Mijn post, waarin ik dit beweerde werd weggehaald en naar BNW verwezen.quote:Op donderdag 27 juni 2019 09:44 schreef Elzies het volgende:
Het is natuurlijk van de zotte dat een kleine groep van rijke elite het meeste financiële vermogen geniet. Het zijn mede deze multinationals die in het klimaat een verdienmodel zien en daar veel geld mee verdienen.
Wat is het punt überhaupt? De rijke elite verdient het meest aan investeringen... no shit. Dit zal gelden voor zowel fossiel als hernieuwbaar.quote:Op donderdag 27 juni 2019 11:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Mijn post, waarin ik dit beweerde werd weggehaald en naar BNW verwezen.
Naast wapenhandel, olie en kolen, is dit een extra verdienmodel.quote:Op donderdag 27 juni 2019 11:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Wat is het punt überhaupt? De rijke elite verdient het meest aan investeringen... no shit. Dit zal gelden voor zowel fossiel als hernieuwbaar.
Ik zou denken naast elke handel, niet alleen de moreel dubieuze handel. Ik denk dat het de meesten niet heel erg boeit hoe hun geld geïnvesteerd wordt (al lijkt bv. een Bill Gates een uitzondering te zijn), en zie de relevantie niet met het onderwerp waar we het over hebben.quote:Op donderdag 27 juni 2019 11:58 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Naast wapenhandel, olie en kolen, is dit een extra verdienmodel.
Of die investeringen nu wel of niet nuttig zijn voor het normale volk (=/= de 0,1% bovenlaag) boeit deze mensen totaal niet.
Wat denken we ervan, wat gaat het voor jou betekenen???quote:Klimaatplannen van kabinet bekend: dit betekenen ze voor jou
Na anderhalf jaar onderhandelen ligt het er. Het Klimaatakkoord. En dat betekent dat er heel veel gaat veranderen. Over dertig jaar moeten we vrijwel geen CO2 meer uitstoten en in 2030 de helft (49 %) minder dan in 1990. Om daar te komen gaan binnen tien jaar de kolencentrales dicht, zijn er alleen nog elektrische auto's te koop en gaan we de komende dertig jaar van het gas af. Maar wat betekent dit akkoord concreet voor ons?
Allereerst betekent het akkoord veel voor je huis. Bijvoorbeeld voor de energiekosten. De gasprijs gaat de komende zeven jaar flink omhoog. Dus woon je in een slecht geïsoleerd huis, met een hoge (gas)stookkosten? Dan zal de energierekening flink hoger worden. Vanaf volgend jaar wordt de prijs van gas namelijk verhoogd en die van elektriciteit verlaagd. De bedoeling daarvan is dat uiteindelijk alle Nederlanders het gasfornuis inruilen en dat hun huis op een andere manier wordt verwarmd.
De komende jaren zullen de eerste wijken al van het aardgas afgaan. Vooral in grote steden wordt een warmtenet aangelegd. Als je wordt aangesloten, kan je cv-ketel dus de deur uit. De gemeenten bepalen de komende twee jaar welke wijken eerst van het gas afgaan en welke later. Voor deze verandering wordt 30 jaar de tijd genomen. In 2050 moet onze energievoorziening volledig duurzaam zijn.
Warmtefonds
Een gasfornuis inruilen voor een elektrische kookplaat lijkt nog wel betaalbaar, maar het duurzaam verwarmen van het huis is een veel duurdere ingreep. Een warmtepomp kost duizenden euro's. Om dit betaalbaar te maken kunnen huizenbezitters bij de overheid subsidie krijgen, hiervoor trekt het kabinet 50 tot 80 miljoen per jaar uit. Hiermee kunnen bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, warmtepompen en hybridekachels worden voorgeschoten, die je later terugbetaalt. Het kabinet hoopt dat dit fonds wordt aangevuld met private middelen tot meer dan een miljard euro. Daarnaast kan er ook nog subsidie aangevraagd worden voor isolatie en warmtepompen, daarvoor is 100 miljoen euro per jaar uitgetrokken.
Minder gas dus, meer elektriciteit. De stroom wordt niet meer opgewekt door kolencentrales, want de laatste vijf die nu nog in Nederland bestaan, gaan de komende jaren een voor een dicht. De laatste twee sluiten in 2030. Daarvoor in de plaats wordt de energie opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
Alleen nog stekkerauto's
Naast grotere veranderingen in en rond het huis gaat dit akkoord veel betekenen voor onze manier van vervoer. Vooral voor het autogebruik. Vanaf 2030 worden er alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht. Het is niet zo dat benzineauto's daarna niet meer mogen rondrijden, ze zullen alleen niet meer nieuw in de showroom staan. Dieselrijders zullen aan de pomp merken dat hun brandstof duurder wordt.
Het kopen van een elektrische auto wordt gesubsidieerd. Het precieze bedrag aan subsidie wordt pas volgend jaar bepaald, waarschijnlijk is het rond de 3000 euro.Na een paar jaar wordt die subsidie lager, omdat de regering ervan uitgaat dat elektrische auto's steeds goedkoper worden. Ook wordt parkeren voor elektrische auto's goedkoper dan voor andere auto's.
Daarnaast gaat de regering serieus kijken naar rekeningrijden. Dit betekent dat je niet meer voor het bezit van je auto betaalt (via de wegenbelasting), maar voor het aantal gereden kilometers. Zit je dus veel op de weg, dan betaal je ook meer. Deze verandering wordt in 2026 verwacht. De komende jaren wordt nog bekeken of dit alleen voor elektrische auto's of voor alle auto's gaat gelden. Ook is een van de opties om het rijden in de spits duurder te maken om files te bestrijden.
Meer fietsen, minder brommers
Door het toenemende aantal elektrische auto's lopen de inkomsten van accijnzen op benzine en diesel terug. Die misgelopen belastinginkomen zou het kabinet kunnen terughalen met rekeningrijden. Daarnaast wil de regering dat we vaker met de trein gaan, daarom komen er meer fietsenstallingen bij de stations. Ook mogen er vanaf 2025 geen nieuwe snorfietsen die op benzine rijden meer verkocht worden. Het streven is om vanaf 2030 ook de verkoop van bromfietsen op benzine te verbieden. Ook kan het zijn dat gemeenten strenger worden voor brommers en scooters.
Ook voor de boeren gaat er veel veranderen. Er moet minder vee komen, daarom gaat er gesaneerd worden. Daarom kunnen varkensboeren geld krijgen om te stoppen met hun bedrijf en er komt subsidie voor boeren die duurzamer gaan werken.
ndustrie
De Nederlandse industrie krijgt vanaf 2021 te maken met een CO2-belasting: eerst betalen ze 30 euro over elke ton CO2 die te veel wordt uitgestoten. Dat bedrag kan oplopen tot 150 euro per ton in 2030. Ook gaat de industrie tot en met 2030 meer aan de zogeheten Opslag Duurzame Energie (ODE) betalen, het aandeel voor huishoudens aan deze opslag wordt lager, net als de energiebelasting.
Dat is een beweging die in dit klimaatakkoord gemaakt is in vergelijking met het concept-klimaatakkoord dat eind vorig jaar werd gepresenteerd. In de woorden van het kabinet: "Het is haalbaar en betaalbaar. We ontzien de huishoudportemonnee zoveel mogelijk en zorgen voor een eerlijke verdeling van lasten tussen burgers en bedrijven."
Dat geldt overigens niet voor de luchtvaart en de scheepvaart. Deze sectoren zijn niet meegenomen in het klimaatakkoord en dragen dus niet bij.
70% van de energieopwekking is in 2030 al duurzaam, vooral wind en zonnepanelen inderdaad.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 16:57 schreef sol1taire het volgende:
Zit er ook een plan bij hoe we al die elektriciteit gaan opwekken? Om dat allemaal met zonnepanelen en windmolens te gaan doen is een grap toch?
Alles staat en valt daar wel een beetje mee.
Dit dus en al die idioten denken dat het goed is om biomassa te verbranden in de vorm van complete bossen van tientallen jaren oud hebben er geen fuck van begrepenquote:Op donderdag 27 juni 2019 09:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik stel voor dat Nederland 100% van zijn energie uit biomassa haalt. Niet alleen Nederland, maar heel de wereld. Heel de wereld moet bomen verbranden om het klimaat te redden.
Schepen en vliegtuigen op waterstof?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:53 schreef Hanca het volgende:
Voor de scheepvaart en de luchtvaart kijken ze naar waterstof. Dat duurt nog wel een paar jaar, maar ze hebben ook 30 jaar. Tenminste, dat ze naar waterstof kijken begreep ik uit een bijzin van Van Veldhoven (dat waterstof belangrijk is voor het volledige emissieloze vervoer, niet alleen over de weg), volgende week het volledige debat maar volgen.
Tja, ik weet het ook niet. Ik weet wel dat daar al langer over gepraat wordt, maar er zijn voor en nadelen:.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 22:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Schepen en vliegtuigen op waterstof?
Weet wel als bewoner en werknemer in en rond Westerschelde dat de schadelijke uitstoot van schepen en vliegtuigen (Woensdrecht) gewoon letter te zien vallen. En dude, dat is niet gering hoor.
Vooralsnog vaart men nog lekker op stookolie dus? Wat ik snel even deduceer? Leuk wonen hier in de Scheldemonding hoor sws. En we hebben hier nog én een vliegveld én Fokker-maintenance. Wat ik af en toe zie naar beneden dwarrelen. Geen item ooit geweest in deze gemeente trouwens, ja, want banen hè (ook al zijn er heel veel verdwenen al).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik weet het ook niet. Ik weet wel dat daar al langer over gepraat wordt, maar er zijn voor en nadelen:.
http://www.maritiemnederl(...)e-uitdaging/item2759
Ik denk dat het wel de meest kansrijke techniek is op het moment. Beter dan de troep van nu en ook beter dan nucleair (wat ze natuurlijk al lang kunnen, onder andere onderzeeboten varen op nucleaire brandstof).
Of vliegen ook gaat kunnen? Tja, als je er mee een zeecontainerschip kunt laten varen, moet een vliegtuig denk ik ook kunnen.
Tja, ze zullen buiten Nederland ook wel naar oplossingen zoeken. Er wordt ook al steeds meer elektrisch gevaren.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 22:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vooralsnog vaart men nog lekker op stookolie dus? Wat ik snel even deduceer? Leuk wonen hier in de Scheldemonding hoor sws. En we hebben hier nog én een vliegveld én Fokker-maintenance. Wat ik af en toe zie naar beneden dwarrelen. Geen item ooit geweest in deze gemeente trouwens, ja, want banen hè (ook al zijn er heel veel verdwenen al).
Gaan ze nooit halen. Op dit moment zitten we net op 3 of 4 procent echt groene stroom. No way dat ze in 10 jaar tijd zoveel zonnepanelen en windmolens neerzetten dat je die 70% gaat halen. Of er moeten weer allerlei boekhoudkundige trucs uitgevoerd gaan worden zoals het opstoken van biomassa en het kopen van GVO certificaten uit andere Europese landen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
70% van de energieopwekking is in 2030 al duurzaam, vooral wind en zonnepanelen inderdaad.
Goed stuk. Maar hier zijn de mensen helemaal niet in geïnteresseerd. Strook niet met het gangbare beeld van de klimaatredders die eigenlijk gewoon ordinaire zakkenvullers zijn.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:09 schreef Oostwoud het volgende:
De Telegraaf: Aan klimaattafels zijn miljarden opgestreken
Prima opiniestuk van iemand met verstand van zaken. Duidelijk is dat er vuil spel gespeeld is aan de klimaattafels, Ed Nijpels voorop. De selectie van belanghebbenden/meepraters is getekend door vriendjespolitiek.
Ja, ik vroeg het me ook af. Komende week is het debat en dan zullen we wel meer horen. Kan me niet voorstellen dat hier niet naar gevraagd wordt.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:59 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Gaan ze nooit halen. Op dit moment zitten we net op 3 of 4 procent echt groene stroom. No way dat ze in 10 jaar tijd zoveel zonnepanelen en windmolens neerzetten dat je die 70% gaat halen. Of er moeten weer allerlei boekhoudkundige trucs uitgevoerd gaan worden zoals het opstoken van biomassa en het kopen van GVO certificaten uit andere Europese landen.
Dat is niet haalbaar voor 2030, vergunning (met alle beroepsmogelijkheden van mensen die er tegen zijn) plus bouw duurt gewoon langer dan 10 jaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:13 schreef Gohf046 het volgende:
Enige reële manier om dat te halen imo is met kernenergie. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren met het onterechte taboe wat daar omheen is gecreëerd.
Het taboe is niet geheel ten onrechte, natuurlijk, daarbij komt dat de bouw van kerncentrales zeer complex en langdurig is maar mischien kunnen we er een paar in Groningen neerzetten ter vervanging van de aardgas opbrengsten/banen?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:13 schreef Gohf046 het volgende:
Enige reële manier om dat te halen imo is met kernenergie. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren met het onterechte taboe wat daar omheen is gecreëerd.
Waarom zijn de bezwaren terecht volgens jou?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:25 schreef Braindead2000 het volgende:
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "
Gadverredamme, , zieke mensen met een zieke geest.
Wat waren de bezwaren? Wel grappig hoor dat mensen per se dikke huizen willen (ga maar eens kijken wat een huisje in de gemeente Binnenmaas doet en hoeveel kapitale panden en villas er staan) in groene gebieden maar dan weer niet ZO groen willen zijn.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:25 schreef Braindead2000 het volgende:
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "
Gadverredamme, , zieke mensen met een zieke geest.
Een nadere uitleg volgt als ik er nog energie voor heb in deze hitte.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Waarom zijn de bezwaren terecht volgens jou?
Je hebt wel energie om te schelden?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:44 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Een nadere uitleg volgt als ik er nog energie voor heb in deze hitte.
Mooi, zeer blij mee. Hoe meer windmolens hoe beter, eigenlijk. Zeker op dergelijke plekken (niet in natura 2000 gebieden of zoiets, natuurlijk). We willen schone energie en windmolens zijn toch nog steeds de betere oplossing t.o.v. zonnepanelen om in 1 keer veel energie op te wekken.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:25 schreef Braindead2000 het volgende:
"De corrupte Raad van KartelState legt in haar uitspraak van 19 juni alle bezwaren tegen het windpark aan de andere kant van de Oude Maas (Binnenmaas) naast zich neer. "
Gadverredamme, , zieke mensen met een zieke geest.
Je hebt het zeker niet zo op windmolens?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:22 schreef Braindead2000 het volgende:
Als je vanuit Rotterdam zuidwaarts gaat is de Oude Maas en het gebied eromheen het eerste stukje natuur waar je nog een beetje de natuur kan beleven.
Daar gaan ze dus 5 windfabrieken plaatsen van 187 meter hoog!!!!
Of de regeltjes dat nu wel toelaten of niet. Die mensen zijn gewoon ziek in hun hoofd die dat willen.
Dit bewijst wel weer dat de klimaatdeugers geen enkele interesse voor de schoonheid van natuur hebben.
5 windfabrieken van 187 meter hoog!!!.
Zelfs in de grote steden kan je nu of iig in het verleden niet zomaar zulke hoge gebouwen bouwen, in middelgrote steden al helemaal niet. En hier verijzen gewoon 5 van die reuzen, langs de oude Maas, in een natuurgebied, tussen allemaal kleine dorpjes.
Windfabrieken? Oh, ze gaan wind maken?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:22 schreef Braindead2000 het volgende:
Als je vanuit Rotterdam zuidwaarts gaat is de Oude Maas en het gebied eromheen het eerste stukje natuur waar je nog een beetje de natuur kan beleven.
Daar gaan ze dus 5 windfabrieken plaatsen van 187 meter hoog!!!!
Of de regeltjes dat nu wel toelaten of niet. Die mensen zijn gewoon ziek in hun hoofd die dat willen.
Dit bewijst wel weer dat de klimaatdeugers geen enkele interesse voor de schoonheid van natuur hebben.
5 windfabrieken van 187 meter hoog!!!.
Zelfs in de grote steden kan je nu of iig in het verleden niet zomaar zulke hoge gebouwen bouwen, in middelgrote steden al helemaal niet. En hier verijzen gewoon 5 van die reuzen, langs de oude Maas, in een natuurgebied, tussen allemaal kleine dorpjes.
Dit bewijst wel weer dat jij niks met natuur hebt anders zou je zulke onzin niet zeggen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:33 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zie er hier vanuit het Groene Hart een stuk of twintig van die "fabrieken" met het blote oog, jank niet zo, man, schoonheid van de natuur gaat met kolen en gas naar de kloten.
Man, de Hoekse Waard heeft alleen door mensen aangelegde natuur, het is een polder. 100% man made.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:57 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dit bewijst wel weer dat jij niks met natuur hebt anders zou je zulke onzin niet zeggen.
quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:57 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Windmolens tussen de leeuwen en olifanten in de Serengeti ?
In wat voor fantasie leef jij? Dan druk ik het nog netjes uit. Ik vind het namelijk best wel arrogant van jou om mij te vertellen dat de natuur rond de Oude Maas niks waard is en dat beste manier om van de natuur voor mij is is te genieten is als rekening van de Groene stroom binnenkomt. In wat voor universum leef jij?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Man,, de Hoekse Waard heeft alleen door mensen aangelegde natuur, het is een polder. 100% man made.
En straks is zelfs de stroom daar helemàal 100% groen, puur natuur van de wind.
In de echte wereld waarin de windmolens helemaal niet in de Hoekse Waard komen te staan maar aan de andere kant van het water. Een echte wereld waarin Nederland ver achteloopt met het terugdringen van CO2 uitstoot en het opwekken van stroom uit renewables.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
In wat voor fantasie leef jij? Dan druk ik het nog netjes uit. Ik vind het namelijk best wel arrogant van jou om mij te vertellen dat de natuur rond de Oude Maas niks waard is en dat beste manier om van de natuur voor mij is is te genieten is als rekening van de Groene stroom binnenkomt. In wat voor universum leef jij?
Ja, ik vind die windmolens eigenlijk bij uitstek in een polder horen. Past goed, is een echte aanvulling. Door mensen en molens gemaakt landschap waar optimaal gebruik van gemaakt wordt, dat zijn polders. Ik vind die lange rij als je de Flevopolder binnen komt altijd wel indrukwekkend en zeer toepasselijk.quote:Op zondag 30 juni 2019 00:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Er staan al honderden jaren windmolens in het Hollandse landschap en worden al die jaren al gebruikt om de windenergie in iets te nuttigs om te zetten.
Daar moeten we mee doorgaan!
Ik kan vanuit mijn keuken 2 molens zien van 300 jaar oud en ik kan molens zien die er nog geen 5 jaar staan, blijkbaar is de ene molen "zware industrie die de natuur verziekt" en de ander is echt hollands erfgoed.quote:Op zondag 30 juni 2019 00:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Er staan al honderden jaren windmolens in het Hollandse landschap en worden al die jaren al gebruikt om de windenergie in iets te nuttigs om te zetten.
Daar moeten we mee doorgaan!
Inderdaad. Nederland is het molenland van de wereld. Molens zijn 1 van de eerste dingen waar een toerist aan denkt bij Nederland. Laten we de windmolen dan ook gewoon omarmen als een moderne versie van ons historisch erfgoed en er trots op zijn. En kijken of we hierin ook een koploper in de wereld kunnen worden.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:36 schreef Ivo1985 het volgende:
@:hanca: vergeet niet dat Nederland niet alleen een historie van poldermolens kent. Rond steden stonden tot ver in de 19e eeuw diverse molen voor het malen van granen, verf en dergelijke en voor mechanische aandrijving van 'machines' zoals bij houtzagerijen.
Zonder molens zou Nederland waarschijnlijk geen zelfstandig land geweest zijn. En nu met de 21e eeuwse molens, krijgen we wederom een stukje zelfstandigheid. Historisch gezien passen molens, ook windturbines, wat mij betreft dan ook prima in ons Hollandse landschap.
Komop zeg, een molen vergelijken met een hedendaagse windturbine wat uiterlijk en gevolgen betreftquote:Op zondag 30 juni 2019 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Nederland is het molenland van de wereld. Molens zijn 1 van de eerste dingen waar een toerist aan denkt bij Nederland. Laten we de windmolen dan ook gewoon omarmen als een moderne versie van ons historisch erfgoed en er trots op zijn. En kijken of we hierin ook een koploper in de wereld kunnen worden.
Nee, een windturbine is niet geschikt voor bewoning. En ik zou geen probleem hebben met een windturbine op een paar 100 meter van mijn huis. Gaat niet gebeuren omdat ik midden in een stad woon.quote:Op zondag 30 juni 2019 21:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Komop zeg, een molen vergelijken met een hedendaagse windturbine wat uiterlijk en gevolgen betreft
Je praat wel anders als zo een monster op een paar honderd meter van je huis staat.
Ik zou best in een windmolen willen wonen, maar jij liever in een windturbine geloof ik
Nimby.quote:Op zondag 30 juni 2019 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, een windturbine is niet geschikt voor bewoning. En ik zou geen probleem hebben met een windturbine op een paar 100 meter van mijn huis. Gaat niet gebeuren omdat ik midden in een stad woon.
En ja, ik vind windturbines vergelijkbaar met windmolens. Beide dingen die ik graag zie en waar Nederland trots op kan zijn, die een omslag in Nederland teweeg kunnen brengen.
Sorry dat mijn smaak je tegen valt. Kan er vrees ik weinig aan doen.quote:Op zondag 30 juni 2019 21:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik vind ze afschuwelijk in die hoeveelheden zo als ze in de Flevopolder staan.
Maar dat jij ze mooi vindt, oke.....
Ik had je geloofwaardiger gevonden als je ze zag als een noodzakelijk kwaad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |