abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 maart 2019 @ 17:39:25 #1
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185900560
Hey!

Ik gebruik nu al jaren een Nikon D610 als camera. Goede lenzen erbij, maar helaas moet ik het nog steeds doen met de interne flitser. Nu ben ik aan het rondkijken naar een Nikon SB-700 Speedlight Flitser. Dat een externe flitser veel beter is is me wel duidelijk, dus dat gaat 'm gewoon worden.

Had er alleen een vraagje over. Bij de interne flitser...kan ik momenteel niet snellere foto's maken dan 1/60. Ik schiet in A mode. Welke f-waarde ik ook selecteer... sluitertijd blijft met interne flitser op 1/60 staan. Ik kan er niet opeens 1/200 mee halen bv. Is dat normaal, doe ik wat fout, en zal dat bij de externe flitser ook het geval zijn?

Alvast bedankt O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 18:16:55 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185901064
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:39 schreef AlwaysHappy het volgende:
Hey!

Ik gebruik nu al jaren een Nikon D610 als camera. Goede lenzen erbij, maar helaas moet ik het nog steeds doen met de interne flitser. Nu ben ik aan het rondkijken naar een Nikon SB-700 Speedlight Flitser. Dat een externe flitser veel beter is is me wel duidelijk, dus dat gaat 'm gewoon worden.

Had er alleen een vraagje over. Bij de interne flitser...kan ik momenteel niet snellere foto's maken dan 1/60. Ik schiet in A mode. Welke f-waarde ik ook selecteer... sluitertijd blijft met interne flitser op 1/60 staan. Ik kan er niet opeens 1/200 mee halen bv. Is dat normaal, doe ik wat fout, en zal dat bij de externe flitser ook het geval zijn?

Alvast bedankt O+
Je flitssyncronisatie snelheid blijft hetzelfde :)

In A en T wordt flits als hulplicht gezien trouwens, niet als hoofdlichtbron.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 18:21:05 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185901130
Dat is de minimale tijdsduur die nodig is, de sluiter werkt zo'n manier dat niet alles tegelijk wordt belicht. Als je een sluitertijd van (in jouw geval) tenminste
1/60e hebt krijgt het hele beeld licht van de flitser.

httpss://nl.m.wikipedia.org/wiki/Flitssynchronisatietijd
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:54:20 #4
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185906005
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je flitssyncronisatie snelheid blijft hetzelfde :)

In A en T wordt flits als hulplicht gezien trouwens, niet als hoofdlichtbron.
Nu voel ik me even een amateur, maar hulplicht/hoofdlicht? Wat is de huidige interne flitser dan? Een hulplicht of hoofdlichtbron? En wat zijn de verschillen? Weet veel van fotograferen op zich, maar als het op flash aan komt kan ik nog veel leren _O-

Dat van 1/60 is nu duidelijk ^O^ Hoe komt het dan dat sommige camera's wel tot 1/250 kunnen gaan bv? Ik heb net gekeken en er staat in de instellingen dat mijn synchronisatie snelheid 1/250 (automatisch) is, maar dat geldt blijkbaar alleen in manual? In A-stand blijft hij op 1/60 staan.

Bedankt voor je hulp, sorry als het domme vragen zijn :@
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 maart 2019 @ 22:08:50 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185906407
quote:
10s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:54 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Nu voel ik me even een amateur, maar hulplicht/hoofdlicht? Wat is de huidige interne flitser dan? Een hulplicht of hoofdlichtbron? En wat zijn de verschillen? Weet veel van fotograferen op zich, maar als het op flash aan komt kan ik nog veel leren _O-

Dat van 1/60 is nu duidelijk ^O^ Hoe komt het dan dat sommige camera's wel tot 1/250 kunnen gaan bv? Ik heb net gekeken en er staat in de instellingen dat mijn synchronisatie snelheid 1/250 (automatisch) is, maar dat geldt blijkbaar alleen in manual? In A-stand blijft hij op 1/60 staan.

Bedankt voor je hulp, sorry als het domme vragen zijn :@
Er zou in je camera een heleboel in te stellen moeten zijn voor wat de flitser betreft, zo ook tot welke tijd de automaat mag gaan als je je flits inschakelt. Voor Nikon weet ik even niet waar die instellingen zitten. De beste manier om te kijken hoe je de boel instelt is door de fucking manual er maar even bij te pakken.

Voornaamste verschil tussen die ingebouwde flits en een externe flits is dat die laatste gewoon veel meer licht geeft waar je uiteindelijk lekker mee kunt spelen. Instelmogelijkheden voor de belichting wijken niet zo gek veel van elkaar af.

Handige stand om te leren gebruiken is wat bij mijn Sony's 'Slow Sync' heet waarbij de belichtingsautomaat van je camera omgevingslicht en flitslicht mengt met als gevolg dat je flitsopnamen er niet meer uitzien als 'Oh, die is geflitst' maar de beide lichtvormen elkaar mooi aanvullen en je met de correctiewieltjes de verhoudingen kunt aanpassen. Ook dat zal in de manual beschreven staan. Goed voor uren speelplezier :Y
Nikon was ooit de eerste met dat mengen van omgevings- en flitslicht zo ergens begin jaren 90, dus een moderne Nikon moet het zeker kunnen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 28 maart 2019 @ 22:22:02 #6
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185906708
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 22:08 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Er zou in je camera een heleboel in te stellen moeten zijn voor wat de flitser betreft, zo ook tot welke tijd de automaat mag gaan als je je flits inschakelt. Voor Nikon weet ik even niet waar die instellingen zitten. De beste manier om te kijken hoe je de boel instelt is door de fucking manual er maar even bij te pakken.

Ja, ik heb die instellingen ook wel gevonden. De opties die ik zie staan:

- e1: flitssynchronisatiesnelheid (staat nu op 1/250 sec (autom. FP)
- e2: langste sluitertijd bij flits (staat nu op 1/60 - en ik zie daar ook niet 1/80, 1/200 staan; 1/60 is echt het snelst)
- e3: flitserregeling ingeb.flitser (TTL)
- e4: belichtingscorrectie
- e5: testflits (on)

En dan nog twee over bracketing. Meer settings zie ik niet staan voor de flitser.

Punt is dus dat ik eigenlijk altijd in A schiet, en ik daar vast zit aan de 1/60 sluitertijd. Maar als ik M selecteer dan kan ik de 1/250 dus halen. Dan maakt het niet uit als ik in A een F waarde van 1.8 pak, of van 16 bv. Sluitertijd blijft op 1/60 staan. Maar misschien kan dat in de A stand gewoon niet sneller. Wou vooral weten of dat bij een externe flitser ook zo zou zijn. Ook omdat ik ook foto's zie die met flits gemaakt zijn, maar een sluitertijd hebben van 1/1250.

Dat die veel beter licht levert (en meer power) was me al wel opgevallen ja, daarom zat ik dus naar een externe te kijken ^O^

Edit: viel me net op dat ik ook in A stand de 250 kan halen, maar enkel als ik focus op iets met veel licht (een lamp, pc scherm bv). Handleiding erbij gepakt, wordt me al wat meer duidelijk :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door AlwaysHappy op 28-03-2019 22:47:59 ]
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  donderdag 28 maart 2019 @ 22:29:43 #7
286575 Roces18
Chef de party
pi_185906934
Ik heb persoonlijk een hekel aan flitsers.
Kost altijd een hoop geld.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 maart 2019 @ 22:56:51 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185907566
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2019 22:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ja, ik heb die instellingen ook wel gevonden. De opties die ik zie staan:

- e1: flitssynchronisatiesnelheid (staat nu op 1/250 sec (autom. FP)
- e2: langste sluitertijd bij flits (staat nu op 1/60 - en ik zie daar ook niet 1/80, 1/200 staan; 1/60 is echt het snelst)
- e3: flitserregeling ingeb.flitser (TTL)
- e4: belichtingscorrectie
- e5: testflits (on)

En dan nog twee over bracketing. Meer settings zie ik niet staan voor de flitser.

Punt is dus dat ik eigenlijk altijd in A schiet, en ik daar vast zit aan de 1/60 sluitertijd. Maar als ik M selecteer dan kan ik de 1/250 dus halen. Dan maakt het niet uit als ik in A een F waarde van 1.8 pak, of van 16 bv. Sluitertijd blijft op 1/60 staan. Maar misschien kan dat in de A stand gewoon niet sneller. Wou vooral weten of dat bij een externe flitser ook zo zou zijn. Ook omdat ik ook foto's zie die met flits gemaakt zijn, maar een sluitertijd hebben van 1/1250.

Dat die veel beter licht levert (en meer power) was me al wel opgevallen ja, daarom zat ik dus naar een externe te kijken ^O^

Edit: viel me net op dat ik ook in A stand de 250 kan halen, maar enkel als ik focus op iets met veel licht (een lamp, pc scherm bv). Handleiding erbij gepakt, wordt me al wat meer duidelijk :Y
Met sommige flitser/camera-combinaties kun je wel degelijk met hele snelle sluitertijden flitsen. Je hebt dan een soort nabootsing van wat vroegâh FP-lampjes waren, langbrandende flitslampen. In de 1/30s dat die brandden kon je gewoon met 1/1000s flitsen en werd toch het beeld egaal belicht.
Met een moderne camera/flitser vuurt de flitser dan een serie kleine flitsjes af in de tijd die je sluiter nodig heeft om voor je sensor langs te bewegen. Alleen bij heel kritisch werk zie je een soort stroboscoop-effect.

Misschien kan een van de Nikonianen hier je wat verder helpen met de instellingen. Flitsen is best een groot hoofdstuk bij een moderne camera.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 29 maart 2019 @ 00:19:49 #9
479587 GTW
Power Moves Only
pi_185908903
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 22:29 schreef Roces18 het volgende:
Ik heb persoonlijk een hekel aan flitsers.
Kost altijd een hoop geld.
Gewoon een Yongnuo of Godox kopen. Stukken goedkoper, en sure iets minder goed dan een Canon of Nikon, maar dat merken 90% van de mensen niet.
"No one else takes me seriously, so why should I?"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')