abonnement Unibet Coolblue
pi_186403526
Welkom bij deel 16 van


Originele openingspost van Stratotanker:

quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)




















En door.....
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_186403916
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2019 20:17 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. :T
Maar de vraag was meer of ik die overhangende stengels met bruine bladeren er af kan knippen? Of alleen de bruine bladeren eraf halen?
je moet dus zelf een afweging maken of je liever een paar bladeren mist of een hele tak, wetende dat het een eeuwigheid duurt voordat je nieuwe aangroei hebt. Het is om het even.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186405881
Mijn tradescantia groeit echt zo hard! Leuk ik hou van hangplanten.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186405948
De pannenkoekenplant ben ik volop aan het stekken. Sinds ik goede plantenvoedsel gebruik knallen de baby’s de pot uit en heb ik tig stekken. Zo leuk O+
Alius aliud dicit
pi_186406043
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 21:39 schreef Mrmime het volgende:
De pannenkoekenplant ben ik volop aan het stekken. Sinds ik goede plantenvoedsel gebruik knallen de baby’s de pot uit en heb ik tig stekken. Zo leuk O+
Welke voeding gebruik je?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186406295
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 21:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Welke voeding gebruik je?
Florentus universele plantenvoeding. Had eerder andere merken maar deze werkt voor mijn planten echt beter _O_
Alius aliud dicit
pi_186408219
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 21:53 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Florentus universele plantenvoeding. Had eerder andere merken maar deze werkt voor mijn planten echt beter _O_
Dankjewel!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186411313
Maandag had ik 5 stekjes van mijn maranta gehaald en in het water gezet, die dingen hebben gewoon nu al worteltjes! Wat gaat dat snel! :D
pi_186412307
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 07:07 schreef Broccolitaartje het volgende:
Maandag had ik 5 stekjes van mijn maranta gehaald en in het water gezet, die dingen hebben gewoon nu al worteltjes! Wat gaat dat snel! :D
Die gaan heel snel! Althans, sommige. Een aantal stekjes van dezelfde plant hebben hier nog steeds geen wortels. Gek hoe onvoorspelbaar dat is.

@Koettie en @Stratotanker: Wanneer is het tijd om de stekjes uit de box te halen? Als er een aantal worteltjes zijn gevormd of echt tot het een flinke kluit is?
pi_186412839
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 09:18 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die gaan heel snel! Althans, sommige. Een aantal stekjes van dezelfde plant hebben hier nog steeds geen wortels. Gek hoe onvoorspelbaar dat is.

@:koettie en @:stratotanker: Wanneer is het tijd om de stekjes uit de box te halen? Als er een aantal worteltjes zijn gevormd of echt tot het een flinke kluit is?
Beetje daar tussen in denk ik. Als het iig goed op weg is.
pi_186438339
Net een Philodendron squamiferum gescoord bij mijn plantenwinkeltje met 50% korting voor 6 euro. *O*



[ Bericht 20% gewijzigd door bloempje-moi op 26-04-2019 18:20:21 ]
pi_186458025
Ik heb op de vrijmarkt een graslelie stekje in een leuk vintage potje gekocht :P
pi_186458891
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 10:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..] De goedkoopste en snelste oplossing. Succes!
Eerste indruk is dat het geholpen lijkt te hebben. ^O^
(Maar ik las ergens dat larven pas na een week of 3 vliegjes worden, dus pas dan weten we zeker of alles idd weg is)

Nou gaat het om een plant (eigenlijk boompje-in-wording :P ) die erg van natte aarde houdt; een Afzelia Quanzensis, oftewel Geluksboonboom, en ik had gelezen dat juist die natte aarde erg aantrekkelijk is voor die beestjes. Dus mogelijk gaat dit nog wel vaker gedoe geven dan. :+

quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 10:30 schreef Koettie het volgende:

En nee,aaltjes zijn niet houdbaar. Je kan ze een of twee dagen in de koelkast bewaren maar niet langer dan dat.
Ik had helemaal deze post over het hoofd gezien, sorry! Dank voor je reactie, goed om te weten. :Y
pi_186472798
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 15:14 schreef bloempje-moi het volgende:
Net een Philodendron squamiferum gescoord bij mijn plantenwinkeltje met 50% korting voor 6 euro. *O*

[ afbeelding ]
Mooie plant idd. Ik vind de plant alleen te lomp groeien. Staat op mijn twijfel lijst
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186472980
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 09:57 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Mooie plant idd. Ik vind de plant alleen te lomp groeien. Staat op mijn twijfel lijst
Bij mij stond hij ook lang op de twijfellijst. Totdat ze nog maar één lichtgehavend exemplaar overhadden en ik die voor 6 euro mee mocht nemen. Dan zijn de twijfels snel weg.

Mijn bovenverdieping is gerenoveerd dus nu kan ik ook in de slaapkamer, studeerkamer en kledingkamer planten kwijt. Heel veel ruimte voor nieuw materiaal! Alleen jammer dat alle tuincentra en plantenwinkels zo ongeveer hetzelfde aanbod hebben.

Ik heb overigens Kruidje-roer-me-niet-plantjes gezaaid. Nog niet eerder een kamerplant van zaad opgekweekt. Iemand enig idee hoe snel die groeit? De vorige aangekochte plant had ik binnen no time om zeep geholpen :')
pi_186474522
Ik heb vorig jaar ook Kruidje-roer-me niet gezaaid. Blijft een moeilijk plantje, maar de zaadjes kwamen wel uit. Een exemplaar heeft het overleefd, maar deze groeit wel heel anders dan de anderen. Deze staat als een soort boompje op een kale steel. Ik ga hem volgende week verpotten.
Ik heb ooit in één van mijn plantenboeken een huiskamer gezien met een mimosa boom, dat lijkt me echt vet.

Ik was dit plantje een tijdje vergeten, maar hij lijkt er weer bovenop te komen :)

Website: Sneaker-forum.nl
pi_186475203
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 12:07 schreef BasNijmegen het volgende:
Ik heb vorig jaar ook Kruidje-roer-me niet gezaaid. Blijft een moeilijk plantje, maar de zaadjes kwamen wel uit. Een exemplaar heeft het overleefd, maar deze groeit wel heel anders dan de anderen. Deze staat als een soort boompje op een kale steel. Ik ga hem volgende week verpotten.
Ik heb ooit in één van mijn plantenboeken een huiskamer gezien met een mimosa boom, dat lijkt me echt vet.

Ik was dit plantje een tijdje vergeten, maar hij lijkt er weer bovenop te komen :)

[ afbeelding ]
Je hebt ze als struikje/bodembedekker en je hebt ze inderdaad ook op een steeltje :)
Tap tap tap
pi_186475215


Jonge anthurium O+
Tap tap tap
pi_186475228
Ik koop dan zaadjes omdat ik denk 'leuk, zelf opkweken', maar ik vind het nu al te lang duren. :')
pi_186475279
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 12:57 schreef CherryLips het volgende:
[ afbeelding ]

Jonge anthurium O+
Ik heb de geboorte van mijn Anthurium blaadje ook op de voet gevolgd. Mijn favoriete plant. O+
pi_186475333
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 13:01 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik heb de geboorte van mijn Anthurium blaadje ook op de voet gevolgd. Mijn favoriete plant. O+
Ik was helemaal naar Lelystad gereden voor 'm, zag ik de van de week ook bij de intratuin hier in de buurt :')
Tap tap tap
pi_186475603
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 13:05 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik was helemaal naar Lelystad gereden voor 'm, zag ik de van de week ook bij de intratuin hier in de buurt :')
Ik ken het. Ik kocht de Karstenianum bij Wildernis voor een klap geld, en zag hem enkele dagen later voor de helft in het tuincentrum staan. Ach ja, it happens. Ik heb tenminste nog de kleine ondernemer geholpen, denk ik dan maar :')
pi_186476783
Monsters monkeyleaf stekje krijgt opeens mega snel wortels
Hij moet nog even wachten want ik moet nieuwe potgrond kopen

pi_186478432
Mijn croton plant heeft ontzettende last van een plaag van witte zooi. Het zit overal maar vooral aan de bovenkant. Weet iemand wat dit is en wat ik er tegen kan doen?

pi_186478796
Bij alles wat er enigszins als watten uitziet, ga ik uit van wolluis.

Kleine pluizehuftertjes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186479179
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 15:32 schreef Farenji het volgende:
Mijn croton plant heeft ontzettende last van een plaag van witte zooi. Het zit overal maar vooral aan de bovenkant. Weet iemand wat dit is en wat ik er tegen kan doen?

[ afbeelding ]
Oh dear!!! Lijkt op wolluis inderdaad. Beginnen met een harde waterstraal om het ergste weg te spoelen en dan spiritus of een spiritus / groene zeep / water mengsel. Maar misschien dat deze plaag al te heftig is voor een eigen gemaakt middeltje. Sterkte!
pi_186479372
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 12:57 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Je hebt ze als struikje/bodembedekker en je hebt ze inderdaad ook op een steeltje :)
Wel grappig dat de verschillende varianten bij mij uit hetzelfde pakje (zaden) kwam. De bodembedekker variant is veel kwetsbaarder.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186481023
Ik heb net iets gedaan, en nu twijfel ik of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Niet dat daar nu nog iets aan te doen is. :')

Ik heb mijn monstera een half jaar terug best voordelig gekocht, maar het was dan ook 1 grote chaos. Dikke stelen die allemaal de compleet andere kant op groeide, niet bij elkaar te krijgen of een beetje vast te binden. Dat was ik zat.

Nu heb ik dus heel veel afgeknipt, die ga ik proberen te stekken. Hopelijk heb ik niet teveel afgeknipt en overleeft de oorspronkelijke plant het ook nog, al is dat nu maar weer een heel klein plantje. Het is sowieso mijn eerste keer dat ik iets ga stekken. Dus een beetje spannend.

  zondag 28 april 2019 @ 17:37:45 #29
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186481207
Succes! Hopelijk lukt het.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_186481542
Succes! Komt vast goed met je monstera en stekjes blijven leuk om te zien wat ze doen
pi_186485925
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 09:18 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die gaan heel snel! Althans, sommige. Een aantal stekjes van dezelfde plant hebben hier nog steeds geen wortels. Gek hoe onvoorspelbaar dat is.

@:koettie en @:stratotanker: Wanneer is het tijd om de stekjes uit de box te halen? Als er een aantal worteltjes zijn gevormd of echt tot het een flinke kluit is?
Kijk maar, it's up to you. Als ze zo nu en dan licht ontvangen en even gelucht worden is het klimaat in zo'n bak erg geschikt voor (sub)tropische planten. Dus je kan ze er zolang als je zelf wil inlaten. Hou er alleen wel rekening mee dat de luchtvochtigheid in de gemiddelde huiskamer een stuk lager is (~50). Iedere (lucht)wortel die boven de grond uitsteekt zal dus rap afsterven zodra je ze uit de bak haalt. Is in principe niet zo erg, er groeien natuurlijk nieuwe en de grondwortels van een stekje zijn het belangrijkste.
pi_186489631
Hoi vrienden

Ik wil Scindapsus stekken. Ondertussen zitten mijn stekjes 1 maand in het water en hebben ze worteltjes.



Ik wil ze deze week gaan planten, worteltjes lijken me groot genoeg te zijn maar ik zit met een vraag.
Moet ik de 'stengeltjes' die teveel zijn afknippen?
De meeste stekjes hebben 2 oogjes. De ogen staan vrij ver uiteen voor een nieuwe/jonge plant. De moederplant had uitlopers van 4 meter lang.





Wat doe ik nu best?
Cindy De Vuyst
pi_186501991
De foto's doen het niet
pi_186518952
Ik heb mijn zinnen gezet op een Ficus Audrey. Iemand deze wel eens in een tuincentrum gezien? Lijkt mij geen bijzondere plant, maar ik kan mij niet herinneren deze in het wild tegen te zijn gekomen.
pi_186518975
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Ficus Audrey. Iemand deze wel eens in een tuincentrum gezien? Lijkt mij geen bijzondere plant, maar ik kan mij niet herinneren deze in het wild tegen te zijn gekomen.
[ afbeelding ]
Volgens mij vrijdag nog bij Intratuin Barneveld, maar ben niet 100% zeker.
Tap tap tap
pi_186519097
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:07 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Volgens mij vrijdag nog bij Intratuin Barneveld, maar ben niet 100% zeker.
Barneveld is niet geheel binnen mijn gebied, maar op internet zie ik hem in ieder geval niet bij het assortiment staan. Hij staat wel te koop bij Sprinkl. Iemand daar ervaring mee?
pi_186527175
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb mijn zinnen gezet op een Ficus Audrey. Iemand deze wel eens in een tuincentrum gezien? Lijkt mij geen bijzondere plant, maar ik kan mij niet herinneren deze in het wild tegen te zijn gekomen.
[ afbeelding ]
Ik heb er eentje, gekocht bij de Bruine Meren in Otterlo. Staat er al een jaar mooi bij.
pi_186541450
Wat voor een soort stekpoeder is aan te raden of maakt dat niet uit?
Welke gebruiken jullie?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186541885
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:48 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik heb er eentje, gekocht bij de Bruine Meren in Otterlo. Staat er al een jaar mooi bij.
Ik zag bij Ranzijn een Ficus Roy, die er erg op lijkt. Maar ik wil echt de Audrey. Toch maar online bestellen dan.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:13 schreef BasNijmegen het volgende:
Wat voor een soort stekpoeder is aan te raden of maakt dat niet uit?
Welke gebruiken jullie?
Ik heb die van Pokon, klein busje bij het tuincentrum voor een euro of 5. Het gaat heeeel lang mee. Alleen dip ik mijn plantjes er altijd in, dus op een gegeven moment zal het wel goor worden. Ik heb goed gewortelde stekken, maar dat is gelijktijdig met de stekjesdoos, dus het zal een combinatie van de twee zijn.
pi_186542008
Ah die van Pokon heb ik zojuist ook gekocht.

Ik heb ook nog een stekkastje gekocht en vermiculiet. Ik ga het binnenkort ook eens proberen.
Ik vind het altijd eng om stukken van de plant af te knippen. :D
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186542535
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 15:45 schreef BasNijmegen het volgende:
Ah die van Pokon heb ik zojuist ook gekocht.

Ik heb ook nog een stekkastje gekocht en vermiculiet. Ik ga het binnenkort ook eens proberen.
Ik vind het altijd eng om stukken van de plant af te knippen. :D
Ik ben er verbazingwekkend goed in. Gisteren mijn Ficus Lyrata een kopje kleiner gemaakt, gewoon, omdat het kon. 8-)
Geen idee wat ik met al die stekken moet, maar ik vind het leuk om te doen. Om te wachten op die worteltjes en om de overlevingsdrang van zo'n plant te zien.
pi_186543944
Heb een baan! Voor de zomer, mag blijven bij stage. Met lekker loontje. Welke plant ga ik mezelf cadeau doen? @Strabotanker

Wrm kan ik niet taggen pff.
pi_186544451
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2019 17:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een baan! Voor de zomer, mag blijven bij stage. Met lekker loontje. Welke plant ga ik mezelf cadeau doen? @:Strabotanker

Wrm kan ik niet taggen pff.
Gefeliciteerd! Een hele mooie en exclusieve zou ik zeggen.

En je hebt @Stratotanker verkeerd getypt. ;)
pi_186544460
Goh, soms is het net alsof ik blond ben :+
pi_186545696
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2019 17:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een baan! Voor de zomer, mag blijven bij stage. Met lekker loontje. Welke plant ga ik mezelf cadeau doen? @:Strabotanker

Wrm kan ik niet taggen pff.
Gefeliciteerd!
Hoeveel ruimte heb je voor je plant?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186546431
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 19:01 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Hoeveel ruimte heb je voor je plant?
Haha. Moeilijke vraag. Eigenlijk geen maar er is spontaan altijd plek als het nodig is.
pi_186559189
Vorig jaar ergens een cactus gekocht omdat mijn zoontjes dat zo leuk vinden en tot mijn verbazing zie ik tijdens mijn rondje watergeven opeens roze puntjes! Wordt hij misschien toch nog leuk! (Ja ik vind hem stom maar de kinderen niet)

pi_186559535
Yatza!! De Ficus Audrey besteld. Verschrikkelijk, als ik een plant in mijn hoofd heb wil ik hem ook direct hebben. Nog nooit eerder via Sprinklr besteld, dus ik ben benieuwd. Ze leveren de plant als het goed is vanavond (!!) al af en via een kortingscode is de verzending gratis. Het was overigens een oude kortingscode, maar die bleek toch nog prima te werken. Ik vond ook nog een code waarbij ik een gratis krulvaren kreeg, maar die vind ik stom. Ergo: altijd oude en verlopen codes die je op internet tegenkomt proberen, want blijkbaar werken die af en toe nog prima!
pi_186559721
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2019 10:04 schreef Goitske het volgende:
Vorig jaar ergens een cactus gekocht omdat mijn zoontjes dat zo leuk vinden en tot mijn verbazing zie ik tijdens mijn rondje watergeven opeens roze puntjes! Wordt hij misschien toch nog leuk! (Ja ik vind hem stom maar de kinderen niet)

[ afbeelding ]
Blijft altijd leuk die bloempjes.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186574047
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2019 17:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een baan! Voor de zomer, mag blijven bij stage. Met lekker loontje. Welke plant ga ik mezelf cadeau doen? @:Strabotanker

Wrm kan ik niet taggen pff.
Gefeliciteerd! *O* Volgens mij heb jij alles al. Misschien dat je het kan investeren in plantjurken? Staat je goed! 😜

Zo zag ik vanmiddag een handgemaakte Sansevieria-trui. Hoe tof is dat dan? Daarmee ben je echt de alpha van de werkvloer hoor.



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2019 21:22:40 ]
pi_186574462
Een Sansevieria-spencer! _O_
pi_186579955
Haaa die is vet. Maar jurken genoeg, plantjes daarin tegen..
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:03:10 #53
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186580254
Mijn vlinderpalm bloeit op het moment.
Dat is de eerste keer dat ik dit zie..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_186581982
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 09:03 schreef klappernootopreis het volgende:
Mijn vlinderpalm bloeit op het moment.
Dat is de eerste keer dat ik dit zie..
Gaaf! Kun je een foto maken?

Ik heb gisteren een klein stekje van de pannenkoekplant geadopteerd. Dit kleine ventje stond al een tijdje bij mijn favoriete winkeltje en integreerde mij. De steeltjes en achterkant van de blaadjes hebben een rode kleur. Veelal lees en hoor ik, dat dit door veel (zon)licht komt. Echter stonden er ook andere soortgenoten in de vensterbank en deze hadden allen groene stelen en bladeren.
Iemand een idee waarom deze Pilea peperomioides rood kleurt? Kan dit ook een (door)kweek variant zijn?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186582120
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 10:53 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Gaaf! Kun je een foto maken?

Ik heb gisteren een klein stekje van de pannenkoekplant geadopteerd. Dit kleine ventje stond al een tijdje bij mijn favoriete winkeltje en integreerde mij. De steeltjes en achterkant van de blaadjes hebben een rode kleur. Veelal lees en hoor ik, dat dit door veel (zon)licht komt. Echter stonden er ook andere soortgenoten in de vensterbank en deze hadden allen groene stelen en bladeren.
Iemand een idee waarom deze Pilea peperomioides rood kleurt? Kan dit ook een (door)kweek variant zijn?
De plant van mijn vriendin heeft dit ook, en die staat inderdaad in de volle zon. Maar dat staan die van mij toch ook wel en die zijn gewoon groen. Bij haar lijkt het een combinatie te zijn met gebrek aan voeding en slecht afgestemde watergift. Ik zou beginnen met verse aarde en een stukje verder van het raam. De watergift hangt natuurlijk af van de pot en het formaat, maar die van mij staan in terracotta, drogen tussendoor best wel eens uit en doen het prima. Die Pilea's kunnen heel wat aan. Daarom verbaas ik mij wel eens als ik verhalen hoor of foto's zie van zielige of dode pannenkoekski's.
pi_186582228
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:02 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

De plant van mijn vriendin heeft dit ook, en die staat inderdaad in de volle zon. Maar dat staan die van mij toch ook wel en die zijn gewoon groen. Bij haar lijkt het een combinatie te zijn met gebrek aan voeding en slecht afgestemde watergift.

Ik zou beginnen met verse aarde en een stukje verder van het raam.

De watergift hangt natuurlijk af van de pot en het formaat, maar die van mij staan in terracotta, drogen tussendoor best wel eens uit en doen het prima. Die Pilea's kunnen heel wat aan. Daarom verbaas ik mij wel eens als ik verhalen hoor of foto's zie van zielige of dode pannenkoekski's.
Heb hem direct in nieuwe grond gezet en staat nu 1,5 meter van het raam. Groei panniekoekie groei!

Ik heb nu bijna al mijn planten overgepot in een mix van 45% potgrond, 45% perliet en 5% klei. Dit lijkt de planten (erg) goed te doen. Bij veel planten heb ik onderop ook nog wat hydrokorrels liggen ter drainage en opvulling om de binnenpot hoger te krijgen.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186582370
quote:
Groei panniekoekie groei!
Be careful what you wish for....

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:08 schreef BasNijmegen het volgende:

Ik heb nu bijna al mijn planten overgepot in een mix van 45% potgrond, 45% perliet en 5% klei. Dit lijkt de planten (erg) goed te doen. Bij veel planten heb ik onderop ook nog wat hydrokorrels liggen ter drainage en opvulling om de binnenpot hoger te krijgen.
Doet klei de luchtigheid van perliet niet teniet? Waar haal je klei dan?
Ik doe er tegenwoordig perliet en boomschors door. Ik ga niet voor iedere plant uitzoeken wat er nodig is. Ik hou ze zo goed in de gaten dat ik vanzelf zie of de watergift aangepast moet worden. Zelfs mijn freakin stippenbegonia's beginnen te groeien! Op het moment zijn het eigenlijk alleen twee Alocasia's en mijn Orbi die moeilijk doen. Drie op 130 planten, geen slechte score. 8-)

Ik had laatst sphagnum mos in handen, omdat iedereen daar zo lyrisch over is. Maar ik kon mijn god niet bedenken hoe ik dat moet gebruiken. Heeft iemand hier een verkooppraatje?

Oh en Sprinklr recensie-update: de plant is gisteren niet bezorgd, ik heb geen verder bericht ontvangen en ze reageren ook niet op mijn mail. Vooralsnog geen punten gescoord.
pi_186582624
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:16 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Be careful what you wish for....
[..]

Doet klei de luchtigheid van perliet niet teniet? Waar haal je klei dan?
Bij Hornbach gehaald. Is ook te krijgen bij Ranzijn.



Het zit minimaal in mijn potgrond, maar de mix bevat dus elementen die water vast zal houden. Mocht ik onverhoop een plant vergeten of langer weg zijn, dan heeft de plant hiermee een reserve. Dit is overigens mijn eigen logica en nergens op gebaseerd. Doordat het verschil in hoeveelheid tussen perliet en klei zo groot is, denk ik niet dat dit de functie van het perliet op zal heffen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:16 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik doe er tegenwoordig perliet en boomschors door. Ik ga niet voor iedere plant uitzoeken wat er nodig is. Ik hou ze zo goed in de gaten dat ik vanzelf zie of de watergift aangepast moet worden. Zelfs mijn freakin stippenbegonia's beginnen te groeien! Op het moment zijn het eigenlijk alleen twee Alocasia's en mijn Orbi die moeilijk doen. Drie op 130 planten, geen slechte score. 8-)

Ik had laatst sphagnum mos in handen, omdat iedereen daar zo lyrisch over is. Maar ik kon mijn god niet bedenken hoe ik dat moet gebruiken. Heeft iemand hier een verkooppraatje?

Oh en Sprinklr recensie-update: de plant is gisteren niet bezorgd, ik heb geen verder bericht ontvangen en ze reageren ook niet op mijn mail. Vooralsnog geen punten gescoord.
Oeh mos! Ik ben fan van mos. Jarenlang aquaria gehad met de mooiste mossoorten erin.
Website: Sneaker-forum.nl
  vrijdag 3 mei 2019 @ 11:35:00 #59
217702 Lonaa
Honger!
pi_186582691
Mos. O+ Mijn stekjes wortelen zoveel beter op mos dan op water O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_186582806
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:35 schreef Lonaa het volgende:
Mos. O+ Mijn stekjes wortelen zoveel beter op mos dan op water O+
Heb je een foto van hoe je dat doet? Ben zeer benieuwd, want het ziet er ook nog eens tof uit denk ik.
Website: Sneaker-forum.nl
  vrijdag 3 mei 2019 @ 11:42:23 #61
217702 Lonaa
Honger!
pi_186582823
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:41 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Heb je een foto van hoe je dat doet? Ben zeer benieuwd, want het ziet er ook nog eens tof uit denk ik.
Uh, ik kan straks wel even foto maken, maarr in principe: mos natmaken, steel inpakken, in glas zetten. Mos blijft heel lang vochtig en, zeker als ie warm/licht staat ook lekker warm. :Y Af en toe mos weer ff nat maken.
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 12:04:36 #62
217702 Lonaa
Honger!
pi_186583199
Zo dus:

Je kan ook goed zien dat ik het mos helemaal links al wat langer gebruik want groen, en het glas daarnaast pas sinds dinsdag. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_186583670
Dank voor de foto's! Er is dus een voordeel ten opzichte van water, maar wat is het voordeel ten opzichte van grond? En kan mos ook in een propagation box?
  vrijdag 3 mei 2019 @ 12:46:27 #64
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186583835
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 17:29 schreef Myraela het volgende:
Ik heb net iets gedaan, en nu twijfel ik of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Niet dat daar nu nog iets aan te doen is. :')

Ik heb mijn monstera een half jaar terug best voordelig gekocht, maar het was dan ook 1 grote chaos. Dikke stelen die allemaal de compleet andere kant op groeide, niet bij elkaar te krijgen of een beetje vast te binden. Dat was ik zat.

Nu heb ik dus heel veel afgeknipt, die ga ik proberen te stekken. Hopelijk heb ik niet teveel afgeknipt en overleeft de oorspronkelijke plant het ook nog, al is dat nu maar weer een heel klein plantje. Het is sowieso mijn eerste keer dat ik iets ga stekken. Dus een beetje spannend.

[ afbeelding ][ afbeelding ]
Hoe gaat t met je stekjes?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:04:31 #65
217702 Lonaa
Honger!
pi_186584145
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 12:34 schreef bloempje-moi het volgende:
Dank voor de foto's! Er is dus een voordeel ten opzichte van water, maar wat is het voordeel ten opzichte van grond? En kan mos ook in een propagation box?
Zo gauw de stekjes voldoende wortel heeft gaan ze hier gewoon de grond in, ik laat ze er niet in staan. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_186584456
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:04 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Zo gauw de stekjes voldoende wortel heeft gaan ze hier gewoon de grond in, ik laat ze er niet in staan. :)
Maar heeft het mos (voor jou) voordelen om in te stekken, ten opzichte van aarde, water, vermiculiet, etc? Ik vind het altijd super interessant om nieuwe stekmogelijkheden te zien.
Website: Sneaker-forum.nl
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:24:11 #67
217702 Lonaa
Honger!
pi_186584480
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:22 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Maar heeft het mos (voor jou) voordelen om in te stekken, ten opzichte van aarde, water, vermiculiet, etc? Ik vind het altijd super interessant om nieuwe stekmogelijkheden te zien.
Ik heb het idee dat het sneller gaat dan aarde, stek en zaaigrond en water.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_186584822
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 12:46 schreef Samzz het volgende:

[..]

Hoe gaat t met je stekjes?
Het lijkt niet zoveel te doen. Weet niet hoe ver het eigenlijk zou moeten zijn na een week. Maar het blad is nog mooi stevig, en er zitten wat milimeterflintertjes waar ik geknipt had. Maar zo klein dat ik twijfel of dat niet gewoon bij het knippen al gebeurd is. :')
pi_186584984
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:24 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het sneller gaat dan aarde, stek en zaaigrond en water.
En nu wil ik dus mos. ;(
  vrijdag 3 mei 2019 @ 16:02:36 #70
217702 Lonaa
Honger!
pi_186586962
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:59 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

En nu wil ik dus mos. ;(
Intratuin had het niet, dus k ben bloemisten gaan bellen. Nummer 5 had het, stond al heel lang ergens in de hoek, gratis meegekregen. O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_186587251
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 13:59 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

En nu wil ik dus mos. ;(
Het wordt ook wel gebruikt voor orchideeën en paludaria. Dus als de tuincentra niet meewerken, kan je eens aankloppen bij de lokale dierenwinkel. Online kan je het ook wel vinden voor een euro of 9 per 150g (Eenmaal geweekt is dat goed voor 12L)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186587420
Ik zag het bij Ranzijn. Een pak voor 2 euro. Maar dan moet ik weer naar Ranzijn lopen. En aangezien dat de tweede keer deze week zou zijn, denk ik niet dat het assortiment ondertussen is aangevuld met leuke nieuwe planten. Dus ik wacht wel even tot volgende week. :)
pi_186589955
My godje. Lente schoonmaak vandaag. Alle planten uit de huiskamer aan de kant. Ben bekaf joh.
pi_186593268
Hahahaha Koettie, klinkt als een hele opgave ja :P

Ik was net weer even bij het tuincentrum, en ik zag zoooo'n mooie plant hangen, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat het is, iemand een idee?


Verder wou mijn vriend al een tijdje een "koraalplantje", en een crassula hottentot, en ik moet natuurlijk wel mn kans pakken als hij een keer een plantje op zn wishlist heeft, want zo vaak gebeurt dat niet ;)
Daarnaast nog een plantje gekocht die ik nog nooit eerder had gezien, een Avonia. Die is door vriend gelijk omgedoopt tot piemelplantje :')
pi_186593709
Dat koraal plantje lijkt mij een Crassula ovata. Heb ik hier ook eentje van die al wat jaren oud is. Stekken vind ik ook erg grappig dus liggen hier nu 2 wortels te krijgen en heb ookal 2 eerder succesvol gestekt. Zo leuk als je hem na het wortels krijgen in de grond zet en hij zichzelf helemaal vol zuigt en er uit ziet alsof er niks is gebeurt

(gewoon een top op een schoteltje leggen tot hij wortels krijgt en helemaal uitdroogt en dan in potgrond zetten en water geven)
pi_186593745
Ik wil nu ook een crassula Hottentot O+
  vrijdag 3 mei 2019 @ 21:42:13 #77
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186593839
Leuke potjes O+
Tap tap tap
pi_186594085
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 21:21 schreef Broccolitaartje het volgende:
Hahahaha Koettie, klinkt als een hele opgave ja :P

Ik was net weer even bij het tuincentrum, en ik zag zoooo'n mooie plant hangen, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat het is, iemand een idee?
[ afbeelding ]

Verder wou mijn vriend al een tijdje een "koraalplantje", en een crassula hottentot, en ik moet natuurlijk wel mn kans pakken als hij een keer een plantje op zn wishlist heeft, want zo vaak gebeurt dat niet ;)
Daarnaast nog een plantje gekocht die ik nog nooit eerder had gezien, een Avonia. Die is door vriend gelijk omgedoopt tot piemelplantje :')
[ afbeelding ]
Het lijkt wel wat op een Peperomia Hope, maar toch net anders (of heel dorstig). Misschien een variant in die hoek?
pi_186594994
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 21:21 schreef Broccolitaartje het volgende:
Hahahaha Koettie, klinkt als een hele opgave ja :P

Ik was net weer even bij het tuincentrum, en ik zag zoooo'n mooie plant hangen, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat het is, iemand een idee?
[ afbeelding

Het lijkt wel een Peperomia Obtusifolia? Alleen zie ik die nooit met van die lange stengels...
pi_186598345
Hoe stekken jullie pothos/scindapsus?
Ik heb telkens 2 ogen behouden, zal daar een nieuwe 'tak' uit ontwikkelen?
Cindy De Vuyst
  zaterdag 4 mei 2019 @ 09:05:42 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186600950
Deze link wilde ik hier ff delen:

https://mysticalraven.com(...)lMNUY6UKtq25xZQS4O4c

10 bijzondere planten, zoals deze:

Resistance is futile.
pi_186602592
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:05 schreef Seven. het volgende:
Deze link wilde ik hier ff delen:

https://mysticalraven.com(...)lMNUY6UKtq25xZQS4O4c

10 bijzondere planten, zoals deze:

[ afbeelding ]
Altijd leuk zo'n overzicht. Een aantal zijn inmiddels niet zo bijzonder meer. Die dolfijnen succulent zie je tegenwoordig regelmatig.

Ik heb altijd een zwak voor dit plantje. Ik vind 'm niet mooi, maar het blijft een bijzondere.

Haworthia Cooperi
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186604649
Ineens een helemaal nieuwe stengel in m'n (ietswat stoffige :@) plant. O+ Ik blijf dat fascinerend vinden. Stoffen jullie de bladeren van jullie planten af?

pi_186604704
Ik ga er weleens met een sproei fles overheen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186604739
Zeker
Helpt de planten beter licht op te nemen en ziet er mooier uit!

Zoo, gister dus flink bezig geweest. Monstera flink naar achter gezet, die kreeg teveel zon.





Moet m'n monster even goed afstoffen en controleren. Hij heeft er wel eens beter bij gestaan. Hopelijk heeft minder directe zon een goede uitwerking.

pi_186604935
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:45 schreef Myraela het volgende:
Ineens een helemaal nieuwe stengel in m'n (ietswat stoffige :@) plant. O+ Ik blijf dat fascinerend vinden. Stoffen jullie de bladeren van jullie planten af?

[ afbeelding ]
Gisteren nog. Ik kwam op instagram plantenafstofdoekjes tegen ( :') ), maar dat inspireerde wel meteen. Microvezeldoekje in handzaam formaat geknipt en heerlijk meditatief gepoetst.
pi_186607065
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 13:04 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Gisteren nog. Ik kwam op instagram plantenafstofdoekjes tegen ( :') ), maar dat inspireerde wel meteen. Microvezeldoekje in handzaam formaat geknipt en heerlijk meditatief gepoetst.
Ik ben groot fan van de Spargo-statische doekjes van de action. Werkt alleen niet goed op planten met lichtbehaarde bladeren, zoals Calanthea Rufibarba (nou ja, werkt wel, maar je beschadigt de fuzz. Die kan je beter onder de douche zetten, volgens mij)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186608797
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 13:04 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Gisteren nog. Ik kwam op instagram plantenafstofdoekjes tegen ( :') ), maar dat inspireerde wel meteen. Microvezeldoekje in handzaam formaat geknipt en heerlijk meditatief gepoetst.
Oh wat een idee! Heb nog van swiffer ala action van "plumeau" achtige en van swiffer voor de vloer liggen
pi_186609073
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 16:52 schreef Goitske het volgende:

[..]

Oh wat een idee! Heb nog van swiffer ala action van "plumeau" achtige en van swiffer voor de vloer liggen
En vergeet de gele rubber handschoenen niet :')


Ik vind dit ook weer fascinerend: de Smart Plant Tracker. Deze tracker controleert water, licht en warmte. Maar te veel moeite om het uit te proberen.



https://www.walmart.com/ip/Smart-Plant-Tracker/649133014
pi_186611728
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 17:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

En vergeet de gele rubber handschoenen niet :')
[ afbeelding ]

Ik vind dit ook weer fascinerend: de Smart Plant Tracker. Deze tracker controleert water, licht en warmte. Maar te veel moeite om het uit te proberen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

https://www.walmart.com/ip/Smart-Plant-Tracker/649133014
Ik ga ff naar de action morgen. Ik moet die handschoenen hebben _O_

Moet je dan in elke pot zo'n ding stoppen? Duur geintje dan
pi_186612505
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 19:44 schreef Goitske het volgende:
Moet je dan in elke pot zo'n ding stoppen? Duur geintje dan
Ach, je kan er een paar monitoren en dan de rest inschatten. Helaas bezorgen ze alleen in de US als ik het goed begrijp.
pi_186613162
Vandaag alle plantjes gestoft. Ben weer helemaal happy.



<3
pi_186614037
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 20:38 schreef Koettie het volgende:
Vandaag alle plantjes gestoft. Ben weer helemaal happy.

[ afbeelding ]

<3
Staat er goed bij zeg. Mooi!
Website: Sneaker-forum.nl
pi_186616701
Ohhh heb een manihot grahamii besteld. Twee, een voor de tuin en eentje voor binnen. Ben super benieuwd! Vind ze zooo mooi.
pi_186634924
Koettie, wat ziet het er allemaal super uit! En die manihot is leuk man, die kende ik helemaal niet.

CherryLips, ik was ook helemaal verliefd op die potjes, bij dat tuincentrum hebben ze zo ontzettend veel leuke potjes staan, dat ik altijd pas bij mn tweede rondje dingen mag meenemen van mezelf, anders neem ik teveel mee :')

Mijn Marble Planet heeft het opeens een beetje moeilijk. Hij krijgt zwarte plekjes op de rand van zn blad, bij een van die plekjes zie ik ook wat wittigs zitten in het midden (zie foto) is dit een schimmeltje? Bij verdere inspectie vind ik ook een volledig geel blaadje binnenin. Ik twijfel of het misschien ook van de voeding kan komen? Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken :)





Moet misschien ook een keer mn plantjes gaan afstoffen :')
pi_186636184
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 19:44 schreef Goitske het volgende:

[..]

Ik ga ff naar de action morgen. Ik moet die handschoenen hebben _O_

Moet je dan in elke pot zo'n ding stoppen? Duur geintje dan
zes dollar... Ik heb zulke dingen ook wel voor zestig euro gezien.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_186637284
Ik heb een Philodendron Ring of Fire besteld *O*
pi_186642040
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:40 schreef Broccolitaartje het volgende:
Koettie, wat ziet het er allemaal super uit! En die manihot is leuk man, die kende ik helemaal niet.

CherryLips, ik was ook helemaal verliefd op die potjes, bij dat tuincentrum hebben ze zo ontzettend veel leuke potjes staan, dat ik altijd pas bij mn tweede rondje dingen mag meenemen van mezelf, anders neem ik teveel mee :')

Mijn Marble Planet heeft het opeens een beetje moeilijk. Hij krijgt zwarte plekjes op de rand van zn blad, bij een van die plekjes zie ik ook wat wittigs zitten in het midden (zie foto) is dit een schimmeltje? Bij verdere inspectie vind ik ook een volledig geel blaadje binnenin. Ik twijfel of het misschien ook van de voeding kan komen? Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Moet misschien ook een keer mn plantjes gaan afstoffen :')
Ik vind die echt een lastig plantje weet nooit wat ie nou wil. Mijne heeft ook gekke vlekken. Dacht eerst teveel water maar kan bijna niet. Gister dus maar eens water gegeven en nu staat het er prachtig bij, helemaal tot leven gekomen. Waar die gekke plekken dan vandaan komen.. Geen idee.

Die ring of fire is mooi!

[ Bericht 3% gewijzigd door Koettie op 06-05-2019 06:15:12 ]
  maandag 6 mei 2019 @ 09:10:30 #99
62419 CherryLips
chocoholic
pi_186643282
M'n maranta heeft een bloemetje O+
Tap tap tap
  maandag 6 mei 2019 @ 09:40:27 #100
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186643700
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:45 schreef Myraela het volgende:
Ineens een helemaal nieuwe stengel in m'n (ietswat stoffige :@) plant. O+ Ik blijf dat fascinerend vinden. Stoffen jullie de bladeren van jullie planten af?

[ afbeelding ]
Ik gebruik altijd een sproeier om de bladeren schoon te spuiten.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')