FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Staat grijpt in bij Air France-KLM
YebCardinsdag 26 februari 2019 @ 22:48
https://www.ad.nl/binnenl(...)france-klm~add1cd26/

Zie artikel in het AD.
Mijn god. Dit is zowaar iets goed van ons kabinet waar ik 100% achter sta.
Ook zo goed uitgevoerd, achter de schermen en dan plotseling dit aankondigen aan de Fransen.

Misschien is het een beetje ' don't fuck with us' gevoel, maar ik vind dit echt top.
dudewhereismycardinsdag 26 februari 2019 @ 23:36
Een zeer sterke move inderdaad. Ik ben van mening dat grote belangrijke bedrijven en/of instellingen deels van de overheid moeten zijn.

Shell, Unilever en ASML zijn bedrijven die wat mij betreft ook deels in handen mogen komen van het volk.
Drekkoningdinsdag 26 februari 2019 @ 23:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:36 schreef dudewhereismycar het volgende:
Een zeer sterke move inderdaad. Ik ben van mening dat grote belangrijke bedrijven en/of instellingen deels van de overheid moeten zijn.

Shell, Unilever en ASML zijn bedrijven die wat mij betreft ook deels in handen mogen komen van het volk.
Zo gek is het inderdaad niet dat je als overheid inspraak hebt bij bedrijven die belangrijk zijn voor je land :)
Red_85dinsdag 26 februari 2019 @ 23:51
Strategisch belangrijk.
Waarom niet meer dan frankrijk? Laat ze de tyfus krijgen. Het 'france' gedeelte heeft te veel te zeggen en straks nog.
MakkieRwoensdag 27 februari 2019 @ 01:00
Heerlijk, ik zie dat de verkiezingen weer zijn begonnen. Heel knap overigens, het opkopen van aandelen als je een grote zak geld hebt. Dat vergt zeker veel kennis en kunde.
Vallonwoensdag 27 februari 2019 @ 01:42
Private aandeelhouders worden heel blij van dit soort gesubsidieerde aankopen.... (vorige week KLM nog op §10,13 en vandaag hoppa 6% gratis erbij op start §12,03 om te sluiten op §12,73) ...... gewilde aandelen wanneer een "staat" 10% wil aankopen om daarmee (nog steeds) op een fors minderheidsbelang van tegen de 15% uit te komen. En dan te weten dat het aandeel op termijn niet veel meer waarde heeft dan zeg §9,50.

Yep heel slim om aandelen te kopen wanneer geld toch geen rol speelt....... nu nog even inschatten of de Staat der Nederlanden dat percentage (10%) MOET hebben of dat ze alleen een bedrag (§650M) uit (willen) geven.
Jellereppewoensdag 27 februari 2019 @ 02:06
Echt hey. Eindelijk een goede actie van de Nederlandse overheid. Ik had al geaccepteerd dat het Amerikaanse neo-liberalisme een totalitaire economische religie was in Nederland waar nooit en nimmer aan getornd mocht worden. Nu blijkt dat het heeel heeeel soms nog wel eens kan.
Jellereppewoensdag 27 februari 2019 @ 02:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:36 schreef dudewhereismycar het volgende:
Shell, Unilever en ASML zijn bedrijven die wat mij betreft ook deels in handen mogen komen van het volk.
Het hoeft niet, dat is een stap te ver voor veel mensen, maar strategische onderdelen moeten gewoon bij moeder staat blijven (elektriciteit, rail, luchthavens, water etc). Ik zou zelfs financiŽn nog onder scharen in de vorm van staatsbanken.
Quotidienwoensdag 27 februari 2019 @ 02:31
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2019 01:42 schreef Vallon het volgende:
Private aandeelhouders worden heel blij van dit soort gesubsidieerde aankopen.... (vorige week KLM nog op §10,13 en vandaag hoppa 6% gratis erbij op start §12,03 om te sluiten op §12,73) ...... gewilde aandelen wanneer een "staat" 10% wil aankopen om daarmee (nog steeds) op een fors minderheidsbelang van tegen de 15% uit te komen. En dan te weten dat het aandeel op termijn niet veel meer waarde heeft dan zeg §9,50.

Yep heel slim om aandelen te kopen wanneer geld toch geen rol speelt....... nu nog even inschatten of de Staat der Nederlanden dat percentage (10%) MOET hebben of dat ze alleen een bedrag (§650M) uit (willen) geven.
Boeiend, is toch chill dat ze gewoon lekker protectionistisch optreden.
Graf..Coudenhove..Kalergiwoensdag 27 februari 2019 @ 06:53
Goede zet !

Beter was het om klm nooit te verkwanselen maar ja alles moest en zou geprivatiseerd worden..
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 07:31
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2019 01:42 schreef Vallon het volgende:
Private aandeelhouders worden heel blij van dit soort gesubsidieerde aankopen.... (vorige week KLM nog op §10,13 en vandaag hoppa 6% gratis erbij op start §12,03 om te sluiten op §12,73) ...... gewilde aandelen wanneer een "staat" 10% wil aankopen om daarmee (nog steeds) op een fors minderheidsbelang van tegen de 15% uit te komen. En dan te weten dat het aandeel op termijn niet veel meer waarde heeft dan zeg §9,50.

Yep heel slim om aandelen te kopen wanneer geld toch geen rol speelt....... nu nog even inschatten of de Staat der Nederlanden dat percentage (10%) MOET hebben of dat ze alleen een bedrag (§650M) uit (willen) geven.
Als Hoekstra verstandig is geweest, dan hij heeft hij allang callopties gekocht in AirFrance-KLM.
Graf..Coudenhove..Kalergiwoensdag 27 februari 2019 @ 07:41
Ik vraag mij af welke ministers met voorinformatie gehandeld hebben ;)
Brood-op-de-plankwoensdag 27 februari 2019 @ 07:44
Eindelijk eens een krachtige zet door de NLse overheid. Dat vliegtuigje dat in de OekraÔne neergehaald werd staat me nog aangebrand en dan is meer van dit mooi welkom.
Gunnerwoensdag 27 februari 2019 @ 07:53
Jammer dat ze dat niet eerder gedaan hebben toen ze de kans hadden. Had toch al zo'n 500 miljoen gescheeld.

https://www.telegraaf.nl/(...)air-france-klm-kopen
Graf..Coudenhove..Kalergiwoensdag 27 februari 2019 @ 08:09
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:53 schreef Gunner het volgende:
Jammer dat ze dat niet eerder gedaan hebben toen ze de kans hadden. Had toch al zo'n 500 miljoen gescheeld.

https://www.telegraaf.nl/(...)air-france-klm-kopen
Buy the dip
Klopkoekwoensdag 27 februari 2019 @ 08:23
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:53 schreef Gunner het volgende:
Jammer dat ze dat niet eerder gedaan hebben toen ze de kans hadden. Had toch al zo'n 500 miljoen gescheeld.

https://www.telegraaf.nl/(...)air-france-klm-kopen
Lachwekkend hoe Telegraaf de bal in de schoenen van Dijsselbloem legt.
J.B.woensdag 27 februari 2019 @ 08:31
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:53 schreef Gunner het volgende:
Jammer dat ze dat niet eerder gedaan hebben toen ze de kans hadden. Had toch al zo'n 500 miljoen gescheeld.

https://www.telegraaf.nl/(...)air-france-klm-kopen
Dat is makkelijk praten, in 2015 bestond er een reŽel risico dat die maatschappij om zou kiepen door jarenlange verliezen en massale stakingen van piloten. Volkomen terecht dat de staat toen niet het risico heeft genomen, en om dat in de schoenen van Dijsselbloem te schuiven is al helemaal belachelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.B. op 27-02-2019 08:37:20 ]
HSGwoensdag 27 februari 2019 @ 08:33
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 02:31 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Boeiend, is toch chill dat ze gewoon lekker protectionistisch optreden.
Dit. Het gaat ook om duizenden banen. §680 miljoen aan aandelen is goedkoper.
Elzieswoensdag 27 februari 2019 @ 08:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:36 schreef dudewhereismycar het volgende:
Een zeer sterke move inderdaad. Ik ben van mening dat grote belangrijke bedrijven en/of instellingen deels van de overheid moeten zijn.

Shell, Unilever en ASML zijn bedrijven die wat mij betreft ook deels in handen mogen komen van het volk.
Mee oneens. Dit weer op kosten van de Nederlandse belastingbetaler. Onacceptabel.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 08:56
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:49 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mee oneens. Dit weer op kosten van de Nederlandse belastingbetaler. Onacceptabel.
Dat is waar belastinggeld voor is.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 09:28
Huidige aandeelhouders:

* Franse staat: 14,3%
* Nederlandse staat: 12,7%
* Delta Air Lines, Inc.: 10%
* China Eastern Airlines: 10%
* SPAAK (piloten van KLM): 5,2%
* Medewerkers van Air France-KLM: 3,9%
* Air France-KLM (in eigen bezit/Treasury shares): 0,3%
* Overig/Free float: 51,2%
Nikonloverwoensdag 27 februari 2019 @ 09:29
D0Zf7VfXgAAHjXV.png
Budapestenaarwoensdag 27 februari 2019 @ 09:34
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:28 schreef Drekkoning het volgende:
Huidige aandeelhouders:

* Franse staat: 14,3%
* Nederlandse staat: 12,7%
* Delta Air Lines, Inc.: 10%
* China Eastern Airlines: 10%
* SPAAK (piloten van KLM): 5,2%
* Medewerkers van Air France-KLM: 3,9%
* Air France-KLM (in eigen bezit/Treasury shares): 0,3%
* Overig/Free float: 51,2%
Met straks dus ruim 19% heeft Nederland best wat in de pap te brokkelen bij de combinatie.
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 09:45
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:34 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Met straks dus ruim 19% heeft Nederland best wat in de pap te brokkelen bij de combinatie.
Je kunt niet het belang in de dochter KLM van dik 5% optellen bij het belang in AF-KLM.
Deze laatste aankoop zet wel zoden aan de dijk in de toekomst, het oude belang in KLM was niks waard.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 09:47
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:45 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Je kunt niet het belang in de dochter KLM van dik 5% optellen bij het belang in AF-KLM.
Deze laatste aankoop zet wel zoden aan de dijk in de toekomst, het oude belang in KLM was niks waard.
Ik denk dat hij doelt op het deel dat in bezit is van de KLM piloten. Die zullen doorgaans dezelfde belangen hebben.

Maargoed, de Franse staat heeft dubbel stemrecht omdat ze al meerdere jaren die aandelen bezitten.
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 09:54
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:47 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk dat hij doelt op het deel dat in bezit is van de KLM piloten. Die zullen doorgaans dezelfde belangen hebben.

Maargoed, de Franse staat heeft dubbel stemrecht omdat ze al meerdere jaren die aandelen bezitten.
Ik hoor net voor de radio, dat het grotere stemrecht van de bestaande aandeelhouders na twee jaar is rechtgetrokken. En je moet toch een keer beginnen. En ik denk echt dat het belang voor Schiphol groot is.
Het gaat niet alleen om de eventuele overheveling naar Parijs, maar ook om de concurrentieslag met het nieuwe vliegveld van Istanboel.
Budapestenaarwoensdag 27 februari 2019 @ 09:54
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:45 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Je kunt niet het belang in de dochter KLM van dik 5% optellen bij het belang in AF-KLM.
Deze laatste aankoop zet wel zoden aan de dijk in de toekomst, het oude belang in KLM was niks waard.
De piloten van KLM hebben 5,2% van de aandelen in de combinatie.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 09:56
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:54 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik hoor net voor de radio, dat het grotere stemrecht van de bestaande aandeelhouders na twee jaar is rechtgetrokken. En je moet toch een keer beginnen. En ik denk echt dat het belang voor Schiphol groot is.
Het gaat niet alleen om de eventuele overheveling naar Parijs, maar ook om de concurrentieslag met het nieuwe vliegveld van Istanboel.
Zeker zo!
icecreamfarmer_NLwoensdag 27 februari 2019 @ 10:00
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Als Hoekstra verstandig is geweest, dan hij heeft hij allang callopties gekocht in AirFrance-KLM.
Dat hebben ze ook gedaan volgens mij. Ze hebben bijgekocht voordat dat ze het bekend maakte.
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 10:00
En 680 miljoen is maar een schijntje als je eerst zag dat het kabinet de dividendbelasting wou afschaffen. Dit kost maar een derde deel van wat de afschaffing van de dividendbelasting jaarlijks zou kosten.
En hopelijk verdampt deze investering ook niet in de toekomst.
icecreamfarmer_NLwoensdag 27 februari 2019 @ 10:03
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 09:28 schreef Drekkoning het volgende:
Huidige aandeelhouders:

* Franse staat: 14,3%
* Nederlandse staat: 12,7%
* Delta Air Lines, Inc.: 10%
* China Eastern Airlines: 10%
* SPAAK (piloten van KLM): 5,2%
* Medewerkers van Air France-KLM: 3,9%
* Air France-KLM (in eigen bezit/Treasury shares): 0,3%
* Overig/Free float: 51,2%
Samen met de piloten dus een groter aandeel dan Frankrijk.
Als onze pensioenfondsen er ook nog inzitten dan helemaal.
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 10:03
quote:
Deze daling komt door de teleurstelling van de beleggers dat de Nederlandse overheid zo snel al bijna op de gewenste 14% zit.
Ze dachten dat de stijging door de goede jaarcijfers kwam.
icecreamfarmer_NLwoensdag 27 februari 2019 @ 10:04
Franse kranten niet blij trouwens en spreken van een staatsgreep.
https://www.latribune.fr/(...)llandais-808902.html
tralalalawoensdag 27 februari 2019 @ 10:07
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Franse kranten niet blij trouwens en spreken van een staatsgreep.
https://www.latribune.fr/(...)llandais-808902.html
GENOT
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 10:08
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Franse kranten niet blij trouwens en spreken van een staatsgreep.
https://www.latribune.fr/(...)llandais-808902.html
Ze hebben zelf 14% :')

Man man man
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 10:10
De belangrijkste reden is het doemscenario van Zaventem. Dat had ik ook als eerste gedachte. En als je op het Verre Oosten vliegt, dan zie je pas hoe belangrijk Schiphol is voor onze economie.
Als je ziet wat op de heenreis (is voor 90% van de passagiers de terugreis) allemaal meegesleept wordt aan gekochte luxe goederen, dan is het aankoopbedrag voor de aandelen
in dit land snel terugverdiend.

Achtergrondartikel in de Volkskrant over het 'Eelde'- scenario voor Schiphol
J.B.woensdag 27 februari 2019 @ 10:22
Die Fransen krijgen een koekje van eigen deeg, en nu zijn ze ineens woedend :') Ze doen al decennia lang niet anders.
Klopkoekwoensdag 27 februari 2019 @ 10:22
wilcodekker1 twitterde op woensdag 27-02-2019 om 09:45:31 Met terugwerkende kracht weer actueel: in 2015 bleek uit onderzoek van de @volkskrant (met @EricOutenaar ) dat de staat niets meer te vertellen had bij Air France-KLM. Minister en topman-to-be Camiel #Eurlings liet de meest concrete garantie vallen #klm https://t.co/rM4s0HQWR4 reageer retweet
Idisromwoensdag 27 februari 2019 @ 10:24
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
wilcodekker1 twitterde op woensdag 27-02-2019 om 09:45:31 Met terugwerkende kracht weer actueel: in 2015 bleek uit onderzoek van de @:volkskrant (met @:EricOutenaar ) dat de staat niets meer te vertellen had bij Air France-KLM. Minister en topman-to-be Camiel #Eurlings liet de meest concrete garantie vallen #klm https://t.co/rM4s0HQWR4 reageer retweet
Ik zat toevallig net een artikel daarover te lezen. Wat is Camiel Eurlings achter af toch een mislukking voor ons land geweest.

https://www.volkskrant.nl(...)ol-verloor~bcfe7416/
kurk_droogwoensdag 27 februari 2019 @ 10:25
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:44 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
Eindelijk eens een krachtige zet door de NLse overheid. Dat vliegtuigje dat in de OekraÔne neergehaald werd staat me nog aangebrand en dan is meer van dit mooi welkom.
wat is dit nou voor onzin, rot op met je mh17 geneuzel. Jezus
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 10:26
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:24 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik zat toevallig net een artikel daarover te lezen. Wat is Camiel Eurlings achter af toch een mislukking voor ons land geweest.

https://www.volkskrant.nl(...)ol-verloor~bcfe7416/
Die man heeft een hoop kapot gemaakt inderdaad. Totaal gebrek aan visie.
ender_xenocidewoensdag 27 februari 2019 @ 10:39
Wel mooi hoe een kabinet met de partijen van de marktwerking dit soort beleid uitvoert en er dan nog voor geprezen wordt ook door mensen die in andere discussies hun mond vol hebben over privatisering. (niet dat ik het slecht vind, maar ik vind het nogal ironisch...)

Als dit belangrijk genoeg is om een staatsbelang in te nemen, waarom dan niet in de zorg?
Twiitchwoensdag 27 februari 2019 @ 10:46
Klaver is op Twitter alweer aan het miepen over het klimaat :')

GL is net zo'n one issue partij als de PVV aan het worden.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 10:52
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:46 schreef Twiitch het volgende:
Klaver is op Twitter alweer aan het miepen over het klimaat :')

GL is net zo'n one issue partij als de PVV aan het worden.
De Jessias ziet liever KLM/Schiphol kapot gaan met alle economische gevolgen voor Nederland van dien, waarna de vluchten gewoon vrolijk door iemand anders of vanaf andere velden worden uitgevoerd :')
Gunnerwoensdag 27 februari 2019 @ 10:57
14% daling van de aandelenkoers. Niet iedereen is er blij mee blijkbaar.
Twiitchwoensdag 27 februari 2019 @ 10:59
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:57 schreef Gunner het volgende:
14% daling van de aandelenkoers. Niet iedereen is er blij mee blijkbaar.
Logisch. Niet echt bevorderlijk voor rust in de tent.
TwenteFCwoensdag 27 februari 2019 @ 11:02
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:57 schreef Gunner het volgende:
14% daling van de aandelenkoers. Niet iedereen is er blij mee blijkbaar.
Beetje uitzoomen .. gewoon een relatief duur moment gekozen om te kopen :P
9Ywix1u.png
Gunnerwoensdag 27 februari 2019 @ 11:03
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:02 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Beetje uitzoomen .. gewoon een relatief duur moment gekozen om te kopen :P
[ afbeelding ]
Ja dat zei ik al eerder maar daar mochten we toen dijsselbloem niet de schuld van geven
TwenteFCwoensdag 27 februari 2019 @ 11:05
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:03 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ja dat zei ik al eerder maar daar mochten we toen dijsselbloem niet de schuld van geven
Jup en ik sta ook niet te kijken als het straks <10euro gaat wat ook gewoon logisch is. Nederland heeft de prijs opgedreven om compleet andere redenen dan waar een gemiddelde belegger zijn aandelen voor koopt. Invloed ipv winst.
Klopkoekwoensdag 27 februari 2019 @ 11:12
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De Jessias ziet liever KLM/Schiphol kapot gaan met alle economische gevolgen voor Nederland van dien, waarna de vluchten gewoon vrolijk door iemand anders of vanaf andere velden worden uitgevoerd :')
Ben het er niet perse mee eens maar er zit wel een gedachte achter (draadje):

ewaldeng twitterde op woensdag 27-02-2019 om 07:37:02 Krankzinnig besluit van Nederlandse staat om deel begrotingsoverschot bijeengespaard door Nederlandse burgers te stoppen in stervende industrie .... Slechtste investering ooit #klm reageer retweet
Het bekende 'dozen schuiven' is ook niet zo heel boeiend verder.
Atakwoensdag 27 februari 2019 @ 11:13
Zogenaamd vrije markt. :')
VVD. :r
TwenteFCwoensdag 27 februari 2019 @ 11:20
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben het er niet perse mee eens maar er zit wel een gedachte achter (draadje):

ewaldeng twitterde op woensdag 27-02-2019 om 07:37:02 Krankzinnig besluit van Nederlandse staat om deel begrotingsoverschot bijeengespaard door Nederlandse burgers te stoppen in stervende industrie .... Slechtste investering ooit #klm reageer retweet
Het bekende 'dozen schuiven' is ook niet zo heel boeiend verder.
_O- Wat een clown.
Ronaldsenwoensdag 27 februari 2019 @ 11:26
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:46 schreef Twiitch het volgende:
Klaver is op Twitter alweer aan het miepen over het klimaat :')

GL is net zo'n one issue partij als de PVV aan het worden.
Net effe gelezen inderdaad, hij begint ook te blaten over opkopen van kolencentrales om ze daarna meteen te sluiten.

Maar de Jessias vaart er wel bij in de peilingen blijkbaar. Precies dezelfde truc als PVV inderdaad. Beide ook op 18 zetels in de peilingen.

Misschien is het wel een keer goed als Groenlinks echt in het kabinet komt, dan stort het vanzelf in elkaar.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 11:32
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben het er niet perse mee eens maar er zit wel een gedachte achter (draadje):

ewaldeng twitterde op woensdag 27-02-2019 om 07:37:02 Krankzinnig besluit van Nederlandse staat om deel begrotingsoverschot bijeengespaard door Nederlandse burgers te stoppen in stervende industrie .... Slechtste investering ooit #klm reageer retweet
Het bekende 'dozen schuiven' is ook niet zo heel boeiend verder.
“Stervende industrie”.

De cijfers bekeken de afgelopen jaren?

Luchtvaart, zeker intercontinentaal, heeft geen enkel acceptabel alternatief en zal enkel groeien de komende decennia.

[ Bericht 3% gewijzigd door Drekkoning op 27-02-2019 11:43:54 ]
TjjWesterwoensdag 27 februari 2019 @ 12:58
Waarom zijn die landingsrechten zo belangerijk voor klm? Iedere europese carrier heeft toch het recht om slots aan te vragen, die onafhankelijk verdeeld worden.

Bij wijze van spreken kan easyjet een dienst opzetten tussen schiphol en charles, waarom ligt dat dan anders bij klm?
Hexagonwoensdag 27 februari 2019 @ 13:08
Doen we socialistisch beleid, is Ewald nog niet tevreden
Gunnerwoensdag 27 februari 2019 @ 14:47
Macron is een beetje boos over de aankoop van de Nederlandse staat. Is dat niet wat hypocriet omdat ze zelf een groter belang hebben? :?
Hexagonwoensdag 27 februari 2019 @ 14:58
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 14:47 schreef Gunner het volgende:
Macron is een beetje boos over de aankoop van de Nederlandse staat. Is dat niet wat hypocriet omdat ze zelf een groter belang hebben? :?
Hij zal wel vooral functioneel boos zijn
Tocadiscowoensdag 27 februari 2019 @ 15:29
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 14:47 schreef Gunner het volgende:
Macron is een beetje boos over de aankoop van de Nederlandse staat. Is dat niet wat hypocriet omdat ze zelf een groter belang hebben? :?
Ben je nou helemaal gek geworden? Je wilt toch niet serieus suggereren dat voor Frankrijk dezelfde regels en normen horen te gelden als voor anderen?
Hexagonwoensdag 27 februari 2019 @ 15:55
quote:
19s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:20 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

_O- Wat een clown.
Als Ewald Engelen boos is, betekent het over het algemeen dat het een verstandig plan is.
Red_85woensdag 27 februari 2019 @ 15:57
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:32 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

“Stervende industrie”.

De cijfers bekeken de afgelopen jaren?

Luchtvaart, zeker intercontinentaal, heeft geen enkel acceptabel alternatief en zal enkel groeien de komende decennia.
Klopt geen hout van van wat die man zegt inderdaad.
Echter, ik vind dit initiatief erg goed alleen het is puur in lijn met wat de vvd regeringen iedere keer doen. Het opnemen voor de industrie en de commercie. Nooit voor de bewoners van een land, nooit voor de middenklasse, nooit voor de mensen die een land 'een land' maken. Daar is nooit geld voor.... Blijkbaar is dat er dus wel.

Verkeerde focus op het verkeerde doel.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 16:11
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 06:53 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Goede zet !

Beter was het om klm nooit te verkwanselen maar ja alles moest en zou geprivatiseerd worden..
De KLM is nooit van de staat geweest, dus heb geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Ik vind het een goede zet.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 16:16
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 12:58 schreef TjjWester het volgende:

Bij wijze van spreken kan easyjet een dienst opzetten tussen schiphol en charles
Alleen als ze toestemming krijgen van de overheid in de vorm van landingsrechten.
Graf..Coudenhove..Kalergiwoensdag 27 februari 2019 @ 16:18
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De KLM is nooit van de staat geweest, dus heb geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Ik vind het een goede zet.
Lees je in;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_aandeel
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 16:19
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:13 schreef Atak het volgende:
Zogenaamd vrije markt. :')
VVD. :r
Ze hebben alleen maar aandelen gekocht, hoor. Niet alsof ze nu zeggenschap hebben.
Hexagonwoensdag 27 februari 2019 @ 16:20
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De KLM is nooit van de staat geweest, dus heb geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Ik vind het een goede zet.
Jawel, de staat had vroeger een veel groter belang. Het is alleen geen staatsbedrijf geweest.

In 1996 werd bijvoorbeeld het belang al afgebouwd.
https://www.digibron.nl/s(...)ot-deel-klm-aandelen

En in de jaren tachtig is het ook al verminderd, al kan ik zo snel niet vinden hoeveel procent onze staat op het hoogtepunt in handen had.
xzazwoensdag 27 februari 2019 @ 16:21
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 11:32 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

“Stervende industrie”.

De cijfers bekeken de afgelopen jaren?

Luchtvaart, zeker intercontinentaal, heeft geen enkel acceptabel alternatief en zal enkel groeien de komende decennia.
Gas ook niet, toch gaat het gebeuren.
HSGwoensdag 27 februari 2019 @ 16:23
En de Fransen zijn niet blij. :D

https://www.telegraaf.nl/(...)-over-air-france-klm

Lijkt mij duidelijk he Macron! ;)

https://www.ad.nl/dossier(...)france-klm~ab7613fa/
Duidelijk.... behoud van banen.

https://www.nu.nl/onderne(...)m-onvriendelijk.html
Ach gut. :*

En nou optyfen met die Fransen.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 16:34
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:59 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Logisch. Niet echt bevorderlijk voor rust in de tent.
Toont weer aan dat aandeelhouders niet meer dan opportunistische idioten zijn.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 16:36
De TT is overigens incorrect. De Nederlandse staat grijpt nergens in, ze hebben wat aandelen gekocht.
Hexagonwoensdag 27 februari 2019 @ 16:37
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
De TT is overigens incorrect. De Nederlandse staat grijpt nergens in, ze hebben wat aandelen gekocht.
Dat doen ze niet omdat ze denken daarmee lekker geld willen verdienen natuurlijk.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 16:42
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:21 schreef xzaz het volgende:

[..]

Gas ook niet, toch gaat het gebeuren.
Gas heeft prima alternatieven
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 16:42
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 15:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Klopt geen hout van van wat die man zegt inderdaad.
Echter, ik vind dit initiatief erg goed alleen het is puur in lijn met wat de vvd regeringen iedere keer doen. Het opnemen voor de industrie en de commercie. Nooit voor de bewoners van een land, nooit voor de middenklasse, nooit voor de mensen die een land 'een land' maken. Daar is nooit geld voor.... Blijkbaar is dat er dus wel.

Verkeerde focus op het verkeerde doel.
Voor een deel mee eens, maar dit lijkt me absoluut in het belang van het land en de burgers.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat doen ze niet omdat ze denken daarmee lekker geld willen verdienen natuurlijk.
True. Ze hopen in de toekomst, als AF-KL beslissingen gaat nemen die mogelijk nadelig zijn voor de KLM en de Nederlandse economie, daar iets aan te kunnen doen. Maar op dit moment grijpen ze nergens in.
Jellereppewoensdag 27 februari 2019 @ 17:10
De Fransen zijn gewend om aan het stuur te zitten, hele regios en invloedsferen te verdelen met hun oude imperialistische broeders en andere belangrijke beslissingen te nemen. Een lange brutale koloniale historie en nog steeds bijzonder veel swagger over Afrika. Heel hoog in het bolletje. Hoe durft NL een belang te nemen in KLM om haar interesses beter te kunnen beschermen en daarmee de Franse autoriteit over KLM, landingsrechten en haar toekomst te schaden. Hypocriete baquettes.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jellereppe op 27-02-2019 17:18:28 ]
polderturkwoensdag 27 februari 2019 @ 19:00
Er werken 65000 mensen op Schiphol. Als je de banen bij toeleveranciers erbij op gaat tellen wordt dit nog groter. Nederland wil voorkomen dat KLM Schiphol verlaat en naar Frankrijk verhuist. Dat zal namelijk duizenden banen kunnen kosten. Uiteindelijk gaat dit tot een scheiding tussen Air France en KLM leiden.
the-eyewoensdag 27 februari 2019 @ 19:14
Wat extra belasting voor de burger onder het mom van het klimaat redden en de staat kan aandelen kopen zodat de zwaarvervuilende vluchten behouden blijven want anders komen we niet aan de 400000 extra vluchten die men voor ogen heeft. :')
Dat mensen naar het buitenland op vakantie gaan en daar hun geld uitgeven is blijkbaar goed voor onze economie terwijl de afkalvende koopkracht van de burger daar weer geen invloed op schijnt te hebben. :')
john2406woensdag 27 februari 2019 @ 19:16
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:00 schreef polderturk het volgende:
Er werken 65000 mensen op Schiphol. Als je de banen bij toeleveranciers erbij op gaat tellen wordt dit nog groter. Nederland wil voorkomen dat KLM Schiphol verlaat en naar Frankrijk verhuist. Dat zal namelijk duizenden banen kunnen kosten. Uiteindelijk gaat dit tot een scheiding tussen Air France en KLM leiden.
Maakt toch niet uit er komen toch genoeg bedrijven vanuit Engeland deze kant op!
the-eyewoensdag 27 februari 2019 @ 19:17
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:00 schreef polderturk het volgende:
Er werken 65000 mensen op Schiphol. Als je de banen bij toeleveranciers erbij op gaat tellen wordt dit nog groter. Nederland wil voorkomen dat KLM Schiphol verlaat en naar Frankrijk verhuist. Dat zal namelijk duizenden banen kunnen kosten. Uiteindelijk gaat dit tot een scheiding tussen Air France en KLM leiden.
Als er behoefte is aan die vluchten duikt daar echt wel een andere vlieger op.
john2406woensdag 27 februari 2019 @ 19:18
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Gas heeft prima alternatieven
En al zeker nu dat Belgie een paneel heeft wat waterstof kan maken.
the-eyewoensdag 27 februari 2019 @ 19:23
quote:
Het bedrag dat het kabinet tot nu toe heeft uitgegeven (680 miljoen) komt ten laste van de staatsschuld. Het heeft geen gevolgen voor de begroting.
:')
polderturkwoensdag 27 februari 2019 @ 20:06
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:33 schreef HSG het volgende:

[..]

Dit. Het gaat ook om duizenden banen. §680 miljoen aan aandelen is goedkoper.
Dat betekent dus dat Air France-KLM ongeveer 5,5 miljard euro waard is. Een schijntje van wat het is geweest.
YebCarwoensdag 27 februari 2019 @ 20:52
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:17 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als er behoefte is aan die vluchten duikt daar echt wel een andere vlieger op.
Het gaan niet om vluchten an sich.
Het gaat om schiphol als hub. Sla voor de gein eens een klm maandblad open in een klm vlucht.
Daarop kan je zien hoeveel vluchten er vanaf Schiphol naar andere bestemmingen gaan en hoeveel vluchten als connecting flight en Schiphol dient als hub. Dat is ontzettend rendabel en als je die connecties kwijtraakt aan Parijs dan krimpt Schiphol waarschijnlijk met 15-25%
polderturkwoensdag 27 februari 2019 @ 20:58
quote:
2s.gif Op woensdag 27 februari 2019 20:52 schreef YebCar het volgende:

[..]

Het gaan niet om vluchten an sich.
Het gaat om schiphol als hub. Sla voor de gein eens een klm maandblad open in een klm vlucht.
Daarop kan je zien hoeveel vluchten er vanaf Schiphol naar andere bestemmingen gaan en hoeveel vluchten als connecting flight en Schiphol dient als hub. Dat is ontzettend rendabel en als je die connecties kwijtraakt aan Parijs dan krimpt Schiphol waarschijnlijk met 15-25%
Het gaat dus om tussen de 10 en 16 duizend directe banen. Frankrijk wil die banen naar Parijs halen.
HSGwoensdag 27 februari 2019 @ 21:12
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 20:58 schreef polderturk het volgende:

[..]

Het gaat dus om tussen de 10 en 16 duizend directe banen. Frankrijk wil die banen naar Parijs halen.
Ja en dat moeten dus niet hebben. Hier tussen de 10 en 16 duziend banen omdat Air France een soepzooitje is. KLM alleen al heeft meer winst gemaakt dan heel Air France en hun dochterondernemingen bij elkaar.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 21:17
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:00 schreef polderturk het volgende:
Uiteindelijk gaat dit tot een scheiding tussen Air France en KLM leiden.
Ik weet het niet. Ze zijn eigenlijk wel een beetje tot elkaar veroordeeld. Allebei de maatschappijen zouden het zonder elkaar veel moeilijker krijgen dan ze het nu hebben.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 21:20
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Maakt toch niet uit er komen toch genoeg bedrijven vanuit Engeland deze kant op!
Als KLM niet meer Schiphol als hub gebruikt, dan wordt Schiphol een regionale luchthaven. Dat heeft niet alleen direct impact op de werknemers die er nu werken, maar gaat ook doorklinken naar anders sectoren. Nederland wordt dan veel minder interessant voor bedrijven om zich te vestigen. Het gaat ook impact hebben op bv de haven in Rotterdam, eigenlijk op heel veel facetten van onze samenleving. Dus 'maakt niet uit' is simpelweg niet waar.
Drekkoningwoensdag 27 februari 2019 @ 21:22
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 21:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Ze zijn eigenlijk wel een beetje tot elkaar veroordeeld. Allebei de maatschappijen zouden het zonder elkaar veel moeilijker krijgen dan ze het nu hebben.
Zeker.

Mensen die roepen “We hadden nooit samen moeten gaan!!” Of “Afsplitsen van de Fransen!!” hebben het niet helemaal begrepen vermoed ik.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 27 februari 2019 @ 21:25
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 21:22 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Zeker.

Mensen die roepen “We hadden nooit samen moeten gaan!!” Of “Afsplitsen van de Fransen!!” hebben het niet helemaal begrepen vermoed ik.
Swissair en Sabena zijn al weer vergeten voorbeelden. Daar dachten ze ook dat het niet mis kon gaan.
the-eyewoensdag 27 februari 2019 @ 23:35
.

[ Bericht 50% gewijzigd door the-eye op 27-02-2019 23:49:06 ]
Jellereppedonderdag 28 februari 2019 @ 00:16
Nederland heeft veel geprivatiseerd nadat in de jaren 80-90 het neo-liberalisme in Amerika enorm veel volgers kreeg in alle delen van de maatschappij. De Amerikaanse invloed is zo gigantisch. Als daar een bepaald ideologie zeer populair wordt dan heeft dat zoveel gevolgen voor de rest van de wereld. Zeker als ze de globale regels naar eigen smaak gaan aanpassen zoals dat overheden zich niet moeten bemoeien met de economie: vrije markt. Daarna wordt het ook afgedwongen door het IMF en Wereldbank in de rest van de wereld. Volgen landen niet, sancties en andere maatregelen.
MakkieRdonderdag 28 februari 2019 @ 00:29
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:00 schreef polderturk het volgende:
Er werken 65000 mensen op Schiphol. Als je de banen bij toeleveranciers erbij op gaat tellen wordt dit nog groter. Nederland wil voorkomen dat KLM Schiphol verlaat en naar Frankrijk verhuist. Dat zal namelijk duizenden banen kunnen kosten. Uiteindelijk gaat dit tot een scheiding tussen Air France en KLM leiden.
Aan de andere kant is het ook duidelijk dat Schiphol prima zonder KLM kan. De vlieghaven puilt uit en mag van milieu activisten en omwonenden niet verder groeien. Zou KLM verhuizen, dan krijg je net zo goed 10 andere vliegmaatschappijen of meer vluchten er voor terug, vliegen is nu eenmaal booming business
Idisromdonderdag 28 februari 2019 @ 05:58
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 17:10 schreef Jellereppe het volgende:
De Fransen zijn gewend om aan het stuur te zitten, hele regios en invloedsferen te verdelen met hun oude imperialistische broeders en andere belangrijke beslissingen te nemen. Een lange brutale koloniale historie en nog steeds bijzonder veel swagger over Afrika. Heel hoog in het bolletje. Hoe durft NL een belang te nemen in KLM om haar interesses beter te kunnen beschermen en daarmee de Franse autoriteit over KLM, landingsrechten en haar toekomst te schaden. Hypocriete baquettes.
^O^
Idisromdonderdag 28 februari 2019 @ 06:05
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:29 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook duidelijk dat Schiphol prima zonder KLM kan. De vlieghaven puilt uit en mag van milieu activisten en omwonenden niet verder groeien. Zou KLM verhuizen, dan krijg je net zo goed 10 andere vliegmaatschappijen of meer vluchten er voor terug, vliegen is nu eenmaal booming business
Dit ben ik niet met je eens. KLM is bepalend voor de functie van Schiphol. Er zijn genoeg vliegvelden die de functie van Schiphol willen overnemen, zoals het nieuwe vliegveld van Berlijn of van Istanboel.
Twiitchdonderdag 28 februari 2019 @ 06:18
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:29 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook duidelijk dat Schiphol prima zonder KLM kan. De vlieghaven puilt uit en mag van milieu activisten en omwonenden niet verder groeien. Zou KLM verhuizen, dan krijg je net zo goed 10 andere vliegmaatschappijen of meer vluchten er voor terug, vliegen is nu eenmaal booming business
Fout. Zonder het netwerk van KLM zal Schiphol vrij snel een tweede Brussel airport worden. Een regionaal hubje.
Bugno2donderdag 28 februari 2019 @ 07:25
Alle sceptici staan normaal gesproken te schreeuwen dat de overheid alles doet voor de multinationals en die vrij spel geeft. Nu wordt er inggrepen met directe invloed als resultaat en wordt er weer anders gehuild.

Gras.
Ener-Gdonderdag 28 februari 2019 @ 07:35
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 06:05 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Dit ben ik niet met je eens. KLM is bepalend voor de functie van Schiphol. Er zijn genoeg vliegvelden die de functie van Schiphol willen overnemen, zoals het nieuwe vliegveld van Berlijn of van Istanboel.
En niet te vergeten Charles de Gaulle.
icecreamfarmer_NLdonderdag 28 februari 2019 @ 10:21
quote:
7s.gif Op donderdag 28 februari 2019 06:18 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Fout. Zonder het netwerk van KLM zal Schiphol vrij snel een tweede Brussel airport worden. Een regionaal hubje.
Dat is het idd. KLM zelf is niet het belangrijkste wel het feit dat Schiphol zo'n beetje de grootste in de wereld is met directe bestemmingen. Het KLM netwerk is echt enorm groot.
Drekkoningdonderdag 28 februari 2019 @ 10:34
Frankrijk wil herbenoeming Elbers bij KLM blokkeren

Het wedstrijdje verpissen is voorlopig nog niet voorbij ;)
Vallondonderdag 28 februari 2019 @ 15:03
Zowaar ook in Frankrijk consternatie over deze (overigens zeer verwachte) machtsgreep..... men vroeg zich sws al tijden af waarom NL zo weinig belang stelde in KLM.

Tal van aandeelhouders hebben nu met dank aan onze regering, eventjes ruwweg §125 Miljoen getoucheerd (koersstijging van daadwerkelijk verkochte aandelen aan de Staat).

Wel grappig hoe men de hooggewaardeerde verkwanseling in NL wordt aangegrepen als succes...... waarbij ik onderstreep dat de actie een zeer noodzakelijke was/is voor het voortbestaan van de Schiphol als knooppunt. Voor je het weet wordt je een soort Lelystad in Europa met al die snelle treinen.....

De gedachte dat hiermee de inlijving en zeggenschap van KLM wordt tegengehouden, is imho een kansloze missie. Kikkertje Elbers wordt, schat ik zo, binnen 2-3 jaar opgegeten door de slang van Smith. Hij (Pieter) maakt misschien nog een kans wanneer hij zich de Franse faire la cuisine, eigenmaakt.

Hooguit dat je nu als (groot)aandeelhouder meer in de keuken kunt (mee)kijken hoe het eten wordt klaargemaakt.
Simpel gesteld is de zeggenschap over KLM/Air france nu verdeeld over 15%-Frankrijk, 15% Nederland, 25%-Delta/China/US en 45%-holding wat verder niets zegt.

Het worden, over 2 jaar wanneer NL daadwerkelijk aandeel zeggenschap krijgt, interessante tijden.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 28 februari 2019 @ 15:53
quote:
KLM wordt daar niet genoemd. Misschien je verkeerde bril op?
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 28 februari 2019 @ 15:53
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:20 schreef Hexagon het volgende:

Het is alleen geen staatsbedrijf geweest.
Dat zeg ik.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 28 februari 2019 @ 15:53
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:21 schreef xzaz het volgende:

[..]

Gas ook niet, toch gaat het gebeuren.
Voor gas zijn er genoeg alternatieven.
Graf..Coudenhove..Kalergidonderdag 28 februari 2019 @ 16:48
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 15:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

KLM wordt daar niet genoemd. Misschien je verkeerde bril op?
Nee niet alle bedrijven waar de staat ooit een gouden aandeel in heeft gehad staan erin dat klopt en nu?
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 28 februari 2019 @ 17:00
quote:
13s.gif Op donderdag 28 februari 2019 16:48 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Nee niet alle bedrijven waar de staat ooit een gouden aandeel in heeft gehad staan erin dat klopt en nu?
Je hebt dus geen verhaal.
Graf..Coudenhove..Kalergidonderdag 28 februari 2019 @ 17:22
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je hebt dus geen verhaal.
Jawel zoek zelf eens.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 28 februari 2019 @ 17:26
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 17:22 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Jawel zoek zelf eens.
Ik moet de onderbouwing leveren voor jouw foutieve stelling? Dacht het niet. :)
MakkieRdonderdag 28 februari 2019 @ 23:38
Ik vroeg me trouwens af, wat we nu meemaken met KLM, lijkt dat niet verdacht veel op ABN AMRO?
Immers met dat bedrijf ging het ook niet goed, werd dat niet overgenomen door Royal Bank of Scotland. Kon trouwens ook wel Fortis/ SNS zijn geweest, haal het misschien door elkaar. In ieder geval hou ik hier toch een deja vu gevoel aan over.
Dutchguydonderdag 28 februari 2019 @ 23:51
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 23:38 schreef MakkieR het volgende:
Ik vroeg me trouwens af, wat we nu meemaken met KLM, lijkt dat niet verdacht veel op ABN AMRO?
Immers met dat bedrijf ging het ook niet goed, werd dat niet overgenomen door Royal Bank of Scotland. Kon trouwens ook wel Fortis/ SNS zijn geweest, haal het misschien door elkaar. In ieder geval hou ik hier toch een deja vu gevoel aan over.
Daar zat ik vandaag ook al aan te denken. Daar is nog een mooie docu uit gerold.

Le Maire heeft trouwens getweet over de situatie maar het is opvallend om te zien hoeveel Fransen de Nederlandse overheid gelijk geven. Zal ook veel met de impopulariteit van het zittende kabinet en vooral met Macron te maken hebben.

[ Bericht 12% gewijzigd door Dutchguy op 01-03-2019 00:25:42 ]
Hexagonvrijdag 1 maart 2019 @ 08:43
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 23:51 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Daar zat ik vandaag ook al aan te denken. Daar is nog een mooie docu uit gerold.

Le Maire heeft trouwens getweet over de situatie maar het is opvallend om te zien hoeveel Fransen de Nederlandse overheid gelijk geven. Zal ook veel met de impopulariteit van het zittende kabinet en vooral met Macron te maken hebben.
Nouja in principe zal zelfs Macron ons geen ongelijk geven. Het is alleen voor de Franse belangen minder aangenaam
raptorixvrijdag 1 maart 2019 @ 08:43
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 23:38 schreef MakkieR het volgende:
Ik vroeg me trouwens af, wat we nu meemaken met KLM, lijkt dat niet verdacht veel op ABN AMRO?
Immers met dat bedrijf ging het ook niet goed, werd dat niet overgenomen door Royal Bank of Scotland. Kon trouwens ook wel Fortis/ SNS zijn geweest, haal het misschien door elkaar. In ieder geval hou ik hier toch een deja vu gevoel aan over.
Niet echt, AirFrance/KLM zit niet in zwaar weer op dit moment, wel is het zo dat het Franse deel de Nederlandse winst opslokt. KLM is op zich niet zo heel interessant qua vluchten, maar nog meer omdat ze heel veel onderhoud doen voor andere maatschappijen. Klm heeft een verhouding van 1:000 personeel op vliegtuigen.
MakkieRvrijdag 1 maart 2019 @ 21:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niet echt, AirFrance/KLM zit niet in zwaar weer op dit moment, wel is het zo dat het Franse deel de Nederlandse winst opslokt. KLM is op zich niet zo heel interessant qua vluchten, maar nog meer omdat ze heel veel onderhoud doen voor andere maatschappijen. Klm heeft een verhouding van 1:000 personeel op vliegtuigen.
Ik heb het niet zozeer over nu, eerder over toen KLM bijna failliet was, dat Air France het bedrijf heeft opgekocht net als RBS ABN AMRO destijds heeft opgekocht. En later toen het wat beter ging kocht Nederland de gezonde delen van ABN Amro op om het te nationaliseren, daar was RBS helemaal niet blij mee. KLM in deze is nog niet genationaliseerd, maar hey wat nog niet is dat kan nog komen. En het later dus weer terug brengt naar de financiŽle markt, net als dat met ABN AMRO is gebeurd. ( Natuurlijk het is echt niet een op een te vergelijken, maar ik krijg het gevoel dat we hier enigszins dezelfde tactiek van onze overheid zien onder het motto to big to fall, ABN mocht niet vallen, KLM mag niet vallen )
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 1 maart 2019 @ 22:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:49 schreef MakkieR het volgende:

KLM in deze is nog niet genationaliseerd, maar hey wat nog niet is dat kan nog komen. En het later dus weer terug brengt naar de financiŽle markt, net als dat met ABN AMRO is gebeurd.
Het is niet aannemelijk dat KLM het alleen nog kan redden in de huidige luchtvaartmarkt. Dus het bedrijf lospeuteren van Air France lijkt geen goed idee. Het mooist is eigenlijk zoals de situatie nu is. Samen met Air France maar nog best veel eigen zeggenschap.
Drekkoningvrijdag 1 maart 2019 @ 22:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is niet aannemelijk dat KLM het alleen nog kan redden in de huidige luchtvaartmarkt. Dus het bedrijf lospeuteren van Air France lijkt geen goed idee. Het mooist is eigenlijk zoals de situatie nu is. Samen met Air France maar nog best veel eigen zeggenschap.
Absoluut. Het zou alleen fijn zijn als AF eenzelfde efficiŽntieslag kan malen als KLM.

Maargoed, ik neem aan dat iemand als Smith ook wel in ziet hoe de vork in de steel zit en simpelweg geld weghalen bij de winstgevende tak tbv de minder winstgevende tak geen constructieve oplossing is.
YebCarvrijdag 1 maart 2019 @ 22:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is niet aannemelijk dat KLM het alleen nog kan redden in de huidige luchtvaartmarkt. Dus het bedrijf lospeuteren van Air France lijkt geen goed idee. Het mooist is eigenlijk zoals de situatie nu is. Samen met Air France maar nog best veel eigen zeggenschap.
Voordat KLM samen ging met Air France hadden ze een vloot waarmee ze elke slag verloor van de concurrentie. Vliegtuigen in jaren 90 stijl tegen hypermoderne boeings.
Sinds ze in 2009 een zooitje nieuwe boeings en airbussen hebben ingekocht doen ze weer een beetje mee.

Moet zeggen dat KLM nu een van de betere is (alleen vrouwelijk schoon is ver ver ver onder de maat, komt mede door onze goede cao/ontslagwetgeving)
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 1 maart 2019 @ 22:26
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:22 schreef YebCar het volgende:

Voordat KLM samen ging met Air France hadden ze een vloot waarmee ze elke slag verloor van de concurrentie. Vliegtuigen in jaren 90 stijl tegen hypermoderne boeings.

Was niks mis met de vloot van de KLM. De 747-combi heeft de maatschappij door menig crisis getrokken. :)
YebCarvrijdag 1 maart 2019 @ 22:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Was niks mis met de vloot van de KLM. De 747-combi heeft de maatschappij door menig crisis getrokken. :)
Die uit de jaren 90? Die kon echt niet meer hoor. Die stammen nog uit de tijd waar roken nog is toegestaan tijdens het vliegen :D

Heb daar in '00 of '01 nog een keer in gevlogen (niet goedkoop toen geloof ik) maar daarna heb ik tot 2015 geen klm vlucht meer aangeraakt.
MakkieRvrijdag 1 maart 2019 @ 22:38
Ik heb eigenlijk altijd met alternatieve vliegmaatschappijen gevlogen, vond KLM altijd zo duur tegenover de prijsvechters.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 4 maart 2019 @ 16:27
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:35 schreef YebCar het volgende:

Die uit de jaren 90? Die kon echt niet meer hoor.
Jij hebt niet zo veel verstand van de burgerluchtvaart, hoor ik al. :)
YebCarmaandag 4 maart 2019 @ 18:27
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 16:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]

Jij hebt niet zo veel verstand van de burgerluchtvaart, hoor ik al. :)
Boeing 747-300 1983 2003
Boeing 737-300 1986 2011
Boeing 737-400 1989 2011
Boeing 747-400 1989

Van de wiki, Klopt toch wel zo een beetje.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 4 maart 2019 @ 18:31
quote:
2s.gif Op maandag 4 maart 2019 18:27 schreef YebCar het volgende:
[..]

Boeing 747-300 1983 2003
Boeing 737-300 1986 2011
Boeing 737-400 1989 2011
Boeing 747-400 1989

Van de wiki, Klopt toch wel zo een beetje.
Oh, die jaartallen ken ik wel. Maar dat betekent niet dat het in 2001 oude vliegtuigen zijn. Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat je niet veel verstand hebt van de burgerluchtvaart. :)
YebCarmaandag 4 maart 2019 @ 18:44
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 18:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]

Oh, die jaartallen ken ik wel. Maar dat betekent niet dat het in 2001 oude vliegtuigen zijn. Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat je niet veel verstand hebt van de burgerluchtvaart. :)
Ben geen expert nee,
Als ik intercontinaal vlieg en ik kies een maatschappij dan vergelijk ik ze op basis van prijs en comfort.

Als KLM in de jaren 2000 in 'oude' vliegtuigen rondvliegt en andere toen in nieuwe rondvloog is mijn keuze snel gemaakt.

Ik vlieg vaak, maar ben geen wereldreiziger die elke week in de vliegtuig zit.
3x per jaar AMS-BKK en 3x per jaar AMS-HKK en in Azie nog wat heen en weer. Dus ik heb aardig wat maatschappijen gehad en gewogen.

In de jaren 2000 kwam KLM gewoon niet goed voor de dag op die vluchten terwijl ze toch een premium prijs hadden. Thats all.

Vlieg sinds enkele jaren weer met KLM omdat ze een betere tijd hanteren dan andere maatschappijen en toch weer goedkoop zijn.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 4 maart 2019 @ 18:48
quote:
2s.gif Op maandag 4 maart 2019 18:44 schreef YebCar het volgende:
Ben geen expert nee,
Als ik intercontinaal vlieg en ik kies een maatschappij dan vergelijk ik ze op basis van prijs en comfort.
Is je goed recht.

quote:
Als KLM in de jaren 2000 in 'oude' vliegtuigen rondvliegt en andere toen in nieuwe rondvloog is mijn keuze snel gemaakt.
Emirates, zeker. :)
YebCarmaandag 4 maart 2019 @ 18:51
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 18:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]

Is je goed recht.[..]

Emirates, zeker. :)
Emirates (en Etihad) zat in 2008-2016 heel goedkoop in de markt weet ik nog.
Met een hypermoderne vloot en overstaptijden van 1,5 uur naar BKK.Heb vaak daarin gezeten.
Laatste tijd zijn ze wel gemiddeld 200 duurder geworden. Geen idee waardoor het komt.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 4 maart 2019 @ 18:53
quote:
2s.gif Op maandag 4 maart 2019 18:51 schreef YebCar het volgende:

Emirates (en Etihad) zat in 2008-2016 heel goedkoop in de markt weet ik nog.
Tov Emirates heeft elke maatschappij een oude vloot. Maar de koek is wel een beetje op daar. En dat is goed.
Tourniquetwoensdag 20 maart 2019 @ 19:33
Frankrijk heeft nog even wat extra aandelen gekocht opties op obligaties genomen ter waarde van §71,45 miljoen:

https://www.globenewswire(...)OCEANE-due-2026.html

quote:
The French state has subscribed to 3,987,165 Bonds in the context of the Offering, corresponding to a nominal amount of §71.45 million.


[ Bericht 1% gewijzigd door Tourniquet op 21-03-2019 10:09:07 ]
Drekkoningwoensdag 20 maart 2019 @ 19:36
En dan te bedenken dat Nederland expres al net iets onder het Franse aandeel is gebleven, juist om dit soort kinderachtig gedrag te voorkomen.

Na na nananana, ik heb lekker iets meer dan jij! Ongelofelijk :')
Jellereppewoensdag 20 maart 2019 @ 19:37
Het is echt enorm nieuws. In West-Europa is het groot nieuws als de staat ingrijpt in de economie met het oog op liberale en vrijemarktwerking orthodoxie. Heidenen. Kuffaars. Op de brandstapel met de verantwoordelijken in Den Haag. Hooivorken uit de schuur! De ondernemende staat. Poeh, kom maar mee aan. Ik zou het niet durven voorstellen met die elitaire idioten die 100% zeker zijn van hun zaak. Daar kom je niet doorheen in een middag. Het enige wat mist zijn tempels om die economische orthodoxie elke zondag te aanbidden. Je moet wat om de leegte op te vullen nu het christendom een minder prominente plaats heeft in de maatschappij.

https://www.bol.com/nl/f/de-ondernemende-staat/9200000040491737/

[ Bericht 23% gewijzigd door Jellereppe op 20-03-2019 19:47:19 ]
Roces18woensdag 20 maart 2019 @ 19:38
VERKLAAR DIE STOKBROOD-ETERS DE OORLOG
crystal_methwoensdag 20 maart 2019 @ 19:43
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
En dan te bedenken dat Nederland expres al net iets onder het Franse aandeel is gebleven, juist om dit soort kinderachtig gedrag te voorkomen.

Na na nananana, ik heb lekker iets meer dan jij! Ongelofelijk :')
Nederland zat 70 miljoen onder het Franse aandeel, nu is het 140 miljoen.
polderturkwoensdag 20 maart 2019 @ 22:45
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 19:33 schreef Tourniquet het volgende:
Frankrijk heeft nog even wat extra aandelen gekocht ter waarde van §71,45 miljoen:

https://www.globenewswire(...)OCEANE-due-2026.html
[..]

Laat NL dan maar de rest opkopen.
Ze kopen die aandelen met de subsidies die ze van ons krijgen.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 21 maart 2019 @ 09:10
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 19:33 schreef Tourniquet het volgende:
Frankrijk heeft nog even wat extra aandelen gekocht ter waarde van §71,45 miljoen:
Volgens mij hebben ze alleen een optie geenomen.
Defcon55donderdag 21 maart 2019 @ 09:32
Frankrijk heeft echt een veel te grote mond, ook op Europees niveau, voor hoe weinig dat land tegenwoordig nog voorstelt. Gedragen zich alsof ze net zo relevant zijn als Duitsland.
nostradonderdag 21 maart 2019 @ 09:56
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 19:33 schreef Tourniquet het volgende:
Frankrijk heeft nog even wat extra aandelen gekocht ter waarde van §71,45 miljoen:
Bonds zijn obligaties, geen aandelen. Zijn daar wel in te converteren, maar da's voorlopig nog niet aan de orde.
Tourniquetdonderdag 21 maart 2019 @ 10:10
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 09:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze alleen een optie geenomen.
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2019 09:56 schreef nostra het volgende:

[..]

Bonds zijn obligaties, geen aandelen. Zijn daar wel in te converteren, maar da's voorlopig nog niet aan de orde.
Thanks, I stand corrected. :)
Idisromdonderdag 21 maart 2019 @ 10:50
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2019 09:56 schreef nostra het volgende:

[..]

Bonds zijn obligaties, geen aandelen. Zijn daar wel in te converteren, maar da's voorlopig nog niet aan de orde.
Het heeft wel een kelderend effect op de aandelenkoers. Dus Nederland kan misschien alvast wat langlopende callopties kopen
Jellereppedonderdag 21 maart 2019 @ 11:27
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 09:32 schreef Defcon55 het volgende:
Frankrijk heeft echt een veel te grote mond.
Niet raar na een paar eeuwen aan de top van een voedselketen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jellereppe op 21-03-2019 12:27:07 ]
Defcon55donderdag 21 maart 2019 @ 15:22
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 11:27 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Niet raar na een paar eeuwen aan de top van een voedselketen.
Klopt, dat is het ook. En aangezien Duitsland zich ongemakkelijk voelt bij een rol als Europese leider i.v.m. hun geschiedenis hebben die Fransen veel te veel invloed vergeleken met hoeveel ze (economisch) nog voorstellen. Frans moet ook afgeschaft worden als verplicht vak op middelbare scholen en vervangen met het Mandarijn, leven goddomme niet meer in de 19e eeuw.
ikweethetooknietvrijdag 3 mei 2019 @ 15:10
Air France-KLM maakt duikvlucht door hoge brandstofprijzen en concurrentie

Hoewel de omzet met twee procent steeg, heeft Air France-KLM een moeilijk kwartaal achter de rug waarin het te kampen kreeg met een operationeel verlies van 303 miljoen euro. Dat komt voornamelijk door hogere brandstofprijzen en toenemende prijsdruk door concurrentie.

De Franse tak van de luchtvaartcombinatie kreeg de grootste klap te verduren. Bij Air France was er sprake van een operationeel verlies van 256 miljoen euro. Bij KLM ontstond er een tekort van 56 miljoen euro. Volgens topman Ben Smith wist Air France-KLM wat hen te wachten stond. De prijzen voor vliegtickets van het luchtvaartbedrijf daalden door toenemende concurrentie, de brandstofprijzen stegen en negatieve wisselkoerseffecten zaten Air France-KLM ook dwars.

Een jaar eerder leed Air France-KLM een operationeel verlies van 185 miljoen euro in het eerste kwartaal. Destijds zadelden stakingen bij personeel van Air France het concern op met een extra kostenpost van 75 miljoen euro. De omzet steeg dit jaar in het eerste kwartaal met twee procent tot bijna zes miljard euro, mede door de capaciteitsgroei van de luchtvaartgroep. De omzet per gevlogen kilometer per stoeltje daalde wel.

Personeelskosten
Smith wist kort na zijn aanstelling de plooien met het personeel van Air France glad te strijken. Daarvoor trok hij wel de portemonnee. De personeelskosten in het voorbije kwartaal stegen op jaarbasis met 6,4 procent. Het bedrijf maakte ook extra kosten om de capaciteitsgroei het hoofd te bieden. Al met al ging het om 1050 extra medewerkers, waaronder 450 piloten.

Op de beurs was het operationele verlies van de luchtvaartcombinatie ook te voelen, daar zakte Air France-KLM met 3,1 procent op het Damrak.

https://www.ad.nl/economi(...)ncurrentie~a3afdef2/

Koers nu 9.72 euro
Koers 14% belang 12 euro
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/360114884/Air-France-KLM.aspx

Slimme zet weer van Rutte en Hoekstra :|W
Pendoravrijdag 3 mei 2019 @ 15:14
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 15:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
Air France-KLM maakt duikvlucht door hoge brandstofprijzen en concurrentie

Hoewel de omzet met twee procent steeg, heeft Air France-KLM een moeilijk kwartaal achter de rug waarin het te kampen kreeg met een operationeel verlies van 303 miljoen euro. Dat komt voornamelijk door hogere brandstofprijzen en toenemende prijsdruk door concurrentie.

De Franse tak van de luchtvaartcombinatie kreeg de grootste klap te verduren. Bij Air France was er sprake van een operationeel verlies van 256 miljoen euro. Bij KLM ontstond er een tekort van 56 miljoen euro. Volgens topman Ben Smith wist Air France-KLM wat hen te wachten stond. De prijzen voor vliegtickets van het luchtvaartbedrijf daalden door toenemende concurrentie, de brandstofprijzen stegen en negatieve wisselkoerseffecten zaten Air France-KLM ook dwars.

Een jaar eerder leed Air France-KLM een operationeel verlies van 185 miljoen euro in het eerste kwartaal. Destijds zadelden stakingen bij personeel van Air France het concern op met een extra kostenpost van 75 miljoen euro. De omzet steeg dit jaar in het eerste kwartaal met twee procent tot bijna zes miljard euro, mede door de capaciteitsgroei van de luchtvaartgroep. De omzet per gevlogen kilometer per stoeltje daalde wel.

Personeelskosten
Smith wist kort na zijn aanstelling de plooien met het personeel van Air France glad te strijken. Daarvoor trok hij wel de portemonnee. De personeelskosten in het voorbije kwartaal stegen op jaarbasis met 6,4 procent. Het bedrijf maakte ook extra kosten om de capaciteitsgroei het hoofd te bieden. Al met al ging het om 1050 extra medewerkers, waaronder 450 piloten.

Op de beurs was het operationele verlies van de luchtvaartcombinatie ook te voelen, daar zakte Air France-KLM met 3,1 procent op het Damrak.

https://www.ad.nl/economi(...)ncurrentie~a3afdef2/

Koers nu 9.72 euro
Koers 14% belang 12 euro
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/360114884/Air-France-KLM.aspx

Slimme zet weer van Rutte en Hoekstra :|W
Ik hoop wel dat je iets gevolgd hebt rond de aanschaf van de aandelen en dat je weet dat het niet gaat om KLM maar om Schiphol. Dit "kleine" verlies is niks in vergelijking wanneer KLM vertrekt van Schiphol
Idisromvrijdag 3 mei 2019 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 15:14 schreef Pendora het volgende:

[..]

Ik hoop wel dat je iets gevolgd hebt rond de aanschaf van de aandelen en dat je weet dat het niet gaat om KLM maar om Schiphol. Dit "kleine" verlies is niks in vergelijking wanneer KLM vertrekt van Schiphol
Volledig met jou eens. :Y

De (voor 1973 voor onmogelijk gehouden) faillissementen van Pan AM en TWA hebben in de VS ook voor bepaalde hub-plaatsen grote negatieve gevolgen gehad.
ikweethetooknietdinsdag 11 juni 2019 @ 08:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 15:14 schreef Pendora het volgende:
..Dit "kleine" verlies is niks in vergelijking wanneer KLM vertrekt van Schiphol
Koers gisteren:
Air France-KLM
8,09 EUR
Uitstaande Aandelen 427.488.000

quote:
De Nederlandse Staat neemt een belang in de luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Het gaat om 12,68 procent, met een actuele waarde van 680 miljoen euro, laat minister Wopke Hoekstra (FinanciŽn) dinsdagavond weten. https://www.nu.nl/onderne(...)-air-france-klm.html
Waarde nu 427488000*0.1268* 8.09=438.522.320

Koerswinst :') 680.000.000-438522320=241.477.679 :(
Slim :') maar gelukkig is het een klein verlies :') :')
Hexagondinsdag 11 juni 2019 @ 09:49
Jij snapt de reden van deze actie geloof ik niet helemaal.
ikweethetooknietdinsdag 11 juni 2019 @ 09:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 09:49 schreef Hexagon het volgende:
Jij snapt de reden van deze actie geloof ik niet helemaal.
Nou vertel mij eens even wat deze actie heeft opgeleverd, afgezien van koersverlies ;)
Basp1dinsdag 11 juni 2019 @ 09:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 15:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Volledig met jou eens. :Y

De (voor 1973 voor onmogelijk gehouden) faillissementen van Pan AM en TWA hebben in de VS ook voor bepaalde hub-plaatsen grote negatieve gevolgen gehad.
Waarom willen we in een dichtbevolkt land waar het luchtvaartverkeer voor veel overlast zorgt eigenlijk perse een van de grootste Europese hubs zijn?
SicSicSicsdinsdag 11 juni 2019 @ 10:00
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 09:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nou vertel mij eens even wat deze actie heeft opgeleverd, afgezien van koersverlies ;)
Medezeggenschap. :*
Hexagondinsdag 11 juni 2019 @ 10:01
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 09:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Nou vertel mij eens even wat deze actie heeft opgeleverd, afgezien van koersverlies ;)
Dat we meer controle hebben over KLM en zo de belangen van Schiphol veilig kunnen stellen.

Het is niet dat Wopke Hoekstra dit doet omdat hij het in beursgenoten heeft gelezen ofzo
icecreamfarmer_NLdinsdag 11 juni 2019 @ 13:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 09:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom willen we in een dichtbevolkt land waar het luchtvaartverkeer voor veel overlast zorgt eigenlijk perse een van de grootste Europese hubs zijn?
Om aantrekkelijk te blijven voor bedrijven. Door de hub functie kan je vanuit NL naar heel veel bestemmingen vliegen (ook direct).
the-eyedinsdag 11 juni 2019 @ 13:28
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 09:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Nou vertel mij eens even wat deze actie heeft opgeleverd, afgezien van koersverlies ;)
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 10:00 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Medezeggenschap. :*
Veiligstellen van baantjes voor VVD vriendjes?
SicSicSicsdinsdag 11 juni 2019 @ 13:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 13:28 schreef the-eye het volgende:
Veiligstellen van baantjes voor VVD vriendjes?
*kuch* CDA *kuch*
Hexagondinsdag 11 juni 2019 @ 15:17
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
xzazdinsdag 11 juni 2019 @ 15:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
Dat is het al..
Hexagondinsdag 11 juni 2019 @ 15:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:22 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat is het al..
Dus Wopke moet gewoon niks doen?
xzazdinsdag 11 juni 2019 @ 15:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Wopke moet gewoon niks doen?
Nou ja, nu 'we' weer aandelen hebben; gewoon zo houden en meepraten :)
ikweethetooknietdinsdag 11 juni 2019 @ 17:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
Dat hebben we al gedaan onder de leiding van Leo van Wijk
Die verkocht KLM voor minder dan de boekwaarde van de vliegtuigen aan de fransen voor 800 miljoen
Ok zeiden de fransen maar dan willen we ook het pensioenfonds erbij, ok zei Leo
Vervolgens betaalden ze 800 miljoen en daags na de overname trokken ze 800 miljoen aan overwaarde uit het pensioenfonds en tadaa
Gratis KLM ;)
ikweethetooknietdinsdag 11 juni 2019 @ 17:34
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 10:00 schreef SicSicSics het volgende:
Medezeggenschap. :*
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 10:01 schreef Hexagon het volgende:
Dat we meer controle hebben over KLM en zo de belangen van Schiphol veilig kunnen stellen.
..
:|W :|W

Hoeveel macht kopen we precies voor die 680 miljoen? Minder dan je denkt
Wat heeft Nederland aan de aandelen die het gisteren kocht in Air France-KLM? Hebben we nu meteen evenveel te zeggen als de Fransen? Nee, dat gaat op zijn minst nog even duren. Een uitleg.

Wat heeft Nederland precies gekocht?
De Nederlandse staat verwierf de afgelopen week 12,68 procent van de aandelen in Air France-KLM. Dat is de holding die boven KLM staat, en die dus eigenaar is van KLM en van Air France, de twee grootste onderdelen van het bedrijf, waar ook Transavia bij hoort. De deal kostte 680 miljoen euro. Uiteindelijk wil Nederland uitkomen op 14 procent van de aandelen: het eindbedrag zal dus ergens rond de 800 miljoen euro liggen. De Franse staat heeft 14,3 procent van de aandelen in de moedermaatschappij.

Nederland had toch al aandelen?
Ja, maar niet in de moedermaatschappij. Nederland had ongeveer 5 procent van de aandelen in KLM, het Nederlandse dochterbedrijf. Die aandelen houdt het gewoon. Air France-KLM is de belangrijkste aandeelhouder in KLM, met 49 procent van de aandelen. Een meerderheid van de KLM-aandelen mag het om wettelijke redenen niet hebben. Dat houdt verband met landingsrechten: die worden aan landen toegekend. Daarom kan een luchtvaartbedrijf formeel niet in buitenlandse handen zijn.

Oke. Andere vraag: met 14 procent heb je toch nog lang geen meerderheid?
Nee, dat is helemaal waar. Ook de Franse en de Nederlandse staat samen hebben zo meteen nog geen dertig procent van de aandelen. De overige aandelen van Air France-KLM zijn in handen van verschillende partijen. In de nieuwe situatie zouden Nederland en Frankrijk allebei dus ongeveer 14 procent hebben. Delta Airlines en China Eastern Airlines, een Amerikaans en een Chinees luchtvaartbedrijf, bezitten allebei 8,76 procent. Een kleine 4 procent is in handen van medewerkers van het bedrijf. Dan blijft nog ongeveer de helft van de aandelen over: die is in handen van particuliere beleggers: pensioenfondsen, particuliere investeerders, beleggingsfondsen.

Hoe groot is je invloed met 14 procent?
Laten we het zo zeggen: je hebt meer recht van spreken dan met 0 procent van de aandelen. Stel: er worden plannen gemaakt waarover verdeeldheid bestaat, en die negatief dreigen uit te pakken voor Nederland. In de oude situatie moest de Nederlandse staat maar hopen dat het kwartje net de goede kant uitviel. In tegenstelling tot de Fransen had Nederland geen stemrecht. Nu is dat er wel, en kan het ook makkelijker andere aandeelhouders bewerken om de Nederlandse lijn te kiezen.

Kan Nederland die invloed meteen aanwenden?
Ja, maar nog niet volledig. Dat zit namelijk zo. Bij Air France KLM hebben partijen die al meer dan twee jaar aandelen bezitten dubbel stemrecht tijdens aandeelhoudersvergaderingen. Frankrijk is ťťn van die partijen. Daardoor heeft de Franse staat op aandeelhoudersvergaderingen ongeveer 22 procent van het stemrecht. Nederland heeft als verse aandeelhouder juist minder stemrecht dan het aandelenkapitaal zou doen vermoeden. Waarschijnlijk komt het ergens rond de 10 procent uit. Daarmee zijn de Fransen - voorlopig - dus twee keer zo machtig.

https://www.ad.nl/politie(...)n-je-denkt~a81d9fd7/

En we zijn weer genaaid door die Fransen :|W :|W
We willen het maar niet leren o|O o|O
nostradinsdag 11 juni 2019 @ 18:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Wopke moet gewoon niks doen?
Als je als staat al een rol voor jezelf weggelegd ziet als 'hoeder van Schiphol' (een vrij fictieve rol die de KLM dankbaar omarmt, want de KLM heeft Schiphol nodig en niet andersom), dan had je dat natuurlijk bij a) de privatisering en/of b) de verkoop van KLM aan AF kunnen en moeten bewerkstelligen. Dat kon een stuk efficiŽnter dan nu met een hoop bombarie een vrij betekenisloos 14%-belangetje verwerven, bijvoorbeeld met een gouden aandeel.

Dat heeft de Staat toen niet gedaan en nu ontstond er met name bij KLM zelf een beetje paniek omdat de kroonprins gewipt dreigde te worden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de pressie om toen te interveniŽren niet zozeer vanuit Wopke zelf als wel vanuit KLM is geÔnitieerd, of althans zie ik geen directe aanleiding voor de Staat om nu ineens op zo'n idioot gehaaste manier op die eerdere beslissing terug te moeten komen.

Voor nu heb je werkelijk niets in de melk te brokkelen - je bent net zo groot als de Amerikanen, de Chinezen, de Franse Staat en de Franse piloten afzonderlijk en die geven ieder hoegenaamd geen ene fuck om het belang van Schiphol, dus de gedachte dat je misschien nog wel ergens 37% vindt om met je mee te stemmen in het geval van een clash waar Schiphols functie voor Nederland een belangrijke factor is, is op zijn zachtst gezegd schattig naÔef.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 11-06-2019 19:00:40 ]
Hexagondinsdag 11 juni 2019 @ 19:11
Ja dat zal allemaal wel maar Hoekstra kan ook niet met terugwerkende kracht regeren. Dus ik beoordeel liever op zijn prestaties sinds zijn benoeming.
nostradinsdag 11 juni 2019 @ 19:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:11 schreef Hexagon het volgende:
Ja dat zal allemaal wel maar Hoekstra kan ook niet met terugwerkende kracht regeren. Dus ik beoordeel liever op zijn prestaties sinds zijn benoeming.
Wat is dan zijn prestatie precies? 14% stemrecht (over een paar jaar) verworven op eigenlijk maar ťťn agendapunt, dat verder de andere aandeelhouders bijzonder weinig interesseert en dat met een beetje pech nog weg-verwaterd wordt ook. Had je centen dan gestoken in de verdere ontwikkeling van Schiphol, dat lijkt me een stuk zinniger - die hub carrier volgt vanzelf wel. Ben op zich een fan van Hoekstra, maar kan hier echt geen chocola van maken.
ikweethetooknietdinsdag 11 juni 2019 @ 19:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:11 schreef Hexagon het volgende:
Ja dat zal allemaal wel maar Hoekstra kan ook niet met terugwerkende kracht regeren. Dus ik beoordeel liever op zijn prestaties sinds zijn benoeming.
Die zijn dus hopeloos ;)
Liet ING ook lekker witwassen :')
john2406dinsdag 11 juni 2019 @ 19:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
Ach na de pensioenkas kan dat ook nog wel ervan af hoor.

Doe niet zo zeg, jij bent toch voor een groot EU, dan gun die Fransen ook het beleg op het brood.
ikweethetooknietdinsdag 11 juni 2019 @ 19:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:25 schreef john2406 het volgende:
Ach na de pensioenkas kan dat ook nog wel ervan af hoor.
Doe niet zo zeg, jij bent toch voor een groot EU, dan gun die Fransen ook het beleg op het brood.
Maar wij zijn zo hard anaal genomen dat er nu moeiteloos een Frans stokbrood in past
Gordon zal er jaloers op zijn :+
john2406dinsdag 11 juni 2019 @ 19:33
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Maar wij zijn zo hard anaal genomen dat er nu moeiteloos een Frans stokbrood in past
Gordon zal er jaloers op zijn :+
Wij toch niet Brussel, Fransje met name die zal zijn mondje niet openkrijgen daar neem ik aan.

Hou zou het met de waterkoker zijn en de broodrooster?
john2406dinsdag 11 juni 2019 @ 19:36
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Maar wij zijn zo hard anaal genomen dat er nu moeiteloos een Frans stokbrood in past
Gordon zal er jaloers op zijn :+
Zou Gordon een onderarm in zijn broek hebben?
Idisromwoensdag 12 juni 2019 @ 17:50
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 17:34 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

[..]

:|W :|W

Hoeveel macht kopen we precies voor die 680 miljoen? Minder dan je denkt
Wat heeft Nederland aan de aandelen die het gisteren kocht in Air France-KLM? Hebben we nu meteen evenveel te zeggen als de Fransen? Nee, dat gaat op zijn minst nog even duren. Een uitleg.

Wat heeft Nederland precies gekocht?
De Nederlandse staat verwierf de afgelopen week 12,68 procent van de aandelen in Air France-KLM. Dat is de holding die boven KLM staat, en die dus eigenaar is van KLM en van Air France, de twee grootste onderdelen van het bedrijf, waar ook Transavia bij hoort. De deal kostte 680 miljoen euro. Uiteindelijk wil Nederland uitkomen op 14 procent van de aandelen: het eindbedrag zal dus ergens rond de 800 miljoen euro liggen. De Franse staat heeft 14,3 procent van de aandelen in de moedermaatschappij.

Nederland had toch al aandelen?
Ja, maar niet in de moedermaatschappij. Nederland had ongeveer 5 procent van de aandelen in KLM, het Nederlandse dochterbedrijf. Die aandelen houdt het gewoon. Air France-KLM is de belangrijkste aandeelhouder in KLM, met 49 procent van de aandelen. Een meerderheid van de KLM-aandelen mag het om wettelijke redenen niet hebben. Dat houdt verband met landingsrechten: die worden aan landen toegekend. Daarom kan een luchtvaartbedrijf formeel niet in buitenlandse handen zijn.

Oke. Andere vraag: met 14 procent heb je toch nog lang geen meerderheid?
Nee, dat is helemaal waar. Ook de Franse en de Nederlandse staat samen hebben zo meteen nog geen dertig procent van de aandelen. De overige aandelen van Air France-KLM zijn in handen van verschillende partijen. In de nieuwe situatie zouden Nederland en Frankrijk allebei dus ongeveer 14 procent hebben. Delta Airlines en China Eastern Airlines, een Amerikaans en een Chinees luchtvaartbedrijf, bezitten allebei 8,76 procent. Een kleine 4 procent is in handen van medewerkers van het bedrijf. Dan blijft nog ongeveer de helft van de aandelen over: die is in handen van particuliere beleggers: pensioenfondsen, particuliere investeerders, beleggingsfondsen.

Hoe groot is je invloed met 14 procent?
Laten we het zo zeggen: je hebt meer recht van spreken dan met 0 procent van de aandelen. Stel: er worden plannen gemaakt waarover verdeeldheid bestaat, en die negatief dreigen uit te pakken voor Nederland. In de oude situatie moest de Nederlandse staat maar hopen dat het kwartje net de goede kant uitviel. In tegenstelling tot de Fransen had Nederland geen stemrecht. Nu is dat er wel, en kan het ook makkelijker andere aandeelhouders bewerken om de Nederlandse lijn te kiezen.

Kan Nederland die invloed meteen aanwenden?
Ja, maar nog niet volledig. Dat zit namelijk zo. Bij Air France KLM hebben partijen die al meer dan twee jaar aandelen bezitten dubbel stemrecht tijdens aandeelhoudersvergaderingen. Frankrijk is ťťn van die partijen. Daardoor heeft de Franse staat op aandeelhoudersvergaderingen ongeveer 22 procent van het stemrecht. Nederland heeft als verse aandeelhouder juist minder stemrecht dan het aandelenkapitaal zou doen vermoeden. Waarschijnlijk komt het ergens rond de 10 procent uit. Daarmee zijn de Fransen - voorlopig - dus twee keer zo machtig.

https://www.ad.nl/politie(...)n-je-denkt~a81d9fd7/

En we zijn weer genaaid door die Fransen :|W :|W
We willen het maar niet leren o|O o|O
Dit was al bekend.
Het ging ook om de aandelenpositie op langere termijn, en de eerste drie maanden van de 24 zijn inmiddels al om. Nog een kleine 21 maanden doorbijten.
john2406woensdag 12 juni 2019 @ 17:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Wopke moet gewoon niks doen?
Gewoon wat die anders doet?