abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186323352
Hallo Fok!

Gisteren wilde ik mijn motorkap openen om de ruiten vloeistof bij te vullen (deze is op), maar toen ik het handeltje bij het steur om haalde kwam de motorkap niet los.

Als ik nu nogmaals het handeltje om haal, dan gaat het ook heel licht. Je hoort echter nog wel onder de motorkap iets gebeuren, maar de motorkap komt niet los.

Nu heb ik al geprobeerd (zacht) te drukken op de motorkap, maar dat helpt niet.

Heeft iemand een idee hoe ik alsnog de motorkap los krijg? Waarschijnlijk moet het slot (heet dat zo?) worden gesmeerd, maar dat kan pas als de motorkap open is...

Het gaat trouwens om een Peugeot 208.

Hopelijk heeft iemand een idee! :)
  zaterdag 20 april 2019 @ 08:04:35 #2
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_186323376
Voor de zekerheid: meestal heeft een motorkap een dubbele vergrendeling, eerst binnenin en vervolgens bij de kap zelf. Ik weet niet hoe dit bij een 208 zit, maar kun je de kap al iets optillen en met je hand voelen of er een hendeltje zit? Of zit er een hendeltje in de grille? Kijk anders ff in je handleiding

Aangezien je vergrendeling binnen zo licht gaat, is deze iig los.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sheffield op 20-04-2019 08:11:19 ]
pi_186323475
Er zit inderdaad een dubbele vergrendeling op, maar de kap springt niet iets omhoog. Hij blijft gewoon helemaal dicht zitten, waardoor ik hem ook niet iets kan optillen.
pi_186323566
Laat iemand op de motorkap duwen terwijl jij aan de hendel trekt

Mss is je kabel gebroken, kunnen ze bij de garage zo fiksen
  zaterdag 20 april 2019 @ 08:35:16 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186323596
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 08:31 schreef Flamarande het volgende:

Mss is je kabel gebroken, kunnen ze bij de garage zo fiksen
Denk ook kabel gebroken, maar dan zal de kap toch open moeten en dat is best klote.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186323868
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 08:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Denk ook kabel gebroken, maar dan zal de kap toch open moeten en dat is best klote.
5 minuutjes werk bij de garage
pi_186324038
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 09:07 schreef Flamarande het volgende:

[..]

5 minuutjes werk bij de garage
Geloof je het zelf?

Ze moeten eerst proberen de motorkap open te krijgen zonder iets te slopen. Soms gaat dat niet.
Onderdelen bestellen en dan een kabel van buiten naar binnen monteren in 5 minuten? :')
pi_186324081
Als de kabel gebroken is, ligt het eraan waar hij gebroken is.
Met wat geluk is het bij de handel zelf en kan je met een tang nog net bij het restje kabel.
pi_186324209
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 08:31 schreef Flamarande het volgende:
Dit had ik al geprobeerd, maar dat lukte helaas ook niet.

Als de kabel is gebroken, dan is het niet bij de hendel aangezien ik onder de motorkap wel geluid hoor als je aan de hendel trekt.

Weet iemand toevallig waar het slotje zit onder de motorkap die de boel bij elkaar houdt? Want dan kan ik eerst zelf proberen die kap open te maken, voordat ik naar de garage ga.

Of komt de Wegenwacht ook voor dit soort dingen? Ben al jaren lid, maar nog nooit gebruik van gemaakt.
pi_186324517
Handeltje bij het stuur is de stuurverstelling. Je moet lager zoeken bij de deur(scharnier) ongeveer op hoogte van de pedalen.
.
pi_186326647
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 10:04 schreef Fer het volgende:
Handeltje bij het stuur is de stuurverstelling. Je moet lager zoeken bij de deur(scharnier) ongeveer op hoogte van de pedalen.
I know, heb al vaker mijn motorkap open gehad :)
pi_186328405
Als je geluk hebt is je kabeltje bij je hendel gebroken, je kunt de hendel eraf halen en dan met een tang aan het kabeltje trekken.
Als je dit nog niet lukt ga dan maar gewoon naar de garage, anders sloop je misschien nog iets
My dials are pupillated.
  zaterdag 20 april 2019 @ 15:57:32 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186328506
Bij BMW zitten er 2 sluitingen, bij de koplampen. Bij anderen zit hij weer in het midden, bij de windhaak.

In 5 minuten open, echt niet :') heb het regelmatig bij gecrashte auto's gedaan, maar je staat echt te kloten en dan kun er vaak onder de kap al bij omdat de motorkap omgekruld is.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186329519
Topic kan gesloten worden, probleem is verholpen. Iedereen bedankt voor de reacties!

Oplossing: omdat ik toch geluid onder de motorkap hoorde, kon ik mij niet voorstellen dat de kabel gebroken was. Ik heb met een houtje ervoor gezorgd dat de handel in de auto omhoog bleef staan. En daarna met kracht maar toch met beleid heel snel op en neer gedrukt vooraan op de motorkap. Toen sprong ineens de motorkap iets omhoog (zoals het hoort) en kon ik bij het veiligheidspalm onder motorkap om hem helemaal open te doen.

Het probleem van de hangende sluiting was roest en vuiligheid. Schoongemaakt met een kleine staalborstel en gesmeerd met WD40. Nu gaat de motorkap weer open zoals het hoort!

Gisteren heb ik ook bovenstaande techniek geprobeerd, maar toen werkte het niet. Apart...

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn/haar reactie!
pi_186329542
#ALTIJDREADY!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zaterdag 20 april 2019 @ 17:21:00 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186329710
Je kan beter wat vet gebruiken ipv WD40. Werkt veel langer/beter.

Verder goede actie. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 20 april 2019 @ 17:27:53 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186329825
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2019 17:21 schreef Hyperdude het volgende:

Verder goede actie. :)
Dit!
pi_186329987
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2019 17:21 schreef Hyperdude het volgende:
Goed punt! Heb nog een pot kopervet staan, zal morgen een klein likje vet op het scharnier smeren. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')