abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 mei 2019 @ 11:40:57 #265
131800 Tarado
capô de fusca
pi_186560898
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 11:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat verbaast me altijd zo. Staat er een hele rij winkelpanden al jaren leeg en die rij wordt alleen maar langer, de een na de ander vertrekt en wat blijkt? A-locatie dus de huren zijn heel hoog. Worden die dan niet lager, want leegstand is toch een enorme schadepost voor de eigenaar van die panden? Nee, want A-locatie.

Merkwaardig soort marktwerking.
vreemd fenomeen inderdaad
pi_186561186
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 11:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat verbaast me altijd zo. Staat er een hele rij winkelpanden al jaren leeg en die rij wordt alleen maar langer, de een na de ander vertrekt en wat blijkt? A-locatie dus de huren zijn heel hoog. Worden die dan niet lager, want leegstand is toch een enorme schadepost voor de eigenaar van die panden? Nee, want A-locatie.

Merkwaardig soort marktwerking.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 11:40 schreef Tarado het volgende:

[..]

vreemd fenomeen inderdaad
Tja, het klinkt super krom maar blijkbaar verdienen die pandeigenaren er nog steeds aan.. of er nu een huurder in zit of niet. Hoe kun je als ondernemer in een middelgrote stad nou een huur ophoesten van 50.000 - 100.000? Dan moet je wel enorme marges hebben op wat je verkoopt.. :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Redactie Frontpage donderdag 2 mei 2019 @ 12:26:40 #267
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_186561852
https://www.rtlz.nl/busin(...)name-groeivertraging
Enorme toename aantal faillissementen in Nederland. Niet zo gek, het consumentenvertrouwen is extreem gedaald, de bouw ligt stil etc
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 mei 2019 @ 14:44:38 #268
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186564580
De bouw ligt stil? Aannemers kunnen het werk niet aan volgens mij
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 mei 2019 @ 14:45:37 #269
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186564610
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 11:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat verbaast me altijd zo. Staat er een hele rij winkelpanden al jaren leeg en die rij wordt alleen maar langer, de een na de ander vertrekt en wat blijkt? A-locatie dus de huren zijn heel hoog. Worden die dan niet lager, want leegstand is toch een enorme schadepost voor de eigenaar van die panden? Nee, want A-locatie.

Merkwaardig soort marktwerking.
Huren verlagen betekent ook flink afschrijven op de waarde van een pand.......
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_186564892
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:45 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Huren verlagen betekent ook flink afschrijven op de waarde van een pand.......
O ja. Nou ja, maar dan nog. Hoelang kun je dat als eigenaar volhouden? Het blijft puur waarde op papier.
  donderdag 2 mei 2019 @ 17:05:59 #271
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_186567521
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2019 14:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O ja. Nou ja, maar dan nog. Hoelang kun je dat als eigenaar volhouden? Het blijft puur waarde op papier.
Als je een hypotheek hebt en je schrijft die papieren waarde af, dan kan de bank je tot een executieverkoop dwingen. Wanneer je 500k leent voor een pand van 1,5 mln en het pand blijkt maar 750k waard, dan zit je al fors in de penarie. Dan maar liever wat leegstand, dan verhuren waardoor het waardeverlies zichtbaar wordt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 2 mei 2019 @ 17:09:34 #272
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_186567592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 12:26 schreef Djeez het volgende:
https://www.rtlz.nl/busin(...)name-groeivertraging
Enorme toename aantal faillissementen in Nederland. Niet zo gek, het consumentenvertrouwen is extreem gedaald, de bouw ligt stil etc
+10% is enorm?
Iets meer dan 3000 faillissementen in 2018, versus 12000 faillissementen in 2013.
Valt allemaal wel mee, het is alleen opvallend dat de stijging inzet voorafgaand aan een crisis, in plaats van in de naweeën van een crisis. Toch te weinig 'vette jaren' voor de detailhandel om het hoofd boven water te houden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_186567594
quote:
3s.gif Op donderdag 2 mei 2019 17:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als je een hypotheek hebt en je schrijft die papieren waarde af, dan kan de bank je tot een executieverkoop dwingen. Wanneer je 500k leent voor een pand van 1,5 mln en het pand blijkt maar 750k waard, dan zit je al fors in de penarie. Dan maar liever wat leegstand, dan verhuren waardoor het waardeverlies zichtbaar wordt.
Ja, tot zover begrijp ik het, maar waar ligt dan de pijngrens? We hebben hier in de buurt bijvoorbeeld een winkelcentrum waar om de haverklap van alles aan verbouwd wordt, maar waarin al zeker een jaar of zeven dik de helft van de winkelruimte leeg staat. Een jaartje geen inkomsten: check, zal wel op te vangen zijn. Maar zeven jaar... Dat gaat op gegeven moment toch pijn doen, lijkt me. Zeker als de enige reden dát die panden leeg staan de hoge huurprijzen zijn.
  donderdag 2 mei 2019 @ 17:15:01 #274
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_186567705
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 17:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, tot zover begrijp ik het, maar waar ligt dan de pijngrens? We hebben hier in de buurt bijvoorbeeld een winkelcentrum waar om de haverklap van alles aan verbouwd wordt, maar waarin al zeker een jaar of zeven dik de helft van de winkelruimte leeg staat. Een jaartje geen inkomsten: check, zal wel op te vangen zijn. Maar zeven jaar... Dat gaat op gegeven moment toch pijn doen, lijkt me. Zeker als de enige reden dát die panden leeg staan de hoge huurprijzen zijn.
De pijngrens zal van partij tot partij verschillen. Grotere beleggers kunnen best wat opvangen, een gepensioneerd ondernemer die een winkeltje verhuurd en van de huurinkomsten moet leven heeft het veel zwaarder. Ook als de helft van de winkelruimte leeg hoeft niet zo'n heel groot punt te zijn, we zagen ook lange tijd op de kantoormarkt dat een snelweglocatie best kan blijven draaien, ook al is minder dan 50% van de meters in gebruik.

Reken even mee; je haalt een financiering op voor 50% van de aankoop (zeg: 50 mln koopsom voor een winkelcentrum, dus een lening van 25 mln) en de rente is 2%. Dan verhuur je de ruimte voor een bruto aanvangsrendement van 7% en heb je, ook met 50% leegstand, nog een rendement op eigen vermogen van zo'n 5%. Niet iets om heel erg bang van te worden en een beter rendement dan 25 mln op de bank zetten. Dit haal je niet als je de huur afschrijft van 3,5 naar 1,75 mln, want dan zal je onder bijzonder beheer worden gesteld.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_186567724
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2019 17:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De pijngrens zal van partij tot partij verschillen. Grotere beleggers kunnen best wat opvangen, een gepensioneerd ondernemer die een winkeltje verhuurd en van de huurinkomsten moet leven heeft het veel zwaarder. Ook als de helft van de winkelruimte leeg hoeft niet zo'n heel groot punt te zijn, we zagen ook lange tijd op de kantoormarkt dat een snelweglocatie best kan blijven draaien, ook al is minder dan 50% van de meters in gebruik.

Reken even mee; je haalt een financiering op voor 50% van de aankoop (zeg: 50 mln koopsom voor een winkelcentrum, dus een lening van 25 mln) en de rente is 2%. Dan verhuur je de ruimte voor een bruto aanvangsrendement van 7% en heb je, ook met 50% leegstand, nog een rendement op eigen vermogen van zo'n 5%. Niet iets om heel erg bang van te worden en een beter rendement dan 25 mln op de bank zetten. Dit haal je niet als je de huur afschrijft van 3,5 naar 1,75 mln, want dan zal je onder bijzonder beheer vallen.
Juist. Dat snap ik. Thanks!
  † In Memoriam † donderdag 2 mei 2019 @ 20:48:28 #276
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_186572914
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2019 17:15 schreef GSbrder het volgende:
Reken even mee; je haalt een financiering op voor 50% van de aankoop (zeg: 50 mln koopsom voor een winkelcentrum, dus een lening van 25 mln) en de rente is 2%. Dan verhuur je de ruimte voor een bruto aanvangsrendement van 7% en heb je, ook met 50% leegstand, nog een rendement op eigen vermogen van zo'n 5%. Niet iets om heel erg bang van te worden en een beter rendement dan 25 mln op de bank zetten. Dit haal je niet als je de huur afschrijft van 3,5 naar 1,75 mln, want dan zal je onder bijzonder beheer worden gesteld.
Op zich eens, en die huur van 3,5 miljoen euro moet je als pandeigenaar ook niet gaan verlagen, zolang het gewoon betaald wordt. Punt is dat je voor de leegstaande helft nu niks vangt en daarvoor best een iets lagere huur zou kunnen accepteren. Dan pak je bijvoorbeeld daar ook nog 2 miljoen voor. Heb je samen tot 3,5 + 2 = 5,5 miljoen.

Natuurlijk scheve gezichten bij de duurdere huurders, maar het zijn vaak langlopende contracten (zie V&D, zie HB) dus die kunnen toch geen kant uit.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 mei 2019 @ 21:14:52 #277
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186573797
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2019 17:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De pijngrens zal van partij tot partij verschillen. Grotere beleggers kunnen best wat opvangen, een gepensioneerd ondernemer die een winkeltje verhuurd en van de huurinkomsten moet leven heeft het veel zwaarder. Ook als de helft van de winkelruimte leeg hoeft niet zo'n heel groot punt te zijn, we zagen ook lange tijd op de kantoormarkt dat een snelweglocatie best kan blijven draaien, ook al is minder dan 50% van de meters in gebruik.

Reken even mee; je haalt een financiering op voor 50% van de aankoop (zeg: 50 mln koopsom voor een winkelcentrum, dus een lening van 25 mln) en de rente is 2%. Dan verhuur je de ruimte voor een bruto aanvangsrendement van 7% en heb je, ook met 50% leegstand, nog een rendement op eigen vermogen van zo'n 5%. Niet iets om heel erg bang van te worden en een beter rendement dan 25 mln op de bank zetten. Dit haal je niet als je de huur afschrijft van 3,5 naar 1,75 mln, want dan zal je onder bijzonder beheer worden gesteld.
en dan is 50% in gevallen nog defensief gefinancierd
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:23:13 #278
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_186575769
Ik lees trouwens wat over de vent achter de "doorstart" van Op = Op

Behoorlijke smeerlap is dat, zeker als je hem googled
https://www.quotenet.nl/n(...)den-bedrijvendokter/
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 mei 2019 @ 22:52:47 #279
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186576432
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 6 mei 2019 @ 16:09:41 #280
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_186651267
Boekhoorn zet schuld HEMA om in aandelen

Marcel Boekhoorn heeft de schulden van HEMA met 103 miljoen euro verlaagd. De miljardair heeft via zijn investeringsfonds Ramphastos een schuld van het warenhuis omgezet in aandelen. Die schuld had HEMA bij de vorige eigenaar Lion Capital. Toen Boekhoorn HEMA in oktober kocht, kreeg hij ook de schuld in handen.

Die omzetting, waarmee de schuld is verdwenen, was al eerder aangekondigd. Als een bedrijf extra aandelen uitgeeft, valt dat doorgaans slecht bij de andere aandeelhouders, omdat ze dan een minder groot percentage van een bedrijf in handen hebben. Bij HEMA gaat dat echter niet op omdat Boekhoorn alle aandelen in handen heeft.

HEMA ging de afgelopen jaren gebukt onder een hoge schuldenlast. Lion Capital wilde een deel van de investeringen in het warenhuis door het bedrijf zelf terug laten betalen.

https://www.ad.nl/economi(...)n-aandelen~a0a7055b/
  woensdag 8 mei 2019 @ 12:54:00 #281
62913 Blik
The one and Only!
pi_186693663
Ahold Delhaize publiceert ieder kwartaal trouw zijn cijfers, die zijn niet verkeerd: https://twinklemagazine.n(...)e-kwartaal/index.xml

Bol.com begint in de tussentijd Amazoniaans en Alibabaanse groeicijfers te laten zien met 35% groei in Q1, die lijken eerder te versnellen dan dat ze terugvallen (zoals je bijvoorbeeld zag bij een Coolblue). Best indrukwekkend gezien de toch al volwassen markt waarin ze opereren.
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:36:08 #282
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186694317
Alleen jammer dat je Bol.com-pakje tegenwoordig van minstens 5 verschillende post-services zou kunnen komen, sinds er steeds meer met externe aanbieders gewerkt wordt. DHL, UPS, noem ze allemaal maar op. En de ene post-service werkt een stuk prettiger dan de andere (een deel ervan heeft überhaupt geen service-punt in mijn woonplaats).
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:52:45 #283
62913 Blik
The one and Only!
pi_186694564
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:36 schreef Eightyone het volgende:
Alleen jammer dat je Bol.com-pakje tegenwoordig van minstens 5 verschillende post-services zou kunnen komen, sinds er steeds meer met externe aanbieders gewerkt wordt. DHL, UPS, noem ze allemaal maar op. En de ene post-service werkt een stuk prettiger dan de andere (een deel ervan heeft überhaupt geen service-punt in mijn woonplaats).
Denk dat ze niet anders kunnen, postnl kan de groei niet aan
  donderdag 9 mei 2019 @ 05:48:05 #284
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_186714468
https://www.bd.nl/economi(...)hop-verder~a466e7cf/

quote:
Doek valt alsnog voor CoolCat, winkel gaat als webshop verder

De kledingwinkels van CoolCat gaan komende maanden alsnog dicht. Eigenaar Retail Beheer, die de kinder- en tienermodeketen onlangs uit faillissement kocht, kiest ervoor om CoolCat alleen als webshop voort te zetten. Waarschijnlijk verliezen hierdoor honderden mensen hun baan.
Economieredactie 09-05-19, 04:54

CoolCat werd in maart failliet verklaard. Daarna volgde een doorstart, waar ook ondernemer en oud-eigenaar Roland Kahn bij betrokken was. Van de oorspronkelijke 80 winkels in Nederland, zou Retail Beheer er 56 voortzetten.

De nieuwe eigenaar koos er bij de doorstart al voor om het winkelpersoneel alleen maar tijdelijke contracten aan te bieden. Bij het in 1979 opgerichte CoolCat werkten voor het bankroet in totaal 1450 medewerkers, waarvan 1180 in Nederland. Voor hoeveel mensen er na de zomer nog werk is, is nog onduidelijk.

Retail Beheer wil de webshop doorzetten onder de naam CoolCat Junior. Daar zal dan alleen nog maar kinderkleding worden verkocht, omdat die kleding online goed liep. De komende periode zal ,,substantieel’' worden geïnvesteerd in de onlineactiviteiten, die volgens het bedrijf ook in andere landen succesvol zijn.

Er wordt daarnaast onderzocht of er met een deel van de winkels van CoolCat nog een nieuwe keten opgezet kan worden. Over dat idee is nog veel onduidelijk. Zo is nog niet bepaald wat voor producten deze nieuwe retailformule, met werktitel SOHO, dan zou moeten gaan aanbieden. ,,Het gaat om een volledig nieuw concept waarover wij nu nog niets kunnen melden. Dat geldt ook voor de omvang van de keten’', zegt directeur Jaco Scheffers.
Moeilijke marktomstandigheden

CoolCat raakte in de financiële problemen door moeilijke marktomstandigheden. Het bedrijf schreef al jaren rode cijfers. De warme en lange zomer van vorig jaar en de daaropvolgende zachte winter gaven het laatste zetje. ,,Ondanks de vele reorganisaties en herstelmaatregelen die binnen het bedrijf zijn getroffen, bleven de fysieke winkels de bedrijfsresultaten jarenlang negatief beïnvloeden’', aldus Scheffers.
  donderdag 9 mei 2019 @ 07:38:08 #285
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_186714893
Coolcat hahaah

Grote onzin om het weer de schuld te geven.
  donderdag 9 mei 2019 @ 07:46:21 #286
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_186714956
Game Mania sluit winkels in hoger tempo

Game Mania verwacht zijn winkelbestand de komende twee jaar met tien procent per jaar af te bouwen. De groei van de webshop dwingt de retailer scherpere keuzes te maken.

https://retailtrends.nl/n(...)nkels-in-hoger-tempo
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:06:26 #287
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_186715113
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 07:46 schreef KingRadler het volgende:
Game Mania sluit winkels in hoger tempo

Game Mania verwacht zijn winkelbestand de komende twee jaar met tien procent per jaar af te bouwen. De groei van de webshop dwingt de retailer scherpere keuzes te maken.

https://retailtrends.nl/n(...)nkels-in-hoger-tempo
Die hebben volgens mij een goede strategie. De webshop loopt goed en ze zijn in eSports gestapt. Dan kun en moet je kritisch kijken naar de hoeveelheid winkels.

Hopelijk blijft die in Delft bestaan. Ik kom er regelmatig.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:17:11 #288
141482 Q.
JurassiQ
pi_186715203
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 07:46 schreef KingRadler het volgende:
Game Mania sluit winkels in hoger tempo

Game Mania verwacht zijn winkelbestand de komende twee jaar met tien procent per jaar af te bouwen. De groei van de webshop dwingt de retailer scherpere keuzes te maken.

https://retailtrends.nl/n(...)nkels-in-hoger-tempo
Niemand koopt meer fysieke games, alles is digitaal tegenwoordig.
For great justice!
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:17:25 #289
141482 Q.
JurassiQ
pi_186715205
quote:
Daar mist het Nederlandse winkellandschap niets aan.
For great justice!
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:22:01 #290
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_186715247
quote:
19s.gif Op donderdag 9 mei 2019 08:06 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik kom er regelmatig.
Ik weet niet of dat voldoende rede voor GameMania is om open te blijven...
Tot nooit .......
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:32:30 #291
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_186715347
Game Mania is er op tijd bij
  donderdag 9 mei 2019 @ 08:35:42 #292
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_186715375
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 08:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat voldoende rede voor GameMania is om open te blijven...
Waarom denk je dat FOK! nog bestaat :?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_186715868
quote:
Zodra een bekende fysieke keten alle deuren moet sluiten en "verder gaat als webshop" is dat vaak het moment dat de naam officieel weliswaar niet dood gaat, maar wel een schim van zichzelf wordt. Die v&d webshop bijvoorbeeld stelt ook maar weinig voor.
pi_186716030
Ik vraag me af hoe de situatie is bij America Today, dit is bij mijn weten de laatste grote keten van Roland Kahn die nog wel bestaat.

Al weet ik niet zeker of hij nog de enige eigenaar is.
٩๏̯͡๏)۶
pi_186716696
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 07:46 schreef KingRadler het volgende:
Game Mania sluit winkels in hoger tempo

Game Mania verwacht zijn winkelbestand de komende twee jaar met tien procent per jaar af te bouwen. De groei van de webshop dwingt de retailer scherpere keuzes te maken.

https://retailtrends.nl/n(...)nkels-in-hoger-tempo
Gaming is dood.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 9 mei 2019 @ 10:07:17 #296
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186716735
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2019 09:26 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vraag me af hoe de situatie is bij America Today, dit is bij mijn weten de laatste grote keten van Roland Kahn die nog wel bestaat.

Al weet ik niet zeker of hij nog de enige eigenaar is.
MS Mode en America Today winstgevend, Coolcat nog niet
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_186716771
quote:
Ik vraag me af of de situatie nog steeds zo rooskleurig is, als in dat artikel wordt gesteld. Klinkt meer als een eenzijdig PR verhaal.
٩๏̯͡๏)۶
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')