abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185257681
Wij hebben er na 11 jaar een punt achter gezet. Geen ruzie, maar uit elkaar gegroeid. Gaan dan ook goed uit elkaar. Voordeel daarvan is, is dat je elkaar wat gunt. We hebben naar elkaar toe uitgesproken dat we het zo gunstig mogelijk voor elkaar willen regelen. We zijn daarnaast niet getrouwd en hebben geen kinderen.

Wel een huis met een bescheiden overwaarde. Vier jaar geleden gekocht voor 125000 euro. Geschatte verkoopwaarde gaat nu toch wel richting 140.000 euro. Resterende hypotheekschuld is 116.000 euro.

Daar kun je natuurlijk een simpele rekensom op loslaten en dan kom je uit op 140.000 - 116.000 = 24.000 : 2 = 12.000 euro wat zij mij zou moeten betalen, aangezien zij in het huis wil blijven wonen.

Daarmee is mijn deel redelijk afgerond (naast tekenen van akte van verdeling, etc.), maar zij zal een nieuwe hypotheek moeten aanvragen voor die 140.000 euro. Uiteraard krijgt ook zij 12.000 euro, dus kom je uit op 128.000 euro, en met een deel kosten koper erbij zal zij misschien in totaal een hypotheek moeten nemen voor 133.000 euro.

Of zit ik mis met bovenstaande rekensom en werkt dit anders?

Wat ik me namelijk afvroeg is of het ook wel eens gebeurde dat men gezamenlijk een andere verkoopprijs hanteert dan de geschatte verkoopwaarde? Stel dat ik haar het huis zou willen verkopen voor 125.000 euro. De prijs waarvoor we het ook samen hebben gekocht destijds. En zij maakt mij 12.000 euro van haar spaargeld over. Dan heb ik het deel waar ik recht op heb, en zij heeft een lagere hypotheekschuld. Voor haar wel prettig mocht onverhoopt binnen een paar jaar de markt weer klappen en het huis duizenden euro's minder waard worden dan die 140.000 euro waar we het dan eerst voor zouden verkopen.

Doen we hier slim aan en gebeurt dit wel vaker?
pi_185257770
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:31 schreef Fargo het volgende:
En zij maakt mij 12.000 euro van haar spaargeld over.
boven de 2.173 zal je dan schenkbelasting moeten betalen, lijkt me eerder onpraktisch, zeker als ze sowieso 1200 euro spaargeld heeft die ze ook in dat huis kan steken om de hypotheek te verlagen.

verder neem ik aan dat je helemaal geen kosten.koper hebt, hooguit overdrachtsbelasting van 2800 als extra kosten (is jammer dat je niet getrouwd bent of geregistreerd partnerschap had, dan had je dat ook nog kunnen uitsparen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_185257879
Huh, volgens mij is het als je gezamelijk koopt je gaat vervolgens uit elkaar mag 1 van de 2 een de helft van de waarde van het huis betalen.

In jou geval (lijkt me) 140.000 : 2 = 70.000
Zij moet 70.000 aan jou betalen, welke manier hypotheek/spaargeld of wat dan ook.
Dat lijkt me eerlijker gewoon de helft van de waarde van het huis.
Ze sluit dus gewoon een hypotheek af van ca 140.000 en betaald de helft aan jou.
Interessant he ?
pi_185258013
Die rekensom van TS lijkt mij alleen van toepassing als je het huis zou verkopen.
  Moderator dinsdag 26 februari 2019 @ 18:21:16 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_185258568
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:43 schreef Zwolsboy het volgende:
Huh, volgens mij is het als je gezamelijk koopt je gaat vervolgens uit elkaar mag 1 van de 2 een de helft van de waarde van het huis betalen.

In jou geval (lijkt me) 140.000 : 2 = 70.000
Zij moet 70.000 aan jou betalen, welke manier hypotheek/spaargeld of wat dan ook.
Dat lijkt me eerlijker gewoon de helft van de waarde van het huis.
Ze sluit dus gewoon een hypotheek af van ca 140.000 en betaald de helft aan jou.
Nee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_185259103
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee.
Wel jammer.
  Moderator dinsdag 26 februari 2019 @ 18:45:12 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_185259113
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:44 schreef Fargo het volgende:

[..]

Wel jammer.
:D ja dat snap ik :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_185259116
Hier een ervaringsdeskundige. Zij hoeft geen nieuwe hypotheek te sluiten, het is voldoende als de bank jou uit je hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaat. Daarvoor wil de bank een akte van verdeling waaruit blijkt dat zij de woning krijgt toebedeeld. Ze gaan wel toetsen of zij de hypotheeklasten alleen kan ophoesten. Voor wat betreft de waardebepaling zijn jullie redelijk vrij. Hier een overzicht, waaruit blijkt dat je zelfs van de wozwaarde uit kan gaan. Je hoeft niet bang te zijn voor schenkingsrechten zoals hierboven ergens wordt aangegeven, daar is bij een scheiding niet snel sprake van.

De helft van de overwaarde kan ze gewoon uit haar spaargeld met jou verrekenen. Dit alles kan de hypotheekadviseur je verder uitleggen want die heb je sowieso nodig om de hypotheek op haar naam te krijgen.

Ik ga er overigens van uit dat jullie geregistreerde partners zijn, meestal een voorwaarde voor een gezamenlijke hypotheek.
pi_185259144
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

boven de 2.173 zal je dan schenkbelasting moeten betalen, lijkt me eerder onpraktisch, zeker als ze sowieso 1200 euro spaargeld heeft die ze ook in dat huis kan steken om de hypotheek te verlagen.

verder neem ik aan dat je helemaal geen kosten.koper hebt, hooguit overdrachtsbelasting van 2800 als extra kosten (is jammer dat je niet getrouwd bent of geregistreerd partnerschap had, dan had je dat ook nog kunnen uitsparen)
Dank voor je uitleg. Stukje kosten koper was me al wat onduidelijk. Dat blijft dus beperkt tot een kleine 3000 euro?

Als mijn uitleg echt betekent dat het via een omweg gaat die eigenlijk nauwelijks iemand een voordeel oplevert, dan doen we het gewoon via de officiële weg. Het ging er me meer om dat ik dacht dat als ik haar het huis verkocht voor wat minder geld, dat zij wat meer safe zou zitten bij onverwachte waardedaling.
pi_185259165
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Die rekensom van TS lijkt mij alleen van toepassing als je het huis zou verkopen.
Want? Dus TS krijgt niets? Vriendin verkoopt het een maand later en vangt alles...prima deal :)

Het gaat er uiteindelijk om wat jullie beide OK vinden.
pi_185259210
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:47 schreef Fargo het volgende:

[..]

... Het ging er me meer om dat ik dacht dat als ik haar het huis verkocht voor wat minder geld, dat zij wat meer safe zou zitten bij onverwachte waardedaling.
Hier maak je een denkfout, jij verkoopt haar het huis niet want het is gezamenlijke eigendom. Zij koopt jou uit, dat is wat anders.
pi_185259251
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:45 schreef paardendokter het volgende:
Hier een ervaringsdeskundige. Zij hoeft geen nieuwe hypotheek te sluiten, het is voldoende als de bank jou uit je hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaat. Daarvoor wil de bank een akte van verdeling waaruit blijkt dat zij de woning krijgt toebedeeld. Ze gaan wel toetsen of zij de hypotheeklasten alleen kan ophoesten. Voor wat betreft de waardebepaling zijn jullie redelijk vrij. Hier een overzicht, waaruit blijkt dat je zelfs van de wozwaarde uit kan gaan. Je hoeft niet bang te zijn voor schenkingsrechten zoals hierboven ergens wordt aangegeven, daar is bij een scheiding niet snel sprake van.

De helft van de overwaarde kan ze gewoon uit haar spaargeld met jou verrekenen. Dit alles kan de hypotheekadviseur je verder uitleggen want die heb je sowieso nodig om de hypotheek op haar naam te krijgen.
Dat formulier hoofdelijk ontslag, samen met een akte van verdeling, hebben we hier al liggen. Moet ingevuld worden samen met een financieel adviseur. Omdat de Hypotheker ons destijds goed had geholpen, zullen we daar ook wel weer terecht komen hiervoor.

Hypotheeklasten kan ze denk ik, na verrekening van haar deel van de overwaarde, wel betalen denk ik. Ook omdat ze eventueel haar vermogende ouders nog als back-up heeft.

WOZ-waarde is nu 137.000 (peildatum 1-1-2018), dus lijkt me licht gestegen nog. Als we daarvan uitgaan, hebben we (overwaarde + aflossing) 21.000 euro gespaard, allebei 10.500 euro. Haar deel gaat dan van die 137.000 af, kom je uit op 126.500 euro. Voor dat bedrag wordt getoetst of ze daarvoor in aanmerking komt?
pi_185259297
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:52 schreef Fargo het volgende:

[..]

Dat formulier hoofdelijk ontslag, samen met een akte van verdeling, hebben we hier al liggen. Moet ingevuld worden samen met een financieel adviseur. Omdat de Hypotheker ons destijds goed had geholpen, zullen we daar ook wel weer terecht komen hiervoor.

Hypotheeklasten kan ze denk ik, na verrekening van haar deel van de overwaarde, wel betalen denk ik. Ook omdat ze eventueel haar vermogende ouders nog als back-up heeft.

WOZ-waarde is nu 137.000 (peildatum 1-1-2018), dus lijkt me licht gestegen nog. Als we daarvan uitgaan, hebben we (overwaarde + aflossing) 21.000 euro gespaard, allebei 10.500 euro. Haar deel gaat dan van die 137.000 af, kom je uit op 126.500 euro. Voor dat bedrag wordt getoetst of ze daarvoor in aanmerking komt?
Nee, ze neemt gewoon de bestaande hypotheek over (116 k) en die 10.500 ¤ betaalt ze van haar spaargeld (of krijgt ze van de ouders) en geeft ze aan jou.
pi_185259428
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Nee, ze neemt gewoon de bestaande hypotheek over (116 k) en die 10.500 ¤ betaalt ze van haar spaargeld (of krijgt ze van de ouders) en geeft ze aan jou.
Dus de hoogte van de verkoopwaarde van het huis is eigenlijk niet eens zozeer van belang voor de adviseur/geldverstrekker?

Of we nu op 130.000 of op 150.000 uitkomen? Feit blijft dat zij het restant van de hypotheek moet kunnen ophoesten met haar inkomen? Eventueel opgeteld met mijn deel, adviseurskosten en overdrachtsbelasting?
pi_185259459
By the way geen geregistreerd partnerschap, zelfs geen samenlevingscontract.
pi_185259678
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:04 schreef Fargo het volgende:
By the way geen geregistreerd partnerschap, zelfs geen samenlevingscontract.
Maakt niet zoveel uit, ook dan hoeft ze geen overdrachtsbelasting te betalen, de wetgever en belastingdienst vindt samenwonen voldoende.
pi_185259781
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:02 schreef Fargo het volgende:

[..]

Dus de hoogte van de verkoopwaarde van het huis is eigenlijk niet eens zozeer van belang voor de adviseur/geldverstrekker?

Of we nu op 130.000 of op 150.000 uitkomen? Feit blijft dat zij het restant van de hypotheek moet kunnen ophoesten met haar inkomen? Eventueel opgeteld met mijn deel, adviseurskosten en overdrachtsbelasting?
Ja, precies dit. Het gaat er om dat ze de lopende hypotheek (die nu op jullie beider naam staat) in haar uppie overneemt. Ze hoeft in principe niet te verhogen want ik begreep uit je topic start dat ze spaargeld heeft. Laat de hypotheek zo laag mogelijk, want de beste hypotheek is géén hypotheek.
  Moderator dinsdag 26 februari 2019 @ 19:21:41 #18
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185259869
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee.
Maar ook leuk als je het de volgende keer onderbouwd ;)
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_185259891
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:18 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ja, precies dit. Het gaat er om dat ze de lopende hypotheek (die nu op jullie beider naam staat) in haar uppie overneemt. Ze hoeft in principe niet te verhogen want ik begreep uit je topic start dat ze spaargeld heeft. Laat de hypotheek zo laag mogelijk, want de beste hypotheek is géén hypotheek.
Ja, mijn deel wordt links- of rechtsom wel betaald. Die hoeft niet in de hypotheek te worden opgenomen.

Overdrachtsbelasting valt dus in feite ook al weg, omdat we samenwonen? Blijft restant hypotheek en adviseurs/notariskosten over?
pi_185259902
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:15 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Maakt niet zoveel uit, ook dan hoeft ze geen overdrachtsbelasting te betalen, de wetgever en belastingdienst vindt samenwonen voldoende.
Wel bedankt voor al je tips hoor. Hier heb ik wel veel aan.
pi_185260081
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:22 schreef Fargo het volgende:

[..]

Ja, mijn deel wordt links- of rechtsom wel betaald. Die hoeft niet in de hypotheek te worden opgenomen.

Overdrachtsbelasting valt dus in feite ook al weg, omdat we samenwonen? Blijft restant hypotheek en adviseurs/notariskosten over?
Klopt 100 %. Als jullie echt leuk uit elkaar willen dan zou je de helft van de adviseurs/notariskosten voor je rekening kunnen nemen. Dat zou je ook doen als je het pand aan een ander verkoopt namelijk. Maar strikt genomen hóef je dat niet. Dit valt onder het grijze gebied van onderhandelen. Mijn ex (ik ben in de woning gebleven) wou dat niet en dat heb ik verder zo gelaten, dat ze tonnen misliep in de alimentatie had ze daarbij niet door. Pennywise, poundfoolish. Ik heb er nog lol om O~)
pi_185260187
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:28 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Klopt 100 %. Als jullie echt leuk uit elkaar willen dan zou je de helft van de adviseurs/notariskosten voor je rekening kunnen nemen. Dat zou je ook doen als je het pand aan een ander verkoopt namelijk. Maar strikt genomen hóef je dat niet. Dit valt onder het grijze gebied van onderhandelen. Mijn ex (ik ben in de woning gebleven) wou dat niet en dat heb ik verder zo gelaten, dat ze tonnen misliep in de alimentatie had ze daarbij niet door. Pennywise, poundfoolish. Ik heb er nog lol om O~)
Een deel van die notariskosten krijgt ze ook weer terug bij de belastingaangifte het jaar erop?
pi_185260229
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:32 schreef Fargo het volgende:

[..]

Een deel van die notariskosten krijgt ze ook weer terug bij de belastingaangifte het jaar erop?
Ja, dat is ook nog eens waar.
pi_185260656
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dan ga je toch naar de notaris en neem je een geregistreerd partnerschap voor 200 euro en laat je het over een maand weer ontbinden, of zeg ik nou iets heel geks?
pi_185261719
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 18:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Is een taxatie in dit geval eigenlijk verplicht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')