Deze mensen zijn echte doeners. Ze hebben al werk dus ze zitten meestal niet online als zijnde 'bedrijf' met een eigen site. Dat is gelijk al de eerste aanwijzing dat het schijnzelfstandigheid is.
Wat ik kan bedenken;
Kijk op
marktplaats, daar adverteren ze. Ze zetten de naam van de opdrachtgever er doorgaans niet bij. Dus aan de hand van de omschrijving kan je een gok maken. Gewoon al die advertenties aanschrijven en dan kom je erachter waar ze voor rijden.
Kijk wel donders goed uit bij welke onderaannemer je terecht komt wat later wisselen is denk ik onmogelijk. De slechtste moeten het van nieuwe aanwas hebben via
marktplaats. De beste vinden makkelijk nieuwe mensen via hun eigen netwerk.
Als je echt niemand kent dan is de beste manier om er 's ochtends vroeg of 's avonds langs te gaan en ze gewoon aan te spreken.
Wat zijn vandaag de dag eigenlijk de tarieven daar? Ik hoorde hoge bedragen maar kan het me eigenlijk niet voorstellen. Waarschijnlijk overdrijven ze hun inkomsten. Het is wel 60u per week werken en je moet een dure moderne bus hebben. Na aanschaf/lease van die bus zit je aan hun vast en kun je geen kant meer op of je blijft zitten met die kostenpost. Het is echt geen liefdadigheid wat ze daar doen.
Daar komt bij dat iedere idioot met een rijbewijs het kan gaan doen dus de concurrentie is hoog.
Meestal lijkt het mooi vanaf de buitenkant, een mooie nieuwe mercedes bus, omzet van duizenden euro's per maand. Maar uiteindelijk zijn de echte verdiensten gewoon een tientje per uur zoals bij elk ongeschoold werk. Met dat verschil dat je zelf verantwoordelijk bent en geen rechten hebt.
Je zal al minimaal 6000,- ex btw aan omzet per maand moeten krijgen. Maar dan doe je jezelf eigenlijk alsnog tekort.
Stel je werkt 60 u per week voor 1,6x je bruto uurloon. Dat is 1,6 x 13,- is 21,- per uur. Dat is 1260,- per week. Dus zo'n 5000,- per maand. Dan zou je 1000,- overhouden om fulltime in zo'n dieselbus te rijden incl. lease, brandstof etc. Dus dan zie je al dat 6000,- omzet al super krap is.
Bekijk de CAO eens van beroepsgoederenvervoer. Standaard uurloon, koffiegeld 0,60 per uur netto, overuren 130% minimaal etc etc.
Dus ik denk dat je echt minimaal zo'n 8000,- omzet per maand moet hebben om er op vooruit te gaan. Dan moet ook alles goed gaan. Want als je ziek wordt en vervanging moet inhuren is het bye bye. Paar keer schade rijden en de verzekering zegt aan het einde van het jaar ook bye bye