Die Rohan is de PVDA van de tv. Snapt totaal niet wat zijn publiek wil en elke connectie met de realiteit verloren. Elke keer als ik hem weer onzin hoor uitbraken schud ik mn hoofd. Ben geen 'fan' van gtst maar kijk het wel maar het is al 3 jaar complete bagger.quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:00 schreef PeterKelder het volgende:
Speciaal voor aflevering 6000 dacht het AD: het is wel weer tijd voor een nieuwe editie van Raaskallende Rohan. Dat levert het volgende interview op waar geen touw aan vast te knopen is. Of waren het nou veters?
[..]
Als iemand nog een diepgravende analyse van het bovenstaande wil...
Dat is inderdaad het voornaamste probleem ja. Als je zijn antwoorden in dat interview ook leest: hij maakt die serie in feite voor zichzelf. Wat de kijker vindt of wil van dat alles maakt niks uit, hij herkent zich daar niet in en bepaalt wel wat we te zien krijgen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:29 schreef RipCity het volgende:
[..]
Die Rohan is de PVDA van de tv. Snapt totaal niet wat zijn publiek wil en elke connectie met de realiteit verloren. Elke keer als ik hem weer onzin hoor uitbraken schud ik mn hoofd. Ben geen 'fan' van gtst maar kijk het wel maar het is al 3 jaar complete bagger.
De serie heet toch ook GRBR, Goede Rohan, Beste Rohan .quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:37 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het voornaamste probleem ja. Als je zijn antwoorden in dat interview ook leest: hij maakt die serie in feite voor zichzelf. Wat de kijker vindt of wil van dat alles maakt niks uit, hij herkent zich daar niet in en bepaalt wel wat we te zien krijgen.
Die Rohan is vooral bezig met verdedigen de hele tijd.quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:00 schreef PeterKelder het volgende:
Speciaal voor aflevering 6000 dacht het AD: het is wel weer tijd voor een nieuwe editie van Raaskallende Rohan. Dat levert het volgende interview op waar geen touw aan vast te knopen is. Of waren het nou veters?
[..]
Als iemand nog een diepgravende analyse van het bovenstaande wil...
quote:Op dinsdag 2 april 2019 11:19 schreef Nathvi het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door miaeak op 05-04-2019 11:17:52 ]
Het is gewoon bizar om te lezen hoe hij zich in bochten wringt om zijn visie maar te kunnen verdedigen als datgene wat wél klopt. Hij maakt zichzelf daar onnodig belachelijk mee, en het ergste nog: hij laat duidelijk blijken de kijkers dus niet serieus te nemen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 11:03 schreef miaeak het volgende:
[..]
Die Rohan is vooral bezig met verdedigen de hele tijd.
Ik heb een aantal topics geleden een script geschreven dat weer perfect toepasbaar op de antwoorden die hij hier geeft.
Regel 1: als dat de beleving van de kijker is, dan zit daar een kern van waarheid in. En ga maar na: dit seizoen behoorden Q, Lana, JoJo, Rover, Kimberly en ergens ook Tiffy tot nu toe al tot de jongste generatie binnen de serie. Als ze nu behoorlijke verhaallijnen kregen waarvan je denkt: hé, dat is nog best volwassen, maar nee. Het gaat om pubers met puberproblematiek. En dat hoort inderdaad meer thuis in Spangas, dat tegenwoordig nota bene meer volwassen verhalen vertelt.quote:Maar ik lees het ook online, dat we een soort Spangas (jongerenserie van de NPO, red.) worden. Dat is dan meer de beleving dan dat het echt zo is.
Misschien is het dan een optie dat je personages er niet na twee jaar terug uit bonjourt? Daarbij, nieuwe karakters in je hart sluiten kan alleen als die karakters ook daadwerkelijk herkenbaar zijn voor de kijker. Immers: het gaat om personages met bepaalde archetypen die de meest bizarre dingen kunnen meemaken. Maar met dit soort bordkartonnen eendimensionale karakters wordt dat vrij moeilijk.quote:De vele wissels in de cast spelen natuurlijk wel een rol. Het duurt even voor je de nieuwe karakters in je hart sluit.
Wat een kotspraatje is dit zeg, allemachtig En wanneer was voor het laatst dat een verhaallijn écht ridicuul was? Misschien de wraakactie van Jos en Hein, al vond ik de opbouw al er aan de haren bijgesleept en de climax... Wacht, welke climax?quote:Wij moeten bewaken dat de serie herkenbaar en invoelbaar blijft. Hoe ridicuul de verhaallijnen ook kunnen zijn, want dat kennen we ook van GTST. Dat is niet per se altijd iets slechts. Zolang het maar waarachtig is.
"voor mij". Ik herhaal het nog eens: "voor mij".quote:GTST is voor mij een mix van liefde, spanning, maar ook actuele en relevante verhalen.
Nog een deel van de kern van het probleem: "ik vind". Het is mooi dat jij dat vindt, Rohan, maar nogmaals: je maakt de serie niet voor jezelf. Daarnaast, en dat is ook iets wat die gozer van de Fanclub zegt: mensen kijken juist naar een soap om de dagelijkse realiteit een klein halfuur te kunnen ontvluchten. De wereld van de soap moet herkenbaar zijn in de karakters en hun emoties, maar de situaties waarin ze terechtkomen moeten larger than life zijn. De wereld van de soap is een abstracte weergave van de realiteit, de basisemoties en -reacties zijn daarin herkenbaar.quote:ik vind thema’s die nu spelen in de samenleving belangrijk voor de herkenbaarheid.
Opnieuw: de kijker voelt iets goed aan, maar zit toch echt fout volgens Rohan. Immers, hij ziet het zo niet, dus dan is dat zo.quote:Misschien wordt het te veel ervaren als een mening die we opdringen. Dat is niet zo, maar misschien is het dan toch onvoldoende goed verteld. Dan hebben we iets niet goed gedaan en moet invoelbaarheid nóg meer de focus krijgen.
Het gaat er niet om hoeveel er in GTST gebeurt ten opzichte van je eigen leven, dat moet ook niet de maatstaf zijn. Het gaat er om dat, hoe traag of snel je een verhaallijn ook vertelt, de stappen daarin logisch moeten zijn. Je gaat in een verhaallijn als het ware van A naar Z, maar dan is het wel de bedoeling dat je de 24 tussenliggende letters ook volgt. Niet van A naar D via H naar W tot Z. Of nog erger: van A naar D, terug naar B, dan naar G, even een stap terug naar F... Het eerste voorbeeld is nu voor het verloop van de verhalen in het algemeen, het tweede voorbeeld voor wanneer er weer het fantastische idee is om het verloop om te gooien en het verhaal deels te vertellen via 'flashbacks'.quote:Ook al komt dat de geloofwaardigheid wellicht niet ten goede?
Dat is waar we voor moeten waken ja. Ik weet dat in GTST veel meer gebeurt dan in mijn eigen leven. Gelukkig maar.
Een nogal kritiekloos interview, maar het meest opvallende: ze gaan wéér experimenteren met de vertelstijl van de seriequote:Al 6000 cliffhangers: zo blijft GTST leuk
Vanavond wordt alweer de 6000ste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden uitgezonden. Hoe houden de makers de soap na bijna dertig jaar nog steeds boeiend voor de kijkers?
Rohan Gottschalk werkt al bijna twintig jaar bij GTST. Hij begon er als scenarioschrijver, stuurde vervolgens het schrijversteam aan en ging daarna aan de slag als creative producer, waarbij hij alle creatieve uitingen in goede banen leidde. Tegenwoordig is hij 'producent daily drama', wat er feitelijk op neerkomt dat hij de baas is van Goede Tijden.
Een paar keer per week komt Gottschalk samen met het 15-koppige schrijversteam van GTST. Hoofdschrijvers, die de grote lijnen uitzetten, storyliners, die alle scènes van de week samenvatten in een korte zin – 'in deze scène gaan Ludo en Rik met elkaar op de vuist', bijvoorbeeld – en dialoogschrijvers, die de scènes uitwerken in dialogen en het uiteindelijke script. Dat script komt vervolgens bij productie terecht, waarna er nog eindredactie overheen gaat. 'Een geoliede machine', noemt Gottschalk het. Van idee tot daadwerkelijk script neemt het proces zo'n acht weken in beslag.
'De belangrijkste ingrediënten? Dat zijn spanning, liefde, familierelaties en een vleugje humor'
Om GTST-waardig te zijn, moet een script in elk geval aan een aantal basisvoorwaarden voldoen. "Het moet een mix zijn van spanning, liefde, familierelaties en een vleugje humor. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten." En natuurlijk mag een goede cliffhanger niet ontbreken. "Daar is de soap bekend mee geworden. Elke dag moet zo'n spannend eind hebben, dat je de dag erna wel móet kijken omdat je wil weten hoe het afloopt."
Inspiratie voor de verhaallijnen doen de makers overal en nergens op. In hun eigen levens, in hun omgeving, in boeken die ze lezen, en in het nieuws. "In het nieuws komen we verhalen tegen die nu spelen en maatschappelijk relevant zijn. Verhalen over sugar girls, slut shaming, cat fishing op sociale media. Die passen goed in GTST en houden het ook fris. Het gaat er niet zozeer om dat we per se actuele thema's in de verhaallijnen willen verwerken, als wel dat we willen laten zien wat voor emotionele impact dergelijke verhalen op onze personages hebben."
Een van de mooiste verhaallijnen van de afgelopen tijd vindt Gottschalk die van de dementie van de zus van Janine. "Dat verhaal heeft me op veel punten geraakt. Omdat je meeleeft met de karakters en met hen meevoelt wat de impact van de ziekte is. Het zal je maar gebeuren, het zal je zus maar zijn, wat voor keuzes moet je daarin maken? Uiteindelijk gaat het over het verliezen van een geliefde, van je zus, over iemand die zich bewust is dat hij dingen aan het vergeten is, dat hij gaat sterven. Dat zijn universele thema's."
Ook op de parachutesprongscène, een paar zomercliffs geleden, is hij trots. Aan het einde van de laatste aflevering voor de zomerstop sprong iemand zich tijdens het vrijgezellenfeestje van Nuran en Rik te pletter met een onklaar gemaakte parachute. Kijkers zaten de hele zomer in spanning over wie het slachtoffer was, en wie de moordenaar. "Op papier zag het er al goed uit, en die scène is ook in alle details fantastisch uitgevoerd. Hij klopte helemaal."
Nu lineaire televisie de aandacht van de kijker moet delen met on-demanddiensten als Videoland en Netflix, trekt Goede Tijden nog altijd rond de miljoen kijkers per avond. Over de toekomst van de soap maakt Gottschalk zich vooralsnog geen zorgen, 'maar het nieuwe kijken is wel iets waar we ons bewust van zijn.' "Daarom richten we ons de laatste jaren niet meer alleen op tv, maar ook op andere kanalen en platformen, zoals Videoland en sociale media. Niemand weet precies hoe het medialandschap er over een paar jaar uitziet. Om relevant te blijven moeten we blijven innoveren en kijken naar wat er beter kan, en op welke manier. Eind deze maand gaan we op een nieuwe manier verhalen vertellen, zoals dat nog niet eerder is gedaan rondom een serie in Nederland. Binnenkort maken we daar meer over bekend."
Dat de kijkers GTST nog steeds weten te vinden, is volgens Gottschalk vooral te danken aan het team dat de verhalen van A tot Z vormgeeft en elkaar blijft uitdagen. "We zijn continu met elkaar in overleg en dagen elkaar uit. Zo blijven we scherp. De verhalen en situaties zijn vaak heel invoelbaar en herkenbaar, en aan de andere kant soms larger than life. Voor veel mensen zijn we al jaren een anker. Dat half uurtje entertainment op de dag waarin ze even kunnen wegdromen, ontspannen en naar het lief en leed van anderen kunnen kijken. Is dat het geheim van GTST? Het is zeker een belangrijk element."
De 6000ste aflevering belooft een bijzondere te worden. "Het is een minifilm. De aflevering duurt een uur en is volledig op locatie gedraaid in plaats van in de studio. Dat hebben we nog nooit eerder gedaan." En voor de kijkers die GTST niet meer zo trouw volgen als vroeger of nu eindelijk eens willen aanhaken is er goed nieuws: het verhaal staat op zichzelf. "Je hoeft niet 5999 afleveringen gezien te hebben om het verhaal te kunnen volgen", zegt Gottschalk. "Je valt in een vrijgezellenfeestje van een groep jongens en daar kom je makkelijk in. Er start een nieuw verhaal."
Wat kut weer dat hij de verhaallijn van Marieke noemt als een van de mooiste verhaallijnen. Ze heeft het inderedaad fantastisch gespeeld, maar inhoudelijk klopte er helemaal niets van en kan ik me voorstellen dat het erg frustrerend moet zijn geweest voor mensen (of geliefden van) mensen die aan deze ziekte lijden wanneer het zo totaal onrealistisch wordt neergezet.quote:Op vrijdag 5 april 2019 12:35 schreef PeterKelder het volgende:
En nog een interview met Gottschalk, dit keer van RTL Nieuws:
[..]
Een nogal kritiekloos interview, maar het meest opvallende: ze gaan wéér experimenteren met de vertelstijl van de serie
Wat betreft de eerste jubilea: je hebt gelijk. Maar ook de 4000ste vond ik matig (toen hadden ze het trouwens ook al over filmisch etc, en stond het verhaal ook op zich). Toen was het ook gastrol Marco die niet was wie hij bleek te zijn (in de tijd dat er elke 6 weken een moord werd gepleegd). Ik vind het gewoon te makkelijk als gastrollen worden geïntroduceerd om korte tijd later te ontpoppen tot gekkies of bad guys. Zo kun je alles wel gaan schrijven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 21:19 schreef PeterKelder het volgende:
En ja, Rohan zal het wel een dooddoener vinden, maar: in het verleden werd er tenminste naar een zinderende climax toegewerkt. De 1000ste met de moord op Frits kwam voort uit zijn pesterijen naar meerdere mensen die al weken duurde. De 1500ste waarin Daniël uit de heli springt kwam voort uit een verhaallijn die een jaar eerder al was gestart. De 2500ste, met Tony die Stefano wilde neerknallen in de kerk en - dankzij de domme actie van Yasmin - Simon dodelijk trof, kwam voort uit een hele verhaallijn. De 3000ste waarin Valerie en Barbara boven de afgrond hangen, dat was de finale van hun verhaallijn die al ruim twee jaar duurde. De 4000ste met de horrornacht in het verlaten sanatorium, ook de climax van een verhaallijn die eerder was ingezet. Zelfs de 4500ste was nog zinderend te noemen met de explosie in de paardenstallen, voortkomend uit twee verhaallijnen die al tijden liepen. Maar nu? Nu komt het, net als de kroonluchter, ineens uit de lucht vallen allemaal.
quote:Joke Bruijs baalt van de wijze waarop haar personage afgelopen maart de dood vond in GTST. De 67-jarige actrice had het lot van Maria de Jong graag anders gezien.
LEES OOK
En dit gebeurt er nog meer in Meerdijk
In Privé doet Joke een boekje open over haar tijd in het soapdorp die heel anders had kunnen verlopen.
Mama Maria
De schrijvers hadden een langdurige verhaallijn gepland waarin Maria uiteindelijk zou onthullen dat ze niet alleen de moeder is van Rik (Ferri Somogyi) maar ook die van Daan Stern (Dorian Bindels). Eind 2018 durfde Maria dat nog niet te vertellen en dus vertrok ze stilzwijgend naar Canada.
Theatertour
Het was de bedoeling dat Joke in het voorjaar voor langere tijd terug zou keren in de serie om haar nieuwe zoon én pasgeboren kleindochter Louise beter te leren kennen. Maar tot haar grote spijt moest Joke afzeggen. Haar agenda was al volgepland met repetitieweken voor haar nieuwe theatertour waardoor ze niet aan één stuk door kon draaien voor de soap. Hierdoor moest ze de rol noodgedwongen opgeven: "Dat verzin je toch niet? Die arme schatten hadden net allemaal nieuwe scènes voor me zitten schrijven."
Laura vervangt Maria
Om het ontbreken van Maria te verklaren, waren de schrijvers gedwongen haar buiten beeld te laten bezwijken aan een hersenbloeding. Uiteindelijk was het aan Maria's hartsvriendin Laura om Daan te vertellen wie zijn echte moeder is. Inmiddels werpt Laura zich op als surrogaatmoeder voor de kleine Louise.
Dat was dus ook wat Rohan Gottschalk gisteren aangaf in dat interview met RTL Nieuws dat ik hier in het topic geplaatst heb:quote:Op zaterdag 6 april 2019 14:33 schreef James1988 het volgende:
Ik denk niet dat GTST gaat verschuiven, het is (op het nieuws na) het langstlopende programma van RTL 4 en vrijwel elke Nederlander weet dat het om 20:00 wordt uitgezonden. Dat verschuiven is gekkenwerk.
Een ingreep in het schrijversteam zie ik er nog wel van komen, het huidige formaat sluit duidelijk niet aan bij de doelgroep.
Denk eerlijk gezegd niet dat ze daarmee de kijkers terugwinnen, maar we zullen zien.quote:"Om relevant te blijven moeten we blijven innoveren en kijken naar wat er beter kan, en op welke manier. Eind deze maand gaan we op een nieuwe manier verhalen vertellen, zoals dat nog niet eerder is gedaan rondom een serie in Nederland. Binnenkort maken we daar meer over bekend."
Hebben ze al gedaan bij de 5000ste, al zal Rohan dat wel vergeten zijn inmiddelsquote:
quote:Op zaterdag 6 april 2019 15:57 schreef James1988 het volgende:
"Hoe gaat dit verder? Sms GTST A naar 1337 als je wil dat Barry het overleeft. Als je liever niet hebt dat Rik leert dat Daan z'n broer is, sms dan GTST B naar 1337."
Ik vind dit allemaal wel raar hoor. Doordat zij niet kan zijn ze gedwongen haar aan een hersenbloeding te laten overlijden? Dat is toch niet logisch? Ze hadden haar best in leven kunnen houden en Laura het achter haar rug kunnen laten vertellen. Daan wil vervolgens geen contact met zijn moeder en dan was ze ook buiten beeld gebleven zonder de hele verhaallijn direct te killen (letterlijk).quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:10 schreef GayGuy het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat Laura's verhaallijn eigenlijk voor Maria was bedoeld
[..]
dit had inderdaad veel beter geweest.quote:Op zaterdag 6 april 2019 18:58 schreef miaeak het volgende:
[..]
Ik vind dit allemaal wel raar hoor. Doordat zij niet kan zijn ze gedwongen haar aan een hersenbloeding te laten overlijden? Dat is toch niet logisch? Ze hadden haar best in leven kunnen houden en Laura het achter haar rug kunnen laten vertellen. Daan wil vervolgens geen contact met zijn moeder en dan was ze ook buiten beeld gebleven zonder de hele verhaallijn direct te killen (letterlijk).
Heeft Billy geregeld. Want die heeft naast contacten in het criminele circuit blijkbaar ook goede contacten bij de politie .quote:Op zaterdag 6 april 2019 23:28 schreef bobjuh het volgende:
Aysen promotie naar hoofd inspecteur
Want je gaat voor een gesprek en word ook meteen aangenomen voor zo'n belangrijke positie.
Zeker met haar geschiedenis van schorsingen en regels niet volgen etc etc
ik heb ergens online ook gelezen dat mensen denken dat er meer bloot in de serie zou komen, zoals in duitse soaps, nu zou ik dat bij lucas en flo en daan niet zo erg vinden, maar ik denk dat dat gezien het jonge publiek niet echt een optie is😁quote:Op zaterdag 6 april 2019 14:33 schreef James1988 het volgende:
Ik denk niet dat GTST gaat verschuiven, het is (op het nieuws na) het langstlopende programma van RTL 4 en vrijwel elke Nederlander weet dat het om 20:00 wordt uitgezonden. Dat verschuiven is gekkenwerk.
Een ingreep in het schrijversteam zie ik er nog wel van komen, het huidige formaat sluit duidelijk niet aan bij de doelgroep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |