abonnement Unibet Coolblue
pi_185790207

En alle overige Britse politiek.



Agenda:
12 maart Meaningful vote 2 is weggestemd.
13 maart Wil het parlement een No Deal? Weggestemd.
14 maart Wil het parlement een uitstel? Aangenomen.
18 maart Bercow geeft aan dat May haar deal niet zomaar ongewijzigd nogmaals in stemming kan brengen.
20 maart May heeft de EU uitstel van art.50 gevraagd tot 30 juni.
21 maart De EU-top heeft een vergadering (waar Brexit/May ook een van de punten is)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slides van de EU die de WA uitleggen:
https://ec.europa.eu/comm(...)eement_explained.pdf




Statement Tusk
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_185790217
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 18:30:48 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185790399
quote:
Where’s Guy Fawkes when you need him?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185790449
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Where’s Guy Fawkes when you need him?
Tja.... Dat is al zolang geleden dat het kan itt "waar is V"
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:29:12 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185792319
https://amp.welt.de/polit(...)sa-Mays-Phrasen.html

Snelle robot vertaling voor wie Duits niet begrijpt

Toen Angela Merkel vrijdagmiddag kort na drie uur 's middags voor de internationale pers in Brussel verscheen in een oranjegele blazer in een kamer zonder ramen, keek ze uitgeput. Geen wonder - de bondskanselier had tot diep in de nacht onderhandeld, het waren zenuwslopende debatten die slechts over één onderwerp gingen: Hoe kan Groot-Brittannië de Europese Unie op een ordelijke manier verlaten zonder chaos, verstoringen en miljarden aan kosten voor de Europese economieën?

Aan het begin van de besprekingen sprak de Britse premier Therersa May opnieuw over de Brexit. Als een robot heeft ze haar tekst in staccato stijl zonder punt of komma afwerkt. Ze leverde zinnen en holle frasen, het was een grondig voorgestanste tekst.

De aanwezige regeringsleiders kenden de toespraak al lang - ze hadden hem al zo vaak gehoord, met kleine afwijkingen. Merkel is geïrriteerd door de vastberaden Britse vrouw. De bondskanselier is boos dat May haar eigen parlement een paar dagen geleden zo beledigd heeft dat de kans op een derde stemming over het verdrag in het Lagerhuis nu dramatisch is gedaald.

Merkel begrijpt niet hoe haar collega uit Londen zo lang kan praten zonder zelfs maar een begin te maken met het beantwoorden van de cruciale vraag: Wat doet de Britse regering om het Verdrag van Brexit, waarover zij zelf met de Europeanen heeft onderhandeld, volgende week door het Lagerhuis te krijgen?
May verliet de vergaderzaal bijna negentig minuten na de start van de beraadslagingen in de vroege avond verlaten hebben. De overige 27 "chiefs" wilden zonder haar verdergaan. Ze hadden die avond weer veel gehoord van May, maar weinig gezegd gekregen.

En het was voor iedereen duidelijk na de lezing van May : een paar dagen voor het geplande vertrek van Groot-Brittannië uit de EU op 29 maart komt er geen briljant plan uit Londen. Merkel & Co. moest op eigen kracht handelen.

In tegenstelling tot wat gepland was, werd de Brexit verder besproken tijdens het feestelijke diner. Data in de lucht: 12 april, 7 mei, 22 mei, 30 juni. Er waren drie vragen: Hoe lang moet de vertrekdatum worden uitgesteld om de Britten nog meer onder druk te zetten? Welke datum garandeert dat beide partijen zich voldoende kunnen voorbereiden op een wanordelijke Brexit? En: Hoe kan de EU ervoor zorgen dat de Europese verkiezingen op een zodanige wijze plaatsvinden dat zij uiteindelijk niet juridisch kunnen worden aangevochten?

Het waren zware debatten. Polen, Griekenland en Litouwen steunen het verzoek van May om een Brexit-verlenging tot 30 juni, twee dagen voor de vergadering van het nieuw verkozen EU-parlement.

De meerderheid was tegen, omdat Britse burgers dan mogelijk de Europese verkiezingen van 23 tot 26 mei konden aanvechten. Merkel was die avond licht prikkelbaar. Op een gegeven moment heeft ze volgens diplomaten kortstondig met de Franse president Emmanuel Macron gesproken over de vraag hoe we de Britten moeten opvangen.


Het ging met name om een mogelijk wanordelijk uittreden op 12 april, dat Macron blijkbaar eerder wilde accepteren dan Merkel. Kort voor middernacht bereikten Brussel en Londen overeenstemming over een routekaart die uiteindelijk de controle over de Brexit zou kunnen overnemen van de Britse regering ten gunste van het Parlement: De EU voert nu de Britse binnenlandse politiek. De routekaart bevat twee scenario's.

Scenario 1: ordelijke Brexit voor de Europese verkiezingen in mei

Een derde stemming over hetzelfde contract moet nu mogelijk worden gemaakt door cosmetische wijzigingen in een extra verklaring bij het contract. Als de stemming positief is, zal de EU Brexit uitstellen tot 22 mei - één dag voor de Europese verkiezingen in Groot-Brittannië. In dit geval zullen de Britten niet stemmen. Het doel van de verlenging is Londen voldoende tijd te geven om de overeenkomsten in de herroepingsovereenkomst om te zetten in nationaal recht.

Scenario 2: Het Lagerhuis verwerpt het ontslagverdrag opnieuw

Als dit scenario zich volgende week voordoet, is de deadline 12 april. Tot dan zal Londen "informatie moeten verstrekken over hoe verder te gaan". De datum is bewust gekozen: Op 11 april loopt in Groot-Brittannië de wettelijke termijn af voor het opstellen van de kandidatenlijsten voor de Europese verkiezingen.


Als de Britten besluiten om niet deel te nemen aan de gehate Europese verkiezingen, zou het lidmaatschap op 12 april abrupt eindigen. Deze harde Brexit zou verstrekkende gevolgen hebben voor de economische betrekkingen en het reizen.

De Britten zouden echter ook kunnen besluiten de terugtrekking uit te stellen tot na 22 mei. Maar dan moeten ze wel deelnemen aan de Europese verkiezingen - die tot nu toe in mei streng zijn verworpen. Hoe lang de verlenging dan zou duren is onduidelijk. Deze week had de Commissie van de EU een uitstel tot "ten minste" eind 2019 aanbevolen.

Gedurende deze periode, zo hopen de Europeanen, kon er in het parlement nog steeds een meerderheid worden gevonden voor een Brexit-optie, die de regering tot nu toe fel heeft afgewezen: ondanks haar aftreden, een nauwe toekomstige economische relatie tussen de EU en Groot-Brittannië, vergelijkbaar met Noorwegen. Maar het zou ook denkbaar zijn dat de Britten in deze periode voor een tweede referendum kiezen - de Labour-partij heeft hier al lange tijd om gevraagd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 22 maart 2019 @ 20:47:25 #6
236264 crew  capricia
pi_185792762
Goed gedegen stuk. Dank voor de vertaling en het posten.
Ik ben weer helemaal bij, door dat stuk.
Definitely not CIA
  vrijdag 22 maart 2019 @ 22:17:29 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185794674
Dank
Een stuk uit Der Spiegel
http://www.spiegel.de/pol(...)l-a-1259253-amp.html

Nee, de bondskanselier zegt nogmaals dat ze nu niet wil speculeren. Angela Merkel is niet in de stemming voor wat-als vragen deze vrijdagmiddag. Maar er is op dit moment nauwelijks nog iets spannender. Wat zou er gebeuren als Theresa May in haar derde poging geen parlementaire meerderheid zou krijgen voor de ontslagregeling met de EU? Wat als ze moet aftreden? Merkel zal daar deze vrijdag niets aan toevoegen.

In de namiddag komt de bondskanselier binnen in de Duitse perszaal in het gebouw van de Raad van Brussel. De staatshoofden en regeringsleiders hebben zojuist besproken hoe zij in de toekomst met China willen omgaan en of er een gemeenschappelijk Europees industriebeleid moet komen. Een woord dat geen enkele Duitse CDU politicus de afgelopen jaren heeft gebruikt. Maar Merkel heeft het weer over de Brexit.


Al snel wordt duidelijk dat ze helemaal niet hoeft te speculeren. Merkel heeft een heel duidelijk beeld van hoe het de komende weken zal gaan met betrekking tot Brexit. De kanselier verwacht dat het Lagerhuis van Londen volgende week opnieuw over de overeenkomst zal stemmen, dat is duidelijk. Zo heeft May het donderdagavond aan haar collega's gepresenteerd. En Merkel gaat er blijkbaar, net als bijna iedereen in Brussel, van uit dat de Britse premier de meerderheid weer zal missen.

Daarom kondigt zij overigens aan dat er vóór 12 april opnieuw een topontmoeting zal worden gehouden. Tot die tijd moeten de Britten beslissen of ze al dan niet deelnemen aan de Europese verkiezingen. Tot die dag hebben de overige EU-leden de Brexit-termijn verlengd als mei volgende week weer mislukt. "We zullen elkaar dan opnieuw ontmoeten voor de datum", zegt Merkel, "zeker in aanwezigheid van de Britse premier".

Merkel sluit echter heronderhandelingen uit. "We zullen de documenten niet veranderen, zelfs niet in de komende dagen," zegt ze.

"Het is nog niet voorbij".

De Brexit Poker is nog niet voorbij. En in tegenstelling tot de Franse president Emmanuel Macron is Angela Merkel niet zo geïrriteerd dat ze het gewoon weggooit. De veteranen van de topavonden in Brussel herinneren ons aan de Griekse crisis in de zomer van 2015. Op dat moment wilden de Duitsers de Grieken uit de euro drukken, de Fransen waren tegen. Met Brexit lijkt het nu andersom: De Duitsers worden gekenmerkt door geduld, de Fransen verliezen geduld met de Britten.

"We hebben de hele avond voor de Brexit gezorgd", klaagt de Franse minister van Europa Nathalie Loiseau in een interview met SPIEGEL. "En het is nog niet voorbij. Daar willen we graag vooruitgang mee boeken". May had alle denkbare hulp gekregen. "Maar we kunnen het ook niet zelf doen," zegt Loiseau.

Maar Frankrijk zal niet eindeloos wachten, dat maakt ze ook duidelijk. Ze is niet bang voor een permanente blokkade van de EU - "omdat dit niet gaat gebeuren".

Merkel wil in ieder geval een ongereguleerde Brexit vermijden. In haar ogen zou het een mislukking van de Europese politiek zijn. Het feit dat een groot deel van de schuld bij de Britten zelf ligt, maakt de zaak vanuit het oogpunt van de bondskanselier niet aantrekkelijker.

Draghi waarschuwt: KMO's niet voorbereid op no-deal scenario

Leidt het eindresultaat tot een verlenging van de Brexit-deadline met maanden of zelfs jaren? Als mei volgende week weer mislukt in het Parlement, dan is dat een optie - ook al staan de Fransen nog steeds sceptisch tegenover elkaar. Om dit mogelijk te maken, moet er "een nieuw initiatief komen, een nieuwe politieke situatie in Groot-Brittannië", aldus Loiseau. "Anders zou een lange verlenging geen oplossing zijn.

Maar een neveneffect van een XXL-uitbreiding die Merkel graag zou zien, is dat bedrijven meer tijd hebben om zich voor te bereiden op het no deal scenario. De president van de Europese Centrale Bank, Mario Draghi, die vrijdagmorgen ook een kort bezoek bracht aan de staatshoofden en regeringsleiders, maakte duidelijk dat dit dringend noodzakelijk was.

De particuliere sector is, in tegenstelling tot banken en overheden, nog steeds niet voldoende voorbereid op een no-deal scenario, aldus Draghi, volgens diplomaten. Dit is een bijzonder probleem voor kleine en middelgrote ondernemingen. Hun eigenaren wilden eenvoudigweg niet toegeven dat er een no-deal scenario kon ontstaan.

Merkel vermijdt de vraag of dit een vergissing is van de ondernemers, de verenigingen of de federale overheid. Ze wist zelfs niet eens "of Mario Draghi specifiek naar Duitse bedrijven verwees," zei de bondskanselier. "Ik denk dat we eigenlijk best goed voorbereid zijn. Ze kon alleen maar bevestigen "dat een wanordelijk ontslag niet de beste oplossing is".
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 22:35:24 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185795076
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 22 maart 2019 @ 22:39:47 #9
236264 crew  capricia
pi_185795165
Het is nog helemaal niet zeker dat May haar deal volgende week weer in stemming brengt.

quote:
Theresa May has told MPs that a third vote on her Brexit deal may not take place next week "if it appears there is not sufficient support".
https://www.bbc.com/news/(...)tter_impression=true
Definitely not CIA
  vrijdag 22 maart 2019 @ 22:41:16 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185795192
Ik hou steeds meer van the Speaker of the House
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185795249
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik hou steeds meer van the Speaker of the House
Zojuist een interview met hem gezien op het programma van Ivo Niehe. Moet je anders maar even terug kijken, was best interessant.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 22:46:29 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185795264
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 22:39 schreef capricia het volgende:
Het is nog helemaal niet zeker dat May haar deal volgende week weer in stemming brengt.
[..]

https://www.bbc.com/news/(...)tter_impression=true
Niet in stemming brengen kan ze doen, maar het heeft geen invloed op de uitkomst mbt de EU
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 22:47:09 #13
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_185795276
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 22:39 schreef capricia het volgende:
Het is nog helemaal niet zeker dat May haar deal volgende week weer in stemming brengt.
[..]

https://www.bbc.com/news/(...)tter_impression=true
ik vrees pas rond 10 april
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_185795281
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik hou steeds meer van the Speaker of the House
Was vandaag ook bij Ivo Niehe. Is al gezegd, maar was een interessant interview.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_185795379
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 22:39 schreef capricia het volgende:
Het is nog helemaal niet zeker dat May haar deal volgende week weer in stemming brengt.
[..]

https://www.bbc.com/news/(...)tter_impression=true
Zei ze ook nog iets daarna; een ontslag, een vakantie, een no-deal, iets van toekomstmuziek?
pi_185795436
Even de link lezen!

Yep net gedaan.... 🙁
  Moderator vrijdag 22 maart 2019 @ 22:57:08 #17
236264 crew  capricia
pi_185795466
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 22:53 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Zei ze ook nog iets daarna; een ontslag, een vakantie, een no-deal, iets van toekomstmuziek?
Ja.
Uitstel. Met meedoen aan de EU verkiezingen.

“If it appears that there is not sufficient support to bring the deal back next week, or the House (of Commons) rejects it again, we can ask for another extension before 12 April - but that will involve holding European Parliament elections."
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 maart 2019 @ 23:00:12 #18
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_185795529
Bercow had gezegd deze zomer af te treden... Echter het zijn geen normale tijden. :+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_185795625
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 23:00 schreef borisz het volgende:
Bercow had gezegd deze zomer af te treden... Echter het zijn geen normale tijden. :+.
Petitie voor remain.... flauw I know.
pi_185798696
Ben er wel klaar mee, kom maar met die no-deal Brexit.

Aan deze kant van de Noordzee hebben we ons er goed op voorbereid.
pi_185799040
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 02:09 schreef krokrodil het volgende:
Ben er wel klaar mee, kom maar met die no-deal Brexit.

Aan deze kant van de Noordzee hebben we ons er goed op voorbereid.
Dat is volgens mij precies wat Macron nu ook denkt...
pi_185799182
Het lijkt er steeds meer op dat men er inderdaad naar toewerkt dat er geen Brexit gaat plaatsvinden of er een soort van "Brexit light" komt dat eigenlijk alleen in naam nog Brexit is. Het ziet ernaar uit dat er een langdurig uitstel komt en zoals het spreekwoord zegt van uitstel komt afstel.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185799283
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 03:04 schreef dodoria het volgende:

[..]

Dat is volgens mij precies wat Macron nu ook denkt...
Ik vermoed dat Macron heimelijk het VK graag ziet vertrekken.
Er is nu een soort van evenwicht tussen noord en zuid-europa binnen de EU. Er zijn 2 grote noord europese economieën die tegenover 2 grote zuid europese economieën staan. Dat zijn Duitsland en het VK tegenover Frankrijk en Italië. Als het VK wegvalt vreest o.a. de bekende duitse econonoom Hans Werner Sinn voor een protectionistischer EU. De kans dat er binnen zo'n EU een flinke transfer-unie ontstaat is ook aanwezig. Deze combi kan ertoe leiden dat de EU economisch flink achterop raakt t.o.v. bijv. China en de VS.

quote:
Münchner Seminar mit Prof. Hans-Werner Sinn, Präsident des ifo Instituts
Der Brexit wird tiefgreifende Veränderungen in der politischen Struktur der EU hervorrufen, die für Deutschland und die EU nachteilig sind. Der Vortrag wird die ökonomischen und politischen Implikationen des Austritts der Briten aus der EU erörtern und Vorschläge für Deutschlands Europapolitik unterbreiten.


[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 23-03-2019 04:39:14 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185800164
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 04:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat Macron heimelijk het VK graag ziet vertrekken.
Er is nu een soort van evenwicht tussen noord en zuid-europa binnen de EU. Er zijn 2 grote noord europese economieën die tegenover 2 grote zuid europese economieën staan. Dat zijn Duitsland en het VK tegenover Frankrijk en Italië. Als het VK wegvalt vreest o.a. de bekende duitse econonoom Hans Werner Sinn voor een protectionistischer EU. De kans dat er binnen zo'n EU een flinke transfer-unie ontstaat is ook aanwezig. Deze combi kan ertoe leiden dat de EU economisch flink achterop raakt t.o.v. bijv. China en de VS.

[..]

Tja economen... Ze opperen 15 mogelijkheden waarvan er 2 uitkomen om vervolgens heel hard, " zie je wel!" Te roepen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zaterdag 23 maart 2019 @ 09:11:36 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185800178
Bild meld dat Britten die in D wonen (ca 116.000) geen aanspraak meer maken op sociale voorzieningen.
Ongeveer 3.700 maken daar gebruik van.

quote:
Berlijns sociale dienst stopt betalingen aan Britten in Hartz IV
De chaos van Brexit treft nu al de Duitse sociale diensten. Een Berlijnse autoriteit heeft de uitkeringen van Britse ontvangers al verlaagd.
"Voorlopig worden de uitkeringen volledig gekort. Dat schreef het arbeidsbureau in Pankow aan een Britten, die zich in de?rbb Inforadio? Melde. Volgens dat plan zou er vanaf de eerste april geen geld meer uitgekeerd worden.
De getroffene meldt: "Allereerst was ik totaal geschokt. Ik heb toen het servicecentrum van het jobcentrum gebeld. De medewerker aan de telefoon vertelde me dat het over Brexit ging. Ze zei dat het naar verschillende mensen van Britse afkomst ging. Ik heb nog geluk gehad," zei de werkloze man. Anderen waren zelfs per direct volledig gekort.
De Brexit was oorspronkelijk gepland voor 29 maart van dit jaar. Maar op dit moment is er nog steeds een geschil over de voorwaarden voor het aftreden van de EU, een besluit moet medio april worden genomen.

De Brit wil niet herkend worden, zijn naam wordt niet genoemd. In de radio wordt de tekst overgenomen door een synchroonspreker. "Dit zijn existentiële angsten. Een vriend van mij zei dat ik in vrije val ben. Zo voel ik me ook.
Hij is een van de 116 000 Britten die in Duitsland wonen (eind 2017). Als EU-burgers hebben zij recht op dezelfde uitkeringen als de Duitsers, van wie er 3 700 sociale uitkeringen ontvangen, en 36 in de regio Berlijn-Pankow.

https://www.bild.de/polit(...)4838,la=de.bild.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')