abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185400942
Ik heb een eigen kantoor en hier zaten wat brandblussers in. Verzekering stelt dat deze iedere 2 jaar moeten worden gecontroleerd (soms 1 jaar) anders keren ze niet uit bij brand. Prima.

Maar zijn brandblussers verplicht volgens de wet? En hoeveel? En haspels, gelden daar andere regels voor? Als ik google vind ik alleen maar brandbeveiligingswebwinkels dus die vertrouw ik niet echt.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 5 maart 2019 @ 10:55:29 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_185401032
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 10:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een eigen kantoor en hier zaten wat brandblussers in. Verzekering stelt dat deze iedere 2 jaar moeten worden gecontroleerd (soms 1 jaar) anders keren ze niet uit bij brand. Prima.

Maar zijn brandblussers verplicht volgens de wet? En hoeveel? En haspels, gelden daar andere regels voor? Als ik google vind ik alleen maar brandbeveiligingswebwinkels dus die vertrouw ik niet echt.
Ligt nogal aan de situatie

Is het je eigen slaapkamer, een kantoor, werken er meerdere mensen en komen er klanten, is het op de vierde etage zonder lift etc
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_185401069
quote:
Maar dit gaat over de arbo. Betekent dat je alleen aan die regels hoeft te voldoen als je personeel hebt?

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 10:55 schreef Molo het volgende:
[..]

Ligt nogal aan de situatie

Is het je eigen slaapkamer, een kantoor, werken er meerdere mensen en komen er klanten, is het op de vierde etage zonder lift etc
Kantoorpand van meerdere verdiepingen, werken meerdere mensen en heel af en toe komt er eens een klant langs.
pi_185401074
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 10:51 schreef YoshiBignose het volgende:

Wil je ze weghalen dan? Ik bedoel die keuring/nakijken elk jaar zullen de kosten niet zijn lijkt me en in geval van nood dan heb je ze wel hangen en kan je zelf mogelijk een beginnend brandje blussen zonder dat je hele tempel af fikt.

Dus ik snap je vraag niet zo goed. Indien ze niet verplicht zijn wil je ze weg halen; dat is wat ik er uit op maak. En ik zou persoonlijk niet weten waarom je ze weg zou halen 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_185401133
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 10:58 schreef vosss het volgende:
[..]

Dus ik snap je vraag niet zo goed. Indien ze niet verplicht zijn wil je ze weg halen; dat is wat ik er uit op maak. En ik zou persoonlijk niet weten waarom je ze weg zou halen 8)7
Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet. We hebben 4 blussers en 2 haspels, lijkt mij te overdreven. Ik was ze niet van plan weg te halen, maar ieder jaar onderhouden toch best een duur geintje. Laatst kwam ik er dus achter dat in de verzekeringsvoorwaarden stond dat je ieder 2 jaar mag onderhouden. Dus ik gaf dat aan het onderhoudsbedrijf aan en die zei weer nee volgens NEN norm blabla moet het ieder jaar. Dus vraag ik me af, wat zegt de wet?
pi_185401164
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet. We hebben 4 blussers en 2 haspels, lijkt mij te overdreven. Ik was ze niet van plan weg te halen, maar ieder jaar onderhouden toch best een duur geintje. Laatst kwam ik er dus achter dat in de verzekeringsvoorwaarden stond dat je ieder 2 jaar mag onderhouden. Dus ik gaf dat aan het onderhoudsbedrijf aan en die zei weer nee volgens NEN norm blabla moet het ieder jaar. Dus vraag ik me af, wat zegt de wet?
Ik zou zeggen bel de brandweer voor een afspraak. Die weten vast wel wat wettelijk verplicht is. En die kunnen tevens adviseren over veiligheid en vluchtwegen en meer van zulks. Misschien is 1 haspel en 1 blusser wel voldoende in jouw situatie.

Ergo: brandweer bellen dus :)
vosss is de naam,
pi_185401211
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 11:02 schreef vosss het volgende:
[..]

Ik zou zeggen bel de brandweer voor een afspraak. Die weten vast wel wat wettelijk verplicht is. En die kunnen tevens adviseren over veiligheid en vluchtwegen en meer van zulks. Misschien is 1 haspel en 1 blusser wel voldoende in jouw situatie.

Ergo: brandweer bellen dus :)
Ja wat je soms hebt is als je dan dus extra haspels hebt, ook al is het niet nodig, dan ben je wel verplicht die ook te onderhouden. Dan kan je het dus beter weghalen. Niet aan gedacht om de brandweer te bellen maar heb het liefst wel onafhankelijk advies en niet een bedrijf dat er bij gebaat is dat mensen zoveel mogelijk zelf blussen :P
pi_185401271
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 11:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

Ja wat je soms hebt is als je dan dus extra haspels hebt, ook al is het niet nodig, dan ben je wel verplicht die ook te onderhouden. Dan kan je het dus beter weghalen. Niet aan gedacht om de brandweer te bellen maar heb het liefst wel onafhankelijk advies en niet een bedrijf dat er bij gebaat is dat mensen zoveel mogelijk zelf blussen :P
De brandweer is er juist niet bij gebaat dat je zelf alles blust, want dan hebben hun geen werk meer he :+

Volgens mij kan je voor dit soort vragen prima bij de brandweer terecht en die weten echt wel wat wettelijk verplicht is en wat per situatie misschien bovenop het wettelijk minimum aan te raden is.

Gewoon even bellen en je vraag voorleggen en of ze willen komen kijken. Succes :)
vosss is de naam,
  dinsdag 5 maart 2019 @ 11:19:39 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_185401501
Ik heb ooit te maken gehad met de arbo voor een organisatie van een man of 100. Wettelijk worden dit soort dingen niet precies vastgelegd. Het gaat er om: heb je nagedacht over de risico's, heb je die in kaart gebracht en worden die beheerst?

Dat legden we vast in een plan, die lieten we auditen door een arbo dienst. Dure jongens, 250-400 euro per uur of zo.

Wat een voordeel was, was dat de bedrijfstak hierin ook een rol speelt. Die kan zo'n plan opstellen als template, en vervolgens kun je die aanpassen voor jouw organisatie.

Geen idee of je er wat aan hebt, jij bent wat kleiner natuurlijk.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_185402280
Hou er rekening mee dat wat wettelijk verplicht is, misschien anders is dan wat je verzekering verplicht steld

Als je verzekering aangeeft dat de brandblussers goedgekeurd moeten zijn, dan kan dit eventueel ook weer een andere periode zijn dan de 2 jaar zijn als de goedkeuring maar 1 jaar geldig is.

Dan kan het nog steeds wettelijk allemaal in orde zijn, maar je verzekering keert alleen niet uit.....
pi_185402838
quote:
[..]

Doet er niet toe, ik wil gewoon weten wat wettelijk verplicht is en wat niet.
Wat wettelijk verplicht is dat je doeltreffende maatregelen treft op het gebied van (beginnende) brandbestrijding. De Arbowet is een raamwet en je zult nergens expliciet vinden hoeveel blussers je minimaal moet hebben. Hoe je aan de wet voldoet is aan jou om te onderbouwen op basis van de aanwezige risico's.

Onderhoud aan blusmiddelen is verplicht gesteld vanuit het Bouwbesluit. Voor brandblussers eens per 2 jaar meen ik.

In de (brand)verzekering zal ongetwijfeld een clausule staan dat het is vereist dat preventiemaatregelen worden getroffen, waarmee onder meer bovenstaande wordt bedoeld.

Voor onafhankelijk advies kan je beter een arbodeskundige bellen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Justinn op 05-03-2019 12:25:23 ]
pi_185404529
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 12:17 schreef Justinn het volgende:
[..]

Wat wettelijk verplicht is dat je doeltreffende maatregelen treft op het gebied van (beginnende) brandbestrijding. De Arbowet is een raamwet en je zult nergens expliciet vinden hoeveel blussers je minimaal moet hebben. Hoe je aan de wet voldoet is aan jou om te onderbouwen op basis van de aanwezige risico's.

Onderhoud aan blusmiddelen is verplicht gesteld vanuit het Bouwbesluit. Voor brandblussers eens per 2 jaar meen ik.

In de (brand)verzekering zal ongetwijfeld een clausule staan dat het is vereist dat preventiemaatregelen worden getroffen, waarmee onder meer bovenstaande wordt bedoeld.

Voor onafhankelijk advies kan je beter een arbodeskundige bellen.
Maar waarom heeft iedereen het over de arbo? Dat is toch alleen van belang als je personeel hebt... Ik vraag me dus af wat de wet erover zegt.
pi_185404894
De wet zegt niet zoveel, behalve dat het goed moet zijn. Dat is het nare van dit soort wetgeving.
zie email 27 oktober
pi_185405705
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 13:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

Maar waarom heeft iedereen het over de arbo? Dat is toch alleen van belang als je personeel hebt... Ik vraag me dus af wat de wet erover zegt.
Dat je zzp'er bent, betekent niet dat het je ontslaat van enige verplichtingen t.a.v. arboregelgeving. Je hebt inderdaad geen zorg over eigen werknemers, maar wel jegens jezelf en derden. Met name dat laatste is nogal van belang.

Je hebt een eigen kantoorruimte en geeft in post #4 dat in het gebouw meer mensen werken. Zelfs als je met deze anderen geen zakelijke relatie hebt, zal je op het gebied van Arbo met elkaar samen moeten werken. Logisch ook, want zaken als brandgevaar strekken zich verder dan alleen jouw kantoorruimte.

Mocht je deze ruimte huren, zou ik eerst eens contact opnemen met de verhuurder en de huurovereenkomst erop na slaan. Zaken als (onderhoud aan) blusmiddelen kunnen zijn inbegrepen in het tarief en voor rekening verhuurder zijn.
pi_185409948
Je geeft te weinig informatie over de aard van je bedrijf. Het maakt nogal uit of je een zilversmid bent of alleen administratie uitvoert. Ik ga er vanuit dat je alleen een dienstverlenend bedrijf hebt, zonder ambachtelijke werkzaamheden en zonder opslag van brandbare voorraden (anders dan papier voor de printer). Dan is één brandblusser per 200 m2 kantooroppervlakte voldoende. Brandhaspels zijn zeker niet verplicht, maar die hingen al in je gehuurde (?) kantoor.
Volgens bouwbesluit (en volgens de polis moet je de wet gehoorzamen) is een tweejaarlijkse controle verplicht.
pi_185412573
Vraag de verleende omgevingsvergunning op inclusief rapport brandveiligheid, daar staan de blusmiddelen op vermeld en de onderbouwing van positie en hoeveelheid.
pi_185412654
Is het pand eigendom ? Zo niet dan keert de verzekeraar je inventaris niet uit bij brand, Nja dat zal op een kantoor niet noemenswaardig zijn.. je pc schrijft toch in 3 jaar af.

Uiteindelijk kiest de verzekeraar de garantieclausules, elektra volgens nen1010 normen en onderhouden brandblussers, maar als het pand geen eigendom js loop je enkel het risico dat zij je inventaris niet uitkeren bij brand... dat overleef je wel.
Ik was hier...
pi_185414317
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 17:25 schreef paardendokter het volgende:
Je geeft te weinig informatie over de aard van je bedrijf. Het maakt nogal uit of je een zilversmid bent of alleen administratie uitvoert. Ik ga er vanuit dat je alleen een dienstverlenend bedrijf hebt, zonder ambachtelijke werkzaamheden en zonder opslag van brandbare voorraden (anders dan papier voor de printer). Dan is één brandblusser per 200 m2 kantooroppervlakte voldoende. Brandhaspels zijn zeker niet verplicht, maar die hingen al in je gehuurde (?) kantoor.

Dienstverlenend ja, maar waar vind je die informatie dat 1 brandblusser per 200m2 voldoende is?

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 19:22 schreef Nismo91 het volgende:
Is het pand eigendom ? Zo niet dan keert de verzekeraar je inventaris niet uit bij brand, Nja dat zal op een kantoor niet noemenswaardig zijn.. je pc schrijft toch in 3 jaar af.

Uiteindelijk kiest de verzekeraar de garantieclausules, elektra volgens nen1010 normen en onderhouden brandblussers, maar als het pand geen eigendom js loop je enkel het risico dat zij je inventaris niet uitkeren bij brand... dat overleef je wel.
Mijn eigendom. Wat me gewoon irriteert is bijv. de volgende clausule van de verzekering:

- Elke 2 jaar worden gecontroleerd en onderhouden door een deskundig bedrijf

Lijkt me duidelijke taal, maar dan staat er ook weer: In de ruimten die u gebruikt moet minimaal 1 brandblusapparaat zijn. Als de overheid, bijvoorbeeld de gemeente, voorschrijft dat het er meer moeten zijn, dan moet u aan de voorschriften van die overheid voldoen.

Waar vind ik dan weer wat de voorschriften zijn van de overheid?
pi_185414579
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 20:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]

Dienstverlenend ja, maar waar vind je die informatie dat 1 brandblusser per 200m2 voldoende is?[..]

Mijn eigendom. Wat me gewoon irriteert is bijv. de volgende clausule van de verzekering:

- Elke 2 jaar worden gecontroleerd en onderhouden door een deskundig bedrijf

Lijkt me duidelijke taal, maar dan staat er ook weer: In de ruimten die u gebruikt moet minimaal 1 brandblusapparaat zijn. Als de overheid, bijvoorbeeld de gemeente, voorschrijft dat het er meer moeten zijn, dan moet u aan de voorschriften van die overheid voldoen.

Ik weet het.. ik ben verzekeringsadviseur en erger mij vaak aan deze clausules, met name de kleinere bedrijven.
Maar mijn advies is, laat een brandbeveiligingsbedrijf komen en luister naar wat zij adviseren, dit zal altijd goed zijn vooral als je daarna een contract bij hun afsluit om de brandblussers te laten controleren. Vooral als het pand eigendom is wil je geen risico lopen.
Ik was hier...
pi_185417459
Artikel 6.27 Bouwbesluit 2012

Artikel 6.27 tot en met 6.34 gaan over middelen die verplicht zijn voor brandbestrijding bij nieuwbouw en bestaande bouw.

Artikel 6.27
1. Een bouwwerk heeft zodanige voorzieningen voor de bestrijding van brand, dat brand binnen redelijke tijd kan worden bestreden.

Artikel 6.31. Blustoestellen
1. Voor zover daarin niet reeds voldoende door de aanwezigheid van brandslanghaspels is voorzien, is een gebouw voorzien van voldoende draagbare of verrijdbare blustoestellen om een beginnende brand zo snel mogelijk door in het gebouw aanwezige personen te laten bestrijden.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1.16, eerste lid, wordt ten minste eenmaal per twee jaar overeenkomstig NEN 2559 op adequate wijze het nodige onderhoud aan een bij of krachtens de wet voorgeschreven draagbaar of verrijdbaar blustoestel verricht en de goede werking van dat blustoestel gecontroleerd.

NEN 4001+C1:2008 - Dit gaat dieper in op wat nodig is.

Als ik het goed lees heeft een gebouw met kantoorfunctie één brandblusser nodig op elke 300m2 (6 liter/kg) of op elke 450m2 (9-12 liter/kg). Maar dit hangt van de situatie af.

Het vereiste aantal blustoestellen hangt af van:
-- de projecteringszone (zie 4.4.1.1);
-- de basisbeveiligingseenheid (zie 4.4.1.2);
-- de maximale loopafstand tot het dichtstbijzijnde blustoestel (zie 4.4.1.3);
-- de eventuele aanwezigheid van brandslanghaspels (zie 4.4.1.4).

Ik zou in elk geval niet zomaar iets veranderen. Waarschijnlijk zijn deze middelen geplaatst na een gedegen onderzoek (Brandveiligheid risico inventarisatie).

[ Bericht 7% gewijzigd door Delenlill op 05-03-2019 22:25:11 ]
pi_185419311
quote:
[..]

Dienstverlenend ja, maar waar vind je die informatie dat 1 brandblusser per 200m2 voldoende is?[..]

Is onderdeel van mijn parate kennis, maar vooruit: hier vind je een linkje
pi_185420132

pi_185421042
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 19:19 schreef Deshain het volgende:
Vraag de verleende omgevingsvergunning op inclusief rapport brandveiligheid, daar staan de blusmiddelen op vermeld en de onderbouwing van positie en hoeveelheid.
pi_185424968
quote:
[..]

duur geintje? betaal 31 euro in de btw voor controle en dan om de x aantal jaar navullen/groot onderhoud. Ik laat ze gewoon elk jaar controleren samen met vluchtweg verlichting en rookmelders, vaker dan wet en verzekering voorschrijft en beter.
Als je dat al veel geld vind is er wat mis met je omzet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')