abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185612346
Hoi,

Ik vind die charter constructies heel apart. Ik heb zelf een tijdje via een charter voor Dynalogic gewerkt. Ik ben daar toen via/via ingerold. Ik zou graag weer aan de slag willen als ZZP koerier, maar het lijkt onmogelijk om in contact te komen met charters. De bedrijven zelf kunnen je niet helpen en de charters zijn online niet te vinden. Mijn vraag is, hoe kom ik in contact met charters? Hoe biedt ik mijzelf aan die charters?
pi_185646139
Deze mensen zijn echte doeners. Ze hebben al werk dus ze zitten meestal niet online als zijnde 'bedrijf' met een eigen site. Dat is gelijk al de eerste aanwijzing dat het schijnzelfstandigheid is.

Wat ik kan bedenken;

Kijk op marktplaats, daar adverteren ze. Ze zetten de naam van de opdrachtgever er doorgaans niet bij. Dus aan de hand van de omschrijving kan je een gok maken. Gewoon al die advertenties aanschrijven en dan kom je erachter waar ze voor rijden.

Kijk wel donders goed uit bij welke onderaannemer je terecht komt wat later wisselen is denk ik onmogelijk. De slechtste moeten het van nieuwe aanwas hebben via marktplaats. De beste vinden makkelijk nieuwe mensen via hun eigen netwerk.

Als je echt niemand kent dan is de beste manier om er 's ochtends vroeg of 's avonds langs te gaan en ze gewoon aan te spreken.

Wat zijn vandaag de dag eigenlijk de tarieven daar? Ik hoorde hoge bedragen maar kan het me eigenlijk niet voorstellen. Waarschijnlijk overdrijven ze hun inkomsten. Het is wel 60u per week werken en je moet een dure moderne bus hebben. Na aanschaf/lease van die bus zit je aan hun vast en kun je geen kant meer op of je blijft zitten met die kostenpost. Het is echt geen liefdadigheid wat ze daar doen.

Daar komt bij dat iedere idioot met een rijbewijs het kan gaan doen dus de concurrentie is hoog.

Meestal lijkt het mooi vanaf de buitenkant, een mooie nieuwe mercedes bus, omzet van duizenden euro's per maand. Maar uiteindelijk zijn de echte verdiensten gewoon een tientje per uur zoals bij elk ongeschoold werk. Met dat verschil dat je zelf verantwoordelijk bent en geen rechten hebt.

Je zal al minimaal 6000,- ex btw aan omzet per maand moeten krijgen. Maar dan doe je jezelf eigenlijk alsnog tekort.

Stel je werkt 60 u per week voor 1,6x je bruto uurloon. Dat is 1,6 x 13,- is 21,- per uur. Dat is 1260,- per week. Dus zo'n 5000,- per maand. Dan zou je 1000,- overhouden om fulltime in zo'n dieselbus te rijden incl. lease, brandstof etc. Dus dan zie je al dat 6000,- omzet al super krap is.

Bekijk de CAO eens van beroepsgoederenvervoer. Standaard uurloon, koffiegeld 0,60 per uur netto, overuren 130% minimaal etc etc.

Dus ik denk dat je echt minimaal zo'n 8000,- omzet per maand moet hebben om er op vooruit te gaan. Dan moet ook alles goed gaan. Want als je ziek wordt en vervanging moet inhuren is het bye bye. Paar keer schade rijden en de verzekering zegt aan het einde van het jaar ook bye bye
pi_185656212
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 10:01 schreef tstile het volgende:
Deze mensen zijn echte doeners. Ze hebben al werk dus ze zitten meestal niet online als zijnde 'bedrijf' met een eigen site. Dat is gelijk al de eerste aanwijzing dat het schijnzelfstandigheid is.

Wat ik kan bedenken;

Kijk op marktplaats, daar adverteren ze. Ze zetten de naam van de opdrachtgever er doorgaans niet bij. Dus aan de hand van de omschrijving kan je een gok maken. Gewoon al die advertenties aanschrijven en dan kom je erachter waar ze voor rijden.

Kijk wel donders goed uit bij welke onderaannemer je terecht komt wat later wisselen is denk ik onmogelijk. De slechtste moeten het van nieuwe aanwas hebben via marktplaats. De beste vinden makkelijk nieuwe mensen via hun eigen netwerk.

Als je echt niemand kent dan is de beste manier om er 's ochtends vroeg of 's avonds langs te gaan en ze gewoon aan te spreken.

Wat zijn vandaag de dag eigenlijk de tarieven daar? Ik hoorde hoge bedragen maar kan het me eigenlijk niet voorstellen. Waarschijnlijk overdrijven ze hun inkomsten. Het is wel 60u per week werken en je moet een dure moderne bus hebben. Na aanschaf/lease van die bus zit je aan hun vast en kun je geen kant meer op of je blijft zitten met die kostenpost. Het is echt geen liefdadigheid wat ze daar doen.

Daar komt bij dat iedere idioot met een rijbewijs het kan gaan doen dus de concurrentie is hoog.

Meestal lijkt het mooi vanaf de buitenkant, een mooie nieuwe mercedes bus, omzet van duizenden euro's per maand. Maar uiteindelijk zijn de echte verdiensten gewoon een tientje per uur zoals bij elk ongeschoold werk. Met dat verschil dat je zelf verantwoordelijk bent en geen rechten hebt.

Je zal al minimaal 6000,- ex btw aan omzet per maand moeten krijgen. Maar dan doe je jezelf eigenlijk alsnog tekort.

Stel je werkt 60 u per week voor 1,6x je bruto uurloon. Dat is 1,6 x 13,- is 21,- per uur. Dat is 1260,- per week. Dus zo'n 5000,- per maand. Dan zou je 1000,- overhouden om fulltime in zo'n dieselbus te rijden incl. lease, brandstof etc. Dus dan zie je al dat 6000,- omzet al super krap is.

Bekijk de CAO eens van beroepsgoederenvervoer. Standaard uurloon, koffiegeld 0,60 per uur netto, overuren 130% minimaal etc etc.

Dus ik denk dat je echt minimaal zo'n 8000,- omzet per maand moet hebben om er op vooruit te gaan. Dan moet ook alles goed gaan. Want als je ziek wordt en vervanging moet inhuren is het bye bye. Paar keer schade rijden en de verzekering zegt aan het einde van het jaar ook bye bye
Ik weet dat het niet ideaal is. Ik heb het eerder gedaan. Probleem voor mij is dat het alternatief (vast in een magazijn of fabriek voor bruto 10 per uur) nog kutter is. Marktplaats is inderdaad een optie. Ik ga mijn diensten daar aanbieden. Hopen dat ik daar iets leukt tegen kom. Thanks voor de tip! Binnen lopen bij de bedrijven zelf is ook een goede. En dan gewoon chauffeurs aanspreken. Heb jij een idee van wat goede bedrijven zijn? Dynalogic is verschrikkelijk, dus ben op zoek naar iets anders.
pi_185656290
Om je een idee te geven: ik ben nu in contact met een charter en hij biedt me 180 euro per dag aan. Volgens hem werk je op een dag rond de 8 uur, maar dat lijkt me sterk Ik ga uit van 10 uur per dag. Weekenden wordt niet gewerkt (hij kan wel iets voor me regelen zegt hij bij een ander bedrijf), dus dan kun je rekenen op minimaal 900 op een week. Geen vetpot.

Opmerkelijk is dat ik chauffeurs bedragen als 35 euro per uur zie vragen. Dat lijkt me erg veel.
pi_185679652
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:50 schreef rarevugel het volgende:
Om je een idee te geven: ik ben nu in contact met een charter en hij biedt me 180 euro per dag aan. Volgens hem werk je op een dag rond de 8 uur, maar dat lijkt me sterk Ik ga uit van 10 uur per dag. Weekenden wordt niet gewerkt (hij kan wel iets voor me regelen zegt hij bij een ander bedrijf), dus dan kun je rekenen op minimaal 900 op een week. Geen vetpot.

Opmerkelijk is dat ik chauffeurs bedragen als 35 euro per uur zie vragen. Dat lijkt me erg veel.
Ik kijk die hele markt lang genoeg aan om het volgende te weten;

Bijna de hele markt waarbij je moet rijden met een B rijbewijs is compleet vern**kt. Waarom? Iedere aap met een rijbewijs en 0,0 toekomstvisie denkt
'goh lekker rijden daar hou ik van'
'leuk pakjes bezorgen dan zie ik een hoop lekkere wijven op een dag'
'yes ik mag zelf een auto kiezen en omdat het m'n eigen auto is mag ik 'm volhangen met ledjes etc'

Daarom hoeven die bedrijven geen drol te betalen om aan mensen te komen en zal je dus nooit redelijk daarmee verdienen. Want zodra je echt gaat rekenen dan zie je dat je linksom of rechtsom NOOIT het spel gaat winnen. Je zal nooit iets opbouwen etc.

De enige uitzondering zijn een handjevol spoedkoeriers die bijv. belangrijke post rijden, organen, overledenen repatrieren etc. Maar zelfs dat houdt niet over.

35,- per uur kan heel misschien. Maar dan kan je erop wachten dat het korte klusjes zijn. 's ochtends 2 uurtjes. 's avonds laat nog een uurtje ofzo. Laden en lossen valt buiten de betaalde uren etc. Maar zelfs voor die klussen willen ze eigenlijk minder betalen.

Als ik je een advies mag geven; zoek het buiten het kleintransport. Transport leeft op wishfull thinking. Je loopt mee in een leger van dromers die zichzelf constant een rad voor de ogen draaien dat ze het ooit 'gaan maken'. Als je lichaam het volhoudt om voor Dynalogic te rijden dan kun je veel meer banen doen met een veel betere toekomst. Je moet vooruit denken. Als jij 20 jaar op een busje zit dan ben je straks een kansloze 55plusser zonder waardevolle skills. Die slome grijze kerels die de regiotaxi rijden, dat zul jij dan zijn.

Als je dan toch wil rijden; haal je CE rijbewijs. Dan kan je relaxt werk vinden zonder veel sjouwen en tijdsdruk. Krijg je netjes een uurloon wat best leuk is met lange werkdagen. Die dagen vliegen sowieso voorbij dus je komt makkelijk aan je uren. Je krijgt er nog vakantiegeld bij en de werkgever stort in een pensioenfonds(dan wel uitzendbureau's vermijden). Dus je loon is al een stuk hoger dan wat je direct krijgt.

Plus in loondienst vrachtwagen gaat het werk heel anders dan bij die zzp constructies waar ze je het vel over de oren trekken en je de hele dag laten rennen. Ik zit regelmatig een half uur koffie te drinken terwijl ik wacht op de lading, papieren etc etc.

PS op zaterdag krijg je 150% en op zondag 200%. In 2 weekenddagen kun je dus al 3,5 dag salaris hebben. Sowieso krijg je per gewerkt uur bijna 0,50 onbelast aan koffiegeld. Dat is zo 100,- netto per maand. Ga je overnachten dan krijg je bijna 50,- per nacht, ook onbelast.

Ben je slim dan leer je door voor kraanmachinist ofzo; dan verdien je nog weer een stuk meer, is echt geen moeilijk werk. Daar wordt je echt niet moe van en je pakt een hoop uren op een dag.

[ Bericht 1% gewijzigd door tstile op 17-03-2019 21:37:31 ]
pi_185679975
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:50 schreef rarevugel het volgende:
Om je een idee te geven: ik ben nu in contact met een charter en hij biedt me 180 euro per dag aan. Volgens hem werk je op een dag rond de 8 uur, maar dat lijkt me sterk Ik ga uit van 10 uur per dag. Weekenden wordt niet gewerkt (hij kan wel iets voor me regelen zegt hij bij een ander bedrijf), dus dan kun je rekenen op minimaal 900 op een week. Geen vetpot.

Opmerkelijk is dat ik chauffeurs bedragen als 35 euro per uur zie vragen. Dat lijkt me erg veel.
Moet je voor die 180,- zelf een auto meebrengen? Zelf tanken etc? Hoeveel km rijden?

Als zij de auto en alle kosten regelen, dan komt 180,- per dag overeen met 112,50 bruto loon per dag. Als je zelf ziekte zou incalculeren en sociale lasten. Maar de boekhouder voor je jaarrekening en extra verzekeringen heb je er nog niet mee. Oftewel je werkt voor een uurloon waar een ander gewoon een normaal dienstverband voor heeft. Je bent dus echt een gekke henkie als je je hiervoor zou lenen, zelfs zonder auto dus.

Als zzp'er kunnen ze je elk moment eruit zetten. Je hebt nog minder rechten dan een uitzendkracht. Maar je hebt wel veel meer plichten dan een uitzendkracht want je bent verantwoordelijk.

Je kan ook nu even voor AH gaan werken als bezorger. Wel hard werken maar het salaris is redelijk. Dan kan je van daaruit wat anders zoeken.

Verder voor die '10 euro bruto' baantjes zijn er ook verschillen. Er zijn namelijk ook een hoop leuke bedrijven en er zijn er ook zat die best wat meer willen betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')