abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185889575
Dag allen,

In dit topic zitten vast mensen die mij op weg kunnen helpen.

Ik ken een meisje uit Brazilie met ook een Italiaans paspoort. Zij heeft tot een half jaar geleden 6 jaar in Nederland gewerkt. Daarna heeft zij een 6 maanden in Frankrijk gewerkt, maar daar is ze ontslagen.

Ze is nu net terug in Nederland en woont in een aparthotel in Amsterdam, waar ze as zondag uitmoet. Haar geld begint ook op te raken.

Ze wil heel graag werken, maar ze spreekt geen woord Nederlands en weet niet naar welke instanties ze toe moet. Natuurlijk is ze online aan het solliciteren, maar een baan heb je op die manier niet binnen een paar dagen.

Het probleem wordt nu nijpend: geen geld, geen werk en geen onderdak per a.s. zondag. Ik wil haar helpen, maar ik heb totaal geen verstand hiervan.

Wat zijn de juiste stappen die ik nu moet bewandelen. Uiteraard heb ik al wat online onderzoek gedaan, maar advies is welkom.

Mijn eerste stap morgenochtend is het bellen met de de Gemeente Amsterdam om een afspraak voor haar te maken. Maar als ik het goed heb komt ze niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering omdat ze geen Nederlands spreekt.

Of is de stap naar het juridisch loket beter? Of direct naar het UWV?

Anyway, advies is welkom.

Heel veel dank. Vragen beantwoord ik uiteraard graag.
pi_185889612
Waarom niet in Italië?
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185889621
Die heeft zich goed in de nesten gewerkt. Ik zie geen mogelijkheden voor onderhoud door de Nederlandse staat, dus terug naar huis is wellicht het beste idee.
pi_185889650
Thuisbezorgd een optie? Als rider hoef je alleen op een fiets eten op te halen en te brengen
pi_185889739
Italiaanse ambassade zit in den haag.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185889758
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 00:02 schreef capricia het volgende:
Italiaanse ambassade zit in den haag.
Dat is ook zeker een goede optie vanwege haar Italiaanse paspoort.
pi_185889819
Uitzendbureau?
.
pi_185889827
Waar gaat ze vanaf zondag wonen?

Verder: https://www.indeed.nl/Schoonmaak-vacatures-in-Amsterdam
Kan ze gisteren beginnen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_185889849
quote:
Oppassen.nl
-
Amsterdam
Een oppas gezocht in Amsterdam voor 1 kind. Hallo my name is Giulia, we have a very sweet daughter of 9 months. We are looking for an Italian speaking babysitter, for once a week. We do speak both dutch and I speak one day a week Italian to her, but I would like to have someone who next to me will speak Italian too and can babysit her.
Babysits.org - 11 dagen geleden
.
pi_185889963
Wellicht dat ze recht heeft op WW? Maar aangezien ze in Frankrijk heeft gewerkt, weet ik niet hoe dat zit.
Heeft ze destijds de baan in Nederland zelf opgezegd? Dan zal ze waarschijnlijk geen WW-uitkering krijgen. Wellicht in Frankrijk?
Mijn kennis schiet behoorlijk tekort voor een dergelijke situatie.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_185890397
U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee. Uw (gezamenlijke) inkomen wordt aangevuld tot maximaal de toepasselijke bijstandsnorm.
U kunt geen beroep doen op een andere voorziening of uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.

De Europese Unie heeft geregeld dat alle burgers in de EU die in een andere EU lidstaat werken het recht hebben om hier ook permanent te wonen.

Twee problemen dus, ze woont niet in Nederland, ze verblijft hier. En ze werkt niet in Nederland, dus heeft ze niet het recht om hier permanent te gaan wonen. Ze heeft mogelijk wel recht op een uitkering in Frankrijk of Italië.

Of ze moet hier per direct een baan en woning vinden.
  donderdag 28 maart 2019 @ 03:51:36 #12
451005 Grems
Clown World
pi_185890560
6 jaar in Nederland gewerkt en geen woord Nederlands?
pi_185890731
Ik weet niet in hoeverre ze Engels kan? Bij Starbucks bv. hoef je echt geen Nederlands te kunnen om aan de slag te gaan. Zeker niet in Amsterdam of op Schiphol.

En de een schoonmaakbaan is al geopperd, lijkt mij ook een prima keuze.

Een uitzendbureau langs lopen en je hebt zo werk.

En als je dan werk heeft, direct op een cursus Nederlands sturen. 6 jaar in NL gewoond hebben en geen Nederlands spreken...
pi_185892235
Ze heeft geen recht op bijstand. Niet omdat ze geen Nederlands spreekt, maar omdat ze geen verblijfstatus heeft. Ook al had ze die wel dan had ze de eerste zes maanden nog geen recht.
pi_185896137
Als je haar echt wil helpen biedt haar onderdak aan. Ze kan dan rustig een baan en woonruimte zoeken.
pi_185896754
Iedereen die in Nederland woont en gelijk gesteld kan worden met een Nederlander, kan aanspraak maken op
bijstand op grond van de Participatiewet. Dit geldt zowel voor burgers van de Europese Unie (EU-burgers) als
voor vreemdelingen uit derde landen (derdelanders). Een beroep op bijstand kan echter wel gevolgen hebben
voor het verblijfsrecht.

Geen zin om het nu allemaal te lezen:
https://www.rijksoverheid(...)nten-en-bijstand.pdf

Maar de gemeente zelf is niet altijd helemaal op de hoogte van alle regels.
  donderdag 28 maart 2019 @ 13:59:24 #17
3542 Gia
User under construction
pi_185896887
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 03:51 schreef Grems het volgende:
Dit! Daar had ze wel wat aan kunnen doen in die tijd, toch?
pi_185901796
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 03:51 schreef Grems het volgende:
:{
Alius aliud dicit
pi_185905601
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 13:52 schreef Delenlill het volgende:
Iedereen die in Nederland woont en gelijk gesteld kan worden met een Nederlander, kan aanspraak maken op
bijstand op grond van de Participatiewet. Dit geldt zowel voor burgers van de Europese Unie (EU-burgers) als
voor vreemdelingen uit derde landen (derdelanders). Een beroep op bijstand kan echter wel gevolgen hebben
voor het verblijfsrecht.

Geen zin om het nu allemaal te lezen:
https://www.rijksoverheid(...)nten-en-bijstand.pdf

Maar de gemeente zelf is niet altijd helemaal op de hoogte van alle regels.
Maar wat impliceer je hier nou? Dat elke Europeaan die een hotel betrekt in Nederland recht heeft op Bijstand, maar dat de gemeentes dat niet weten? :o
pi_185909694
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:42 schreef Queller het volgende:

[..]

Maar wat impliceer je hier nou? Dat elke Europeaan die een hotel betrekt in Nederland recht heeft op Bijstand, maar dat de gemeentes dat niet weten? :o
Nee, maar de regels zijn iets soepeler dan eerder genoemd. En medewerkers van de overheid weten ook niet altijd alles.

Ze zijn vaker drukker bezig met geld bezuinigen dan met geld uitdelen.
pi_185909713
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 02:07 schreef Delenlill het volgende:
Nee, maar de regels zijn iets soepeler dan eerder genoemd. En medewerkers van de overheid weten ook niet altijd alles.
Soepeler dan wie zegt en in welk opzicht dan?
pi_185909847
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 02:11 schreef Queller het volgende:

[..]

Soepeler dan wie zegt en in welk opzicht dan?
De eerste vraag die beantwoord moet worden, is of iemand hier langer dan drie maanden verblijft. Verblijft iemand maximaal drie maanden in Nederland, dan is er in ieder geval géén recht op bijstand.

Hierboven was een termijn van 6 maanden genoemd.

Als het duurzaam verblijfsrecht is getoetst door de IND, wordt de EU-burger en zijn familielid geregistreerd onder
verblijfscode 40. Iemand met een duurzaam verblijfsrecht wordt zonder meer met een Nederlander gelijk gesteld,
ongeacht of hij werknemer, zelfstandige of economisch inactief is. In dit geval bestaat dan aanspraak op bijstand
en hoeft geen melding aan de IND te worden gedaan, tenzij hij langer dan twee jaar in het buitenland is geweest.

Heeft het meisje misschien duurzaam verblijfsrecht aangevraagd/gekregen toen ze hier 6 jaar werkte? (Kan na 5 jaar). Mogelijk heeft ze dan al recht op bijstand. Ze is maar 6 maanden weggeweest.

In artikel 8.17 van het Vreemdelingenbesluit is bepaald dat het rechtmatig verblijf niet wordt onderbroken door
uitzending om werkzaamheden te verrichten in een ander EU‑land of een derde land. En ook niet door:
 tijdelijke afwezigheden van niet meer dan zes maanden per jaar

Als ze 6 maanden min een dag in Frankrijk is geweest, heeft ze mogelijk recht op bijstand.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 29-03-2019 08:18:45 ]
pi_185909881
pi_185909907
Inschrijving BRP
Hoewel EU-burgers niet meer verplicht zijn zich bij de IND te melden, zijn zij wel net als iedereen verplicht zich
meteen in hun woonplaats in te schrijven in de BRP als zij van plan zijn hier ten minste vier maanden te
verblijven. Iemand die zich niet meteen heeft ingeschreven, kan een periode van verblijf voorafgaande aan de
BRP-inschrijving aantonen met andere bewijsstukken als bijvoorbeeld een huurcontract of overig bewijs van zijn
aanwezigheid in Nederland.

Termijn vijf jaar
Als de EU-burger vijf jaren onafgebroken rechtmatig in Nederland verblijft op grond van de Richtlijn, dan heeft hij
duurzaam verblijfsrecht,
tenzij hij een verwijderingsmaatregel heeft gekregen. Of er sprake is geweest van een
verwijderingsmaatregel kan blijken uit de titel dat hij hier onrechtmatig verblijft. De EU-burger heeft in dat geval
code 41 of 98.

De EU-burger houdt verblijfsrecht, tot de IND heeft vastgesteld dat er geen verblijfsrecht (meer) bestaat. De
Centrale Raad van Beroep heeft in verschillende uitspraken (zie bijvoorbeeld ECLI:NL:CRVB:2013:BZ3854)
geoordeeld dat de EU-burger dan ook recht kan hebben op een bijstandsuitkering.
Bij twijfel of het recht op bijstand gevolgen heeft voor het verblijfsrecht, wordt altijd een melding gedaan aan de
IND. Voor die melding wordt het formulier van de IND gebruikt. Daarmee kan de IND beoordelen of sprake is van
Handreiking migranten en bijstand, Stimulansz in opdracht van het ministerie SZW, april 2017 – versie 1 10
een situatie waarin er gevolgen zijn voor het verblijfsrecht. Zijn er mogelijk wél gevolgen voor het verblijfsrecht,
dan ontvangt de EU-burger daarover bericht van de IND met het verzoek om op het voornemen tot
verblijfsbeëindiging te reageren en aanvullende informatie te verstrekken. De gemeente wordt over het besluit van
de IND geïnformeerd. Er moet bijstand worden verleend (tenzij het gaat om werkzoekenden) tot het moment dat
de IND heeft beslist dat het verblijfsrecht is vervallen. Dit blijkt ook uit een gewijzigde BRP-code.
pi_185910578
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')