ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 1% gewijzigd door Fred op 09-03-2019 15:02:07 ]
Op zaterdag 9 maart 2019 14:49 schreef DeaDLocK2K het volgende: [..] "Bezig met" en "een proef". Om techniek die uitontwikkeld is nog een keer te kunnen ontwikkelen. Wie is hier nou de developer, jij of ik
In Londen is het makkelijk: TfL bepaalt en TfL betaalt, alle partijen die daar rijden in opdracht van Transport for London (bus, boot, Overground, kabelbaan, noem maar op) zijn slechts uitvoerend. In ons land zijn vervoerders weliswaar verplicht om de OV-chipkaart te accepteren, maar zitten ze ook allemaal in overlegstructuren enzo.
Je weet hoe het gaat in het OV, alles moet opnieuw uitgeprobeerd worden en iedereen wil er een plasje overheen doen
En dan zal het vast ook nog wel een tijd duren voordat elke vervoerder het accepteert, want huuuu creditcards, risico, enzovoorts.
Dat laatste zou in een ideale wereld ooit wel gedaan worden maar ja. Voor het landelijke vervoer zou dat iets meer dan 5 miljard kosten maar inderdaad. De concessieverleners moeten eens een duidelijke set basale afspraken maken.
Ik denk dat het gewoon niet te doen is zonder 6 sporen waar er nu soms zelfs maar 2 liggen en dat zo'n beetje 10% van alle huidige stations in volle baan passeerstations zouden moeten worden om de frequentie op peil te houden Ik vermoed dat zoiets weleens 40 miljard zou kunnen gaan kosten en het systeem zou per direct vastlopen als het nu zou gebeuren.
Ik denk dat het gewoon niet te doen is zonder 6 sporen waar er nu soms zelfs maar 2 liggen en dat zo'n beetje 10% van alle huidige stations in volle baan passeerstations zouden moeten worden om de frequentie op peil te houden Ik vermoed dat zoiets weleens 40 miljard zou kunnen gaan kosten en het systeem zou per direct vastlopen als het nu zou gebeuren.
Nou ja, dat is ook niet omdat het nu zo'n geweldig ideaal systeem is natuurlijk
Het grote probleem van gratis OV is dat mensen dan voor elk klein stukje de bus pakken ipv de fiets.
Ik zie meer in hogere autokosten en de opbrengsten daaruit gebruiken voor beter en goedkoper OV.
Oh ja, en bij elke verlenging van het rijbewijs een theoretische en praktische toets, want er rijden heel wat mensen rond waarvan ik me afvraag hoe die ooit hun rijbewijs gehaald hebben...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 9 maart 2019 15:38 schreef dennistd het volgende: Het grote probleem van gratis OV is dat mensen dan voor elk klein stukje de bus pakken ipv de fiets.
Hier geloof ik geen klap van. En niet alles hoeft gratis denk ik.
Ik zat naar de oude hofplein te kijken en vroeg me af hoe de nedtrain werkplaats vroeger bereikbaar was?
Vanuit den haag moest er altijd kop gemaakt worden? Of hebben ze bij de verbouwing de ingang/emplacement omgedraaid? Iemand die daar toevallig wat over weet??
Op zaterdag 9 maart 2019 15:52 schreef TjjWester het volgende: Ik zat naar de oude hofplein te kijken en vroeg me af hoe de nedtrain werkplaats vroeger bereikbaar was?
Vanuit den haag moest er altijd kop gemaakt worden? Of hebben ze bij de verbouwing de ingang/emplacement omgedraaid? Iemand die daar toevallig wat over weet??
Op sporenplan.nl staan er oudere kaarten waar het duidelijker op is!
Op zaterdag 9 maart 2019 15:52 schreef TjjWester het volgende: Ik zat naar de oude hofplein te kijken en vroeg me af hoe de nedtrain werkplaats vroeger bereikbaar was?
Vanuit den haag moest er altijd kop gemaakt worden? Of hebben ze bij de verbouwing de ingang/emplacement omgedraaid? Iemand die daar toevallig wat over weet??
Vanuit Den Haag moest er idd kopgemaakt worden, maar de werkplaats was ook vanuit Rotterdam/Utrecht rechtstreeks bereikbaar volgens Sporenplan.
Die aansluiting is al voor de sluiting van de Hofpleinlijn weggehaald en ze hebben vanuit Den Haag komende idd de ingang omgedraaid door de Nootdorpboog te bouwen.
Vanuit Den Haag moest er idd kopgemaakt worden, maar de werkplaats was ook vanuit Rotterdam/Utrecht rechtstreeks bereikbaar volgens Sporenplan.
Die aansluiting is al voor de sluiting van de Hofpleinlijn weggehaald en ze hebben vanuit Den Haag komende idd de ingang omgedraaid door de Nootdorpboog te bouwen.
Op zaterdag 9 maart 2019 15:38 schreef dennistd het volgende: Het grote probleem van gratis OV is dat mensen dan voor elk klein stukje de bus pakken ipv de fiets.
Nu stappen mensen toch al massaal in de auto. Ja kan natuurlijk de busroutes ook zo plannen dat het voor veel kleine ritjes geen zin heeft om de bus te pakken omdat je daar veel meer tijd mee kwijt bent.
Ik denk dat het gewoon niet te doen is zonder 6 sporen waar er nu soms zelfs maar 2 liggen en dat zo'n beetje 10% van alle huidige stations in volle baan passeerstations zouden moeten worden om de frequentie op peil te houden Ik vermoed dat zoiets weleens 40 miljard zou kunnen gaan kosten en het systeem zou per direct vastlopen als het nu zou gebeuren.
Als automobilisten de auto niet laten staan, dan zijn die extra treinen ook niet nodig, er komen niet opeens honderdduizenden mensen uit de lucht vallen als er gratis OV is.
Er kunnen ook hoogfrequente bussen over de snelweg gaan rijden, die lang niet bij alle haltes hoeven te stoppen: er immers voor elke bestemming een grotere vraag, dus heb je de mogelijkheid om meer point-to-point te rijden.
Uiteraard is "gratis ov" nooit gratis, de buschauffeur wil ook zijn salaris, maar het scheelt wel een hoop gedoe met pasjes en is denk ik ook goed voor het moraal in Nederland.
Ah volgens mij heb ik een deel van jullie kunnen tegen komen in Londen afgelopen zondag, als ik had gewist dat jullie daar waren...
Afijn een viertal spoorloze dagen moesten toch even worden afgesloten met een kort bezoekje aan een treinstation, anders had ik de camera mooi voor niets meegesleept..
Een van de mooiste treinstations van Europa is het Kings Cross station in Londen. Dit kopstation in Victoriaanse stijl, gelegen in het noorden van de hoofdstad, opende in 1852. King's Cross speelt een rol in de serie boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster J. K. Rowling. Vanaf hier vertrekt de Zweinsteinexpres, die de leerlingen naar "Hogwarts, a school for witchcraft and wizardry" vervoert.
De trein vertrekt vanaf het geheime perron 9 ¾, gelegen tussen de sporen 9 en 10. Rowling vergiste zich echter, want de sporen 9 en 10 liggen niet aan hetzelfde perron. Voor de verfilming van de boeken werd dan ook het perron tussen de sporen 4 en 5 gebruikt. En dat is precies de locatie vanwaar deze foto is genomen.
Anno 2019 wordt het station Kings Cross hoofdzakelijk gebruikt door vervoerder LNER, de London North Eastern Railway. Vanaf hier vertrekken de treinen die via de East Coast Main Line naar oa Leeds, York, Newcastle en Schotland rijden. Tot juni 2018 voerde Virgin Trains de treindienst hier uit, maar door financieel mismanagement is de concessie ingetrokken.
Minstens tot 2020 zal staatsvervoerder LNER de dienst langs de oostkust blijven uitvoeren, en dat is voor Engelse begrippen zeer bijzonder. Het reizigersvervoer in Engeland is namelijk volledig aanbesteed. Ruim 20 vervoerders voeren de dienst middels concessies (franchises) uit.
De LNER rijdt de Intercity-diensten langs de oostkust met IC/rijtuigen ingeklemd tussen elektrische locomotieven Class 90/91 (IC225, max 225 km/h) of diesellocomotieven Class 43 (IC125, max 125 mile/h). De dieseltreinen zijn benodigd voor onder andere de diensten naar Schotland, aangezien het spoorwegennet daar grotendeels nog niet geëlektrificeerd is.
Op donderdag 7 maart 2019 staat de LNER 43318 op platform 3 te London Kings Cross te wachten op vertrek als trein 1S24 naar Aberdeen. Deze Intercity-treinen zijn bij zowel reizigers als personeel geliefd en hebben enkele jaren terug nog een revisie gehad. Toch zal naar verwachting de IC125 eind 2019 door moderne dieseltreinstellen worden vervangen.
Een hinderlijk in de weg staand paaltje is digitaal verwijderd.
Op zaterdag 9 maart 2019 15:38 schreef dennistd het volgende: Het grote probleem van gratis OV is dat mensen dan voor elk klein stukje de bus pakken ipv de fiets.
Ik zie meer in hogere autokosten en de opbrengsten daaruit gebruiken voor beter en goedkoper OV.
Oh ja, en bij elke verlenging van het rijbewijs een theoretische en praktische toets, want er rijden heel wat mensen rond waarvan ik me afvraag hoe die ooit hun rijbewijs gehaald hebben...
Gaat de bus mij dan ook op ieder moment van de dag in een meer dan redelijke reistijd naar elke uithoek van het land brengen?
Op zaterdagavond was deze unit in Kings Cross te bewonderen:
Een High Speed Train die niet meer nodig is voor GWR (vroeger First Great Western) is verhuurd aan Hull Trains (eveneens FirstGroup), nadat er bij HT een tekort aan rijvaardige treinen is ontstaan door meerdere brandjes in de Class 180-vloot.
Op zaterdag 9 maart 2019 18:09 schreef Zug-Chef het volgende: Ah volgens mij heb ik een deel van jullie kunnen tegen komen in Londen afgelopen zondag, als ik had gewist dat jullie daar waren...
Afijn een viertal spoorloze dagen moesten toch even worden afgesloten met een kort bezoekje aan een treinstation, anders had ik de camera mooi voor niets meegesleept..
[ link | afbeelding ]Een van de mooiste treinstations van Europa is het Kings Cross station in Londen. Dit kopstation in Victoriaanse stijl, gelegen in het noorden van de hoofdstad, opende in 1852. King's Cross speelt een rol in de serie boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster J. K. Rowling. Vanaf hier vertrekt de Zweinsteinexpres, die de leerlingen naar "Hogwarts, a school for witchcraft and wizardry" vervoert.
De trein vertrekt vanaf het geheime perron 9 ¾, gelegen tussen de sporen 9 en 10. Rowling vergiste zich echter, want de sporen 9 en 10 liggen niet aan hetzelfde perron. Voor de verfilming van de boeken werd dan ook het perron tussen de sporen 4 en 5 gebruikt. En dat is precies de locatie vanwaar deze foto is genomen.
Ik dacht de de vernummering van de perrons er mee te maken had. Heb dat plekje ook opgezocht. Geen wachtrij. Dat is bij de giftshop in de stationshal wel anders.
Ik dacht de de vernummering van de perrons er mee te maken had. Heb dat plekje ook opgezocht. Geen wachtrij. Dat is bij de giftshop in de stationshal wel anders.
Het bordje van perron 9 3/4 en die ingemetselde winkelwagen is nu naast de giftshop. Zaterdagavond wachtrij van anderhalf uur.
Het bordje van perron 9 3/4 en die ingemetselde winkelwagen is nu naast de giftshop. Zaterdagavond wachtrij van anderhalf uur.
Ik heb bij die giftshop alleen wat veel te dure merchandise gekocht. (Je bent een potterhead of niet.) Had geen zin om zo lang in de rij te staan voor een foto tweet er iemand aan je sjaal wappert voor het ren-effect. Dat ging me dan wel weer te ver.
Ik kan me een betere besteding van mijn zaterdagavond in Londen voorstellen. In een pub met een pint bijvoorbeeld.