In principe hebben in elke gezonde partij lokale en regionale afdelingen zelf de keus om bepaalde lijnen te volgen. Daarbij mogen ze ook zelf compromissen sluiten. Er wordt over het algemeen pas ingegrepen als een bepaalde lijn schade gaat doen aan de partij (ik herinner me bijvoorbeeld de afgelopen vorming van het college van Den Helder waar nogal wat landelijke kopstukken bij betrokken waren). Ik ben nu benieuwd of deze regionale tak van het FvD inderdaad compromissen mag sluiten op klimaatbeleid. Dat zou de status van het FvD als mogelijke partner in allerlei colleges en zelfs de regering wel goed doen.quote:Op donderdag 11 april 2019 09:51 schreef Falco het volgende:
In Overijssel wil de FvD an sich nog wel mee werken aan de energietransitie. Dit strookt niet met eerdere statements dat klimaatverandering een grote leugen is.
Wat is dit voor ongecoördineerde zwabberpartij aan het worden?
De kans op nogal wat onrust is heel groot. Een nieuwe, snelgroeiende partij, anders dan alle andere partijen ook nog... Dat trekt sowieso mensen aan die zich graag wat ruimere kaders aanmeten dan de bedoeling is. Zachtst gezegd.quote:Op donderdag 11 april 2019 10:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het straks in de tweede kamer gaat, stel dat Fvd dan echt 15 tot 20 zetels heeft.
Het is dan niet meer de Baudet-Hiddema show, tenzij ze allemaal ja-knikkers om zich verzamelen.
Denk eerlijk gezegd dat Hiddema een achtergrond functie gaat krijgen, die voelt zich nog steeds niet op zijn gemak in een tweede kamer debat.quote:Op donderdag 11 april 2019 10:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het straks in de tweede kamer gaat, stel dat Fvd dan echt 15 tot 20 zetels heeft.
Het is dan niet meer de Baudet-Hiddema show, tenzij ze allemaal ja-knikkers om zich verzamelen.
Er zijn natuurlijk overeenkomsten in de focus op de natiestaat en de anti-establishment-retoriek. Aan de andere kant weet ik ook weer niet of je nu zo sterk in je schoenen staat als je je punt moet maken door het FvD met de meest knullige vorm van fascisme te vergelijken. Mussert schijnt nogal een dromer te zijn geweest, en ik heb altijd begrepen dat de radicalisering niet zozeer direct uit de eerdere ideologie voortvloeide, maar dat het meer een gevolg was van groeiende invloed van de Duitsers op de partijlijn.quote:Op woensdag 10 april 2019 12:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik kwam nog een aardig stukje tegen...
https://overdemuur.org/waarom-thierry-baudet-een-fascist-is/
Het helpt misschien het geheel wat duidelijker te zien, namelijk tegen de achtergrond van het fascisme van de jaren 30 en niet het gemilitariseerde, vernietigende fascisme van later. Ook fascisme is gewoon als politieke stroming begonnen, tenslotte.
Iemand die vrijheid van meningsuiting nastreeft een fascist noemen.quote:Op donderdag 11 april 2019 11:04 schreef Iblardi het volgende:
In plaats van een subcategorie van het fascisme lijkt het me ook mogelijk dat zijn politieke visie een loot aan dezelfde stam is.
Dat doe ik ook niet. Ik snap wel waarom mensen overeenkomsten denken te zien, maar ik vind dat vooralsnog vergezocht. Volgens mij is burgerlijk conservatisme het overheersende sentiment en wordt de natiestaat meer als een middel gezien om verworvenheden te behouden.quote:Op donderdag 11 april 2019 12:05 schreef borealist het volgende:
[..]
Iemand die vrijheid van meningsuiting nastreeft een fascist noemen.
Dat weet ik niet enkel op basis van dit stukje. Ik heb meer stukken van Ieven gelezen.quote:Op donderdag 11 april 2019 08:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nou, hij vindt het FvD een fascistische partij dus ik denk dat Thierry die opvatting inderdaad niet deelt, maar hoe weet je op basis van dat stukje qua welke andere opvattingen ze tegenpolen zijn?
Uiteraard heb jij dat.quote:Op donderdag 11 april 2019 12:34 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat weet ik niet enkel op basis van dit stukje. Ik heb meer stukken van Ieven gelezen.
Het is mij niet duidelijk wat jij probeert te zeggen.quote:Op donderdag 11 april 2019 12:13 schreef Iblardi het volgende:
Dat doe ik ook niet. Ik snap wel waarom mensen overeenkomsten denken te zien, maar ik vind dat vooralsnog vergezocht. Volgens mij is burgerlijk conservatisme het overheersende sentiment en wordt de natiestaat meer als een middel gezien om verworvenheden te behouden.
Waaruit zou blijken dat links jaren lang heeft gestreden om de VvMU te verbannen?quote:Op donderdag 11 april 2019 12:45 schreef borealist het volgende:
[..]
Het is mij niet duidelijk wat jij probeert te zeggen.
Boudet streeft de waarheid na, en aangezien er slechts één waarheid is wordt dat als een zeer grote bedreiging ervaren door het stel leugenaars (de media) welke de ware macht in handen heeft.
De politiek wordt met intentie in balans gehouden door de creatie van een permanente staat van chaos. Wij zijn het gejojo van 30 zetels naar 5 naar 15 naar 10 naar 20 en terug naar 5 als heel normaal gaan beschouwen, maar dat is het niet, het geeft alleen de absolute macht van de media weer.
Burgerlijk conservatisme is meer het algemeen bewustzijn. Men weet dat de bevolking in de luren wordt gelegd, maar de gewone man heeft niet de intelligentie om de waarheid te doorgronden. Ze weten dus niet of Baudet de real deal is of weer een andere kwakzalver, en van die onwetendheid maakt links graag gebruik om mensen bang te maken voor het onzekere.
Maar aangezien Baudet er net als Fortuyn voor streeft om de vrijheid van meningsuiting te herstellen, iets waar links jaren voor heeft gestreden om te verbannen, kunnen we wederom een politieke moord verwachten.
Omdat ze dat in 1983 daadwerkelijk hebben gedaan. Had eigenlijk in 1984 moeten gebeuren.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:12 schreef Gohf046 het volgende:
Waaruit zou blijken dat links jaren lang heeft gestreden om de VvMU te verbannen?
Vergissing natuurlijk, misschien naar analogie van "de" BVD en "de" VVD.quote:Op donderdag 11 april 2019 13:46 schreef Gia het volgende:
Niet echt belangrijk, maar waarom lees ik overal 'de FvD', terwijl het 'het FvD' moet zijn.
Het Forum, niet de Forum.
Och, natuurlijk, hoe konden we dat vergeten?quote:Op donderdag 11 april 2019 13:38 schreef borealist het volgende:
[..]
Omdat ze dat in 1983 daadwerkelijk hebben gedaan. Had eigenlijk in 1984 moeten gebeuren.
Baudet die strijdt voor vrijheid van meningsuiting? Das een goede dijenkletserquote:Op donderdag 11 april 2019 12:45 schreef borealist het volgende:
[..]
Het is mij niet duidelijk wat jij probeert te zeggen.
Boudet streeft de waarheid na, en aangezien er slechts één waarheid is wordt dat als een zeer grote bedreiging ervaren door het stel leugenaars (de media) welke de ware macht in handen heeft.
De politiek wordt met intentie in balans gehouden door de creatie van een permanente staat van chaos. Wij zijn het gejojo van 30 zetels naar 5 naar 15 naar 10 naar 20 en terug naar 5 als heel normaal gaan beschouwen, maar dat is het niet, het geeft alleen de absolute macht van de media weer.
Burgerlijk conservatisme is meer het algemeen bewustzijn. Men weet dat de bevolking in de luren wordt gelegd, maar de gewone man heeft niet de intelligentie om de waarheid te doorgronden. Ze weten dus niet of Baudet de real deal is of weer een andere kwakzalver, en van die onwetendheid maakt links graag gebruik om mensen bang te maken voor het onzekere.
Maar aangezien Baudet er net als Fortuyn voor streeft om de vrijheid van meningsuiting te herstellen, iets waar links jaren voor heeft gestreden om te verbannen, kunnen we wederom een politieke moord verwachten.
Ja, vreemd. Iedereen weet dat de Wet tijdelijke maatregelen inzake aftrekbaarheid van kosten van groot onderhoud en van schilderwerk van 1 juli 1983 het einde van de vrijheid van meningsuiting betekende.quote:Op donderdag 11 april 2019 14:37 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Och, natuurlijk, hoe konden we dat vergeten?
Lach er maar om, maar Lubbers I was wel echt een knetterlinks, tegen het communistische aan.quote:Op donderdag 11 april 2019 14:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, vreemd. Iedereen weet dat de Wet tijdelijke maatregelen inzake aftrekbaarheid van kosten van groot onderhoud en van schilderwerk van 1 juli 1983 het einde van de vrijheid van meningsuiting betekende.
Volgens Umberto Eco's theorie van het Ur-fascisme is het onmogelijk een one size fits all model op te stellen voor wanneer iets wel of niet fascisme is, maar is een van zijn 14 principes al genoeg om fascisme omheen te laten groeien. Als je dan naar die principes kijkt:quote:Op donderdag 11 april 2019 11:04 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk overeenkomsten in de focus op de natiestaat en de anti-establishment-retoriek. Aan de andere kant weet ik ook weer niet of je nu zo sterk in je schoenen staat als je je punt moet maken door het FvD met de meest knullige vorm van fascisme te vergelijken. Mussert schijnt nogal een dromer te zijn geweest, en ik heb altijd begrepen dat de radicalisering niet zozeer direct uit de eerdere ideologie voortvloeide, maar dat het meer een gevolg was van groeiende invloed van de Duitsers op de partijlijn.
Het probleem is ook een beetje dat het fascisme zelf ideeën overnam die al sinds de 18e en 19e eeuw circuleerden, een periode waar Baudet ook expliciet naar verwijst. In plaats van een subcategorie van het fascisme lijkt het me ook mogelijk dat zijn politieke visie een loot aan dezelfde stam is. Wat ik bijvoorbeeld bij hem mis -maar ik moet toegeven dat ik niet alles bijhoud wat hij zegt of schrijft- is het anti-humanitaire, de verwerping van de rede, de totale onderwerping van alle belangen aan dat van de staat, "waarbuiten niets kan bestaan", het denken in termen van voortdurende strijd met andere naties die moet resulteren in overwinning of nederlaag, maar niet in evenwicht, en nog zo wat elementen die volgens mij al vroeg tot de ideologie van het fascisme behoorden.
(helaas werken numbered lists hier niet meer om een of andere reden)quote:• "The Cult of Tradition", characterized by cultural syncretism, even at the risk of internal contradiction. When all truth has already been revealed by Tradition, no new learning can occur, only further interpretation and refinement.
• "The Rejection of modernism", which views the rationalistic development of Western culture since the Enlightenment as a descent into depravity. Eco distinguishes this from a rejection of superficial technological advancement, as many fascist regimes cite their industrial potency as proof of the vitality of their system.
• "The Cult of Action for Action's Sake", which dictates that action is of value in itself, and should be taken without intellectual reflection. This, says Eco, is connected with anti-intellectualism and irrationalism, and often manifests in attacks on modern culture and science.
• "Disagreement Is Treason" – Fascism devalues intellectual discourse and critical reasoning as barriers to action, as well as out of fear that such analysis will expose the contradictions embodied in a syncretistic faith.
• "Fear of Difference", which fascism seeks to exploit and exacerbate, often in the form of racism or an appeal against foreigners and immigrants.
• "Appeal to a Frustrated Middle Class", fearing economic pressure from the demands and aspirations of lower social groups.
• "Obsession with a Plot" and the hyping-up of an enemy threat. This often combines an appeal to xenophobia with a fear of disloyalty and sabotage from marginalized groups living within the society (such as the German elite's 'fear' of the 1930s Jewish populace's businesses and well-doings; see also anti-Semitism). Eco also cites Pat Robertson's book The New World Order as a prominent example of a plot obsession.
• Fascist societies rhetorically cast their enemies as "at the same time too strong and too weak." On the one hand, fascists play up the power of certain disfavored elites to encourage in their followers a sense of grievance and humiliation. On the other hand, fascist leaders point to the decadence of those elites as proof of their ultimate feebleness in the face of an overwhelming popular will.
• "Pacifism is Trafficking with the Enemy" because "Life is Permanent Warfare" – there must always be an enemy to fight. Both fascist Germany under Hitler and Italy under Mussolini worked first to organize and clean up their respective countries and then build the war machines that they later intended to and did use, despite Germany being under restrictions of the Versailles treaty to NOT build a military force. This principle leads to a fundamental contradiction within fascism: the incompatibility of ultimate triumph with perpetual war.
• "Contempt for the Weak", which is uncomfortably married to a chauvinistic popular elitism, in which every member of society is superior to outsiders by virtue of belonging to the in-group. Eco sees in these attitudes the root of a deep tension in the fundamentally hierarchical structure of fascist polities, as they encourage leaders to despise their underlings, up to the ultimate Leader who holds the whole country in contempt for having allowed him to overtake it by force.
• "Everybody is Educated to Become a Hero", which leads to the embrace of a cult of death. As Eco observes, "[t]he Ur-Fascist hero is impatient to die. In his impatience, he more frequently sends other people to death."
• "Machismo", which sublimates the difficult work of permanent war and heroism into the sexual sphere. Fascists thus hold "both disdain for women and intolerance and condemnation of nonstandard sexual habits, from chastity to homosexuality."
• "Selective Populism" – The People, conceived monolithically, have a Common Will, distinct from and superior to the viewpoint of any individual. As no mass of people can ever be truly unanimous, the Leader holds himself out as the interpreter of the popular will (though truly he dictates it). Fascists use this concept to delegitimize democratic institutions they accuse of "no longer represent[ing] the Voice of the People."
• "Newspeak" – Fascism employs and promotes an impoverished vocabulary in order to limit critical reasoning.
Zijn gehamer op de natiestaat als enig model waarbinnen aan de democratie vormgegeven kan worden valt ook moeiteloos op punt 1 te mappen.quote:Op donderdag 11 april 2019 16:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens Umberto Eco's theorie van het Ur-fascisme is het onmogelijk een one size fits all model op te stellen voor wanneer iets wel of niet fascisme is, maar is een van zijn 14 principes al genoeg om fascisme omheen te laten groeien. Als je dan naar die principes kijkt:
[..]
(helaas werken numbered lists hier niet meer om een of andere reden)
https://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_fascism#Umberto_Eco
Dan zie je vrij duidelijke overeenkomsten tussen de FvD en principes 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12 en 13. Alleen 14 is op dit moment nog in duidelijk contrast met hoe Baudet zich gedraagt.
Zeker weten dat je de Verlichting bedoelt? Volgens mij heeft Baudet juist een broertje dood aan de verlichtingsidealen.quote:Op donderdag 11 april 2019 16:45 schreef speknek het volgende:
Van het verheerlijken van de verlichting
Baudet deed een aangifte wegens smaad en laster. Als ik een ieder vertel dat jouw moeder een hoer is, en dat is een leugen, dan valt dat niet onder de vrijheid van meningsuiting.quote:Op donderdag 11 april 2019 14:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Baudet die strijdt voor vrijheid van meningsuiting? Das een goede dijenkletser
Vergeten toen hij aangifte deed tegen Olongren?
https://www.telegraaf.nl/(...)n-na-aangifte-baudet
Vergeten hoe hij om het ontslag vroeg van een weerman waar hij het niet mee eens was?
Vergeten hoe hij een kliklijn opzet voor onderwijzers?
Dus jij bent voor de afschaffing van 137c en 137d?quote:Op donderdag 11 april 2019 14:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Sowieso wat is dat toch met al die complottheorieën in dit topic. Hoe gaat dat in zijn werk dan een permanente staat van chaos creëren en behouden? Hoe kom je erbij dat links tegen vrijheid van meningsuiting is?
De meest overtuigde gelovige ben jij, apostel van de linkse kerk.quote:Op donderdag 11 april 2019 14:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Sowieso het idee van een absolute waarheid is echt Dat bestaat alleen voor gelovigen.
Dat dacht ik ook.quote:Op donderdag 11 april 2019 16:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker weten dat je de Verlichting bedoelt? Volgens mij heeft Baudet juist een broertje dood aan de verlichtingsidealen.
quote:Ze zijn het niet over alles eens: Baudet is positiever over het christendom, Cliteur is meer ,,een Verlichtingsman’’, aldus Baudet zelf.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-13117100-a1577375
En even snel van de Wiki:quote:
Daar staat zo ongeveer alles wat Baudet verafschuwt. Alleen popmuziek ontbreekt nog. Nou ja, goed en non-borealen. En moderne architectuur. Maar dan zijn we er wel.quote:De Verlichting gaf aanleiding tot modernisering van de samenleving door middel van individualisering, emancipatie, feminisme, secularisering en globalisering. Het gelijkheidsbeginsel, de mensenrechten en de burgerrechten vinden er hun wortels, net zoals het 'vrijdenken', het klassiek liberalisme, het socialisme, het anarchisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |