abonnement Unibet Coolblue
pi_185429352
Binnenkort hebben we een trouwfotograaf nodig, echter gaan er enorme verschillen in kosten de rondte. Ik wil nu weten wat normaal/betaalbaar is.

Een kennis van ons is helemaal gek geworden van fotografie en is er steeds meer een bijbaan van gaan maken. Nu wil hij voor ons plaatjes gaan schieten op de bruiloft. Wat moeten wij hem bieden? Hij vindt het leuk om te doen en hoeft er niet de hoofdprijs voor, wat is dan redelijk?

Ik zie wanneer ik een beetje rond Google enorm grote prijs verschillen van 100 euro (student bijv.) tot 2000 euro (een pro) per dag.
Ook geen 38
pi_185429507
Ik zou een professional nemen. Vrienden en kennissen dat soort dingen laten doen kan behoorlijk gezeik opleveren zeker als de foto's tegenvallen. En dit soort foto's kun je maar een keer maken.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_185429577
quote:
2s.gif Op woensdag 6 maart 2019 13:53 schreef Karstman het volgende:
Ik zou een professional nemen. Vrienden en kennissen dat soort dingen laten doen kan behoorlijk gezeik opleveren zeker als de foto's tegenvallen. En dit soort foto's kun je maar een keer maken.
Ik snap dat het arbitrair is, maar we hebben er wel vertrouwen in.
Ook geen 38
pi_185429671
Dan zou ik afspraken op papier maken over het hoe waar en wanneer en ook een beetje redelijke vergoeding betalen. Wij waren voor een goeie professional rond de 1000 kwijt uit mijn hoofd.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_185429861
Ligt er ook aan wat hij doet. Maakt hij alleen foto’s en krijg je die dan op usb/ dvd?
Doet hij ze nabewerken? Maakt hij een album? Komt hij allen voor de ceremonie of de hele dag en avond?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 6 maart 2019 @ 21:02:33 #6
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185438599
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 14:13 schreef valentijn101 het volgende:
Ligt er ook aan wat hij doet. Maakt hij alleen foto’s en krijg je die dan op usb/ dvd?
Doet hij ze nabewerken? Maakt hij een album? Komt hij allen voor de ceremonie of de hele dag en avond?
Dit.

Wij waren volgens mij rond de 1500 kwijt voor een professionele fotograaf die er de gehele dag (inclusief etentje na de receptie) bij was én die ook nog een album voor ons liet maken (en usb met alle foto's).

Wel eens met Karstman eigenlijk. Zou het eerder door een professional laten doen. Zulke foto's kan je maar een keer maken, en je weet niet wat voor kwaliteit hij/zij aanlevert/wat voor gezeik er van kan komen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_185438814
Verschilt toch echt per fotograaf. De fotograaf die ik voor mijn verloving op oog hebt kost al met al 700 EUR ( 400 EUR loveshoot en 250 voor een uurtje extra foto's maken).
pi_185438906
Wij waren 3 jaar geleden 600 kwijt voor trouwfoto's, ceremonie en receptie (ca 5 uur totaal), inclusief alle foto's nabewerkt op dvd. Was een hobby-fotograaf die de stap naar professioneel ging maken.

En vraag gewoon naar wat voorbeeldfoto's. Als het de eerste bruiloft wordt die hij vast legt zou ik ook voor een back-up gaan en voorstellen dat hij het voor een vriendenprijsje ook doet om zijn portofolio te vullen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_185439333
quote:
2s.gif Op woensdag 6 maart 2019 13:53 schreef Karstman het volgende:
Ik zou een professional nemen. Vrienden en kennissen dat soort dingen laten doen kan behoorlijk gezeik opleveren zeker als de foto's tegenvallen. En dit soort foto's kun je maar een keer maken.
+1
#35.
  donderdag 7 maart 2019 @ 00:52:15 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185444431
Je kan 't ook allebei doen: én een professional én je kennis. Het is misschien heel leervol voor hem om eens een dagje mee te lopen met iemand die er z'n brood mee verdient en er ligt wat minder druk op je om te MOETEN presteren.

Wat voor vergoeding redelijk is hangt ook een beetje af van de geleverde kwaliteit en de uren die hij er totaal mee kwijt is (op locatie maar ook qua voorbereiding en nabewerking), printkosten, etc.
Huilen dan.
  donderdag 7 maart 2019 @ 00:54:56 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_185444458
Bij de communie van mijn dochter heb ik 1500 euro gelapt voor een pro die de hele dag op eigen inzicht mee heeft gelopen en foto's gemaakt. Daar zijn best wel wat onverwachte pareltjes uit gekomen. Het klinkt veel maar zo'n onverwacht kiekje op een belangrijke dag is onbetaalbaar.
And so is the past
  donderdag 7 maart 2019 @ 00:59:10 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185444496
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2019 00:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Bij de communie van mijn dochter heb ik 1500 euro gelapt voor een pro die de hele dag op eigen inzicht mee heeft gelopen en foto's gemaakt. Daar zijn best wel wat onverwachte pareltjes uit gekomen. Het klinkt veel maar zo'n onverwacht kiekje op een belangrijke dag is onbetaalbaar.
Tja, ¤1500 is veel geld maar als je kijkt wat een uren erin gaan zitten dan is het ook niet zo'n heel gek bedrag. Een foto is niet 'klaar' wanneer er op het knopje gedrukt is (ik zeg niet dat jij dit niet begrijpt, maar als aanvulling op je post).
Huilen dan.
  donderdag 7 maart 2019 @ 01:00:59 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_185444515
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2019 00:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]

Tja, ¤1500 is veel geld maar als je kijkt wat een uren erin gaan zitten dan is het ook niet zo'n heel gek bedrag. Een foto is niet 'klaar' wanneer er op het knopje gedrukt is (ik zeg niet dat jij dit niet begrijpt, maar als aanvulling op je post).
Ja als je het op uurloon terugrekent zal het helemaal niet zo'n gek bedrag zijn.
And so is the past
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 14:19:08 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185452340
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2019 01:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]

Ja als je het op uurloon terugrekent zal het helemaal niet zo'n gek bedrag zijn.
En de minimaal ¤10.000 aan apparatuur en software
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage vrijdag 8 maart 2019 @ 15:41:40 #15
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_185478699
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 14:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]

En de minimaal ¤10.000 aan apparatuur en software
Dat mag hij/zij afschrijven over een jaar of 5. Dan valt dat reuze mee.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 maart 2019 @ 19:31:52 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185482750
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 14:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]

En de minimaal ¤10.000 aan apparatuur en software
Daar is goed overheen te komen. De zwaarste investering voor fotografen die zich op huwelijksreportages storten is om zo goed te zijn dat ze zelfs als ze een slechte dag hebben op de automatische piloot nóg kwaliteit leveren, geen opname missen en goed op de diverse situaties inspelen.
Het uurtarief voor een reportagefotograaf volgt niet uit één reportage maar over het totaal van zijn reportages. Verkijk je niet op dat uurtarief, naast het deel wat je op de trouwdag ziet gebeuren zit daar ook nog de nodige tijd bij om dingen zo te maken als je ze wilt opleveren, dus van je opnamen een produkt maken, dat geprint zien te krijgen en tot een smaakvol album omsmurfen.
Daarbij is het dan de bedoeling dat die fotograaf er uiteindelijk nog voldoende geld uit overhoudt om van te leven.

Het risico als je een hobbyist zo'n reportage laat maken zit hem erin dat die hobbyist fotografeert omdat het mag en je als het voor de hobby is ook gewoon fouten mag maken. Bij een huwelijksreportage is zoiets onvergeeflijk, je kunt het niet even overdoen. Komt die hobbyist dan nog uit de familie- of vriendenkring, dan wordt het nog extra pijnlijk.

TS regelt dan ook in het ideale geval een aantoonbaar geschikte reportagefotograaf in en laat die kennis gewoon lekker meefotograferen, eventueel afspreken met 'de' fotograaf wat die kennis allemaal gaat doen.
Voor die kennis is zoiets een buitenkansje want die kan zijn creativiteit helemaal de vrije loop laten zonder daarbij ook maar een greintje risico te lopen.
Levert voor TS mogelijk leuke extra plaatjes op en voor die kennis weer een stukje ervaring en portfolio waarmee hij zich voor het échte werk kan profileren.
Iedereen blij.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 8 maart 2019 @ 19:49:09 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185483178
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 19:31 schreef Ouwesok het volgende:
[..]

Daar is goed overheen te komen.
Oh zeker, ik heb het ook erg voorzichtig aangehouden ;) Want zo'n op een pro zal op een bruiloft géén reserve camera hebben, maar zeker twee :)

quote:
Bij een huwelijksreportage is zoiets onvergeeflijk, je kunt het niet even overdoen.
Genoeg mensen die meerdere keren trouwen tegenwoordig ;)

quote:
TS regelt dan ook in het ideale geval een aantoonbaar geschikte reportagefotograaf in en laat die kennis gewoon lekker meefotograferen, eventueel afspreken met 'de' fotograaf wat die kennis allemaal gaat doen.

Dit lijkt me het beste advies inderdaad.

Ik ben ook wel es gevraagd door mensen, maar ik wil het niet eens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 10 maart 2019 @ 22:50:04 #18
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_185530997
Tsja wij hebben het ook door een hobbyfotograaf laten doen en hebben er een mooi album aan over gehouden. Mooi zou vast fantastisch geworden zijn als we een flink bedrag hebben neergelegd, maar laten we eerlijk zijn hoe vaak kijk je er daarna nog naar? Het eerste jaar is hij nog wel eens het koffertje uit gekomen, maar daarna niet meer hoor. :@
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')