Het gaat mij puur om of het beding nietig kan zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 21:52 schreef Lienekien het volgende:
Per wanneer wordt het contract opgezegd? Staat er in het contract dan ook een opzegtermijn?
je kan de beëindiging zelf beëindigen. Lekker blijven zitten dus!quote:Op dinsdag 19 maart 2019 21:47 schreef Belasting1993 het volgende:
Feiten:
-Huurcontract voor een bepaalde tijd van 12 maanden.
- clausule in het contract dat zowel de huurder als verhuurder zonder opgaaf van reden het huurcontract kunnen beëindigen binnen de 12 maanden kan beëindigen.
Verhuurder zegt contract op na 3 maanden
Vraag is zo’n clausule überhaupt toegestaan?
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:04 schreef Afhaalchinees het volgende:
[..]
je kan de beëindiging zelf beëindigen. Lekker blijven zitten dus!
Artikel 7:271 bw lid 1quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:00 schreef Belasting1993 het volgende:
[..]
Het gaat mij puur om of het beding nietig kan zijn.
Het gaat om tijdelijk verhuur van een zelfstandige woonruimte met een termijn van 12 maand.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:08 schreef Nizno het volgende:
Gaat het om hospitahuur toevallig?
Om hier een juridisch onderbouwde opmerking over te kunnen maken is het van belang dat alles duidelijk is en dat is het niet door alleen 1 clausule te plaatsen.
Dat laatste deel, wat je niet vet maakt, lijkt me nog iets belangrijkerquote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Artikel 7:271 bw lid 1
In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd
Huurrecht is grotendeels dwingend recht, de verhuurder kan dus van alles in het contract zetten, of het wettelijk mag, en dus af te dwingen is is een tweede.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 21:50 schreef tetsuo-shima het volgende:
Als dat letterlijk in het contract staat ga ik er een beetje vanuit dat je gewoon dikke vette pech hebt en op zoek moet naar een nieuwe woning
Waarom zou dat belangrijker zijnquote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:11 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Dat laatste deel, wat je niet vet maakt, lijkt me nog iets belangrijker
Dit had ik dus ook zojuist gevonden. Geldt de clausule zoals hierboven als een toestemming van beide partijen dat de huurovereenkomst voor de termijn van 12 maanden beëindigt kan worden?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Artikel 7:271 bw lid 1
In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd
Er kan feitelijk niet opgezegd worden binnen12 maand dus?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:11 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Dat laatste deel, wat je niet vet maakt, lijkt me nog iets belangrijker
Niet vallen voor het verstrijken van de bepaalde tijd. Oftewel pas na dat jaar mag datquote:
Ik zit kijken of dat wel het juiste artikel is, want dit regelt minimumduur ipv maximumduurquote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:15 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Niet vallen voor het verstrijken van de bepaalde tijd. Oftewel pas na dat jaar mag dat
quote:De reikwijdte van artikel 7:228 BW is beperkt. Artikel 7:228 BW was goed beschouwd alleen van toepassing op de verhuur van ongebouwde roerende en onroerende zaken, en op de huurovereenkomst van bedrijfsruimte voor twee jaar of korter: artikel 7:301 BW. Het artikel heeft voor woonruimte als bedoeld in artikel 7:232 BW echter betekenis gekregen door de invoering van de Wet doorstroming huurmarkt per 1 juli 2016. Het nieuwe artikel 7:271 lid 1 BW biedt de verhuurder en huurder de mogelijkheid om een tijdelijke huurovereenkomst voor een periode van maximaal twee jaar voor zelfstandige woonruimte en maximaal vijf jaar voor onzelfstandige woonruimte, aan te gaan. Op een dergelijke huurovereenkomst is artikel 7:228 lid 1 BW van toepassing: de huurovereenkomst eindigt wanneer de termijn waarvoor zij is aangegaan is verstreken. Wel moet de verhuurder voor afloop van de huurovereenkomst de huurder schriftelijk informeren dat de huurovereenkomst op de afgesproken datum eindigt.
quote:Artikel 7:228 bw
1.Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat
daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.
https://nl.hellolaw.com/wonen/woning-huren/huurovereenkomstquote:Kan mijn verhuurder bij een huurovereenkomst voor bepaalde tijd eerder opzeggen voor het verstrijken van de bepaalde tijd?
Ook bij een huurovereenkomst voor bepaalde tijd moet er opgezegd worden om de overeenkomst te beëindigen. Er kan echter niet opgezegd worden voor het verstrijken van de bepaalde tijd. Als zowel huurder als verhuurder de huurovereenkomst willen beëindigen, is het echter wel mogelijk om de huurovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen op een eerder tijdstip.
Klopt, alleen geldt zo’n clausule in het contract als een opzegging met wederzijds goedvinden? Naar mijn mening niet en moet die opzegging expliciet plaatsvinden door beide partijen.oquote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://nl.hellolaw.com/wonen/woning-huren/huurovereenkomst
Lijkt me toch vrij duidelijk.
Misschien moet je die clausule even letterlijk overnemen hier, want ik vind jouw formulering in de OP nog voor meererlei uitleg vatbaar.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:50 schreef Belasting1993 het volgende:
[..]
Klopt, alleen geldt zo’n clausule in het contract als een opzegging met wederzijds goedvinden? Naar mijn mening niet en moet die expliciet opzegging door beide partijen plaatsvinden met een termijn.
Bij de oudere huurwet genoot je huurbescherming, ongeacht wat er door de verhuurder in het contract werd gezet. Ik durf alleen niet te zeggen of daar met de nieuwe wet, waarin tijdelijke contracten een andere invulling hebben gekregen, daar iets aan heeft veranderd.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:50 schreef Belasting1993 het volgende:
[..]
Klopt, alleen geldt zo’n clausule in het contract als een opzegging met wederzijds goedvinden? Naar mijn mening niet en moet die opzegging expliciet plaatsvinden door beide partijen.o
Deze overeenkomst is ingegaan voor bepaalde tijd per 1-11-2018 en eindigt van rechtswege Op 31-11-2019.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien moet je die clausule even letterlijk overnemen hier, want ik vind jouw formulering in de OP nog voor meererlei uitleg vatbaar.
Dit is een contract voor 30 dagenquote:Op dinsdag 19 maart 2019 23:00 schreef Belasting1993 het volgende:
[..]
Deze overeenkomst is ingegaan voor bepaalde tijd per 1-11-2018 en eindigt van rechtswege Op 31-11-2018.
Clausule:
Gedurende eerste 12 maanden kunnen partijen Overeenkomst WEL door opzegging beëindigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |