abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 maart 2019 @ 04:53:54 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_185397667
Mijn garage is 8 bij 4 meter groot en vooralsnog totaal niet geïsoleerd. Het is een normaal frame van SLS balken met tussenliggende ruimtes van 60cm en daar om heen geïmpregneerd 2cm dik rabat.

Een beetje isolatiemateriaal bij de bouwmarkt voor mijn garage loopt al aardig in de papieren, een paar honderd euro is niets. Maar als ik op Marktplaats kijk zie ik verscheidene mensen hun (oude) matrassen aanbieden, gratis op te halen. Meestal omdat ze, of oud zijn, er vlekken in zitten etc. Maar, de gemiddelde matras is toch gauw 10 a 14cm dik. Stel ik ik haal de buitenkant er vanaf en behoud enkel het schuim gedeelte. Dan vervolgens met een scherp mes op maat snijden en tussen de balken van de garage stouwen. Een goedkope oplossing lijkt me zo, want uit 1 groot matras kan ik al aardig wat banen trekken.

Alleen de vraag is, is een matras wel een goede isolator? Je zou zeggen van wel, omdat je er immers ook op ligt en geen kou van onder het bed ervaart. Het enige puntje waarmee ik zit is vocht. Zelfs tijdens regenachtige dagen zie ik geen vocht aan de binnenkant van de garage op het rabat zitten. Maar dat wil niet zeggen dat er totaal geen vocht door het rabat heen dringt. Het rabat rondom is niet volledig lucht (en vocht) dicht. Dus om daar het (doorgaans gele) schuim spul tussen te duwen...mwahhh... Hetzelfde zou ook overigens gelden voor rock -en/of glaswol. Dat spul houdt ook niet van vocht. Alleen piepschuim kan redelijk goed tegen vocht, maar ja, een beetje piepschuim is ook niet goedkoop.

Is dit een goed idee? Wel lekker goedkoop. Mooi hoeft het niet te zijn, alleen maar effectief. Want als de die matrasdelen eenmaal tussen de SLS-en zitten wil ik er plaatwerk voor langs timmeren.
  dinsdag 5 maart 2019 @ 06:41:30 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_185398116
Ik maak mij in de eerste plaats zorgen om de hygiëne. Als je een manier vindt waarmee je die dingen goed kunt ontsmetten zou het wel kunnen helpen.

Het volgende is de isolatiewaarde. Matrassenschuim is vrij zwaar van zichzelf, dus het kan wel eens tegenvallen in vergeljking met glaswol of piepschuim.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_185398135
Zijn alle matrassen wel van volledig schuim? Volgen mij zijn er ook veel pocketvering matrassen. Wat wil je met die dingen dan doen?
  dinsdag 5 maart 2019 @ 07:06:45 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185398146
wat betreft vocht, als je gaat isoleren moet je dampremmende folie tussen de buitenkant en de isolatie plaatsen en dampwerende folie tussen de binnenkant en de isolatie. Als je dat niet doet krijg je allerlei vocht problemen en grote kans op rottende houten onderdelen van je schuur.

En vergis je niet in de prijs van die folies. Want om een rare reden is dat spul verrekte duur.
pi_185398322
om zoveel redenen niet aan beginnen, al was het maar om hygiene, verschillende isolatie waardes tussen de matrassen door, verschillende materialen van de matrassen, opname van vloeistoffen..
als je goedkoop wil isoleren, zoek eens op sandwichplaten en dan B keus. die worden veel gebruikt in de tuinbouw voor koelcellen, maar aangezien het vaak lompe harries zijn die ze in elkaar zetten vallen ze nog wel eens van de vrachtwagen of rijd er iemand met een heftruck tegenop. dan verbuigen de groeven en schuiven ze niet meer lekker in elkaar..
en dan wordt dat een B keus plaat.. kosten weinig, extreme hoge PU waarde voor de dikte, makkelijk te verwerken.. cirkelzaagje om ze op maat te zagen en een ochtendje met een tang om de groeven weer recht te krijgen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_185399098
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 07:06 schreef bleiblei het volgende:
wat betreft vocht, als je gaat isoleren moet je dampremmende folie tussen de buitenkant en de isolatie plaatsen
Huh, waarom?

Ik heb altijd geleerd dat via de buitenkant / koude kant het vocht weg moet kunnen. Dus beter geen folies daar gebruiken.
  dinsdag 5 maart 2019 @ 09:11:40 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185399193
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 09:04 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]

Huh, waarom?

Ik heb altijd geleerd dat via de buitenkant / koude kant het vocht weg moet kunnen. Dus beter geen folies daar gebruiken.
Ja, ik zei het verkeerd.
dampdoorlatende folie aan de buitenkant. Dampremmend of dampwerende folie aan de binnenkant.
Folie aan de buitenkant is om te voorkomen dat vocht van buiten in het isolatiemateriaal trekt (bijv. een lek in het dak, niet 100% dicht herinnering etc.), maar dat vocht in het isolatiemateriaal wel naar buiten kan.
pi_185399789
Hoe brandwerend zijn matrassen? Isolatie zoals glas/steenwol is niet brandbaar (misschien als je heel goed je best doet, maar het is klasse A), maar een matrasbrand komt met regelmaat voor.
pi_185401768
Ik verwacht een zeer onhygiënische teringbende en een drama met vocht, zelfs met bovengeschetste maatregelen tegen vocht. En dan nog zou ik het matras zelf (luchtdicht) verpakken ipv de wand behandelen, je gaat vocht nooit volledig weren uit de garage. Een matras 'zuigt' vocht op en het kan daarna eigenlijk niet meer weg, tenzij de ruimte zeer goed geventileerd wordt.

Daarnaast is brandwerendheid een dingetje, zeker als er elektra in de buurt ligt en/of als je elektrisch aangedreven gereedschap in de garage gebruikt.

Probeer het eens met eenvoudige EPS platen. Geen idee hoe goed ze isoleren, maar voor de prijs het proberen waard. Je kan ze perfect op maat maken.
pi_185404212
Ik heb mijn garage geisoleerd met B keus PIR koelcel panelen. Werkt zeer goed. En verf is niet meer als nieuw, maar niks verbogen. Makkelijk op maat te maken ook.
pi_185411782
Het enige wat ik denk is: gatver.

Dat wil je toch niet, vieze matrassen van mensen verwerken tot isolatie... Los van de isowaarde.

Mensen hebben er in gezweet geneukt geplast en misschien wel gepoept. En dan vergeet ik gekotst nog.
  dinsdag 5 maart 2019 @ 18:51:40 #13
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_185411944
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 07:06 schreef bleiblei het volgende:
wat betreft vocht, als je gaat isoleren moet je dampremmende folie tussen de buitenkant en de isolatie plaatsen en dampwerende folie tussen de binnenkant en de isolatie. Als je dat niet doet krijg je allerlei vocht problemen en grote kans op rottende houten onderdelen van je schuur.

En vergis je niet in de prijs van die folies. Want om een rare reden is dat spul verrekte duur.
Ik weet het, ik heb het gezien. Jammer genoeg komt vocht ook niet alleen via de wanden maar ook via de vloer zelf dwars door m'n klinkers heen. Heel gek, maar als het gewoon regenachtig weer is, gaat het water via de grond onder de garage, door het gele zand en helemaal dwars door de klinker heen. Niet dat er dan een plas water staat, maar je voelt dan dat de klinkers vochtig zijn.

Een andere "gekke" gedachte waaraan ik zat te denken zijn zandzakken. Stel ik laat een paar kuub geel bezorgen (in de zomerperiode), en laat het even lekker goed drogen buiten. Dan van die afsluitbare zakken vullen met zand en gelijktijdig houtwerk tegen de binnenkant slaan. Zand is een goede isolator en verrot niet als het nat word. Als het in zakken zit dat goed afgesloten zit kun je dat ook als isolator gebruiken?

Mja, lijkt me ook weer een hoop werk eerlijk gezegd. Dan lonkt het piepschuim wel weer. Ook al is dat wat duurder.

Wat de matrassen betreft, vocht is inderdaad het grootste probleem. De hygiënische staat lijkt me niet zo van belang aangezien er weer plaatwerk voor langs komt. Als het mooi weer is in de zomer kunnen de matrassen natuurlijk altijd eerst even een paar dagen in de zon vertoeven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 07:04 schreef Basp1 het volgende:
Zijn alle matrassen wel van volledig schuim? Volgen mij zijn er ook veel pocketvering matrassen. Wat wil je met die dingen dan doen?
Niet kopen, dat voel je gelijk als dat er in zit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 18:44 schreef Makrolon het volgende:
Het enige wat ik denk is: gatver.

Dat wil je toch niet, vieze matrassen van mensen verwerken tot isolatie... Los van de isowaarde.

Mensen hebben er in gezweet geneukt geplast en misschien wel gepoept. En dan vergeet ik gekotst nog.
Denk je daar ook aan zodra je een karretje pakt bij de supermarkt? Waar al die handen wel niet gezeten hebben die aan die karretjes gezeten hebben? Veel van die handjes zitten regelmatig bij de leuter, de hitsige fluit, onder de zweterige oksels, wrijven in de neus het snot weg of pielen de zoveelste por er uit, gaan de oren in oorsmeer puilen, krabben de kriebeljeuk in het kontgaatje en uiteindelijk gaan die vingers ook nog wel een keer in de mond....en dat gaat vervolgens bij de massa het winkelkarretje vasthouden. En toch denk ik niet dat jij daaraan denkt op het moment dat je zelf een karretje pakt.

Ik weet ook nog niet of ik het wil doen. Als er teveel nadelen aan kleven ( kleven duh :P ) dan laat maar achterwege en koop ik wel piepschuim. Dat is het enige werkzame materiaal dat tenminste redelijk goed tegen vocht kan.

[ Bericht 9% gewijzigd door TechnoCat op 05-03-2019 19:01:06 ]
pi_185413052
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 18:51 schreef TechnoCat het volgende:
[..]

Ik weet het, ik heb het gezien. Jammer genoeg komt vocht ook niet alleen via de wanden maar ook via de vloer zelf dwars door m'n klinkers heen. Heel gek, maar als het gewoon regenachtig weer is, gaat het water via de grond onder de garage, door het gele zand en helemaal dwars door de klinker heen. Niet dat er dan een plas water staat, maar je voelt dan dat de klinkers vochtig zijn.

Een andere "gekke" gedachte waaraan ik zat te denken zijn zandzakken. Stel ik laat een paar kuub geel bezorgen (in de zomerperiode), en laat het even lekker goed drogen buiten. Dan van die afsluitbare zakken vullen met zand en gelijktijdig houtwerk tegen de binnenkant slaan. Zand is een goede isolator en verrot niet als het nat word. Als het in zakken zit dat goed afgesloten zit kun je dat ook als isolator gebruiken?

Mja, lijkt me ook weer een hoop werk eerlijk gezegd. Dan lonkt het piepschuim wel weer. Ook al is dat wat duurder.

Wat de matrassen betreft, vocht is inderdaad het grootste probleem. De hygiënische staat lijkt me niet zo van belang aangezien er weer plaatwerk voor langs komt. Als het mooi weer is in de zomer kunnen de matrassen natuurlijk altijd eerst even een paar dagen in de zon vertoeven.[..]

Niet kopen, dat voel je gelijk als dat er in zit.[..]

Denk je daar ook aan zodra je een karretje pakt bij de supermarkt? Waar al die handen wel niet gezeten hebben die aan die karretjes gezeten hebben? Veel van die handjes zitten regelmatig bij de leuter, de hitsige fluit, onder de zweterige oksels, wrijven in de neus het snot weg of pielen de zoveelste por er uit, gaan de oren in oorsmeer puilen, krabben de kriebeljeuk in het kontgaatje en uiteindelijk gaan die vingers ook nog wel een keer in de mond....en dat gaat vervolgens bij de massa het winkelkarretje vasthouden. En toch denk ik niet dat jij daaraan denkt op het moment dat je zelf een karretje pakt.

Ik weet ook nog niet of ik het wil doen. Als er teveel nadelen aan kleven ( kleven duh :P ) dan laat maar achterwege en koop ik wel piepschuim. Dat is het enige werkzame materiaal dat tenminste redelijk goed tegen vocht kan.
nee klopt, maar een winkelkarretje is niet van een zacht materiaal wat alles lekker opzuigt :+
pi_185415452
Ik zou gaan voor pur platen en dan b keus, heb ik mijn garage dak ook meegedaan. b keus is daarvoor goed genoeg.
  dinsdag 5 maart 2019 @ 21:04:03 #16
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_185415530
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:00 schreef akatar het volgende:
pur platen
Op zich interessant, maar ze moeten niet dikker zijn dan 90mm, aangezien dat de breedte is van de SLS balken van de constructie.

10 euro per m2 :{
pi_185417711
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 21:04 schreef TechnoCat het volgende:
[..]

Op zich interessant, maar ze moeten niet dikker zijn dan 90mm, aangezien dat de breedte is van de SLS balken van de constructie.

10 euro per m2 :{
Je moet een beetje mazzel hebben, ik had 50m2 voor 150 euro
  woensdag 30 oktober 2019 @ 19:18:28 #18
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_189703221
^^Schopje.

Tot op heden heb ik nog niet de garage geïsoleerd en weer speelt de gedachte op om 2e hands matrassen te gebruiken..

De voornaamste reden: Budget:
En dit is op dit moment van schrijven 'een aanbod' in de buurt, ik heb er een print-screen van gemaakt omdat de advertentie vroeg of laat wel weer zal verdwijnen, maar het is even om een idee te krijgen.

Dan lees ik even verder op
https://www.matras.info/m(...)atie-van-een-matras/
over 'ventilatie' van matrassen en ik quote: "Koudschuim matrassen en pocketvering matrassen hebben een buitengewoon goed ventilerend vermogen".

Er werd in dit topic nogal gesproken over hygiëne e.d. maar de meeste van deze matrassen zijn wel oké, en het is alleen maar voor in een vrijstaande garage, en dan komt er ook nog plaatwerk voorlangs. Dus je ziet ze niet eens meer terug. Blijft bij mij nog steeds de vraag hangen, als ik het rabat aan de binnenkant afdek met een niet vochtdoorlatende folie of plastic (en ik heb zelfs al lopen denken aan een budgetoplossing in de vorm van aan elkaar geplakte vuilniszakken, ik bedoel wat kosten een paar rollen vuilniszakken, en je hebt wel een BERG plastic voor erg weinig geld), zullen dan de matrassen voldoende droog blijven zonder dat het één en het ander gaat verrotten?

Kijk als ik nu een klein hokje had om te isoleren dan deed ik niet moeilijk en haalde ik een paar pir platen op, maar het gaat hier om een garage van 8.20m bij 4.10m, dat is een totaal oppervlakte van 1 zijkant, nog een zijkant en een achterkant. Voorkant reken ik niet mee, daar zit de deur, is een totaal oppervlak van 80 a 85m2. Ga maar eens uittellen hoeveel geld dat kost als je gewoon pir, pur, eps, piepschuim of hoe die zooi ook mag heten nieuw of zelfs 2e keus moet kopen?
pi_189703329
Ik vind het eerder schokkend dat je brandwerend nergens noemt. Zelfs de enige reactie daarover negeer je volledig.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 09:49 schreef Chicolade het volgende:
Hoe brandwerend zijn matrassen? Isolatie zoals glas/steenwol is niet brandbaar (misschien als je heel goed je best doet, maar het is klasse A), maar een matrasbrand komt met regelmaat voor.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 19:45:07 #20
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_189703721
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 19:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik vind het eerder schokkend dat je brandwerend nergens noemt. Zelfs de enige reactie daarover negeer je volledig.
[..]
Omdat het toch weinig uitmaakt, elektra loopt NIET door de wanden (maar er over, opbouw dus), en het is een houten garage, als die eenmaal in de fik staat, dan is er toch geen houden meer aan, en piepschuim veranderd dat toch niet. En matrasbranden, waar komt dat van? Misschien door mensen die verwarmde dekens gebruiken en aan laten staan? Of fohns op hun bed laten vallen? Een matras gaat niet zo maar fikken. Dan zouden we heel wat huiselijke crematies hebben.
pi_189704298
Als je goedkoop wilt kun je ook opvullen met stro of hooi. Dat isoleert ook best wel redelijk.
  donderdag 31 oktober 2019 @ 02:07:00 #22
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_189709462
Genoeg boeren momenteel hier in de buurt die zat balen liggen hebben momenteel.
pi_189709825
Isoleren met gebruikte matrassen en vuilniszakken. Lees ik dat goed?
pi_189709838
TS gewoon lekker doeb
pi_189721729
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 02:07 schreef TechnoCat het volgende:
Genoeg boeren momenteel hier in de buurt die zat balen liggen hebben momenteel.
Haha grapjas.. Iets met droogte en weinig voer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')