Dag allen,
In dit topic zitten vast mensen die mij op weg kunnen helpen.
Ik ken een meisje uit Brazilie met ook een Italiaans paspoort. Zij heeft tot een half jaar geleden 6 jaar in Nederland gewerkt. Daarna heeft zij een 6 maanden in Frankrijk gewerkt, maar daar is ze ontslagen.
Ze is nu net terug in Nederland en woont in een aparthotel in Amsterdam, waar ze as zondag uitmoet. Haar geld begint ook op te raken.
Ze wil heel graag werken, maar ze spreekt geen woord Nederlands en weet niet naar welke instanties ze toe moet. Natuurlijk is ze online aan het solliciteren, maar een baan heb je op die manier niet binnen een paar dagen.
Het probleem wordt nu nijpend: geen geld, geen werk en geen onderdak per a.s. zondag. Ik wil haar helpen, maar ik heb totaal geen verstand hiervan.
Wat zijn de juiste stappen die ik nu moet bewandelen. Uiteraard heb ik al wat online onderzoek gedaan, maar advies is welkom.
Mijn eerste stap morgenochtend is het bellen met de de Gemeente Amsterdam om een afspraak voor haar te maken. Maar als ik het goed heb komt ze niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering omdat ze geen Nederlands spreekt.
Of is de stap naar het juridisch loket beter? Of direct naar het UWV?
Anyway, advies is welkom.
Heel veel dank. Vragen beantwoord ik uiteraard graag.