Hallo allemaal.
Vandaag wil ik het met jullie even hebben over de citroen. Nu zul je denken? Ja wat nou, boeit niet, ts baft graag schapen et cetera.
Maar toch is de citroen van groot belang in het dagelijks leven.
Een korte inleiding:
quote:
De citroen (Citrus limon) is een gele citrusvrucht met een zure smaak die veroorzaakt wordt door het aanwezige citroenzuur dat ook in veel andere citrusvruchten voorkomt.
De citroen bevat veel vitamine C en wordt in kleine hoeveelheden in veel gerechten gebruikt als smaakmaker, maar ook in gebak zoals cake. Daarvoor is ook geraspte citroenschil goed bruikbaar. De schil van de citroen glanst veelal doordat deze net na het oogsten wordt voorzien van een dun waslaagje. Bij biologische citroenen wordt geen waslaagje aangebracht.
Uit de schil van de citroen wordt door persing of stoomdestillatie een etherische olie bereid die veel gebruikt wordt in parfum, waaronder eau de cologne, andere cosmetica en in limonades en snoepgoed.
Citroenen groeien aan een boom. Deze boom draagt vier maal per jaar vrucht, die ieder seizoen een andere kleur heeft. De vruchten in de zomer groeien van juli tot september en zijn groen. In de herfst en winter zijn de citroenen geel, zoals ze in de winkel zijn te vinden. In mei zijn de vruchten bijna wit van kleur en blijven dat ook. De citroenboom is de enige bekende boom die vier maal per jaar vrucht draagt.
Nu we wat meer weten is het belangrijk om te zien wat de citroen in het dagelijks leven voor invloed heeft.
Ten eerste heeft de citroen een belangrijke rol gespeeld in Nazi-Duitsland. De moffen hadden prima door dat de citroen een afrodisiaca is. Door wat citroensap op de eikel te persen en de zaadjes tegen je prostaat te drukken, kan je langer doorgaan en is het beter voor de zaadproductie.
Duitsers wilde een sterk arisch ras kweken met veel roomblanke kinderen (zo ziet u, die Nazi's waren zo gek nog niet!). De citroen was daar belangrijk bij. Tevens was het ook een status symbool. Die gekke Hollanders stonden in de rij voor rotte bloembollen, en de Duitser op stand kon 'gewoon' de citroenen kopen bij de roomblanke groenteboer, in het winkeltje die voorheen van Benjamin Hawitz, die zeer plotseling het hazenpad had gekozen.
Bewijs 1 Na de oorlog ging men weer door met het leven. De wederopbouw verliep snel en dankzij de Marshall hulp konden we als de bliksems weer een hoop doen. De welvaart nam toe en opeens lagen ook de citroenen hier in de supermarkt. Hoewel de wereld steeds kleiner werd en via schepen allerlei exotische vruchten, dieren en mensen, Nederland vonden; bleef de Citroen een steeds groter terrein vinden.
Frisdranken kregen citroen smaakjes, de (banket)bakkerij industrie wist de citroen ook vaker te vinden, met de komst van Caribische rum-varianten vond de citroen ook gretig aftrek in de horeca.
Na jaren van versteviging van de positie van de citroen in het straatbeeld kwam ook de roep om de citroen op het politieke toneel te krijgen.
In Engeland werd een heuse politieke partij opgericht om de citroen de aandacht te geven die het verdiend.
De Lemonparty. Een partij die mensen verbindt.Volgens een aantal bronnen heeft de citroen ook zijn weg gevonden naar de wereldleiders.
![eckernforde-germany-05th-may-2017-german-chancellor-angela-merkel-J3B6JF.jpg]()
![NWi5Qs2.jpg]()
![fb392b7f96773df1b877e2da2fa70f36.jpg]()
Afsluitend. Het is normaal dat er een zuurgraad is in de maatschappij. Een beetje zuur laat je inzien dat het in ieder geval niet bitter is. Dus gebruik dit moment, deze plek op deze aarde waar jij bent, nu om er iets van te maken.