Zo'n Schots eilandje ofzoquote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waar dan? Want dat zijn echt maar enkele plekken.
Is Schotland.quote:
Technisch gezien wel, maar weet niet zeker of ie echt alleen Engeland of Groot-Brittannië als geheel bedoelde.quote:
quote:'Mensen denken recht te hebben op een rijtjeshuis met tuin, dat moet anders'
DO 25 OKTOBER, 08:38 AANGEPAST DO 25 OKTOBER, 08:54
215 meter hoog, met bijna 60 verdiepingen. De nieuwe Zalmhaventoren in Rotterdam is over drie jaar de hoogste woontoren van Nederland. In het gebouw komen vooral woningen en kantoren, maar ook een restaurant en een club. Vandaag gaat de eerste paal van het complex de grond in.
Dat de Zalmhaventoren in Rotterdam verrijst, is niet verrassend. Wat al in 1898 begon met het Witte Huis - jarenlang het hoogste kantoorgebouw van Europa - is inmiddels uitgegroeid tot een skyline met meer dan 20 gebouwen die hoger zijn dan 100 meter. En die skyline blijft de komende jaren in ontwikkeling: naast de nieuwe Zalmhaventoren staan in de stad nog meer bouwprojecten gepland die flink de hoogte in gaan.
Rotterdam is niet de enige stad waar in de hoogte bouwen steeds gewoner wordt. Zo maakte Den Haag vorige week bekend hoge woontorens rondom de stations Hollands Spoor, Den Haag CS en Laan van NOI te gaan bouwen. En ook in Amsterdam en Utrecht wordt steeds vaker hoog gebouwd.
Maar ook buiten de vier grote steden gebeurt van alles. Eindhoven en Emmen zijn bezig met het bouwen van woontorens. Zo moet in de Drentse stad een woontoren van 65 meter komen. Weliswaar niet zo hoog als de Zalmhaventoren, maar toch bepalend voor de skyline van zo'n middelgrote stad.
Oplossing voor de woningnood?
Veel steden zien de hoogbouw als een oplossing voor de woningnood. Vooral woningzoekende starters zouden hun intrek kunnen nemen in de appartementen. Zo komt er in Utrecht een groot appartementencomplex naast het Centraal Station.
Hoogbouw heeft meerdere voordelen, vertelt planoloog Jeroen Niemans. "Woontorens zorgen voor energiebesparingen en helpen om investeringen in het openbaar vervoer rendabel te maken. Zo zie je dat veel nieuwbouwprojecten dicht bij stations liggen en niet meer werken met eigen parkeerplaatsen, maar met deelauto's."
Tegelijkertijd kleven er ook nadelen aan hoogbouw. Grote torens zorgen voor valwinden langs het gebouw, voor fietsers is dat soms knap lastig. Ook werpen de torens grote schaduwen over steden en zien sommige mensen ze als landschapsvervuiling.
Niemans begrijpt de bezwaren, maar er is soms toch wat aan te doen. "Valwinden kun je bijvoorbeeld voorkomen door meerdere torens strategisch ten opzichte van elkaar te plaatsen. En schaduwen heb je altijd, ook bij gebouwen van vijf meter hoog."
Niet alleen starters, ook gezinnen
De woontorens lijken dus een oplossing voor de woningnood, maar, waarschuwt Niemans, om die op te lossen moeten gemeenten niet alleen starters naar de woontorens lokken, maar ook gezinnen. "Als het doel is van de torens om juist niet uit te breiden aan de randen van steden maar de hoogte in te bouwen, moet je die 'vinex-gezinnen' ook de hoogbouw in krijgen. Zo gaan woontorens de vinex-wijken beconcurreren en hoef je als gemeente niet verder uit te breiden aan de 'groene' randen van de stad."
Daarom zouden gemeenten volgens de planoloog bij de bouw van dit soort complexen ook rekening moeten houden met gezinnen. Zo kunnen dakterrassen en plantsoenen fungeren als tuinen.
"Maar daarvoor is wel een heel andere manier van denken nodig", zegt Niemans. "Veel mensen denken nu nog vaak recht te hebben op een rijtjeshuis met een parkeerplaats voor de deur. Daar moeten we anders over gaan denken."
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..quote:
Wordt steeds aantrekkelijker om in een blokhut te gaan wonen diep in het bos in Rusland.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..
Zoveel mensen op een hoop, de rijdende rechter gaat het nog heel druk krijgen zo. Ik ben heel blij dat ik gewoon een tuin én een eigen oprit heb. Zou niet anders willen, maar goed ik heb dan ook niet de wens om in een stad als Rotterdam te wonen. Zou niet eens in Eindhoven willen wonen...quote:
Het enige wat je nodig hebt is welvaart. Volgens mij is er geen enkel land dat door is gegaan met veel kinderen krijgen per vrouw nadat de welvaart flink is gestegen.quote:Op zondag 24 maart 2019 01:02 schreef Montagui het volgende:
Aanpakken van het probleem van de overbevolking zal veel issues oplossen.
Zeker, maar in Nederland?!quote:Op zondag 24 maart 2019 01:02 schreef Montagui het volgende:
Aanpakken van het probleem van de overbevolking zal veel issues oplossen.
Het zou al schelen als de wanden en plafonds standaard zo geïsoleerd zouden zijn dat je je buren in zo'n legbatterij niet hoort.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..
Er zit minstens een vertraging van een generatie tussen toenemen van welvaart en een kleiner aantal kinderen. Bovendien wordt een deel van dat effect tenietgedaan omdat ook de kindersterfte daalt. Hoe dan ook zul je bij toename van welvaart eerst een veel zwaardere belasting van resources krijgen, en die ruimte hebben we niet meer.quote:Op zondag 24 maart 2019 03:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het enige wat je nodig hebt is welvaart. Volgens mij is er geen enkel land dat door is gegaan met veel kinderen krijgen per vrouw nadat de welvaart flink is gestegen.
Bevolkingstoename wordt niet alleen veroorzaakt door de locale geboortecijfers. Welvaart leidt tot migratie en zoals in ons land duidelijk te merken is groeit de bevolking rap doordat migranten zich verplaatsen richting welvaart.quote:Op zondag 24 maart 2019 03:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het enige wat je nodig hebt is welvaart. Volgens mij is er geen enkel land dat door is gegaan met veel kinderen krijgen per vrouw nadat de welvaart flink is gestegen.
quote:De woontorens lijken dus een oplossing voor de woningnood, maar, waarschuwt Niemans, om die op te lossen moeten gemeenten niet alleen starters naar de woontorens lokken, maar ook gezinnen. "Als het doel is van de torens om juist niet uit te breiden aan de randen van steden maar de hoogte in te bouwen, moet je die 'vinex-gezinnen' ook de hoogbouw in krijgen. Zo gaan woontorens de vinex-wijken beconcurreren en hoef je als gemeente niet verder uit te breiden aan de 'groene' randen van de stad."
Lekker met het hele gezin in een flatje gepropt tussen honderden andere mensen, ongetwijfeld tegen een prijs die helemaal niet eens zo laag ligt. Aanlokkelijk hoor.quote:"Maar daarvoor is wel een heel andere manier van denken nodig", zegt Niemans. "Veel mensen denken nu nog vaak recht te hebben op een rijtjeshuis met een parkeerplaats voor de deur. Daar moeten we anders over gaan denken."
klopt, inkrimping van de bevolking staat bijna gelijk aan vermindering van de welvaart.quote:Op zondag 24 maart 2019 09:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bevolkingstoename wordt niet alleen veroorzaakt door de locale geboortecijfers. Welvaart leidt tot migratie en zoals in ons land duidelijk te merken is groeit de bevolking rap doordat migranten zich verplaatsen richting welvaart.
Het hangt er ook van af met wat voor soort volk je daar terecht komt. Als dat bijeengeraapt is uit de hele wereld, elkaar niet verstaat, totaal andere normen en waarden heeft en ook niet met elkaar contact wil hebben dan wordt zoiets gewoon de hel.quote:Op zondag 24 maart 2019 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Lekker met het hele gezin in een flatje gepropt tussen honderden andere mensen, ongetwijfeld tegen een prijs die helemaal niet eens zo laag ligt. Aanlokkelijk hoor.
True. Kost ons wel 30 miljard aan exportinkomsten, maar dat terzijde.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
Ms (en ws) is de "vrijheid" wel dat je daar niets hoeft kunt.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..
quote:ProRail: Capaciteitsproblemen na 2030 als spoor niet wordt vernieuwd
28 maart 2019 07:37
ProRail waarschuwt dat het Nederlandse spoor de komende tien jaar flink moet worden vernieuwd, omdat de reizigersgroei van 40 procent anders niet verwerkt kan worden na 2030. Als er niets gebeurt, loopt ProRail tegen capaciteitsproblemen op trajecten rond Schiphol en Amsterdam aan.
"Tot 2030 gaan we een heel eind komen, want we kunnen nog wel wat groeien op drukke trajecten", zegt Klaas Hofstra, hoofd ontwerp van ProRail. "Op dit moment rijden tussen Amsterdam en Utrecht zes intercity's per uur, en die frequentie kan nog worden verhoogd tot acht keer per uur, maar we zien dat we rond 2030 tegen een grens aan gaan lopen."
Hofstra noemt Zaandam, Schiphol en Bijlmer ArenA als mogelijke knelpunten. "De prognose is dat daar in 2030 twintig treinen per uur rijden."
Ook voor station Hengelo voorziet Hofstra in de toekomst problemen. "Hengelo heeft maar één perron. Dat is nu al helemaal vol gepuzzeld. De regio Twente heeft ambities. Wij zien die ambities ook, maar er is nu geen oplossing zonder de halve stad af te breken."
De grens van de capaciteit van het spoor wordt onder andere bereikt door ATB, het beveiligingssysteem van het Nederlandse spoor. Automatische Treinbeïnvloeding (ATB) zorgt voor een beperking van één trein per drie minuten, oftewel twintig treinen per uur.
'Beveiliging treinen als goed onderhouden huis uit jaren dertig'
Het systeem is in Nederland op alle trajecten versneld ingevoerd na de treinramp bij Harmelen in 1962. ATB was toen al enkele tientallen jaren oud, wat betekent dat op het spoor met een veiligheidssysteem van ruim tachtig jaar oud gewerkt wordt.
"Het is alsof je woont in een huis uit de jaren dertig dat goed onderhouden is. Daar is het prima wonen, maar er zijn wel een aantal dingen die verbeterd kunnen worden", zegt Wijnand Veeneman, hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft.
Nieuw systeem kan capaciteit spoor vergroten
Met een nieuw beveiligingssysteem, European Rail Traffic Management System (ERTMS), dat op een modernere manier werkt, kunnen treinen dichter op elkaar rijden. Daardoor kan de capaciteit van het spoor worden vergroot.
ERTMS ligt nu al op bepaalde trajecten in Nederland en het is de bedoeling om het de komende jaren op meer spoortrajecten te plaatsen. "Als we willen groeien, dan is daar een nieuwe techniek voor nodig, want de huidige beveiligingstechniek zit aan de grenzen van haar kunnen. Maar het budget is ontoereikend om het in heel Nederland aan te leggen", vertelt Henri van Houten, treinbeveiligingsexpert van ProRail.
En dus pleit ProRail voor meer geld voor spoorvernieuwing. Het kabinet heeft ruim 2 miljard euro vrijgemaakt om de komende jaren ERTMS op meer plekken aan te leggen, maar in 2017 becijferde de Europese Rekenkamer dat bijna 5 miljard nodig is om ERTMS overal te plaatsen. Om het veiligheidssysteem in heel Europa aan te leggen, is zelfs 190 miljard euro nodig.
Hogere spanning op bovenleiding zorgt ook voor grotere capaciteit
Daarnaast helpt het verhogen van de spanning op de bovenleiding ook om meer spoorcapaciteit te creëren. Daardoor kunnen treinen sneller optrekken en ontstaat op een deel van het spoor dus sneller ruimte voor andere treinen.
Op dit moment is de spanning op de meeste delen van het spoor 1.500 volt, maar met het huidige systeem zou dat kunnen worden verdubbeld naar 3.000 volt. "Daarmee zouden we tot in lengte van dagen verder kunnen. Maar dat betekent ook dat treinen omgebouwd moeten worden", aldus Hofstra. "Ook daar is geld voor nodig."
"Als we de doelstellingen waar willen maken, is meer geld nodig om in het spoor te investeren", benadrukt Van Houten. "Boven op de reguliere budgetten die ProRail heeft voor het onderhouden van het spoor is extra geld nodig, en daarvoor moeten politieke besluiten worden genomen."
De woontoren van Babelquote:Op maandag 25 maart 2019 11:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het hangt er ook van af met wat voor soort volk je daar terecht komt. Als dat bijeengeraapt is uit de hele wereld, elkaar niet verstaat, totaal andere normen en waarden heeft en ook niet met elkaar contact wil hebben dan wordt zoiets gewoon de hel.
Hoezo?quote:Op zondag 24 maart 2019 08:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoe dan ook zul je bij toename van welvaart eerst een veel zwaardere belasting van resources krijgen, en die ruimte hebben we niet meer.
Tja, als je het stadse leven zo slecht trekt kun je altijd overwegen om meer naar de provincie toe te verhuizen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 09:11 schreef Lunatiek het volgende:
Er is weinig oog voor het feit dat de mens een dier is en een natuurlijke habitat nodig heeft.
Allerlei mensen die moeite hebben met prikkels moet je niet bovenop elkaar laten wonen, de hele dag door drukte aan je kop, je kunt niet eens uit het raam kijken zonder overprikkeld te raken.
Mensen hebben ruimte nodig, groen om zich heen. Plek om zich nu en dan te kunnen afzonderen.
Het is nu al zo dat het Groene Hart een stadspark lijkt omdat je overal eromheen die torens ziet.
Of je stemt op een partij die wat aan immigratie wil doen. Nadat de randstad helemaal volgeplempt is, is de provincie natuurlijk aan de beurt. Ik zie het nu al trouwens als ik van Utrecht naar Breda moet. Steeds meer groen dat verdwijnt en vervangen wordt door van die mooie dozen van bedrijven. Het maakt de rit er allerminst plezieriger op.quote:Op donderdag 28 maart 2019 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tja, als je het stadse leven zo slecht trekt kun je altijd overwegen om meer naar de provincie toe te verhuizen.
Prima huizen te koop voor prima prijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |