Ik heb op jonge leeftijd een management positie bereikt bij een grote multinational, waarin ik uitstekende resultaten boek, zowel intern als commercieel. Hierin heb ik goede vooruitzichten, een leuk zelfsturend team en aardige directeuren. Als ik blijf zitten maak ik met een mooi tempo carrière (sneller dan elders in de organisatie). Een directiepositie op jonge leeftijd is een realistisch vooruitzicht. De voorwaarde is wel dat ik moet blijven zitten op deze functie, anders ben ik alle voordelen kwijt. Ik kan mijzelf ontwikkelen met cursussen en heb alle vrijheid om te ondernemen in een lucratieve sector plus een goede mentor waar ik veel van leer. Klanten zijn blij met mij en de diensten. Werktijden zijn zelf te bepalen, ik hoef niet verplicht te komen op het werk en de dagen zijn geen 8 uur maar eerder 5/6 uur. De 40 uur wordt eerder 3/4 dagen. Hierdoor leef ik als een bijna gepensioneerde en is het energie level zeer laag. Voor mij een duidelijk signaal dat het niet langer zo door moet gaan.
Zo op het eerste gezicht een droomcombinatie met een zwart randje. Ondanks de zwaarte van de functie blijft de salaris groei achter t.o.v. functie zwaarte (wel ruim bovenmodaal plus mooie secundaire arbeidsvoorwaarden).
Het grootste issue zit hem voornamelijk in de uitdaging van het werk. Ik verveel mij de hele dag omdat ik geen uitdaging voel, ondanks de 'zware management functie, waar iedereen op onderuit gaat'. Mijn voorgangers zijn met een burn-out weg gegaan. Ik heb het gevoel alsof ik onder mijn niveau werk. Ik heb weinig te doen omdat ik heb gesaneerd en vooral op efficiency slimmer te werk ben gegaan. Teams zijn zelfsturend, mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid en voor elke taak heb ik personeel die mij ondersteunt. Ik hoef dus eigenlijk weinig zelf meer te doen, behalve de eindverantwoordelijkheid.
Dingen die ik zelf al heb bedacht:
- Ergens anders solliciteren (nog niet gedaan, wordt lastig vanwege de jaren ervaring);
- Meer cursussen om zwaarder te worden(doe ik al);
- Bijklussen met een bedrijf;
- Elders in de organisatie werken (lastiger carrière maken en slechtere arbeidsomstandigheden);
- Zelf iets ondernemen maar op dit moment weinig inspiratie.
- Bovenstaande situatie bespreekbaar maken. Dit is een continue proces, ik ben transparant over bovenstaande zaken. Er wordt op gehandeld maar weinig daadwerkelijke resultaten geboekt door interne mondiale processen binnen het bedrijf (stroperig en langzaam).
Al met al een gouden kooitje, waar de oplossing niet direct voor de hand ligt. Ik ben benieuwd hoe andere er naar kijken!