhisten, die wel een cultuur van mondelinge overlevering kenden, lukte het niet om zaken te reciteren zonder fouten.

quote:
Volgens mij is survival van de sterkste allang uit den boze. Het is nu "het meest aangepast aan de omgeving"... Dat is al 50 jaar zo.

https://www.encyclo.nl/begrip/survival%20of%20the%20fittest

Survival of the fittest wil dat ook zeggen overigens.
pi_186549592
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
Haha, nee.
Conscience do cost.
pi_186550459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als jij tegenstrijdigheden kan bewijzen zeg het maar.
Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
Kun je linken naar de desbetreffende artikelen?
-
  donderdag 2 mei 2019 @ 08:35:12 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186557932
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als jij tegenstrijdigheden kan bewijzen zeg het maar.
Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
Ik denk dat dat deels afhangt van vorm en intentie van die traditie. Een tekst die een sterk formulaļsch karakter heeft (bijvoorbeeld poėzie met dwingend rijm of metrum) zal meer weerstand kunnen bieden tegen verandering dan een tekst die als informeel proza wordt overgeleverd. Een tekst die bedoeld is om accurate historische informatie door te geven misschien ook. Maar ik vermoed dat dat laatste bij orale tradities zelden het geval is; dat is meer iets van de moderne geschiedbeoefening. En bij het evangelie zie ik geen van beide eigenschappen terug.
pi_186558018
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 08:35 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik denk dat dat deels afhangt van vorm en intentie van die traditie. Een tekst die een sterk formulaļsch karakter heeft (bijvoorbeeld poėzie met dwingend rijm of metrum) zal meer weerstand kunnen bieden tegen verandering dan een tekst die als informeel proza wordt overgeleverd. Een tekst die bedoeld is om accurate historische informatie door te geven misschien ook. Maar ik vermoed dat dat laatste bij orale tradities zelden het geval is; dat is meer iets van de moderne geschiedbeoefening. En bij het evangelie zie ik geen van beide eigenschappen terug.
Ik denk dat K. Van der Toorn je hier ook in zal bijtreden. Deze antieke teksten hadden ook niet de intentie historisch correct te zijn.
  donderdag 2 mei 2019 @ 08:58:58 #127
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186558243
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:23 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

En toen zag je ineens hoe het geloof was, vanaf de andere kant. Hoe bedrogen voelde je je?
Zou je het andere gelovigen aanraden?
Je enigszins wel. Maar tegelijkertijd realiseerde ik mij dat er geen opzet in het spel was, dus feitelijk geen bedrog maar desinformatie. Ik kan elke gelovige die bereid is om "zelfonderzoek" te doen dit ook aanraden. Hoewel de Bijbel dit ook aanraadt willen meeste gelovigen hier niets van weten echter. Angst.
  donderdag 2 mei 2019 @ 09:01:31 #128
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186558286
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als jij tegenstrijdigheden kan bewijzen zeg het maar.
Uit onderzoek is gebleken dat volken prima van mond- tot mond dingen kunnen vertellen die hetzelfde zijn als dat men dat een jaar of wat geleden ook gezegd heeft.
Vandaar dat er ook zo enorm veel verschillen zijn in de verschillende oude versies van het NT. Het NT is door de eeuwen heen voortdurend aangepast, in tegenstelling tot het OT, de joodse Bijbel, die altijd onder streng toezicht werd gekopieerd.
pi_186558941
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vandaar dat er ook zo enorm veel verschillen zijn in de verschillende oude versies van het NT. Het NT is door de eeuwen heen voortdurend aangepast, in tegenstelling tot het OT, de joodse Bijbel, die altijd onder streng toezicht werd gekopieerd.
Tot ongeveer 500 v.C. was dit nog niet het geval.
  donderdag 2 mei 2019 @ 10:02:11 #130
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186559149
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vandaar dat er ook zo enorm veel verschillen zijn in de verschillende oude versies van het NT. Het NT is door de eeuwen heen voortdurend aangepast, in tegenstelling tot het OT, de joodse Bijbel, die altijd onder streng toezicht werd gekopieerd.
Volgens mij valt het met die verschillen wel mee, tenzij je doelt op de orale tradities die voorafgingen aan de vastlegging van de teksten van het NT en die zich ongetwijfeld steeds verder van de historische werkelijkheid af bewogen. Maar dat laatste geldt natuurlijk voor de onderliggende tradities van het OT.
  donderdag 2 mei 2019 @ 12:37:19 #131
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186562028
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Tot ongeveer 500 v.C. was dit nog niet het geval.
Toen bestond een groot deel ervan nog niet.
  donderdag 2 mei 2019 @ 12:38:36 #132
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186562053
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 10:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij valt het met die verschillen wel mee, tenzij je doelt op de orale tradities die voorafgingen aan de vastlegging van de teksten van het NT en die zich ongetwijfeld steeds verder van de historische werkelijkheid af bewogen. Maar dat laatste geldt natuurlijk voor de onderliggende tradities van het OT.
Er zijn talloze versies en codexen verspreid over Europa en Noord Afrika uit verschillende tijdperken.
pi_186562184
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 12:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Toen bestond een groot deel ervan nog niet.
Jawel hoor. De aanvang om het O.T. op schrift te stellen was 620 v.C. daarna werd iedere 20 jaar een nieuwe en aangevulde versie geschreven in tweevoud. Onder Grieks bezetting verscheen de Septuagint.
pi_186562200
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 12:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zijn talloze versies en codexen verspreid over Europa en Noord Afrika uit verschillende tijdperken.
Wat betreft het N.T.
  donderdag 2 mei 2019 @ 12:59:24 #135
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186562433
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 12:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zijn talloze versies en codexen verspreid over Europa en Noord Afrika uit verschillende tijdperken.
Kun je voorbeelden geven?
  donderdag 2 mei 2019 @ 13:06:43 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186562603
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2019 12:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Kun je voorbeelden geven?
Ja maar dat worden hele lappen tekst. Je kunt dit zelf vinden op internet. Verder beklaagden de oude kerkvaders zich er al over dat er verschillende versies van de verhalen in omloop waren dus in feite is er niets nieuws onder de zon. :)

klein voorbeeldje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 2 mei 2019 @ 13:24:40 #137
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186562971
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 13:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja maar dat worden hele lappen tekst. Je kunt dit zelf vinden op internet. Verder beklaagden de oude kerkvaders zich er al over dat er verschillende versies van de verhalen in omloop waren dus in feite is er niets nieuws onder de zon. :)

klein voorbeeldje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan hangt het er misschien van af welke betekenis je aan "enorme verschillen" toekent. Ik stel me daarbij eerder handschriftversies voor die zoveel van elkaar verschillen als de canonische en apocriefe evangeliėn dat doen. Volgens mij heb je met de voorbeelden die je noemt de grootste tekstvariaties ook wel zo'n beetje gehad.
  donderdag 2 mei 2019 @ 14:09:33 #138
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186563790
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 13:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dan hangt het er misschien van af welke betekenis je aan "enorme verschillen" toekent. Ik stel me daarbij eerder handschriftversies voor die zoveel van elkaar verschillen als de canonische en apocriefe evangeliėn dat doen. Volgens mij heb je met de voorbeelden die je noemt de grootste tekstvariaties ook wel zo'n beetje gehad.
Ikzelf vind de toevoeging van Marcus 16:9-2 of die van het Comma Johanneum behoorlijke verschillen inderdaad. De verschillen tussen de canonieke en apocriefe evangeliėn zijn ook groot. Maar ik heb het ook over tegenstellingen die minder opvallend zijn. Zo bestaat de brief aan Efeze uit lange Griekse zinnen in Attische stijl en dat komt niet overeen met Paulus’ schrijfstijl: de apostel gebruikte korte zinnetjes in het Koiné. Bovendien is brief zelf niet in lijn met het gedachtegoed van Paulus en lijkt meer overeen te komen met hoe de Efeziėrs zelf tegen het geloof aankeken.
  donderdag 2 mei 2019 @ 14:14:59 #139
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186563892
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ikzelf vind de toevoeging van Marcus 16:9-2 of die van het Comma Johanneum behoorlijke verschillen inderdaad. De verschillen tussen de canonieke en apocriefe evangeliėn zijn ook groot. Maar ik heb het ook over tegenstellingen die minder opvallend zijn. Zo bestaat de brief aan Efeze uit lange Griekse zinnen in Attische stijl en dat komt niet overeen met Paulus’ schrijfstijl: de apostel gebruikte korte zinnetjes in het Koiné. Bovendien is brief zelf niet in lijn met het gedachtegoed van Paulus en lijkt meer overeen te komen met hoe de Efeziėrs zelf tegen het geloof aankeken.
Maar dat laatste is meer een probleem van canoniciteit dan van tekstvariatie.
  donderdag 2 mei 2019 @ 14:41:03 #140
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186564502
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar dat laatste is meer een probleem van canoniciteit dan van tekstvariatie.
:?
  donderdag 2 mei 2019 @ 14:50:03 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186564716
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

:?
Ongeacht het werkelijke auteurschap bevatten de handschriften van het NT die brief van "Paulus" toch gewoon, net zoals de joodse handschriften van het OT de boeken van "Mozes" bevatten? Dat is het vaststaande kader waarbinnen de tekst kan variėren. Ik zie daarin geen tegenstelling tussen de joodse en de christelijke bijbel.
  donderdag 2 mei 2019 @ 15:03:15 #142
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186565068
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ongeacht het werkelijke auteurschap bevatten de handschriften van het NT die brief van "Paulus" toch gewoon, net zoals de joodse handschriften van het OT de boeken van "Mozes" bevatten? Dat is het vaststaande kader waarbinnen de tekst kan variėren. Ik zie daarin geen tegenstelling tussen de joodse en de christelijke bijbel.
Dat klopt, maar van die joodse variant zijn er niet zoveel afwijkende en of verschillende versies. Komt natuurlijk ook omdat die niet vertaald zijn.
pi_186568555
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 08:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je enigszins wel. Maar tegelijkertijd realiseerde ik mij dat er geen opzet in het spel was, dus feitelijk geen bedrog maar desinformatie. Ik kan elke gelovige die bereid is om "zelfonderzoek" te doen dit ook aanraden. Hoewel de Bijbel dit ook aanraadt willen meeste gelovigen hier niets van weten echter. Angst.
Ik heb heel veel respect voor deze (waarschijnlijk moeilijke) keuze. Props ^O^
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186568584
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ongeacht het werkelijke auteurschap bevatten de handschriften van het NT die brief van "Paulus" toch gewoon, net zoals de joodse handschriften van het OT de boeken van "Mozes" bevatten? Dat is het vaststaande kader waarbinnen de tekst kan variėren. Ik zie daarin geen tegenstelling tussen de joodse en de christelijke bijbel.
Who cares? Deze semantische discussie die je aan het houden bent, heeft niets te maken met het topic.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186568708
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 08:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je enigszins wel. Maar tegelijkertijd realiseerde ik mij dat er geen opzet in het spel was, dus feitelijk geen bedrog maar desinformatie. Ik kan elke gelovige die bereid is om "zelfonderzoek" te doen dit ook aanraden. Hoewel de Bijbel dit ook aanraadt willen meeste gelovigen hier niets van weten echter. Angst.
De bijbel raadt het aan op its voorwaarden. Wat eigenlijk neerkomt op "zelfonderzoek" in de bijbel zelf. 8)7
pi_186568752
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2019 18:12 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

De bijbel raadt het aan op its voorwaarden. Wat eigenlijk neerkomt op "zelfonderzoek" in de bijbel zelf. 8)7
Wij van WC-eend raden WC-eend aan!
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186568775
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 18:14 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Wij van WC-eend raden WC-eend aan!
Precies!
pi_186568797
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2019 18:15 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Precies!
Wel knap hoe die gast zelf onderzoek gedaan heeft en objectief tot de conclusie gekomen is dat geloof niet zijn ding is (zwak uitgedrukt).
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186568874
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 18:16 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Wel knap hoe die gast zelf onderzoek gedaan heeft en objectief tot de conclusie gekomen is dat geloof niet zijn ding is (zwak uitgedrukt).
Meestal zit er al twijfel wanneer je buiten de bijbel onderzoek gaat doen. Niet zomaar ga je onderzoeken, hey.
pi_186568891
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2019 18:19 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Meestal zit er al twijfel wanneer je buiten de bijbel onderzoek gaat doen. Niet zomaar ga je onderzoeken, hey.
True, maar vaak is het ook een sociaal dingetje, waarschijnlijk is vrijwel de hele omgeving religieus. En om zomaar uit je eigen milieu te stappen vereist een serieus paar ballen.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')