abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:17:18 #151
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187370635
registreer om deze reclame te verbergen
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:22:57 #152
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187370733
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
Dat is het al..
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:23:33 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187370742
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:22 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat is het al..
Dus Wopke moet gewoon niks doen?
  dinsdag 11 juni 2019 @ 15:32:53 #154
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187370911
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Wopke moet gewoon niks doen?
Nou ja, nu 'we' weer aandelen hebben; gewoon zo houden en meepraten :)
  dinsdag 11 juni 2019 @ 17:29:01 #155
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187373148
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
Dat hebben we al gedaan onder de leiding van Leo van Wijk
Die verkocht KLM voor minder dan de boekwaarde van de vliegtuigen aan de fransen voor 800 miljoen
Ok zeiden de fransen maar dan willen we ook het pensioenfonds erbij, ok zei Leo
Vervolgens betaalden ze 800 miljoen en daags na de overname trokken ze 800 miljoen aan overwaarde uit het pensioenfonds en tadaa
Gratis KLM ;)
  dinsdag 11 juni 2019 @ 17:34:01 #156
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187373222
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 10:00 schreef SicSicSics het volgende:
Medezeggenschap. :*
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 10:01 schreef Hexagon het volgende:
Dat we meer controle hebben over KLM en zo de belangen van Schiphol veilig kunnen stellen.
..
:|W :|W

Hoeveel macht kopen we precies voor die 680 miljoen? Minder dan je denkt
Wat heeft Nederland aan de aandelen die het gisteren kocht in Air France-KLM? Hebben we nu meteen evenveel te zeggen als de Fransen? Nee, dat gaat op zijn minst nog even duren. Een uitleg.

Wat heeft Nederland precies gekocht?
De Nederlandse staat verwierf de afgelopen week 12,68 procent van de aandelen in Air France-KLM. Dat is de holding die boven KLM staat, en die dus eigenaar is van KLM en van Air France, de twee grootste onderdelen van het bedrijf, waar ook Transavia bij hoort. De deal kostte 680 miljoen euro. Uiteindelijk wil Nederland uitkomen op 14 procent van de aandelen: het eindbedrag zal dus ergens rond de 800 miljoen euro liggen. De Franse staat heeft 14,3 procent van de aandelen in de moedermaatschappij.

Nederland had toch al aandelen?
Ja, maar niet in de moedermaatschappij. Nederland had ongeveer 5 procent van de aandelen in KLM, het Nederlandse dochterbedrijf. Die aandelen houdt het gewoon. Air France-KLM is de belangrijkste aandeelhouder in KLM, met 49 procent van de aandelen. Een meerderheid van de KLM-aandelen mag het om wettelijke redenen niet hebben. Dat houdt verband met landingsrechten: die worden aan landen toegekend. Daarom kan een luchtvaartbedrijf formeel niet in buitenlandse handen zijn.

Oke. Andere vraag: met 14 procent heb je toch nog lang geen meerderheid?
Nee, dat is helemaal waar. Ook de Franse en de Nederlandse staat samen hebben zo meteen nog geen dertig procent van de aandelen. De overige aandelen van Air France-KLM zijn in handen van verschillende partijen. In de nieuwe situatie zouden Nederland en Frankrijk allebei dus ongeveer 14 procent hebben. Delta Airlines en China Eastern Airlines, een Amerikaans en een Chinees luchtvaartbedrijf, bezitten allebei 8,76 procent. Een kleine 4 procent is in handen van medewerkers van het bedrijf. Dan blijft nog ongeveer de helft van de aandelen over: die is in handen van particuliere beleggers: pensioenfondsen, particuliere investeerders, beleggingsfondsen.

Hoe groot is je invloed met 14 procent?
Laten we het zo zeggen: je hebt meer recht van spreken dan met 0 procent van de aandelen. Stel: er worden plannen gemaakt waarover verdeeldheid bestaat, en die negatief dreigen uit te pakken voor Nederland. In de oude situatie moest de Nederlandse staat maar hopen dat het kwartje net de goede kant uitviel. In tegenstelling tot de Fransen had Nederland geen stemrecht. Nu is dat er wel, en kan het ook makkelijker andere aandeelhouders bewerken om de Nederlandse lijn te kiezen.

Kan Nederland die invloed meteen aanwenden?
Ja, maar nog niet volledig. Dat zit namelijk zo. Bij Air France KLM hebben partijen die al meer dan twee jaar aandelen bezitten dubbel stemrecht tijdens aandeelhoudersvergaderingen. Frankrijk is één van die partijen. Daardoor heeft de Franse staat op aandeelhoudersvergaderingen ongeveer 22 procent van het stemrecht. Nederland heeft als verse aandeelhouder juist minder stemrecht dan het aandelenkapitaal zou doen vermoeden. Waarschijnlijk komt het ergens rond de 10 procent uit. Daarmee zijn de Fransen - voorlopig - dus twee keer zo machtig.

https://www.ad.nl/politie(...)n-je-denkt~a81d9fd7/

En we zijn weer genaaid door die Fransen :|W :|W
We willen het maar niet leren o|O o|O
pi_187374599
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Wopke moet gewoon niks doen?
Als je als staat al een rol voor jezelf weggelegd ziet als 'hoeder van Schiphol' (een vrij fictieve rol die de KLM dankbaar omarmt, want de KLM heeft Schiphol nodig en niet andersom), dan had je dat natuurlijk bij a) de privatisering en/of b) de verkoop van KLM aan AF kunnen en moeten bewerkstelligen. Dat kon een stuk efficiënter dan nu met een hoop bombarie een vrij betekenisloos 14%-belangetje verwerven, bijvoorbeeld met een gouden aandeel.

Dat heeft de Staat toen niet gedaan en nu ontstond er met name bij KLM zelf een beetje paniek omdat de kroonprins gewipt dreigde te worden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de pressie om toen te interveniëren niet zozeer vanuit Wopke zelf als wel vanuit KLM is geïnitieerd, of althans zie ik geen directe aanleiding voor de Staat om nu ineens op zo'n idioot gehaaste manier op die eerdere beslissing terug te moeten komen.

Voor nu heb je werkelijk niets in de melk te brokkelen - je bent net zo groot als de Amerikanen, de Chinezen, de Franse Staat en de Franse piloten afzonderlijk en die geven ieder hoegenaamd geen ene fuck om het belang van Schiphol, dus de gedachte dat je misschien nog wel ergens 37% vindt om met je mee te stemmen in het geval van een clash waar Schiphols functie voor Nederland een belangrijke factor is, is op zijn zachtst gezegd schattig naïef.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 11-06-2019 19:00:40 ]
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:11:21 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187374872
Ja dat zal allemaal wel maar Hoekstra kan ook niet met terugwerkende kracht regeren. Dus ik beoordeel liever op zijn prestaties sinds zijn benoeming.
pi_187375037
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:11 schreef Hexagon het volgende:
Ja dat zal allemaal wel maar Hoekstra kan ook niet met terugwerkende kracht regeren. Dus ik beoordeel liever op zijn prestaties sinds zijn benoeming.
Wat is dan zijn prestatie precies? 14% stemrecht (over een paar jaar) verworven op eigenlijk maar één agendapunt, dat verder de andere aandeelhouders bijzonder weinig interesseert en dat met een beetje pech nog weg-verwaterd wordt ook. Had je centen dan gestoken in de verdere ontwikkeling van Schiphol, dat lijkt me een stuk zinniger - die hub carrier volgt vanzelf wel. Ben op zich een fan van Hoekstra, maar kan hier echt geen chocola van maken.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:23:27 #160
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187375051
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:11 schreef Hexagon het volgende:
Ja dat zal allemaal wel maar Hoekstra kan ook niet met terugwerkende kracht regeren. Dus ik beoordeel liever op zijn prestaties sinds zijn benoeming.
Die zijn dus hopeloos ;)
Liet ING ook lekker witwassen :')
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:25:41 #161
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_187375082
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar als het aan jullie ligt geven we KLM gewoon aan de Fransen weg?
Ach na de pensioenkas kan dat ook nog wel ervan af hoor.

Doe niet zo zeg, jij bent toch voor een groot EU, dan gun die Fransen ook het beleg op het brood.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:30:44 #162
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187375143
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:25 schreef john2406 het volgende:
Ach na de pensioenkas kan dat ook nog wel ervan af hoor.
Doe niet zo zeg, jij bent toch voor een groot EU, dan gun die Fransen ook het beleg op het brood.
Maar wij zijn zo hard anaal genomen dat er nu moeiteloos een Frans stokbrood in past
Gordon zal er jaloers op zijn :+
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:33:30 #163
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_187375175
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Maar wij zijn zo hard anaal genomen dat er nu moeiteloos een Frans stokbrood in past
Gordon zal er jaloers op zijn :+
Wij toch niet Brussel, Fransje met name die zal zijn mondje niet openkrijgen daar neem ik aan.

Hou zou het met de waterkoker zijn en de broodrooster?
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:36:08 #164
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_187375208
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 19:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Maar wij zijn zo hard anaal genomen dat er nu moeiteloos een Frans stokbrood in past
Gordon zal er jaloers op zijn :+
Zou Gordon een onderarm in zijn broek hebben?
pi_187391486
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 17:34 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

[..]

:|W :|W

Hoeveel macht kopen we precies voor die 680 miljoen? Minder dan je denkt
Wat heeft Nederland aan de aandelen die het gisteren kocht in Air France-KLM? Hebben we nu meteen evenveel te zeggen als de Fransen? Nee, dat gaat op zijn minst nog even duren. Een uitleg.

Wat heeft Nederland precies gekocht?
De Nederlandse staat verwierf de afgelopen week 12,68 procent van de aandelen in Air France-KLM. Dat is de holding die boven KLM staat, en die dus eigenaar is van KLM en van Air France, de twee grootste onderdelen van het bedrijf, waar ook Transavia bij hoort. De deal kostte 680 miljoen euro. Uiteindelijk wil Nederland uitkomen op 14 procent van de aandelen: het eindbedrag zal dus ergens rond de 800 miljoen euro liggen. De Franse staat heeft 14,3 procent van de aandelen in de moedermaatschappij.

Nederland had toch al aandelen?
Ja, maar niet in de moedermaatschappij. Nederland had ongeveer 5 procent van de aandelen in KLM, het Nederlandse dochterbedrijf. Die aandelen houdt het gewoon. Air France-KLM is de belangrijkste aandeelhouder in KLM, met 49 procent van de aandelen. Een meerderheid van de KLM-aandelen mag het om wettelijke redenen niet hebben. Dat houdt verband met landingsrechten: die worden aan landen toegekend. Daarom kan een luchtvaartbedrijf formeel niet in buitenlandse handen zijn.

Oke. Andere vraag: met 14 procent heb je toch nog lang geen meerderheid?
Nee, dat is helemaal waar. Ook de Franse en de Nederlandse staat samen hebben zo meteen nog geen dertig procent van de aandelen. De overige aandelen van Air France-KLM zijn in handen van verschillende partijen. In de nieuwe situatie zouden Nederland en Frankrijk allebei dus ongeveer 14 procent hebben. Delta Airlines en China Eastern Airlines, een Amerikaans en een Chinees luchtvaartbedrijf, bezitten allebei 8,76 procent. Een kleine 4 procent is in handen van medewerkers van het bedrijf. Dan blijft nog ongeveer de helft van de aandelen over: die is in handen van particuliere beleggers: pensioenfondsen, particuliere investeerders, beleggingsfondsen.

Hoe groot is je invloed met 14 procent?
Laten we het zo zeggen: je hebt meer recht van spreken dan met 0 procent van de aandelen. Stel: er worden plannen gemaakt waarover verdeeldheid bestaat, en die negatief dreigen uit te pakken voor Nederland. In de oude situatie moest de Nederlandse staat maar hopen dat het kwartje net de goede kant uitviel. In tegenstelling tot de Fransen had Nederland geen stemrecht. Nu is dat er wel, en kan het ook makkelijker andere aandeelhouders bewerken om de Nederlandse lijn te kiezen.

Kan Nederland die invloed meteen aanwenden?
Ja, maar nog niet volledig. Dat zit namelijk zo. Bij Air France KLM hebben partijen die al meer dan twee jaar aandelen bezitten dubbel stemrecht tijdens aandeelhoudersvergaderingen. Frankrijk is één van die partijen. Daardoor heeft de Franse staat op aandeelhoudersvergaderingen ongeveer 22 procent van het stemrecht. Nederland heeft als verse aandeelhouder juist minder stemrecht dan het aandelenkapitaal zou doen vermoeden. Waarschijnlijk komt het ergens rond de 10 procent uit. Daarmee zijn de Fransen - voorlopig - dus twee keer zo machtig.

https://www.ad.nl/politie(...)n-je-denkt~a81d9fd7/

En we zijn weer genaaid door die Fransen :|W :|W
We willen het maar niet leren o|O o|O
Dit was al bekend.
Het ging ook om de aandelenpositie op langere termijn, en de eerste drie maanden van de 24 zijn inmiddels al om. Nog een kleine 21 maanden doorbijten.
  woensdag 12 juni 2019 @ 17:52:08 #166
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_187391510
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 15:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Wopke moet gewoon niks doen?
Gewoon wat die anders doet?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')