Thanks voor de info! Ik rij niet zo hard,zo 11 km p/u op Col D'Izoard bijv . En het is voor in de Vogezen,dus niet steil in ieder geval. Maar rij over het algemeen al snel licht,heb de Izoard volgens mij op lichtste verzet (met triple) opgereden. Ik ga er nog een nachtje over slapen,neig nu naar een 30 cassette kopen.quote:Op zondag 28 april 2019 20:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Daar kunnen wij niets van zeggen. Het hangt van meerdere factoren af:
1. hoe hard rij je bergop;
2. wat voor cadans rij je graag bergop en bij welk cadans heb je de neiging om lichter te schakelen;
3. naar wat voor gebergte ga je toe?
Met een 34x28 rij met een cadans van 70 10.6km/h. Als jij bergop niet langzamer gaat rijden dan 10kmh en met een cadans nog prima kunt fietsen hoef je niet lichter dan 34x28.
Als je normale klimtempo standaard al 12km/h is, wordt 34x28 wel krap. Dan heb je dus nog weinig over voor aan het einde van een lange rit of wanneer het echt wat steiler wordt. Het is dus ook belangrijk om te kijken waar je heen gaat. In Frankrijk zijn de klimmen meestal wat geleidelijker dan bijvoorbeeld Italië. En dan kan het per gebied en lengte van klimmen ook nog erg verschillen.
Dus het beste ga je voor jezelf even na, hoe hard je meestal rijdt en met welk cadans je prettig omhoog rijdt. Ik gebruik voor het berekenen van verzet: https://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Ik rij meestal met een cadans van rond de 85 bergop en met een klim van ongeveer 5% een gemiddelde snelheid van 18km/h. Met een 36x28 omdat dan achter makkelijker in het midden van de cassette kan rijden en ook redelijk licht kan trappen als ik ff rustig aan doe. https://www.strava.com/activities/2294428527/segments/57971104264
Je moet dan wel even kijken of het past met je derailleur.quote:Op zondag 28 april 2019 21:21 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Thanks voor de info! Ik rij niet zo hard,zo 11 km p/u op Col D'Izoard bijv . En het is voor in de Vogezen,dus niet steil in ieder geval. Maar rij over het algemeen al snel licht,heb de Izoard volgens mij op lichtste verzet (met triple) opgereden. Ik ga er nog een nachtje over slapen,neig nu naar een 30 cassette kopen.
Grand ballon. Is niet veel lichter dan de izoard. In de Vogezen liggen best een paar aardige pukkelsquote:Op zondag 28 april 2019 21:21 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Thanks voor de info! Ik rij niet zo hard,zo 11 km p/u op Col D'Izoard bijv . En het is voor in de Vogezen,dus niet steil in ieder geval. Maar rij over het algemeen al snel licht,heb de Izoard volgens mij op lichtste verzet (met triple) opgereden. Ik ga er nog een nachtje over slapen,neig nu naar een 30 cassette kopen.
Ik vond dat de Vogezen nog behoorlijk steile stukken heeft. Zo was ik met de Trois Ballons blij dat ik voor een 36 had. De Ballon de Servance en de Planche Belles Filles kent nog behoorlijk steile stukken van boven de 10%quote:Op zondag 28 april 2019 21:21 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Thanks voor de info! Ik rij niet zo hard,zo 11 km p/u op Col D'Izoard bijv . En het is voor in de Vogezen,dus niet steil in ieder geval. Maar rij over het algemeen al snel licht,heb de Izoard volgens mij op lichtste verzet (met triple) opgereden. Ik ga er nog een nachtje over slapen,neig nu naar een 30 cassette kopen.
Preciesquote:Op zondag 28 april 2019 21:18 schreef dop het volgende:
[..]
Vind Patroon zijn verhaal een stuk beter.
Stoemper
ik las vet varken😬quote:Op zondag 28 april 2019 20:50 schreef Tommeke het volgende:
Ligt eraan hoe je rijdt? Ik rij altijd met 39x28 en had donderdag in Limburg op de Keutenberg en de Eyserbosweg de 28 niet nodig.
Daar kun je twee dingen uit concluderen: Of ik ben een goede klimmer of een harker.
Jammer dat het er zoveel schijnt te regenen.quote:Op maandag 29 april 2019 08:06 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Precies
Vogezen zijn goed te doen hoor! Mooie gelijkmatige klimmen allemaal. Erg mooi gebied!
Ja klopt. Ik ben vorig jaar bewust aan de oostzijde gaan zitten, dan zit je in de regenschaduw, want dat water komt allemaal vanuit ‘t westen.quote:Op maandag 29 april 2019 12:52 schreef the_critic het volgende:
[..]
Jammer dat het er zoveel schijnt te regenen.
Welk item?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:40 schreef ddx het volgende:
Wat een gezelligheid weer op de frontpage bij nieuwsitem over een wielrenner.
Goede tip.. Zal me er eens in verdiepen in toekomstquote:Op maandag 29 april 2019 19:14 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja klopt. Ik ben vorig jaar bewust aan de oostzijde gaan zitten, dan zit je in de regenschaduw, want dat water komt allemaal vanuit ‘t westen.
Daar heb je niet veel meer regendagen als in de Alpen. En dat bleek ook, paar (pittige) buien gehad. Maar vooral veel zon!
De wielrennerhaathype begint De spuigaten uit te lopen. Ik reed laatst alleen en hield mij keurig aan de regels en werd in 60 km maar liefst drie maal agressief benaderd. Eenmaal zelfs fysiek. Dat is toch ook niet meer normaal. Ik probeer bovenmatig hoffelijk te fietsen aangezien ik onze reputatie ken en toch kan je het nooit goed doen. Dat was 5 jaar en zeker 10 jaar geleden toch heel anders.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:40 schreef ddx het volgende:
Wat een gezelligheid weer op de frontpage bij nieuwsitem over een wielrenner.
Herkenbaar ja.quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:28 schreef Coppi het volgende:
[..]
De wielrennerhaathype begint De spuigaten uit te lopen. Ik reed laatst alleen en hield mij keurig aan de regels en werd in 60 km maar liefst drie maal agressief benaderd. Eenmaal zelfs fysiek. Dat is toch ook niet meer normaal. Ik probeer bovenmatig hoffelijk te fietsen aangezien ik onze reputatie ken en toch kan je het nooit goed doen. Dat was 5 jaar en zeker 10 jaar geleden toch heel anders.
Zo triest die hetze tegen race fietsers.quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:12 schreef ddx het volgende:
[..]
Werkstraf en cel geëist tegen trekkerrijder
Die tractorbestuurder zat hier natuurlijk fout, hij wist namelijk dat de wielrenner kort achter hem reedquote:Dan is het ook niet verstandig om risico’s te nemen. Bijvoorbeeld door ongeveer 55 kilometer per uur te rijden, waar 25 is toegestaan.
Een racefietser zag er wel het voordeel van. Hij dacht lekker uit de wind te kunnen rijden door kort achter de aanhanger te blijven hangen
Tuurlijk mag je dit opmerken en je hebt nog gelijk ook natuurlijk. Toch vind ik het bizar dat in de reacties het vooral gaat over de fout van de wielrenner en niet over de poging tot doodslag van de trekkeraar. Die wordt zelfs geprezen door sommigen. Net alsof het normaal is dat wanneer iemand een verkeersovertreding maakt hij dan volledig vogelvrij is. Als er iemand een puber bewust van zijn fiets rijdt omdat hij zit te appen dan vinden we dat een idioot. Wanneer iemand bewust een wielrenner laat crashen die geen afstand houdt dan wordt vooral de nadruk op de actie van de wielrenner gelegd. Behoorlijk ziek vind ik dat.quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:49 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Die tractorbestuurder zat hier natuurlijk fout, hij wist namelijk dat de wielrenner kort achter hem reed
Maar mag ik opmerken dat dit van de wielrenner ook geen handige actie was ?
Maar in het echte leven zijn het mannen van een jaar op 50 die je bewust van de weg af proberen te duwen en naar je gaan schreeuwen. Waren het maar puistige pubers. Die pubers heb je alleen last van als ze met drie man naast elkaar fietsen, maar die gaan je tenminste niet met een auto van de weg af drukken.quote:Op woensdag 1 mei 2019 08:08 schreef Tommeke het volgende:
Het zijn op de FP, maar ook op Dumpert, allemaal van die zolderkamerhelden. Puistige pubers en studentjes die niets beters te doen hebben
Maar jij fietst zonder rugtas, dus dan denken ze dat daar weer zo'n luie kuttoerder zonder werk fietst, terwijl zij weer naar de baas moetenquote:Op woensdag 1 mei 2019 12:34 schreef ddx het volgende:
Met woon werk met ik gewoon vaak hoe gehaast automobilisten zijn om maar paar minuten eerder op hun werk te komen.
Dat je dan fietsers afsnijd ofzo boeit ze erg weinig.
Of inhalen met paar cm ruimte (omdat je anders moet afremmen voor tegenligger)
Jij glipt als een aal overal tussendoor ja, knappe jongen die die kan vangen dus..quote:Op woensdag 1 mei 2019 14:14 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb nooit problemen maar dat komt omdat ik zelf een hele rustige jongen ben.
Met 130 kmh of harder over de Lekdijk voorbij komen knallen waar je maar 60kmh mag rijden bijvoorbeeld en er dan nog net overheen komen om niet op een tegenligger te hoeven wachten. Levensgevaarlijk.quote:Op woensdag 1 mei 2019 12:34 schreef ddx het volgende:
Met woon werk met ik gewoon vaak hoe gehaast automobilisten zijn om maar paar minuten eerder op hun werk te komen.
Dat je dan fietsers afsnijd ofzo boeit ze erg weinig.
Of inhalen met paar cm ruimte (omdat je anders moet afremmen voor tegenligger)
https://www.google.com/ma(...)-fo100!7i5376!8i2688quote:Op woensdag 1 mei 2019 11:23 schreef ddx het volgende:
Ik had vorige week op dit punt een automobilist die beetje moeilijk deed :
https://goo.gl/maps/pykUnUSeRu8FhXYw5
(weg om onder a4 door te komen)
Ik kwam vanaf de Veenderveldweg en wilde naar de Achterweg.
Het is niet helemaal duidelijk of je daar nou wel of niet mag fietsen.
Ik heb geen borden gezien dat het niet mag, maar voor je gevoel hoor je daar niet te fietsen.
Naja 100 meter en dan kan je aan andere kant weer een fietspad op.
Alleen die automobilist begon meteen te schreeuwen je mag hier niet fietsen en daarna vol op de rem toen ik achter hem aanreed en liter ruitenwisservloeisof spuiten.
Even tot 10 tellen dan maar en lekker verder fietsen
Ik heb op google maps gekeken, maar geen idee hoe je zonder 10km om te rijden naar de andere kant komt via andere route.
De grap is dat als je daar van de tegenovergestelde richting komt, er wel een verbodsbord staat voor het industrieterreinquote:Op woensdag 1 mei 2019 11:23 schreef ddx het volgende:
Ik had vorige week op dit punt een automobilist die beetje moeilijk deed :
https://goo.gl/maps/pykUnUSeRu8FhXYw5
(weg om onder a4 door te komen)
Ik kwam vanaf de Veenderveldweg en wilde naar de Achterweg.
Het is niet helemaal duidelijk of je daar nou wel of niet mag fietsen.
Ik heb geen borden gezien dat het niet mag, maar voor je gevoel hoor je daar niet te fietsen.
Naja 100 meter en dan kan je aan andere kant weer een fietspad op.
Alleen die automobilist begon meteen te schreeuwen je mag hier niet fietsen en daarna vol op de rem toen ik achter hem aanreed en liter ruitenwisservloeisof spuiten.
Even tot 10 tellen dan maar en lekker verder fietsen
Ik heb op google maps gekeken, maar geen idee hoe je zonder 10km om te rijden naar de andere kant komt via andere route.
Panaracer Pasela, Marten heeft ze als het goed is ook in 630quote:Op woensdag 1 mei 2019 21:17 schreef Fretwork het volgende:
Nieuwe banden voor m'n stadsracefiets gekocht, had ik 630 moeten hebben ipv 622.
Iemand tips voor goedkope 630 banden?
Maar die vind ik net wat te duurquote:Op woensdag 1 mei 2019 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Panaracer Pasela, Marten heeft ze als het goed is ook in 630
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |