abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 16 maart 2019 @ 08:57:31 #1
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_185645541
Goedendag beste Fok!kers,

Ik heb een vraag.

Mijn vriendin werkt in de horeca,heeft een bepaald dienstverband tot en met oktober ergens, getekend in afgelopen oktober. Dingen lopen de laatste tijd niet lekker en ze zit te denken om wat anders. Volgens haar kan ze daar niet weg want ze heeft contract voor bepaalde tijd en dan kun je niet opzeggen, is haar in ieder geval verteld. Volgens mij dus niet.

Horeca cao heeft bepaling 2.8: eindigen arbeidsovereenkomst bepaalde tijd.

In punt 3 staat:

quote:
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan tussentijds worden opgezegd en beėindigd als die mogelijkheid in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Jij en je werkgever moeten dan de opzegtermijn en de ontslagregels uit het Burgerlijk Wetboek volgen
In haar contract staat artikel
2:opzegtermijn
2.1 voor de beindiging van een dienstverband gelden bepalingen uit de horeca cao.

Hierop ga je terug naar de cao, punt 2.7
Opzeggen en beindigen van een arbeidsovereenkomst.
quote:
Voor opzegging en beėindiging van de arbeidsovereenkomst gelden de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek en de nadere bepalingen in deze cao
Dan lees ik 't toch goed dat ze gewoon voor einde van de maand op moet zeggen om einde van de maand erop te kunnen stoppen?

Alvast bedankt voor hulp en toelichting. :)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  zaterdag 16 maart 2019 @ 09:01:30 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185645563
Nee dus, je kunt een dienstverband voor bepaalde tijd alleen tussentijds opzeggen als dat expliciet in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Dat is het niet, het verwijst immers naar het wetboek (daar staat in dat het niet kan, tenzij) en naar de cao (en daar staat ook in dat het niet kan, tenzij de mogelijkheid in de arbeidsovereenkomst is opgenomen).

In overleg gaan met je werkgever of het dienstverband eerder op te zeggen is, en misschien staat die daar best open voor want aan een ongemotiveerde kracht heeft ie ook niet veel. Maar als de werkgever nee zegt, is het nee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185645564
Ja, er bestaat nog zoiets als er gewoon om vragen
  zaterdag 16 maart 2019 @ 09:18:47 #4
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_185645697
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:01 schreef investeerdertje het volgende:
Ja, er bestaat nog zoiets als er gewoon om vragen
Dat heb ik ook al gezegd. En dat gaat ze ook doen wanneer er inderdaad geen opzegtermijn geldt. Maar dan ga je toch wat anders 't gesprek in ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:01 schreef Janneke141 het volgende:
Nee dus, je kunt een dienstverband voor bepaalde tijd alleen tussentijds opzeggen als dat expliciet in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Dat is het niet, het verwijst immers naar het wetboek (daar staat in dat het niet kan, tenzij) en naar de cao (en daar staat ook in dat het niet kan, tenzij de mogelijkheid in de arbeidsovereenkomst is opgenomen).

In overleg gaan met je werkgever of het dienstverband eerder op te zeggen is, en misschien staat die daar best open voor want aan een ongemotiveerde kracht heeft ie ook niet veel. Maar als de werkgever nee zegt, is het nee.
Maar waar staat in het wetboek dan dat het niet kan?

Contract verwijst naar CAO, CAO naar wetboek en wetboek heeft artikel 672 waar gewoon de bepalingen zijn opgenomen welke te hanteren als opzegtermijn.

(Sorry, ff eigenwijs) O-)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_185645719
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:18 schreef awiebo het volgende:
[..]

Dat heb ik ook al gezegd. En dat gaat ze ook doen wanneer er inderdaad geen opzegtermijn geldt. Maar dan ga je toch wat anders 't gesprek in ;)[..]

Maar waar staat in het wetboek dan dat het niet kan?

Contract verwijst naar CAO, CAO naar wetboek en wetboek heeft artikel 672 waar gewoon de bepalingen zijn opgenomen welke te hanteren als opzegtermijn.

(Sorry, ff eigenwijs) O-)
Ik denk dat er geen andere manier is een om het gesprek aan te gaan. Als hij dan nee zegt kan je verder gaan kijken
pi_185645817
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:01 schreef Janneke141 het volgende:
Nee dus, je kunt een dienstverband voor bepaalde tijd alleen tussentijds opzeggen als dat expliciet in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Dat is het niet, het verwijst immers naar het wetboek (daar staat in dat het niet kan, tenzij) en naar de cao (en daar staat ook in dat het niet kan, tenzij de mogelijkheid in de arbeidsovereenkomst is opgenomen).

In overleg gaan met je werkgever of het dienstverband eerder op te zeggen is, en misschien staat die daar best open voor want aan een ongemotiveerde kracht heeft ie ook niet veel. Maar als de werkgever nee zegt, is het nee.
Naar welk artikel kijk je? Dat maakt het makkelijker om het na te lezen.

Ik had met een snelle google actie alleen gekeken naar de opzegtermijn (en niet naar of opzegging uberhaupt kan) en dan kom ik vanuit BW7:672 op dat er sprake is van een opzegtermijn van 1 maand voor de werknemer, tenzij dit via de cao anders bepaald is.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 09:40:09 #7
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_185645879
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:33 schreef snabbi het volgende:
[..]

Naar welk artikel kijk je? Dat maakt het makkelijker om het na te lezen.

Ik had met een snelle google actie alleen gekeken naar de opzegtermijn (en niet naar of opzegging uberhaupt kan) en dan kom ik vanuit BW7:672 op dat er sprake is van een opzegtermijn van 1 maand voor de werknemer, tenzij dit via de cao anders bepaald is.
Die inderdaad. In Artikel 672 van bwb 7 staan de bepalingen aangaande opzegtermijn.

En volgens janneke staat ergens dat je niet op mag stappen volgens wetboek. Maar de manier waarop en volgorde is ook wat bij mij de verwarring schetst. Ik heb een technisch vak geleerd, geen rechten gestudeerd
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_185648655
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:40 schreef awiebo het volgende:
Die inderdaad. In Artikel 672 van bwb 7 staan de bepalingen aangaande opzegtermijn.

Maar dat is iets anders dan een tussentijds opzegbeding. Als er in de arbeidsovereenkomst niet de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen is opgenomen, dan doet de opzegtermijn ook verder niet ter zake in dit geval.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 14:48:18 #9
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_185650206
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 13:01 schreef Queller het volgende:

[..]

Maar dat is iets anders dan een tussentijds opzegbeding. Als er in de arbeidsovereenkomst niet de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen is opgenomen, dan doet de opzegtermijn ook verder niet ter zake in dit geval.
Duidelijk. Dan zal ze eens lief moeten vragen :)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_185652021
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 13:01 schreef Queller het volgende:

[..]

Maar dat is iets anders dan een tussentijds opzegbeding. Als er in de arbeidsovereenkomst niet de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen is opgenomen, dan doet de opzegtermijn ook verder niet ter zake in dit geval.
Over welke opzegtermijn gaat dat wetsartikel dan?
pi_185652331
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 16:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Over welke opzegtermijn gaat dat wetsartikel dan?
Over contracten die opgezegd kunnen worden, zoals contracten voor onbepaalde tijd. Of als er wel een mogelijkheid is afgesproken om op te zeggen, maar geen afspraak is gemaakt over een termijn daarvoor.
pi_185652372
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 17:12 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Over contracten die opgezegd kunnen worden, zoals contracten voor onbepaalde tijd. Of als er wel een mogelijkheid is afgesproken om op te zeggen, maar geen afspraak is gemaakt over een termijn daarvoor.
^O^
pi_185657843
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:18 schreef awiebo het volgende:

[..]

Dat heb ik ook al gezegd. En dat gaat ze ook doen wanneer er inderdaad geen opzegtermijn geldt. Maar dan ga je toch wat anders 't gesprek in ;)
[..]

Maar waar staat in het wetboek dan dat het niet kan?

Contract verwijst naar CAO, CAO naar wetboek en wetboek heeft artikel 672 waar gewoon de bepalingen zijn opgenomen welke te hanteren als opzegtermijn.

(Sorry, ff eigenwijs) O-)
Artikel 7:667 lid 3 BW

[ Bericht 4% gewijzigd door baskick op 16-03-2019 21:45:50 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 17 maart 2019 @ 13:32:12 #14
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_185669496
quote:
:) ^O^ ^O^
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')