abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 30 april 2019 @ 10:30:36 #26
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186512593
Vandaag de huisarts gesproken over de Thyrax en de dunne darm. Omdat je het medicijn sowieso langzaam moet opbouwen heb ik nu voor de komende 4 weken 50 microgram gekregen. Over 4 weken weer bloedprikken en kijken of het wat doet. En dan eventueel weer aanpassen.

Omdat ik ook bloedarmoede heb (oorzaak in elk geval ijzertekort en misschien ook B12) gaan we die over 4 weken ook meteen prikken en controleren. Voor die twee geldt ook dat ik ze slecht opneem dus dat wordt mogelijk ijzerinfuus en B12-injecties. Heb ik al eerder gehad tot de boel weer netjes op de goede waardes was.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_186582280
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 22:25 schreef Rewimo het volgende:
Wanneer nemen jullie de pillen in? Hier zeiden ze op nuchtere maag, een half uur voor het ontbijt. Maar dan mag je de eerste paar uur geen melkproducten of koffie gebruiken. Dat matcht niet zo goed met mijn ontbijtgewoonten :P

Omdat ik las dat je ze ook 2 uur na een maaltijd kunt innemen, neem ik ze nu voor ik naar bed ga.

Hoe doen jullie dat?
Ik neem ze 's ochtends direct na het opstaan, daarna douchen/aankleden e.d. en maximaal 20 minuten later zit ik aan de koffie. Dat de eerste paar uur niet mogen drinken, is voor mij echt geen optie :D
  vrijdag 3 mei 2019 @ 11:18:32 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186582414
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:11 schreef Ciora het volgende:

[..]

Ik neem ze 's ochtends direct na het opstaan, daarna douchen/aankleden e.d. en maximaal 20 minuten later zit ik aan de koffie. Dat de eerste paar uur niet mogen drinken, is voor mij echt geen optie :D
Dus je houdt je ook niet aan dat half uur?
The love you take is equal to the love you make.
pi_186582829
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus je houdt je ook niet aan dat half uur?
Nee, eigenlijk nooit. Qua eten wel, koffie drinken doe ik wel altijd binnen een half uur.

Heb me er eigenlijk vanaf het begin niet goed aan gehouden en ben dus ook op deze manier 'ingesteld'.

Verder geen (merkbare) negatieve gevolgen van ondervonden.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 11:47:01 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186582916
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:42 schreef Ciora het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk nooit. Qua eten wel, koffie drinken doe ik wel altijd binnen een half uur.

Heb me er eigenlijk vanaf het begin niet goed aan gehouden en ben dus ook op deze manier 'ingesteld'.

Verder geen (merkbare) negatieve gevolgen van ondervonden.
Ja, is ook weer zo. Ik ben dan wel weer zo dat ik wel minstens dat halve uur aanhoud.
The love you take is equal to the love you make.
pi_186583026
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, is ook weer zo. Ik ben dan wel weer zo dat ik wel minstens dat halve uur aanhoud.
Ik zit overigens wel op een whopping 0,225 mg, dus wellicht dat dat bij het strikter opvolgen van de nuchterheidsregels wat minder zou kunnen zijn :{
  vrijdag 3 mei 2019 @ 12:05:49 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186583209
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:52 schreef Ciora het volgende:

[..]

Ik zit overigens wel op een whopping 0,225 mg, dus wellicht dat dat bij het strikter opvolgen van de nuchterheidsregels wat minder zou kunnen zijn :{
Maar heb je het idee dat dat voor je gezondheid iets uitmaakt? Dat je nu een nadeel hebt omdat je een hogere dosering hebt?

Ik gok trouwens maar zo dat je eigen schildklier niet meer meedoet, gezien je dosering.
The love you take is equal to the love you make.
pi_186583483
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 12:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar heb je het idee dat dat voor je gezondheid iets uitmaakt? Dat je nu een nadeel hebt omdat je een hogere dosering hebt?

Ik gok trouwens maar zo dat je eigen schildklier niet meer meedoet, gezien je dosering.
Ik stel me zo voor dat (niet helemaal) nuchter innemen van de thyrax tijdelijk een relatief te hoge werking van de nieren/verhoogde GFR veroorzaakt terwijl dat eigenlijk niet nodig is, maar misschien maakt het wel helemaal niks uit.

Gek genoeg weet ik er na al die jaren eigenlijk best weinig van.

Schildklier heb ik niet meer :D
  vrijdag 3 mei 2019 @ 12:30:24 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186583607
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 12:23 schreef Ciora het volgende:

[..]

Ik stel me zo voor dat (niet helemaal) nuchter innemen van de thyrax tijdelijk een relatief te hoge werking van de nieren/verhoogde GFR veroorzaakt terwijl dat eigenlijk niet nodig is, maar misschien maakt het wel helemaal niks uit.

Gek genoeg weet ik er na al die jaren eigenlijk best weinig van.

Schildklier heb ik niet meer :D
Ik ook niet meer!

En ook al heel lang niet meer.

Mijn ervaringen met me er echt in verdiepen zijn niet zo goed. Ik kwam (jaren geleden, inzichten zijn ongetwijfeld veranderd) van alles tegen over langdurig thyrax slikken dat me ongerust maakte, maar waar ik verder toch weinig aan kon veranderen. Of je moet uit je ongerustheid van alles gaan aanpassen aan je levensstijl, maar dan leef je dus ook eigenlijk voortdurend met die angsten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_186583806
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 12:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ook niet meer!

En ook al heel lang niet meer.

Mijn ervaringen met me er echt in verdiepen zijn niet zo goed. Ik kwam (jaren geleden, inzichten zijn ongetwijfeld veranderd) van alles tegen over langdurig thyrax slikken dat me ongerust maakte, maar waar ik verder toch weinig aan kon veranderen. Of je moet uit je ongerustheid van alles gaan aanpassen aan je levensstijl, maar dan leef je dus ook eigenlijk voortdurend met die angsten.
O ja, dat herken ik wel - problemen met botten, kanker etc. etc.

Ik zat op een gegeven moment tegen een tweede jodiumbehandeling aan te hikken, compleet met oogproblemen, nul garantie op succes en onbekende langetermijn-effecten van radio-actief jodium.

Heb toen voorgesteld dat ze de boel dan maar weghalen en dat vonden ze OK. Die mogelijke bijwerkingen van langetermijngebruik van Thyrax klonken me echt 10x beter in de oren dan nog jaren aanmodderen met een niet goed-werkende schildklier.

Aanpassen van de levenstijl is, getuige mijn koffie-routine, ook niet mijn sterkste kant ;)
  vrijdag 3 mei 2019 @ 13:02:00 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186584102
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 12:44 schreef Ciora het volgende:

[..]

O ja, dat herken ik wel - problemen met botten, kanker etc. etc.

Ik zat op een gegeven moment tegen een tweede jodiumbehandeling aan te hikken, compleet met oogproblemen, nul garantie op succes en onbekende langetermijn-effecten van radio-actief jodium.

Heb toen voorgesteld dat ze de boel dan maar weghalen en dat vonden ze OK. Die mogelijke bijwerkingen van langetermijngebruik van Thyrax klonken me echt 10x beter in de oren dan nog jaren aanmodderen met een niet goed-werkende schildklier.

Aanpassen van de levenstijl is, getuige mijn koffie-routine, ook niet mijn sterkste kant ;)
Geen schildklier is dan gemakkelijker dan eentje die te snel werkt en dus onderdrukt of deels lamgelegd moet worden. Je had Graves, neem ik aan?

Bij mij zat er een tumor, dus dat was niet echt een keuze. Alweer 30 jaar geleden, trouwens. Nu lees ik wel eens dat ze tegenwoordig in mijn geval mogelijk niet direct de hele schildklier hadden weggehaald. Had de schildklierfunctie dus behouden kunnen worden.

Ik ben destijds ook met radioactief jodium behandeld, maar dat hoefde maar één keer. Een geluk bij een ongeluk. c_/
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 6 mei 2019 @ 09:15:57 #37
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_186643375
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, is ook weer zo. Ik ben dan wel weer zo dat ik wel minstens dat halve uur aanhoud.
Ik lees hier nu voor het eerst dat je ook niet mag drinken een half uur na de inname :D Mij is door de diverse artsen altijd verteld dat ik minimaal een half uur moet wachten met ontbijten.

@Rewimo, in de avond innemen lijkt mij ook wel handig. Ik ga niet meer switchen maar het nadeel van 's ochtends innemen is dat ik altijd op hetzelfde tijdstip mijn bed uit moet en dat is soms onhandig. Soms gaat dat natuurlijk niet en ik moet er echt rekening mee houden dat ik me in die gevallen een of twee dagen slechter voel dan normaal.

Wat fijn dat je geen klachten hebt. Hoe is het inmiddels met je?
Spoilers!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 mei 2019 @ 10:03:13 #38
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186644089
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 09:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik lees hier nu voor het eerst dat je ook niet mag drinken een half uur na de inname :D Mij is door de diverse artsen altijd verteld dat ik minimaal een half uur moet wachten met ontbijten.

@:rewimo, in de avond innemen lijkt mij ook wel handig. Ik ga niet meer switchen maar het nadeel van 's ochtends innemen is dat ik altijd op hetzelfde tijdstip mijn bed uit moet en dat is soms onhandig. Soms gaat dat natuurlijk niet en ik moet er echt rekening mee houden dat ik me in die gevallen een of twee dagen slechter voel dan normaal.

Wat fijn dat je geen klachten hebt. Hoe is het inmiddels met je?
Ik heb vorige week een update geplaatst ;) Merk nu dat ik wel moe ben. Maar ongetwijfeld is dat de combinatie schildklier/bloedarmoede :{
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_186644203
Die klier van de schild weet toch niet of het 8-9 of 10 uur is ~O>
Toevallig valt mijn ochtendplas rond dezelfde tijd. Rond is +/- 30 minuten.
Het zal. En innemen met flink water, leerde ik, ( anders de bijsluiter weer eens doornemen).

Hoe lang houdt bloedarmoede aan dan? als er aangewerkt wordt...
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 mei 2019 @ 10:13:48 #40
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186644252
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 10:09 schreef AnneX het volgende:
Die klier van de schild weet toch niet of het 8-9 of 10 uur is ~O>
Toevallig valt mijn ochtendplas rond dezelfde tijd. Rond is +/- 30 minuten.
Het zal. En innemen met flink water, leerde ik, ( anders de bijsluiter weer eens doornemen).

Hoe lang houdt bloedarmoede aan dan? als er aangewerkt wordt...
Ik loop daarbij tegen hetzelfde probleem aan als met de Thyrax. Ik neem ijzer uit tabletten niet goed op door mijn verkorte dunne darm. Dus het zal waarschijnlijk wel uitdraaien op een periode met tweemaandelijks ijzerinfusen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 6 mei 2019 @ 10:14:27 #41
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_186644263
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 10:03 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik heb vorige week een update geplaatst ;) Merk nu dat ik wel moe ben. Maar ongetwijfeld is dat de combinatie schildklier/bloedarmoede :{
Oh ja, ik had niet naar de datum gekeken ;)

@AnneX, het is voor mij heel belangrijk om regelmaat aan te houden, anders kan ik me ontzettend beroerd gaan voelen. Gelukkig past een en ander prima in mijn leven. Met kinderen of onregelmatige werktijden zou ik echt een wrak zijn.
Spoilers!
pi_186644322
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 10:13 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik loop daarbij tegen hetzelfde probleem aan als met de Thyrax. Ik neem ijzer uit tabletten niet goed op door mijn verkorte dunne darm. Dus het zal waarschijnlijk wel uitdraaien op een periode met tweemaandelijks ijzerinfusen.
Oh ja, kon er ook nog bij o|O
Dus uit voeding enzo haal je ook geen ijzer.

Scheelt deels dat er via internet veel info te halen valt.
Hoef je niet voor iedere scheet een dokter lastig te vallen.
Tja, zo voelt het voor mij dan ~O>
  maandag 6 mei 2019 @ 10:49:10 #43
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_186644738
Gewoon innemen met een normale hoeveelheid water, een glas.
Geen ontbijt tot half uur erna is zodat het optimaal door de darm opgenomen kan worden. Dus ook geen dranken die je darmen beďnvloeden of voedingsstoffen bevatten.

En vergeet je dat een ochtend, of komt het niet uit (verrassingsontbijt op bed ofzo), dan gewoon de volgende dag een dubbele dosis innemen.
Het is inactief hormoon en wordt dusdanig rustig door je lijf omgezet in actief hormoon dat dat niets uit maakt, tenzij je het dágenlang of wekenlang niet inneemt en dan inhaalt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 mei 2019 @ 12:13:17 #44
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186646479
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 10:18 schreef AnneX het volgende:

Oh ja, kon er ook nog bij o|O
Dus uit voeding enzo haal je ook geen ijzer.

Scheelt deels dat er via internet veel info te halen valt.
Hoef je niet voor iedere scheet een dokter lastig te vallen.
Tja, zo voelt het voor mij dan ~O>
Mja, ik heb pas een nieuwe huisarts en die weet er beduidend minder van dan de vorige. En leg het dan maar even uit in het Duits :D Maar dat gaat redelijk hoor en hij is ook zeker geďnteresseerd. Al weet ik niet of het al echt bij hem is doorgedrongen dat ik ijzer en Thyrax onvoldoende opneem. Maar dat blijkt vanzelf wel bij de volgende bloedcontrole ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 mei 2019 @ 14:57:03 #45
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186649693
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 10:49 schreef Molo het volgende:
En vergeet je dat een ochtend, of komt het niet uit (verrassingsontbijt op bed ofzo), dan gewoon de volgende dag een dubbele dosis innemen.
Het is inactief hormoon en wordt dusdanig rustig door je lijf omgezet in actief hormoon dat dat niets uit maakt, tenzij je het dágenlang of wekenlang niet inneemt en dan inhaalt
Dat is handig om te weten ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_186658566
Interessant topic ondanks dat t rot voor je is rewimo.

Ik neem mn euthyrox s ochtends bij wakker worden, tijd wisselt nog weleens.
Ontbijt is over algemeen later dan half u en soms wel eerder.
Ben er vanaf gestapt om op de klok te kijken en ik doe t nog.
mn waardes schommelen weleens maar dosering is redelijk stabiel, zit op 175 mcg euthyrox.

Rewimo, nogmaals sterkte.
Soms is t ook lastig om in te schatten of t van de klier komt of bloedarmoede of "gewoon" moe.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 mei 2019 @ 11:48:31 #47
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186668294
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 21:34 schreef het-is-mij het volgende:
Interessant topic ondanks dat t rot voor je is rewimo.

Ik neem mn euthyrox s ochtends bij wakker worden, tijd wisselt nog weleens.
Ontbijt is over algemeen later dan half u en soms wel eerder.
Ben er vanaf gestapt om op de klok te kijken en ik doe t nog.
mn waardes schommelen weleens maar dosering is redelijk stabiel, zit op 175 mcg euthyrox.

Rewimo, nogmaals sterkte.
Soms is t ook lastig om in te schatten of t van de klier komt of bloedarmoede of "gewoon" moe.
Ik vind het ook interessant hoe anderen ermee omgaan. En ik leer hier heel veel over een voor mij nog vrij onbekend terrein :)

Ik werk gedeeltelijk vanwege een nieuwe knie die zich niet gedraagt zoals het hoort -O- en ik heb eind vorige week aan de bel getrokken omdat ik het niet meer trok. Voor degenen die zich de soap nog herinneren van enkele jaren geleden: zelfde bedrijfsarts, andere leidinggevenden.

De combinatie van pijn en vermoeidheid werd me te veel. Voorlopig even pas op de plaats en niet verder opbouwen, mogelijk een belastbaarheidsonderzoek door een extern bureau.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator donderdag 16 mei 2019 @ 23:59:38 #48
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_186899039
Gaat dit gewoon via de huisarts dan? Niet via internist of endocrinoloog?
Ik heb graves en door de medicijnen ging mijn schildklier afgelopen periode te langzaam maar dat merkte ik goed hoor :@ Enorm koud! En moe en zo snel emotioneel :o
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 26 mei 2019 @ 21:01:22 #49
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_187105442
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 23:59 schreef senesta het volgende:
Gaat dit gewoon via de huisarts dan? Niet via internist of endocrinoloog?
Ik heb graves en door de medicijnen ging mijn schildklier afgelopen periode te langzaam maar dat merkte ik goed hoor :@ Enorm koud! En moe en zo snel emotioneel :o
Sorry, zie nu je reactie pas. Tot nu toe loopt het via de huisarts. Ik heb afgelopen week weer een controle gehad en ik hou de komende 8 weken de 50 microgram.

Vandaag realiseerde ik me dat ik al een tijdje tintelingen in mijn vingers heb. Ik las dat dat ook door de schildklier kan komen (carpaal tunnel syndroom). Binnenkort dus maar weer even naar de huisarts om dat te melden.

B12 was trouwens goed en ik moet doorgaan met de ijzertabletten.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_188351516
Hoe gaat t nu @Rewimo

Ik voelde me de laatste weken raar en gek.
Maffe klachten.
Toch lab laten prikken en ft4 van 16.
Zit vaak rond de 20, 21.....
WWe alweer 3 jaar stabiel.

Huisarts had er voor assistente bij gezet dat t acceptabel was.

Toch morgen afspraak gemaakt want vooral de vermoeidheid en de kortademigheid of benauwdheid is best irritant.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')