Schuifpui | donderdag 14 maart 2019 @ 22:17 |
Ik heb nog nooit een auto gehad in Nederland, maar loop al jaren te twijfelen om er toch een aan te schaffen. Tot nu toe altijd gefietst en ge-OV-ed naar werk, maar ik begin het een beetje zat te worden. Nu verwacht ik niet heel veel te gaan rijden, zo'n 8000km woon-werk, nog wat zakelijk en wat prive. Geen idee waar ik op uit zal komen, maar laten we eens 15.000km/jaar zeggen. In principe zou je dan zeggen dat benzine goedkoper is. Alleen diesels zijn recent behoorlijk in prijs gezakt. Daardoor lijkt diesel niet zo gek veel duurder uit te komen. Qua betrouwbaarheid koop ik liever een tweedehands diesel denk ik, verder vind ik het zelf wel relaxter rijden en daarnaast is de keuze ook nog eens beter. Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een Clio van 2013 - 2015 met om en na bij een ton op de teller. Al die benzineauto's zijn bijna allemaal 900cc, terwijl diesel 1.5L is. Verder is het aanbod diesels 50-50 hatch back-estate en zijn vrijwel alle benzines hatch backs. Ik heb het volgende vergelijk gemaakt. Input is allemaal van internet, dus brandstofverbruik van autoweek, prijs is de top 10 van autoscout. Voor vezekering ben ik even van Allrisk uitgegaan. Wellicht fijn voor het gevoel de eerste twee jaar. Verder heb ik geen schadevrijejaren opgebouwd. ![]() Wat de belastingen gaan doen blijft onzeker natuurlijk, evenals milieuzones e.d., maar ik verwacht de komende paar jaar ook geen hele extreme dingen. ![]() Iemand nog op/aanmerkingen en adviezen? | |
Roces18 | donderdag 14 maart 2019 @ 22:19 |
Gewoon benzinebak halen, wa verzekeren. Goedkoper ga je het niet krijgen ook al doe je honderd berekeningen. | |
Mickytjuh | donderdag 14 maart 2019 @ 22:38 |
Met deze lage kilometers is benzine een betere aankoop. Ik rijd vele malen meer en dan is diesel veel goedkoper. | |
Holenbeer | donderdag 14 maart 2019 @ 22:38 |
Restwaardes van diesel zijn erg onzeker. Zou het lager inschatten dan een benzine variant | |
eRKa | donderdag 14 maart 2019 @ 22:39 |
De toekomst van diesel is onzeker. Benzine is iets minder onzeker, dus dat wordt het. Ik rijd 45000 per jaar en dan is diesel goedkoper, mits ik de NL brandstofprijzen neem. Ga ik rekenen met Belgische prijzen (woon vlakbij de grens) dan is diesel al snel te duur. Echter wel erg fijne auto, veel koppel onderin. | |
Jordy-B | donderdag 14 maart 2019 @ 22:40 |
Je berekening zegt toch dat benzine goedkoper is? Ga gewoon voor benzine. Diesels zijn goedkoper omdat de vraag gedaald is, maar dan nog rij je geen afstanden waarbij diesel uit kan. | |
yosander | donderdag 14 maart 2019 @ 22:45 |
Twee tientjes per maand zou het mij wel waard zijn om de diesel te rijden ipv die driepitter. | |
Mr.Ping | donderdag 14 maart 2019 @ 22:46 |
Een Diesel lijkt mij veel degelijker dan een 0.9 koffiemolentje. | |
Schuifpui | donderdag 14 maart 2019 @ 22:46 |
De berekening zegt inderdaad dat benzine goedkoper is, maar ik heb het gevoel dat ik bij een diesel meer krijg. Wat meer keuze, grotere motorinhoud, meer opties. Toekomst van diesel is onzeker, maar uiteindelijk is de CO2 uitstoot lager, dus wellicht dat dat ook zo maar weer omslaat. | |
Schuifpui | donderdag 14 maart 2019 @ 22:55 |
Dit gevoel heb ik dus ook. ![]() Tips voor andere modellen zijn ook welkom. A3, Golf, BMW's zijn vaak toch wel een stukje duurder. Meer dan 10.000 euro voor een tweedehands auto vind ik vrij veel. Focus heeft ook goede prijs-kwaliteitverhouding, maar die hebben m'n beide buren al. ![]() ![]() | |
Mickytjuh | donderdag 14 maart 2019 @ 22:57 |
Andere uitstoot is hoger. Dus dit is appels met peren vergelijken. | |
yosander | donderdag 14 maart 2019 @ 23:03 |
In dat geval 1000x liever een Focus ![]() | |
Fer | donderdag 14 maart 2019 @ 23:10 |
TCE 120 dat is tenminste een echte Nissan en dan nog een chipje erbij, kom je nog vooruit. Lekker weg blijven van de TCE90 en 1.5 DCI. Beide recept voor ellende. | |
Schuifpui | donderdag 14 maart 2019 @ 23:12 |
Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai. Van de Focus is trouwens ook genoeg aanbod rond de ¤8000. Ook weer voornamelijk diesel, 1.6 TDCi. Ze zijn wel een klap zwaarder, bijna 200kg. | |
Schuifpui | donderdag 14 maart 2019 @ 23:15 |
Vanwaar dat? Ik lees niet echt veel slechte ervaringen op verschillende fora. | |
yosander | donderdag 14 maart 2019 @ 23:53 |
Rijeigenschappen ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 15 maart 2019 @ 08:31 |
Zet de restwaarde voor de benzine versie maar op 2000-2500 euro. Een auto van 10 tot 12 jaar oud met nog geen twee ton op de teller is nog niet volledig afgeschreven en goed voor een derde leven. Tenminste: als jij komende 6 jaar het ding fatsoenlijk laat onderhouden. Restwaarde bij diesel is op dit moment een groot vraagteken. Zowel in Nederland als in omringende landen gelden steeds meer beperkingen voor diesel en bovendien is de trend dat diesel accijnzen sneller stijgen dan die van benzine. In veel landen nadert de prijs van een liter diesel al de prijs van een liter benzine. Dat samen met milieuzones maakt diesel heel snel minder populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel omringende landen waar diesel in het verleden nog veel populairder was dan bij ons. Ook voor export-handelaren heeft diesel daardoor steeds minder waarde vanwege over-aanbod. | |
oldford | vrijdag 15 maart 2019 @ 09:05 |
Benzineprijs en dieselprijs is wel erg hoog ingeschat, net als het verschil in prijs per liter. Bij de vrije pompen hier in het dorp is diesel rond de 1,30 en benzine rond de 1,53 euro. Dat is een kleiner verschil als in je berekening. Dus nog meer voordeel voor een benzine versie. Vergeet ook niet dat een moderne diesel regelmatig moet regenereren en daar maak je eigenlijk niet genoeg kilometers voor. Dat kan op dure reparaties uitkomen als het roetfilter verstopt. Tel daar ook nog bij op dat het dieselverbruik drastisch stijgt als het regeneren te vaak wordt afgebroken omdat de ritten te kort zijn. En misschien een aankooptip: Peugeot 206+ van bouwjaar 2010 of 2011. Er zijn er zat te krijgen met heel lage kilometerstanden. De motor is een oerdegelijjke 1400 cc 8 klepper. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 maart 2019 @ 11:13 |
Wil je per se zo nieuw? Een oudere hothatch is ook prima haalbaar en geeft meer fun dan die 0.9 of 1.5. Bijv. een oudere Clio RS of 206 RC (of GTi). | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 17:51 |
Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen. | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 17:56 |
Kwamen van nu.nl. Ik heb in Nederland alleen maar op een tankpas met lease/poolauto getankt en werkelijk nog nooit echt goed gekeken wat ik daarvoor betaald heb. Ik zal de goedkope onbemande pomp vlakbij m'n huis eens checken. Buren zijn vrij blij met dat benzinestation geloof ik. Hoeveel km moet je daarvoor minimaal rijden en hoe vaak? Woonwerk zal iets van 16km zijn, niet veel dus. M'n ouders wonen 80km verderop en verder verwacht ik zo af zakelijk ook 100 tot 200km te rijden. Zeg eens per week een langere rit en verder dagelijks <20km. Zal eens kijken. Op zich vast prima auto's, maar trek me wat minder. | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 18:00 |
Het maakt wel dat diesels momenteel vrij goedkoop zijn. Goedkoper dan de benzinevariant met kleinere motor. ![]() Ik kan me niet voorstellen dat auto's uit 2014-2015 op korte termijn geweerd zullen worden uit binnensteden. Rotterdam en Utrecht zitten nu op auto's ouder dan 2001, dus dan zou dat wel heel hard moeten stijgen. Accijnzen en wegenbelasting zal een vraagteken blijven. Het zal ongetwijfeld sneller stijgen dan bij benzine, maar ik ga er vanuit dat ze het wel enigszins betaalbaar houden. Net als de energiebelasting, kan de politiek dat niet te hard laten stijgen. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 maart 2019 @ 18:24 |
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen. Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam. Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden. En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen. | |
oldford | vrijdag 15 maart 2019 @ 18:52 |
Schuifpui, je hoeft de deur niet eens uit voor de actuele benzineprijzen. Dit zijn handige sites om de prijzen te vergelijken: https://www.brandstof-zoeker.nl/ http://www.tankje.nl/ | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 19:52 |
Wellicht is benzine toch beter, zal ook eens wat meer zoeken naar die tce120. Een auto heeft toch wel minimaal 4 cilinders nodig. Zo'n RS is wel geinig, maar ik denk dat ik dat de eerste twee weken leuk vind. Daarna doet het me niets meer en dan heb je een auto die duurder is en meer verbruikt dan een gewone Clio. En wellicht wat meer kans dat de vorige eigenaar hem wat harder heeft behandeld. | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 19:55 |
Thanks. 1.35 / 1.58 dus. Ik update m'n Excel. | |
oldford | vrijdag 15 maart 2019 @ 20:16 |
Het kan nog wel goedkoper. Naast je woonplaats kun je ook eens langs de routes die rijdt gaan zoeken. Ook die op de langere rit naar je ouders. Dat kan je nog wel eens 5 tot 10 cent per liter besparen. Woon of kom je soms in de buurt van een grens, dan gaan er nog weer andere prijzen gelden. Tanken in Duistand is een stuk voordeliger dan hier. Daar kost euro95 wat hier diesel kost. Ook België is goedkoper wat betreft benzine. Voor diesel moet je niet in België zijn. | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 20:21 |
Vast wel, maar ik ken me zelf. Ik ben zuinig, dus ik stel het kopen van een auto al heel lang uit. Maar als ik er dan een heb, dan heb ik geen zin om moeilijk te plannen en tank ik gewoon in de buurt of als dat uitkomt. ![]() | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 20:26 |
TCe120 zijn echt wel een heel stuk duurder. Veelal rond de ¤12.000. Over het algemeen zijn ze iets jonger en minder kms als ik zo snel even zoek. Dat vind ik dan weer best veel geld voor Renault. | |
DETELEVISIEKIJKER | vrijdag 15 maart 2019 @ 20:29 |
Diesel een keer per week netjes warm rijden en dan flink trappen, dan blaas je 'm schoon na de korte ritjes. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 maart 2019 @ 20:56 |
Hmm, dat is wel flink aan de prijs. Rond de 8k is je budget? | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 21:27 |
Ja zoiets. Als ik echt wat leuks vind misschien 9k. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 maart 2019 @ 21:50 |
Ik heb hier wat auto's rond de 8k. Niet specifiek met die motor, als je diesel wil moet je dat gewoon doen natuurlijk. Zeker ook de motoren even googlen op betrouwbaarheid, want er zijn ook gewoon slechte modellen gemaakt. Dus zie de linkjes gewoon als illustratie voor wat er te koop is in het kleinere segment. Je zegt dat bijv. een Clio RS je uiteindelijk niet zoveel meer doet qua power, maar persoonlijk denk ik dat dat soort auto's een stuk leuker blijven dan de standaard versies. Zeker, de meeste keren rijd je gewoon normaal en dat kan ook met 90pk. Maar die paar keer, in het weekend bijvoorbeeld, dat je wel kan boenderen is dan extra leuk. Ik heb veel auto's gehad en nog meer auto's gereden, maar ik geniet elke keer weer van mijn BMW (met V8). Het plezier met eenzelfde type met 4 of kleine 6-cilinder zou echt veel minder zijn (en heb ze allemaal gereden, op de M5 na van dat type). En natuurlijk gewoon gaan rijden. Je merkt gauw genoeg of bijv. 90pk voldoende voor je is. Nogmaals, linkjes ter voorbeeld, hoeft niet per se die uitvoering/motor te zijn: Audi A1 Renault Clio RS Peugeot 206 RC Volvo C30 Toyota Yaris T-Sport Suzuki Swift Sport Skoda Fabia RS Alfa Romeo MiTo Ford Fiesta Citroën DS3 MINI Cooper S Hopelijk heb je er wat aan. Veel leuks te koop voor jouw budget! Maar let goed op wat je koopt. Ik weet niet alles, maar van een paar types die er tussen staan zijn ook versies met een slechte reputatie (de 1.6 motor in de MINi en Peugeot's/Citroën's bijvoorbeeld). | |
Schuifpui | vrijdag 15 maart 2019 @ 22:22 |
Thanks voor de inspiratie. Er is zeker een hoop te koop, dat maakt het ook zo lastig. Ik ga het op me inlaten werken, misschien morgen langs een garage in de buurt die heeft een Clio TCe 90 staan. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 maart 2019 @ 22:31 |
Keep us posted! | |
Mr.Ping | zaterdag 16 maart 2019 @ 08:55 |
Grappig dat je met deze auto komt, ik heb na lang wikken en wegen een Clio RS 197 pk in de garage staan. In werkelijke nieuwstaat! De laatste echte fun auto zonder turbo. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 maart 2019 @ 09:06 |
Voeg de Volvo C30 1.6 benzine daar maar aan toe, die motor is eigenlijk te licht en de auto is derhalve nauwelijks vooruit te branden. 1.8 en de 2.0 zijn beter qua vermogen, maar blinken helaas niet uit wat zuinigheid betreft ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2019 09:07:21 ] | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 16 maart 2019 @ 10:49 |
Gaaf! Foto’s?! Ja er is over elke motor wel wat te zeggen. Is die 1.6 in de Volvo ook niet van PSA? Dus de beruchte VTi die ik al noemde? En de TFSI’s in de Audi en Skoda moeten ook goed uitgezocht worden. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 maart 2019 @ 11:05 |
Nee, de 1.6, 1.8 en 2.0 zijn alledrie van Ford en afkomstig van een samenwerking met Mazda, bij mijn weten zijn dat wel betrouwbare motoren. De 2.4 en 2.5T waren allebei Volvo blokken. Overigens zijn na de facelift zowel de 1.6 als de 1.8 uit het assortiment gehaald, dus Volvo zal zich zelf ook wel gerealiseerd hebben dat die eigenlijk vermogen tekort kwamen. De diesels waren wel afkomstig van Ford/PSA, met uitzondering van de vijfcilinders. Ik wilde graag een benzine rijden dus ik heb me nooit verdiept in de diesels, ik weet ook niet hoe (on) betrouwbaar die zijn. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2019 11:06:02 ] | |
Mr.Ping | zaterdag 16 maart 2019 @ 11:14 |
Sure, ik heb nog maar een paar weken. Met dit bommetje moet ik een keer de bergen in. [ Bericht 44% gewijzigd door Mr.Ping op 17-03-2019 02:44:10 ] | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 16 maart 2019 @ 11:19 |
Oef, lekkere uitvoering! Ja dat moet je zeker doen! | |
eRKa | zaterdag 16 maart 2019 @ 19:08 |
Diesel heeft van oudsher de naam betrouwbaar te zijn. Voor de versies zonder common rail techniek gaat die vlieger zonder meer op. Er zit weinig aan dat kapot kan en wat er kan falen is ook behoorlijk robuust. In de CR techniek is de brandstof druk enorm opgeschroefd, naar 1000-1500 bar! Dus de HD pomp heeft heel wat te verduren met slechts 2 pompcilinders ter dikte van een balpen. Ook de injectoren krijgen die druk te verwerken en slijten ook nogal, door de speciale constructie zijn pomp en injectoren nogal aan de prijs (reken op ¤2000 materiaal voor pomp en 4 injectoren, excl montage). Later zijn er nog dingen toegevoegd als turbo's, egr, dpf, DOC om meer vermogen en/of lagere uitstoot te halen. Hoe meer onderdelen, hoe groter de kans dat er iets stuk gaat. Conclusie, de moderne Diesel is heus niet zo onverwoestbaar als zijn grootvader. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 20:33 |
Bij dezen: Vandaag een TCe90 uit 2013 en een Dci uit 2015 gereden. De benzine viel me eigenlijk helemaal niet tegen. Als je start en hij draait stationair dan krijg je wel even twijfels. Als je eenmaal rijdt, kom je prima mee. Je krijgt wel de neiging op wat sportiever te rijden in zo'n wagentje met kleine turbo motor. De diesel is gewoon steady, wat relaxter. Dan de kosten. Ik heb m'n sheet geupdate. Ik kom eigen op een miniem verschil in prijs tussen de benzine en de diesel variant. Ik ben nu even uitgegaan van de auto's die ik gezien heb. Hier en daar nog wat beter gezocht naar de waarden tov gisteren. Als ik voor een WA verzekering zou gaan, kom ik precies even duur uit. ![]() Ik weet niet of ik wel voor benzine zou gaan die ik vandaag heb proefgereden. Op zich prima wagentje, maar hij is in 2016 geïmporteerd uit Duitsland en daardoor wel wat minder over bekend. De garage waar hij stond, was ook wat kleiner en geen officiële dealer. De diesel stond bij een Renault garage, hij was ook altijd daar onderhouden, één vorige eigenaar. Die benzine dus minstens twee. Wat zijn jullie gedachten? Klopt m'n Excel? | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 20:45 |
Wat een weekje kut weer wel niet doet. Vorige week had ik totaal niet bedacht om een auto te gaan kopen. ![]() ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 16 maart 2019 @ 20:58 |
Wat ik zo even snel zie: Waarom heb je de APK van diesel goedkoper? Het is juist duurder ivm de roetmeting. Zal verder niet een enorm verschil maken uiteraard. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:00 |
Het aantal keer APK, omdat de auto nieuwer is, dus minder hoeft. Heb de prijs van de Renault garage genomen. Eigenlijk niet gelet op verschil benzine-diesel. | |
Leandra | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:05 |
De afschrijving van de benzine-auto is hoger? En de onderhoudskosten zijn gelijk? Edit: ah, afschrijving had je al aangepast, maar de onderhoudskosten voor de diesel nu zelfs lager? | |
Sometimes | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:07 |
Benzine apk is 4-2-2 Diesel 3-1-1 Dus in jouw vergelijking moet de benzineversie 1 keer minder een APK. | |
Leandra | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:11 |
Je kunt je trouwens beter afvragen of je wel een Renault wilt, met al die vage elektrische storingen. | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:12 |
Na de Laguna II zijn ze daar een stuk beter in geworden. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:13 |
Dat heeft te maken de twee auto's die ik bekeken heb. De diesel is nieuwer en heeft minder op de teller. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:13 |
Klopt, ik heb scheef in het tabelletje van de RWD gekeken, zal het updaten. | |
Ivo1985 | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:13 |
Het aantal keer Apk ligt bij diesel ook hoger. Uitgaande van bouwjaar 2015 moet de diesel in 6 jaar 6 keer gekeurd worden. Of 5 keer als je nu met verse apk koopt en met (bijna) verlopen apk weer verkoopt Uitgaande van 2013 moet de benzine in 2019 en 2021 gekeurd worden en na '21 jaarlijks. Dat is 5 maal ij 6 jaar. Of 4 wanneer je nu met verse apk koopt en met (bijna) verlopen apk weer verkoopt. Hoe kom je erbij dat diesel minder vaak gekeurd zou moeten worden? [edit] de fout al ontdekt. | |
Leandra | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:16 |
Ja, maar een grote beurt is een grote beurt en een kleine beurt is een kleine beurt en die zal de auto moeten gaan krijgen op basis van jouw aantal kilometers, en die beurten zijn bij een diesel vrijwel altijd duurder. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:32 |
Prijzen zijn: Type beurten: A / B / A+B Benzine: 120 / 224 / 287 Diesel: 120 / 253 / 316 Het scheelt wel iets (¤29/2 jaar), maar ik verwacht bij een auto die bijna 3 jaar ouder is en 30.000 meer heeft gereden dat er eerder zaken vervangen moeten worden: distributieriem, waterpomp, etc. Het lijkt me dat dat harder mee gaat tellen, vandaar dat ik die van de benzine hoger heb ingeschat. Als dat onjuist is, dan pas ik dat aan. | |
Fer | zaterdag 16 maart 2019 @ 21:45 |
Klopt, die injectors krijgen 2000 bar diesel te persen, door een paar gaatjes kleiner dan een mensenhaar. Die gaatjes slijten erdoor uit en de pompdruk wordt ook minder door slijtage van de pomp. Resultaat is minder goede verstuiving, wat weer zorgt voor meer roet. Geen probleem, want je hebt een roetfilter toch? Die kan die extra roet ook niet hebben en is sneller vol. Vervolgens gaat de motor proberen het roet te verbranden, door extra diesel in te spuiten, wat zogenaamd in de uitlaat moet verbranden en het roetfilter moet heet stoken. Nog erger is dat van die extra brandstof een deel niet verbrand en via de cilinderwand/zuigerringen de carter inloopt en zich vermengd met de motorolie. En diesel is vet, maar niet dik genoeg om een motor te smeren. Komt weer extra lagerslijtage van. Ondertussen hebben we nog een EGR wat lekker vuile uitlaatgassen weer terugvoert naar de inlaat, om daar alles te vervuilen en de turbo, die gek is op lagerslijpsel in je olie... Ja, ik ben blij dat ze met 180000km mag inleveren zo’n diesel. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 22:00 |
Hoe vaak komt het echt voor dat dat problemen geeft? Ik heb toch best een aantal vrienden en collega's die hun diesel tot 250 a 300k hebben gereden. Dan is het wel klaar, maar daar zou ik wel mee kunnen leven. | |
Sometimes | zaterdag 16 maart 2019 @ 22:34 |
Even een andere invalshoek tussendoor. Je geeft aan ongeveer 8000 km per jaar aan woon-werk verkeer te gaan maken. Dat is grofweg 16 kilometer per enkele reis (?). Als dat klopt dan is een diesel geen goede optie. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 22:37 |
Is idd 16km enkele reis. Ik verwacht wel minimaal eens per week langere ritjes, maar dan is het nog steeds geen goed idee? Iemand anders haalde dit ook al aan, maar ik weet niet wat je wel zou moeten rijden. | |
Leandra | zaterdag 16 maart 2019 @ 22:48 |
16 km... dan is de motor amper warm. | |
Sometimes | zaterdag 16 maart 2019 @ 22:50 |
Er zijn vast mensen op het forum die het beter uit kunnen leggen, maar bij jouw woon-werk ritten wordt die diesel niet warm genoeg. Een keer per week een langere rit (hoe ver is dat dan?) lijkt mij niet echt voldoende om dat recht te trekken. | |
Schuifpui | zaterdag 16 maart 2019 @ 22:59 |
Zeg eens per week een ritje naar m'n ouders of vergelijkbaar, 2x75km. Daarnaast zal ik m'n auto ook weg gaan gebruiken voor boodschappen e.d. Dus naast woon-werk zijn er nog wel een paar korte ritjes. Is dat echt een probleem voor diesel? Voor mij is dat redelijk nieuw. Ik heb het ook een tijd gedaan met een leaseauto (diesel) en daar heb ik geen problemen mee gehad. | |
Fer | zondag 17 maart 2019 @ 03:06 |
Mijn 1.6 Tdi heeft exact 15 mnuten snelweg nodig om op temperatuur te komen, dat is minstens 20-25km. Ga ik in de stad rijden, is hij na 30-40 zelfs niet goed warm. 2x per week lange rit kan voldoende zijn om hem schoon te houden, maar het blijft een gevaar voor roet aanslag. | |
oldford | zondag 17 maart 2019 @ 09:56 |
De Tce 90 motor heeft een distributieketting geen riem. De diesel motor heeft wel een distributieriem. Een ketting zou in principe een autoleven lang moeten meegaan Renault zelf zegt er dit over: Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio 1.5 dCi = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar. | |
loni55 | zondag 17 maart 2019 @ 10:09 |
Oh een keuze gebaseerd op gevoel. Zeg dat dan. | |
Joooo-pi | zondag 17 maart 2019 @ 10:36 |
Thermostaatprobleem? | |
Fer | zondag 17 maart 2019 @ 10:36 |
Als je kijkt naar het praktijkverbruik, is het verschil in co2 uitstoot marginaal, 10% ofzo. Luchtvervuiling van onze steden door NOx is een veel groter probleem. Daarnaast zal benzine nog steeds zuiniger worden, diesel is uitontwikkeld. | |
Fer | zondag 17 maart 2019 @ 10:38 |
Nee hoor, die zie je duidelijk zijn werk doen zodra je 90c haalt met koelwater. dan daalt hij weer naar 85 ofzo, dat is de thermostaat die dus open gaat. Olie is dan nog pas 50c en heeft echt 15 minuten nodig om 90 te halen. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 12:36 |
Dat zeg ik direct in de OP al. Een auto kopen is sowieso grotendeels gevoel. Als ik echt rationeel zou doen, dan zou ik een elektrische fiets moeten kopen. ![]() Het moet alleen niet een al te onverstandige keuze worden financieel. ![]() | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 12:38 |
Ja dat wist ik eigenlijk al, kon zo snel niets beters bedenken. Maar op wat voor bedrag zou je qua onderhoud uitkomen voor beide auto's. Het lijkt me nog steeds dat een diesel uit '15 goedkoper zou moeten zijn dan een benzine uit '13 met 30k meer op de teller. Toch? | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 12:44 |
Andere reden om voor diesel te kiezen, zou voor mij zijn dat extra kms goedkoper zijn. Als ik bijvoorbeeld een keer naar de Alpen wil rijden, of naar de Noorse Fjorden, dan zijn de extra kosten lager, dus zal ik dat sneller doen. Aan de andere kant moet ik dus ook zeggen dat een 3 cilinder turbobenzinemotortje me heel erg mee viel en dat het wel een leuk scheurautootje wordt. Ben er nog niet uit. Het liefst zou ik een iets jongere benzine willen hebben denk ik, en dan het liefst verder de uitvoering van die diesel die ik bekeken heb. Maar die zitten al snel aan ¤10.000 tot ¤11.500 en dat vind ik erg veel. | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 12:47 |
Ik vind de bedragen die je hier gepost had vrij beperkt eigenlijk. Nou ja, in die zin dat men eigenlijk alleen maar controles en vloeistofaanvullingen als beurten heeft staan, daarbij zijn beide auto's al 4 jaar oud of ouder, en dus is dat lijstje van de eerste 4 jaar niet echt een basis voor je berekening. Dit zijn al andere prijzen, en ja.... dat zijn prijzen voor auto's van voor 2012, maar daar ga je vanzelf komen qua leeftijd van de auto. https://www.renault.nl/onderhoud-service/onderhoud-op-maat.html | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 12:49 |
En wat een schijtsite is dat van Renault ook, dat je voor prijzen iedere keer je kenteken moet invoeren ![]() | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 12:57 |
Bochane rekent vergelijkbare prijzen als die van de Renaultsite voor auto's van voor 2012. https://www.bochane.nl/re(...)ere-onderhoudsbeurt/ Reken het ene jaar een budgetbeurt en het andere jaar een onderhoudsbeurt en dan vooral bidden dat ze niets tegenkomen bij alles wat ze controleren. Dan zit je dus het ene jaar op 180 (190 voor diesel) en het andere jaar op 260 (300) voor diesel. Plus dat je voor de diesel dan ook nog een keer APK-kosten hebt. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 12:59 |
Voor de jaarlijkse beurt ben je afwisselend 120 en 224 / 253 kwijt. De rest zou dan zijn voor het vervangen van onderdelen, vervangen van remvloeistof e.d . en andere bijkomende zaken zijn. Ik had ergens gevonden dat de gemiddelde kosten 4018 euro voor 5 jaar zouden zijn. Ik kan de even niet meer terugvinden waar ik dat vandaag heb. Daar is die 800 op gebaseerd. M'n broertje heeft een twingo uit 2012 en die zegt normaal zo'n 200-500 per jaar kwijt te zijn, met nu twee keer een uitschieter: kapotte airco en binnenkort vervangen van de distributieriem en waterpomp. | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 13:02 |
Die 120 is alleen olie verversen... controleren ze niets. Ik vind die bedragen heel leuk hoor, maar ik denk dat ze vrij optimistisch zijn, en dat je echt minimaal 200 voor het ene jaar en 300 voor het andere jaar mag rekenen qua beurten. En dan hebben we de rest nog niet. Die gemiddelde kosten van ¤ 4.018 voor 5 jaar zijn voor welke 5 jaar? De eerste 5? De tweede 5? Houdt je broertje de kosten van de auto nauwkeurig bij? | |
Fer | zondag 17 maart 2019 @ 14:11 |
In een Renault? Dream on | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 14:19 |
Nee, dat lijkt mij ook niet, maar daarom adviseer ik (als agnost) de TS ook te bidden, meer kan ik niet doen. Dat een Renault wegens de veelvoorkomende problemen met elektrische issues geen goed idee was heb ik al eerder gezegd. De vader van een schoolvriendje van mijn jongste was zelfs blij dat hij zijn Clio leasebak weer kon inleveren omdat hij ziek werd van iedere keer weer een andere storing.... zijn broer (die dezelfde auto zelf gekocht had) had dezelfde problemen. Op een gegeven moment deed de ene koplamp het niet, kon de Renaultgarage niet oplossen ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 17 maart 2019 @ 14:39 |
Het is wel duidelijk dat je graag een diesel wil, omdat je het steeds probeert te verdedigen terwijl iedereen je er van af probeert te houden ![]() Maar de prijzen veranderen wel. Het voordeel is niet per se heel veel groter meer. In België en Frankrijk liggen de prijzen vrijwel gelijk tegenwoordig. In Italië heb ik weleens 2 euro per liter gezien voor diesel (op de Brennerpas). Het is moeilijk te voorspellen wat er nou gaat gebeuren. De laatste weken hoor je juist weer wat mildere berichten over diesel, dat het toch wel weer schoner is dan beweerd.. | |
oldford | zondag 17 maart 2019 @ 14:46 |
Waar heb je dat gehoord? Heb je een link naar een wetenschappelijk onderbouwd stuk waarin dat beweert wordt? | |
LoveAtFirstDrive | zondag 17 maart 2019 @ 14:48 |
Dat hoorde ik op de radio, geen bronnen verder. Zal eens kijken of ik er wat over kan vinden op das internet. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 17 maart 2019 @ 14:54 |
Enige wat ik nu zo gauw tegen kom is dit: https://www.nu.nl/auto/5682914/moet-nog-wel-diesel-kopen.html Overigens wil ik er geen discussie over starten, ik heb er geen verstand van. Enige is dat ik het op de radio paar keer heb gehoord. Geen idee welke zender, zelfs niet eens of het wel in NL was aangezien ik veelal door Europa rijd ![]() | |
Ivo1985 | zondag 17 maart 2019 @ 14:58 |
Plus in de komende 6 jaar: -minimaal 2 sets voorbanden en een set achterbanden. Mogelijk 3 sets voorbanden en 2 sets achterbanden. Afhankelijk van rijstijl en stadsverkeer of snelweg/buitenweg. - Waarschijnlijk een keer een startaccu. Misschien zelfs twee. - Waarschijnlijk een nieuwe uitlaat, of in elk geval een deel ervan - Set nieuwe remblokken, eventueel ook nieuwe schijven - Distributieriem bij de diesel - Hier en daar nog een rubber, lager of pakking Slijtage van banden en remmen ligt bij diesel, bij dezelfde rijstijl, iets hoger dan bij benzine. Dit vanwege het hogere gewicht van de auto. Een setje extra voorbanden verslijten van een degelijk merk kost al snel omstreeks 200 euro. | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 15:00 |
En dat is qua banden als TS vindt dat hij geen winterbanden nodig heeft. Anders verdeelt zich dat een beetje qua slijtage, maar moet hij ook een extra set banden en velgen aanschaffen. Sowieso is dat op basis van dat de auto nu (vrijwel) nieuwe banden zou hebben. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 15:50 |
Oké, dat zou goed kunnen ja. Weer gevonden: https://www.businessinsid(...)meest-verkocht-2018/ Voor een auto van 5 jaar oud, tot hij 10 jaar oud is dus. Ik heb geen precieze lijst van hem gehad, maar hij doet gewoon elk jaar het dealeronderhoud en volgt de aanbevelingen. Ik geloof dat het wel ongeveer klopt. Hij komt in ieder geval klagen als het meer dan ¤800 is. ![]() | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 15:54 |
Tja.. het zal het best zijn. M'n pa rijdt al jaren een VW passat als lease auto. Hij heeft nu z'n 3e of 4e en doet er steeds 4 jaar mee. Die is ook al twee maal stilgevallen, waarvan één keer de motor volledig vervangen is. In de huidige passat van 3 jaar oud ligt de derde versnellingsbak en hij heeft er ook een gehad die problemen bleef houden met die automatische handrem. Zo kan je over bijna elk merk wel wat zeggen. M'n broertje heeft op de airco na geen problemen gehad met z'n Twingo. Hij heeft hem sinds 2012 (nieuw) en de teller staat nu op 120k. Ik zal een buurman verderop eens vragen naar zijn ervaringen met z'n Clio. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 16:01 |
Ik hoef niet perse een diesel op zich. Een jaar of drie geleden ben ik voor het eerst gaan kijken naar een auto. Toen ook bij een Clio uitgekomen. Toen vond ik ze echter te duur, vaak nog ¤12.000 voor een benzine. Ik was nu getriggered door een collega die een Clio diesel heeft gekocht voor ¤6.500. Wel iets ouder dan waar ik nu naar kijk (2013 dacht ik). Maar toen begon ik het opeens interessant te vinden. Het is nu een beetje de afweging tussen een benzine voor pak en beet ¤10.000 of een diesel van ¤7.000 à ¤8.000 als ze een vergelijkbare leeftijd en km-stand hebben. Als de prijs gelijk was, zou ik zeker voor benzine gaan. Een paar jaar terug waren de diesels nog duurder dan benzine. Toen was de keuze ook niet zo lastig. ![]() | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 16:06 |
Ja, als ik een beurt van >800 voor m'n kiezen krijg ben ik ook niet blij, maar er zijn nogal wat zaken die niet noodzakelijkerwijs onder een onderhoudsbeurt vallen, maar wel onder het onderhoud, banden, airco en dat soort dingen.... remmen zijn ook altijd leuk als extraatje, en dat ga je toch een keer krijgen, met een beetje pech krijg je ze allemaal tegelijk. Maar reken voor een diesel echt maar hetzelfde bedrag als voor een benzine, het feit dat hij 2 jaar jonger is en wat minder gelopen heeft doet daar weinig aan af. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 16:09 |
Uit dit stukje: De komende 6 jaar zou dit geen probleem moeten zijn dus, da's wel gunstig. ![]() En als dat gebeurt, dan kan je waarschijnlijk nog wel een paar jaar extra doorrijden. Zo vaak kom ik niet in die gebieden. Als het echt massaal ingevoerd wordt, dan is de restwaarde natuurlijk wel nul, maar daar moet je dan ook gewoon rekening mee houden. Het enige wat ik een beetje eng blijf vinden, is de wegenbelasting, omdat dat een vrij groot deel van de kosten is. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 16:20 |
Ok, thanks voor de input. Ik neem dat mee. Het nieuwe kostenplaatje wordt dan: - APK verhaal gecorrigeerd - Onderhoud beide op 800/jaar - Restwaarde diesel naar 750 gezet ![]() 27.5/maand verschil bij een Allrisk verzekering, 17.5 verschil bij WA. Ik moet eigenlijk nog wel even opzoek naar een andere benzine, want deze durf ik toch niet aan. Hij is erg goedkoop als ik het vergelijk met anderen. Garage is so-so en dus geïmporteerd en weinig geschiedenis van terug te vinden. | |
Leandra | zondag 17 maart 2019 @ 16:31 |
Nou ben je even een paar dagen gefrustreerd door de regen, maar is een speed pedelec niet wat voor je? | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 17:05 |
Nee ik wil gewoon een keer een auto. Kan het ook prima betalen. Het is vooral dat het altijd wel te doen was zonder, maar tegenwoordig erger ik me er steeds meer aan. Familiebezoekjes kosten veel tijd door treinen, een keertje bouwmarkt is altijd lastig. Op werk altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van een poolauto. Afgelopen twee weken ook twee keer een verjaardag bij mensen 10km verderop gehad zonder fatsoenlijke OV verbinding. Beide keren door de stromende regen tegen de wind in moeten fietsen om vervolgens als verzopen kat op die verjaardag te verschijnen. Een sollicitatiegesprek is ook altijd een lastige. Ik zie het als mooi meegenomen dat ik zo lang zonder auto heb gekund, maar ik ben er inmiddels wel klaar mee. Heb al vaak genoeg half lopen kijken, maar wil het nu gewoon eens doorzetten. Zeker omdat ik van baan wissel. M'n huidige baan was in dezelfde stad en dus te fietsen. Straks zou ik weer moeten treinen, ik heb daar niet zo'n zin meer in. Die trein gaat wel elke 5 min en de metro elke 2-3min, maar het is stervensdruk. Je fiets kwijt raken op het station op zo'n manier dat hij er 's avonds nog staat, is wel de grootste uitdaging. Het is wel leuk hoor elke maand ¤1500 overhouden, maar op een gegeven moment moet ik maar eens wat comfortabeler gaan leven. | |
oldford | zondag 17 maart 2019 @ 17:20 |
Tja, in dat stukje wordt het dan opgenomen voor de allernieuwste diesels die aan euro 6 d temp voldoen en straks aan euro 7. Een 2015 diesel voldoet daar niet aan. De tegenpartij zit ook niet stil: https://autofans.be/nieuw(...)t-van-euro-6-diesels En dat gaat dan dus wel over een diesel uit 2015. Op dit moment vergelijken de voor- en tegen-standers van de diesel nog de Co2 waardes die OPGEGEVEN worden. Maar ook die kloppen niet. Want het brandstofverbruik (en dus de uitstoot van Co2) is zowel bij benzine motoren als bij diesel motoren een stuk hoger als beweerd wordt. Ook daar kunnen de nieuwe normen (vooral door de testen die op de openbare weg worden uitgevoerd) een hoop duidelijkheid gaan verschaffen. | |
Fer | zondag 17 maart 2019 @ 17:20 |
Bij precies andersom. Toen in Frans reed, 40000-50000km per jaar, iedere beurt een waslijst aan problemen. Sinds ik VAG rij, 36000km per jaar, nooit klachten, alleen maar normaal onderhoud. | |
Schuifpui | zondag 17 maart 2019 @ 21:24 |
Toch even een beter prijsonderzoekje gedaan. Alle Clio's van 2014 tot 2018, met een km-stand van 20.000 - 200.000, vanaf 90PK hier in de buurt.![]() Diesel is wel een goede ¤2000 goedkoper in de range van 80.000 tot 120.000km. Ik vind het wel opvallend hoe constant de prijs van de TCe90 is van 40.000km tot 100.000km. Verder weet ik eigenlijk nog niet wat ik hier aan heb. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Schuifpui op 17-03-2019 21:30:00 ] | |
Hi_flyer | maandag 18 maart 2019 @ 13:03 |
Om precies dezelfde reden zit ik nu ook autosites af te struinen ![]() | |
Schuifpui | maandag 18 maart 2019 @ 19:45 |
Ik weet het niet ![]() | |
CarbonC | maandag 18 maart 2019 @ 19:54 |
Prius III? | |
DJSmiley | maandag 18 maart 2019 @ 21:49 |
Diesel: Kan als je voor het comfort wilt gaan van het hogere koppel Met jouw kilometers is de feitenlijke keuze: Geen diesel - Duurder onderhoud (turbo, egr, roetfilters) - Gezeur met mileuzones (wordt alleen maar stricter) - Restwaarde is dubieus, toekomst onzeker - Brandstof wordt duurder, in NL extra accijnzen - Vakantieritjes zijn duur, in diverse landen is diesel en benzine gelijk, soms diesel zelfs duurder (Belgie, Frankrijk, UK, Kroatie, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden om maar wat te noemen) Daarnaast zijn er bergen dieseltjes met probleemmotoren. De ouderwetse kwaliteit van diesel is allang niet meer zo.. En dingen als ontsjoemelsoftware maken de levensduur niet beter. Mijn volgende auto wordt vermoedelijk een Hybrid. Dan rij je prima 1:20 of beter op benzine.. Toyota Prius, Honda Insight, Toyota Auris, Honda Jazz om maar wat te noemen zeer betrouwbare auto's, en doordat je bij het remmen je accu oplaad ipv je remblokjes enz te slijten ook nog goedkoper in onderhoud | |
Schuifpui | maandag 18 maart 2019 @ 22:16 |
Yep klopt. Deels eens. Al denk ik dat sommige punten wel enigszins mee zullen vallen. Onderhoud zal wel duurder zijn, al heeft de benzine versie ook een turbo. Brandstoffen duurder, ongetwijfeld, maar in het klimaatakkoord hadden ze het over 2x1ct erbij toch? Die vakantieritjes zullen niet echt duurder zijn lijkt me, het verbruik ligt ook weer larger. Het voordeel zal wel minder groot zijn dan in Nederland. Misschien niet beter, maar ook niet slechter toch? De vorige 1.5 Dci van Renault hadden wel problemen heb ik gelezen, maar over deze versie kom in niet echt slechte verhalen tegen. Vind ik persoonlijk niet echt leuke auto's. Hoe zit het eigenlijk met dat soort technologie. Zitten daar niet veel sensoren in die bepalen wanneer er teruggeleverd moet worden e.d. Klinkt als alleen maar complexer. Puur elektrisch is wel een stuk simpeler, maar dat ik voorlopig voor de meesten nog even niet haalbaar. | |
Schuifpui | maandag 18 maart 2019 @ 22:22 |
Hoe denken jullie over een benzine versie van de Clio die geïmporteerd is uit Duitsland? Dus TCe90, 0.9L drie cilinder, 90PK. 103k op de tellen en uit 03-2013. In 2016 geïmporteerd, dus in Nederland geen geschiedenis van eigenaren en tellerstand. Hij ziet er wel netjes uit, rijdt goed voor zo ver ik dat in een kort testritje heb kunnen voelen. De prijs is 7900, wat aan de onderkant zit als je het vergelijkt met andere Clio's met een vergelijkbare km-stand en leeftijd. Garage was op zich netjes, maar het is geen merk-dealer. Ze kopen auto's van dealers op die niet in hun wagenpark passen. Garantie is slechts 1 maand, terwijl de Renault dealer op die diesel gelijk 6 maanden garantie gaf. Is dit een dikke nee voor jullie? Zou de prijs alleen laag zijn omdat hij geïmporteerd is, of is er misschien wat mis? | |
LoveAtFirstDrive | maandag 18 maart 2019 @ 22:38 |
Geïmporteerde auto's zijn vaak iets goedkoper inderdaad. Maar het is niet zomaar te zeggen of het wat is, dat kun je alleen beoordelen door er mee te gaan rijden. Was het interieur nog netjes? Hoeveel eigenaren heeft 'ie in NL gehad? Als de auto je een beetje tegenstaat (om wat dan ook), gewoon niet doen en verder zoeken. Helaas is geduld soms goud waard in de zoektocht naar een auto. | |
Schuifpui | maandag 18 maart 2019 @ 22:59 |
Interieur was netjes. In Nederland heeft hij één eigenaar gehad. Tijdens het rijden niets geks gemerkt, maar het was wel de eerste TCe 90 Clio waar ik in heb gereden. Onder de motorkap geen gekke dingen te zien. Ik vond wel dat de motor veel bewoog tijdens het stationair draaien, maar het was ook de eerste keer dat ik daar überhaupt naar gekeken heb, dus wellicht was het gewoon normaal voor een 3 cilinder. Ik vraag me wel af waarom iemand zo'n auto importeert, aangezien er honderden van te koop zijn. Als het om een TCe 120 of RS gaat, snap ik het wat meer, want die zie je hier een stuk minder. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 18 maart 2019 @ 23:01 |
In de grensgebieden gebeurt sowieso al vaker. En als er veel vraag naar een bepaald model is zie je ook veel import. Als alles je aanspreekt, nog beetje er af kan lullen en gaan. Of wachten, maar een originele Nederlander bij een dealer met 6 maanden BOVAG zal wel wat duurder zijn. | |
SOG | dinsdag 19 maart 2019 @ 04:08 |
800 pj onderhoud ![]() Neem een ct200h of een auris en deel dat bedrag door 4. 136pk. Lekker raggen in een hybride ipv aan de kant staan met een gare fransoos. Serieus 4k euro in 5 jaar voor onderhoud. En dan wil je alsnog die auto gaan kopen ![]() | |
Ivo1985 | dinsdag 19 maart 2019 @ 08:08 |
@SOG: ook met een Toyota of Lexus ga je echt wel meer kwijt zijn dan 200 euro per jaar aan onderhoud. Tenzij je het vervangen van de gewone slijtagedelen niet meerekent tot onderhoud. Alleen al zorgen dat een auto rondom op degelijk rubber staat, kost onderhand 200 euro per jaar. En ook bij een oerdegelijke Japanse auto moet als deze tussen de 5 en 11 jaar oud is wel een keer de startaccu vervangen worden, of een deel van de uitlaat, of hier een daar een rubber. | |
oldford | dinsdag 19 maart 2019 @ 09:06 |
Jammer voor die garage, maar de wettelijk verplichte garantie gaat tegenwoordig wat verder. Het 1e half jaar neemt de wet aan dat het defect bij verkoop al aanwezig was en dient de verkoper het probleem kostenloos (zonder bijbetaling) op te lossen. Daarna moet je gaan bewijzen dat het probleem er bij verkoop al was, maar soms is dat ook nog mogelijk. | |
SOG | dinsdag 19 maart 2019 @ 13:58 |
Klopt. Oke delen door 2 dan :p | |
SOG | dinsdag 19 maart 2019 @ 14:54 |
https://www.autointernationaal.nl/2016/10/de-dood-van-downsizing/ 900cc. Moet niet gekker worden. | |
Fer | dinsdag 19 maart 2019 @ 17:20 |
Met dank aan onze corrupte eu-wetgevers, die zulke idiote zwake regels bedenken om uitstoot te meten, Maar wel doen alsof het superbelangrijk is. | |
Schuifpui | zaterdag 6 april 2019 @ 22:23 |
Toch voor de benzineversie van de Clio gegaan, de TCe 90. Heb er een paar proefgereden en geconcludeerd dat ze prima rijden. Aankoopkosten zijn wat hoger, maar het is wel fijn dat de maandelijkse kosten wat lager liggen. Het is er één uit 2014 geworden met 62k op de teller. Nog even een beurt en dan volgende hoef ik niet meer te OV-en. ![]() | |
monsterd. | zaterdag 6 april 2019 @ 22:43 |
Kijk aan, gefeliciteerd. Heb meegelezen in je topic en denk dat je goed hebt besloten om voor een benzine auto te gaan. ![]() | |
Schuifpui | maandag 27 mei 2019 @ 20:50 |
Kick! Bijna 6 weken volgehouden. Koop geen Renault. | |
monsterd. | maandag 27 mei 2019 @ 21:13 |
Watskebeurt? ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 27 mei 2019 @ 21:21 |
Ah, ja, dat klopt. | |
Schuifpui | maandag 27 mei 2019 @ 21:31 |
Verdwijnende koelvloeistof: PTA / Het eenvoudige auto-onderhoudsvragen topic #15 |