abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 maart 2019 @ 17:13:42 #26
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_185344291
Bij ons zijn ze laatst geweest.
Ze zouden tussen 15-17 komen. Toevallig was ik vrij. Dus niks hoeven regelen.
Om 16:55 was de monteur er. Hij ging het niet redden in 5 min 😂
Nieuwe afspraak gemaakt. Slimme meter geplaatst, maar de slimme gasmeters waren op. Dus daar komen ze nogmaals voor terug.
Ohja. Hij zei ook dat onze aardlekschakelaar bejaard was. Hij durfde hem niet eens aan te raken.
Dus die binnenkort maar vervangen, en dan gelijk de hele stoppenkast maar. Das ook nog zo’n oude.
pi_185344333
Hoe goed is de verstuurde data en toegang tot de meter beveiligd?

Bij mij thuis zijn zouden ze ook een nieuwe meter komen installeren. Gewoon afgezegd. Oude ding doet het toch prima? Wat is het probleem. En de meter draait met de zonne panelen rustig terug in de zomer.

Voor mij als consument heeft het geen toegevoegde waarde. Die ene keer per jaar vul ik gewoon wel de meterstand in.
pi_185344413
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 17:17 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Hoe goed is de verstuurde data en toegang tot de meter beveiligd?
Niemand die je daar iets over gaat vertellen anders dan "vertrouw op onze blauwe ogen dat dat wel goed zit en de gegevens ook niet overal en nergens terecht komen".
Dit soort berichten in het verleden werken ook niet echt mee aan mijn vertrouwen:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)everanciers-was-niet

Het wordt ook een stuk makkelijker om iemand op afstand af te sluiten zonder wederhoor, dat is gewoon een feature van die meters.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 17:37:51 #29
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_185344606
Ik kan er niet echt wakker van liggen.
pi_185345580
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 17:23 schreef Henno het volgende:

[..]

Het wordt ook een stuk makkelijker om iemand op afstand af te sluiten zonder wederhoor, dat is gewoon een feature van die meters.
Interessant. Vertel er eens meer over.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_185346080
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 18:41 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dit lijkt toch wel sterk op een remote disconnect mogelijkheid op huisniveau:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1544110
pi_185346173
Jaja, gasnet afsluiten en dan smartmeters achter de energie, megalomane flikkertjes zijn het
pi_185346299
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 19:09 schreef Salvad0R het volgende:
Jaja, gasnet afsluiten en dan smartmeters achter de energie, megalomane flikkertjes zijn het
Dit moet je uitleggen.
pi_185346312
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 19:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dit moet je uitleggen.
Ik moet nix!
pi_185347875
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:06 schreef Ridocar het volgende:
Sowieso gaat de beheerder echt niet dagelijks je meter uitlezen. Die interesseert zich echt niet wanneer jij al je apparaten hebt aanstaan. Dat uitlezen gebeurt standaard één keer per jaar, maar kan ook vaker als je dat wilt. Of helemaal niet, dan registreren we de meter gewoon administratief als domme meter.
Elke 2 maand, krijg dan ook overzicht van het verbruik en een overzicht van het gemiddelde verbruik in de buurt
pi_185348047
Niet zelf je slimme meter uitlezen en geile grafiekjes maken :')
pi_185348071
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 20:16 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Elke 2 maand, krijg dan ook overzicht van het verbruik en een overzicht van het gemiddelde verbruik in de buurt
Jeetje. Dat mensen hier zo over janken. Wij wonen echt in een maffe wereld, als je dat vergelijkt met de wereld tot 20 jaar geleden.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 20:30:09 #38
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_185348241
Al met al geldt hier voor mij hetzelfde principe als met het betalen van rekeningen. Zoveel bedrijven en instanties willen je ALTIJD "Automatische Incasso" opdringen. Ze zeggen dat dat beter is, dat je het niet vergeet en je krijgt ook nog korting. Bla bla bla, het komt er gewoon botweg op neer, ze willen allah minuut gewoon hun centen. En ik, wil gewoon baas zijn over WANNEER ik iets betaal en wanneer ik iets even een weekje wil uitstellen omdat je loon, salaris, inkomen of soms de toeslagen net een paar dagen later komen en dan juist gaat zo'n automatische incasso niet door, krijg je alsnog weer een brief. Enzovoort. Ik heb een eigen Excel sheet waarin ik exact bijhoudt welke rekeningen betaald zijn en welke nog niet. Dus ik heb liefst gewoon een digitale factuur die ik met Ideal kan betalen, maar wel zelf bepalen wanneer, en niet wanneer hun het willen. Werkt voor mij 100%, ik vergeet nooit een rekening. Zelfs als Essent mij vergeet een rekening te sturen over een maand, betaal ik alsnog wel de rekening over die maand, maar dan enkel met mijn debiteurennummer en maand.

En bij de energie leverancier denk ik er nu net zo over, die wil ook weer een stukje privacy van je jatten. Want ongetwijfeld gaan ze je verbruik analyseren en krijg je weer extra reclame, met als opdruk, "hello Jim, door onzzzze schlimme metah kunnnen we nuuuj eeen eenmalige bonuzzz aanbieda, 40 zonnepanelen voor de prijs van 45. Weetje Mike, dat is gewooon geweldag, bel nu, we zitten voor u klaar"....

En gewoon het feit dat men zonder vragen gewoon een planning maakt, dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat, wat een zootje onfatsoen.
pi_185348571
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 20:30 schreef TechnoCat het volgende:

En gewoon het feit dat men zonder vragen gewoon een planning maakt, dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat, wat een zootje onfatsoen.
Enigszins onfatsoenlijk inderdaad

Stel, een bedrijf doet het wel netjes. Stuurt een brief met de vraag wanneer het jou uitkomt, heb jij dan wel het fatsoen om te reageren op die brief?
Precies, nu heeft Enexis een kans dat ze de meter kunnen plaatsen en anders weten ze zeker dat ze die slimme meter niet kunnen plaatsen
pi_185348574
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 20:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jeetje. Dat mensen hier zo over janken. Wij wonen echt in een maffe wereld, als je dat vergelijkt met de wereld tot 20 jaar geleden.
Vind het zelf wel makkelijk, zo kan ik het verbruik in de gaten houden en ook snel het voorschot aanpassen als verbruik hoger is dan verwacht
pi_185348719
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 20:30 schreef TechnoCat het volgende:

Ze doen vaak meerdere adressen in 1 regio / wijk / straat op 1 dag, dat is efficiënt. Zo doen ze straat voor straat.

Ze kunnen uiteraard onmogelijk met iedereen een afspraak maken dus ze sturen een brief, ze komen langs en zien wel wie er in de straat open doet en wie niet (thuis is) en wie de meter accepteert en wie niet.

En anders over een paar jaar bij een volgende ronde.

Als je je hele leven zo druk blijft maken over dit soort dingen maak je het vooral voor jezelf moeilijk.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 21:13:14 #42
342888 Baron-von-Blubba
Misunderstood genius
pi_185349399
Het begint met een 'slimme meter' en het eindigt met:

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

;(
Het is hetzelfde als een jaar geleden.
Maar nu zal een boosterprikje het redden?
Geniet van jullie vrijheid nadat je hele immuunsysteem kapot is geprikt.
Inkomen gegarandeerd voor de farmaceutische industrie… blijven boosteren jongens!
pi_185356298
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 21:13 schreef Baron-von-Blubba het volgende:
Het begint met een 'slimme meter' en het eindigt met:

[ afbeelding ]
;(
En dan? Als je niet betaalt schiet 'ie je overhoop?
pi_185356548
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 19:05 schreef Henno het volgende:

[..]

Dit lijkt toch wel sterk op een remote disconnect mogelijkheid op huisniveau:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1544110

Ik zie daar een hoop tweakerusers die elkaar napraten en geen idee hebben waar ze over praten.

In den beginne waren er inderdaad slimme meters die op afstand uitgezet konden worden. Dat zijn relaisblokken die als extra module onder de meter zitten gemonteerd en via de M-bus werden geschakeld. Netbeheerder zag dit als handigheidje om wanbetalers met een druk op de knop af te sluiten. Een uitspraak van de rechter verbood echter het actieve gebruik van deze modules, aangezien er 1, gevaarlijke situaties kunnen ontstaan bij het plotseling in- of afschakelen van een complete woning en 2, dit een heel gemakszuchtige methode is voor iets dat eigenlijk maar sporadisch wordt gebruikt.
De relaisblokken die zijn geïnstalleerd blijven gewoon zitten, maar mogen niet meer op afstand geschakeld worden.

De meters die nu worden geplaatst zijn gewone digitale meters met een verbinding met netbeheerder, niets meer, niets minder. De aansluiting is op geen enkele wijze geschakeld. Ik heb al eens zo'n meter uit elkaar getrokken. Nee, er komen geen foto's, dus je moet me maar op m'n woord geloven.
pi_185356600
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 18:41 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Als elektra installateur kan ik uit ervaring vertellen dat het mogelijk is. ik was in een bedrijfshal verlichting aan het vervangen heeft enexis een nieuwe slimme meter gehangen voor de nieuwe huurder, man ging weg en een half uur later *klik* stroom uit... de nieuwe huurder had nog geen contract met een leverancier.
pi_185356645
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 20:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Het volk van 20 jaar geleden droomde over mogelijkheden in de toekomst zodat ze meer 'connected' zouden zijn en het leven makkelijker zou worden.

Delen van het volk anno nu dromen ervan om per individu een kluizenaar te worden omdat je weleens in het nieuws hoort dat er eens iets heeft plaatsgevonden met dataverkeer dat in verkeerde handen is terechtgekomen en dat zoiets hypothetisch in verkeerde handen kan komen.

Iedereen die het voordeel van verbetering niet meer ziet moet eens een 5 jaar in delen van Afrika, Azie of Zuid Amerika gaan wonen. Lekker in de rij staan bij punt x, punt y, bellen naar punt x die je niet telefonisch kunnen helpen zodat je alsnog een middag in rij mag staan bij het loket. Ik heb problemen via de weg lang telefoongesprek -2 uren bij het loket-1 uur bij de manager moeten oplossen die je in Nederland met een paar klikken of een belletje kunt fixen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 03-03-2019 08:17:53 ]
pi_185356688
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 08:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]

bovendien is de slimme meter niets anders dan een domme meter met automatische doorgifte.
Dat is niet helemaal waar een slimme meter maakt gebruik van een andere meet methode.
pi_185356836
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 07:59 schreef MauriceM het volgende:

[..]

Als elektra installateur kan ik uit ervaring vertellen dat het mogelijk is. ik was in een bedrijfshal verlichting aan het vervangen heeft enexis een nieuwe slimme meter gehangen voor de nieuwe huurder, man ging weg en een half uur later *klik* stroom uit... de nieuwe huurder had nog geen contract met een leverancier.
Hoe lang was dit geleden? En wat voor meter (merk/type) werd er geplaatst?
pi_185356853
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 08:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar een slimme meter maakt gebruik van een andere meet methode.
Als je deze vergelijkt met een ferrarismeter, dan zijn de meetmethoden verschillend. Maar de waarden blijven gelijk.
pi_185357275
Gejank altijd over slimme meters. Denk eens na over de belachelijke hoeveelheid data die je van jezelf deelt door te browsen en door je telefoon te gebruiken. Daar is dat beetje data van een slimme meter niets bij.

En automatische incasso is juist ideaal. Als je zelf geld overmaakt kan je dit niet corrigeren. Maar een automatische incasso kan je vrij lang nog storneren. Dus als de klantenservice kut is en je wordt niet teruggebeld storneer je ff en heb je in korte tijd iemand aan de lijn.
Eerst denken, dan typen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop