In mijn eigen situatie, laatst nog bekeken, betaal ik over 30 jaar 85.000 meer dan ik geleend heb. Vervalt dit dan helemaal?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 23:37 schreef DeLoet het volgende:
Niks. Je mag je hypotheek in een keer aflossen bij verkoop.
Ja. Je verkoopt je woning, lost je hypotheek af en klaarquote:Op dinsdag 19 maart 2019 23:38 schreef Cupasoep het volgende:
[..]
In mijn eigen situatie, laatst nog bekeken, betaal ik over 30 jaar 85.000 meer dan ik geleend heb. Vervalt dit dan helemaal?
Ja, je kan dus gewoon verkopen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 23:38 schreef Cupasoep het volgende:
[..]
In mijn eigen situatie, laatst nog bekeken, betaal ik over 30 jaar 85.000 meer dan ik geleend heb. Vervalt dit dan helemaal?
In dit geval moet de vriend van TS direct bij de notaris een geldbedrag op tafel kunnen leggen als de opbrengst van zijn huis lager is dan de hypotheek en bijhorende kosten.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 23:43 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja. Je verkoopt je woning, lost je hypotheek af en klaar
Zo heel raar is dat niet toch? In principe sluit je een lening af bij een bank. De enige reden dat de bank je geld wil lenen is dat ze er aan kunnen verdienen (via de rente). Als je de schuld aflost, krijgt de bank minder rente; waardoor ze minder verdienen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 07:10 schreef Essebes het volgende:
(Ik verbaas me, wederom, over deze vraag, heb deze in de afgelopen weken hier vaker voorbij zien komen)
Maar als jij het terugbetaalt hebben ze weer geld dat ze opnieuw uit kunnen lenen. En daar kunnen ze dus weer aan verdienen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 11:34 schreef Weird- het volgende:
[..]
Zo heel raar is dat niet toch? In principe sluit je een lening af bij een bank. De enige reden dat de bank je geld wil lenen is dat ze er aan kunnen verdienen (via de rente). Als je de schuld aflost, krijgt de bank minder rente; waardoor ze minder verdienen.
Lijkt me goed dat mensen dat willen checken voor ze actie ondernemen
Precies, of jij nou die rente betaald over dat geld de komende 30 jaar of iemand anders maakt hun niet zo uit. Geld kan je herinvesteren en weer aan verdien (of op verliezen)quote:Op woensdag 20 maart 2019 11:39 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Maar als jij het terugbetaalt hebben ze weer geld dat ze opnieuw uit kunnen lenen. En daar kunnen ze dus weer aan verdienen.
Je mag gewoon nu je hele hypotheek af betalen hoor en een nieuwe aangaan bij een andere bank. Zit wel een boete op maar dit gebeurd regelmatig.quote:Op woensdag 20 maart 2019 11:58 schreef bleiblei het volgende:
Gaat niet helemaal op natuurlijk. Als ik nu met mijn hypotheek van 5% rente naar de bank ga met de boodschap "hier hedde oew geld terug" en je gaat naar een andere bank om daar een lening af te sluiten met een lagere rente. Zegt de eerste bank "kom maar eerst over de brug met x% * tig jaar".
is nu geen probleem omdat ik nog nooit een hypotheekakte heb gezien die je niet kosteloos geheel af mag lossen bij verkoop huis. Maar zo vanzelfsprekend als jullie schetsen, is dus niet waar.
Dat is toch precies wat ik zeg?quote:Op woensdag 20 maart 2019 18:03 schreef ex het volgende:
[..]
Je mag gewoon nu je hele hypotheek af betalen hoor en een nieuwe aangaan bij een andere bank. Zit wel een boete op maar dit gebeurd regelmatig.
Dat in de eerste plaats. Wel een punt om dit (ongeloofwaardige) verhaal rekening mee te houden.quote:Op woensdag 20 maart 2019 18:43 schreef Doedezemaar het volgende:
Er zijn budgethypotheken waarbij je ook bij verkoop een boete voor misgelopen rente moet betalen.
Ik had het niet over de consumenten kant maar bekeek het vanuit de hypotheek verstrekker. Het zal de bank een worst wezen of jij je huis verkoopt. Zolang je, je lening maar afbetaald binnen de voorwaarden. Ik insinueert helemaal niks.quote:Op woensdag 20 maart 2019 18:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg?Jij insinueert alleen dat je geen boete hoeft te betalen (wat doorgaans overeenkomt met het renteverlies) omdat de bank dat geld gewoon opnieuw uit kan lenen. En daar dus opnieuw geld mee verdient. Althans... zo lees ik je post.
Ze hebben het liever niet hoor maar het is nu eenmaal gebruikelijk dat het kan als je je huis verkoopt.quote:Op donderdag 21 maart 2019 11:32 schreef ex het volgende:
[..]
Ik had het niet over de consumenten kant maar bekeek het vanuit de hypotheek verstrekker. Het zal de bank een worst wezen of jij je huis verkoopt. Zolang je, je lening maar afbetaald binnen de voorwaarden. Ik insinueert helemaal niks.
Precies! TS is ook echt een goeie vriendquote:Op donderdag 21 maart 2019 12:13 schreef egelhond het volgende:
Toch vind ik het altijd vreemd om over andere mensen te oordelen. Je kan in niemand zijn portemonnee kijken. Iemand met een dure auto wilt niet zeggen dat hij veel geld heeft. Misschien heeft hij al zijn spaargeld van de afgelopen 10 jaar wel uitgegeven. Of een dure lening afgesloten.
Een duur huis wilt niet zeggen dat iemand veel geld heeft. Er kan een woeker hypotheek opzitten die hij net kan betalen. Misschien zit er wel een schenking in van 100.000 euro van zijn ouders.
Misschien is je vriend wel ziek of eenzaam daarom hij het verkoopt. Misschien heeft hij nu de kans om het voor veel geld te verkopen en gaat hij straks als de economie in een gat valt wel weer een nieuw huis kopen.
Topic komt een beetje over alsof TS hoopt dat zijn vriend fout zit, zodat TS achteraf kan zeggen tegen vriend; HAHA zei toch dat je fout zat en dat niet had moeten doen!quote:Op donderdag 21 maart 2019 14:12 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ze hebben het liever niet hoor maar het is nu eenmaal gebruikelijk dat het kan als je je huis verkoopt.
[..]
Precies! TS is ook echt een goeie vriend![]()
Laat iedereen gewoon doen wat je wil zolang je er zelf geen last van hebt zou ik zeggen.
'Want dat zeggen ze op fok!'quote:Op donderdag 21 maart 2019 14:24 schreef Ranzbal het volgende:
[..]
Topic komt een beetje over alsof TS hoopt dat zijn vriend fout zit, zodat TS achteraf kan zeggen tegen vriend; HAHA zei toch dat je fout zat en dat niet had moeten doen!
dat laatste verhaal klopt zowiezo niet, maar dat is niet belangrijk.quote:Op woensdag 20 maart 2019 18:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg?Jij insinueert alleen dat je geen boete hoeft te betalen (wat doorgaans overeenkomt met het renteverlies) omdat de bank dat geld gewoon opnieuw uit kan lenen. En daar dus opnieuw geld mee verdient. Althans... zo lees ik je post.
Mwah, kan me wel iets prettigers voorstellenquote:Op vrijdag 22 maart 2019 11:58 schreef WL020 het volgende:
Die gaat huis waarschijnlijk met overwaarde verkopen en lekker goedkoop wonen bij vader met dikke pot spaargeld. Heerlijk toch.
Dat ligt aan de hypotheekvoorwaarden. Bij sommige budget-hypotheken moet je ook bij aflossing wegens verkoop een boeterente betalen. Bij de meeste hypotheken kun je wel boetevrij aflossen bij voortijdige verkoop.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 23:38 schreef Cupasoep het volgende:
[..]
Een van de meest voorkomende voorwaardes is dat je enkel boetevrij mag aflossen met eigen geld (en dat heb je bij verkoop bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 20 maart 2019 11:58 schreef bleiblei het volgende:
Gaat niet helemaal op natuurlijk. Als ik nu met mijn hypotheek van 5% rente naar de bank ga met de boodschap "hier hedde oew geld terug" en je gaat naar een andere bank om daar een lening af te sluiten met een lagere rente. Zegt de eerste bank "kom maar eerst over de brug met x% * tig jaar".
is nu geen probleem omdat ik nog nooit een hypotheekakte heb gezien die je niet kosteloos geheel af mag lossen bij verkoop huis. Maar zo vanzelfsprekend als jullie schetsen, is dus niet waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |