abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186168403
Is dat nog te doen tegenwoordig om zeg maar onwijs goedkoop ergens te komen?

Of subvraag, hebben jullie ooit wel eens lifters meegenomen?
Do what you love, love what you do!
pi_186168470
Ik zie nog best vaak lifters staan hier in den Haag bij het begin van de Utrechtse baan, alleen ze willen altijd (afgaand op hun bordjes) naar plekken waar ik niet langs kom. Aangezien ze de volgende ochtend altijd wel weg zijn zijn er twee opties: of ze hebben een lift gekregen, of ze hebben het opgegeven :P
Voor wat foto's, kijk hier
pi_186168485
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:12 schreef polariteit het volgende:
Ik zie nog best vaak lifters staan hier in den Haag bij het begin van de Utrechtse baan, alleen ze willen altijd (afgaand op hun bordjes) naar plekken waar ik niet langs kom. Aangezien ze de volgende ochtend altijd wel weg zijn zijn er twee opties: of ze hebben een lift gekregen, of ze hebben het opgegeven :P
haha ik weet precies welke plek je nu bedoelt.

Ik heb ze hier wel eens opgepikt. Volgens mij stonden ze er al aardig lang.
Bij Leiden CS gedropt. Was al van de route.

Maar is het haalbaar bv als ik nu met mijn rugzakje langs de weg sta?
pi_186168516
Ligt er een beetje aan waar je staat en waar je naar toe wil. Ik zie er hier wel eens Op de oprit van de autoweg staan op een plaek waar je niet mag stoppen :')
Voor grote afstanden is een truckstop misschien handig.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_186168528
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:20 schreef valentijn101 het volgende:
Ligt er een beetje aan waar je staat en waar je naar toe wil. Ik zie er hier wel eens Op de oprit van de autoweg staan op een plaek waar je niet mag stoppen :')
Voor grote afstanden is een truckstop misschien handig.
Ik ben er onwijs benieuwd naar gewoon voor t avontuur alleen al om zoiets te doen.
Vroeger was het meer normaal. Of het nu nog werkt weet ik niet.
  vrijdag 12 april 2019 @ 07:27:17 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_186168548
Is nog steeds doodnormaal als altijd en werkt prima.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_186168556
Waarom zou het niet haalbaar zijn? Uiteindelijk vindt je echt wel een lift hoor. Kan even duren, maar er zijn genoeg mensen die daar wel toe bereid zijn.
pi_186168565
Vriendin van mij is een paar maanden geleden helemaal naar Denemarken gelift.

Dus ja. Het is goed mogelijk.

Heb zelf ook wel eens lifters meegenomen
pi_186168573
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:31 schreef -mosrednA het volgende:
Vriendin van mij is een paar maanden geleden helemaal naar Denemarken gelift.

Dus ja. Het is goed mogelijk.

Heb zelf ook wel eens lifters meegenomen
Ik denk dat de truck mss beetje is kartonnetje met waarheen maar dan in kleine stapjes.

Hahaha hmmmms ik wil t eigenlijk wel proberen?

Zou ik in praag kunnen komen op die manier?
  vrijdag 12 april 2019 @ 07:37:16 #10
485092 BijzonderSuf
Eet graag wortels
pi_186168593
Het schijnt makkelijker te zijn als vrouw, maar dan is het risico op verdwijningen ook groter. :{
pi_186168635
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:37 schreef BijzonderSuf het volgende:
Het schijnt makkelijker te zijn als vrouw, maar dan is het risico op verdwijningen ook groter. :{
ja weet niet. Ik heb er geen moeite mee om iemand op te pikken man/vrouw.

Maar vraag me af of het redelijk haalbaar is nu. Zonder te stranden in de middle of nowhere :')
pi_186168675
Heb andere ideetjes hoor met vliegtuig etc. Maar dan ga ik offtopic.

Vraag me dit echt af en spannend om te doen wel lijkt me.
pi_186168700
fok live verslag als ik dit ga doen haha
pi_186168749
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:34 schreef kree het volgende:

[..]

Ik denk dat de truck mss beetje is kartonnetje met waarheen maar dan in kleine stapjes.

Hahaha hmmmms ik wil t eigenlijk wel proberen?

Zou ik in praag kunnen komen op die manier?
In praag ga je sowieso wel komen. Ik zou alleen wel wat bij me dragen just to be sure.
  vrijdag 12 april 2019 @ 08:01:55 #15
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_186168781
Ja kan prima. Ben zelf twee keer van Groningen naar Kopenhagen gelift in twee etappes. Het zijn voor het grootste deel veertigers/vijftigers die je meenemen. Komen uit ewn tijd dat liften normaler was. Beginnen er vaak ook over dat ze het vroeger ook deden. Jonge mensen (< 30) zijn te huiverig.

Heb meegemaakt dat ik 5 minuten wachtte en ook 1.5 uur. Belangrijk is echt dat je op goeie plekken staat. Beste zijn tankstations op grote snelwegen. Daar kun je mensen aanspreken en ivm kou schuilen/koffie/eten. Met een bordje staan bij plekken waar autos kunnen stoppen en niet te hard rijden. Ze moeten je nl zien, de keus maken om te stoppen (vriendelijk lachen en aankijken bestuurder!) En zien dat ze kunnen stoppen.

Op de bordjes schreef ik meestal de eerstvolgende grote stad. Anders skippen mensen je die ergens anders heen gaan maar wel de goeie richting op gaan.

Man en vrouw samen blijkt het best te werken. Ik ben alleen met twee mannen (incl mezelf) gegaan en dat ging ook goed.

Neem een hele dag voor bv Groningen - Hamburg, ik vertrok beide keren om 10.00 uur op de eerste liftlocatie en was er ruim er rond etenstijd. Ken ook mensen die Kopenhagen in een dag hebben gehaald. Berlijn schijnt ook heel goed te doen te zijn in een dag.

Deze map is handig: http://hitchwiki.org/maps/
Staan liftlocaties en ervaringen met wachttijden.

De grootste fout die ik maakte is me laten afzetten op afgelegen plekken. Mensen die je goedbedoeld 15 km verder brengen maar dan middenin een woonwijk. Blijf echt bij parkeerplaatsen van snelwegen en plekken op deze map. Laatste stukjes kunnen wel met tram/trein.

Liften in combinatie met couch surfing (scheelt ook nog eens kosten overnachting) is superleuk. Je ontmoet allerlei mensen en komt op plekken waar je als normale toerist niet komt. Ik eindigde in Hamburg met nog een groep van 4 couchsurfers in een groot antikraakpand van een oudere hippie. Supergezellig, uit geweest met zn allen in een obscure buurt, feestje gevierd bij hem thuis. Nam ons mee langs alternatieve plekken in de stad.

Je moet wel een flinke dosis goed humeur hebben.

Succes :P
:')
  vrijdag 12 april 2019 @ 08:20:33 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_186168958
je kan natuurlijk een bordje maken waarop staat : +- 100 km that way ====>
en kijken waar je terecht komt :)
pies on joe toe
pi_186168960
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 08:01 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ja kan prima. Ben zelf twee keer van Groningen naar Kopenhagen gelift in twee etappes. Het zijn voor het grootste deel veertigers/vijftigers die je meenemen. Komen uit ewn tijd dat liften normaler was. Beginnen er vaak ook over dat ze het vroeger ook deden. Jonge mensen (< 30) zijn te huiverig.

Heb meegemaakt dat ik 5 minuten wachtte en ook 1.5 uur. Belangrijk is echt dat je op goeie plekken staat. Beste zijn tankstations op grote snelwegen. Daar kun je mensen aanspreken en ivm kou schuilen/koffie/eten. Met een bordje staan bij plekken waar autos kunnen stoppen en niet te hard rijden. Ze moeten je nl zien, de keus maken om te stoppen (vriendelijk lachen en aankijken bestuurder!) En zien dat ze kunnen stoppen.

Op de bordjes schreef ik meestal de eerstvolgende grote stad. Anders skippen mensen je die ergens anders heen gaan maar wel de goeie richting op gaan.

Man en vrouw samen blijkt het best te werken. Ik ben alleen met twee mannen (incl mezelf) gegaan en dat ging ook goed.

Neem een hele dag voor bv Groningen - Hamburg, ik vertrok beide keren om 10.00 uur op de eerste liftlocatie en was er ruim er rond etenstijd. Ken ook mensen die Kopenhagen in een dag hebben gehaald. Berlijn schijnt ook heel goed te doen te zijn in een dag.

Deze map is handig: http://hitchwiki.org/maps/
Staan liftlocaties en ervaringen met wachttijden.

De grootste fout die ik maakte is me laten afzetten op afgelegen plekken. Mensen die je goedbedoeld 15 km verder brengen maar dan middenin een woonwijk. Blijf echt bij parkeerplaatsen van snelwegen en plekken op deze map. Laatste stukjes kunnen wel met tram/trein.

Liften in combinatie met couch surfing (scheelt ook nog eens kosten overnachting) is superleuk. Je ontmoet allerlei mensen en komt op plekken waar je als normale toerist niet komt. Ik eindigde in Hamburg met nog een groep van 4 couchsurfers in een groot antikraakpand van een oudere hippie. Supergezellig, uit geweest met zn allen in een obscure buurt, feestje gevierd bij hem thuis. Nam ons mee langs alternatieve plekken in de stad.

Je moet wel een flinke dosis goed humeur hebben.

Succes :P
Het klinkt onwijs leuk eigenlijk :D
Er is natuurlijk wel geld voor als iets echt mislukt.

Maar dat zou dan het doel niet zijn.

Je geeft aantal goede tips trouwens
pi_186168979
Ik vond de lifters die ik meenam wel leuk. gezellig praatje wel
  Moderator vrijdag 12 april 2019 @ 08:39:00 #19
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_186169102
Tof idee! Ik zou het zelf (als vrouw) niet durven maar het heeft wel iets romantisch zo op de bonnefooi. Mijn vader is als jonge jongen helemaal naar Marokko gelift en heeft daar prachtige verhalen over O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_186169165
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 08:39 schreef MaJo het volgende:
Tof idee! Ik zou het zelf (als vrouw) niet durven maar het heeft wel iets romantisch zo op de bonnefooi. Mijn vader is als jonge jongen helemaal naar Marokko gelift en heeft daar prachtige verhalen over O+
Geen idee maar t lijkt mij leuk. alleen of met zijn 2 gasten dus.

Wellicht moet ik het eens testen op een korte afstand eerst.
Maar het lijkt me onwijs geinig incl couchsurfing enzo

Als meid alleen kan ik me nog voorstellen btw dat dat wel een ding is.
  vrijdag 12 april 2019 @ 09:02:06 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_186169329
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 07:37 schreef BijzonderSuf het volgende:
Risico op verdwijningen _O-

In films ja.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_186169483
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 08:20 schreef bonke het volgende:
je kan natuurlijk een bordje maken waarop staat : +- 100 km that way ====>
en kijken waar je terecht komt :)
haha dit hele hersenspinsel van me gaat me steeds leuker lijken ;)

Er is altijd backup met geld. Maar het lijkt me dus juist leuk om op pad te gaan en te zien waar uit te komen
  vrijdag 12 april 2019 @ 09:20:35 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_186169537
Ik lift regelmatig, maar alleen op relatief korte stukken op plekken waar geen openbaar vervoer is. Meestal pikken locals je dan snel op. Vaak stoppen ze al uit zichzelf als ze je langs de weg zien lopen op eenzame plekken.

Grote afstanden met het doel om geld te besparen heb ik nooit gedaan, maar het lijkt mij wel avontuurlijk. In dat geval zou ik wel aanbieden om mee te betalen aan de benzinekosten (is ook gebruikelijk in veel landen).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_186169555
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 09:20 schreef SeLang het volgende:
Ik lift regelmatig, maar alleen op relatief korte stukken op plekken waar geen openbaar vervoer is. Meestal pikken locals je dan snel op. Vaak stoppen ze al uit zichzelf als ze je langs de weg zien lopen op eenzame plekken.

Grote afstanden met het doel om geld te besparen heb ik nooit gedaan, maar het lijkt mij wel avontuurlijk. In dat geval zou ik wel aanbieden om mee te betalen aan de benzinekosten (is ook gebruikelijk in veel landen).
Doe je dan bordje ook met richting etc?

Ik gok dat ik hier btw wel opgepikt zou worden naar Leiden (vanaf katwijk dus) maar heb geen idee
Dat hele onbekende lijkt me er dus juist mooi aan
pi_186169675
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 09:02 schreef Dven het volgende:

[..]

Risico op verdwijningen _O-

In films ja.
Nee hoor. Mensen verdwijnen in het echt ook. Ohh en oorlogen bestaan ook echt!! Zou je niet zeggen he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')