abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_185554105
quote:
De Amerikaanse toezichthouder FAA zegt dat de Boeing 737 MAX 8 kan blijven vliegen. Het toestel is "luchtwaardig", liet de luchtvaartautoriteit maandag weten. De FAA is nog wel bezig met het verzamelen van gegevens en houdt contact met internationale luchtvaartautoriteiten.

Onderzoekers van de FAA en de Amerikaanse onderzoeksraad National Transportation Safety Board (NTSB) zijn op de plek van het neergestorte vliegtuig. De FAA zegt onmiddellijk passende maatregelen te nemen als de onderzoekers op zaken stuiten die invloed hebben op de veiligheid van het toestel.

De Boeing 737 MAX 8 die zondag is neergestort, was vertrokken vanuit de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba voor een vlucht naar Nairobi. De piloot maakte kort na het opstijgen melding van problemen. Hij wilde omkeren, maar dit lukte niet. Niemand van de 157 mensen aan boord heeft de crash overleefd.

De ramp met het toestel van Ethiopian Airlines was voor verschillende luchtvaartmaatschappijen een reden om toestellen van dit type voorlopig aan de grond te houden. Onder meer in China en IndonesiŽ blijven toestellen in de hangar.

Vijf maanden geleden stortte een toestel van hetzelfde type van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air neer. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven. Uit het eerste onderzoek bleek dat het om een technisch mankement ging.


https://www.nu.nl/buitenl(...)l#coral_talk_wrapper


Lekker geloofwaardig allemaal. Kan ik me nog herinneren dat 15-20 jaar terug in de tijd ze (het FAA) direct een tijdelijk verbod/schorsing op zouden leggen aan het toestel, om vervolgens onderzoeksresultaten af te wachten. Nu is het omgekeerde wereld. Het is veilig totdat het onderzoek het tegendeel uitwijst. Mensenlevens stellen helemaal niks meer voor, terwijl ze toen tenminste nog iets van een geringe waarde hadden.

Zoals iemand zei in de nujij.reacties, lijkt het wel alsof het uitmaakt welk land/maatschappij betrokken is. Betreft het EthiopiŽ, zal het vast hun eigen schuld zijn anders wie boeit het nog? Want derde wereldland enzo.

*En ik aarzelde wel even of dit een eigen topic verdient, want het lijkt me onder de Ethiopische gebeurtenis te vallen, maar anderzijds is dit iets wat ook toekomstige vluchten en andere maatschappij betreft. Dus dan maar bij deze.
pi_185554167
Zo is het ook met veel voedsel en producten tegenwoordig. Hup op de markt en pas als er mensen last krijgen onderzoek doen. Het Amerikaanse systeem waar je niet eerst hoeft te bewijzen dat iets veilig is.
pi_185554233
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 00:39 schreef Moustachio het volgende:
Zo is het ook met veel voedsel en producten tegenwoordig. Hup op de markt en pas als er mensen last krijgen onderzoek doen. Het Amerikaanse systeem waar je niet eerst hoeft te bewijzen dat iets veilig is.
En toch was de instelling/werkwijze van dit agentschap echt anders decennia geleden hoor. Niet eens zo lang geleden want ik heb het zelf meegemaakt en ik ben niet oud.

Volgens mij zien we een afgang/verloedering van wat ooit een prachtige overheid/land was. De FAA was ooit dusdanig betrouwbaar en zulks een toonaangevende instantie, dat wat ze beweerde bijna zonder meer aangenomen werd.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 12 maart 2019 @ 01:04:06 #4
408813 crew  trein2000
pi_185554361
Iets zegt mij dat ze met een Airbus iets anders hadden gedaan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_185554499
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 01:04 schreef trein2000 het volgende:
Iets zegt mij dat ze met een Airbus iets anders hadden gedaan.
Een woord: bedrijfscultuur. Wellicht gaat het daar mis met Boeing en de FAA. Er zullen de nodige corrupte zelfverrijkers zijn en er een hele grote doofpot bestaan. Ik geloof niet dat dit een onschukdige misser was geweest. Ik geloof dat iemand of een groep iemanden zeer moedwillig

1) keuringen geven aan mogelijk foute of nog niet volledig uitgeteste technische apparatuur
2) indien iets fouts gaat een elaborate doofpotoperatie in werking zetten ipv echt begaan te zijn met de worteloorzaak
pi_185556349
2 van deze toestellen in een half jaar. Ik vind het maar raar. Dat zou niet mogen en kunnen gebeuren.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_185556579
ik zou er toch niet graag instappen eigenlijk.
Of het is heel toevallig, maar die beide ongelukken lijken erg op elkaar.

Wacht aircrash investigation wel even af :D
pi_185556616
Is het vreemd om een parallel te trekken met de Stint? Impact is met een vliegtuigongeluk veel groter maar de Boeings gaan niet aan de grond.
pi_185556681
De enige reden dat de FAA dat toeatel veilig verklaart is geld. Het kosf teveel om al die vliegtuigen aan de grond te houden
  dinsdag 12 maart 2019 @ 08:59:13 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185556722
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de FAA al verlopige resultaten heeft doorgekregen van het onderzoeksteam waaruit blijkt dat het tweede ongeluk niks met het eerste te maken heeft.

Even afwachten nog dus.
pi_185556747
Nah ze verklaren hem "luchtwaardig" *maar* ze zijn nog wel bezig met het verzamelen van gegevens. :')

Tuurlijk zal dat ding getest zijn en toen heeft ie het blijkbaar goed gedaan. Maar wellicht hebben ze wel een uitzonderingssituatie over het hoofd gezien. (Die nu wellicht dus 2x is voorgevallen) ?
pi_185558041
Hoe gaat men de software update doen?

Krijgt de piloot tijdens de vlucht een pop-up melding dat ze nu het systeem gaan rebooten voor een verplichte update? :? :P
pi_185559026
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:18 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Hoe gaat men de software update doen?

Krijgt de piloot tijdens de vlucht een pop-up melding dat ze nu het systeem gaan rebooten voor een verplichte update? :? :P
Een soort diskette.
Airlines zullen deze update moeten kopen (vrij zeker van dat dit niet gratis wordt gesponserd door Boeing), en dan wordt dit opgestuurd zodat de mechanics/maintenace de computers kunnen updaten zodra ze hiervoor tijd hebben.
Duurt ongeveer een 2 uren met testen etc.
pi_185559462
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:13 schreef Jonmen het volgende:
[..]

Een soort diskette.
Airlines zullen deze update moeten kopen (vrij zeker van dat dit niet gratis wordt gesponserd door Boeing), en dan wordt dit opgestuurd zodat de mechanics/maintenace de computers kunnen updaten zodra ze hiervoor tijd hebben.
Duurt ongeveer een 2 uren met testen etc.
Moeten kopen?

Dat is helemaal mooi dan :D ze leveren software met een bug waardoor een vliegtuig neerstort en dan zou de airline er ook nog eens voor moeten betalen?
pi_185561160
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 11:39 schreef kree het volgende:
[..]

Moeten kopen?

Dat is helemaal mooi dan :D ze leveren software met een bug waardoor een vliegtuig neerstort en dan zou de airline er ook nog eens voor moeten betalen?
quote:
For the past several months, and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer," Boeing said.
Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voor ;) :') :')
Wat een rukstatement trouwens van de FAA/ Boeing :r :r
Je zou verschieten voor hoeveel (belachelijke) dingen Boeing geld vraagt, maar ook echt VEEL geld.
pi_185561763
Hoe zat het met Airbus toen met die hoogtemeter en de kist van Air France?
  dinsdag 12 maart 2019 @ 13:39:35 #17
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185561796
Wij-van-WC-eend-19-4-2017.jpg
pi_185562327
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:08 schreef Jonmen het volgende:
[..]

[..]

Je hebt een veilig toestel gekocht. Wil je superveilig, dan betaal je daar ook voor ;) :') :')
Wat een rukstatement trouwens van de FAA/ Boeing :r :r
Je zou verschieten voor hoeveel (belachelijke) dingen Boeing geld vraagt, maar ook echt VEEL geld.
Dan zie ik toch maar van de koop af :')
pi_185562357
quote:
Nieuwe klappen voor 737 MAX: luchtruimverbod AustraliŽ en opschorting bestelling

De ramp met de neergestorte Boeing van Ethiopian Airlines kan een catastrofe worden voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer. AustraliŽ en Singapore sloten vandaag hun luchtruim voor vliegtuigen van het type 737 MAX. De Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air schort de bestelling van vier toestellen op.

De Luchtvaartautoriteiten van Singapore en AustraliŽ verklaarden het luchtruim van beide landen voorlopig tot verboden gebied voor alle Boeing 737 MAX-toestellen. Dit naar aanleiding van de crash van een toestel van dit type van Ethiopian Airlines, zondag vlak na het opstijgen van de luchthaven in Addis Abeba. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven.

“De sluiting van het luchtruim geldt per direct’’, zei woordvoerder Peter Gibson van de Australian Civil Aviation Authority (ACSA). Geen enkele Australische luchtvaartmaatschappij vliegt volgens hem met toestellen van het type Boeing 737 MAX maar twee buitenlandse maatschappijen doen dat wel. Het gaat om SilkAir, gevestigd in Singapore, en Fiji Airways. Alleen die laatste, eigenaar van twee Boeing 737 MAX’s, wordt door de luchtruimsluiting getroffen. SilkAir schortte alle vluchten met de Boeing 737 MAX-toestellen al tijdelijk op.

Volgens ACSA-CEO en directeur Vliegveiligheid Shane Carmody is de sluiting van het luchtruim voor Boeings 737 MAX bedoeld om ‘veiligheidsrisico’s te onderzoeken’. De Australische Luchtvaartautoriteit zegt de situatie nauwlettend te volgen en de maatregel te herzien zodra Boeing, de Amerikaanse Luchtvaartautoriteit (FAA) en de onderzoekers van de vliegramp met het Ethiopian Airlines-toestel ‘relevante veiligheidsinformatie’ verstrekken.
volledig artikel
  dinsdag 12 maart 2019 @ 14:52:58 #20
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_185563347
Veilig? Daar denkt GB anders over.

quote:
Nieuwste Boeing mag niet meer vliegen boven Verenigd Koninkrijk: nu ook Tui getroffen

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

Ook de Britse vliegautoriteiten hebben na de recente crashes van de Boeing 737 Max-8-toestellen beslist om niet langer toestemming te verlenen om met de nieuwste Boeing boven het Verenigd Koninkrijk te vliegen. Dat maakt dat ook reisorganisator Tui getroffen wordt. Een deel van de vloot van Tui – een internationale groep – is in Engeland en kan dus niet meer vliegen.

Ook menen insiders dat Tui het aan z’n klanten moeilijk kan verkopen om in Engeland het toestel niet langer te gebruiken omdat de Britse autoriteiten twijfelen over de veiligheid, maar het wel nog te gebruiken voor andere passagiers. Ook onder meer in China, Zuid-Afrika, AustraliŽ, IndonesiŽ moet de Boeing 737 Max-8 intussen aan de grond blijven nadat er in EthiopiŽ en IndonesiŽ twee ongelukken gebeurden de voorbije maanden.

Tui geeft vooralsnog geen uitsluitsel. “We zijn ons bewust van de mediaberichten dat de CAA heeft opgedragen om alle 737 MAX aan de grond te houden”, laat een woordvoerder weten. “We evalueren deze nieuwe feiten en geven op dit moment verder geen commentaar. We komen terug met meer informatie zodra deze beschikbaar is.”

https://www.hln.be/nieuws(...)-getroffen~a0ee9fa2/
Ik ben een Nikon :-)
pi_185563564
Lol.
Niemand luistert naar de FAA.
Ben benieuwd wat hun gaan doen nu, nu het vliegtuig enkel nog maar in Amerika mag vliegen.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:04:48 #22
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185563599
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:03 schreef Jonmen het volgende:
Lol.
Niemand luistert naar de FAA.
Ben benieuwd wat hun gaan doen nu, nu het vliegtuig enkel nog maar in Amerika mag vliegen.
In heel Europa (behalve de UK) wordt ook nog gevlogen.
pi_185563756
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]

In heel Europa (behalve de UK) wordt ook nog gevlogen.
Je bedoelt dus enkel Norwegian en Polish Airlines? Aangezien TUI een groot deel van zijn vloot nu is verloren door de beslissing van de UK.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:14:04 #24
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_185563794
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:12 schreef Jonmen het volgende:
Norwegian
Die stopt er ook mee
Fly_Norwegian twitterde op dinsdag 12-03-2019 om 14:58:00 Norwegian temporarily suspends flights with the Boeing 737 MAX 8, following recommendations by European aviation authorities. We will do our upmost to take care of our passengers in the best possible way. https://t.co/kZICrrRGsN reageer retweet
  dinsdag 12 maart 2019 @ 15:15:00 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185563810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 15:12 schreef Jonmen het volgende:
[..]

Je bedoelt dus enkel Norwegian en Polish Airlines? Aangezien TUI een groot deel van zijn vloot nu is verloren door de beslissing van de UK.
TUI Nederland vliegt er ook nog met drie he.

En je had het over "mogen" vliegen ;)
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')