abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185856248
Ik ben 25 jaar en ik word elke nacht wakker met een raar beklemmend gevoel. Dat ik volwassen word en iets van mijn leven moet gaan maken, dat ik mijn plek in de maatschappij moet bewijzen en dat ik gewoon normaal moet functioneren. En ik word er bang van, want ik wil niet volwassen zijn of verantwoordelijkheid hebben.

Het voelt nog als gisteren dat ik 17 was en ik nog niet na moest denken over volwassen dingen. Het voelt bijna alsof ik niet voor het leven ben gemaakt ofzo. Ik kan het ook niet echt uitleggen, maar het komt erop neer dat ik het gewoonweg vervekend vind om ouder te worden. Het baart me zorgen :D. Ik ben 25 jaar en heb een (makkelijke) hbo opleiding afgerond. Heb er een halfjaartje langer over gedaan. Niet omdat het moeilijk was, maar gewoon: omdat ik laks ben. Had leukere dingen te doen.

Nu denk ik er dus over na om de master sociologie te doen, gewoon omdat het me heel interessant en leuk lijkt. Maar ik word ook ouder en ouder. Mensen in mijn directe omgeving verklaren mij voor gek omdat ik altijd maar wat aankloot. Waarom dan weer een studie zonder baanperspectief kiezen?

Inmiddels ben ik wel wat veranderd en werk ik als zzp’er voor bedrijven (omdat ik het geinig vind) en heb maandelijks wel een opdracht. Ik word er niet rijk van, maar vind het wel leuk om te doen! En ik werk daarnaast 36 uur bij een bedrijf. Maar geen vaste contract en ik hoef daar ook niet vast te werken, ik weet niet eens wat ik wil. Maar dan kijk ik om me heen en dan lijken leeftijdsgenoten langzamerhand wel al een plek te hebben gevonden. Waar ze zich kunnen ontwikkelen, kunnen groeien. En ik weet het gewoon niet.

Ik neig naar een master doen en ondertussen 3/4 dagen in de week werken. Maar is dit herkenbaar voor mensen van mijn leeftijd?
pi_185856314
25 is helemaal niet oud man, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Master plus werken is prima combo, zo heb ik het ook allemaal wat uitgerekt. Eigenlijk begon ik pas rond mijn 30e te doen wat ik echt graag wilde, dat heeft tijd nodig.
pi_185856350
Broer, ga ontdekken wat je leuk vind en dat vooral zoveel mogelijk doen. Probeer van je hobby/passie je werk te maken.
pi_185856372
Ik heb mn hbo ook pas afgerond toen ik 34 was. Boeie wat anderen denken.
pi_185856539
Je bent 25 en dus al volwassen. Het is een kwestie van jezelf voor de gek houden als je wil vast klampen aan de jeugd waar je inmiddels toch echt wel voorbij bent. Er is echter ook goed nieuws, juist omdat je volwassen bent is het prima om keuzes te maken waar jij achter staat. Als je geen trek hebt in verantwoordelijkheden als een hypotheek, dan is dat helemaal prima. Mits je klaar bent voor de consequenties natuurlijk, want achteraf kun je alleen jezelf de schuld geven voor de keuzes die je hebt gemaakt.

Weten wat je niet wil is best nuttig. Maar beter ga je wel op een rijtje zetten wat je wel wil, waar je nu heen zou willen of later. Heb je geen duidelijke richting waar je heen wil, zorg dan tenminste dat je voor jezelf een soort vangnet hebt en de ruimte om later ook nog verschillende keuzes te kunnen maken.
Wees voorbereid en zorg voor jezelf, dat is volwassen. Ook zonder hypotheek e.d.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 11:32:59 #6
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_185856601
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:27 schreef Scary_Mary het volgende:
Je bent 25 en dus al volwassen. Het is een kwestie van jezelf voor de gek houden als je wil vast klampen aan de jeugd waar je inmiddels toch echt wel voorbij bent. Er is echter ook goed nieuws, juist omdat je volwassen bent is het prima om keuzes te maken waar jij achter staat. Als je geen trek hebt in verantwoordelijkheden als een hypotheek, dan is dat helemaal prima. Mits je klaar bent voor de consequenties natuurlijk, want achteraf kun je alleen jezelf de schuld geven voor de keuzes die je hebt gemaakt.

Weten wat je niet wil is best nuttig. Maar beter ga je wel op een rijtje zetten wat je wel wil, waar je nu heen zou willen of later. Heb je geen duidelijke richting waar je heen wil, zorg dan tenminste dat je voor jezelf een soort vangnet hebt en de ruimte om later ook nog verschillende keuzes te kunnen maken.
Wees voorbereid en zorg voor jezelf, dat is volwassen. Ook zonder hypotheek e.d.
Een hypotheek is pas iets wat handig is als je ergens goed zit en je jezelf in die omgeving lange termijn ziet werken en wonen.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 11:34:03 #7
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_185856623
Right.

Je doet maar 4,5 jaar over je studie, hebt nu gewoon een fulltime baan, werkt daarnaast als zzp'er en wil nu een master gaan doen. Maar je hebt geen ambitie? :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_185856655
Als ik kijk naar wat ik echt wil dan is dat lekker veel reizen en mensen helpen in Afrika ofzo. Dat ik (voor mijn gevoel dan) nuttig bezig ben. Maar ik snap ook dat ik dat niet zomaar kan doen :D.

Het is een eng vooruitzicht dat ik alles zelf moet doen. Mijn ouders hebben altijd alles voor me gedaan natuurlijk, en nu is het gewoon echt eens tijd om verantwoordelijkheid te nemen voor alles en dat vind ik vervelend en beangstigend. :+
pi_185856675
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:32 schreef Mishu het volgende:

[..]

Een hypotheek is pas iets wat handig is als je ergens goed zit en je jezelf in die omgeving lange termijn ziet werken en wonen.
Gezien de woningmarkt ben ik dat niet helemaal met je eens, al zou dat natuurlijk wel het meest ideaal zijn.
Als je een hypotheek kan krijgen zijn er genoeg plekken waar dit best weleens goedkoper uit zou kunnen vallen dan in de particuliere huursector. Tevens investering ditdat.
pi_185856715
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Right.

Je doet maar 4,5 jaar over je studie, hebt nu gewoon een fulltime baan, werkt daarnaast als zzp'er en wil nu een master gaan doen. Maar je hebt geen ambitie? :')
Die master wil ik juist gaan doen uit gemak, dan zit je weer even in dat studentenleventje.

Maak er maar 5 jaar van trouwens. Ik heb er een jaar langer over gedaan bedenk ik me nu. Het werk als zzp’er hoef je niet ambitieus voor te zijn. Je schrijft je in voor 50 euro bij se kvk, je maakt contacten/netwerken en je zorgt dat wat je levert, goed is. Maar daar word je niet rijk van hoor, ik niet dan. Die baan, ja, daar heb ik gewoon voor gesolliciteerd: ik moet toch ook werken voor mijn bestaan.

Daarvoor gereisd ook (voor mijn studie). Leuke dingen gedaan. Tsja, ik ben een flierefluiter en alles duurt wat lang bij mij. Ik wil gwoon niet volwassen leven leven, maar ik doe het eigenlijk al en ik vind het vervelend.
pi_185856757
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:10 schreef Apekoek het volgende:
25 is helemaal niet oud man, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Master plus werken is prima combo, zo heb ik het ook allemaal wat uitgerekt. Eigenlijk begon ik pas rond mijn 30e te doen wat ik echt graag wilde, dat heeft tijd nodig.
Is zo, maar dan zit ik in een omgeving met ambitieuze typetjes die allemaal wel een doel hebben en bij wie alles meteen wel goed ging. Irritant is dat :P.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 11:45:51 #12
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_185856790
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:40 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Die master wil ik juist gaan doen uit gemak, dan zit je weer even in dat studentenleventje.

Maak er maar 5 jaar van trouwens. Ik heb er een jaar langer over gedaan bedenk ik me nu. Het werk als zzp’er hoef je niet ambitieus voor te zijn. Je schrijft je in voor 50 euro bij se kvk, je maakt contacten/netwerken en je zorgt dat wat je levert, goed is. Maar daar word je niet rijk van hoor, ik niet dan. Die baan, ja, daar heb ik gewoon voor gesolliciteerd: ik moet toch ook werken voor mijn bestaan.

Daarvoor gereisd ook (voor mijn studie). Leuke dingen gedaan. Tsja, ik ben een flierefluiter en alles duurt wat lang bij mij. Ik wil gwoon niet volwassen leven leven, maar ik doe het eigenlijk al en ik vind het vervelend.
Het is maar hoe je er zelf in staat. Voor het gros van de mensen is een master doen niet gemakkelijk.

5 jaar over je studie doen is helemaal niet lang. Ik weet niet hoe het in jouw omgeving gaat maar je klinkt totaal niet als een flierefluiter. Reizen doet praktisch iedereen en leuke dingen doen horen bij het leven. Maar als jij nog liever een jaar je master wil doen, doe je dat toch lekker. Wat is het probleem als je dat financieel kan bolwerken?

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:43 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Is zo, maar dan zit ik in een omgeving met ambitieuze typetjes die allemaal wel een doel hebben en bij wie alles meteen wel goed ging. Irritant is dat :P.
Misschien moet je je eens niet zo focussen op wat anderen doen en vinden en gewoon doen wat je zelf leuk vindt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_185856820
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Als ik kijk naar wat ik echt wil dan is dat lekker veel reizen en mensen helpen in Afrika ofzo. Dat ik (voor mijn gevoel dan) nuttig bezig ben. Maar ik snap ook dat ik dat niet zomaar kan doen :D.
Wat houdt je tegen om uit te zoeken hoe je dat wel zou kunnen doen? Wat heb je nodig om x tijd op reis te kunnen gaan?

Ik zou me niet teveel vast pinnen op nuttig werk doen in Afrika e.d. Daar zit een stuk heel smerige business, die inspeelt op naïeve mensjes die graag een goed gevoel hebben maar feitelijk die shit in stand houden.
Als je echt iets nuttigs wil doen, zou je je beter verdiepen in wat ze echt nodig hebben en je daarvoor in gaan zetten in plaats van ter plekke eigenlijk een plek op hun arbeidsmarkt in te nemen. Ja, ook als je betaalt voor zo een werkvakantie.

Echt om te janken hoe sommige mensen zonder enige vorm van nadenken lekker bonden met zielige kindjes en die dan weer achter laten om nooit meer terug te komen. Doe dat in vredesnaam niet.

quote:
Het is een eng vooruitzicht dat ik alles zelf moet doen. Mijn ouders hebben altijd alles voor me gedaan natuurlijk, en nu is het gewoon echt eens tijd om verantwoordelijkheid te nemen voor alles en dat vind ik vervelend en beangstigend. :+
Gebrekkige opvoeding van je ouders dus, maar news flash je bent al verantwoordelijk. Het enige verschil is dat je het nu zelf gaat daadwerkelijk gaat doen, maar verantwoordelijk was je al enige jaren.
pi_185857140
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 11:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Wat houdt je tegen om uit te zoeken hoe je dat wel zou kunnen doen? Wat heb je nodig om x tijd op reis te kunnen gaan?

Ik zou me niet teveel vast pinnen op nuttig werk doen in Afrika e.d. Daar zit een stuk heel smerige business, die inspeelt op naïeve mensjes die graag een goed gevoel hebben maar feitelijk die shit in stand houden.
Als je echt iets nuttigs wil doen, zou je je beter verdiepen in wat ze echt nodig hebben en je daarvoor in gaan zetten in plaats van ter plekke eigenlijk een plek op hun arbeidsmarkt in te nemen. Ja, ook als je betaalt voor zo een werkvakantie.

Echt om te janken hoe sommige mensen zonder enige vorm van nadenken lekker bonden met zielige kindjes en die dan weer achter laten om nooit meer terug te komen. Doe dat in vredesnaam niet.
[..]

Gebrekkige opvoeding van je ouders dus, maar news flash je bent al verantwoordelijk. Het enige verschil is dat je het nu zelf gaat daadwerkelijk gaat doen, maar verantwoordelijk was je al enige jaren.
Zou best kunnen uiteindelijk, maar ik heb hier ook verantwoordelijkheden. Ik heb ook zoiets van: als ik dat ga doen voor een halfjaar, dan mis ik ook weer wat qua werk/carrière hoewel ik niet eens echt een carrière wil maar wil ook wel in ieder geval uiteindelijk iets fatsoenlijks.

En dan ben ik straks 30 en dan heb ik nog niks vast .. daar ben ik dan ook weer bang voor. Dat ik nog meer jaren ga verliezen aan ‘flierefluiten’ hoewel juist dat reizen of mensen helpen elders mij leuk en nuttig lijkt. Maar oké: ik moet ook wat opbouwen in NL.

Nee joh, ik ben niet van plan om in rare tehuizen in Afrika kindjes te gaan helpen. :)

Nee. Mijn ouders hebben al heel jong geleerd dat je moet werken, studeren, uiteindelijk op eigen benen moet staan. Dat doe ik ook. Maar ik vind het gewoon eng ofzo. Kan het niet uitleggen ook. Het volwassen ‘zijn’, je plek vinden, jezelf vinden, ik vind het niet leuk. En het lijkt zoveelnmensen zo makkelijk af te gaan.
pi_185857241
Wat je voelt is de druk van de samenleving om te voldoen aan de sociale normen die bij je leeftijd horen. Dat is op zichzelf natuurlijk geen reden om daar ook aan te gaan voldoen.

Wat wél een reden is, is dat het best leuk is om te gaan werken. In het onderwijs zit je toch elke keer in hetzelfde stramien van colleges, tentamens en papers. Niets van wat je doet heeft impact, behalve voor jezelf. Het is ergens ook best wel leeg.

Ik vond het in ieder geval best leuk om te gaan werken en in één keer op een andere manier te moeten presteren, andere kanten van jezelf te ontwikkelen, iets te doen wat er toe doet (en daarvoor hoef je echt niet naar Afrika)

Bedenk dus voor jezelf waarom je weer naar een nieuwe studie wil. Als dat is om het volwassen leven te ontvluchten, weet dan dat het volwassen leven best gaaf kan zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2019 12:13:28 ]
pi_185857383
Ik zit ook in zo'n situatie.
Tot mijn 18e wist ik niet wie ik ben, wist ik niet wat ik wilde.
Nu werk ik ook maar wil ook wel weer naar school.
Ik wil in ieder geval in de sociale sector.
Maar is daar helemaal geen werk in te vinden ?
pi_185857396
Ik heb de indruk dat er niet zoveel vacatures zijn voor mensen met een master sociologie. Je moet je afvragen of je leven makkelijker wordt als je op je 27 zonder werkervaring een job in de sociologie wilt vinden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_185857448
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 12:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb de indruk dat er niet zoveel vacatures zijn voor mensen met een master sociologie. Je moet je afvragen of je leven makkelijker wordt als je op je 27 zonder werkervaring een job in de sociologie wilt vinden.
Ik weet wel dat ik het moet verdienen door te praten.
Ik heb wel eens in winkels gewerkt.
De sfeer vond ik helemaal niet veel aan maar het verkopen zelf vond ik wel leuk ging ook wel goed.
Om een bepaald andere redenen bleef ik er niet maar ik weet nu wel dat ik het met mijn mond moet doen.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 12:29:52 #19
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_185857489
Jij hebt het beter voor elkaar dan ik hoor, en ik ben 3 jaartjes ouder😂
pi_185857500
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 12:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nee is ook zo... Wat ik al zei: dat doe ik dan voor de lol. En dat is ook al een verkeerde instelling.
pi_185857679
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 12:29 schreef Ciclon het volgende:
Jij hebt het beter voor elkaar dan ik hoor, en ik ben 3 jaartjes ouder😂
Vertel! :P

Ik heb veel ambitieuze mensen in mijn omgeving. In het gezin waar ik uitkom, maar ook gewoon mijn leeftijdsgenootjes waar ik mee omga: al mijn vriendinnen komen allemaal op de ideale (werk)plekken terecht, zijn tevreden en hebben een doel. Verder: advocaten, juristen, psychologen, ondernemers - allemaal met goede carrières. Ik zie mezelf op m'n dertigste nog steeds baantjes hebben voor een halfjaar en weer op naar het volgende. _O-
  dinsdag 26 maart 2019 @ 12:44:02 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_185857724
Flauwe Afrika-grapjes verwijderd. Doe maar gewoon niet.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_185857771
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 12:05 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Zou best kunnen uiteindelijk, maar ik heb hier ook verantwoordelijkheden. Ik heb ook zoiets van: als ik dat ga doen voor een halfjaar, dan mis ik ook weer wat qua werk/carrière hoewel ik niet eens echt een carrière wil maar wil ook wel in ieder geval uiteindelijk iets fatsoenlijks.
Als je nu al verantwoordelijkheden hebt, kun je niet meer aankomen kakken met je zogenaamde studentikoze leventje zoals hierboven wilde doen overkomen. Dan creëer je grotere beren op de weg dan dat ze er zijn, maar goed. Dat zal de angst ook zijn, zodat je jezelf nog even voor kan houden dat uitstel zogenaamd weloverwogen is.

Zie carrière gewoon als je werkende leven en niet per se hoger in de boom en alles.

quote:
En dan ben ik straks 30 en dan heb ik nog niks vast .. daar ben ik dan ook weer bang voor. Dat ik nog meer jaren ga verliezen aan ‘flierefluiten’ hoewel juist dat reizen of mensen helpen elders mij leuk en nuttig lijkt. Maar oké: ik moet ook wat opbouwen in NL.

Nee joh, ik ben niet van plan om in rare tehuizen in Afrika kindjes te gaan helpen. :)
Gelukkig maar ;)

Wat is vastigheid tegenwoordig nog? Zorg voor een financiele onafhankelijkheid inclusief degelijk spaarpotje zodat je even vooruit kan. Maak dan twee spaarpotjes, een voor je thuisopbouw en de ander voor je reizen. Wellicht een goede motivatie die ook nuttig voelt voor zowel wat je wil als wat je moet zeg maar.

Wat betreft die nuttigheid, je kan hier natuurlijk ook al gewoon nuttig doen. Vrijwilligerswerk kan bestaan uit hele diverse taken bij uiteenlopende onderwerpen. Daar hoef je niet per se de grens voor over, zie je lokale vrijwilligersbank voor meer informatie.
Wil je per se een buitenlands onderwerp? Kijk dan eens naar organisaties die zich vanuit Nl hier mee bezig houden. Sowieso nuttig, want marktverkenning en wellicht alvast wat netwerken.

quote:
Nee. Mijn ouders hebben al heel jong geleerd dat je moet werken, studeren, uiteindelijk op eigen benen moet staan. Dat doe ik ook. Maar ik vind het gewoon eng ofzo. Kan het niet uitleggen ook. Het volwassen ‘zijn’, je plek vinden, jezelf vinden, ik vind het niet leuk. En het lijkt zoveelnmensen zo makkelijk af te gaan.
Dat weet je dan apart te verwoorden. Prima dat je het eng vindt, maar ik vind je nogal tegenstrijdig overkomen..

Wat betreft dat makkelijke, ik denk dat dat vies tegenvalt en het niet zo done is om daar veel openlijk over te praten. De angst om je baan te verliezen en je hypotheek niet meer te kunnen betalen, die kinderwens die maar niet vervult wordt, miskraam, etc. Denk dat inderdaad een significant aantal mensen zich maar conformeert omdat ze denken dat het zo hoort of gewoon go in the flow mee gaan en later pas echt nadenken of de impact toch zien afwijken van wat ze hoopten.
Is het niet ook gewoon om jezelf een beetje lam te leggen, dat het ok is om nog even niks te belissen?

Uiteindelijk is het jouw leven.
Als ik een euro zo krijgen voor alle keren dat men afkeurend deed over mijn levenskeuzes, dan had ik een leuke reis kunnen maken. Het is niet altijd leuk om die kritiek te horen of zelfs medelijden alsof ik stiekem net als zij had willen leven maar door omstandigheden het maar zo deed ofzo. Maar dan trek ik mijn eigen voordeur weer achter me dicht, in het huis waar ik niemand verantwoording af hoef te leggen (behalve mijn man natuurlijk, maar die is nog een tandje non-conformistischer dan ik, iets wat we ook leuk aan elkaar vinden dus helemaal prima) of als ik weer op pad ga naar iets wat ik leuk dan wel nuttig vind. En dan boeit het echt stukken minder wat andere mensen daar allemaal van menen te moeten vinden.
pi_185857775
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 12:30 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Nee is ook zo... Wat ik al zei: dat doe ik dan voor de lol. En dat is ook al een verkeerde instelling.
Er is niks mis mee, met doen wat je leukt vind. Als je daarvan kan leven is het toch prima. Doe waar je je goed bij voelt. Zolang je niemand tot last bent en je vaste lasten kunt betalen is dat toch prima.

Overigens de meeste mensen gaan ook niet naar Afrika hoor. Daar moet je, je echt niet op verkijken.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_185857782
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 12:30 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat verkeerd is. Maar het volwassen leven en alles wat daarbij hoort kun je niet uit blijven stellen. Er komt een dag dat ook jij gewoon mee zal moeten draaien en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn.

En ik betwijfel of tegen je 30e de arbeidsmarkt op gaan met een papier op zak dat weinig perspectief biedt een goede voorbereiding is. Want dan heb je best een kans dat je op je 30e allerlei baantjes hebt, en op je 40e nog steeds, en op je 50e tot je pensioen. (Als je voor die tijd niet al te oud en overbodig bent)
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')