abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 18:23:39 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186401290
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:21 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Je mist mijn punt een beetje: Het gaat er om dat er nu veel mensen zijn die niet kunnen verhuizen, door een tekort aan (huur)woningen of door gebrek aan spaargeld.

Het laatste heb je tot op zekere hoogte nog controle over (of je echt jaren lang wil stampen en sparen laat ik even in het midden) maar het eerste toch echt niet.
Tja, als je dat in het midden wil laten dan lijkt het mij dat je dat eigenlijk niet wil doen, dus dan zit je, met 100.000 woningen erbij volgende week, weer met de situatie dat je nog steeds niet kunt kopen, want van welk geld dan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186401327
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Tja, als je dat in het midden wil laten dan lijkt het mij dat je dat eigenlijk niet wil doen, dus dan zit je, met 100.000 woningen erbij volgende week, weer met de situatie dat je nog steeds niet kunt kopen, want van welk geld dan?
Dus jouw ideaal van een gelukkig leven is keihard werken, sombertjes sparen, en dan aan het einde een dure woning kunnen kopen?

Dan doe ik toch liever meer waar ik zin in heb op mijn flatje 2 hoog en leg elke maand de paar honderd euro die ik over houd wel op mijn gemakje opzij. Als ik dan wat tegen kom dan zien we het daarna wel.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 18:39:17 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186401556
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:25 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dus jouw ideaal van een gelukkig leven is keihard werken, sombertjes sparen, en dan aan het einde een dure woning kunnen kopen?

Dan doe ik toch liever meer waar ik zin in heb op mijn flatje 2 hoog en leg elke maand de paar honderd euro die ik over houd wel op mijn gemakje opzij. Als ik dan wat tegen kom dan zien we het daarna wel.
Leuk rookgordijntje, want je probeert af te leiden.

Definieer keihard werken. Ik werk gewoon 40 uur per week, en wat ik wil is dat mijn loon in die 40 uur per week zo hoog mogelijk komt te liggen, zodat ik gewoon kan leven EN kan sparen. Maar ja, dat gebeurt niet van vandaag op morgen, daar zul je tijd en moeite voor moeten investeren om dat te realiseren (en als je nu denkt, dan ging je ook nooit op vakantie zeker, nou, zeker wel dus)

Maar als je dat dan doet, dan kom je wel in de situatie dat je niet naar externe factoren als 'de overheid' of 'te weinig huizen' of 'migranten' hoeft te wijzen terwijl de eigenlijke reden is dat je niet echt zin hebt om elke maand geld opzij te zetten, en je gewoon wél een huis kunt kopen. Ook in je eentje, en toen was ik 27.

Als het alternatief is dat ik dan op een flatje 2 hoog zit (waar niks mis mee is) en dan vooral niet 'keihard werken' ofzo, whatever that means, en het dan eventueel 'later wel zien', waarbij 'dat zien' dan vooral bestaat uit roepen dat er niets te koop is en meer van dat soort dingen, dan weet ik wel waar ik voor zou kiezen.

Maar nu even terug naar waar het eigenlijk om ging. Als er morgen 100.000 huizen bij komen, hoe gaat iemand die niet gespaard heeft dan zo'n huis kopen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186401652
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:39 schreef CoolGuy het volgende:

Maar nu even terug naar waar het eigenlijk om ging. Als er morgen 100.000 huizen bij komen, hoe gaat iemand die niet gespaard heeft dan zo'n huis kopen?
Volgens mij was dat niet waar het volgens de TS om ging, maar is het alleen maar omdat je graag mijn redenering de grond in wil boren. In dat geval, jij wint. Volwassen hoor. :')

Je kan niet ontkennen dat er gewoon een probleem is met de huizenmarkt (en dat is niet alleen koop) en dat dat probleem meerdere oorzaken heeft. Niet alleen het geld-smijt-gedrag van consumenten.

Financieel lijkt mijn situatie best op die van TS, maar ik hoef niet in Rotterdam te zitten en het maakt mij geen hol uit of ik ga huren of kopen. Wat ik wel wil is dat ik er in woning op vooruit ga, en als ik geen mogelijkheid heb die mij aanspreekt, blijf ik net zo graag zitten waar ik nu zit.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 18:47:50 #55
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186401691
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:45 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Volgens mij was dat niet waar het volgens de TS om ging, maar is het alleen maar omdat je graag mijn redenering de grond in wil boren. In dat geval, jij wint. Volwassen hoor. :')

Je kan niet ontkennen dat er gewoon een probleem is met de huizenmarkt (en dat is niet alleen koop) en dat dat probleem meerdere oorzaken heeft. Niet alleen het geld-smijt-gedrag van consumenten.
Nou, jij en ik raakten op een gegeven moment in gesprek, en toen ging je van dat mensen niet konden sparen want kosten van leven te hoog, naar dat je het had over verhuizen, en niet zo zeer over kopen, naar dat ik een vraag stelde en dat jij vervolgens erover begon wat MIJN idee van een gelukkig leven was, om vooral maar niet antwoord te hoeven geven op een eenvoudige vraag.

Dus laten we het nog eens proberen. Als er in jouw dorp 1 huis te koop staat, wat jij niet kunt kopen want geen geld gespaard, en volgende week staan er ineens, roep eens wat, 850 huizen te koop, in jouw zelfde dorp, hoe gaan die 849 extra huizen jou dan helpen wél een huis te kopen, als je nog steeds geen geld gespaard hebt?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186401726
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus laten we het nog eens proberen. Als er in jouw dorp 1 huis te koop staat, wat jij niet kunt kopen want geen geld gespaard, en volgende week staan er ineens, roep eens wat, 850 huizen te koop, in jouw zelfde dorp, hoe gaan die 849 extra huizen jou dan helpen wél een huis te kopen, als je nog steeds geen geld gespaard hebt?
Niet.

Maar leg nu eens uit hoe dit relevant is behalve een prachtige aanval op de man omdat je graag je gelijk wil krijgen?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 18:52:15 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186401782
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Niet.

Maar leg nu eens uit hoe dit relevant is behalve een prachtige aanval op de man omdat je graag je gelijk wil krijgen?
Wacht even, ik ga in op jouw argument, jij begint out of the blue over wat MIJN ideaal van een gelukkig leven is. Jij werd persoonlijk, niet ik.

Hoe dit relevant is? Nou, het argument dat jij maar al te graag aan haalt is dat er gewoon 'te weinig huizen' zijn. Maar mijn punt is dat als je geen euro spaargeld hebt om de kosten te betalen die je vroeger mee kon financieren, hoe is het dan relevant of er 1 huis of 10000 huizen te koop staan, want je kunt er toch geen een kopen.

Dus dan is mijn vraag; hoe is het relevant of er 'genoeg' huizen bijgebouwd worden of niet?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186401822
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus dan is mijn vraag; hoe is het relevant of er 'genoeg' huizen bijgebouwd worden of niet?
Meer aanbod, lagere prijzen en minder lange wachtlijsten op de huurmarkt, en daardoor meer doorstroom.

Die ene persoon die om de 1 of andere reden geen spaargeld heeft heeft dan misschien pech als ie wil kopen. En ik ben er zelf absoluut tegen om de k.k weer wél te kunnen lenen, ik ben van mening dat het aanbod aan betaalbare huurwoningen groter moet worden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 18:58:33 #59
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186401888
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:54 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Meer aanbod, lagere prijzen en minder lange wachtlijsten op de huurmarkt, en daardoor meer doorstroom.

Die ene persoon die om de 1 of andere reden geen spaargeld heeft heeft dan misschien pech als ie wil kopen.
Dus, jouw oplossing voor straks een huis te kunnen kopen voor 'iemand', of jij dat bent, ik dat ben of Jantje van om de hoek, is dat iedereen nu maar gewoon met zijn armen over elkaar achterover geleund blijft zitten, vooral niet sparen of daar al te veel moeite voor willen doen (want laten we vooral niet 'keihard werken en somber sparen', om dan te roeptoeteren dat de overheid kut is en al die standaardredeneringen meer, zodat er dan meer huizen zijn, en de huizenprijzen naar beneden gaan, en er doorstroom is, en mensen die nu starter zijn dan die goedkopere huizen aan de onderkant van de markt die dan vrij- dan wel erbij komen, kunnen bemachtigen?

Oke.

Hoe, als die mensen in al die tijd nog steeds niet echt zin hadden om te sparen, en je nog steeds eigen geld moet hebben? Geen euro gespaard is geen euro gespaard, of je nu 20k nodig hebt of over 10 jaar 10k, als je geen euro spaart kom je nooit aan die 10k of wat voor bedrag dan ook, want immers, de kosten voor levensonderhoud worden ook steeds hoger (gaf je eerder aan), dus straks heb je nog steeds geen euro spaargeld, ben je 10 jaar verder, zijn er meer huizen, waarvan je er nog steeds geen van kunt kopen.

En nu?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186401953
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 23:34 schreef Glider76 het volgende:
Als je het geld heb zou ik toch eerder kopen. Huur is echt weggegooid geld. En een huis is niet direct voor de rest van je leven. Verkopen kan altijd weer.
Dit is veel te simplistisch gesteld. Je huis kan ook kelderen in waarde.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186402012
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus, jouw oplossing voor straks een huis te kunnen kopen voor 'iemand', of jij dat bent, ik dat ben of Jantje van om de hoek, is dat iedereen nu maar gewoon met zijn armen over elkaar achterover geleund blijft zitten, vooral niet sparen of daar al te veel moeite voor willen doen.
Misschien als je eens zou kappen met het beschuldigende toontje dat mensen gewoon niet WILLEN sparen (of niet harder WILLEN werken), en er maar even voor het gemak van uit gaan dat er geen opties zijn tussen 'niet sparen en elk jaar een nieuwe smartphone kopen' en 'jezelf compleet uit de naad werken en elke euro die je verdient opzij leggen'.

Als jij jaren lang krom wil liggen omdat je anders geen huis kan kopen, be my guest, en als je dan nog op vakantie "kan" omdat je misschien de mazzel hebt dat je een bovenmodaal loon hebt, of een partner die ook fulltime werkt, well... good for you.

Maar realiseer je ook dat er misschien mensen zijn die die luxe niet hebben. Als alleenstaande met een 80% modaal inkomen en een studieschuld die ik af moet betalen, hou ik echt niet veel over om te sparen. En hotel-mama en bank-papa zijn niet voor iedereen weggelegd (bovendien wil ik gewoon die navelstreng niet aanspreken).

Dus ik hou het liever bij iets leuks huren mocht ik dat vinden, maar kopen is voor mij echt niet de heilige graal en ik ga ook niet voor dat doel keihard sparen. En dat is niet een kwestie van "niet willen", maar omdat ik het totaal niet belangrijk vind om in een koophuis te zitten. Sparen is leuk, maar wat heb je aan je 20k spaargeld als je morgen onder een bus komt, of een chronische ziekte krijgt?

Ga niet lopen roepen dat mensen gewoon niet wíllen sparen omdat ze liever hun geld op maken, net zoals depressie en armoede gewoon een gevolg zijn van niet willen toch?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_186402184
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:06 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Misschien als je eens zou kappen met het beschuldigende toontje dat mensen gewoon niet WILLEN sparen (of niet harder WILLEN werken), en er maar even voor het gemak van uit gaan dat er geen opties zijn tussen 'niet sparen en elk jaar een nieuwe smartphone kopen' en 'jezelf compleet uit de naad werken en elke euro die je verdient opzij leggen'.

Als jij jaren lang krom wil liggen omdat je anders geen huis kan kopen, be my guest, en als je dan nog op vakantie "kan" omdat je misschien de mazzel hebt dat je een bovenmodaal loon hebt, of een partner die ook fulltime werkt, well... good for you.

Maar realiseer je ook dat er misschien mensen zijn die die luxe niet hebben. Als alleenstaande met een 80% modaal inkomen en een studieschuld die ik af moet betalen, hou ik echt niet veel over om te sparen. En hotel-mama en bank-papa zijn niet voor iedereen weggelegd (bovendien wil ik gewoon die navelstreng niet aanspreken).

Dus ik hou het liever bij iets leuks huren mocht ik dat vinden, maar kopen is voor mij echt niet de heilige graal en ik ga ook niet voor dat doel keihard sparen. En dat is niet een kwestie van "niet willen", maar omdat ik het totaal niet belangrijk vind om in een koophuis te zitten. Sparen is leuk, maar wat heb je aan je 20k spaargeld als je morgen onder een bus komt, of een chronische ziekte krijgt?

Ga niet lopen roepen dat mensen gewoon niet wíllen sparen omdat ze liever hun geld op maken, net zoals depressie en armoede gewoon een gevolg zijn van niet willen toch?
Erg lange tekst voor iemand die boos is. Geld moet rollen ouwe, ik voel je.
Het liefst mijn kant op. :P
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 19:22:44 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186402328
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:06 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Misschien als je eens zou kappen met het beschuldigende toontje dat mensen gewoon niet WILLEN sparen (of niet harder WILLEN werken), en er maar even voor het gemak van uit gaan dat er geen opties zijn tussen 'niet sparen en elk jaar een nieuwe smartphone kopen' en 'jezelf compleet uit de naad werken en elke euro die je verdient opzij leggen'.

Als jij jaren lang krom wil liggen omdat je anders geen huis kan kopen, be my guest, en als je dan nog op vakantie "kan" omdat je misschien de mazzel hebt dat je een bovenmodaal loon hebt, of een partner die ook fulltime werkt, well... good for you.

Maar realiseer je ook dat er misschien mensen zijn die die luxe niet hebben. Als alleenstaande met een 80% modaal inkomen en een studieschuld die ik af moet betalen, hou ik echt niet veel over om te sparen. En hotel-mama en bank-papa zijn niet voor iedereen weggelegd (bovendien wil ik gewoon die navelstreng niet aanspreken).

Dus ik hou het liever bij iets leuks huren mocht ik dat vinden, maar kopen is voor mij echt niet de heilige graal en ik ga ook niet voor dat doel keihard sparen.

Maar ga dan niet lopen roepen dat mensen gewoon niet wíllen sparen omdat ze liever hun geld op maken, net zoals depressie en armoede gewoon een gevolg zijn van niet willen toch?
Wederom, jij was degene die de opmerking maakte dat je in het midden liet of je dat moet willen, wat toch wel een behoorlijke hint in welke richting jouw antwoord zou gaan, dus als je dat niet WIL, dan gaat het niet meer over kunnen, dan gaat het over WILLEN.

Je compleet uit de naad werken vind ik een rare opmerking, tenzij je bedoeld dat je 80 uur per week werkt, in plaats van de normale 40, en je letterlijk bedoeld elke euro opzij te leggen, maar als je gewoon 40 uur werkt dan vind ik dat niet per se 'uit de naad' werken.

Definieer jarenlang krom lopen? Als je iets wil wat niet direct voor je bereikbaar is, dan is het de vraag hoe graag je dat wil bereiken, en daarmee dus ook hoeveel moeite je daarvoor wil doen. Ik heb gewoon normaal geleefd en normaal gespaard, en gewoon 40 uur gewerkt, dus niet krom gelegen, niet uit de naad gewerkt en niet elke euro opzij gezet.

Ik wilde jouw situatie niet aanhalen, want anders zou ik weer de beschuldiging krijgen dat ik persoonlijk werd, maar je begint er nu zelf over. We weten beiden dat je jouw situatie ergens anders al eens uitgebreid hebt besproken toch? Meer zal ik er niet over zeggen. Ik zeg niet dat je die navelstreng aan moet pakken, wat ik zeg is dat ik het, als je het dan toch op jezelf betrekt, een beetje raar vind dat je 80% modaal verdient en daarnaast een fikse studieschuld hebt, en dan de reden voor dat het moeilijk is om te kopen legt bij alles en iedereen behalve bij jezelf.

Tja, daar is de dooddoener. Wat heb je aan 20k als je morgen onder een bus komt? Helemaal niets. Maar wat nou als je morgen NIET onder een bus komt en je bijvoorbeeld een keer een huis wil kopen? Dan moeten er allerlei dingen veranderen zodat de huizenprijzen zakken zodat jij in jouw situatie ook een keer een huis kunt kopen mocht je dat willen, want dat is eigenlijk waar het dan op neerkomt, in plaats van dat je zelf doet wat je kunt doen om in die positie te komen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186402485
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik wilde jouw situatie niet aanhalen, want anders zou ik weer de beschuldiging krijgen dat ik persoonlijk werd, maar je begint er nu zelf over. We weten beiden dat je jouw situatie ergens anders al eens uitgebreid hebt besproken toch? Meer zal ik er niet over zeggen. Ik zeg niet dat je die navelstreng aan moet pakken, wat ik zeg is dat ik het, als je het dan toch op jezelf betrekt, een beetje raar vind dat je 80% modaal verdient en daarnaast een fikse studieschuld hebt, en dan de reden voor dat het moeilijk is om te kopen legt bij alles en iedereen behalve bij jezelf.
Héél misschien heb ik niet de ambitie om te kopen? Misschien ooit als er een goed verdienende partner in huis is en de studieschuld klaar is, prima. Dus nee, ik zoek geen "reden" waarom ik niks kan kopen, dat weet ik zelf goed genoeg en dat maakt me ook geen zak uit. En dat gaat niet over "willen" als in "gebrek aan commitment", maar iets dat niet op mijn prioriteitenlijstje staat. Te vaak wordt de uitspraak "je wil gewoon niet" gedaan om eigenlijk te zeggen "Sja, je bent gewoon lui en gemakzuchtig".

Hooguit dat ik toch een keer wil verhuizen en dat ga ik alleen doen als ik er in verhouding op vooruit ga. Maar zo lang ik nog op een gunstig moment heb kunnen huren, geef ik mijn geld liever uit aan belangrijker zaken zoals het afbetalen van die studieschuld.

En ironisch genoeg, als ik die studieschuld nu níet af zou betalen en dat geld zou sparen, zou ik over 2 jaar iets kunnen kopen, terwijl ik die mogelijkheid nu niet heb. Maar dat is gewoon niet verstandig.

Wat ik de hele tijd vroeg is "hoe is dit relevant voor de kwestie van TS" en daar ging jij (als moderator nota bene) niet op in, maar je bleef doorzagen op mijn eigen verwoording. Chapeau.

Als het om de vraag van TS gaat: Als je modaal verdient maar je hebt geen spaargeld dan zou je hooguit kunnen huren in de vrije sector. Maar in de regio Rotterdam denk ik niet dat je veel gaat krijgen voor een prijs die een beetje gunstig is.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 19:34:08 #65
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186402559
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:30 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Héél misschien heb ik niet de ambitie om te kopen? Misschien ooit als er een goed verdienende partner in huis is en de studieschuld klaar is, prima. Dus nee, ik zoek geen "reden" waarom ik niks kan kopen, dat weet ik zelf goed genoeg en dat maakt me ook geen zak uit. En dat gaat niet over "willen" als in "gebrek aan commitment", maar iets dat niet op mijn prioriteitenlijstje staat. Te vaak wordt de uitspraak "je wil gewoon niet" gedaan om eigenlijk te zeggen "Sja, je bent gewoon lui en gemakzuchtig".

Hooguit dat ik toch een keer wil verhuizen en dat ga ik alleen doen als ik er in verhouding op vooruit ga. Maar zo lang ik nog op een gunstig moment heb kunnen huren, geef ik mijn geld liever uit aan belangrijker zaken zoals het afbetalen van die studieschuld.

En ironisch genoeg, als ik die studieschuld nu níet af zou betalen en dat geld zou sparen, zou ik over 2 jaar iets kunnen kopen, terwijl ik die mogelijkheid nu niet heb. Maar dat is gewoon niet verstandig.

Wat ik de hele tijd vroeg is "hoe is dit relevant voor de kwestie van TS" en daar ging jij (als moderator nota bene) niet op in, maar je bleef doorzagen op mijn eigen verwoording. Chapeau.

Als het om de vraag van TS gaat: Als je modaal verdient maar je hebt geen spaargeld dan zou je hooguit kunnen huren in de vrije sector. Maar in de regio Rotterdam denk ik niet dat je veel gaat krijgen voor een prijs die een beetje gunstig is.
Jij koos de discussie met mij he? Jouw reactie ergens hierboven was een reactie op mij. Niet omgekeerd. Nou, dat zou ook langzaam wel een keer tijd worden, dat je dat belangrijk ging vinden, dat afbetalen daarvan, toch?

Als het om de vraag van TS gaat, dan ZOU hij/zij ook ervoor kunnen kiezen om te sparen en nog even geen move te maken, want als TS vrije sector gaat huren wordt het geld opzij zetten nóg lastiger, waardoor het nog moeilijker wordt om dat geld bij mekaar te krijgen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186402644
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]Nou, dat zou ook langzaam wel een keer tijd worden, dat je dat belangrijk ging vinden, dat afbetalen daarvan, toch?
Mooie 5 jaar oude koe haal je daar uit de sloot trouwens (en nog niet eens van dit forum). En dan met hoge poten vol blijven houden dat je níet op de man speelt. Klassiek. :')

Ik reageerde alleen op jouw statement dat "niet sparen" puur een kwestie is van wilskracht. Ja, als je minimumloon verdient kun je ook sparen, maar is dat iets waar je echt gelukkig van wordt?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 19:45:55 #67
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186402781
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:38 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Mooie 5 jaar oude koe haal je daar uit de sloot trouwens (en nog niet eens van dit forum). En dan met hoge poten vol blijven houden dat je níet op de man speelt. Klassiek. :')

Ik reageerde alleen op jouw statement dat "niet sparen" puur een kwestie is van wilskracht. Ja, als je minimumloon verdient kun je ook sparen, maar is dat iets waar je echt gelukkig van wordt?
Nou, als dat NIET is waar je gelukkig van wordt, dan is er niemand die een wapen tegen je hoofd zet en roept dat je dat toch maar beter wel moet doen. En dat is prima. De wereld vergaat niet. Als je niet in de situatie bent omdat je zo weinig verdient dat er letterlijk geen euro meer over zou blijven na aftrek van de noodzakelijke zaken, dan is dat heel vervelend dat je in die situatie zit, maar in die situatie moet je helemaal niet bezig zijn met een huis kopen, want dat is dan gewoon niet voor je weg gelegd. Met je bedoel ik niet JOU, maar 'je', als in, algemeen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186402906
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, als dat NIET is waar je gelukkig van wordt, dan is er niemand die een wapen tegen je hoofd zet en roept dat je dat toch maar beter wel moet doen. En dat is prima. De wereld vergaat niet. Als je niet in de situatie bent omdat je zo weinig verdient dat er letterlijk geen euro meer over zou blijven na aftrek van de noodzakelijke zaken, dan is dat heel vervelend dat je in die situatie zit, maar in die situatie moet je helemaal niet bezig zijn met een huis kopen, want dat is dan gewoon niet voor je weg gelegd. Met je bedoel ik niet JOU, maar 'je', als in, algemeen.
De dedain spat er vanaf.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_186402932
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, als dat NIET is waar je gelukkig van wordt, dan is er niemand die een wapen tegen je hoofd zet en roept dat je dat toch maar beter wel moet doen. En dat is prima. De wereld vergaat niet. Als je niet in de situatie bent omdat je zo weinig verdient dat er letterlijk geen euro meer over zou blijven na aftrek van de noodzakelijke zaken, dan is dat heel vervelend dat je in die situatie zit, maar in die situatie moet je helemaal niet bezig zijn met een huis kopen, want dat is dan gewoon niet voor je weg gelegd. Met je bedoel ik niet JOU, maar 'je', als in, algemeen.
Dat klopt.

Maar als je dan na veel ploeteren een goeie (vaste) baan hebt, vind je het dan rechtvaardig om dan níet van die baan de vruchten te kunnen plukken en niet te kunnen verhuizen terwijl je daar wel keihard voor werkt?

Tussen bijstand en modaal ga je er netto in inkomen niet eens zo veel op vooruit, omdat je kosten evenredig stijgen en je ineens geen recht meer hebt op toeslagen. En als je pech hebt, dan mag je ook nog eens meer huur betalen omdat je volgens de woningbouw te veel verdient en je eigenlijk zou moeten verhuizen. Pas als je gezinsinkomen boven modaal uit komt, dan ga je er pas aanzienlijk op vooruit. Je gaat van nul uur werken naar 40 uur werken, maar uiteindelijk heb je er niets mee verdiend.

Ben je het met mij eens dat daar ergens iets niet helemaal klopt?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_186402954
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:52 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dat klopt.

Maar als je dan na veel ploeteren een goeie (vaste) baan hebt, vind je het dan rechtvaardig om dan níet van die baan de vruchten te kunnen plukken en niet te kunnen verhuizen terwijl je daar wel keihard voor werkt?

Tussen bijstand en modaal ga je er netto in inkomen niet eens zo veel op vooruit, omdat je kosten evenredig stijgen en je ineens geen recht meer hebt op toeslagen. En als je pech hebt, dan mag je ook nog eens meer huur betalen omdat je volgens de woningbouw te veel verdient en je eigenlijk zou moeten verhuizen. Pas als je gezinsinkomen boven modaal uit komt, dan ga je er pas aanzienlijk op vooruit. Je gaat van nul uur werken naar 40 uur werken, maar uiteindelijk heb je er niets mee verdiend.

Ben je het met mij eens dat daar ergens iets niet helemaal klopt?
Mooi verwoord ouwe.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 20:02:46 #71
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186403177
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:52 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dat klopt.

Maar als je dan na veel ploeteren een goeie (vaste) baan hebt, vind je het dan rechtvaardig om dan níet van die baan de vruchten te kunnen plukken en niet te kunnen verhuizen terwijl je daar wel keihard voor werkt?
Dat is afhankelijk van wat je onder goed verstaat. Als je onder goed verstaat dat je dan 80% modaal verdient, dan vind ik dat (afhankelijk van ieders referentiekader) niet de meest geweldige baan die er is qua salaris. Als er bij die baan dan mogelijkheden tot groei zijn, dan heb je een mogelijkheid, maar dan moet je wel tijd en energie daar in steken, en ik weet niet of je dat dan bedoelde met 'je over de kop werken'.

Het is niet afhankelijk van of je er superveel moeite voor hebt gedaan, of dat je die baan aan is komen waaien. Waar het om gaat is hoeveel je ermee verdient, en dat is dan genoeg om een huis te kunnen kopen, of niet (afhankelijk van wensen aan dat huis natuurlijk ook). Het doet er niet toe of het eerlijk is, het kan of het kan niet. Feiten liggen niet wakker van gevoelens van over rechtvaardigheid.

Iemand kan kei- en keihard werken voor een spreekwoordelijke grijpstuiver per maand. Dan heb je heel hard gewerkt ja, niemand zegt dat je niet 110% geeft in je baan, want dat doe je dan dus wel. Maar als het een het eind van de rit te weinig is om een huis te kunnen kopen dan wel om geld opzij te kunnen zetten om dat later te kunnen realiseren, dan is dat wat telt, De droge cijfers, niet of het eerlijk is of niet.

quote:
Tussen bijstand en modaal ga je er netto in inkomen niet eens zo veel op vooruit, omdat je kosten evenredig stijgen en je ineens geen recht meer hebt op toeslagen. En als je pech hebt, dan mag je ook nog eens meer huur betalen omdat je volgens de woningbouw te veel verdient en je eigenlijk zou moeten verhuizen. Pas als je gezinsinkomen boven modaal uit komt, dan ga je er pas aanzienlijk op vooruit. Je gaat van nul uur werken naar 40 uur werken, maar uiteindelijk heb je er niets mee verdiend.

Ben je het met mij eens dat daar ergens iets niet helemaal klopt?
Ik snap je niet. Je gaat van 0 uur werken naar 40 uur werken? Je doelt op van in de bijstand (waar je niet werkt dus 0 uur) naar een betaalde baan van 40 uur die modaal verdient? En dat dan gerelateerd aan de huurwoningen? Dat is wel erg vervelend ja, maar als je in die situatie zit (wederom, niet JIJ, maar 'je'), waarom ben je dan bezig met dat je een huis wil kopen, want dat is dan toch een onhaalbare kaart?
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 24 april 2019 @ 20:04:56 #72
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_186403221
Het is gewoon een cholo huizenmarkt. Alleen cholo's kopen een huis op dit moment.
pi_186403316
Of je een woonhuis kunt bekostigen of niet. Huizen in Nederland zijn gewoon te duur. Zo duur dat werkenden er moeite mee hebben. En de huizen zijn eenheidsworst en lelijk. Heel lelijk. Het enige wat de woningen mooi maakt is wanneer de straat netjes is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zomaar-een-Chinees op 24-04-2019 20:25:29 ]
pi_186403338
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
Ik snap je niet. Je gaat van 0 uur werken naar 40 uur werken? Je doelt op van in de bijstand (waar je niet werkt dus 0 uur) naar een betaalde baan van 40 uur die modaal verdient? En dat dan gerelateerd aan de huurwoningen? Dat is wel erg vervelend ja, maar als je in die situatie zit (wederom, niet JIJ, maar 'je'), waarom ben je dan bezig met dat je een huis wil kopen, want dat is dan toch een onhaalbare kaart?
Een huis kopen is dan een onhaalbare kaart, maar ik vind wel dat je dan de mogelijkheid moet krijgen om je levensstandaard te upgraden, dus ook bijvoorbeeld kunnen verhuizen naar een grotere (en dus iets duurdere) huurwoning, een keer royaal op vakantie, of een auto kunnen kopen en dan nog fatsoenlijk over kunnen houden. Voor die upgrade heb je immers toch gewerkt, je werkt niet 'omdat dat nu eenmaal zo hoort' maar omdat het je financieel voordeel oplevert.

Nu is het zo dat bijna alles wat je er aan inkomen op vooruit gaat, weer gecompenseerd wordt doordat je rechten op toeslagen vervallen en (als je pech hebt) je woonlasten fors omhoog gaan.

Dat er in Nederland zo'n enorme focus is op koopwoningen is omdat een eigen woning fiscaal veel voordeliger is dan een huurwoning. Met een koopwoning hou je aan het einde van de maand gewoon méér over dan wanneer je hetzelfde huis zou huren, terwijl je vermogen opbouwt.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_186403395
De woningmarkt in Nederland is zo verziekte duur. Dat de overheid burgers in de sociale huur moet steunen met subsidie. Let that sink in for a moment.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')