Ligt nogal aan de situatiequote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een eigen kantoor en hier zaten wat brandblussers in. Verzekering stelt dat deze iedere 2 jaar moeten worden gecontroleerd (soms 1 jaar) anders keren ze niet uit bij brand. Prima.
Maar zijn brandblussers verplicht volgens de wet? En hoeveel? En haspels, gelden daar andere regels voor? Als ik google vind ik alleen maar brandbeveiligingswebwinkels dus die vertrouw ik niet echt.
Maar dit gaat over de arbo. Betekent dat je alleen aan die regels hoeft te voldoen als je personeel hebt?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:54 schreef Saekerhett het volgende:
https://www.arboportaal.n(...)ligheid/brandblusser
Leef je uit.
Kantoorpand van meerdere verdiepingen, werken meerdere mensen en heel af en toe komt er eens een klant langs.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:55 schreef Molo het volgende:
[..]
Ligt nogal aan de situatie
Is het je eigen slaapkamer, een kantoor, werken er meerdere mensen en komen er klanten, is het op de vierde etage zonder lift etc
Wil je ze weghalen dan? Ik bedoel die keuring/nakijken elk jaar zullen de kosten niet zijn lijkt me en in geval van nood dan heb je ze wel hangen en kan je zelf mogelijk een beginnend brandje blussen zonder dat je hele tempel af fikt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een eigen kantoor en hier zaten wat brandblussers in. Verzekering stelt dat deze iedere 2 jaar moeten worden gecontroleerd (soms 1 jaar) anders keren ze niet uit bij brand. Prima.
Maar zijn brandblussers verplicht volgens de wet? En hoeveel? En haspels, gelden daar andere regels voor? Als ik google vind ik alleen maar brandbeveiligingswebwinkels dus die vertrouw ik niet echt.
Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet. We hebben 4 blussers en 2 haspels, lijkt mij te overdreven. Ik was ze niet van plan weg te halen, maar ieder jaar onderhouden toch best een duur geintje. Laatst kwam ik er dus achter dat in de verzekeringsvoorwaarden stond dat je ieder 2 jaar mag onderhouden. Dus ik gaf dat aan het onderhoudsbedrijf aan en die zei weer nee volgens NEN norm blabla moet het ieder jaar. Dus vraag ik me af, wat zegt de wet?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Dus ik snap je vraag niet zo goed. Indien ze niet verplicht zijn wil je ze weg halen; dat is wat ik er uit op maak. En ik zou persoonlijk niet weten waarom je ze weg zou halen
Ik zou zeggen bel de brandweer voor een afspraak. Die weten vast wel wat wettelijk verplicht is. En die kunnen tevens adviseren over veiligheid en vluchtwegen en meer van zulks. Misschien is 1 haspel en 1 blusser wel voldoende in jouw situatie.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet. We hebben 4 blussers en 2 haspels, lijkt mij te overdreven. Ik was ze niet van plan weg te halen, maar ieder jaar onderhouden toch best een duur geintje. Laatst kwam ik er dus achter dat in de verzekeringsvoorwaarden stond dat je ieder 2 jaar mag onderhouden. Dus ik gaf dat aan het onderhoudsbedrijf aan en die zei weer nee volgens NEN norm blabla moet het ieder jaar. Dus vraag ik me af, wat zegt de wet?
Ja wat je soms hebt is als je dan dus extra haspels hebt, ook al is het niet nodig, dan ben je wel verplicht die ook te onderhouden. Dan kan je het dus beter weghalen. Niet aan gedacht om de brandweer te bellen maar heb het liefst wel onafhankelijk advies en niet een bedrijf dat er bij gebaat is dat mensen zoveel mogelijk zelf blussenquote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zou zeggen bel de brandweer voor een afspraak. Die weten vast wel wat wettelijk verplicht is. En die kunnen tevens adviseren over veiligheid en vluchtwegen en meer van zulks. Misschien is 1 haspel en 1 blusser wel voldoende in jouw situatie.
Ergo: brandweer bellen dus
De brandweer is er juist niet bij gebaat dat je zelf alles blust, want dan hebben hun geen werk meer hequote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja wat je soms hebt is als je dan dus extra haspels hebt, ook al is het niet nodig, dan ben je wel verplicht die ook te onderhouden. Dan kan je het dus beter weghalen. Niet aan gedacht om de brandweer te bellen maar heb het liefst wel onafhankelijk advies en niet een bedrijf dat er bij gebaat is dat mensen zoveel mogelijk zelf blussen
Wat wettelijk verplicht is dat je doeltreffende maatregelen treft op het gebied van (beginnende) brandbestrijding. De Arbowet is een raamwet en je zult nergens expliciet vinden hoeveel blussers je minimaal moet hebben. Hoe je aan de wet voldoet is aan jou om te onderbouwen op basis van de aanwezige risico's.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet.
Maar waarom heeft iedereen het over de arbo? Dat is toch alleen van belang als je personeel hebt... Ik vraag me dus af wat de wet erover zegt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 12:17 schreef Justinn het volgende:
[..]
Wat wettelijk verplicht is dat je doeltreffende maatregelen treft op het gebied van (beginnende) brandbestrijding. De Arbowet is een raamwet en je zult nergens expliciet vinden hoeveel blussers je minimaal moet hebben. Hoe je aan de wet voldoet is aan jou om te onderbouwen op basis van de aanwezige risico's.
Onderhoud aan blusmiddelen is verplicht gesteld vanuit het Bouwbesluit. Voor brandblussers eens per 2 jaar meen ik.
In de (brand)verzekering zal ongetwijfeld een clausule staan dat het is vereist dat preventiemaatregelen worden getroffen, waarmee onder meer bovenstaande wordt bedoeld.
Voor onafhankelijk advies kan je beter een arbodeskundige bellen.
Dat je zzp'er bent, betekent niet dat het je ontslaat van enige verplichtingen t.a.v. arboregelgeving. Je hebt inderdaad geen zorg over eigen werknemers, maar wel jegens jezelf en derden. Met name dat laatste is nogal van belang.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 13:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar waarom heeft iedereen het over de arbo? Dat is toch alleen van belang als je personeel hebt... Ik vraag me dus af wat de wet erover zegt.
Dienstverlenend ja, maar waar vind je die informatie dat 1 brandblusser per 200m2 voldoende is?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 17:25 schreef paardendokter het volgende:
Je geeft te weinig informatie over de aard van je bedrijf. Het maakt nogal uit of je een zilversmid bent of alleen administratie uitvoert. Ik ga er vanuit dat je alleen een dienstverlenend bedrijf hebt, zonder ambachtelijke werkzaamheden en zonder opslag van brandbare voorraden (anders dan papier voor de printer). Dan is één brandblusser per 200 m2 kantooroppervlakte voldoende. Brandhaspels zijn zeker niet verplicht, maar die hingen al in je gehuurde (?) kantoor.
Mijn eigendom. Wat me gewoon irriteert is bijv. de volgende clausule van de verzekering:quote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:22 schreef Nismo91 het volgende:
Is het pand eigendom ? Zo niet dan keert de verzekeraar je inventaris niet uit bij brand, Nja dat zal op een kantoor niet noemenswaardig zijn.. je pc schrijft toch in 3 jaar af.
Uiteindelijk kiest de verzekeraar de garantieclausules, elektra volgens nen1010 normen en onderhouden brandblussers, maar als het pand geen eigendom js loop je enkel het risico dat zij je inventaris niet uitkeren bij brand... dat overleef je wel.
Ik weet het.. ik ben verzekeringsadviseur en erger mij vaak aan deze clausules, met name de kleinere bedrijven.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 20:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dienstverlenend ja, maar waar vind je die informatie dat 1 brandblusser per 200m2 voldoende is?[..]
Mijn eigendom. Wat me gewoon irriteert is bijv. de volgende clausule van de verzekering:
- Elke 2 jaar worden gecontroleerd en onderhouden door een deskundig bedrijf
Lijkt me duidelijke taal, maar dan staat er ook weer: In de ruimten die u gebruikt moet minimaal 1 brandblusapparaat zijn. Als de overheid, bijvoorbeeld de gemeente, voorschrijft dat het er meer moeten zijn, dan moet u aan de voorschriften van die overheid voldoen.
Waar vind ik dan weer wat de voorschriften zijn van de overheid?
Is onderdeel van mijn parate kennis, maar vooruit: hier vind je een linkjequote:Op dinsdag 5 maart 2019 20:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dienstverlenend ja, maar waar vind je die informatie dat 1 brandblusser per 200m2 voldoende is?[..]
quote:Op dinsdag 5 maart 2019 20:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Waar vind ik dan weer wat de voorschriften zijn van de overheid?
quote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:19 schreef Deshain het volgende:
Vraag de verleende omgevingsvergunning op inclusief rapport brandveiligheid, daar staan de blusmiddelen op vermeld en de onderbouwing van positie en hoeveelheid.
duur geintje? betaal 31 euro in de btw voor controle en dan om de x aantal jaar navullen/groot onderhoud. Ik laat ze gewoon elk jaar controleren samen met vluchtweg verlichting en rookmelders, vaker dan wet en verzekering voorschrijft en beter.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet. We hebben 4 blussers en 2 haspels, lijkt mij te overdreven. Ik was ze niet van plan weg te halen, maar ieder jaar onderhouden toch best een duur geintje. Laatst kwam ik er dus achter dat in de verzekeringsvoorwaarden stond dat je ieder 2 jaar mag onderhouden. Dus ik gaf dat aan het onderhoudsbedrijf aan en die zei weer nee volgens NEN norm blabla moet het ieder jaar. Dus vraag ik me af, wat zegt de wet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |