abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185299703
Ik heb een vraag voor mensen met een Wajong of inkomen van dezelfde hoogte.
Hoeveel zal ik ongeveer aan huur kunnen betalen?

Ik ontvang ¤1000 per maand. Ik zag dat ik bij een huurprijs van ¤600 ongeveer de helft daarvan aan huurtoeslag krijg. Had het idee dat ik niet meer dan ¤500 kan betalen zonder in geldzorgen te zitten, maar het aanbod sociale huurwoningen onder die prijs is schaars en ook zeker niet aantrekkelijk voor mij in meerdere opzichten. Vrije sector is sowieso niet te betalen.

Ik heb eens een lijst gemaakt van de vaste kosten die ik ga krijgen maar vind dingen als boodschappen en dergelijke uitgaven lastig in te schatten. Ik ben iemand die de aanbiedingen in de gaten houdt maar bijvoorbeeld ook het liefst biologische producten koopt. Denk dat ik meer uitgeef dan het Nibud schat. Ik zal sowieso zuiniger moeten gaan leven als ik mijn eigen woning heb (woon nu nog bij mijn ouders) maar vraag me af wat voor mij een prettige balans is tussen wonen naar mijn wens en uitgavenbeperking.
Ik sta nu 6 jaar ingeschreven voor sociale huur en dat gaat nog wel even duren, de wachtlijst is lang.

Hoeveel betalen jullie aan huur (voor aftrek van huurtoeslag) en hoe vrij kun je daarbij leven?
Why are you wearing that stupid man suit?
  donderdag 28 februari 2019 @ 16:32:48 #2
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_185299907
Het is te doen hoor. Ken iemand die in een eengezinswoning woont met wajong en inclusief auto die nog wat kan sparen, maar dan onderneem je weinig tot niks. Volgens mij moet die 600 euro betalen.

Biologisch eten gaat je kosten van eten wel erg hard omhoog brengen lijkt mij waar je normaal uit moet gaan van een euro of 50 per persoon per week aan eten en persoonlijke verzorging.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_185300108
@ TS, bekijk eerst alle onkosten, verzekeringen etc op, zodat je weet wat je zal overhouden.

[ Bericht 36% gewijzigd door Nizno op 28-02-2019 16:52:44 ]
pi_185300202
Het is wel goed te doen, maar je moet wel goed geld besteden. En sparen.
Zo nodig kan je een part time baan bij doen. Goed voor 300 euro extra.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_185300387
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ja?
De Tweet bekijken van @XandraKoster: https://twitter.com/XandraKoster/status/1100979089937182721?s=09

:X
Las ik toevallig vanmorgen op Twitter. Krantenartikel van vorig jaar, maar schijnt nog steeds zo te werken. Weet niet precies waar die grens ligt of wat de nuance is.
Somebody that I used to know
  donderdag 28 februari 2019 @ 17:03:08 #6
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_185300432
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:01 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja?
De Tweet bekijken van @:XandraKoster: https://twitter.com/XandraKoster/status/1100979089937182721?s=09

Las ik toevallig vanmorgen op Twitter. Krantenartikel van vorig jaar, maar schijnt nog steeds zo te werken. Weet niet precies waar die grens ligt of wat de nuance is.
WIA en Wajong zal vast een verschil tussen zitten.
[/quote]
pi_185300492
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:03 schreef Catkiller het volgende:

[..]

WIA en Wajong zal vast een verschil tussen zitten.
Verrek. Verschil niet gezien. Maar ze reageert op een Tweet die wel over de wajong gaat (en wat aan de draad te zien best complex ligt, maar toch)
https://twitter.com/AnneMiekVroom/status/1100695214430273536?s=19
pi_185300531
Het aanbod sociale huurwoningen onder de 500 euro is er inderdaad niet veel maar ze zijn er wel. Waarom zijn die niet aantrekkelijk voor je?

Als je naar woonruimte kijkt kun je overigens het beste kijken naar woonlasten en niet enkel naar de huurprijs. In de sociale woningbouw is goedkoop vaak uiteindelijk duurkoop. De goedkopere woningen zijn vaak oud en slecht geisoleerd wat betekent dat je leegloopt op energielasten. Overigens kun je met jouw inkomen i.r.t. passend toewijzen geen woning krijgen met een kale huurprijs boven de 607 euro...
  donderdag 28 februari 2019 @ 17:13:56 #9
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_185300619
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:09 schreef Mousemat030 het volgende:
Als je naar woonruimte kijkt kun je overigens het beste kijken naar woonlasten en niet enkel naar de huurprijs. In de sociale woningbouw is goedkoop vaak uiteindelijk duurkoop. De goedkopere woningen zijn vaak oud en slecht geisoleerd wat betekent dat je leegloopt op energielasten. Overigens kun je met jouw inkomen i.r.t. passend toewijzen geen woning krijgen met een kale huurprijs boven de 607 euro...
Alle huurwoningen worden juist geïsoleerd of zijn dat al.
[/quote]
pi_185300668
quote:

[..]

Ja?
De Tweet bekijken van @:XandraKoster: https://twitter.com/XandraKoster/status/1100979089937182721?s=09

Gezien de instanties die geld eisen heeft ze dan of schulden en/of een eigen bijdrage Wlz voorziening. Zodra haar inkomen stijgt gaat de beslag vrije voet inderdaad ook omhoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaeger85 op 28-02-2019 17:43:58 ]
pi_185300801
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Gezien de instanties die geld eisen heeft ze dan of schulden en/of een eigen bijdrage Wlz voorziening. Zodra haar inkomen stijgt gaat de beslag vrij fout inderdaad ook omhoog.
Ah, oké, dank ^O^
pi_185301356
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:32 schreef Catkiller het volgende:
Het is te doen hoor. Ken iemand die in een eengezinswoning woont met wajong en inclusief auto die nog wat kan sparen, maar dan onderneem je weinig tot niks. Volgens mij moet die 600 euro betalen.

Biologisch eten gaat je kosten van eten wel erg hard omhoog brengen lijkt mij waar je normaal uit moet gaan van een euro of 50 per persoon per week aan eten en persoonlijke verzorging.
Ik heb geen auto, dat scheelt behoorlijk volgens mij. Wat het biologisch eten betreft: als het nodig is, is dat natuurlijk iets waar ik makkelijk op kan besparen. Maar als het kan heb ik dan misschien liever een kleinere woning. Maar ik ben bang dat beide geldt: én een minder prettige woning dan ik zou willen, én besparen op zaken die belangrijk voor me zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Sparen hoeft geen doel te zijn als ik eenmaal op mezelf woon. Ik heb nu spaargeld, daar kan ik een deel van gebruiken voor de verhuizing en de rest bewaar ik. Zolang ik dat niet nodig heb om rond te komen en er dus niet op achteruit ga is het goed, lijkt me.
Een baan zit er niet in voor mij.
quote:

[..]

Ja?

Ik heb het niet gedetailleerd gelezen maar voor zover ik weet behoor je er, tot dat grensbedrag, wel financieel op vooruit te gaan bij een baan naast je uitkering. Maar voor mij is dat (in de nabije toekomst i.i.g.) toch niet aan de orde.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:09 schreef Mousemat030 het volgende:
Het aanbod sociale huurwoningen onder de 500 euro is er inderdaad niet veel maar ze zijn er wel. Waarom zijn die niet aantrekkelijk voor je?
Voornamelijk vanwege de locatie. Ik ben afhankelijk van openbaar vervoer dus vind het wel prettig als ik op fietsafstand van een treinstation zit. En de meeste van die goedkope woningen zijn dat niet. Daarnaast ben ik plaatsgebonden vanwege dagbesteding, hulpverlening en meer dingen. Of de woningen zelf zijn te klein of in een buurt waar je niet dood gevonden wilt worden (nu geldt dat laatste voor vrijwel alle sociale huurwoningen hier maar er zijn wel verschillende gradaties :')) Het kán natuurlijk, maar ik wil wel zeker weten dat ik een goede keuze maak (dat duurder echt niet comfortabel leven gaat zijn) aangezien ik er zo weer tien jaar aan vast zit.
quote:
Ik vind het ook wel fijn dat dat erbij staat, op de woningbouwsite, dat ik niet op woningen mag reageren boven een bepaald bedrag.
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:13 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Alle huurwoningen worden juist geïsoleerd of zijn dat al.
Klopt, vrijwel altijd is er wat aan gedaan, in elk geval dubbel glas. Alsnog is het energielabel vaak C of zo.
Why are you wearing that stupid man suit?
  donderdag 28 februari 2019 @ 18:30:01 #13
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_185302038
Ik vind het belachelijk hoe veel een Wajonger krijgt en nodig heeft in vergelijking met bijvoorbeeld een student.
  Moderator donderdag 28 februari 2019 @ 18:37:04 #14
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185302148
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:30 schreef Ixnay het volgende:
Ik vind het belachelijk hoe veel een Wajonger krijgt en nodig heeft in vergelijking met bijvoorbeeld een student.
Maar dat heeft verder niets met de vraag van TS te maken.
  donderdag 28 februari 2019 @ 18:42:22 #15
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_185302248
quote:
3s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:37 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Maar dat heeft verder niets met de vraag van TS te maken.
Sorry
pi_185302498
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:30 schreef Ixnay het volgende:
Wil hier toch even op reageren. Ga je schamen. Ik denk niet dat er ook maar één student is die wil ruilen met een wajonger. Wajong krijg je met een reden, en ik vind het fantastisch dat we in Nederland mensen die het nodig hebben, op z'n minst kunnen ontlasten door ze een inkomen te geven, zodat ze zich daar niet ook nog eens druk om hoeven te maken. Het is ook niet dat ze later waarschijnlijk veel carrière zullen gaan maken, hé?
  Moderator donderdag 28 februari 2019 @ 19:38:23 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185303709
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 28 februari 2019 @ 23:50:13 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_185311313
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 18:53 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wil hier toch even op reageren. Ga je schamen. Ik denk niet dat er ook maar één student is die wil ruilen met een wajonger. Wajong krijg je met een reden, en ik vind het fantastisch dat we in Nederland mensen die het nodig hebben, op z'n minst kunnen ontlasten door ze een inkomen te geven, zodat ze zich daar niet ook nog eens druk om hoeven te maken. Het is ook niet dat ze later waarschijnlijk veel carrière zullen gaan maken, hé?
Ik vind het goed dat ze iets krijgen, maar waarom mag een student, iemand waar we later meestal echt wat aan gaan hebben, wel in een krot wonen van 6 m2, en krijgt een wajonger een heel huis voor diezelfde prijs?
pi_185312214
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 23:50 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik vind het goed dat ze iets krijgen, maar waarom mag een student, iemand waar we later meestal echt wat aan gaan hebben, wel in een krot wonen van 6 m2, en krijgt een wajonger een heel huis voor diezelfde prijs?
Oh, het gaat je om de sociale woningmarkt?
Daar kunnen we idd wel een boom over opzetten, maar dat is natuurlijk een hele andere discussie en betreft het totale woningbouwbeleid. Maar goed, off-topic.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 00:47:31 #20
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_185312472
quote:

[..]

Ik snap de steek, heb een geval in mijn omgeving die makkelijk kunnen werken (deels wajong, deels aow), Lijden aan de ziekte van niks, geen concrete dingen. Zuur. Mijn dochter en haar vriend knokken zich een ongeluk om uberhaupt rond te komen. Beide een bijna fulltime baan, particuliere huur (veels te hoog voor een kutflatje). Sociale huur, jaartje of 5 wachten nog.
pi_185315353
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:32 schreef Catkiller het volgende:

dan mag de wajong nog wel met paar honderd omlaag als zoiets mogelijk is.
  Moderator vrijdag 1 maart 2019 @ 09:58:19 #22
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185315552
Dit is niet de plaats om de discussie over de hoogte van de Wajong te gaan voeren.
Mocht daar behoefte aan zijn dan kan daar mooi een nieuw topic over gemaakt worden.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 10:19:43 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185315826
Kom je in het kader van passend toewijzen überhaupt wel in aanmerking voor een huurwoning van ¤ 600 per maand?

Edit: ik zie dat die ondergrens is opgetrokken naar ¤ 607 per maand.
Dat is dan dus gelijk de maximale huur waarvoor TS in aanmerking komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_185316094
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:21 schreef kuolema het volgende:
Ik heb een vraag voor mensen met een Wajong of inkomen van dezelfde hoogte.
Hoeveel zal ik ongeveer aan huur kunnen betalen?

Ik ontvang ¤1000 per maand. Ik zag dat ik bij een huurprijs van ¤600 ongeveer de helft daarvan aan huurtoeslag krijg. Had het idee dat ik niet meer dan ¤500 kan betalen zonder in geldzorgen te zitten, maar het aanbod sociale huurwoningen onder die prijs is schaars en ook zeker niet aantrekkelijk voor mij in meerdere opzichten. Vrije sector is sowieso niet te betalen.
Maar als je de helft aan huurtoeslag krijgt, dan betaal is dus maar ¤300 aan huur. Dan blijft er nog ¤700 over voor van je uitkering, de zorgverzekering kun je waarschijnlijk grotendeels wegstrepen aangezien je ook zorgtoeslag krijgt, je hebt geen auto, dus dat zou toch wel te doen moeten zijn om te leven van ¤700?

quote:
Hoeveel betalen jullie aan huur (voor aftrek van huurtoeslag) en hoe vrij kun je daarbij leven?
Waarom voor aftrek van huurtoeslag? Die huurtoeslag moet je toch ergens meerekenen, of als extra inkomsten of als verlaging van de te betalen huur.
pi_185317358
quote:

[..]

Dat is een totaal ander vraagstuk wat een totaal ander antwoord en discussie vereist.
Heeft niet maar dan ook niets met uitkeringen of wajong of wat dan ook te maken.

Maar met een chronisch gebrek aan normale huurwoningen voor studenten.
En die woningen die er wel zijn, zijn veelal van die huisjesmelkers locaties waar je 10x de hoofdprijs betaalt voor een hok.. dat moet je landelijk en op politiek niveau aanpakken.
Maar die doen dat dus door middel van heel snel vergunningen verstrekken aan uitbaters waardoor je dus dit soort praktijken krijgt.

Daar moet je dus ergens anders voor zijn om te klagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')