abonnement Unibet Coolblue
pi_185337404
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 01:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

edit: Vandaag was het verschil tussen het beste en slechtste paneel volgens de app 59 Wh en 89 Wh (en ze liggen nog naast elkaar ook).
quote:
Accuracy of the SolarEdge Monitoring System,
Technical Note



Measurement Accuracy

All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Values like energy, which aren’t measured directly but calculated from several direct measurements, have a ±5% accuracy.
These accuracies are within the requirements of EU and US regulations for PV monitoring applications which are not used for revenue calculation (equipment used for revenue calculation (i.e. energy meters) typically have a ±2% or ±0.5% accuracy).
If a meter is installed at the site, it records energy with certain accuracy. The difference between the value displayed in the monitoring portal and the value displayed on the meter depends on the SolarEdge accuracy and the meter accuracy, and may be greater than the SolarEdge accuracy.
Ofwel, de stroommeting heeft een nauwkeurigheid van ±5%.

Je kan de app dus niet gebruiken als instrument om te zeggen dat 1 paneel beter presteert dan de ander.

Als 1 optimizer 5% te weinig aangeeft en de ander 5% teveel, dan zit je al op 100Wh verschil bij 1kWh opwekking.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 10:30:12 #102
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185337528
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

Ofwel, de stroommeting heeft een nauwkeurigheid van ±5%.

Je kan de app dus niet gebruiken als instrument om te zeggen dat 1 paneel beter presteert dan de ander.

Als 1 optimizer 5% te weinig aangeeft en de ander 5% teveel, dan zit je al op 100Wh verschil bij 1kWh opwekking.
Pff, worden jullie nou niet een beetje moe van jezelf? :O
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_185337554
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Pff, worden jullie nou niet een beetje moe van jezelf? :O
We gaan elkaar nog niet met pek en veren te lijf :+
pi_185337689
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Pff, worden jullie nou niet een beetje moe van jezelf? :O
Misschien een apart topic om over de efficiency van Solaredge en optimizers te discussiëren _O-
pi_185337719
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Misschien een apart topic om over de efficiency van Solaredge en optimizers te discussiëren _O-
Goed idee, heb 'm aangemaakt! ^O^
  zaterdag 2 maart 2019 @ 10:43:16 #106
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185337738
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

We gaan elkaar nog niet met pek en veren te lijf :+
Ik kwam hierheen voor informatie, ik ben een solar-n00b, maar blijkbaar is dat een trigger voor een onophoudelijk en overloos welles-nietes gebakkelei op detail basis van een paar milliwattjes. wat dit hele topic omlaag trekt.

Denk dat ik gewoon aan diverse installateurs ga vragen, of zouden die elkaar dan ook in de haren vliegen over de lengte van de te gebruiken schroefjes? :')

Agree gewoon to disagree, en ga niet bij elke gelegenheid op elkaar in zitten te hakken ook al is het met opblaashonkbalknuppels.. tis echt strontirritant om tussen die rondzwiepende handtasjes door te lezen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_185337861
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik kwam hierheen voor informatie, ik ben een solar-n00b, maar blijkbaar is dat een trigger voor een onophoudelijk en overloos welles-nietes gebakkelei op detail basis van een paar milliwattjes. wat dit hele topic omlaag trekt.

Denk dat ik gewoon aan diverse installateurs ga vragen, of zouden die elkaar dan ook in de haren vliegen over de lengte van de te gebruiken schroefjes? :')

Agree gewoon to disagree, en ga niet bij elke gelegenheid op elkaar in zitten te hakken ook al is het met opblaashonkbalknuppels.. tis echt strontirritant om tussen die rondzwiepende handtasjes door te lezen.
Heb je wel een punt. Kan niet garanderen dat ik er nooit meer op reageer ;)

Blijft de vraag over: woon je echt in een aanvliegroute? Of was dat een garp :P
pi_185337864
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik kwam hierheen voor informatie, ik ben een solar-n00b, maar blijkbaar is dat een trigger voor een onophoudelijk en overloos welles-nietes gebakkelei op detail basis van een paar milliwattjes. wat dit hele topic omlaag trekt.

Denk dat ik gewoon aan diverse installateurs ga vragen, of zouden die elkaar dan ook in de haren vliegen over de lengte van de te gebruiken schroefjes? :')

Agree gewoon to disagree, en ga niet bij elke gelegenheid op elkaar in zitten te hakken ook al is het met opblaashonkbalknuppels.. tis echt strontirritant om tussen die rondzwiepende handtasjes door te lezen.
Helemaal mee eens, de discussie is wel gevoerd en het voegt weinig meer toe.

In 1 zin: Solaredge is een mooi systeem dat zeker met veel schaduw meerwaarde kan hebben en mooie statistiekjes levert, maar ook een stuk duurder is waardoor het zeker niet voor iedereen de meest gunstige oplossing is.

En wat was je adviesvraag?
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:12:46 #109
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185338205
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb je wel een punt. Kan niet garanderen dat ik er nooit meer op reageer ;)

Blijft de vraag over: woon je echt in een aanvliegroute? Of was dat een garp :P
Nee, dat was een garp.. al kan ik niet garanderen dat er nooit een vliegtuig over de tuin zal vliegen :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_185338226
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee, dat was een garp.. al kan ik niet garanderen dat er nooit een vliegtuig over de tuin zal vliegen :+
Heb je wel een eigen dak? :P
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:20:58 #111
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185338327
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, de discussie is wel gevoerd en het voegt weinig meer toe.

In 1 zin: Solaredge is een mooi systeem dat zeker met veel schaduw meerwaarde kan hebben en mooie statistiekjes levert, maar ook een stuk duurder is waardoor het zeker niet voor iedereen de meest gunstige oplossing is.

En wat was je adviesvraag?
Mjah, in een paar woorden: Neem je een auto met een radio of met een multimedia-systeem?

Ik ben een luxepaard.. ik ga voor het multimedia-systeem.. maar door die hele discussie heb ik nu wel een idee..

Van de 32 panelen die er op de garage zouden moeten komen lopen alleen de zuidelijkste paar panelen de kans om ooit schaduw van de bomen te gaan pakken (mits ik die boom dan niet in de kachel frot).. ik kan dat garagedak dan opdelen in 4 delen (ook wel strings genoemd geloof ik)..
Nu zijn het 2 zijden dak met allebei 16 panelen, te noemen: oost 1 - 16 en west 1 - 16... als ik van allebei die zijden nou eens de zuidelijke 8 voorzie van optimizers met het oog op die bomen, en de noordelijke 8 niet, en ik verdeel dat in 4 zogenaamde strings, kan ik jullie over een jaar vertellen wie van de partijen er uit zijn nek lult toch?

>:)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:21:42 #112
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185338342
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb je wel een eigen dak? :P
Dude, de tekeningen en layout staan op jouw verzoek in het vorige topic.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:23:30 #113
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_185338373
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik kwam hierheen voor informatie, ik ben een solar-n00b, maar blijkbaar is dat een trigger voor een onophoudelijk en overloos welles-nietes gebakkelei op detail basis van een paar milliwattjes. wat dit hele topic omlaag trekt.

Denk dat ik gewoon aan diverse installateurs ga vragen, of zouden die elkaar dan ook in de haren vliegen over de lengte van de te gebruiken schroefjes? :')

Agree gewoon to disagree, en ga niet bij elke gelegenheid op elkaar in zitten te hakken ook al is het met opblaashonkbalknuppels.. tis echt strontirritant om tussen die rondzwiepende handtasjes door te lezen.
Klopt ook wel, accepteer dat niet iedereen dezelfde wensen heeft.

Mocht je nog een goede installateur zoeken, stuur maar een DM.
pi_185338386
quote:
3s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dude, de tekeningen en layout staan op jouw verzoek in het vorige topic.
Oh, ja, dat was jouw dak :D

Maar had al advies gegeven zie ik :P
pi_185338463
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, in een paar woorden: Neem je een auto met een radio of met een multimedia-systeem?

Ik ben een luxepaard.. ik ga voor het multimedia-systeem.. maar door die hele discussie heb ik nu wel een idee..

Van de 32 panelen die er op de garage zouden moeten komen lopen alleen de zuidelijkste paar panelen de kans om ooit schaduw van de bomen te gaan pakken (mits ik die boom dan niet in de kachel frot).. ik kan dat garagedak dan opdelen in 4 delen (ook wel strings genoemd geloof ik)..
Nu zijn het 2 zijden dak met allebei 16 panelen, te noemen: oost 1 - 16 en west 1 - 16... als ik van allebei die zijden nou eens de zuidelijke 8 voorzie van optimizers met het oog op die bomen, en de noordelijke 8 niet, en ik verdeel dat in 4 zogenaamde strings, kan ik jullie over een jaar vertellen wie van de partijen er uit zijn nek lult toch?

>:)
Als je een 3-fase omvormer krijgt, zou ik strings van 16 panelen aanhouden, dan zit je in de juiste voltage range voor de omvormer. Strings van 8 tot 12 panelen is ideaal voor 1-fase, 15 past vaak ook nog wel, hangt af van de specs van de omvormer.

Daarbij maakt het overigens voor de 3-fase niet uit of je voor SolarEdge of een string-omvormer gaat, in beide gevallen is 16 wel een prima aantal / minimum, waarbij SolarEdge ook echt 16 aanhoudt als minimum (zie datasheet SE optimizers).
Er is een uitzondering, SE heeft ook optimizers waarmee je vanaf 13 stuks op een 3-fase kan werken.
pi_185338467
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, in een paar woorden: Neem je een auto met een radio of met een multimedia-systeem?

Ik ben een luxepaard.. ik ga voor het multimedia-systeem.. maar door die hele discussie heb ik nu wel een idee..

Van de 32 panelen die er op de garage zouden moeten komen lopen alleen de zuidelijkste paar panelen de kans om ooit schaduw van de bomen te gaan pakken (mits ik die boom dan niet in de kachel frot).. ik kan dat garagedak dan opdelen in 4 delen (ook wel strings genoemd geloof ik)..
Nu zijn het 2 zijden dak met allebei 16 panelen, te noemen: oost 1 - 16 en west 1 - 16... als ik van allebei die zijden nou eens de zuidelijke 8 voorzie van optimizers met het oog op die bomen, en de noordelijke 8 niet, en ik verdeel dat in 4 zogenaamde strings, kan ik jullie over een jaar vertellen wie van de partijen er uit zijn nek lult toch?

>:)
Dat kan maar dan heb je wel 2 omvormers nodig, want een Solaredge omvormer werkt alleen met panelen met optimizers. Misschien kan met een ander merk omvormer zoiets wel maar daar weet ik te weinig van.
En zoals MaGNeT het zou zeggen, met deze hoeveelheid panelen staat de netbeheerder straks op een zonnige dag met de brandblusser klaar bij het onderverdeel station :D
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:35:24 #117
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185338533
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Klopt ook wel, accepteer dat niet iedereen dezelfde wensen heeft.

Mocht je nog een goede installateur zoeken, stuur maar een DM.
wellicht wordt dat automatisch dezelfde, want ik heb die offerte ook van zonneplan, en ons nieuwe adres is een stuk verder jouw kant op als nu.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 maart 2019 @ 12:54:32 #118
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185339591
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh, ja, dat was jouw dak :D

Maar had al advies gegeven zie ik :P
Ah, advies is éénmalig (en daar zult u het mee moeten doen), itt discussies over optimizers (U can get an unlimited amount of that anytime you like). :P :7

Maar ok, ik leer zojuist dat het opdelen van die 32 stuks op de garage in 4x8 dus blijkbaar niet werkt.. dan rest evt 2 keer 16 (southside 16x mét, northside 16x zonder).. kan ik alleen oost en west niet separaat checken, of ik zou dat moeten doen mbv data uit de optimizers...

Voor die 18 of 20 panelen op het dak zou ik dan de optimizers kunnen deleten als ik het goed begrijp, maar dan moet ik daarvoor dus een andere omvormer?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 02-03-2019 13:09:05 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:08:33 #119
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185339783
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat kan maar dan heb je wel 2 omvormers nodig, want een Solaredge omvormer werkt alleen met panelen met optimizers. Misschien kan met een ander merk omvormer zoiets wel maar daar weet ik te weinig van.
En zoals MaGNeT het zou zeggen, met deze hoeveelheid panelen staat de netbeheerder straks op een zonnige dag met de brandblusser klaar bij het onderverdeel station :D
Het worden er ws een stuk of 40 in totaal, misschien dat door een pijpje te deleten op het woonhuis er nog 2 bij kunnen. Ik hou sowieso van symmetrie, en een mooi strak vierkant volgebouwd dak is toch veeeeel mooier als zo'n happie eruit waar één zielig pijpje staat 8-)
Ze hebben er maar mee te dealen in die verdeelkast. >:)

Ik krijg sowieso 2 omvormers, en ik heb 2 meterkasten; op allebei de lokaties heb ik er één, en in allebei zit 380v, dus dat leek me de beste optie vanuit mijn gebrekkige kennis, daarom vroeg ik hier ook om eens mee te kijken :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:12:46 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185339849
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:08 schreef Sounddragon het volgende:
misschien dat door een pijpje te deleten
Ik zou hem shift-deleten, anders ligt ie weer weken in je prullenbak terwijl je zeker weet dat je hem niet meer terug wil.
Tot nooit .......
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:14:51 #121
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185339885
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zou hem shift-deleten, anders ligt ie weer weken in je prullenbak terwijl je zeker weet dat je hem niet meer terug wil.
Goeie optie.. will consider.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_185340051
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 12:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ah, advies is éénmalig (en daar zult u het mee moeten doen), itt discussies over optimizers (U can get an unlimited amount of that anytime you like). :P :7

Maar ok, ik leer zojuist dat het opdelen van die 32 stuks op de garage in 4x8 dus blijkbaar niet werkt.. dan rest evt 2 keer 16 (southside 16x mét, northside 16x zonder).. kan ik alleen oost en west niet separaat checken, of ik zou dat moeten doen mbv data uit de optimizers...

Voor die 18 of 20 panelen op het dak zou ik dan de optimizers kunnen deleten als ik het goed begrijp, maar dan moet ik daarvoor dus een andere omvormer?
Je kan op SolarEdge 2 strings van 16 aansluiten op de omvormer of 1 van 32, daar redt SolarEdge zich in beide gevallen wel mee. Het maximum is 50 optimizers in 1 string (mits je binnen de vermogensgrens van de omvormer blijft).
Ik heb ze hier allemaal in 1 string van 32 en op de ander 1 string van 36 panelen op ieder een SE8k.

Je mag op de SE8k maximaal 10.800Wp aangesloten hebben, dus 36x 300Wp panelen en daar blijf je netjes binnen.

Wil je één dakvlak van je garage met optimizers en de andere helft zonder, dan zal je nog een 3e omvormer nodig hebben van een willekeurig niet al te duur maar goed merk.

En dat pijpje op je woning zou ik idd "shift deleten" :P
Dat ene paneel dat op die plek komt, gaat wss in de zomer net iets beter presteren omdat hij luchtkoeling krijgt :+
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:35:56 #123
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185340245
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan op SolarEdge 2 strings van 16 aansluiten op de omvormer of 1 van 32, daar redt SolarEdge zich in beide gevallen wel mee. Het maximum is 50 optimizers in 1 string (mits je binnen de vermogensgrens van de omvormer blijft).
Ik heb ze hier allemaal in 1 string van 32 en op de ander 1 string van 36 panelen op ieder een SE8k.

Je mag op de SE8k maximaal 10.800Wp aangesloten hebben, dus 36x 300Wp panelen en daar blijf je netjes binnen.

Wil je één dakhelft van je garage met optimizers en de andere helft zonder, dan zal je nog een 3e omvormer nodig hebben van een willekeurig niet al te duur maar goed merk.
Ja, daar was ik idd al bang voor, maar dan gaat dat vergelijken van noord en zuid op het garagedak weer niet helemaal op, wat dan heb je (theoretisch) 2 verschillende omvormers die een ander intern verlies hebben :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 maart 2019 @ 13:37:20 #124
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185340263
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan op SolarEdge 2 strings van 16 aansluiten op de omvormer of 1 van 32, daar redt SolarEdge zich in beide gevallen wel mee. Het maximum is 50 optimizers in 1 string (mits je binnen de vermogensgrens van de omvormer blijft).
Ik heb ze hier allemaal in 1 string van 32 en op de ander 1 string van 36 panelen op ieder een SE8k.

Je mag op de SE8k maximaal 10.800Wp aangesloten hebben, dus 36x 300Wp panelen en daar blijf je netjes binnen.

Wil je één dakvlak van je garage met optimizers en de andere helft zonder, dan zal je nog een 3e omvormer nodig hebben van een willekeurig niet al te duur maar goed merk.

En dat pijpje op je woning zou ik idd "shift deleten" :P
Dat ene paneel dat op die plek komt, gaat wss in de zomer net iets beter presteren omdat hij luchtkoeling krijgt :+
Of... ik maak een heel systeem waarbij elk paneel zijn eigen pijpje krijgt :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_185340327
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, daar was ik idd al bang voor, maar dan gaat dat vergelijken van noord en zuid op het garagedak weer niet helemaal op, wat dan heb je (theoretisch) 2 verschillende omvormers die een ander intern verlies hebben :+
2 dakvlakken vergelijken (met als doel omvormer / optimizer efficiency te meten) wordt toch al moeilijk ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')