abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 06:14:56 #151
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 06:23:29 #152
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_201760009
Zo onwijs mooi! O+
***
pi_201760625
Thnx. Ik ben blij dat ik trouwens voor de hoeken een verstek heb gekozen. Dat is heel veel meer en preciezer werk dan andere oplossingen (zoals hoeklatten ofzo) en dus heb ik er lang over getwijfeld. Maar met mijn precieze afkortzaag viel het veel beter mee dan verwacht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door BBach op 15-10-2021 09:13:57 ]
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:15:03 #154
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201760781
Netjes! In alle opzichten. Kneiterhard werken, veel sparen en voor een appel en een ei wonen. Top!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_201761036
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 08:58 schreef BBach het volgende:
Thnx. Ik ben blij dat ik trouwens voor de hoeken een verstek heb gekozen. Dat is heel veel meer en preciezer werk dan andere oplossingen (zoals hoeklatten ofzo) en dus heb ik er lang over getwijfeld. Maar met mijn precieze afkortzaag viel het veel beter mee dan verwacht.

En wij hopen dat je ons zo nu en dan blijft verwennen met de voortgang van je project(en) en je creatieve ideëen.

Ik zou het nooit kunnen maar vind het ontzettend mooi dat je aan zo'n mega project begonnen bent en het bijna allemaal zelf gedaan hebt. Je kijkt waarschijnlijk ook heel anders naar je eigen huis omdat je precies weet hoe het in elkaar zit en hoeveel noeste arbeid er in zit. _O_ _O_
pi_201761905
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:15 schreef Rene het volgende:
Netjes! In alle opzichten. Kneiterhard werken, veel sparen en voor een appel en een ei wonen. Top!
Appel en een ei: we betalen nu 898¤/maand aan onze lening af. Onze lening begon toen de rentevoeten nog veel hoger stonden dan nu. Ik ben risk avers dus kies altijd voor vaste rentevoeten. Dat vind ik dus niet weinig, maar kon erger zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 09:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En wij hopen dat je ons zo nu en dan blijft verwennen met de voortgang van je project(en) en je creatieve ideëen.

Ik zou het nooit kunnen maar vind het ontzettend mooi dat je aan zo'n mega project begonnen bent en het bijna allemaal zelf gedaan hebt. Je kijkt waarschijnlijk ook heel anders naar je eigen huis omdat je precies weet hoe het in elkaar zit en hoeveel noeste arbeid er in zit. _O_ _O_
Dat zal ik zeker blijven doen, ik ben nu eenmaal al zo lang bezig :P
En hoe kijk ik naar mijn eigen huis: zeker geen gevoel van zelfvoldaanheid oid. Ik weet waar alle fouten zitten, wat ik beter had kunnen doen. Soms stel ik me ook de vraag: waarom ben ik niet wat extremer gegaan? Maar ik calculeer alles op voorhand en blijf zo dicht mogelijk tegen de oorspronkelijke vorm (dat is immers wat ons aantrok in dit huis). Voor de rest wel best tevreden.

Ik kan eigenlijk ook jullie input gebruiken hoor voor de verdere werken. Fase 3 (de loods) is nog niet gekristalliseerd. De loods meet 5x12m (verdiepingshoogte 2m70) en is dus wat kleiner dan het hoofdhuis (11x9m). Te weten: hoofdhuis is 160m² bewoonbaar, aanbouw 145m². Die ruimte heb ik niet nodig. Ik had eerst gedacht om het verdiep in te richten als huurapp. of AirBnB ofzo, maar dit blijkt -na calculatie- niet economisch rendabel. Het bovenste verdiep wil ik er dus af. Onderaan wil ik gewoon een atelier en opslagruimte. Een garage wil ik niet, auto's blijven maar mooi buiten staan. De structuur op zich is nog goed, dus deze zou ik willen behouden als ruwbouw.
Ik moet ook nog even naar de gemeente om te zien wat de bouwvoorschriften zijn voor een veredelde garage die al vergund is. Ik neem aan dat die niet zal moeten voldoen aan EPC eisen, maar dit weet ik feitelijk niet op dit moment. Ik wil eigenlijk gewoon wat gevelbekleding toevoegen en evt wat raampartijen aanpassen. De binnenkant is niet zo relevant. Ik kom er toch maar alleen en dat boeit me niet zo voor een werkplaats.

[ Bericht 33% gewijzigd door BBach op 15-10-2021 11:12:08 ]
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:52:38 #157
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_201763317
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 10:57 schreef BBach het volgende:

[..]
Appel en een ei: we betalen nu 898¤/maand aan onze lening af. Onze lening begon toen de rentevoeten nog veel hoger stonden dan nu. Ik ben risk avers dus kies altijd voor vaste rentevoeten. Dat vind ik dus niet weinig, maar kon erger zijn.
Ja ok. Ik staaf het aan Nederlandse ervaringen. Maar alsnog, groot ruim en een mooie kavel voor nog geen 900euro!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:19:14 #158
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_201764381
In verhouding is dat inderdaad niet veel. Knap gedaan hoor! :Y Zo'n grote verbouwing en dan zo netjes kunnen blijven budgetteren.
***
pi_201765873
Ik ben dat uiteraard wel een beetje gewoon van mijn werk, dat budgetteren. Een droogdok van een schip is soms wel tot 1,3 milj ¤ in 30 tot 35 werkdagen (je maakt dan keuzes @40-45k¤ per dag). Dat soort zaken reken je dan ook zo veel mogelijk op voorhand uit. Dat maakt het soms ook wel moeilijk om te switchen tussen werk en prive. 1000¤ tijdens een werkproject is bijna niets, maar als het voor onszelf is van ons eigen budget denk je daar wel eens extra over.

[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 15-10-2021 16:23:06 ]
  woensdag 27 oktober 2021 @ 23:39:55 #160
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_201926886
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 10:57 schreef BBach het volgende:

[..]
Appel en een ei: we betalen nu 898¤/maand aan onze lening af. Onze lening begon toen de rentevoeten nog veel hoger stonden dan nu. Ik ben risk avers dus kies altijd voor vaste rentevoeten. Dat vind ik dus niet weinig, maar kon erger zijn.
[..]

Waarom niet gewoon een herziening van je lening?
Ik heb dat vorig jaar gedaan, en op de volledig termijn van mijn lening ging er 10.000 euro er van af.
Het kan echt de moeite zijn zonder veel werk in te steken

Ik heb gewoon een bericht gestuurd via mijn bank app: Ik wil mijn lening herfinancieren, bla bla bla.
Antwoord bank: ik bezorg u een voorstel, en we regelen dit allemaal digitaal.

Je eigen bank zal je rentevoet wel aanpassen naar huidige rentes, maar zal nooit de beste deal aan je geven. Daarvoor moet je meer moeite doen door rond te shoppen bij anderen banken, en dan komen er weer extra kosten bij. Indien je die tour niet opwilt, dan is het gewoon een nieuwe deal met je eigen bank afsluiten.

Ik raad het je ten zeerste aan.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  donderdag 28 oktober 2021 @ 08:03:35 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201927725
Kun je de bovenste verdieping van je loods niet verhuren als opslag of atelier?

Mijn ouders hadden ook zo'n soort ruimte. Was eerst een dans studio, later een oefenruimte voor bands.
Resistance is futile.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 08:11:36 #162
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201927755
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 23:39 schreef ASSpirine het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon een herziening van je lening?
Ik heb dat vorig jaar gedaan, en op de volledig termijn van mijn lening ging er 10.000 euro er van af.
Het kan echt de moeite zijn zonder veel werk in te steken

Ik heb gewoon een bericht gestuurd via mijn bank app: Ik wil mijn lening herfinancieren, bla bla bla.
Antwoord bank: ik bezorg u een voorstel, en we regelen dit allemaal digitaal.

Je eigen bank zal je rentevoet wel aanpassen naar huidige rentes, maar zal nooit de beste deal aan je geven. Daarvoor moet je meer moeite doen door rond te shoppen bij anderen banken, en dan komen er weer extra kosten bij. Indien je die tour niet opwilt, dan is het gewoon een nieuwe deal met je eigen bank afsluiten.

Ik raad het je ten zeerste aan.
Kan dat in België gewoon zonder consequentie? In Nederland krijg je dan doorgaans van de bank waar je je hypotheek hebt lopen, een boete twv. De misgelopen rente. Dus als je met herfinanciering via dezelfde bank 25.000 euro minder rente betaald over de nog openstaande looptijd, dien je 25.000 euro boete af te tikken.
pi_201927787
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 23:39 schreef ASSpirine het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon een herziening van je lening?
Ik heb dat vorig jaar gedaan, en op de volledig termijn van mijn lening ging er 10.000 euro er van af.
Het kan echt de moeite zijn zonder veel werk in te steken

Ik heb gewoon een bericht gestuurd via mijn bank app: Ik wil mijn lening herfinancieren, bla bla bla.
Antwoord bank: ik bezorg u een voorstel, en we regelen dit allemaal digitaal.

Je eigen bank zal je rentevoet wel aanpassen naar huidige rentes, maar zal nooit de beste deal aan je geven. Daarvoor moet je meer moeite doen door rond te shoppen bij anderen banken, en dan komen er weer extra kosten bij. Indien je die tour niet opwilt, dan is het gewoon een nieuwe deal met je eigen bank afsluiten.

Ik raad het je ten zeerste aan.
Ik heb ze al eens herzien enkele jaren geleden er is ongeveer 100eu/maand af gegaan na 7k te betalen oid (weet dat niet meer precies). Ik heb ook niet geleend bij een bank maar een sociaal woningfonds (heet nu Vlaams woningfonds denk ik). Dat kon omdat de waarde van het huis zo laag was in het begin (en alleen maar mijn startinkomen werd bekeken, mijn vrouw was pas afgestudeerd en had dus amper inkomen). Dat soort leningen heeft wel wat meer regeltjes, waaronder het feit dat je maar x aantal keer en onder heel bepaalde voorwaarden lan herzien.

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 28-10-2021 09:21:38 ]
pi_201927793
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 08:03 schreef Seven. het volgende:
Kun je de bovenste verdieping van je loods niet verhuren als opslag of atelier?

Mijn ouders hadden ook zo'n soort ruimte. Was eerst een dans studio, later een oefenruimte voor bands.
Het is een afweging tussen huurinkomsten en privacy. Dat laatste weegt voor ons meer door.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 08:20:47 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201927805
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 08:19 schreef BBach het volgende:

[..]
Het is een afweging tussen huurinkomsten en privacy. Dat laatste weegt voor ons meer door.
Snap ik. Ikzelf zou er ook nooit voor kiezen. Wij hadden letterlijk elke dag mensen op het erf, en die komen ook binnen met allerlei vragen enzo.
Resistance is futile.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 11:36:21 #166
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_201929560
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 08:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Kan dat in België gewoon zonder consequentie? In Nederland krijg je dan doorgaans van de bank waar je je hypotheek hebt lopen, een boete twv. De misgelopen rente. Dus als je met herfinanciering via dezelfde bank 25.000 euro minder rente betaald over de nog openstaande looptijd, dien je 25.000 euro boete af te tikken.
Geen consquenties. Enkel administratie kosten betalen bij herfinancieren bij dezelfde bank. En mogelijk nog notaris kosten betalen mocht je naar een andere bank gaan.
Kzou dat bij wijze van spreken elk jaar kunnen doen.

Dus jullie zitten nu gewoon vast aan je bank? Helemaal geen kans om voor een betere deal ergens naartoe te gaan?
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  donderdag 28 oktober 2021 @ 12:26:25 #167
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201930087
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:36 schreef ASSpirine het volgende:

[..]
Geen consquenties. Enkel administratie kosten betalen bij herfinancieren bij dezelfde bank. En mogelijk nog notaris kosten betalen mocht je naar een andere bank gaan.
Kzou dat bij wijze van spreken elk jaar kunnen doen.

Dus jullie zitten nu gewoon vast aan je bank? Helemaal geen kans om voor een betere deal ergens naartoe te gaan?
Nee, je zit niet vast aan een bank, maar als je voor het einde van je rentevaste periode je contract open wil breken dan krijg je wel een boete voor je kiezen. Op een aantal situaties na die in het contract opgenomen zijn. Doorgaans kunnen we 10-20% per jaar maximaal aflossen. Dat is echter niet te combineren met herfinanciering ergens anders. En als je je huis bijv. verkoopt, kan je ook kosteloos je wisselen van aanbieder of contractvorm aanpassen . Want het onderpand van de lening is dan verkocht.

Maar als ik de post van Bbach zo lees, zit er bij jullie ook een boeteclausule in die contracten.
pi_201930209
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 08:18 schreef BBach het volgende:

[..]
Ik heb ze al eens herzien enkele jaren geleden er is ongeveer 100eu/maand af gegaan na 7k te betalen oid (weet dat niet meer precies). Ik heb ook niet geleend bij een bank maar een sociaal woningfonds (heet nu Vlaams woningfonds denk ik). Dat kon omdat de waarde van het huis zo laag was in het begin (en alleen maar mijn startinkomen werd bekeken, mijn vrouw was pas afgestudeerd en had dus amper inkomen). Dat soort leningen heeft wel wat meer regeltjes, waaronder het feit dat je maar x aantal keer en onder heel bepaalde voorwaarden lan herzien.
Wat misschien wel interessant is is aantonen hoeveel je huis nu waard is. Dan is het risico voor het fonds lager en dat kan je ook rente schelen :)
  donderdag 28 oktober 2021 @ 12:48:17 #169
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_201930283
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee, je zit niet vast aan een bank, maar als je voor het einde van je rentevaste periode je contract open wil breken dan krijg je wel een boete voor je kiezen. Op een aantal situaties na die in het contract opgenomen zijn. Doorgaans kunnen we 10-20% per jaar maximaal aflossen. Dat is echter niet te combineren met herfinanciering ergens anders. En als je je huis bijv. verkoopt, kan je ook kosteloos je wisselen van aanbieder of contractvorm aanpassen . Want het onderpand van de lening is dan verkocht.

Maar als ik de post van Bbach zo lees, zit er bij jullie ook een boeteclausule in die contracten.
Dat zijn niet de doorsnee leningen die de meesten aangaan denk ik, dus daar kan idd meer aan verbonden zijn.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_201967954
Het zijn niet altijd updates buiten. Na 10 jaar intensief gebruik was onze goedkope Weba-zetel aan vervanging toe. Compleet getrashed door de kinderen en katten ed. Hij heeft zijn tijd uitgedaan, maar dus tijd voor vervanging.


5maanden geleden een andere zetel besteld ( een lederen Natuzzi C107) en die is gisteren toegekomen :)


De hoofdsteunen kan je verstellen en de linkse 2 zetels zijn elektrische relaxen


Het is niet zo gelig als op de foto's, dat komt door de oranje lampenkap


Het zit goed. Afmetingen zijn 3.9x2.22m

(en ja: we moeten dringend schoonmaken. Gisteren liep iedereen hier met zijn vuile schoenen rond en nog geen tijd gehad om te dweilen)

[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 31-10-2021 11:40:51 ]
  zondag 31 oktober 2021 @ 12:52:54 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201968958
Dat ziet er wel beter uit zeg! En luxe opties, toe maar!

En ik zie dat werkelijk geen enkele ouder met jonge kinderen ontsnapt aan het kinderhuissyndroom, waarin de woning in het teken staat van kids. Die can jullie valt goed mee vergeleken met de onze :+
Resistance is futile.
pi_201969179
quote:
7s.gif Op zondag 31 oktober 2021 12:52 schreef Seven. het volgende:
Dat ziet er wel beter uit zeg! En luxe opties, toe maar!

En ik zie dat werkelijk geen enkele ouder met jonge kinderen ontsnapt aan het kinderhuissyndroom, waarin de woning in het teken staat van kids. Die can jullie valt goed mee vergeleken met de onze :+
Ik had het wel verwacht dat kinderen de boel zouden trashen (ze weten ook niet beter he), maar dat het zo erg zou zijn had ik dan weer niet verwacht. In een paar jaar verslijten ze het equivalent van wat wij in 15 jaar zouden doen. Hoeveel er is overgegeven, gesneden, geknipt, gemorst, gekrabt aan/in de oude zetel is niet bij te houden. Los van al het plastieken speelgoed overal, plakhandjes op de muur, etc. It is what it is. Enfin, de oude zetel kostte toen 1039¤ als ik me het goed herinner. 100¤/jaar valt me nog mee.
pi_201969663
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 13:06 schreef BBach het volgende:

[..]
Ik had het wel verwacht dat kinderen de boel zouden trashen (ze weten ook niet beter he), maar dat het zo erg zou zijn had ik dan weer niet verwacht. In een paar jaar verslijten ze het equivalent van wat wij in 15 jaar zouden doen. Hoeveel er is overgegeven, gesneden, geknipt, gemorst, gekrabt aan/in de oude zetel is niet bij te houden. Los van al het plastieken speelgoed overal, plakhandjes op de muur, etc. It is what it is. Enfin, de oude zetel kostte toen 1039¤ als ik me het goed herinner. 100¤/jaar valt me nog mee.
De uitdaging is te zorgen dat jullie kinderen en vooral de katten met deze luxe nieuwe bank voorzichtiger om gaan :D

En de kamer ziet er gezellig uit ^O^
pi_201981610
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 13:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De uitdaging is te zorgen dat jullie kinderen en vooral de katten met deze luxe nieuwe bank voorzichtiger om gaan :D

En de kamer ziet er gezellig uit ^O^
Nu komen ze op een leeftijd waarop je dit kan uitleggen, dus ik vermoed dat dat dat wel goed komt.
Wat de katten betreft: onze kat'Frikatel' hebben we moeten laten inslapen nadat ze aangereden was. Onze andere kat 'Grote Friet' was sowieso al een buitenkat, maar komt nu alleen nog in de tuin om te eten sinds de hond er is. En de hond, die heeft de intelligentie van een kleine peuter, dus die luistert vrij goed om van de zetel af te blijven.

Het lag vooral aan de bouwkwaliteit van de vorige zetel dat die zo kapot is gegaan. Ik heb deze nog eens uit elkaar gehaald voor die werd afgevoerd. De zijkanten waren redelijk OK met spaanderplaat en redelijk goed moussemateriaal. De brede achterkant was slecht gemaakt. Een frame van vuren latjes met hardboard. Daar trap je zo doorheen (althans dat deden de kinderen toen ze er op sprongen). Ergste was de soort skaistof op de zwarte onderdelen. Die delamineerde en eens dat begint trek je er alsmaar meer velletjes af. Wel goed was de stof op de zitvlakken. Mooi gestikt en heeft de abuse goed doorstaan over de jaren.
  dinsdag 9 november 2021 @ 20:17:23 #175
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_202103163
Haai Mbach! Wat leuk om na (voor mij dan :p) zo een lange tijd jouw updates te volgen wat betreft je verbouwing. Wat heb je weer enorm veel werk verzet, chapeau!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')