abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 10 april 2019 @ 14:38:23 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186137909
Hier nog even een mooie header verzinnen.

In dit topic nieuws, ontwikkelingen en geruchten uit de bedrijfskolom die steeds maar weer voorkomt dat het spaarvarken morbide obesitas krijgt.

Aankondigingen, geruchten en verder everything spullenspul, van instappertje tot de categorie die zelfs voor de prof te duur wordt, het komt allemaal langs.

Zelf input ? Graag en dan wel even een linkje of een quootje naar of uit het artikel waar je datgene wat je met ons wilt delen vandaan had en natuurlijk kun je ook gewoon je brandende mening over het nieuws kwijt.

TS begint:

Eindelijk weer eens een nieuwe spiegelreflex en wel een hele lichte instapper van Canon, de EOS250D. Een doorontwikkeling van de 200D die het in een slappe markt toch nog heel aardig doet.

Zo ziet ie eruit:


Wat Canon er zelf over schrijft

En wat dpreview erover te melden heeft
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 10 april 2019 @ 15:11:23 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186138452
Heel veel activiteit van Panasonic in de fullframe systeemcamerahoek (komt nog aan bod). Desondanks blijven ze ook m4/3 trouw en wel met de G90. Een doorontwikkeling van de G80 die alweer uit 2016 stamt.
In sommige gebieden heet ie G95 maar dat is dezelfde camera
De nieuwe G heeft wat eigenschappen die voorheen alleen in de GH-serie werden aangetroffen en is dus eigenlijk evenveel foto- als videocamera.

Hij lijkt nog steeds op al zijn voorgangers en waarom ook niet. Een Panny G is klein maar houdt best lekker vast.


Wat Panny er zelf over zegt


Wat dpreview erover schrijft
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 10 april 2019 @ 17:56:03 #3
485092 BijzonderSuf
Eet graag wortels
pi_186141004
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 15:11 schreef Ouwesok het volgende:
In sommige gebieden heet ie G95 maar dat is dezelfde camera
Wat is daar de reden van? :?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 10 april 2019 @ 18:06:04 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186141174
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 17:56 schreef BijzonderSuf het volgende:

[..]

Wat is daar de reden van? :?
Kunnen verschillende redenen zijn:
- Merkenrecht. Ergens is al een produkt dat G90 heet waarbij die naam is 'vastgelegd'. Dan moet je iets anders verzinnen. Daarnaast zie je dat in sommige delen van de wereld typenummers niet vast te leggen zijn waardoor een cameratype een naam krijgt. Minolta's 7000 heette bijvoorbeeld in de VS de 'Maxxum' en EOS'sen zijn ook elders te koop met namen als 'Kiss' of 'Rebel' in plaats van EOS en een cijfertje)
- Marketing. Sommige typenamen kun je beter niet gebruiken. Een cijfer 4 wordt in het verre oosten met onheil geassocieerd. Veel 4'en kom je dan ook niet tegen.
Uitgezonderd NIkons F4 en D4 en ook Panny's GH4

En dat zijn nog maar twee redenen, er zullen er ongetwijfeld meer zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 april 2019 @ 21:59:42 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186164382
Samyang brengt zijn beide klassiekers nu ook voor de Nikon Z-mount uit. De 2.8/14mm en de 1.4/85mm hebben inmiddels al een aardige schare liefhebbers.

De 14mm


Hier werd ie aangekondigd en van daaruit kun je doorklikken naar de site van Samyang die inmiddels al een aardig assortiment lenzen levert, de meeste MF maar inmiddels ook AF voor de meeste gangbare vattingen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 april 2019 @ 00:12:58 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186265225
Volgens de geruchtensites wordt ie 26 april aangekondigd, de tweede e-mount-lens van Tokina. Het wordt de Firin 2.8/100mm macro en zo ziet ie er ongeveer uit



Nog geen idee van wat ie gaat kosten maar ook daaromtrent gonst het van de geruchten die wijzen op ruim 900 euro.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 april 2019 @ 21:04:58 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186280424
Zin in iets lichtsterks op je Sony e-mount, je Nikon Z of je Canon RF :?

En dan niet een 1.8 of zo. Ook niet een 1.4 en zelfs niet een 1.2

Shenyang Zhongyi Optical & Electronic Co., Ltd kondigt met enige trots aan: de Mitakon Speedmaster 50mm f/0.95 mark III

Met 720 gram niet echt een lichtgewicht. Een ontwerp met drie ED-elementen en voor de fraaie achtergrondjes een diafragma met 11 lamellen.

De Chinese geweldenaar moet zo'n $ 799 opbrengen als je hem bij Zhongyi zelf bestelt. Via de fotowinkels hier zal ie waarschijnlijk een tikje of wat duurder worden.

Zo ziet ie er ongeveer uit


Hier de aankondiging
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 april 2019 @ 21:16:49 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186280964
Ook nieuw, tikje minder lichtsterk maar wel vooral veel compacter en lichter is de Voigtländer Nokton 50 mm F1.2 Aspherical VM

Van zichzelf heeft deze Nokton een Leica M-bajonet en daarmee is ie te adapteren naar alle fullframe systeemcamera's van nu.
Hij doet een iets zwaardere aanslag op het spaarvarken dan de Mitakon. Voor zo'n 1200 euro is ie te koop.

Dit is 'm


En dit is wat Voigtländer er zelf over te melden heeft
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 april 2019 @ 20:55:18 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_186404629
Hij zoemde al een tijdje rond in het geruchtencircuit en inmiddels heeft Zeiss hem zelf ook officieel aangekondigd, de Zeiss Otus 1.4/100mm. Een heerlijke lichtsterke portrettele die leverbaar is voor Nikon F en Canon EF en met de daarvoor beschikbare adapters past ie ook weer op de Nikon Z en de Canon R en met weer andere adapters kan ie ook op Sony E-mount.

Een idee van het uiterlijk


En wat Zeiss er zelf over te melden heeft

Het enige dat nog een beetje een raadsel is is de prijs van dit fraais. Zeiss kennende zal ie bepaald niet in de hoek van de voordeellensjes zitten.en dan druk ik me nog zachtjes uit elkaar
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 juni 2019 @ 22:53:59 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187265682
Eindelijk weer eens een lens waarvoor je niet je bankrekening vacuum trekt. Wederom uit China en alleen voor APS-C sensoren, de Kamlan 1.1/50mm

]

Vanaf augustus wordt ie geleverd voor o.a. e-mount, MFT, Canon-M en Fuji-X en hij zal qua prijs zo bij de 250 euro terechtkomen en voor deze lichtsterkte is dat best wel absurd weinig. Normaliter zit je bij deze lichtsterkte op zo'n tien keer dit bedrag.

Wat mag je ervan verwachten :? Wat ik aan reviews en vooral sample-plaatjes heb gezien performt ie voor een cheap-ass-juweel bijzonder aardig, vooral zijn bokeh ziet er mooi uit, te danken aan een 12-blads diafragma. Soms wat last van overstralen en in bijzonder helder licht is ie niet geweldig maar daar koop je dit soort lenzen dus niet voor.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 5 juni 2019 @ 23:16:28 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_187281904
Tja, voor dat geld mag je weinig noten op je zang hebben hè. Wellicht leuk voor astro-fotografie?
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 juni 2019 @ 00:25:09 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187282906
Op dpreview staat een lekkere gallery met opnamen uit die Kamlan.

Nog een keer lekker goedkoop :?

Een nieuwe naam in lenzenland is 7Artisans, het verhaal is dat het een groep Chinese fotografen is die het wel een goed idee vonden om lenzen te produceren en verkopen die ze zélf leuk vinden.
Inmiddels hebben ze een fraai aanbod van manual focus exoten, meest voor APS-C en MFT en stuk voor stuk van bepaald niet duur tot absurd goedkoop. De lenzen beginnen inmiddels redelijk populair te worden.
Kijk hier maar eens naar het aanbod

Laatste telg aan de 7artisans-boom is een 2.8/60mm macro die naar de 1:1 gaat en leverbaar is voor alle 'kleine' spiegelloze camera's (MFT, e-mount, Fuji, Canon-M etc.)

Prijs :? Slechts $ 159.- :')
En met wat ik val van een aantal andere lenzen van deze Chinezen heb gezien zal ook dit best een fraaie lens zijn.
Een macrolens is op zich geen lastige constructie. De uitdaging is vooral mechanisch

Dan nog eentje uit de geruchtenhoek en wederom Chinastuff.

Laowa vertoont een lens met een Leica M-mount en wilde aanvankelijk niet eens zeggen welk brandpunt het was, alleen dat het de wijdste rectilineaire groothoek ter wereld zou zijn.
Het blijkt uiteindelijk een 5.6/9mm te zijn met een beeldhoek van meer dan 135o



Of ie in de winkel komt weet nog niemand, laat staan wat ie dan zou kosten en of er nog meer vattingen komen dan alleen die Leica M

Binnenkort weer dure spullen, er schijnt een Sony 5.6-6.3/200-600mm in aantocht te zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 16 juli 2019 @ 22:25:16 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187958970
Waren we nog maar net aan de A7III gewend en dan kondigt Sony alweer een nieuwe aan.

Vandaag werden we op de hoogte gebracht van de A7RIV. Een geweldenaar met een fullframe sensor van 61 megaspikkels.



Hij zou vanaf september in de schappen moeten liggen en gaat in de US $ 3500 kosten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 20 juli 2019 @ 22:44:52 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188031439
Dan moet je er toch behoorlijk glaswerk op gaan monteren om daar wat aan te hebben.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 juli 2019 @ 23:11:15 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188032021
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 22:44 schreef Isdatzo het volgende:
Dan moet je er toch behoorlijk glaswerk op gaan monteren om daar wat aan te hebben.
Gelukkig komt er steeds meer en steeds beter glas voor de A7 in de handel. Zowel van Sony, Zeiss maar inmiddels ook steeds meer Sigma.
Daar bovenop komen er steeds meer Chinese lenzen uit de categorie bijzonder goed spul.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:22:11 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188493231
Fisheye nog niet wijd genoeg, dan wordt het tijd voor de Laowa 2.8/4mm. Inderdaad, vier millimeter.

Met een beeldhoek van 2100 wordt het een hele kunst om zelf niet in beeld te komen.



Hij is er alleen voor m4/3-camera's en geeft daarop een cirkelvormig beeld dat echter weer als basis kan dienen voor allerhande leuke creativiteit. Defishen, stitchen, little planets, de wereld zit vol mogelijkheden.

Bekijk hem hier en sla vooral d sample gallery niet over waar een aantal mensen bezig is geweest die je wel met zo'n fish kunt loslaten.

Kost dat ding :? Hij schijnt niet meer te kosten dan een luizige 200 euro en dat is voor een goeie fish niet bijster veel.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:42:47 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188493515
Vroegâh was de goedkoopste lens die je voor een spiegelreflex kon kopen een 2.0/50mm. Elk merk had ze en optisch waren ze meestal wel dik in orde hoewel een iets luxere en duurdere 1.7/50mm al beter performde.

Voor de L-mount (Sigma, Leica en Panasonic) komt nu ook een 2.0/50mm beschikbaar maar dat is niet echt de voordeellens die je zou verwachten.

Voluit heet ie de Leica APO-Summicron-SL 50mm f/2 Asph en het zou zo ongeveer de overtreffende trap van een standaardlens moeten zijn.



Voor zo'n ¤ 4.500 mag je eigenlijk ook niet anders verwachten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 augustus 2019 @ 19:43:36 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188674376
Sony had al beloofd dat er nieuws kwam in de hoek van de e-mount APS-C camera's en vandaag lieten ze dan het nodige zien.
Twee camera's, de A6100 en de A6600 én twee lenzen, een 2.8/16-55 G en een 4.5-6.3/70-350 G OSS

De plaatjes en voornaamste specs






En wat kost al dat fraais :?

Op grond van wat er nu aan prijzen in dollars wordt geroepen doe ik even een schatting van hoe die prijskaartjes er komend najaar als ze in de schappen verschijnen ongeveer uit gaan zien.
De a6100 lijkt zo'n ¤ 750 te gaan kosten, De a6600 komt zo bij de ¤ 1400 uit. De 2.8/16-55 kost een forse ¤ 1400 en de 70-350mm zal zo rond de 1000 ekkies moeten opbrengen.
Je kunt Sony voor APS-C-spullen niet echt als prijsvechter bestempelen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 augustus 2019 @ 19:59:18 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188674707
Canon pakt ook vandaag uit en wel met de EOS90D en de EOS M6 MkII. Een spiegelreflex en een spiegelloze, beide gebouwd om dezelfde sensor en processor.

Beter dan ik ze hier kan laten zien heeft dpreview er al heel veel over te melden

Naast twee camera's ook nog twee lenzen voor de EOS-R serie, een 2.8/24-70 en een 2.8/15-35mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 september 2019 @ 20:41:57 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188791640
Nikon doet een zgn 'development announcement' , ofwel ze kondigen aan ergens mee bezig te zijn en wel met hun nieuwe 'flagship'spiegelreflex. De D6.

Er is al wel enig idee hoe ie eruit zal gaan zien en let ook vooral eens op die 2.8/120-300mm die er bij staat en onderwerp vormt van ook weer een development announcement.



Wat ie kan, wanneer ie komt en vooral wat ie gaat kosten gaan we allemaal in de niet al te verre toekomst vernemen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 september 2019 @ 21:12:20 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188792171
Voor de verandering even iets goedkoops er tussendeur.

Een 1.4/35mm kost je meestal minimaal een rib uit je lijf en soms moet je er zelfs organen voor verkopen.
Het Chinese collectief 7artisans heeft inmiddels een 1.4/35mm in de handel die je de kraag niet kost, voor zo'n 200 dollar zie je hem inmiddels op internet opduiken voor Leica M en Sony eMount.

Kennen we de 1.4/35 inmiddels als een grote lompe lens, zoniet deze Chinees die ondanks zijn lichtsterkte bijzonder compact is.



7artisans heeft inmiddels al een aardige collectie lenzen voor spiegelloze camera's in de handel geslingerd en de hamvraag blijft natuurlijk 'Hoe goed zijn die lenzen nou :? '

Met wat zoeken kwam ik een aantal gevallen tegen van fotografen die zo'n 7artisans lens kochten naast hun 'dure' voorbeeld (bijv. een 1.1/50mm van zo'n 450 euro naast een Leica Noctilux 0.95/50mm van zo'n 11.000 euro)
Wat je in die verhalen steeds weer tegenkwam was dat de Chinees weliswaar iets minder performde dan zijn dure voorbeeld, maar dat dat verschil niet direct het prijsverschil representeerde. Het zijn dus best wel goeie lenzen en omdat ze volgens klassieke ontwerpen zijn gebouwd hebben ze ook nog eens een best wel apart karakter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2019 @ 11:23:55 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188844310
Minder leuk nieuws dan.
Sigma stopt met het maken van lenzen voor Pentax. Ze maakten al niet meer de volle range maar ook dat houdt dus op ;(

Reden is dat Sigma meer energie wil steken in het ontwikkelen van lenzen voor de spiegelloze systemen e-mount en L-mount en waarschijnlijk over niet al te lang ook Nikon Z en Canon R

Hoogstwaarschijnlijk staat de Sony A-mount, waarvoor er ook nog maar beperkt Sigma's worden gemaakt hetzelfde te wachten.

Nog meer minder leuk nieuws.
Veydra LLC die aardig aan de weg timmerde met een reeks 'cine'lenzen houdt er alweer mee op. Niet omdat de boel niet verkocht maar omdat de oprichters onderling datgene hadden wat we maar even onder de 'onoverbrugbare meningsverschillen' hadden.waarschijnlijk iets met geld en zo

Ook nog leuke dingen te melden :?

Zeker, de Zenitar 0.95/50mm voor fullframe kan inmiddels gepre-ordered worden bij Zenit Photo zelf.



Het ding kost dan 810 euro en te oordelen naar de eerste reviews kun je die beter aan iets anders uitgeven. De Zenitar valt zoals je dat noemt een klein beetje tegen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 september 2019 @ 11:56:52 #23
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188940460
Komt er buiten al die systeemcamera's, die paar spiegelreflexen en die massa telefoons ook nog wel eens iets écht aparts in de handel :?

Zeker :Y

Hoewel je hem door de afwezigheid van een spiegel en de verwisselbare lenzen min of meer een systeemcamera zou kunnen noemen zie ik er eerder de herrijzenis van de Field-camera in.
Grote beeldformaat (relatief dan), mogelijkheid tot perspectiefcorrecties en eigenlijk alleen vanaf statief te gebruiken, en vooral: Helemaal Europees (Deens en Duits)

De PhaseOne XT moet zo ongeveer het beste zijn dat je als landschapsfotograaf maar in je tas kunt hebben.



Leverbare lenzen zijn van Rodenstock in de brandpunten 23, 32 en 70mm.

Achtereind van de XT is een van de PhaseOne IQ4's resolutie van 100 tot 150MP en een dynamisch bereik van 15 stops.

Bij PhaseOne lees je er alles over.

Prijskaartje: Om maar even met het goedkoopste te beginnen: De lenzen kosten tussen de 9.000 en 12.000
De camera plus 'the lens of your choice' zou zo'n slordige $ 56,990 moeten opbrengen.... -O-

Betaalbaar: :N . Zou ik hem eens een middagje willen proberen : :Y

Waar ie me nog het meest aan doet denken is aan de Cambo SuperWide, een serie grootformaatcamera's die steeds om een supergroothoek als een Grandagon of Super-Angulon 47mm waren gebouwd en die, waar een technische camera zo goed als niks meer kost momenteel nog steeds flink aan de prijs zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 september 2019 @ 15:13:29 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189176469
Een bijzondere uitgave van Leica ter gelegenheid van 100 jaar Bauhaus.

Een speciale Bauhaus-stijl Leica CL met bijpassende 18mm waarvan er wereldwijd slechts 150 verkocht gaan worden.

Zo ziet ie er ongeveer uit



En hij is met $ 3950 slechts zo'n 850 dollar duurder dan een standaard CL in het normale Leica-design dat slechts een fractie minder ingetogen is dan dat van Bauhaus.

Krijg je natuurlijk de vraag hoeveel mensen er daadwerkelijk met zo'n ding dat een collectors-item zou moeten worden gaan fotograferen.
Daarbij nog de vraag hoe deze het tot collectors-item zal gaan schoppen, daarvoor is de oplage nog wat aan de hoge kant en is al voor de verkoop ingezet op de collectability van het ding. De échte historische collectors-items(niet alleen van Leica) waren nooit als zodanig bedoeld maar zijn min of meer 'per ongeluk' erg zeldzaam gebleken.

Desalwelteplus zijn die speciale uitgaven wel een soort vermakelijke smaakmakers als ze na ruime tijd weer eens ergens opduiken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')