abonnement Unibet Coolblue
pi_187629496
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:44 schreef Elzies het volgende:

Het is natuurlijk van de zotte dat een kleine groep van rijke elite het meeste financiële vermogen geniet. Het zijn mede deze multinationals die in het klimaat een verdienmodel zien en daar veel geld mee verdienen.
Mijn post, waarin ik dit beweerde werd weggehaald en naar BNW verwezen.
:)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 27 juni 2019 @ 11:39:46 #202
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_187629620
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 11:31 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Mijn post, waarin ik dit beweerde werd weggehaald en naar BNW verwezen.
:)
Wat is het punt überhaupt? De rijke elite verdient het meest aan investeringen... no shit. Dit zal gelden voor zowel fossiel als hernieuwbaar.
pi_187629829
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 11:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Wat is het punt überhaupt? De rijke elite verdient het meest aan investeringen... no shit. Dit zal gelden voor zowel fossiel als hernieuwbaar.
Naast wapenhandel, olie en kolen, is dit een extra verdienmodel.
Of die investeringen nu wel of niet nuttig zijn voor het normale volk (=/= de 0,1% bovenlaag) boeit deze mensen totaal niet.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 27 juni 2019 @ 23:48:41 #204
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_187640856
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 11:58 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Naast wapenhandel, olie en kolen, is dit een extra verdienmodel.
Of die investeringen nu wel of niet nuttig zijn voor het normale volk (=/= de 0,1% bovenlaag) boeit deze mensen totaal niet.
Ik zou denken naast elke handel, niet alleen de moreel dubieuze handel. Ik denk dat het de meesten niet heel erg boeit hoe hun geld geïnvesteerd wordt (al lijkt bv. een Bill Gates een uitzondering te zijn), en zie de relevantie niet met het onderwerp waar we het over hebben.

Ja, er is geld te verdienen met groene energie en dat lijkt me een goede zaak.

Als je wil dat de megarijken niet overal belasting kunnen ontduiken lijkt me bij uitstek dat je moet stemmen op partijen als de SP of de partij voor de dieren bv. Geen economisch rechtse partijen.

Dus naja, ik snap het punt alsnog niet, I guess... ?!

[ Bericht 1% gewijzigd door ExtraWaskracht op 28-06-2019 00:07:18 ]
  vrijdag 28 juni 2019 @ 08:54:10 #205
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187643594
Ministerie van ‘Klimaat’ belt over Facebook-bericht…haal weg!
https://www.interessantet(...)ok-bericht-haal-weg/

-geen prive-gegevens van mensen op fok plaatsen-

Hier wordt zelfs gesproken 2 tot 3 miljard euro subsidie, 2 tot 3 miljard euro die Nederland betaalt aan een buitenlands bedrijf om hier bomen uit het buitenland in de fik te steken om het klimaat te redden. :') Een bedrijf dat ook nog eens 150 km verderop bruinkool opgraaft. :|W

En dat is nog niet het hele verhaal.

"Anderzijds twijfelen wetenschappers en milieu-activisten aan de duurzaamheid van houtstook. Nu de Amercentrale deels op hout draait, komt er niet minder, maar meer CO2 uit de schoorsteen. Volgens de internationale regels voor CO2-boekhouding is de uitstoot echter nul, omdat groeiende bomen ook weer evenveel CO2 opnemen."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)outsnippers-a2756562

Het overgaan van de Amercentrale op biomassa levert niet minder CO2-uitstoot op maar zelfs meer maar wees niet gevreesd, daar is een oplossing voor bedacht: "Volgens de internationale regels voor CO2-boekhouding is de uitstoot echter nul" :')

[ Bericht 7% gewijzigd door capricia op 28-06-2019 09:01:00 ]
pi_187649641
quote:
Klimaatplannen van kabinet bekend: dit betekenen ze voor jou

Na anderhalf jaar onderhandelen ligt het er. Het Klimaatakkoord. En dat betekent dat er heel veel gaat veranderen. Over dertig jaar moeten we vrijwel geen CO2 meer uitstoten en in 2030 de helft (49 %) minder dan in 1990. Om daar te komen gaan binnen tien jaar de kolencentrales dicht, zijn er alleen nog elektrische auto's te koop en gaan we de komende dertig jaar van het gas af. Maar wat betekent dit akkoord concreet voor ons?

Allereerst betekent het akkoord veel voor je huis. Bijvoorbeeld voor de energiekosten. De gasprijs gaat de komende zeven jaar flink omhoog. Dus woon je in een slecht geïsoleerd huis, met een hoge (gas)stookkosten? Dan zal de energierekening flink hoger worden. Vanaf volgend jaar wordt de prijs van gas namelijk verhoogd en die van elektriciteit verlaagd. De bedoeling daarvan is dat uiteindelijk alle Nederlanders het gasfornuis inruilen en dat hun huis op een andere manier wordt verwarmd.

De komende jaren zullen de eerste wijken al van het aardgas afgaan. Vooral in grote steden wordt een warmtenet aangelegd. Als je wordt aangesloten, kan je cv-ketel dus de deur uit. De gemeenten bepalen de komende twee jaar welke wijken eerst van het gas afgaan en welke later. Voor deze verandering wordt 30 jaar de tijd genomen. In 2050 moet onze energievoorziening volledig duurzaam zijn.

Warmtefonds
Een gasfornuis inruilen voor een elektrische kookplaat lijkt nog wel betaalbaar, maar het duurzaam verwarmen van het huis is een veel duurdere ingreep. Een warmtepomp kost duizenden euro's. Om dit betaalbaar te maken kunnen huizenbezitters bij de overheid subsidie krijgen, hiervoor trekt het kabinet 50 tot 80 miljoen per jaar uit. Hiermee kunnen bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, warmtepompen en hybridekachels worden voorgeschoten, die je later terugbetaalt. Het kabinet hoopt dat dit fonds wordt aangevuld met private middelen tot meer dan een miljard euro. Daarnaast kan er ook nog subsidie aangevraagd worden voor isolatie en warmtepompen, daarvoor is 100 miljoen euro per jaar uitgetrokken.

Minder gas dus, meer elektriciteit. De stroom wordt niet meer opgewekt door kolencentrales, want de laatste vijf die nu nog in Nederland bestaan, gaan de komende jaren een voor een dicht. De laatste twee sluiten in 2030. Daarvoor in de plaats wordt de energie opgewekt met windmolens en zonnepanelen.

Alleen nog stekkerauto's

Naast grotere veranderingen in en rond het huis gaat dit akkoord veel betekenen voor onze manier van vervoer. Vooral voor het autogebruik. Vanaf 2030 worden er alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht. Het is niet zo dat benzineauto's daarna niet meer mogen rondrijden, ze zullen alleen niet meer nieuw in de showroom staan. Dieselrijders zullen aan de pomp merken dat hun brandstof duurder wordt.

Het kopen van een elektrische auto wordt gesubsidieerd. Het precieze bedrag aan subsidie wordt pas volgend jaar bepaald, waarschijnlijk is het rond de 3000 euro.Na een paar jaar wordt die subsidie lager, omdat de regering ervan uitgaat dat elektrische auto's steeds goedkoper worden. Ook wordt parkeren voor elektrische auto's goedkoper dan voor andere auto's.

Daarnaast gaat de regering serieus kijken naar rekeningrijden. Dit betekent dat je niet meer voor het bezit van je auto betaalt (via de wegenbelasting), maar voor het aantal gereden kilometers. Zit je dus veel op de weg, dan betaal je ook meer. Deze verandering wordt in 2026 verwacht. De komende jaren wordt nog bekeken of dit alleen voor elektrische auto's of voor alle auto's gaat gelden. Ook is een van de opties om het rijden in de spits duurder te maken om files te bestrijden.

Meer fietsen, minder brommers

Door het toenemende aantal elektrische auto's lopen de inkomsten van accijnzen op benzine en diesel terug. Die misgelopen belastinginkomen zou het kabinet kunnen terughalen met rekeningrijden. Daarnaast wil de regering dat we vaker met de trein gaan, daarom komen er meer fietsenstallingen bij de stations. Ook mogen er vanaf 2025 geen nieuwe snorfietsen die op benzine rijden meer verkocht worden. Het streven is om vanaf 2030 ook de verkoop van bromfietsen op benzine te verbieden. Ook kan het zijn dat gemeenten strenger worden voor brommers en scooters.

Ook voor de boeren gaat er veel veranderen. Er moet minder vee komen, daarom gaat er gesaneerd worden. Daarom kunnen varkensboeren geld krijgen om te stoppen met hun bedrijf en er komt subsidie voor boeren die duurzamer gaan werken.

ndustrie

De Nederlandse industrie krijgt vanaf 2021 te maken met een CO2-belasting: eerst betalen ze 30 euro over elke ton CO2 die te veel wordt uitgestoten. Dat bedrag kan oplopen tot 150 euro per ton in 2030. Ook gaat de industrie tot en met 2030 meer aan de zogeheten Opslag Duurzame Energie (ODE) betalen, het aandeel voor huishoudens aan deze opslag wordt lager, net als de energiebelasting.

Dat is een beweging die in dit klimaatakkoord gemaakt is in vergelijking met het concept-klimaatakkoord dat eind vorig jaar werd gepresenteerd. In de woorden van het kabinet: "Het is haalbaar en betaalbaar. We ontzien de huishoudportemonnee zoveel mogelijk en zorgen voor een eerlijke verdeling van lasten tussen burgers en bedrijven."

Dat geldt overigens niet voor de luchtvaart en de scheepvaart. Deze sectoren zijn niet meegenomen in het klimaatakkoord en dragen dus niet bij.
Wat denken we ervan, wat gaat het voor jou betekenen???

Ikzelf rijd veel kms voor werk, ik ga ervan uit dat mijn werkgever dan die kms betaalt, of me ontslaat.
Ik huur, maar ik denk dat dit huis, dat van een investeringsgroep uit Zweden is, verkocht moet gaan worden. Een ander huis bemachtigen betekent dat je veel meer huur gaat betalen (want de huren zijn schandalig te laag, begreep ik) en dat je nog maar moet zien of je in een gasloos huis terecht komt. Kooktoestel op elektriciteit kun je zelf wel betalen idd, maar daar liggen de hoge kosten ook niet, die liggen bij het verwarmen (tijdens een al dan niet strenge winter). Nu ben ik veel van huis en dus betaal ik vrij weinig gas voor verwarming. Dus valt vooralsnog te overzien wrs. Echter ben je in de wintermaanden vaker thuis dan ga je dat dus direct merken.
Elektrisch rijden, ook met een subsidie van 3000 euro, blijft vooralsnog wmb veel te duur wrs (echt goedkope EVs zijn er nog niet volgens mij). Eer EVs een beetje schappelijk en betaalbaar zijn als occasion blijf je natuurlijk kampen met de accu, die op gegeven moment vervangen moet worden en dat brengt ineens heel hoge kosten met zich mee, dusdanig hoog dat je zo'n EV wrs beter kunt verschredderen. Dus ik voorzie wel dat mensen redelijk sceptisch blijven vooralsnog.
Minder intensieve landbouw en veeteelt ben ik an sich wel voor, maar we gaan dat dus zoals eerder deze week bekend is geworden, merken in onze portemonnee. Ons eten is schandalig goedkoop namelijk, aldus de regering. Dus hier heb ik wel wat problemen mee. Minder intensief okee, maar waarom ons eten direct ook duurder moet worden? De lastenverhogingen gieren door de bocht hier in NL.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 28-06-2019 16:52:26 ]
I´m back.
pi_187649754
Zoals het net op de persconferentie van Wiebes en co werd verteld kan ik het eigenlijk volledig volgen. En ook de antwoorden van De Jonge in de persconferentien van de vice-premier (bij afwezigheid van Rutte) vind ik heel redelijk. Ze nemen er 30 jaar voor. Je hoeft dus niks op stel en sprong.

Er wordt nog geen besluit genomen over rekeningrijden, ze gaan alleen diverse varianten doorrekenen voor een volgende kabinetsformatie. Overstappen op electrisch doen we niet op stel en sprong en ze belasten nu ook de benzine/dieselrijder niks extra. Die batterijen van electrische auto's gaan trouwens waarschijnlijk 30 jaar mee, dus dat vervangen valt wel mee.

En huizen kun je aanpakken op een logisch moment: bij een verbouwing, als je cv ketel vervangen moet worden, enz.

Ik vind het zo ver ik heb gelezen en gehoord logische maatregelen, met ook prima termijnen om het rustig te laten landen. Zo gaat de gasprijs omhoog, maar de gemiddelde energierekening omlaag. Verstandig beleid dus.


Minder vee is goed. Meer geld voor de boeren ook. Of daardoor de prijzen omhoog gaan of de marges omlaag zullen we merken. De supermarkten zijn wel een echte markt, die concurreren wel tot de laagst haalbare prijzen. Maar dat moet niet ten koste van de zwakste in de schakel, de boer, gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 28-06-2019 17:00:14 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187649816
Zit er ook een plan bij hoe we al die elektriciteit gaan opwekken? Om dat allemaal met zonnepanelen en windmolens te gaan doen is een grap toch?
Alles staat en valt daar wel een beetje mee.

De enige oplossing is m.i. om consumptiegedrag aan te passen. Minder vlees eten en minder kleding (en andere prularia) kopen is een stuk goedkoper en levert veel meer op dan stoppen met het gebruik van gas.

[ Bericht 35% gewijzigd door sol1taire op 28-06-2019 17:03:40 ]
pi_187649868
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 16:57 schreef sol1taire het volgende:
Zit er ook een plan bij hoe we al die elektriciteit gaan opwekken? Om dat allemaal met zonnepanelen en windmolens te gaan doen is een grap toch?
Alles staat en valt daar wel een beetje mee.
70% van de energieopwekking is in 2030 al duurzaam, vooral wind en zonnepanelen inderdaad.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 28 juni 2019 @ 17:25:57 #211
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_187650174
quote:
9s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:39 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik stel voor dat Nederland 100% van zijn energie uit biomassa haalt. Niet alleen Nederland, maar heel de wereld. Heel de wereld moet bomen verbranden om het klimaat te redden.
Dit dus ^O^ en al die idioten denken dat het goed is om biomassa te verbranden in de vorm van complete bossen van tientallen jaren oud hebben er geen fuck van begrepen :r

Een oude boom neemt weet ik veel hoeveel meer CO2 op dan een jong boompje. Kun je wel zeggen "maar als er een nieuwe boom geplant wordt neem dit ook weer CO2 op", ja maar dat duurt weer jaaaaren voordat dit op hetzelfde niveau zit. Als de boom het al red en niet dood gaat van de droogte....

Beter planten ze 100'den bomen bij en laten ze de oude bomen staan. Win win situatie. Overigens zal ik maar niets zeggen over hoe milieuverontreinigend het gehele proces is van kappen en vervoeren van de bomen met sterk vervuilende diesels en stookolie schepen :X

Een grote farçe is het. Bah :r
pi_187653834
Even stap voor stap, wat betekend het voor mij. Er moet hier eigenlijk een apart topic over gemaakt worden, er gaat nog wel wat veranderen.. zoals we in het nieuws hebben gezien is GL en PVDA niet helemaal eens met de plannen, bij de andere partijen kun je niet aankloppen voor steun in de 1e kamer dus het komt op deze 2 aan.

Maar goed:
1) Ik ben al van het gas af, dus.... way to go! Ik moet nog kijken of ik extra zonnepanelen ga doen voor mijzelf want het gaat voor mij (warmtepompbezitter in een goed geïsoleerde woning) alleen maar de goede kant op! Ook nog eens variabel elektriciteitstarief dus... gaat goed!

2) Voor wat betreft de auto, ik bezit een plug-in hybrid dus zowel laden als tanken. Ik rij, buiten mijn vakanties om vrij weinig dus rekeningrijden zal weinig tot geen invloed of wellicht zelfs een positieve invloed hebben. Het enige is wellicht de benzineprijs, gaat de EU daar iets mee doen?

3) Fiets: Ik bezit al 2 fietsen, nooit iets gehad met brommers / motoren dus gaat goed.

4) Boeren: De prijs van vlees, zuivel en dergelijke zal stijgen. Voedingspatroon moet aangepast worden. No big deal. Ik ben al begonnen met de vegetarische balletjes. Bevalt prima.

5) Industrie: Aha, de overheid gaat zelf ook iets doen! Ik wil graag zien hoe dit in de praktijk gaat, jammer echter van die boete i.p.v. een simpele Co2 heffing. Voor wat betreft Co2 uitstoot van lucht / scheepvaart... dat is moeilijk te verduurzamen tenzij je nucleair gaat denken (gevaarlijk). Ik wil echter wel zien dat de vluchten Amsterdam - Brussel worden geschrapt te volgen uiteraard door Amsterdam - Frankfurt.

Al met al, ik ga er of op vooruit of het blijft neutraal. Dit is positief.
pi_187653903
Voor de scheepvaart en de luchtvaart kijken ze naar waterstof. Dat duurt nog wel een paar jaar, maar ze hebben ook 30 jaar. Tenminste, dat ze naar waterstof kijken begreep ik uit een bijzin van Van Veldhoven (dat waterstof belangrijk is voor het volledige emissieloze vervoer, niet alleen over de weg), volgende week het volledige debat maar volgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187654303
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 21:53 schreef Hanca het volgende:
Voor de scheepvaart en de luchtvaart kijken ze naar waterstof. Dat duurt nog wel een paar jaar, maar ze hebben ook 30 jaar. Tenminste, dat ze naar waterstof kijken begreep ik uit een bijzin van Van Veldhoven (dat waterstof belangrijk is voor het volledige emissieloze vervoer, niet alleen over de weg), volgende week het volledige debat maar volgen.
Schepen en vliegtuigen op waterstof?

Weet wel als bewoner en werknemer in en rond Westerschelde dat de schadelijke uitstoot van schepen en vliegtuigen (Woensdrecht) gewoon letterlijk te zien vallen uit de lucht. En dude, dat is niet gering hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 28-06-2019 22:35:05 ]
I´m back.
pi_187654629
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 22:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Schepen en vliegtuigen op waterstof?

Weet wel als bewoner en werknemer in en rond Westerschelde dat de schadelijke uitstoot van schepen en vliegtuigen (Woensdrecht) gewoon letter te zien vallen. En dude, dat is niet gering hoor.
Tja, ik weet het ook niet. Ik weet wel dat daar al langer over gepraat wordt, maar er zijn voor en nadelen:.

http://www.maritiemnederl(...)e-uitdaging/item2759

Ik denk dat het wel de meest kansrijke techniek is op het moment. Beter dan de troep van nu en ook beter dan nucleair (wat ze natuurlijk al lang kunnen, onder andere onderzeeboten varen op nucleaire brandstof).

Of vliegen ook gaat kunnen? Tja, als je er mee een zeecontainerschip kunt laten varen, moet een vliegtuig denk ik ook kunnen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187654785
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, ik weet het ook niet. Ik weet wel dat daar al langer over gepraat wordt, maar er zijn voor en nadelen:.

http://www.maritiemnederl(...)e-uitdaging/item2759

Ik denk dat het wel de meest kansrijke techniek is op het moment. Beter dan de troep van nu en ook beter dan nucleair (wat ze natuurlijk al lang kunnen, onder andere onderzeeboten varen op nucleaire brandstof).

Of vliegen ook gaat kunnen? Tja, als je er mee een zeecontainerschip kunt laten varen, moet een vliegtuig denk ik ook kunnen.
Vooralsnog vaart men nog lekker op stookolie dus? Wat ik snel even deduceer? Leuk wonen hier in de Scheldemonding hoor sws. En we hebben hier nog én een vliegveld én Fokker-maintenance. Wat ik af en toe zie naar beneden dwarrelen. Geen item ooit geweest in deze gemeente trouwens, ja, want banen hè (ook al zijn er heel veel verdwenen al).
I´m back.
pi_187655036
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 22:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vooralsnog vaart men nog lekker op stookolie dus? Wat ik snel even deduceer? Leuk wonen hier in de Scheldemonding hoor sws. En we hebben hier nog én een vliegveld én Fokker-maintenance. Wat ik af en toe zie naar beneden dwarrelen. Geen item ooit geweest in deze gemeente trouwens, ja, want banen hè (ook al zijn er heel veel verdwenen al).
Tja, ze zullen buiten Nederland ook wel naar oplossingen zoeken. Er wordt ook al steeds meer elektrisch gevaren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187661084
De Telegraaf: Aan klimaattafels zijn miljarden opgestreken

Prima opiniestuk van iemand met verstand van zaken. Duidelijk is dat er vuil spel gespeeld is aan de klimaattafels, Ed Nijpels voorop. De selectie van belanghebbenden/meepraters is getekend door vriendjespolitiek.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 13:59:37 #219
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_187663255
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 17:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

70% van de energieopwekking is in 2030 al duurzaam, vooral wind en zonnepanelen inderdaad.
Gaan ze nooit halen. Op dit moment zitten we net op 3 of 4 procent echt groene stroom. No way dat ze in 10 jaar tijd zoveel zonnepanelen en windmolens neerzetten dat je die 70% gaat halen. Of er moeten weer allerlei boekhoudkundige trucs uitgevoerd gaan worden zoals het opstoken van biomassa en het kopen van GVO certificaten uit andere Europese landen.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 14:06:25 #220
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_187663338
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 11:09 schreef Oostwoud het volgende:
De Telegraaf: Aan klimaattafels zijn miljarden opgestreken

Prima opiniestuk van iemand met verstand van zaken. Duidelijk is dat er vuil spel gespeeld is aan de klimaattafels, Ed Nijpels voorop. De selectie van belanghebbenden/meepraters is getekend door vriendjespolitiek.
Goed stuk. Maar hier zijn de mensen helemaal niet in geïnteresseerd. Strook niet met het gangbare beeld van de klimaatredders die eigenlijk gewoon ordinaire zakkenvullers zijn.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_187663342
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 13:59 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Gaan ze nooit halen. Op dit moment zitten we net op 3 of 4 procent echt groene stroom. No way dat ze in 10 jaar tijd zoveel zonnepanelen en windmolens neerzetten dat je die 70% gaat halen. Of er moeten weer allerlei boekhoudkundige trucs uitgevoerd gaan worden zoals het opstoken van biomassa en het kopen van GVO certificaten uit andere Europese landen.
Ja, ik vroeg het me ook af. Komende week is het debat en dan zullen we wel meer horen. Kan me niet voorstellen dat hier niet naar gevraagd wordt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 29 juni 2019 @ 14:13:26 #222
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_187663419
Enige reële manier om dat te halen imo is met kernenergie. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren met het onterechte taboe wat daar omheen is gecreëerd.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_187663612
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 14:13 schreef Gohf046 het volgende:
Enige reële manier om dat te halen imo is met kernenergie. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren met het onterechte taboe wat daar omheen is gecreëerd.
Dat is niet haalbaar voor 2030, vergunning (met alle beroepsmogelijkheden van mensen die er tegen zijn) plus bouw duurt gewoon langer dan 10 jaar.

Er komen natuurlijk wel een aantal hele grote windparken op zee aan, ik neem aan dat die wel een flink deel voor hun rekening nemen. Als het goed is worden er binnenkort nog een paar aanbesteedt. En je ziet overal zonnepanelen opduiken, er is straks hier in Alphen bijvoorbeeld geen sociale huurwoning zonder zonnepanelen meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 29 juni 2019 @ 15:10:26 #224
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187664210
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 14:13 schreef Gohf046 het volgende:
Enige reële manier om dat te halen imo is met kernenergie. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren met het onterechte taboe wat daar omheen is gecreëerd.
Het taboe is niet geheel ten onrechte, natuurlijk, daarbij komt dat de bouw van kerncentrales zeer complex en langdurig is maar mischien kunnen we er een paar in Groningen neerzetten ter vervanging van de aardgas opbrengsten/banen? ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:25:23 #225
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187668978
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "

Gadverredamme, :r , zieke mensen met een zieke geest. :r
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:27:02 #226
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_187668997
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:25 schreef Braindead2000 het volgende:
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "

Gadverredamme, :r , zieke mensen met een zieke geest. :r
Waarom zijn de bezwaren terecht volgens jou?
  Moderator zaterdag 29 juni 2019 @ 19:43:53 #227
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187669271
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:25 schreef Braindead2000 het volgende:
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "

Gadverredamme, :r , zieke mensen met een zieke geest. :r
Wat waren de bezwaren? Wel grappig hoor dat mensen per se dikke huizen willen (ga maar eens kijken wat een huisje in de gemeente Binnenmaas doet en hoeveel kapitale panden en villas er staan) in groene gebieden maar dan weer niet ZO groen willen zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:44:27 #228
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187669284
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Waarom zijn de bezwaren terecht volgens jou?
Een nadere uitleg volgt als ik er nog energie voor heb in deze hitte.
  Moderator zaterdag 29 juni 2019 @ 20:10:41 #229
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187669730
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:44 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Een nadere uitleg volgt als ik er nog energie voor heb in deze hitte.
Je hebt wel energie om te schelden? ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_187669731
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:25 schreef Braindead2000 het volgende:
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "

Gadverredamme, :r , zieke mensen met een zieke geest. :r
Mooi, zeer blij mee. Hoe meer windmolens hoe beter, eigenlijk. Zeker op dergelijke plekken (niet in natura 2000 gebieden of zoiets, natuurlijk). We willen schone energie en windmolens zijn toch nog steeds de betere oplossing t.o.v. zonnepanelen om in 1 keer veel energie op te wekken.

En eigenlijk vind ik ze ook nog wel mooi, maar dat is persoonlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 29 juni 2019 @ 20:22:54 #231
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187669942
Als je vanuit Rotterdam zuidwaarts gaat is de Oude Maas en het gebied eromheen het eerste stukje natuur waar je nog een beetje de natuur kan beleven.

Daar gaan ze dus 5 windfabrieken plaatsen van 187 meter hoog!!!! :r

Of de regeltjes dat nu wel toelaten of niet. Die mensen zijn gewoon ziek in hun hoofd die dat willen.

Dit bewijst wel weer dat de klimaatdeugers geen enkele interesse voor de schoonheid van natuur hebben.

5 windfabrieken van 187 meter hoog!!!.

Zelfs in de grote steden kan je nu of iig in het verleden niet zomaar zulke hoge gebouwen bouwen, in middelgrote steden al helemaal niet. En hier verijzen gewoon 5 van die reuzen, langs de oude Maas, in een natuurgebied, tussen allemaal kleine dorpjes. :r
pi_187669961
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 20:22 schreef Braindead2000 het volgende:
Als je vanuit Rotterdam zuidwaarts gaat is de Oude Maas en het gebied eromheen het eerste stukje natuur waar je nog een beetje de natuur kan beleven.

Daar gaan ze dus 5 windfabrieken plaatsen van 187 meter hoog!!!! :r

Of de regeltjes dat nu wel toelaten of niet. Die mensen zijn gewoon ziek in hun hoofd die dat willen.

Dit bewijst wel weer dat de klimaatdeugers geen enkele interesse voor de schoonheid van natuur hebben.

5 windfabrieken van 187 meter hoog!!!.

Zelfs in de grote steden kan je nu of iig in het verleden niet zomaar zulke hoge gebouwen bouwen, in middelgrote steden al helemaal niet. En hier verijzen gewoon 5 van die reuzen, langs de oude Maas, in een natuurgebied, tussen allemaal kleine dorpjes. :r
Je hebt het zeker niet zo op windmolens?
  zaterdag 29 juni 2019 @ 20:25:48 #233
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187669990
Pleur heel dat Vondelpark vol met windmolens wat mij betreft, maar niet hier, maar dat doen de hypocrieten natuurlijk niet.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 20:31:53 #234
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187670095
"Alleen, hoog bouwen in Amsterdam is behoorlijk ingewikkeld. Doordat de grachten werelderfgoed zijn moet in een zone van 2 kilometer daaromheen ontzettend voorzichtig worden gedaan. Bij elk ambitieus plan moet worden getest of het zicht vanuit de grachtengordel niet belemmerd wordt."
https://www.at5.nl/artike(...)-hoogbouw-doorbroken

:r
  Moderator zaterdag 29 juni 2019 @ 20:33:36 #235
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187670114
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 20:22 schreef Braindead2000 het volgende:
Als je vanuit Rotterdam zuidwaarts gaat is de Oude Maas en het gebied eromheen het eerste stukje natuur waar je nog een beetje de natuur kan beleven.

Daar gaan ze dus 5 windfabrieken plaatsen van 187 meter hoog!!!! :r

Of de regeltjes dat nu wel toelaten of niet. Die mensen zijn gewoon ziek in hun hoofd die dat willen.

Dit bewijst wel weer dat de klimaatdeugers geen enkele interesse voor de schoonheid van natuur hebben.

5 windfabrieken van 187 meter hoog!!!.

Zelfs in de grote steden kan je nu of iig in het verleden niet zomaar zulke hoge gebouwen bouwen, in middelgrote steden al helemaal niet. En hier verijzen gewoon 5 van die reuzen, langs de oude Maas, in een natuurgebied, tussen allemaal kleine dorpjes. :r
Windfabrieken? Oh, ze gaan wind maken? :D

Ik zie er hier vanuit het Groene Hart een stuk of twintig van die "fabrieken" met het blote oog, jank niet zo, man, schoonheid van de natuur gaat met kolen en gas naar de kloten.

Het AD artikel hierover is weer lekker tendentieus, "zware industrie" worden windmolens genoemd en ze komen niet eens in de Hoekse Waard te zijn maar aan de andere oever en leveren genoeg stroom voor de hele Hoekse Waard, 20.000 huishoudens.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tijger_m op 29-06-2019 20:40:49 ]
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 20:57:48 #236
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187670449
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 20:33 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zie er hier vanuit het Groene Hart een stuk of twintig van die "fabrieken" met het blote oog, jank niet zo, man, schoonheid van de natuur gaat met kolen en gas naar de kloten.
Dit bewijst wel weer dat jij niks met natuur hebt anders zou je zulke onzin niet zeggen.

Het kan natuurlijk wel zo zij dat je denkt dat je dat gelooft. Vind je dan ook dat iedereen zijn steentje bij moet dragen? Dus ook windmolenparken in de oerbossen van Brazilië? Windmolens tussen de leeuwen en olifanten in de Serengeti ?

[ Bericht 8% gewijzigd door Braindead2000 op 29-06-2019 21:04:02 ]
  Moderator zaterdag 29 juni 2019 @ 21:02:08 #237
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187670509
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 20:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dit bewijst wel weer dat jij niks met natuur hebt anders zou je zulke onzin niet zeggen.
Man, de Hoekse Waard heeft alleen door mensen aangelegde natuur, het is een polder. 100% man made.

En straks is zelfs de stroom daar helemàal 100% groen, puur natuur van de wind.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 29-06-2019 21:36:36 ]
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_187670652
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 20:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Windmolens tussen de leeuwen en olifanten in de Serengeti ?
  zaterdag 29 juni 2019 @ 21:23:32 #239
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_187670847
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 21:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Man,, de Hoekse Waard heeft alleen door mensen aangelegde natuur, het is een polder. 100% man made.

En straks is zelfs de stroom daar helemàal 100% groen, puur natuur van de wind.
8)7 In wat voor fantasie leef jij? Dan druk ik het nog netjes uit. Ik vind het namelijk best wel arrogant van jou om mij te vertellen dat de natuur rond de Oude Maas niks waard is en dat beste manier om van de natuur voor mij is is te genieten is als rekening van de Groene stroom binnenkomt. 8)7 In wat voor universum leef jij?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 29-06-2019 21:37:27 ]
  Moderator zaterdag 29 juni 2019 @ 22:45:42 #240
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187672127
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 21:23 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

8)7 In wat voor fantasie leef jij? Dan druk ik het nog netjes uit. Ik vind het namelijk best wel arrogant van jou om mij te vertellen dat de natuur rond de Oude Maas niks waard is en dat beste manier om van de natuur voor mij is is te genieten is als rekening van de Groene stroom binnenkomt. 8)7 In wat voor universum leef jij?
In de echte wereld waarin de windmolens helemaal niet in de Hoekse Waard komen te staan maar aan de andere kant van het water. Een echte wereld waarin Nederland ver achteloopt met het terugdringen van CO2 uitstoot en het opwekken van stroom uit renewables.

Van mag jij alles natuur vinden, hoor, en vooral blijven vechten tegen windmolens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_187673625
Er staan al honderden jaren windmolens in het Hollandse landschap en worden al die jaren al gebruikt om de windenergie in iets te nuttigs om te zetten.

Daar moeten we mee doorgaan!
pi_187675165
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 00:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Er staan al honderden jaren windmolens in het Hollandse landschap en worden al die jaren al gebruikt om de windenergie in iets te nuttigs om te zetten.

Daar moeten we mee doorgaan!
Ja, ik vind die windmolens eigenlijk bij uitstek in een polder horen. Past goed, is een echte aanvulling. Door mensen en molens gemaakt landschap waar optimaal gebruik van gemaakt wordt, dat zijn polders. Ik vind die lange rij als je de Flevopolder binnen komt altijd wel indrukwekkend en zeer toepasselijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187675797
@Hanca: vergeet niet dat Nederland niet alleen een historie van poldermolens kent. Rond steden stonden tot ver in de 19e eeuw diverse molen voor het malen van granen, verf en dergelijke en voor mechanische aandrijving van 'machines' zoals bij houtzagerijen.

Zonder molens zou Nederland waarschijnlijk geen zelfstandig land geweest zijn. En nu met de 21e eeuwse molens, krijgen we wederom een stukje zelfstandigheid. Historisch gezien passen molens, ook windturbines, wat mij betreft dan ook prima in ons Hollandse landschap.
  Moderator zondag 30 juni 2019 @ 12:16:18 #244
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187677749
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 00:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Er staan al honderden jaren windmolens in het Hollandse landschap en worden al die jaren al gebruikt om de windenergie in iets te nuttigs om te zetten.

Daar moeten we mee doorgaan!
Ik kan vanuit mijn keuken 2 molens zien van 300 jaar oud en ik kan molens zien die er nog geen 5 jaar staan, blijkbaar is de ene molen "zware industrie die de natuur verziekt" en de ander is echt hollands erfgoed.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 30 juni 2019 @ 12:33:05 #245
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_187678030
Nogal een erg groot verschil, oude molens en tientallen meters hoge reuzen met irritant vervuilend licht iedere nacht
pi_187688669
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 09:36 schreef Ivo1985 het volgende:
@:hanca: vergeet niet dat Nederland niet alleen een historie van poldermolens kent. Rond steden stonden tot ver in de 19e eeuw diverse molen voor het malen van granen, verf en dergelijke en voor mechanische aandrijving van 'machines' zoals bij houtzagerijen.

Zonder molens zou Nederland waarschijnlijk geen zelfstandig land geweest zijn. En nu met de 21e eeuwse molens, krijgen we wederom een stukje zelfstandigheid. Historisch gezien passen molens, ook windturbines, wat mij betreft dan ook prima in ons Hollandse landschap.
Inderdaad. Nederland is het molenland van de wereld. Molens zijn 1 van de eerste dingen waar een toerist aan denkt bij Nederland. Laten we de windmolen dan ook gewoon omarmen als een moderne versie van ons historisch erfgoed en er trots op zijn. En kijken of we hierin ook een koploper in de wereld kunnen worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187688862
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Inderdaad. Nederland is het molenland van de wereld. Molens zijn 1 van de eerste dingen waar een toerist aan denkt bij Nederland. Laten we de windmolen dan ook gewoon omarmen als een moderne versie van ons historisch erfgoed en er trots op zijn. En kijken of we hierin ook een koploper in de wereld kunnen worden.
Komop zeg, een molen vergelijken met een hedendaagse windturbine wat uiterlijk en gevolgen betreft :')
Je praat wel anders als zo een monster op een paar honderd meter van je huis staat.

Ik zou best in een windmolen willen wonen, maar jij liever in een windturbine geloof ik ;)
pi_187689024
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Komop zeg, een molen vergelijken met een hedendaagse windturbine wat uiterlijk en gevolgen betreft :')
Je praat wel anders als zo een monster op een paar honderd meter van je huis staat.

Ik zou best in een windmolen willen wonen, maar jij liever in een windturbine geloof ik ;)
Nee, een windturbine is niet geschikt voor bewoning. En ik zou geen probleem hebben met een windturbine op een paar 100 meter van mijn huis. Gaat niet gebeuren omdat ik midden in een stad woon.

En ja, ik vind windturbines vergelijkbaar met windmolens. Beide dingen die ik graag zie en waar Nederland trots op kan zijn, die een omslag in Nederland teweeg kunnen brengen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187689153
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, een windturbine is niet geschikt voor bewoning. En ik zou geen probleem hebben met een windturbine op een paar 100 meter van mijn huis. Gaat niet gebeuren omdat ik midden in een stad woon.

En ja, ik vind windturbines vergelijkbaar met windmolens. Beide dingen die ik graag zie en waar Nederland trots op kan zijn, die een omslag in Nederland teweeg kunnen brengen.
Nimby.
Ik vind ze afschuwelijk in die hoeveelheden zo als ze in de Flevopolder staan.
Maar dat jij ze mooi vindt, oke.....
Ik had je geloofwaardiger gevonden als je ze zag als een noodzakelijk kwaad.

En begrijp ook niet waar Nederland trots op zou moeten zijn?
Voor de horizon vervuiling ?
Omdat we in het buitenland een stel windmolens hebben gekocht ?
pi_187689191
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 21:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik vind ze afschuwelijk in die hoeveelheden zo als ze in de Flevopolder staan.
Maar dat jij ze mooi vindt, oke.....
Ik had je geloofwaardiger gevonden als je ze zag als een noodzakelijk kwaad.
Sorry dat mijn smaak je tegen valt. Kan er vrees ik weinig aan doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')